De Cultureele beteekenis van de Film Verpleegsters en Nurse Uit het Politierapport. Aanbesteding Politiebureau. Wereld Jamboree 1937. Heropening. Door trein gedood. Gevonden voorwerpen. Heeft U zelf de stof DE HUISVLIJT Schagchelstraat 46 - Tel. 14461 Badhuisstraat 29 - Tel. 15993 maakt Uw uniform naar ieder gcwenscht model. Meermalen werd ons werk bekroond. blZooals te verwachten was heeft het Bloemen- daalsche strand in de afgeloopen dagen een druk bezoek gehad. Het was schitterend zomerweer, misschien iets te warm, het strand liet niet te wenschen over, maar de zee zelf was niet ,,in vorm". De wind waaide uit den Oostelijken hoek, vele kwallen „sierden" het strand en het water was niet bepaald helder. Een en ander was waar schijnlijk oorzaak dat talloos velen schaduw en koelte zochten aan de begroeide kanten van den Zeeweg. Het strand trok echter de grootste belangstelling. Voor het eerst in dit seizoen hadden de strand- agenten het Zaterdagmiddag vrij druk met het verbinden van geblesseerde voeten en andere ver wondingen. Zondag werd het echter nog veel drukker. Een onafzienbare stroom auto's en rijwielen trok naar zee. De rijwiel- en autobewaarders aan het einde van den Zeeweg hadden handen te kort. In den loop van den dag werden ongeveer 30 „vondelingetjes" aan den politiepost gebracht, die allen na korteren of langeren tijd weer door hun ouders werden afgehaald. Het aantal personen, dat schaal- en snijwonden, splinters, enz. ter verzorging bij de politie kwam melden, was ook zeer groot. Eenige malen moest doktershulp worden ingeroepen, o.a. voor een dame uit Amsterdam, die door de warmte onwel geworden was en per taxi naar haar woning ver voerd moest worden. Een 7-jarig jongetje werd vrij ernstig aan zijn biel gewond, doordat hij met zijn voet tusschen de spaken van een fiets was geraakt. DIE WORDT WEL GEPAKT. Zaterdagavond, ongeveer kwart voor 9, had op de Brederodelaan in Bloemendaal een aanrijding plaats tusschen een fietser, den 17-jarigen G. A v. A. uit Overveen, die A an de Oostzijde van de Brederodelaan naar de Westzijde overstak om op het rijwielpad te gaan rijden, en een met flinke snelheid uit de richting Bloemendaal komende auto uit Zuidholland, waarvan de bestuurder vor- loopig nog onbekend is. De wielrijder had met zijn arm aangegeven dat hij den weg ging oversteken. Het achterwiel van de fiets werd vernield. De autobestuurder stopte even en reed daarna weer door. Het nummer van den auto is echter bekend. EEN ROEKELOOS CHAUFFEUR. De politie zal procesverbaal opmaken tegen den Amsterdamsehen automobilist R. J. D. B., die Zaterdagmiddag met groote snelheid over den Zeeweg reed. terwijl 5 kleine jongens (tusschen 10 en 13 jaar) die gevraagd hadden om te mogen meerijden, op de treeplank stonden en zich aan den auto vasthielden. De snelheid was ongeveer 70 k.m. RICHTING AANGEVEN! Zaterdagavond, ongeveer 10 uur, had een aan rijding plaats op het rijwielpad van den Zand- voortenveg te Aerdenhout, gemeente Bloemendaal, tusschen den 59-jarigen A. M. uit Haarlem, die zonder richting aangeven op een gegeven oogen- blik linksaf sloeg en de 24-jarige mej. M. H. G. uit Zandvoort, die hem juist op dat moment wilde passeeren. M. bekwam een lichte kneuzing aan zijn been en werd door een passeerend automobilist naar huis gebracht. De rijwielen kregen weinig schade. WEINIG UITZICHT. Zondagmorgen, ongeveer kwart voor 12, had op den hoek Nic. BeetslaanAerdenhoutsduinweg te Aerdenhout een aanrijding plaats tusschen twee auto's, bestuurd door D. B. uit Heemstede en J. M. uit Aerdenhout. B. reed op de Nic. Beetslaan in de richting V iersprong, M. op den Aerdenhoutsduin- weg komende van het Postkantoor. Zij merkten elkaar te laat op (het uitzicht is op dit hoek) unt belemmerd). Beide wagens werden aan de voorzijde vrij ernstig beschadigd. Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor. De politie maakte proces verbaal op. ONGEWILDE ONTMOETING. Zondagmiddag 3 uur kwamen twee naast elkan der rijdende meisjes op de Elswoutslaan te Over veen te vallen, doordat lmn sturen in elkaar haak ten. Een hunner, mej. T. W. uit Haarlem, bekwam een enkelkneuzing. Beide meisjes zijn per auto naar huis gebracht. EEN SLIPPERTJE. Zondagmiddag tegen uur slipte een motorrijder, de 32-jarige Amsterdammer E. I\. S., in de bekende S.-bocht van den Vogelensangsclicwcg, gemeente Bloemendaal. Zijn motor werd zeer licht bescha digd. Hijzelf bekwam een paar niet ernstige schaaf wonden aan hoofd en knie. De duo-passagiere kwam er zonder letsel af. IN DE BOCHT. Zondagavond eirea half elf. kwam een uicl- rijdster, de 21-jarige mej. M. M., in de bocht van Tetteroden eg naar Bloemendaalschev eg, te vallen, doordat zij de macht over haar stuur verloor. Zij verstuikte haar rechterpols en werd door Dr. Bos verbonden. DAT WAS DE BEDOELING NIET. Woensdagmiddag om ongeveer 4 uur had een ongeval plaats achter „Kraantjelek". De 13-jaiige P. de O. uit Driebergen, die met een per autobus gearriveerde groep jongens op het duin speelde, botste, toen hij het duin afliep, in volle vaart tegen een schommel op, waardoor hij twee diepe wonden aan voorhoofd en kin bekwam. Twee ter plaatse aanwezige verpleegsters legden een voorloopig verband, waarna de jongen met den leider van het groepje jongens per taxi naar een dokter is gegaan. DE WEG WAS TE SMAL. Woensdagavond, tegen half 8, had op het rijwiel pad van den Zeeweg een aanrijding plaats tusschen twee elkaar tegemoet rijdende wielrijders, waarvan de één, de 16-jarige slagersknecht uit Haarlem, H. N., niet op het verkeer lette. De andere wiel rijder, de 31-jarige C. de B., eveneens uit Haarlem, viel en bekwam een paar ontvellingen en een bloedneus. Zijn fiets werd vrij ernstig beschadigd. De slagersknecht kwam er goed af en zijn fiets eveneens. KORTE VRIJHEID. Een strandagent trof Woensdagmorgen, om streeks 11.15 uur, op het vrije strand een jongen aan, wiens signalement overeenkwam met dat van een jongen uit Haarlem-Noord, die j.l. Maandag de ouderlijke woning was ontvlucht en wiens op sporing door de ouders, via de politie was verzocht. Bij overbrenging naar den politiepost bleek, dat het inderdaad de vermiste jongen, n.I. den 17- jarigen W. H. Z. was. Hij is naar het bureau van politie te Overveen gebracht en daar later door den vader afgehaald. blTen raadhuizo werd publiek aanbesteed de bouw van een politiebureau, waarvoor 23 biljet ten waren ingekomen. Ingeschreven werd door: De Boer Dekkers, Wormerveer f 69.400 J. C. de Geus, Haarlem66.733 E. J. van Donselaar, Vogelenzang - 66.700 H. F'. Broersma, Den Haag- 65.970 E. Bellaart. Haarlem65.800 Broertjes, Heemstede- 65.770 N.V. W. Geels, Aerdenhout- 65.400 Aanneming-bedrijfBroersma, den Haag - 65.200 Gebr. v.d. Putten, Heemstede- 65.120 P. Rinks, Santpoort- 61.950 N. Cobelens Zn., Haarlem- 64.900 Reijniersc, Bloemendaal- 64.750 P. Sprengers, Haarlem- 64.375 Aannemings Mij Noord-Holland, Heems kerk 64.200 P. Cupido, IJmuiden64.000 Raaimakers, Breda- 62.457 Gebrs. Schiphorst, Haarlem 