„KLEVERPARK"
TENNIS-PANTALONS
HENSEN
BALILLA
1200.-
3.85
FA. GEBR BEEKMAN
JAN GEIJLVOET Jr.
DE TWENTSCHE BANK n.V.
BL'DAALSCHEWEG 147
BLOEMENDAAL
De Oxford-groep naar
Denemarken.
Annie de Vries in
't Jeugdhuis.
Uw Costuum, Jas of Mantel
Vrouwen-Vredesgang
1936.
VEREENIGING DER NOTARISSEN TE HAARLEM
Naaimachines op afbetaling
1
- V
V
De beweging, sinds eenige jaren ook bier te lande
bekend als die der „Oxford-groep", iseen geestelijk
godsdienstig réveil, een wederopleving en ver
nieuwing van praktisch Christendom binnen vier
maatstaven: volkomen eerlijkheid, volkomen rein
heid, volkomen onzelfzuchtigheid en volkomen
liefde. Frank Buchman, Zwitser, Amerikaan,
Europeaan, man van en voor de geheele wereld,
heeft de beweging gewekt. Geleid wordt ze thans
door honderden, neen duizenden goede geesten
over heel onze aarde. Ook Nederland, ook onze
streek is door deze beweging aangeraakt en in
stuwing gebracht. Wij zullen er wel meer over
schrijven.
Het volgende ontleenen we aan de Tel.:
Te Ollerüp getuigden 12000 deel
nemers eendrachtig van een
geestelijke wereldvernieuwing.
Frank Buchman's oproep aan de volkeren.
Gedurende de Paaschdagen heeft de Oxford-
Groep groote demonstraties gegeven in Dene
marken. Driehonderd Nederlandsche deelnemers,
die per s.s. „Prinses Juliana" de groote meetings
in Ollerüp, op het eiland Fünen, hebben bezocht,
zijn 14 April in alle vroegte in de haven van
I jmuiden teruggekeerd.
Deze Paaschviering in Denemarken, die wellicht
van historische beteekenis zal blijken, is het re
sultaat van een jaar ingespannen voorbereiding
en doorwerking der beginselen van de Oxford-
groep, die ongeveer een jaar geleden haar intrede
in Denemarken deed en daar een buitengewoon
vruchtbaar arbeidsterrein gevonden heeft. In de
voorafgegane weken waren op Fuenen niet minder
dan zeven house-parties gehouden voor diverse
categorieën der bevolking, o.a. voor boeren, voor
werkloozen en arbeiders, zakenlieden en jongeren.
Ook in Kopenhagen werd een aantal meetings ge-
Koudon, die cjopr 60.000 personen wercjen bcz[~jit.
Ben van die meetings werd bijgèwooiH 'ao6i*een
veertigtal leden van het Deensché parlement.
In de meetings van Zaterdagmiddag na aan
komst te Ollerüp werden de Hollanders allereerst
toegesproken door dr. Frank Buchman, den pionier
der Oxford-groep, waarna voor Holland het woord
werd gevoerd door de dochter van den Nederland-
schen gezant te Kopenhagen, een commissionnair
te Amsterdam, een advocaat te Den Haag en een
werkloozen intellectueel. SteTken indruk ook
wekte, het getuigenis van Jimmy Watt, die in vijf
districten in Engeland leider was van de communi-
tische partij, doch die de oplossing der problemen
nu gevonden had in de Oxford-groep. Na hem
spraken nog prof. Van Ithijn, prof. Cannon Stree-
ter, hoogleeraar in het T. te Oxford, lord
Addington, lid van het F.ngelsche Hoogerliuis, een
Duitscher, voorzitter van een hof van gezworenen,
jhr. Stoop, directeur van Siemens, Den Haag en
anderen.
In het stadion Ollerüp.
Zondagmorgen werd de groote Paaschdemon-
stratie gehouden. Te twaalf uur precies trokken de
Hollandsche deelnemers in langen optocht, voor
afgegaan door de nationale driekleur, het stamp-
volle" Stadion binnen, waar ze door de staande
menigte met het Deensche volkslied werden ver
welkomd. Door een Hollander, een assistent in
de natuurkunde, werden onze landgenooten begroet
met de aloude Paaschboodschap: „Christus is
opgestaan", waarop allen staande antwoordden:
„Ja, Hij is waarlijk opgestaan".
Daarna trokken binnen de deelnemers uit
Letland, Noorwegen, Duitschland, Engeland en
tal van andere naties, die eveneens in hun landstaal
met bovengenoemde boodschap werden begroet
en daarop antwoordden.
