3 Eenheid door Democratie. VAN DER GRAAF Co.-? HANDELS- INFORMATIES INCASSO'S ONTWERPEN EN DEPONEEREN VAN DER GRAAF Co's Bureaux voor den Handel N.V. Predikbeurten. HOE ZIET UW TAPIJT ER UIT? Verlaging van toeslag op melk. Onder leiding van onzen plaatsgenoot Prof. Ir. Van der Leij is j.l. Maandag een massale vergade ring van deze beweging gehouden in de Gem. Concertzaal te Haarlem, welke door ongeveer 1000 personen werd bijgewoond. Op 27 Juli 1935 gesticht, telt deze beweging thans ruim 27C0 aan hangers. Als propaganda-sprekers traden ditmaal voor haar op Pater H. de Greeve een broer van Pater Borremeus de Greeve) (R.-K.), Mr. J. J. R. Schmal (Geref. Chr. Hist.) en Mr. J. Bierens de Haan (Lib.) niet ons raadslid, maar diens jongere neef, schrijver van belangrijke monografieën over Demokratie. Pater de Greeve wilde het hebben over het Vastenmandement (niet-amendement, zooals spr. vaak zeide der (R.-K.) bisschoppen, gericht tegen de dictatuur. Eerst is den (R.-K.) geloovigen ontraden, thans is hun door hunne bisschoppen verboden zich te onthouden van eiken stem daar aan. Het heet, dat de bisschoppen niet bevoegd zouden zijn op politiek gebied leiding te geven, dat zij aldus blijk geven van ongeoorloofde be moeizucht. Spr. meent, dat met de dictatuur (in den Staat) beginselen zijn gemoeid. Die beginselen komen uit op den totalen Staat. De (naar R.-K. opvatting) ware verhouding van Kerk en Staat is volgens spr. in het vasten mandement door de bisschoppen zoo duidelijk uiteengezet, dat ieder dat moet aanvaarden, of althans billijken. De totale Staat als bron van alle recht, van alle moraal, van alle vrijheid, is te veroordeelen. De Staat is menschenwerk. Waarom leggen de bisschoppen zich niet neer bij de uitlating van d' Ansembourg, dat 't in de N.S.B. niet gaat tegen de Kerk? Omdat de bisschoppen praktische menschcn zijn en de theorieën van de N.S.B. zoo vaag zijn, dat men daaruit niet kan opmaken, wat deze Beweging precies met den totalen Staat bedoelt, Spr. citeert dan uit de N.S.B. publicaties het volgende „De Staat is de verwerkelijkte zedelijkheid zelve." „De plichten van de burgers van den totalen Staat gaan boven hun persoonlijke rech ten". „Wat de Staat doet is altijd goed" e.d. Een kerk kan met lieden, die aldus denken niet in zee gaan. Men heeft trouwens geen houvast aan uitlatingen van N.S.B.-zijde. „Ja", zegt Mussert, als hem gevraagd wordt: „Hebben Kerk en individu rechten onafhanke lijk van den Staat?" „Neen", zegt op diezelfde vraag het boekje van de N.S.B. De Kerk heeft te veel ondervinding dan dat zij zich zou neerleggen bij zulk een onzekerheid. Idealen worden in mensehenhanden veelal verhaspeld en verkwanseld. Bij de dictatuur ïust het streven naar idealen in één menschenhand. Stel nu zelfs, dat b.v. Mussert een ideale persoon lijkheid ware, dan zou zij in de praktijk toch veel aan andere mensclien moeten overlaten, l-n wVt zouden die er van terechtbreng en Wij, R.-K., hebben geen enkelen waarborg, dat onze belangen daar veilig zijn. We zcuden 't maar moeten afwachten. De Duitsche (R.-K.) bisschoppen hadden nog als ruggesteun een concordaat 't verdrag tussehen den Duitsclien Staat en het Vaticaan) en die zijn nóg teleurgesteld. De (R.