SCHOOLBOEKEN
Heerenhuis met Garage
b. u iter wijk ratas
30e Jaargang - No. 8 17 Juli 1936 Oplaag 5000 Ex.
Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout,
Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem en Santpoort-Station
ADVERTENTIEN
ABONNEMENTEN
IDEALISME.
^fo/xfeerf
Veertienjarige
Olympia-hope.
Nieuwe aansluitingen
Rijkstelefoon.
Firma A. VERNOUT
Uitbreiding automatiseering
Telefoonnet.
Amerika's Olym
pische Zwemsters.
«Hli.oshw&m Telel. 12173
KOOPT HIER UW RIJWIEL
Empo-Rijwiel vanaf f 28.50
HET BLOEMEHDAALSCH WEEKBLAD
Advertentiënper regel f 0.15.
KRUIDNOTEN, kleine advertenties, 4 regels f 0.35,
bij vooruitbetaling. Elke regel meer f 0.10
BIJ CONTRACT BELANGRIJKE KORTING
Bureau voor Redactie en Administratie en Advertentiënt
KORTE KLEVERLAAN 66, BLOEMENDAAL
Telefoon 23453 Postgiro No. 191387
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1.per half jaar
Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar zijn ver
bindend voor het loopende halfjaar.
Losse nummers f 0.05.
Er zijn veel menschen die „idealisme" ver
warren met „het koesteren van illusies", d.w.z.
zij beachouwen ieder, die er idealen op na houdt
als onpractisch, onmaatschappelijk, schwiir- me-
risch of sentimenteel. „Blijf met je voeten op
den grond staan", zeggen zij, „de boel is nu een
maal zooals hij is, en je kunt er toch niets aan ver
anderen. Akelig genoeg, maar waar. Wat heb je
aan je goede bedoelingenWat koop je er voor?"
Wat koop je ervoor! Ja, dat vooral. Nee, je
koopt er niets voor, voor idealen. Niet eens de
achting van je medemenschen. Eerder hun spot.
Misschien is deze spot een soort onmacht, omdat
ze zelf den verheffenden invloed, die er van idealen
uitgaat niet kunnen voelen. Misschien ook een
uiting van de gedachte, dat de ander gelijk heeft,
maar dat het zoo lastig is om er idealen „op na
te houden". Een gevoel van minderwaardigheid
dus. Er zijn ook menschen, die werkelijk denken,
dat ze boven zoo iets verheven'zijn; zij hebben
teveel van het leven gezien om er nog iets van te
verwachten of er nog iets voor over te hebben. En
zij zien niet in, dat dan juist idealen het meest
noodig zijn. Broodnoodig. Niet zooals je een auto
„noodig" hebt, of een nieuwen bontmantel, maar
van de gelegenheid om een
gratis Kruidnootje te plaatsen
Zie de BON op pagina 6.
brood-noodig. Ze zijn levensvoorwaarde, geen
levens-luxe.
Een ideaal is niet hetzelfde als een illusie. Een
illusie is de hoop op den een of anderen niet te
verwezenlijken lieilstoestand. Een illusie is altijd
een persoonlijke begeerte. Terwijl een ideaal van
veel hooger en zelfs van veel „reëelei" orde is,
al moge dit u in 't eerste moment vreemd klinken.
De ideaalstelling is niet slechts de bevrediging van
individueele verlangens, maar het gehoorzamen
aan een hoogere macht. „Idealen" die niet „dienen"
kunnen nooit idealen zijn, al worden ze ook wel
zoo genoemd. Hierin schuilt, dunkt me, ook dé
fout van verschillende jeugdbewegingen van tegen
woordig, die nog geheel op humanistischen grond
slag opgebouwd zijn. Het Humanisme beoogde
de vrije ontplooiing van den menschelijken geest,
verheerlijkte den vrijen wil, kortom zag in den'
mensch qua menschqua denkend wezen, de
„kroon der schepping".
Het Rationalisme heeft deze gedachte nog
versterkt. Ons geslacht staat nog sterk onder den
invloed van beide stroomingen; vooral uit zich
dat in het liedendaagsche idealisme. Er worden
zooveel iedealen nagestreefd, die ontstaan uit be
geerte naar wereldverbetering. Men denkt deze
idealen dan te bereiken door eigen kracht en ver
stand, deze idealen die men zichzelf geschapen
heeft.
