PUESTO
12.
Sp^iafe
Nieuwe Aansluitingen
Rijkstelefoon.
Agenda.
Predikbeurten.
^VOORDE SCHOONMAAK;
i PAKKEN VOOR
Van de Leestafel.
HAARLEMSCHE
Coöperatieve Diner-vereen.
loodaLSOTOin
DE KRACHT ZIJNER
OPSTANDING
17952 Aanmeldingslokaal Moderne Werkloozen,
Bakennessergracht 8.
Belle, H., Zaanenlaan 183.
Bloemenmagazijn Boseli en Vaart, Wagen
weg 112, filiaal van de Kweekerij de Dahlia,
Zijlweg 370,
„Bosko" Tapperij en Slijterij, Doelstraat 15.
„Bron" de, Manufacturen, Leidschestr. 53.
22997
17908
I
17977
17904
28790 Caner Barasch Rose, Instituut voor Moderne
Haar en SchOQnhejdsyerzorging, Camplaan
30, Heemstede.
17903 Dantzig \V, van, Rijwielhersteller, Jacobijne-
straat 9,
22681 Dekker S. H., Potgieterweg 19, Bloemen
daal.
28956 Qruijter en Zn X.V., P. de, Koffie-, thee- en
Grutterswaren, Binnenweg hoek Juliana-
laan, Heemste4e.
22804 Jongbloed, M., Yrijburglaan 39, Overveen.
17063 Ivals, Fride, Wiener Coupeuse, Einden-
houtstraat ?3b,
17953 Konings, I,., Schilder, Pr. Schaepmanstr. 114
17969 Maaren Jansen, P. A., van der, Julianalaan
58, Overveep.
17970 Matra Sigarenmagazijn, Jujianapprk 22.
17958 Meij, R. E, v- d„ Aannemer van Schilder
werken, Oosten de Brpynstraat 57.
27007 Ondkerk, B. P-, Belastingconsulent, Boek
houdingen, Administratieve- en Bedrijfs-
controle, Zandv. laan 295, Bentveld Zand-
voort, b.g.g. Boodschappendienst 17555.
17984 Cyen W. Th. van, Aquariumhandel, Kam
persingel 48zw.
17859 Sehmieder, F., Caféhouder, Amsterdam-
sehevaart 86.
22218 Smith, A. J., Dr. Dirk Bakkerlaan 79, Bloe
mendaal.
17978 Sipits, G. P. J., Fabrikant van Suikerwerken,
Zuider Buiten Spaarne 100.
27010 StormEngel, Mevr. A. C., Asterkade 32
Heemstede.
17971 Timmer v. Alderwereld, v, Rosenburgh
Mevr. de Wed. M. H., Pripcessekade 53.
17000 Voet, Arie van der, Comestibles eq fijne
vleeschwaren ,,De Concurrent", Oranje
boomstraat 97,
28918 Yroes, Maison de, Damesmodeartikelen,
Binnenweg 116, Heemstede
17072 Warmerdam, P. E., Yleeschhouwerjj, Mo-
lukkenstraat 55.
17966 Winters, J., Anna v. Bureplaan 38.
Stadsschouwburg.
Zaterdag 27 Maart 8.15 uur: Louis Davids Revue
„Groote Polonaise".
Zondag, le Paaschdag 8.15 uur: idem.
Maandag 2e Paaschdag, 8.15 uur: idem.
Dinsdag 8.15 uur: Nieuwe Haarlemsche Kunst
kring. Gez. Saalborn-Parser. Markiezin Ascis.
Woensdag 8.15 uur: Nieuwe Haarlemsche Kunst
kring, idem.
Donderdag, 8 uur: Het Masker. Koningin Elisa
beth.
Vrijdag 2 uur: Matinée A.V.R.O.
Vrijdag 8.15 uur: Geloof en Wetenschap. Bxp.
film. Mr. Regopt.
Rembrandt-Theater: ,,Het Arme Meisje" met
Shirley Temple. 2e Paaschdag v.m. 11- uur
„Sportvreugde en sportsensatie",
Luxor-Theater„San Francisco", met Jeanette
Mac Dppald, Clark Gable en Spencer Tracy.
Frans Hals-Theater: „De kandelaars van "den
Keizer", met Sybille Sclimitz, Karl L. Diehl en
Friedl Czepa.