-K.) geestelijkheid heeft zich in Duitsch- land achter de regeering van den totalen Staat gesteld en wat is er over dit land gekomen? Een barbaarsch heidendom, een overmoedige Hitler-jeugd, tirannie, rassenhaat, de pers aan banden, enz. enz. Voor ons (Nederlandsche R.-K.) gelde daarbij dat het Nederlandsch fascisme is gecalqueerd op het Duitsche, het Nederlandsche is een volslagen navolging. De uitvoering daarvan zou in de werkelijkheid ook op de Duitsche gelijken. Daar bedanken wij voor. Wij zijn niet gewend gedrild te worden. De N.S.B. wordt door spr. be schouwd als een opdoek-beweging. Men zou schrik ken als men (waar spr. meer van weet) de uit latingen hoorde van N.S.B.'ers als ze onder el kaar op hunne kamers zijn Wij, (R.-K.), die van Schaepman af hebben gevochten voor ons geestelijk bezit, weten nu, dat in het centrum van de belangstelling der N.S.B.- ers staat de totale Staat, maar elk geestelijk leven is daar uit. En al zou hij zelf niet willen, een d' Ansembourg moet belanden in den totalen Staat, want hij heeft dit aan het volk beloofd. Toestel 43 van achterstallige Koopmans-v orde ringen Toestel 25 vanHandelamerken Toestel 20 Amstelstraat 14-18 - Amsterdam (C.) Tel. 32000, 6 Lijnen Een dictator is een ongecontroleerde denker, hij verbeeldt zich het verstand zelf te zijn. Volgens Mussert heeft het fascisme wel een moraal, maar geen theologie. Stel u voor, roept spr. uit: een moraal zonder theologie \(applaus). Aan menschen met moraal zonder theologie onze toe komst toevertrouwen? Dat nooit! In het slechtste parlementarisme kan men ten minste voor zijn recht nog vechten; onder de dictatuur ook dat niet eens; daar kun je ver dwijnen, je bent er minder dan nul „Habent pontificem" (de R.K. hebben hun Hoogepriester), wij hébben onze leiding al. Onze bisschop is voor ons Gods gezant. Wij zeggen: „Spreek, Monseigneur, uw dienaar luistert". Als spr. aldus zijne met stemverheffing uit gesproken rede beëindigd heeft, klinkt luid applaus op, vooral van de aanwezige R.-K., die behalve van de pittige, min of meer demagogisch voor gedragen toespraak ook genoten van de bijval, die Pater de Greeve op tal van zakelijke punten, ook van andersdenkenden mocht oogsten. De tweede spr. stelde zich voor als Gerefor meerde Chr.-Historisch in de politiek. Volgens Mr. Schmal zijn de E.d.Deëers zich van hun verscheidenheid bewust. Maar er is ook een levens- en lotsgemeenschap, die alle Neder landers bindt. En wanneer hij zich dan afvraagt: Wat is ons aller politiek gedachte-klimaat, wie zijn wij tesamen, dan zegt hij: Nederland is liet land èn van Groen van Prinsterer èn van Thorbecke, die elk op eigen wijze beleden de demokratische Staatsidee. Thorbecke was als voorstander van het alge meen kiesrecht, dat hij reeds in 1848 aan den horizon zag opkomen, de wegbereider onzer hui dige demokratie. Groen van Prinsterer (archiva ris van het Koninklijk Huis) in hart en nieren protestant en anti-roomsqji. T. was de man die èn parlement èn kiezerscorps bij ons wilde eman- cipeeren (letterlijk uitleiden uit slavernij. T). De publieke zaak wilde Groen, die een demo- kraat was in den goeden zin des woords, pu bliekelijk behandeld hebben. Vrijheid van druk pers, vrijheid van vereeniging en vergadering, het was alles ook Groen's wensch. Zooals Groen met Thorbecke één was in het streven naar ware demokratie, zoo was het ook 't geval met Schaepman en Kuijper, met Troelstra en Bos. Als thans gesproken kan worden van een crisis in de demokratie, dan is dat niets nieuws. Als men maar verstaat, dat dit een groei-crisis is, zooals alles wat groeit herhaalde malen crisissen beleeft. Bij onzen strijd voor de demokratie tegen de dictatuur gaat het echter om veel meer dan crisis, n.l. om óf in (betrekkelijke) vrijheid te leven of om geleefd te worden in den totalen Staat. Daarover mogen wij niet zwijgen, het gaat onze natie, pnze kerken, onze j ersonen, onze rechten aan. 