(Jensen Stofjassen A. G. G. M. GIORGIS Zn. SPECIAALZAAK 2 Tooneel. Nieuwe aansluitingen Rijkstelefoon. Muziek. welke uitmunten in pasvorm en kwaliteit koopt men in de Predikbeurten. Agenda. De Wijdingsavond in de Ned. Herv. Kerk te Santpoort. /c - SCHOORSTEENVEGERS RIDDERSTRAAT 18A ZWART HAARLEM - TELEFOON 13310 TE AMSTERDAM. Gijsbreght van Aemstel", door Joost van den Vondel, bij „De Amsterdamsche Tooneelvereen.", (regie A. Defresne). Geen treurspel? In vroegere jaren, waarin de verzen van Vondel werden afgejeremiaad, werden gesneden als koek, werden gescandeerd in stede van rhythmisch gezegd, zou men dit nauwelijks gelooven. Maar sinds Willem Royaards ons Vondel in zijn Gijsbreght heeft leeren verstaan, hebben wij ervaren dat Gijsbreght wel degelijk een treur spel is, dat ver uitgaat boven de Gijsbreght-figuur, omdat het de Ondergang van de heele oude stad Amsterdam dramatiseert. En na Royaards kon het niet meer in den ouden trant. Verschil van opvatting moelit er misschien bestaan tusschen Royaards en Verkade, een weinig verschil ook tusselien lien en van Dalsum zijne opvatting ligt tusschen de beide voorgangers in, nadert meer die van Royaards 't was en bleef goéd na dien tijd. Verkade speelde den Gijsbreght sterk in het teeken van de religiositeit, het. drama t an den Kerstnacht, Royaards markeerde meer den Krijgsman, van Dalsum bracht beide elementen tot hun recht, al was Royaards de sterkste speler. Dramatisch is de handeling en de spanning wist de regisseur Defresne sterk te geven. En de spelers: 'n Monumentale Gijsbreght ten slotte toch van Albert van Dalsum, een sterke Spie van Ben Groenier, die den heer van Aemstel zoo listaardig verraadde -het stuk gaat om verraad en hoe de vijand, schijnbaar overwonnen, tocli de zegepraal behaalde Een lieve vader Willebrord van Marie vanJWarmelo, een sterke Arend van Aemstel, krijgsman bovenal van Frits van Dijk, een prachtige broer Peter vooral in zijn storm achtige opkomst van Paul Huf, een waardige Bisschop Goringer van la Chapelle en eene zeer tragische, zeer uitgespeelde Badeloch'van Charlotte Kohier. Willy Haak zei de zegen zoetvloeiend. „De Vrek", door Molière, bij „Het Gezelschap Jan Musch" (regie Jan Musch). Jan Musch is een groot acteur en daarvan gaf hij wederom blijk in deze voorstelling. Hij was geheel en al de verbeten mensch, wantrouwend tegen iedereen, bang dat hem z'n lieve geldje zou worden ontstolen, geheel en al de magere, gierige man. Musch zet zijne figuren meestal op met een specifiek, precies den persoon karakteri- -■•'.eerencl-gebaar, hier was dit 'n handgebaar achter zijn rug, symboliseerde misschien dat hij bang was dat er "achter zijn rug iets gebeurde. De voor stelling was Jan Musch, al neemt dat niet weg, dat ook de list der gelieven tot haar recht kwam van Cliante, den zoon van Harpagnon, den vrek (Emil van Stuwe), van Elise, de dochter van den vrek, geliefde van Valère (zij was Mieke Flink Verstraete en spreekt wat burgertjes, hij was zeer goed van Adolphe Hamburger) en dan Marianne, de beminde van Cliante (zeer fijn van Mary MuschSmithuijsen). In het complot waren ook een paar knechts, die niet bizonder uitblonken en eene koppelaarster Frosine, zeer gunstig uitgebeeld door Lize van der Poll Hamakers. „Met St. Juttemis .1", door Rodney Ackland, bij „Het Centraal Tooneel", (regie Cees Laseur). Een mooi stuk, maar alleen