Cinema-Palace: „De Banjo-speler van den Mis
sissippi" met Barbara Stanwijek en JoelMe.Crea.
ZONDAG EN MAANDAG 23 EN EN 29 MAART.
Ie en 2e PAASCHDAG.
BLOEMEND AAL.
Ned. Herv, Gem. Zondag v.m. 10 uur Ds. J. C.
van Dijk- Koorzang. Collecte voor Clir
Belangen-
Maandag v.m. 10 uur Ds. C, M. Briët van
Heemstede, Collecte voor Chr. Belangen.
Geref, Kerk Zondag v,(jp 1° en n.m. 5 uur Ds.
Jolj. C. Brussaard.
Maandag y.m. 10 uur Ds. N. A, Waaning te
Zandvoort.
Nederl. Prot. Bond, Goede Vrijdag n.m. 7 Va
Wijdingsdienst, mej. T. A. Voute,
Zondag v.m. 10% UUT mej. T- A- Yoiite.
Vrije Katlp Kerk (Popellaan, Kinheimpark) Zon
dag v.m. 10 UW Hoogmis niet predikatie
van Priester Ivo Borsten.
Woensdag n.m. 8 uur Completen en Dof.
Donderdag v.m, 7-2.5 uur Gesproken JL Mis.
OVERVEEN.
Ned- Herv. Gein. Zondag v.m. 10 uur Ds. Ch. de
Beus. Collecte voor Chr. Belangen.
Maandag v.m. 10 uur Ds. P. A. de Boer van
Berkenwoude. Collecte voor Chr. Belangen.
AERDENH0UT.
Vereen. Rel, Kring Zondag v.m, 10 uur Ds.
J. C. van Dijk, Ned. Herv, pred. te Bloemen-
daal.
SANTPOORT,
Ned. Herv. Evang. Zondag v.m. 10 uur de heer
II. W. Hofmeester van Hilversum.
N.m. 5 uur lis. J. R. Oskamp van Den Helder.
Geref. Kerk (H.V.) Goede Vrijdag n.m. 8 uur de
heer K. v. d. Berg.
Zo.idag v.m. 10 uur de heer K. v. d. Berg.
Medewerking zangkoor.
N.m. 5 uur dezelfde. Medew. zangkoor.
Maandag geen dienst.
HAARLEM.
Evang. Luth. Gem. Zondag v.m. 10% uur Ds.
C. R. Brandt.
Maandag v.m. 10% uur Ds. G. J. Dujjvendak.
Eglise Wallonpe (Begijnhof) Dimanche a 10 h. 30
Service preside par Mr, le pasteur G. Forget
de la Haye, 3e Collecte pour l'Eglise. Epple
dn Dimanche pas de Service,
Geref. Kerk (H.\(geb. „Blauwe Kruis", O.
Groenmarkt 20), Zondag v.m. 10 en n.m.
uur Ds. P. A. Sillevis Smitt. Maandag geen
dienst,
In de voorzaal Zondag y.m. 10 qur Kinder-
djenst,
Coll. tot Verbr. van Spir. Begins, (geb. „Teosofia"
Nassauplein 8), Zondag v.m. 10% uur Wij
dingsmorgen, Spr. mevr, J. K. Alblas-Rutèl.
Toegang vrij.
Nel. Vereen- v, Spir. „Harnionia", afd, Haarlem
II (Soc. „Vereeniging", Zijl weg j), Zondag
v.m. 10% uur. Wijdingsmqrgen. Spr. de heer
Th. H. Kookx van Den Haag. Onderwerp:
„Opstanding".
ZANDVOORT.
Geref Kerk H.V. Zondag v.m- 10 en n.m. 3 uur Ds.
p. van der Vloed.
Maandag geen dienst.
o
UjcvnxMje^cUngfy
als derde volgt. De mediamieke schilderes Roswitha
Bitterlich en haar werk wordt door Frank de
Vries besproken. Bijlage: 2 schilderstukken van
Bitterlich.
De Trom Orgaan v.h. N.J.V. Wij ontvingen
hiervan liet Maart-nummer.
Contact. Dit nummer bevat het vervolg „Het
Land van Staljn" met twee geestige teekeningen.