'En r u vragen wij u. hoorders, «fw ge met ons waarschuwende wachtèj-s wilt' 'WOrdenyh voor het moeras, waarin de voorstanders van den totalen Staat u w illen dringen Wat onze werkwijze betreft, wij willen over tuigen, niet overrompelen. Een R.-K. staatsman zei eens: In elk politiek vraagstuk ligt een theologisch vraagstuk ver scholen. Het is niet te erkennen, te ontkennen, zoo verbeterde spr. zich. In ieder geval beerscht, waar het Evangelie komt geen slavernij meer. God maakte alle menschen van ééne stof. Wie zich door deze gedachte laat leiden, leeft in demo kratische sfeer. Geen staatsvorm, waarin knechtschap, zoowel in het stoffelijke als het geestelijke, beginsel is, is iets voor een Nederlander. Spr. eindigt zijn rede met het bekende vers van Da Costa: „Zij zullen het niet hebben Wederom warm applaus. De derde redenaar, Mr. J. Bierens de Haan Jr. eisehte het meeste van zijne hoorders, maar gaf dan ook het meeste. Spr. beschouwt de heerschende economische crisis als een onderdeel van de groote crisis: de crisis der zekerheden. Men beschcuwe dit zoo: het jaar 1914 sluit met het uitbreken van een wereldoorlog tussehen de z.g.n. gecultiveerde en Christelijke natiën onherroepelijk een tijdperk af, waarin het maatschappelijk leven als men .liet maar aan zichzelf overliet, als van zelf ging. Er braken in de samenleving kraclnen los, die sterker bleken te zijn, dan Christendom en cul tuur, sterker ook dan alle mensclielijkheid en alle menschelijk denken. En nu, dat het laissez aller, het alles gaat van zelf, heeft afgedaan, staan wij voor de taak welbewust, wetende, wat wij doen, het maatschappelijk leven opnieuw te be- heerschen. Maar hoe? Twee wegen zijn daarbij ingeslagen: Ie. Die, waarbij alles opgaat in den Staat. Het commu nisme in Rusland, het fascisme in Italië, het nationaal-soeialisme in Duitsehland, figuren in wezen niet veel van elkaar verschillenden, sloegen dezen weg in. 2e. Die, waarop aan de Staatstaak wezenlijke grenzen worden gesteld, met name de grens, dat ook de Staal de menschelijke persoonlijkheid heeft te eerbiedigen. Deze weg is die van het de- mokratisch beginsel. Dit beginsel loopt als een levende draad van oudsher speciaal door onze geschiedenis, omdat het ingeweven is in onzen volksaard en deze zich onder de voortdurende leiding van dit beginsel heeft gevormd. Trouwens niet alleen hier maar in heel Noord- en West- Europa. Zoo is van de middeleeuwen af ten onzent de invloed van het volk op overheid en regeerings- daden gestadig en geleidelijk toegenomen. Er wordt nu beweerd, dat dit alles zou zijn ontaard tot corruptie en demagogie. Dit is even onw aar als dat het waar is, dat ook de demokratie aan de crisis van alle voormalige zekerheden niet is ontkomen. Zoo werd de liberaal geregeerde Staat door de ontwikkeling van techniek, verkeer en handel, en al wat daaraan vast is op economisch gebied, gesteld voor een taak, waarop het