voor fijnproevers, omdat de handeling weinig uiterlijks heeft, maar meer op den innerlijken mensch is ingesteld. Wat er uiterlijk gebeurt, is niets dan pech van eene achteruitgegane familie, maar innerlijk koesteren zij zich met allerlei illusies. Een blijspel is dat niet direct al noemt het programma dit zóó meer eene tragi-comedie, al kun je ook wel eens lachen, beter gezegd al kun je ook wel eens glimlachen om al die innige blijmoedig heid. En dan het spel van -Tilly Lus als die druk bezig zijnde huismoeder, die terugdenkt van tijd tot tijd aan haar ouden roem van cabaret-ster en dan een aardig bedje brengt, was zóó, zooals je het zelden, waar dan ook, ziet. Het is een dwaas pension daar, waar Clive (Joan Renmetti) de zoon droomt ook al van roem; hij heeft een tooneel- stuk geschreven maar het valt als een baksteen, waar de dochter getrouwd is met een harden man, waar eene pensionaire in hooge mate hysterisch is en smacht naar Clive (heel goed van Rie Gel- huijs), waar er telkens een quasi-genie binnenvalt (eene zeer interessante creatie van Gerard Schild), waar eene andere juffrouw haar man vertroetelt (mooi van Mary Dresselhuijs en van Gijsbregt Tersteeg). En er gebeurt -zooals gezegd uiter lijk zoo weinig, maar innerlijk zoo veel, dat dan natuurlijk tot uiting wordt gebracht en wel uit muntend. „Weenen in 3 dagen" door Fred. Heller en Schutz bij de Vereenigde Schouwsplers (regie Pierre Mols). Dit is het gezelschap dat wel het record geslagen heeft met één bepaald stuk: „De Rozenkrans", en dat ons nu verbbjd heeft met dit aardige blij spel, dat in het Duitsch heet: „Fremdenverkelir". Het gaat dan ook om eene vrouwelijke gidse, eene getrouwde vrouw (Enny de Leeuwe), die uit nood dit beroep uitoefenen gaat en met een internationaal gezelschap: een Engelscliman (Pierre Mols), een Italiaan, een Duitschcr en een Fransch- man er op uittrekt. De Engelschman, een naief man, een lieve jongen eigenlijk, wordt verliefd op de aardige gidse, en bijna zou zij voor zijne aanbidding zijn bezweken, maar de liefde voor haar man houdt haar terug. Het gezelschap wordt door een „detective" verdacht van valsch geld bij zich te hebben, dat zij afgeven moeten, maai de detective blijkt zelf een dief te zijn, die het lang niet valsche geld steelt. De misdadigers, die dus geen misdadigers zijn, worden verhoord door een dwazen brigadier (Piet Höhler). Zoo'n stuk is aardig, als het buitengewoon goed wordt gespeeld en dit was hier het geval. Het klopte alles als een bus en ik moet allen roemen, in liet bizonder Enny de Leeuwe en Pierre Mols, die tevens uitstekend regie gaf. Wie eens een avond prettig uit wil gaan, moet dit stuk in Het Leidsclie Plein-theater gaan zieiji. „Liefde en gros", door Louis Verneuil, bij „De Komedianten" (regie Louis de Bree). Een nieuw gezelschap met veel nieuwe geluiden gelukkig. Allemaal oude bekenden. Ferdinand Templier (Louis de Bree) heeft een aardigen zoon (los en vlot gespeeld door Jan Teerlings), die in één hotelkamer toevallig samenkwamen en even toevallig door Templier en diens compagnon (Jules Verstraete) voor elkaar bestemd waren. Zij verloven zich in stilte (het meisje was allerliefst en is Annie van Duijn, eene zeer zuivere actrice, vroeger bij „Het Hofstad Tooneel", die ik reeds vroeger als zoodanig heb opgemerkt). De vaders worden boos met elkaar. Ook blijkt dat de vrouw van den