61.575 E. van Woudenberg, Haarlemmermeer - 61.389 Doeden Schilder, 't Zandt, N.H. - 61.387 A. Koks, Hoorn- 59.900 J. Kes, IJmuiden- 59.760 Gebrs. H. V. en J. dc Vries, Ilaarlem- Purmerend- 50.540 G. J. Everts, Bloemendaal- 53.801 Gunning aangehouden. De Commissie voor Pers, Propaganda en A'er- voer der Wereld Jamboree 1937 vestigt de aan dacht op de demonstratie, welke door de Ncder- landsehe Padvinders zal worden gegeven op het Malieveld te Den Haag, op Zaterdag 27 Juni a.s. te 3.30 uur. Hierbij zullen de regeefing en verschillende autoriteiten tegenwoordig zijn en zal Dr. Colijn de troepen toespreken, welke rede omgeroepen zal Worden. Het doel is: het publiek te laten zien, wat dc Padvinders kunnen, waartoe, behalve oefeningen als: estafette-loop, rope-spinning, etc., een demon stratie zal worden gegeven van oltodige kamp- onrichting (tent opzetten, keukeu inrichten, vlaggenmast bouwen, enz.) en kamp opruimen. Tegen een kleine vergoeding is een gereserveerd gedeelte van het terrein voor het publiek toe gankelijk. blBlijkens aankondiging in dit nummer wordt morgen, 27 Juni, het geheel verbouwde en gemoderniseerde filiaal Santpoorterstraat tan Franken's Broodfabrieken heropend. In ons vol gend nummer komen wij op dit feit terug. blDinsdagmorgen is de 43-jarige spoorweg arbeider H. J. Weijers, op de spoorbaan nabij het station Vogelenzang door een trein gegrepen en gedood. Weijers was bezig werkzaamheden te verrichten nabij het station aan wissel 12, toen een trein uit de richting Leiden kwam. Nadat hij voor dezen trein was uitgeweken, wilde hij zijn werk weer op vatten. doch werd daarbij gegrepen door een trein die uit de richting Haarlem kwam. W. werd op slag gedood. Hij laat een vrouw en 5 kinderen na. Het lijk van bet slachtoffer werd naar de Maria- stichting te Haarlem overgebracht. 0 Opening auto- en rijwielbcdrfjf. blWij vestigen de aandacht van onze lezers op de opening van een nieuw bedrijf te Bloemen daal. n.I. de garage met verhuurinrichting van luxe auto's en rijwielhandel aan den De Genestet- veg 25, van den heer Corn. Jas. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij de lezers naar de desbetreffende advertentie voor komende in dit nummer, terwijl wij in het vol gend nummer hierop nader terug zullen komen. Van 1724 Juni 1936. Bureau Aan Politie te Overveen: gummi werp- ringbrileen bos sleutelssleutelern paar sleutels een hondenhalskettingdameshandschoen sleutel; 1 paar dameshandschoenen; 1 hand schoen: een sleutel; een dameshandschocn. Politiepost Aerdenhout: 1 gewicht; 1 strijkstok. Politiepost Zeeweg: 2 jongensjasjes. 1 huis sleutel 1 ketting met slot1 kam; 1 rijwielbelasting- merk: 1 bril; 1 broek: 1 portemonnaic; 1 ceintuur: 1 badschoen1 wie'dop v.o. auto. v. d. Reep, Midden Tuindorplaan 6. Haarlem: drie sleuteltjes; IV. K. Sijpestein, W. de Zwijger laan 89. Overveen: een klein horloge: Thecschen- kerij „Het Kolkje" 2 mutsen: Hardebol, Con sumptietent in het Bloemondaalsche Bosch: een portemonnaic; J. Nieuwpoort, Noordlaan 9. Bloemendaal: 3 sleutels; A. Tinkelcnberg, Brede rodelaan 44 B'oemendaal: een Milpenbouder „Kraantjelek": een hondje; Duke'o. Spionkop straat 20 Haarlem: oen rijwiclbc'astingmcrk51. van Ee. Xoordlaan 58, B'oemendaaleen rijwiel- belastingmerk; L. de Boer, (Jen. Joubertstreat 11 rood Haarlem: een damesmantel; T. de Pooij, Cats'aan 3. Aerdenhout: damesar mlandlior' ogo Kennel Haarlem: een bond: Van Duin. Platanen- laan 47. Bloemendaal. een portemonnaicIv. d. Niet: een broche en een rozenkrans; W. E. Ham»: Oranje Nassau'aan 8. Overveen: re" hangslot' mei sleutels; W. I'. Piepers, Neotuousstraal 5. Haarlem NV: een tasch met. badgoed; W. H. Vos- kuijl, Grens'aan 8, Aerdenhout: 1 sleutel; J. I eu'e. Bloemendaalselipweg 140. Blöeméndaal: 1 k'wVr- sehop; W. l1'. .Ewoldt, Sterrebo-ehstraat ."2. Haarlem: 2 badpakken: D. Kinbeek. Bosc' laan 6, B'oemendaal: een breiwerkje; Tb. Gnenrug, I'rins Flendriklaan 72, Overveen: een autoband. „Och, waren alle mensehee wijl (Dat is heelemaal rvet noodig. a's ze achter het stuur maar n klein 'nyr beetje be er wilden ople'ten, dan konden we al héél evreden zi;n 1) 2. DOOR J. C. MOL. De film had geen geschiedenis, geen traditie, geen eigen vorm, geen zelfstandige stijl. Tenminste niet in 't begin tot aan den wereld oorlog. In koortsachtige haast volgde de eene film de andere op, de eene al platter en grover en onnoozeler dan de andere. Dank zij de zorgen van de Nedcrlandsehc F'ilmliga zijn enkele van deze merkwaardige filmproducten opg-'spoord en nog eens voor de pro- jeetielens gebracht en het lijkt bijna ongeloofelijk dat die filmdrama's 'met hun onzinnigen inhoud, hun caricatuurachtig spel en hun arm zalige techniek ooit door eenig publiek ernstig werden opgevat. Toch rezen de bioscopen als paddestoelen uit den grond en zij waren een onbetwistbaar getuigenis van de bittere ernst van het geval. Men leefde in de studio's slechts hij de gratie van het oogenblik, van eenige artistieke scholing, van eenige cultureele, of zelfs esthe tische motieven was geen spoor te ontdekken. Te hooi en te gras profiteert de regisseur zooveel mogelijk van de schaglers die hij toe vallig kan bestudeeren. Een bezonken studie van de fouten en ver diensten Van filmwerken is onmogelijk. Er is geen tijd voor en daar mee is van een systematische uitbouw van de filmvorm geen sprake. Het resultaat is een ieder afzonderli jk op goed geluk experimenteeren waarbij slechts één norm geldtde opbrengst. Het is een weinig verheffend beeld dat de film van voor den oor log ons geeft en van eenige cultureele beteekenis kan in dien tijd zeker niet worden gesproken. Na den oorlog komt er wel eenige verandering. Er ontstaan enkele films die aantoonen dat ook de film baar eigen vorm kan vinden, dat de film een eigen taal kan spreken, dat zij een zelfstandige wijze van uitdrukking kan zijn. Jammer genoeg waren dat niet films die tot de „best, sellers" behoorden en de groote filmindustrie houdt zich angstvallig op een afstand. Meestal waren het zelfstandige werkers, buiten dc industrie staande, die met een klein kapitaaltje en een filmcamera gewapend zonder studio's en zonder beroepsspelers een greep deden in bet volle leven om hen heen. Dit in navolging van enkele Russen, die op deze wijze enkele groote, de aandacht trek kende films hadden gemaakt. Dat was de tijd van de filmliga, van de avant-garde op filmgebied. Niet alleen in ons land, maar ook in Engeland, Duitsehland en Frankrijk kwam vooral van den kant van jonge intelleetueelen verzet tegen dc gebruikelijke bioscoopfilm. En met succes, want de filmproductie beeft een fijne neus voor wat het publiek hebben wil. En de film is niet zoozeer de uitdrukking van een op zichzelf staande opvatting als wel de weergave van algemeene moreele levens-inzichten, zij vertegenwoordigt'; de moraliteit, het levensinzicht van een geheel volk of een geheele generatie die zij op den duur, door de enorme afhamtelijkheid van dc filmproductie F-n opzichte