J. C. Netto geeft een uiteenzetting over de „Tunnel
bouw onder Water". We nemen een kijkje in het
Spoorwegmnzeum. Naar aanleiding van het artikel
„Wij gaan naar de maan" (niet figuurlijk) wordt
het schema gegeven voor een eenvoudige sterre-
kijker. Zeer interessant is het artikel van Otto v.
Tussenbroek over Moderne reclamekunst.
Corrie Vonk verteltAmé Lijsen behandelt
het emacipatie-vraagstuk „Meisjes en Schaken".
J. V, Amerongen beschouwt H.B.S.-ers en Gym
nasiasten als Opera-aR isten.
Fanaal J4-daagsch tijdschrift voor jonge men
sehen, evenals Cantecleer een nieuw tijdschrift
dat aan de verwachtingen voldoet. Yee! sprekende
namen in de lijst van medewerkers. Na ruim 3
maanden is het blad gaan uitbreiden. Abonnement
op de loopende jaargang kost f 2.Administratie
J. A. A. Diening, Ouderkerk a.d. Amstel. Heel
actueel is de „Burgeroorlog in Spanje" behandeld,
waarbij een goed jnziebt in historie en plaatselijke
toestanden getoond wordt. Op veler verlangen is
de lectuur wat zwaarder gemaakt, wat aan het
blad zeer ten goede komt. Laat expressionistisch is
„Litanie van de regen" door Jan Hendrik.
Nationale Reclasseeringsdag.
Zaterdag 5 Juni 1937.
Cqmité van uitvoering Haarlem.
Bestuur: Mr. J. H. Schultz van Haegen, voor
zitter; W. P. J. Overmeer, yjce-VQörzjtter; R, H.
Hagedorn, le secretaris, Westerhoutp. 34; W
Kelder, 2e secretaris; M. A. M- Langemeijer, le
penningmeester; G. J. Bouwens, 2e penmngm.
mevr. Mr. .J. H. G. Schutte-Struick, dames-comité.
Werkende leden: J. G. A. Klein, K. Brants, L.
F. G. Herkes, C. M. J. Neeteson, A. Cornet, W. J.
A. Matla, B. C. Oormar.
Dames-comité: mej. M. A. Adelink, mevr. C.
B. Bennit-Museh, mevr. A. J. Beunders-Vroesom
de Haan, mevr. J. J. Biele-Arens, mevr. E. Cohen-
Folak, mevr. L. M. A. van Dijk-Liesliout, mevr.
Thea J. M. Eelman-Gantzert, mevr. B. Haye-
Vuerhard, mevr. A. M. Holtzapffel-Bakx, mevr.
Laat ons tijdens de Schoonmaak Uwe
maaltijden bezorgen.
Prijscourant op aanvrage.
Bakenessergracht 27 - Tel. 14393
J. A. B. Klein Schiphorst-Klappers, mevr. F. J.
Ozinga-Dusseldorp, mevr. H. C. Sinnecker-Kraan-
stuijver, mevr. A. Steenhuis-Polman, mevr. J
Stalling-Van Hetem.
Comité Heemstede: mevr. H. Droog-Deckers
mej. L. Hille, mej. T, Maes, II. J. Moes, S. Rijkes
H. Visser.
Comité Bloemendaal: mevr. A. Bührmann-le
Gras, mevr. E. W. Schultz van Haegen-Ypey,
mevr. G. Vissering-Kraijcnhof van der Leur
Comité van aanbeveling (Haarlem en Omstre
ken: C. Maarschalk van Egmond en Rinnegom,
burgemeester van Haarlem: Jhr. J. P. W. van
Doorn, burgemeester van Heemstede; Jlir. Mr.
C. J. A. den Tex, burgemeester van Bloemendaal
Prof. Dr. A. Anema, hoogleeraar Vrije Universi
teit; Mr. P. E. Barbas, secretaris Armenraad;
J. I'll. II. Castrieum lid gemeenteraad; P. Crama;
Ds. G. J. Dujvendak, Ev. Luth. predikant; Ds.
P. W. Foeken, Ned. Herv. predikant; S. C. Haas
van Dorsser, directeur Maatsch. Hulpbetoon; Dr.