eenen compagnon eene verhouding heeft van vele jaren met den anderen. Het is een heel ondeugend vrouwtje en wordt heel ondeugend gespeeld door Ellv van Stekelenburg. De kinderen mogen elkaar niet hebben, maar krijgen elkaar toch, zooals in een recht geaard blijspel gaat. De vaders verzoenen zich en de liaison gaat door. Er komt nog een aardig persoon bij (door Sylvain Poons gespeeld), die een beetje dwaas doet en voor nare boodschappjes wordt uitge stuurd. De compagnons lijken op elkaar en worden telkens voor elkaar aangezien. Enfin, een wel aardige grapjasserij, die men graag aanziet, mede door het zelfs in dit blijspel fijne spel van de compagnons Louis de Bree en Jules Verstraete, beiden sober en goed getypeerd. EDMOND VISSER. TE HAARLEM. „Straatmuzikanten". Het deed ons leed door omstandigheden buiten onzen wil niet in staat te zijn geweest in ons vorig nummer onze lezers aan te moedigen de tweede voorstelling bij te wonen, die het Gezelschap Bouber op Nieuwjaarsdag voor een hoogst dank baar publiek gaf van „Straatmuzikanten", ge noemd een geestig spel in 3 bedrijven met muziek „en zang" door Paul Schurek en Ilanns Sassmann uit Weenen, vertaald door Herman Bouber. Zonder het gezelschap Bouber zou het Neder- landsche tooneelleven onvolledig zijn. Ieder die „Amsterdamsch" voelt, en Amsterdam is nu eenmaal de eenige groote Nederlandsche stad, begrijpt dit. De echte Amsterdamsche humor, de echte lach en traan van het Amsterdamsche volk binden in de spelen van dit gezelschap hun levendig aansprekende tolk. Ook volksspelen uit andere groote Europeesche steden liggen dit gezelschap goed. Flik volksstuk heeft in wezen, dezelfde inhoud: het kwaad en de malhghak' komt in het begin bij buien opzetten en aan eind wordt de deugd beloond. Men behoeft om van zulke stukken te genieten zijn verstand niet eens naar de Schouwburg mee te brengen, maar men moet daarvoor kunnen lachen en huilen, soms beide tegelijk. Leven, gewoon leven, hard leven, wild leven, sentimenteel leven, komisch leven, daar gaat het hier om. Wie -zich er niet voor schaamt te bekennen zelf ook maar een ge woon mensch te zijn kan bij Bouber niet zoozeer aesthetisch genieten maar, en daar gaat het in wezen in den Schouwburg toch eigenlijk om, wel meevoelen, mee lachen, mee verontwaardigd of verdrietig zijn, in één woord meeleven. Maar was dat indertijd bij de Sliakespeare-opvoeringen van Possart en Louis Bouwmeester en bij heel de goede tooneel-romantiek der 19e eeuw met de Theo Frenkels en de Kleine Gart man's en mevr. de Boer van Rijk niet precies zoo Behalve Annie Verhulst en de Boda's, Herman en Heddie Bouber en Joh. F'ischer speelde de (Weener?) Cèza L. Weisz als Emil Dikbaek op origeneele wijze de rol van een hartelijke goedige dikzak. Muziek van Will. Meisel speelde achter de schermen met de straatmuzikanten mee, maar zoo goed gecamoufleerd, dat men zweren zou dat 3 der tooneelspelers ineens voortreffelijke straat muzikanten geworden waren. Het populaire gezel schap van „De Jantjes" heeft met dit stuk iets op zijn repertoire, dat er misschien alleen voor cerebrale aestlietici niet, maar voor allen die het volksleven eenigszins kennen, mag zijn. T. taal werk. In de uitvoering van het Largo waren enkele oneffenheden, doch dat gedeelte, waar het orkest zwijgt, werd door de vier pianisten buiten gewoon mooi gespeeld. Ook het „Doppelconcert" van