van do publieke smaak, min of meer automatisch vorm en gestalte geeft. En zoo reageerde de filmproductie ook automatisch op de overal opkomende ontevredenheid, op dc steeds meer naar voren komende vraag naar een eigen vorm, een eigen taal, een eigen stijl voor dc film. In den stijl der avantgardc versche nen allerlei nieuwe films en de avantgardc verdween, deels opgeno men door de industrie, deels door overbodigheid. En nog door een andere oorzaak. De geluidsfilm kwam en daar mee een omwenteling op filmtechnisch gebied. Er waren kostbare omvangrijke apparaten voor noodig en een geheel nieuwe techniek. Vóór de komst van de geluidsfilm kon een cineast met een kleine handcamcra en wat film erop uittrekken en als hij een goed vakman was kon hij met een fihn voor den dag komen, die technisch niet behoefde achter te staan bij wat de groote filmstudio's brachten. Na de geluidsfilm was dat niet meer mogelijk. Voor een geluids installatie alleen waren kapitalen noodig en de avantgardist was uitgerangeerd. Overigens nas het ook met die plotselinge opkomst van de geluidsfilm een merkwaardig geval. De geluidsfilm viel als het ware plotseling uit den hemel op ons neer, in de eerste plaats op ons arme technici die ons ineens geplaatst zagen voor een geheele nieuwe techniek, een geheel nieuw wetenschappelijk gebied. Tot dusver was een filmoperateur een soort fotograaf, een man die werkte met fotografische beelden en fotografische gereedschap pen. En toen de geluidsfilm kwam moesten we ineens verstand hebben van geluid en alles wat daarmee samenhangt, van aecoustiek, versterkers, microfoons, om van artistieke factoren nog maar te zwijgen. Men zegt., bijv. Ehrcnimrg zegt liet in zijn boek „Der Traum- fabrik" en andere publicisten zijn s an dezelfde meening dat op een gegeven oogenblik de groote Amerikaansche filmmagnaten tot de geluidsfilm hebben besloten. Zij voelden bij het publiek een zekere filmmoeheid, de belangstelling ging terug, hun inkomsten werden minder. Er moest iets nieuws komen, iets sensationeels, iets dat de verslapte belangstelling weer wakker zou roepen. Fin zoo besloten ze tot de geluidsfilm. Ik weet niet of deze verhalen waar zijn. Als er iets van waar is zou het een zeer merkwaardig phenomena zijn in de geschiedenis der uitvindingen en ontdekkingen. Maar een feit is dat dc geluidsfilm er allaiig was. Niet alleen in een onvolkomen vorm zooals men in 30 jaar geleden al geluidsfilms kon zien met een gramofoon achter het scherm en het geluid van het schot, dat altijd te laat of te vroeg kwam. Maar in 1922 heb ik op de Internationale Kinotentooustclling in Berlijn al geluidsfilms gezien die geheel'op moderne wiize werden gemaakt. Strcseman opende toen per geluidsfilm de ten o instelling, liet waren films met geluid op de film zelf, met versterkers en luid sprekers en al wat bij de moderne geluidsfilm nu nog lxooj't. Er is omstreeks dien tijd zelfs een groote speelfilm gemaakt door de Ufa met geluid, die een volslagen fiasco werd. Het publiek stelde niet het minste belang in het nieuwe verschijnsel. Vijfjaar later veroverde de geluidsfilm in één jaar, geholpen door een geweldige reclame campagne, de geheele wereld. De bioscopen vochten wie het eerst de nieuwe apparaten zou hebben die toen tienduizenden guldens kosten. Hollywood jwerkte met koortsachtige haast aan de aanmaak van geluidsfilms en het publiek stroomde naar de theaters om het nieuwe tcclmisphe wonder te aanschouwen. En in korten tijd was men zoo- Ver