A. II. Haentjes, Rem. predikant; Mr. J. N. J. E.
Heerkens-Thijssen, voorzitter afd. Haarlem der
Z.V.Ds. C. R. Ilylkema, Doopsgez. predikant;
H. J. L, Klein-Schiphorst, voorzitter R.-K. Bond
van Bouwpatroons; Prof. Dr. H. H. Kuijper, hoog
leeraar Vrije Universiteit; W. J. B. van Liempt,
wethouder; Mr. P. A. M. A. Löben-Sels, voor
zitter Voogdijraad; A. W, Micliels, lid Ged. Staten
van N.-H.Jhr. Dr. J. C. Mallerns, secretaris
Kamer van KoophandelMgr. M. P. J. Mallmann,
oud-vice-generaal Bisdom Haarlem; R. Peere
boom, directeur-hoofdredacteur Haarlem's Dag
blad; Mr. Th. F. Raedt, Kantonrechter; Redactie
Nieuwe Haarlemsche Courant; idenr Stads-Editie
Oprechte Haarlemsche Courant; idem Haarlem's
Dagblad; idem Dagblad „Het Volk"; idem Eerste
TIeemsteedsche Courant; idem Bloemendaalsch
Weekblad; M. At Rejnalda, wethouder, Mr. G.
Sluis, president Arr. Rechtbank; II. C. J. Sondaal,
DekenDr. Tj, Sterrjnga, inspecteur Lager Onder
wijs; P. IC. J. Tervooren, voorzitter R.-K. Reclas-
seering; G. van Tienhoven, secretaris Voogdij
raad; J. H. Varenkamp; Mr. Dr. Vis, voorzitter
Armenraad; S, Pb. de Yrjes Mzn., Rabbijn.
„MOSKOU ZONDER MASKER".
Van de N.V. Uitgevers-Maatschappij Nauta
Zoon te Velsen ontvingen we een bij haar uitge
komen hoek van den heer G. Oversteegen „Mos
cou zonder Masker".
De heer Oversteegen is communistisch raadslid
van Haarlem geweest, en heeft voor rekening der
Comm. Partij een geheel jaar in Rusland door
gebracht. In zijn brochure „Van Moscou naar
Golgotha", onlangs door ons gerecenseerd, heeft
hij zijn totaje verandering en wat hem daartoe
dreef, uitvoerig beschreven.
Naast dit meer persqqplijke woord dus, is thans
van de hand van denzelfden schrijver yerschencn
het hoek „Moscpu zonder Masker", dat speciaal
handelt over bolsjewistische toestapden en wan
toestanden.
Schr. begint met de beschrijving van het ont
staan van het Bolsjewisme, dat geen landsgrenzen
kent. aan de „369 milliocn ontzielde mensehen"
schijnbaar nog geen voldoende prpoi heeft en
door haar yereldpropaganda de weTeld tracht te
veroveren. Schr. iaat duidelijk uitkomen, hoe
vanuit Moscou de bolsjewistische draden over de
hee|e wereld gaan om, waar het niet legaal kan
gebeuren, door iRegale actie de sikkel en hamer
te doen doordringen.
Ook Nederland en Indië worden met deze draden
omspannen. De strijd tegen godsdjenst en gezin
wordt door pers, radio,correspondentie, kortom
door elk bruikbaar middel gevoerd. In een met vele
citaten gedocumenteerd betoog richt schr. een
waarschuwend vermaan.
De stuks-prijs van het boek moest noodzakelijk
op 60 cent gebracht worden, doeli om zooveel
mogelijk Nederlanders in de gelegenheid te stellen
zich zoo'n hoek aan te schaffen, wordt bij afname
van minstens 5 stuks in eens, een belangrijke
korting verleend.
5 stuks a 55 cent; 12 stuks a 50 cent; 25 stuks
a 45 cent; 100 sluks a 40 cent).
Plnbs, vereenigingen enz. kunnen liiervna profi-
teeren en weike Nederlander is nu geen lid van een
vereeniging.
Strijd tegen de tuberculose, 22 Maart. Dit num
mer behandelt het gevaar van „helder water" en
wijst vooral op de Emmabloemcollectie van 21
April.
Voeding en Hygiëne. Redactie: Keizersgracht
732. Uit de aard der zaak weer smakelijk, zoowel
wat betreft inhoud, als de aard der besproken
qnderwerpen.
De Bazar weekblad voor winkeliers, grossiers
en fabrikanten "in galanterieën etc. Red. 2e Kost-
verloren Kade 104, A'dam. Allerlei wetenswaardig
heden op industrieel - en handelsgebied. Z.a.