Bach in d. ld., door de lieeren Zimmermann en Helmann op de van hen bekende nobele wijze voorgedragen en het concert van Vivaldi, voor 4 violen, dat in grooten stijl werd uitgevoerd, maakten veel indruk op de toehoorders. Alles bijeengenomen moet men zeer erkentelijk zijn, deze weinig gespeelde werken op zulk een uitnemende wijze te hebben kunnen hooren. B. W. 17839 17842 23053 28975 17830 17836 17841 17827 26263 26513 26575 28797 23065 Telefoondistrict Haarlem. Brand, Aart; Architect, Ged. Schalkburger- gracht 99. Engel, C; Secretaris Kerkeraad Ev. Luth. Gem., Westerhoutpark 34. Haarlemsche Stoomverffabriek (woonhuis K. F. H. Maan Jr.), Heussensstraat 44. Ilopster, Drs. F. F. C.; Rijnstraat 43, Heemstede. Jong, Chr. de; Arts; Schotersingel 123a. Spreekuur fonds: 8%91313% part. 13%14% (behalve Dinsdag) bij g.g. Sant poort 204. Koller, W. J.; Pension, Schouwtjeslaan 32. Lijflander, G; Fijnwassclierij, Floresstr. 16. Maison „Ilildegard" Dames Kapsalon, Pie- ter Kiesstraat 56zwart. Metsch, Ir. C. F. G.; Tesselschadelaan 10, Heemstede post Aerdenliout. Prins, Chr; Dames- en Heerenkleeder- maker, Clivialaan 9, Heemstede. Ris, G. H.; Laan van Bloemenhove 2, Heemstede (postbestelling Haarlem). Schnabel, Hans; Journalist, César Franck- laan 52, Heemstede. Veth, W. P.; Bloemendaalscheweg 170, Overveen. Haarlemsche Bachvereeniging. Het podium van de gemeentelijke Concert zaal bood bij het 4e concert der Haarlemsche Bachvereeniging een zeer ongewoon aspect. Vier concertvleugels waren temidden van het orkest opgesteld. Concerten van Bach voor 2, 3 en 4 piano's zouden ten gehoore worden gebracht met de pianisten Felix de Nobel, Eduard van Beinum, Joh. den Hertog en Geza Frid, welke laatste voor den ongesteld geworden George van Renesse inviel. Men zou denken: des Guten zu viel, waar bovendien nog het concert van Bach in d.kl. voor 2 violen door Louis Zimmer mann en Ferd. Helmann en een concert van Vivaldi voor 4 violen (met medewerking der beide ge noemden en van Leon Rudelsheim en Jo Hekster) op het programma stonden. Maar er werd zoo voor treffelijk gemusiceerd door de solisten en door het Concertgebouworkest onder de krachtige leiding van Prof. W. Mengelberg, dat men zeer schoone herinneringen aan dit bijzondere concert mee naar huis nam. Het is ondoenlijk het programma in alle onder deden te bespreken. In liet concert in c. kl. voor 2 piano's valt het prachtige adagio opeen samen spraak der beide klavieren met pizzieato-strijk- orkestbegeleiding. Van de twee andere concerten is dat voor 3 piano's het minst overzichtelijk. Het concert voor 4 piano's een bewerking van een concert voor 4 violen van Vivaldi, verraadt heel sterk zijn oorsprong. Het is een prachtig, momumen- VA KKLE O «NO MAOAZVW PAARLAARSTEEG 1.TEU <1843 11924 Brouwer, W. H.; Arts, Spaarne 50, spreek uur part. 13.3014.30; fondsleden 89 uur v.m. 26729 Nassette, P.; Accountant en Belasting consulent, Ged. Oude Gracht 65 II. 26695 Hasselt, Dr. W. van; Scheik. b.d. Bat. Petr. Mij.; Houtvaartkade 46, Aerdenliout. 28994 Lenderink, J. W.Dir. N.V. Roest's Pluim vee- en Veevoederfabriek, Bosboom Tous- saintlaan 63, Heemstede. 17804 Eriksson, Th. A.Distellaan 16, Aerdenliout. 23126 Obbes, G.Vert. Afd. Bitumen Fa. J. L. H. Smits en Co. A'dam, Dolfijnstraat 46. 26110 Rietveld Jr., G. A.; Candidaat Notaris; Const. Huygenslaan 11, Heemstede. 