Men vergeet echter, dat idealen niet „geschapen"
worden; tenminste niet door onszelf. Zij dringen
zich op, zonder dat we het verlangen, en wij moeten
er aan gehoorzamen. Wanneer we dit echter door
eigen kracht denken te kunnen doen, en niet willen
erkennen, datij wej slechts in dienst staan, zal dit
zeker verkeerd afloopen. „Zonder God is er geen
gebod" hoorde ik eens iemand zeggen en waar
geen gebod is, is geen kracht tot daden. Waar
men slechts luistert naar de stem van den eigen
wil, vervalt de mensch tot ^gt grofste egai
Het verschil tusschen een -'i, (mdd
geijod wél aanvaardt en niemand die dat me*
dóet, laat zich b.v. demonstreeren aan deen regel
als van Kloos: „Ik ben een god in 't diepst van
Het I4-jarig Engelseh
meisje dat trots haar
jeugd het Engelseh
kampioenschap sprin
gen van springplank
op haar naam heeft
en van wie men groo-
te verwachtingen koe
stert bij de Olympische
Spelen. Zij zal onge
twijfeld de jongste
deelneemster aan de
Olympische Spelen
zijn.
mijn gedachten". Beiden zullen de waarheid hier
van voelen, als ze door hun idealisme opgevoerd
zijn tot de hoogste schoonheid, waardoor ze als
't ware „de Godheid schouwen". Maar wie slechts
humanistisch denkt, zal zich verbeelden, dat hij
door zijn god-zijn werkelijk den naam van „kroon
der schepping" verdiend heeft. De ander daaren
tegen zal beseffen, dat God hem tot god gemaakt
heeft. Het zou wel verdienstelijker zijn, als we
;t zelf konden doen, maar het kan nu eenmaal
niet. En daarom behoeven we ons er niet voor te
schamen, en is het verkeerd de pretentie te hebben
het wel te kunnen. Dat is struisvogelpolitiek. Laten
we liever erkennen, dat God het ons allemaal
gegeven heeft. Waartoe zouden idealen dienen,
als we ze ons alleen stelden om in het rustelooze
streven een bevrediging van een algemeen men-
schelijke behoefte te vinden? Dat is geen reden
van bestaan voor een ideaal. Niet omdat we zelf
graag naar het hoogere streven moeten we idealen
hebben, maar omdat we ze opgedrongen krijgen
van God. Alle idealistische vereenigingen, die
niet van dit standpunt uitgaan, moeten dunkt
me geen blijvende resultaaten kunnen bereiken.
Als we strijden voor ontwapening, doen we
dat dan omdat we zin hebben om de meederheid
te dwarsboomen? Of omdat we 't de overheid
lastig willen maken? Dat zou immers belachelijk
zijn. Alléén omdat we voelen, dat God het wil.
Dan alleen kan er levende kracht achter zitten,
omdat alle enthousiasme, dat door iets anders
gevoed wordt voorbijgaand is. Waar we voor
moeten oppassen is, dat we het devies „Dieu le
veutniet misbruiken. Het is ieders persoonlijke
taak om uit te maken 6f hij dit als leus boven zijn
ideaal kan plaatsen. Hier belanden wij op het
gebied „geweten", dat altijd een zeer rekbaar be
grip is. Men zou hier tegenin kunnen brengen»
ja, maar als idealen ons door God opgedrongen
tijen, dan heeft het toch niet met geweten te
"fiY Hai> krjg. jé w je, hoef er verder niet
fever na te denken.
Dat zou waar zijn als we allemaal zoo ver waren,
dat we geheel open stonden voor Gods bevelen.
Maar daarvoor zijn wij dikwijls nog niet of niet
méér ontvankelijk. De taak van onzen „vrijen wil"
(die zeer zeker binnen bepaalde grenzen bestaat)
is nu om ons open te stellen voor die bevelen,
zóódat we ze hooren kunnen.
Wij moeten ons gescheurde trommelvlies
weer heel zien te krijgen. En zijn we eenmaal zoo
ver, neen, dan zullen idealen inderdaad niets meer
met „geweten" te maken hebben. Dan weten we
of ze van God zijn of niet.
Idealen zijn dus, als het ware idealen zijn, inge
vingen van God, die wij moeten opvolgen, en door
het opvolgen waarvan wij zelf „goden in 't diepst
van onze gedachten" worden. Als zoodanig is
idealisme dan ook nooit te verwerpen. Het is
van alle eeuwen en het is het hardst noodig in tijden
als deze, waar veel dreigt ten onder te gaan in een
algemeene geestelijke en materiëele malaise.