Na de pauze begon in den middag te twee uur
de groote demonstratie. Het Stadion, een prachtig,
loopt snel, is zuinig en
ligt vast op den weg.
r
ACENTE:
BLOEMENDAAL
Dorpstraat 5052
HAARLEM
Wagenweg 72-74
moderne ijzerconstructie met een oppervlakte van
75 bij 38 M. (geen enkele pijler steunt het dak), was
tot de laatste plaats bezet. Ruim 12.000 menschen
waren aanwezig. Daaronder waren, behoudens de
300 Hollanders, 350 Noren, 250 Engelsclien,
kleinere contingenten uit vele landen en duizenden
Denen, die met extra treinen uit het geheele land,
met name uit Kopenhagen, waren aangekomen.
Circa 1000 personen waren per fiets uit Kopen
hagen gekomen, een afstand van 147 k.m. Twee
meisjes hadden 300 k.m. geloopen van Aarhus
naar Ollerüp, om deze Paaschviering mee te
maken. Een indrukwekkenden aanvang nam deze
meeting, toen de jeugd van tal van naties, die zich
buiten het gebouw had opgesteld, binnenmar
cheerde. Zij werd voorafgegaan door de vlaggen
van 20 naties.
In deze meeting ook heeft dr. Frank Buchman
een oproep aan de naties der wereld gericht. Dr.
Buchman citeerde daartoe de uitspraak van presi
dent Roosevelt betreffende den arbeid der Oxford-
groep: „Ik twijfel er niet aan, dat elk probleem,
hetzij politiek, sociaal of economisch, zal weg
smelten voor het vuur van een nieuw geestelijk
ontwaken".
Wereldvrede komt alleen tot stand door samen
werking van naties, die leven uit de kracht der
opstanding.
Na deze woorden van dr. Buchman werd over
de menigte de zegen uitgesproken door dr. Poul
Brodersen, die dit deed ter vervanging van den
bisschop van Denemarken, dr. ÏI. Fuglsang-
Damgaard. Dr. Fuglsang, die zich zoo geheel ver-
eenigd heeft met de uitspraak van den bisschop
van Noorwegen, dat hij in de Oxford-groep de be
langrijkste geestelijke beweging sinds de Refor
matie ziet, was echter verhinderd persoonlijk uit
Kopenhagen over te komen.
Tot slot van deze indrukwekkende meeting werd
de Paaschhymne gezongen „Christus verrees"
Onder dit gezang verlieten de Hollanders in optocht
het stadion, daar weinig uren later de „Prinses
Juliana" weer zee zou kiezen.
Na een zeer voorspoedig reis ankerde de ..Prinses
Juliana" bij den eersten schemer van 14 April j.l.
in de haven van ÏJmuiden.
Het afscheid van Prof. Dr. A. G.
van den Bergh van Eysinga.
Onder overweldigende belangstelling
Zondagmiddag Prof. v. d. Bergh van Ey
nam
lysinga
officieel afscheid van zijn kerkelijke gemeente.
Tot tekst had de scheidende Ieeraar gekozen
Joh. 1, vers 42 b: „Wij hebben gevonden de'
Messias, hetwelk is, overgezet zijnde, den Christus"
In verband met dezen tekst sprak Prof. Dr.
G. A. v. d. Bergh van Eysinga zijn gemeente als
volgt toe: „Overgezet zijnde, dat beteekent
niet, dat het een-en-lietzelfde is. „Messias" en
„Christus" beteekenen biede „Gezalfde", maar
de „Gezalfde" van 't Oude Testament is niet
dezelfde als die van liet Nieuwe. En toch 9.
wënjëzèlfde. Dit zou men eèn paradox'kjiniven
kruis is gestorven, maar den uit den dood ver-
rezene in den geest des levens? Geen Christus
van het vrome gevoel alleen, maar ook het beeld
van het goddelijk denken. Als God mensch
wordt, dan wordt Goddelijk denken toch ook
menselielijk denken.
Het Evangelie is niet voor de wijzen en ver-
standigen, die met tale Kanaiins en spitsvon
dige bijbelverklaring, met ingewikkelde formules
eh particuliere bevindingen komen aandragen;
het is den kinderen Gods geopenbaard, den diep-
gangers naar den geest."
Toespraken wensehte de scheidende predi
kant niet te ontvangen. Een uitzondering werd
gemaakt voor den consulent, Ds. J. C. v. Dijk uit
Blocmendaal. Deze wensclite in de allereerste
plaats prof. Van den Bergh v. Eysinga geluk
met zijn benoeming namens bet klassikaal bestuur
en den kring Haarlem.