23465 Zweeres, Ko; Redactie Haarlem's Dagblad, Merckmanstraat 5. 23465 Schuring, K.Kleverlaan 224. 10577 Smidt, Dr. J. R. H. de, Spaarnelaan 3. 17802 Vierhout, A. A. M., Journalist, Parklaan 93. 17899 Waag, de; Algemeen Nederlandsch Week blad, Iepenrodestraat 11. 26555 Wolfram. J; Grenslaan 18, Bentveld. BL0EMENDAAL. Ned. Herv. Gem.: v.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk. „Gebouw Maranatha", Donderdag 21 Jan. n.m. 8 uur Ds. J. C. van Dijk, Bijbellezing. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. E. de Jong, van Pematang Siantar. Ned. Protestantenbond geen dienst. Vrije Katholieke Kerk, Popellaan, Kinheimpark. Zondag 17 Januari 10.30 v.m. Gezongen H. Mis. Woensdag 20 Jan. 8 uur n.m. Genezings dienst en Lof. OVERVEEN. Ned. Herv. Gem.: v.m. 10 uur Ds. Ch. de Beus. AERDENH0UT. Vereeniging Religieuze Kring v.m. 10% uur: Ds. J. IJntema, Doopsgez. Pred. te Haarlem. SANTPOORT. Ned. Herv. Evangelisatie: v.m. 10 uur Ds. J* de Wit te Leiden; n.m. 5 uur: Ds. C. M* Krijger te Beverwijk. Geref. Kerk II.V. v.m. 10 uur de heer K. v. d. Berg. ZANDV00RT. Geref. Kerk H.V. v.m. 10 en n.m. 5 uur de heer W. Herngreen, Theol. student. HAARLEM. Evang. Luth. Gemeente v.m. 10% uur Ds. D. Drijver. Donderdag 21 Jan. n.m. 7% uur Ds. G. J. Duijvendak. Weeshuis. Eglise Reformée Wallonne. Dimanche 17 Janvier. 10 h. 30 Service présidé par M. Ie pasteur E. MichelinMoreau de la Ilaye, pasteur consulant de Haarlem. Vendredi 22 Janvier, a 20 h. Mr. Ie pasteur E. Mahieu de Delft. Evangelische Kerk, Berkenstraat 10. v.m. 9.30 uur Ds. P. D. van der Togt, Herdenkingsrede 37-jarig bestaan der gemeente. N.m. 5 uur Ds. v. d. Togt. Onderwerp: „Godsdienst", medew. van het kerkkoor. Gebouw Saturnusstraat 18, Maandag 8 uur tot 9 uur Bijbellezing. Woensdag 8 uur C.J.M.V., afd. van het N.J.V. Vrijdag 8 uur zangrep. College tot Verbreiding van Spiritistische Begin selen. Gebouw „Theosofia", Nassauplein 8. V.m. 10.30 uur Wijdingsmorgen, spreker de heer 't Hoen van Amsterdam. Toegang vrij. AGENDA STADSSCHOUWBURG. hlZaterdag 16 Januari 8 uur: Fritz Hirsch „Prinzenhochzeit". Zondag 17 Januari 8.15 uur: Thalia „Hij, Zij en Hottentot". Maandag 18 Januari 8.15 uur Centraal Tooneel, Abonnement 2e serie „Met St. Juttemis". Dinsdag 19 Januari 8.15 uur Cremer: „Blanke Ballast". Woensdag 20 Januari, 8.15 uur Concert Kuypers „Wiener Sangerknaben". Donderdag 21 Januari 8.15 uur Alb. Thym „Gezworen Kameraden". Vrijdag 22 Januari 8.15 uur Geloof en Weten schap, Voordracht Ant. Zisehka. Zaterdag 23 Januari 8.15 uur Centraal Tooneel Luxor-theater: „Als het Circus komt", met Wallace Beery en Jackie Cooper. Frans Hals-theafer: Prolongeert „Amsterdam bij Nacht". Cinema Palace: „Met verzegelde Orders", met Wallace Beery. Spaarne Sound theater: „Sharlie Shan in Shangai", met Warner Oland, en „Pcita, de Grijze Wolf". Ontvangen Boeken. Dorothea Brande, „Ontwaak en Leef", N.V. Leidsche Uitgevers-Maatschappij 1937. Voor Neder land bewerkt uit het Amerikaansch door J. Tersteeg, Omslagteekening van Ir. J. W. van Erp. Onder bezielende leiding, gebed, en toespraak van Ds. R. Oldeman had in de Ned. Herv. Kerk te Santpoort op Dinsdag 5 Januari een religieuse en muzikale avond plaats, gewijd aan het huwelijk van ons, nu koninklijk te noemen, prinsen-paar Juliana en Bernliard. De kerk was met een aan dachtig gehoor zoo goed als geheel bezet, ook door mensehen