Het spreekt vanzelf, dat ook in het naleven van
idealen wel eens fouten worden begaan, maar dit
mag geen reden zijn, om idealisme op zichzelf
te verwerpen. De ware idealist zal, ook al raakt
liij het spoor wel eens bijster, hetzij door fanatisme,
hetzij door laksheid, tenslotte toch steeds weer
moeten erkennen, dat hij gehoorzamen moet, hij
zal inzien dat dit de kracht is, die de wereld in
stand houdt, en daarom voortwerken aan zijn
ideaal.
Immers, „Ein guter Mensch, in seinem dunklen
Drange, ist sich des rechten Weges wohl bewusst"
BLOEMENDAALSCHEWEG 53
(bij het Postkantoor), Telefoon 23039
te huur (eventueel te koop) gevrajgd. Omtrek
Kinheimpark. Brieven met opgave prijs en nauw
keurige gegevens omtrent grootte, lasten, eventu
eele hypotheek enz., onder No. 136, aan het
bureau van dit blad.
Het waarnemend Hoofd van het Telefoon-
district Haarlem brengt in verband met de reeds
in ons vorig nummer aangekondigde uitbreiding
der automatiseering van het telefoonnet het na
volgende ter kennis van de aangeslotenen van het
locale telefoonnet Haarlem:
1. a. Met ingang van 22 Juli 1936, 8 uur, moet
voor het aanvragen van interlocale gesprek
ken „K O O" en voor het opgeven van tele
grammen „K O 9" gekozen «orden, mplaais
van de thans daarvoor geldende cijfers „0"
en „97"}
b. Van 29 Juli 1936, 8 uur af, kunnen de
telefoonverbindingen met Hillegom, Lisse,
Sassenheim, Noordwijkerhout, Bennebroek
en IJmuiden door u zelf automatisch tot
stand gebracht worden;
e. Op 29 Juli 1936 te 13 uur, wordt een af-
zonderlijk telefoonnet Santpoort ingesteld;
van dit oogenblik af kunnen de telefoonver
bindingen met dit nieuw gevestigde net auto
matisch tot stand gebracht worden.
2. Voor het oproepen van de geabonneerden in de
onder 6. en c. genoemde plaatsen zal vanaf de
daarin vermelde tijdstippen als volgt gehandeld
moeten worden.
Eerst wordt gekozen het kengetal van het des
betreffende telefoonnet. Dit kengetal is voor:
HillegomK 520
LisseK 530
Sassenheim K 532
NoordwijkerhoutK 533
Bennebroek K 502
IJmuiden K 550
SantpoortK 560
3. Nadat het kengetal gekozen is, moet opnieuw
op den zoemtoon worden gewacht, alvorens het
gewenschte telefoonnummer gekozen kan wor-
4. Ten einde vergissingen te voorkomen (mede in
verband met het nieuw gevormde net Santpoort),
raadplege men steeds de nieuwste uitgaaf van
den telefoongids (uitgaaf Juli 1936), alsmede
de daarin op blz. 3 en volgende gegeven aan
wijzingen betreffende het voeren van interlocale
telefoongesprekken met abonné's in plaatsen,
die automttisch bereikbaar zijn.
12962 Blikdrukkerij en Vernisinrichting „Haar
lem", Maxwellstraat 12-14.
28551 Bronkhorst, G. P., Jan van den Bergstraat
22, Heemstede.
23860 Heemskerk, C. W. Th. Aannemer van
Schilderwerken, Middenweg 79, Haarlem-N.
12899 Heinsbergen, A. H., Behanger, De Ruijter-
plein 24 zw.
23853 Jansen, J. C., Rijwielhandel, Hooier-
woerdstraat 42.
23976 Rutte, P., Comestibles en Vleeschwaren,
Kleverlaan 117, Bloemendaal.
12898 Veen, E. P. van, Sigarenwinkelier, Kleine
Houtweg 9.
11636 Vries, J. A. de, Aannemer van stucadoor
en witwerken, Haarlem-Bloemendaal.
huis Schaepmanlaan 10.
12254 Zonnestraal-collecte, Jansstraat 15.
Een groep der voor
naamste Amerikaan-
sche zwemsters, die
bij de Olympiade de
Amerikaansche kleu
ren zullen vertegen-
digen. Van links naar
rechtsMarvis Eroe-
man, Elisabeth Kom
pa, Toni Redfern,
Janice Lifson, Eleanor
Holm-Jarret, en Er
na Kompa.
f 10.— VOOR UW OUDE
SCHRAMA, Duvenvoordestraat 19
Matamtpc k T prachtig ah u oven witi
kUkm-maar onxa piaafjes-met-'a-praaije over
vaUtg verkaoi En toch hebben we nog liever,
dM am wmjfail. mits.,,, m dan maar uit
gZjJ^SZSJjSSSJZ*