Verzilveren Leipziger Messe Klokkengieten
Herleving der Oueliy- en Oslogedachte.
Het Kompas Uitg. v. d. Nationale Levensver
zekering-bank N.V. Boompjes 86, R'dam. Wij
ontvingen hiervan het Maartnummer. Toegevoegd
Verkort verslag over liet jaar 1936.
Tijdschrift voor Parapsychologie Maart 1937. Uit
gever: Emil Wegelin. Heuvellaan 27, Bussum.
Gewijd aan de studie van het occultisme in zijn
vollen omvang. Dr. P. H. v. Os behandelt liet be
staan der toekomst. Dr. W. H. C. Tenhoeff be
spreekt det Magnet iseursvraagstuk als tweede
uit zijn reeks artikelenKwakzalverij en occultisme,
waarbij in het zelfde nummer „De Pehedsgenezers"
Opdat ik Hem kenne en de kracht
Zijner opstanding. (Philipp. 3 vs. 10a).
Ik vermag alle dingen door Christus
Die mij kracht geeft. (Philipp. 4 vs. 13.)
Deze bovenstaande woorden zijn afkomstig
ran een en denzelfden man, van den Apostel
Paulns. Merkwaardig toch deze woorden. Opdat
ik Hem kenne Als we niet beter wisten, zou
den we tot elkaar zeggen: Roort ge 't wel? Dat
zijn woorden van iemand, die tast en zoekt naar
den weg des levens en ten zeerste begeert om de
kracht van Jezus' opstanding voor zijn eigen hart
te mogen ontvangen. Woorden van een man, die
geblikt heeft in de diepe afgronden van het kwaad,
die den schrik der duisternis hpeft ervaren en nu
hijgt naar liet licht en de kracht om een nieuw en
rijker leven aan te vangen
Inderdaad. Zoo spreken niensclien, die door
schreienden nood hun handen rekken naar Jezus,
om iets van Zijn kracht in hun ziel te mogen ont
vangen om hoven dien nood uit te komen.
In dit woordOpdat ik Rem kenne, beluisteren
we de taal van liet kleingeloof, dat de geloofsmoed
mist, om zich ten volle de schat des lieils, door
Jezus verworven, toe te eigenen. Het klinkt ais
een zwakken roep van niensclien, die liet Evan
gelie van Jezus hooren als een melodie der verten.
Het komt wel naderbij, maar met al hun tobben,
dringen en bidden zijn zij nog zoo heel ver van
het doel verwijderd.
Toch is deze man, deze Paulus, geen zoeker.
Hij tast niet met onzekere handen naar het levens
brood. Tusschen het eerste woord, waarin hij
hulpeloos zijn nood schijnt te klagen en het
tweede waarin hij als een held roemt over hetgeen
verkregen is, bestaat in feite geen tegenstelling.
Paulus is een geloofsheld van groot formaat.
Toen hij deze woorden sprak was hij zoo om en
nabij de zestig jaar en het was vijf-en-twintig
jaar geleden, dat Jezus Christus zich aan liem heeft
willen openbaren. Vanaf dat oogenblik heeft hij
Jezus gekend en de kracht Zijner opstanding aan
zijn ziel ervaren. Die eerste kennismaking met
Jezus op den weg naar Damascus zal hij nooit
vergeten. Daar kwam liem de kracht van den op-
gestanen Heiland tegemoet, toen hij in verkeerden
godsdienstijver de volgelingen van Jezus ver
delgen wilde. Dat is het eerste wat hij van
Christus te weten kwam: Zijn opstandingskracht,
die zieli uitwerkte in de ziel van Paulus.
Deze eerste aanraking met Jezus was voor
Paulus beslissend. Hij „kende" Hem... Natuur
lijk was die kennis niet aanstonds volledig. Die
moest groeien. Maar tocli „kende" hij Hem en de
kracht Zijner opstanding. Het verstandelijk in
zicht was zeer gering en dat bedoelt Paulus ook
niet in de eerste plaats. Met „kennen" zegt hjj:
Ik heb Hem aangeraakt met mijn ziel, met mijn
verstand, met mijn wil en begeeren en al de ge
voelens van mijn hart.
Sinds vijf-en-twintig jaar was Christus geweest
de belieersehende macht jn Paulus' leven En zoo
juist lieeft hij een loflied gezongen voor zijn
Pliillippijnsche broeders: Het leven is mij Christus.