dat men niet met goed fatsoen een film kon vertoonen, waarbij niet tevens een of andere vorm van geraas wei d ten gchoore gcbrael11 De zwijgende film had afgedaan en we gingen een heel nieuw filmtijdperk in. Esthiscli en artistiek en cultureel gingen we met dc geluidsfilm vele stappen achteruit, 't. Was alsof wc den eersten tijd van de film weer opnieuw beleefden, 't Was weer een jacht wie liet eerst weer een geluidsproduct klaar zou hebben. Op kwaliteit, inhoud, beteekenis, vorm werd niet gelet. Als er maar een sentimenteelc zanger in voor kwam, die zich te pas en te onpas aan schlagers te buiten ging, dan was het al goed. We beleefden weer de meest ongcloofelijkc staaltjes van wansmaak en bct.c onnoozelheid. Eerst nu, na jaren geluidsfilm, begint men ook dc artistieke moge lijkheden te zién. begint ook de toepassing v an het geluid haar lo gische vorm en gestalte te vinden. Dat is in vogelvlucht de geschiedenis van de film, en wel in hoofd zaak van de vcrmaaksfilm, die dan ook dc belangrijkste is. Niet in waarde, maar in omvang en in geraas. Over de echte cultruecle film, de film voor onderwijsdoeleinden, voor volksontwikkeling, voor wetenschap heb ik nog niets gezegd. Deze zijtak heeft ook in de ontwikkeling van de film geen groote rol gespeeld. Voor de documentaire film, dc cultuurfilm heelt, de filmproductie geen de minste belangstelling gehad. Het was geen winstobject, liet groote publiek interesseerde er zich niet voor, er was niets aan te verdienen. Alleen een enkele maal als liet ging over „de waardigheid van het bioscoopbedrijf" werd de cultureele film er wel eens bijgehaald als een soort vlagvertoon. En de geschiedenis van de cultureele film doet denken aan een soort slagveld, bezaaid met gesneuvelden. In alle perioden, in allerlei landen zagen wc idealisten die al hun krachten aan de cultureele film gaven, die prachtige dingen maakten met groote cultureele beteekenis, maar die de een na den ander den strijd moesten opgeven, omdat er een voudig geen commercieele mogelijkheden waren. Eerst den laatsten tijd, echter weer geremd door dc crisis, schijnt liet dat er meer belangstelling begint te komen ook bij het groote publiek. En toch ligt vooral hier dc groote beteekenis van de film als cul tuurfactor. Er is geen middel dat zoo direct werkt op de mensehc- lijke geest als de film. Geen enkel middel heeft zoo groote suggestieve overtuigende kracht. De film werkt door beelden en niets leert zoo gemakkelijk zoo grondig en toch zoo ongemerkt als een beeld. Dc Sim spreekt een universeele taal die door iedereen wordt verstaan. En het is geen wonder dat Sovjct-Busland in de film een van haar machtigste propaganda-middelen ziet, dat een van de eerste natio- naal-socialistisehe daden van het nieuwe Duitsehland was het onder haar invloed brengen van de filmindustrie. In Italië is de filmindustrie staatszaak, zij staat onder staatstoezicht en wordt door den staat gesteund en geleid. Geen wonder ook dat allerlei politieke, rcligieuse en ethische stroomingen hoe langer hoe meer gebruik maken van de fihn, want ér bestaat wellicht geen hulpmiddel van onzen moder nen tijd waarmee zoo effectief en doordringend kennis kan worden verspreid, een idee kan worden gepropageerd, in een woord invloed in welke richting dan ook kan worden uitgeoefend. Dc film kan daarom zijn een van de machtigste kultuurfaetoren van onzen modernen tijd, als zc goed wordt gebruikt. (Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1936 | | pagina 3