Dan sprak hij namens den kerkeraad. Na
mens dezen dankte hij den scheidende hartelijk
voor alles, wat hij voor de gemeente was geweest.
En tenslotte sprak Ds. Van Dijk nog eenper
soonlijk woord. „We zijn vele jaren eikaars buren
geweest en toch hebben we niet veel van elkaar
gemerkt," aldus spr. „Het heeft mij altijd getroffen
dat; terwijl gij zoo'n bijzonderen aanleg hadt voor
de wetenschap, gij u toch zoo goed gegeven hebt
aan uw predikantswerk. Thans gaat gij Santpoort
verlaten en een werk aanvaarden, dat met uw
aard en aanleg strookt. God leide u op uw nieuwen
weg en zegene u met uw vrouw!"
Prof. Dr. G. A. v. d. Bergh v. Eysinga dankte
Ds. Van Dijk hartelijk en ontroerd. „Gij zijt een
vriendelijk ambtgenoot geweest, die mij nooit in
mijn ziel heeft gegrepen", zoo zei hij.
„Velen had ik hier nog kunnen toespreken,
zoo vervolgde hij, maar gij wilt mij dit sparen
en vooral deze gewijde plek, die zich voor per
soonsverheerlijking niet eigent. Een uitzondering
wil ik maken voor den Kerkeraad en mijn gemeente.
Twee uwer waren, toen ik hier kwam, reeds lid
van den kerkeraad. Broeder Van Wort, wij hebben
samen veel doorleefd. Samen hebben wij uw
vader, uw vrouw en uw zoon ten grave gedragen.
Ge zijt nu 71 jaar, maar ge zijt een man met een
jong voorkomen en bovenal een jong, warm-
kloppend lxart voor onze kerk.
Mijn laatste woord geldt u allen, in de aller
eerste plaats lien, die geregeld hier kwamen
en die het mij daardoor mogelijk maakten iets
te geven.
Hierna maakten hónderden van de gelegenheid
gebruik den scheidenden predikant en zijn echt-
genoote in de consistorie de hand te drukken.
(Uit H. Dagbl.).
De lezing die Donderdag 23 April in 't Jeugdhuis
aan de Donkere Laan werd gehouden, is door vele
//toehoorders met buitengewoon groote belang
en"] sJ#Iinh'"gevolgd. We hadden n.l. in ons middefi
noemen, al ben ik bang voor dat woord, omdat de den schrijver van 't beroemde en beminde boek:
nnrnrlnv tvtrtrlo or+ilrol c-nFiiint to rriin rrQUrnrrlon in I Doi+io" RnPflc ItJi flmt in (ra Tl rr rluT* 76 CJ1 "vwrrlixn
paradox mode-artikel schijnt te zijn geworden in
Christelijke kringen. Overzetten in een andere taal
de moderne taal-psychologie kan het ons leeren
is altijd wijziging, omdat de gevoelswaarde
der woorden verschilt.
Dit „overzetten", waarin de 4de Evangelist
voorgaat, is de leidende gedachte bij mijn Evan-
gelie-prediking geweest. Gelijk hij het oude Jood-
sche Messiasschap heeft durven vertolken en er
de Christelijke waarheid in heeft teruggevonden,
zoo ik het oud-Christelijke Cristüsbegrip.
Dat is het goed recht van eiken levenden gods
dienst.
Toen ik 35 jaar geleden mijn predikantsloop
baan begon, streden orthodox en modern tegen
elkaar. Onder de modernen was een scherpe
tegenstelling: Oudmodernen en malcontenten.
Beiden stonden mij ver; zij waren nüj te rationa
listisch, te verstandelijk. Eerstgenoemden met een
moraliseerenden, de laatsten met een sentimen-
teelen inslag. De wijsgeerige basis ontbrak. Gods
dienst is zeker geen wijsbegeerte, maar detlieoloog
kan niet zonder wijsgeerige vorming.
Sedert 1901 zijn de modernen steeds recht-
scher geworden. Het zijn menschen geworden,
die de groote ideeën van het Christendom voor
en na zijn kwijtgeraakt. Men wil het allereerste
Christendom weer het ware Christendom voor
onzen tijd maken. Dat oudste Christendom had
echter reeds zeer verschillende Christusbeelden,
volgens Allard Pierson. Sedert hebben wij bijv.
die van Augustinus, van Thomas, Franciscus,
Luther en Tolstoi e.a. er bij gekregen.