Als hij dan op dat oogenblik uitroept: „Opdat
ik Hem kenne en de kracht Zijner opstanding"
dan is hetgeen kleingeloof (iets wat nochtans te
begrijpen zon zijn van een gevangen man), maar
dan is dat de taal van een echt „levend" mensch.
Dat „levend" Christendom is gelijk aan een
stroom, die een steeds diepere bedding zoekt voor
de haar toevloeiende watermassa's.
De grondtoqn van elk waar Christen, 't zij jong
of oud, zal altijd zijn: „Opdat ik Hem kenne en
de kracht van Zijn opstanding". Zoodra zij met
Christus in levende aanraking kwamen, hebben
zij dit begeerd en lioe ouder zij worden, hoe meer
daarnaar hun hart snakt. Dat is immers het
wonderlijke in al wat waarlijk leeft en groeit!
Zooals een rank, die veel vrucht draagt, zich
nog vaster hecht aan den wijnstok; zooals een
boom, naarmate zijn stam breeder wordt met
zijn wortels al dieper in den grond grijpt, zoo is
het ook met liet leven van den waren Christen.
Daar is bij al liet rijper en grooter worden, een
hunkering naar dieper inzicht nog, in de beteeke-
nis van Christus' persoon en arbeid. Daar is bij
genietend geestelijk contact, een verlangen naar
steeds inniger en bewuster gemeenschap met
Plem.
Wie eenmaal gedronken heeft van het water
des levens, 't yelk Jezus geeft, zal dezen beker
van verlossing en kraehtsvermeerdering steeds
weer opnieuw lieilbegeerig aan de lippen zetten
om Hem nog meer en beter te kennen, nog meer
te leven als een eclit opstandingsmeftsch, voor
wien alles nieuw is geworden. Daarom is het niet
ongerijmd wanneer Paulus, de geloofsheld, als
in één adem zegt: „Opdat ik Hem kenne en de
kracht Zijner opstanding", en: „Ik vermag alle
dingen door Christus, Die mij kracht geeft".
In beide uitspraken domineert de goddelijke
kracht van Jezus, Die, vooral na de opstanding
uit den doode, met .de uitstorting van den H.
Geest overvloedig tot de gemeente uitstroomde.
Geen zelfhandhaving, geen roemen in eigen
kracht, maar een begeeren en verkrijgen van de
opstandingskraelit van Jezus, om altijd getrouw
en paraat te zijn in liet werk van het Apostelschap.
Zóó verstaan wij den roep van Paulus, den groo-
ten heiden-Apostei. Het is de brandende ijver voor
de zaak en voor den naam des Heeren, die hen?
drijft om Jezqs te kennen in Zijn overwinnende
kracht.
Niet op de geloofskracht van menschen, zelfs
niet van de beste Christenen, is de kerk gebouwd;
maar op de kracht van den opgestanen Jezus.
Hij houdt haar bijpen, opdat de blijde boodschap
van liefde en verlossing overal wordt gebracht
waar menschen wonen. Hij, de Levensvorst kwam
uit Zijn donker graf om over de gansche wereld
een blij licht te spreiden; het licht van Zijn won
deren vrede, die allen verstand te boven gaat.
Waar Hij Zijn intrek neemt, daalt een stukje
hemel neer met hemelvreugde. De heerlijke Paaseh-
morgen, die Hem zag verschijnen als de menscbe-
lijke en goddelijke realiteit in een verscheurde,
duistere wereld, straalt nog haar licht uit. En liet
wenkt ons om toe te treden, opdat wij door dat
licht zouden worden overstraald en de kracht van
Jezus' opstandig in onze eigene ziel heerlijk zouden
ervaren.
Hij, de Opgestane uit een duister graf, de
Overwinnaar van den dood en de goddelijke
Krachtbron voor alle ware geloovigen, moet
blinken in Zijn volk.
Pasclien is een flonkerende parel ln het koste
lijk snoer der heilsgebeurtenissen. Laten wij liaa
toch niet opbergen in het doosje onzer Christelijke
vacantiedagen 1
Op 'n drogen weg moet uw auto
bij 40 km per uur binnen 16
meter kunnen stoppen. Maar bij
80 km per naf is die remweg
niet