apparaat niet berekend was. De regeermacht is nu van een liberale elite op een massa-demokratie overgegaan, die voor een enorme economische taak is gesteld bij een on- 'geloofelijke vermeerdering van bevolking, welke massa moet worden gevoed, gekleed, ontwikkeld, Iterwijl diezelfde massa juist is ontworteld aan Iverk en traditie. De demokratie werd aldus als tot een slagveld. /Het sprak eigenlijk vanzelf, dat toen een [ehijnbaar radicale oplossing aan de hand werd gedaan, te weten, die om de heele demokratie weg te werken. Dat deze oplossing slechts schijn baar is, volgt hieruit, dat men alleen de demo kratische staatsvormen wilde wegwerken, terwijl de crisis in heel het maatschappelijk leven is ingeweven. Behalve in zijn staatsvorm, leven, aard en karakter van een volk, ook in zijne economische en andere samenlevingsvormen. De N.S.B. is blind daarvoor. En wil zij iets wijzigen, dan komt zij met recepten uit het buitenland aan en nog wel uit landen wier volken niet alleen totaal van het onze verschillen, maar die nog bovendien door en door ziek waren. Welnu, dat is allemaal niets voor ons. Wij willen niet alleen in woorden, maar ook in onze gedachten en daden door en door Nederlandsch en gezond blijven (daverend applaus) Natuurlijk is hervorming, i u en altijd, noodig. Zij, die de demokratie verdedigen, beseffen echter, dat een levende demokratie uit zichzelf de krachten voortbrengt, die haar verbeteren. ajtplaus Demokratie staat tegenover autokrat ie. daarin gaat het anders. Hervorming onzer staatsinstel lingen kan nooit van 1 uiten af geschieden. Wij geven niet af op wat voor anderen blijkbaar nut heeft of schijnt te hebben, maar verheerlijking van Duitsche en Italiaansche toestanden getuigt van onwetendheid of onnoozelheid. En in dit verband eigen volk en regeering te bekladden is nog erger. We weten maar al te goed, dat b.v. in Duitsehland thans weinig waarde wordt gehecht aan menschelijkhcid en waar achtigheid en dat de macht van den (formeelen) staat er boven alles wordt gesteld. Dat daartegenover óns nationale leven voort durend wordt beschimpt ik geef u het zelf om te qualificeeren Het gaat dus om deze keuze: erkenning van de waarde der menschelijke persoonlijkheid of dictatuur van een willekeurig iemand over onze levensbeschouwing Daar de N.S.B. hare eigen opvattingen voor absoluut houdt, moet zij, kwam zij ooit aan hel bewind, andersdenkenden onderdrukken. Vrijheid onderstelt geest, geest onderstelt vrijheid. Geen van beide kunnen zonder de ander bestaan. Het wezen der demokratie nu is handhaving der geestelijke vrijheid. De georganiseerde Staatsmacht is, als zij ver absoluteerd wordt, (als almachtig en tot alles gerechtigd wordt beschouwd), erger dan dierlijk. (daverend applaus). Immers (wat bij de dieren niet eens voorkomt) in de autokratie woekeren de kwade dingen in het verborgene door. Overigens geldt dit: de vrijheid wordt alleen gerechtvaardigd door de wijze waarop zij gebruikt wordt. Wordt ze alleen gebruikt voor machtsuit oefening dan wordt ze misbruikt. Zij wij de vrijheid waard? vraagt spr. dan. Daarvoor komt het er op aan, zoo luidt zijn antwoord, hoe wij tegenover liet maatschappelijk leven zijn ingesteld. Of wij daarin als primaat (als de voorkeur verdienende) laten gelden de mensch of een gemeenschaap. Primaat moet voor ons zijn onze zedelijke mensehenwaarde, om