Wij behoeven geen keus te doen: Zij behooren'
ons allen, al geldt geen hunner uitsluitend. Veel
vormig is de Christus. De incarnatie van den
Logos is heden ten dage in zekeren zin zijn secu
larisatie; hij wordt wereldlijk, maatschappelijk,
soms onmaatschappelijk. Hij is tegen den oorlog,
alcohol, gewetenloos imperialisme en kapitalisme.
Ik heb onder de roode vrijdenkers vaak meer
liefde en geestdrift voor de waarheid en het recht
gevonden dan onder belijdende Christenen. Maar
tot een politieke partij heb ik nooit behoord, al
heb ik mij wel partij gesteld tegenover alles wat
mij onchristelijk leek.
Het begin en het slot van het vierde Evan
gelie zijn als een sprookje. Sprookjes zijn evenals
gelijkenissen, meer waar dan zoogenaamde
historische gebeurtenissen. De vleesehwording
van den Logos heeft in het centrum van sprekers
prediking gestaan. Dit is goddelijke geschiedenis:
eeuwig verwerkelijkt zich het goddelijke denken
in de realiteit.
Hebben wij met elkander den Christus gevon
den? Niet den Joodschen Messias, die aan het
Ontvlekken en Oppersen f 1.25
Alléén Oppersen f 0.75
Halen en thuisbezorgen inbegrepen.
A Atelier voor reparatiën, ver-
maken en beter keerwerk
KLEERMAKERIJ EN PERS-INRICHTING
Mr. Cornelisstraat 100 (tegenover de
M.T.S.) - Telefoon 11061 - Haarlem
Colbert-Costuum naar maat
f 35, 42, 49, 55, met volle garantie voor
kwaliteit, coupe en afwerking. Stalen worden
U gaarne ter inzage toegezonden.
die de schrijver na de uitgave van zijn boek
gesteld zijn.
Heeft Bartje iets te zeggen voor onzen tijd en
is een streekroman volwaardig? Het an tv oord
hierop werd kort en bondig gegeven. Het is n.l.
niet de bedoeling geweest iets over Drente uit te
gev en, maar om Bartje is 't boek geschreven en
niet alleen in Drente zijn de Bart je,s overal kennen
wij ze, de jochie's die door 't gedrag van ouderen
gedreven worden tot berekenende hulpvaardigheid
en listige plannetjes.
Is Bartje een Christelijk boek? De schrijver
heeft zijn menschen uitgebeeld zooals ze zijn, met
al hun zonden. Hij wilde niet met opzet evangeli-
seeren, toch hoopt hij door dit boek zijn lezers tot
Christus te brengen. In Bartje's moeder zien we
de levensstrijd van een christin en door haar
leven komt Bartje tot 't besef dat God de Eenige
is Wien hij vertrouwen kan.
De heer de Vries deelt ons ten slotte nog mee
dat 't vervolg op Bartje binnenkort zal verschijnen.
De titel zal waarschijnlijk zijn: „Op zoek naar
't geluk".
Bartje's leven zal geleid worden langs sluip
en kronkelwegen, maar hij zal ten slotte toch den
waren weg vinden.
Met een hartelijk applaus dankte 't publiek den
spreker, die door zijn liefde tot 't kind en zijn
groote kermis van 't Drentsche volkskarakter,
ons dichter tot Bartje gebracht heeft.
„Bartje".^ Reeds bij den ingang der zaal werden
we verrast door de vroolijke Bartjes-gezichten op
de boeken, die aldaar door den boekhandel Nckó
zoo keurig waren opgesteld.
Ds. van Dijk sprak zijn vreugde uit over 't feit,
dat de Fleer Dankbaar 't initiatief had genomen
om den geestesvader van Bartje zelf uit te noodigen.
Hij verwachtte dan ook, dat de toehoorders van
't begin tot 't eind geboeid zouden zijn. Vervolgens
gaf Ds. van Dijk het woord aan den heer de Vries,
die, alvorens hij over Bartje wilde spreken, ons eerst
de eigenaardigheden van 't Drentsche volk deed
kennen. Als een rasechte Drentenaar sprak hij
over zijn volksgenooten en liet ons weten wat er
leeft in de harten -van die eenvoudige menschen.
Ze lijken onbeleefd en stug, maar diep in hun
hart hebben ze eerbied voor al wat vreemd en
onbekend is. Hun houding tegenover vreemden is
wantrouwig, het typische van de Drentsche volks
aard, zoo gegroeid door hun geisoleerde positie.
Als reactie hierop leeft onder de Drentsche bevol
king een krachtig gevoel van saamhoorigheid.