uit de omgeving. Muzikale medewerking werd verleend in de eerste plaats door mevrouw II. FokkerKessler, zang, den heer H. van Wezel van het concert gebouw, violoncel en den organist den heer P. Vincent, die behalve begeleidingen der zang en in heerlijk samenspel met den cellist als solist A. Pomper's Fantasie over het „Wilhelmus" en „Een vaste burg is onze God" speelde. Wij kenden Pomper's compositie niet en hoopten op een contra punties dooreenwerken der heide gespannen en altijd weer opnieuw treffende diepe melodieën. De heer Vincent speelde uitnemend, maar het stuk zelf was minder belangrijk, zij 't dan ook toepasselijk. Het meest boeide ons de zangeres, die vooral in Joh. Seb. Bach's „Gieb dich Eufrieden" een zuiverheid en kracht en toch een teerheid bereikte, die even aandoenlijk was als verheffend. Deze zangeres is ook dichteres. Van haar hand was dit in 't tekstboekje naam loos geplaatste toepasselijk en vroom gedicht, dat wij ter wille van zijne schoonheid hier een plaats geven I.aat ons tot U genaken O God, o lieil'ge geest, Die zich tot mensch wil maken, In need'rigen het meest. Hier is een edel paar, Bejubeld allerwege, Dat vraagt om Uwen zegen, De handen in elkaar. Doe in hun hart ontbranden Uw zuiv're liefde-gloed Maakt Gij hun beide handen Bekwaam tot alle goed Opdat zij, Majesteit, Te zamen mogen leeren Uw Liefde te vereeren, Uw groote Mogendheid! Ds. Oldeman heeft door het beleggen van dezen avond en de wijze waarop hij die leidde, de ge meente zeer aan zich verplicht. o Beëediging Makelaars. Bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en Omstreken is ingekomen een verzoek van de Arrondissements-Rechtbank te Haarlem om advies uit te brengen betreffende de beëediging van de navolgende personen als make laar in de achter hun naam vermelde vakken: 1. Mej. E. A. Wesselingh, Haarlem, Witte Heerenstraat 49, in onroerende- en roerende goederen en hypotheken. 2. H. M. Franken, Haarlem, Gr. Houtstraat 118rd, in onroerende goederen. 3. W. N. Wolterink, Haarlem, Kl. Houtweg 129, in roerende goederen. 4. J. G. Hissink, Haarlem, Eindehoutstraat 23, in onroerende goederen, assurantiën en hypo theken. 5. G. Hartog, Aerdenhout, Clematislaan 3, ia vee en vleescli. 6. H. F. Roosdorp, Bloemendaal, Verbinding^ weg 2, in onroerende goederen. NIEUWE Bij de nieuwe toi vuldig, dat er twei werkt zijn, al of nie kleuren. Deze mod pas komen bij het japonnen. Een nieuw idee van voren te laten over een tweede een baan. Wannee treft, is de tweede verkiezen boven d< De linksche illus zeer apart namic vervaardigd is van de voorbaan zwar van deze twee kle distingeerd geheel, completeering var tuur, handschoener tasch, eveneens zw Het is op het oo corsages te dragei nen als op mant Parmaviooltjes woj zamen met een s kleur van velours c gelijke corsage eei voorbeeld heel aart te „druk" te word Paars is op het o tint. Er zijn echtei er niets voor vo; deze kleur te kleec de lila accessoires Daarmee kunnen moderne noot gev( lila -aangewezen Parmaviooltjes zijn die dit seizoen bij staan als corsages BABBELTJES Iedere jonge oogenblik, waari vraagt den kim want zij moet noc doen, nog even n dergelijks. „Loop Wagen, ik kom d zeg ik: „Maar vr gek Vrouwen hebb Cipes; zij kunnen aanpassen aan standigheden, w Zij, die bij andei „Wat zullen de yan zeggen?", kij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 2