ze vrij aan te wenden ten dienste van de gemeenschap. Dat is de juiste verhouding. Het komt dan aan op den geest, den grond van ons menschenleven, waarin zich de demokratie ontwikkelt. Nederland staat wat die ontwikkeling betreft onder de beschaafde anden vooraan. Het komt aan op bet bewaren van dien geest, die in vrijheid weet te dienen vooral als de nood aan den man komt. Wij willen Nederlanders blijven, met op Nederlandsche wijze de hand aan de Nederlandsche ploeg, (langdurig applaus). De voorzitter beëindigt nu de bijeenkomst met de leuzen: Voor de menschelijke vrijheid tegenover de massa, voor mensch en rede, tegen over het geweld. In de pauze was gelegenheid zich op te geven voor het lidmaatschap der beweging „E.d.D.", waarvan 57 aanwezigen gebruik maakten. T. BLOEMENDAAL. Ned. Herv. Gem. Ie Pinksterdag, v.m. 10 uur Ds. G. W. C. Vunderink, Zeist. Zendings collecte. 2e Pinksterdag, v.m. 10 uur Ds. Ch. d,", Beus. Zendingscollecte. Vrij. Kath. Kerk (Popellaan-Kinheimpark) v.m. 10.30 -uur Hoogmis. Predicatie van Priester Ko Borsten. Zaterdag 6 Juni, 7.25 v.m. Gesproken H. Mis. Eglise Réformée (Wallonne). Dimanehe 31 Mai, 10 li. Baptême. 10li.30 Service de Pentecóte. Sermon et Com munion. 3e Collecte pom- TEglise et la Mis sion. 19 h. Service d'actions de graces. Pasteur Krafft. Vendredi 5 Juin. a 20 h. Service, Etude du Credo. Pasteur Krafft. SANTPOORT. Ned. Herv. Gem. Zondag v.m. 10 uur Prof. Dr. G. A. v. d. Bergli V. Eijsingha. „Geestelijke wandel" (Gal. 5 25). Medewerking zang koor. Extra collecte voor de studiekas. Ned. Herv. Evang. Zondag v.m. 10 uur de heer Heere Heeresma van Amsterdam. Geref. Kerk (H.V.) Zondag v.m. 10 uur en n.m. 5 uur de heer K. v. d. Berg. Maandag geen dienst. OVERVEEN. Ned. Herv. Gem. Ie Pinksterdag v.m. 10 uur Ds. Ch. de Beus. Zendingscollecte. 2e Pinksterdag v.m. 10 uur Ds. G. A. Borger te Heemstede. Zeridingscollecte. AERDENH0UT. Ver. Relig. Kring. Zondag v.m. 10 uur Dr. J. C. A. Fetter, Rem. pred. te Den Haag. ZANDVOORT. Geref. Kerk (H.V.) Zondag v.m. 10 en n.m, 5 uur Ds. P. van der Vloed. Maandag geen dienst. HAARLEM. Coll. tot Verbr. van Spiritistische Beginselen, (geb. Theosofia, Nassaupl. 8) le Pinksterdag v.m. 10.30 uur Wijdingsinorgen. Spr. de heer II, Nieukerke (inspiratiemedium). Een gewichtige vraag voor de huisvrouw.. Waar om is er reeds een gat in het tapijt van Mevrouw Muller? Droge hitte schaadt. Hoe verwijdert men vlekken, en reinigt men een tapijt. Kijkt U toch eens even naar mijn nieuw tapijt", zoo klaagt de huisvrouw. „Ik heb het pas drie weken, onderhoud het zorgvuldig met den stof zuiger en toch krijg ik telkens na het keeren een handvol wol. Indien dat zoo voortgaat, dan is het tapijt over een jaar versleten!" „Ja, dat is waar, maar de schuld draagt U zelf. Een nieuw tapijt mag namelijk de eerste drie weken in het geheel niet met den stofzuiger behandeld worden, evenmin met een scherpen borstel. Elk nieuw tapijt verliest in het begin wel, dat kan echter geen kwaad. Wanneer men het voorzichtig behandelt, dan is dat vlug voorbij. Het weefsel van een nieuw tapijt is n.l. heel droog, en zoolang het uit de omgevende lucht niet voldoende vochtig heid opgenomen heeft, zal het wol blijven afgeven. De stofzuiger neemt echter bij nieuwe tapijten de korte wolvezeltjes weg en droogt het weefsel te sterk uit. De wol, die dus tijdens