Tegenover vreemden liefst „zwiegen" of „ja
zeggen"!
Deze wijsheid wordt ook 't zesjarige Bartje me -
gegeven als hij voor 't eerst naar school gaat.
Moeder drukt hem op 't hart vooral toch niets
van „den huus" aan zoo'n vreemde juffer te ver
tellen. De schrijver leest ops dit gedeelte voor.
Door dit gevoel van saamhoorigheid wordt ons
al duidelijk, dat 't gezinsleven in Drente zoo sterk
en krachtig is. Dit voelen we vooral als ons voor
gelezen wordt, hoe stemmig de Zondagavond in
zoo'n Drentscli gezin kan zijn. Een Drentenaar is
teergevoelig en leeft geheel volgens de ingeving
van zijn hart. In die geest heeft ook Anne de
Vries zijn boek gegeven en hij vertelde ons dan ook
dat hij schreef niet om een mooi literair werk te
leveren, maar om in alle eenvoud en waarheid
een stukje Drentscli leven te geven.
Anne de Vries heeft 5 jaar lang kinderboeken
geschreven, hierdoor is hij geworden als kind met
de kinderen. Zoodoende beschouwde hij dezen
tijd als vooroefening voor zijn later werk.
Hij wilde als 't ware in den huid van zoo'n
Drentseh jochie kruipen, met hem genieten en
met hem bedroefd zijn.
Is Bartje een autobiographic, zoo vraagt men
dikwijls Niet geheel, zoo vertelde ons de schrijver,
want hij is in gunstiger omstandigheden opge
groeid. Maar wèl wat de gevoelens van Bartje
betreft; de schrik, verontwaardiging, angst en
blijdschap, die wij met Bartje zoo meebeleven,
heeft de schrijver zelf als kind gevoeld.
Nu verzocht de spreker pauze.
Hierna werden nog enkele vragen besproken,
Over cefiïgé weken zullen weer tallooze vróuwen
zich opmaken 0111 deel te nemen aan den Vrouwen-
Vredesgang, die nu reeds voor de derde maal in
ons land gehouden wordt.
Vrouwen, met welke gezindheid zult gij gaan
Vraagt U dit toch eerst eens ernstig af. Zult gij
meegaan uit sleur, of omdat ge eens wat afleiding
wilt hebben, ofhoudt gij een ernstiger doel
voor oogen?
Denkt eraan, dat niet alleen ons aantal een
getuigenis tegen den oorlog is, doch ook de geest,
welke uit onze betooging spreekt.
Gedachtcngang is een groote macht., veel
grooter dan menigeen vermoedt en wanneer wij
allen zonder uitzondering onze gedachten ernstig
concentreeren op den afschuw van den oorlog en
den sterken, vasten wil tot vrede, dan zal er van
deze stille betooging een wonderbare kracht uit
gaan, die anderen meer zal treffen dan de wel
sprekendste redevoering.
Daarom, vrouwen, het is niet maar een wandeling
zonder meer: gij hebt hierin een taak te vervullen;
gij zult door Uw zwijgen spreken tot de harten
van duizenden!
Doch stilte en diepe ernst moeten er in Uw
ziel zijn, anders gaat het doel verloren!
Allen, die gevoelen, dat zij op deze wijze kunnen
en willen getuigen, gelieven zich op te geven aan
een der onderstaande adressen
Mevr. v. Putten-Vlieland, Begastraat 15.
Mevr. M. v. d. Colk-Schmidt, Molijnstraat 20.
Mevr. J. W. Deinuin-Buys, v. Hogendorpstraat 3.
Mej. H. de Kruyff, Crayenesterlaan 57.
Mevr. E. K. Slijper, Jac. Catslaan 1 (hoek Craye-
nestersingel).
Mevr. J. M. Fabel-Ree, Raadhuisplein 1 rd (Noord).
Een Vrouw
VERKOOPLOKAAL 'T NOTARISHUIS
Direct.: J. H. R. G. Ellas, Bilderdijkstr. la, Tel. 11928
Maandag 4 Mei Kijkdag van 10-4 uur
Dinsdag 5, Woensdag 6 Mei Verkooping
Goedkooper dan bij anderen. Contant
met 5 jaar schriftelijke garantie. Repa
ratie aan alle merken m. 1 jaar garantie
Haarlem - Doelstraat 35 - Opgericht 1902
Telefoon 13538
correcte pasvorm
LET OP HET JUISTE ADRES
Paarlaarsteeg 1, Tel. 12842