de eerste dagen de huisvrouw afschrikt., komt dus van deze afge schoren haartjes. Deze hebben zich tussehen de noppen van het weefsel vastgezet en komen er nu mettertijd weer uit, zonder dat de kwaliteit van het tapijt daaronder lijdt. Wanneer b.v. de woning verwarmd wordt, moet men bijzonder voorzichtig zijn. De droge hitte van de centrale verwarming is voor tapijten zeer nadeelig. Zij drogen te sterk uit en het weefsel gaat los. Dan moet men natuurlijk de vereischte vochtigheid toevoe ren. Het volstaat reeds, wanneer men aan de buizen aarden pijpen hangt, waarin water ter verdamping is. Vochtig afborstelen is dan niet meer noodig. „Waarom is er reeds een gat in het tapijt van Mevrouw Muller?", vraagt men verwonderd, want Mevrouw Muller heeft zich met haar tapijt zeer veel bezig gehouden en het om de twee dagen duchtig uitgeklopt. Maar juist daarin zit het hem Geen tapijt weerstaat het vele kloppen, daar de draden dan los worden. Ze breken, worden murw en het gat is er al. Tapijten moet men met een stofzuiger of, indien men er geen bezit met een weeken veger behandelen. Het spreekt vanzelf, dat men altijd in de richting van den draad moet borstelen. Eens per jaar mag men het tapijt met zuurkool afwrijven, de kleuren worden dan helder. Oolc licht azijnwater kan men daartoe gebruiken. Maar niet meer dan éénmaal in het jaar, zoo meer, dan richt men alleen schade aan. Vetvlekken verwijdert men het beste met ben zine. Natuurlijk moet men dan met de noodige omzichtigheid te werk gaan. In de heerenkamer mag men dan ook de twee volgende uren niet rooken, nadat men het tapijt met benzine gereinigd heeft. De benzinedampen blijven immers nog ten minste 2 uren in de kamer, zelfs al bespeurt men daar niets van. Een heel tapijt alleen schoon te maken, is niet aan te raden, dat laat men het liefst aan een vakman over. Met een zachte zeepoplossing kan men tapijten wel eens uitwassclien, maar gewoonlijk helpt dat niet lang. In ieder geval moet het tapijt uitgedroogd zijn, alvorens weer uitgespreid te worden. Donker kleurige tapijten kan men met panamaschors behandelen, maar voorzichtig, zoodat het grond- weefsel niet nat wordt, daar anders de appretuur weggaat en het tapijt zijn vastheid verliest. Roode tapijten mogen niet met azijnwater behandeld worden, daarvoor neemt men koude thee. Maar voor alles: niet te veel vochtigheid aan het tapijt. Behandelt men een tapijt volgens de goede methode, dan hebben wij er jaren pleizier van, zelfs indien het geen „echt Perzisch tapijt" is! DEN HAAG, Mei. Naar wij van be voegde zijde vernemen, heeft de minister van Landbouw en Visscherij besloten, met ingang van 17 Mei a.s. voor de komende zomermaanden den toeslag over de tot zuivel- of melkproducten ver werkte melk te verlagen van 2.56 cent tot 2.40 cent per kg. melk met 3.2 vetgehalte. Overwogen zal worden, om, wanneer de be schikbare fondsen zulks toelaten, den toeslag in de wintermaanden wederom op een hooger peil te brengen. Door een zoodanige regeling zal ook door middel van de uitkeering het verschil tus sehen den zomerprijs en den winterprijs der melk worden geaccentueerd. Immers ook vóór het intreden van de crisis werden in het alge meen in het zomer-halfjaar lagere melkprijzen aan de veehouders uitbetaald dan in het winter halfjaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1936 | | pagina 3