De geschiedenis der zijden kous KNIPPATRONEN 790 i.SO Hen mooi gevormd been komt in een kous van edel materiaal veel beter tot zijn recht, dan wanneer de draagster respectievelijk be zitster zich met minder tevreden stelt. De ont wikkelingsgeschiedenis van dit onontbeerlijk geworden kleedingstuk is echter te weinig be kend. In het oude Rome ontwikkelden mannen en vrouwen het been met windsels. Daaruit ont wikkelde zich later de zelfstandig bezoolde kous die uitsluitend door mannen gedragen werd. En daaruit ontstond weer de geheele broek. Toen men eenmaal zoo ver was, scheidde men de broek van de kousen, die nu apart werden ge dragen. Omstreeks 1600 kwam een vernuftige Zwit ser op het idee kousen te maken van gespon nen zijde. De kostbaarheid van deze kousen maakte echter, dat alleen de bevoorrechte krin gen ze koopen konden. De Franschen, die zich altijd interesseerde voor nieuwigheden aan de kleeding, namen on der de regeering van Frans I, zijden kousen als hofdracht aan. In de kronieken over het huwe lijk van de zuster van Hendrik II met den hertog van Savoye worden onder de kostbare toiletten ook de zijden kousen als iets buiten gewoons genoemd. De belangstelling voor de zijden kous was nu gewekt en het lag voor de hand, dat er nu wel spoedig een technicus zou komen, die zich met de vervaardiging ervan bezig zou houden. Ook in Engeland waar omstreeks het jaar 1564 William Ridex reeds naam had als kou- senbreier, was de zijden kous een geliefd luxe kleedingstuk geworden der hoogere kringen. Koningin Elisabet droeg met voorliefde zijden kousen. Ze verbood echter de dames van net hof zijden kousen te dragen en beschouwde het als een voorrecht, dat zij op die manier de mooie vorm van haar beenen uit kon laten komen. Ze stelde wetten op, om te verhinderen, dat het gebruik van zijden kousen zich uit zou breiden. De Engelschman Lee vond voor den toen- maligen tijd een buitengewoon goed gecon strueerde machine uit voor het vervaardigen van zijden kousen. Door het koninklijke ver bod werd deze industrie in Engeland echter lam gelegd, zoodat Lee er de voorkeur aan gaf met zijn weefstoel naar Frankrijk te gaan. Ondanks de slechte ervaringen, die hij aan het Engelsche hof opgedaan had, wendde hij zich tot Maria de Medici, die voordien slechts ka toenen kousen kende. Ook zij geraakte in enthousiasme voor de bewerkte zijden kousen van Lee en zij werd zijn grootste afneemster. In Frankrijk ging het Lee echter al niet beter dan in Engeland. De verbreiding zijner pro ducten werd door hofintriges sterk tegen ge gaan. Toch gelukte het hem heel langzaam de zijden kous tot algemeen gebruikt kleedingstuk te maken. Tegelijkertijd echter werd deze zoo genaamde verkwisting sterk aangevallen. Een satirisch tijdschrift: „Wetten der galanterie", dat in het midden van de 16de eeuw te Parijs verscheen, spotte voortdurend over de zijden kousen. Niet alleen in Frankrijk echter droeg men kniebroek en zijden kousen. Een ets van Schütz, „slot Schönbrunn" uit het jaar 1782 toont Kei zer Franz Joseph II evenzoo gekleed. Maar Frankrijk was ook op het gebied van kousen, zooals op alle mode-gebied, toonaan gevend. Men weefde prachtige patronen in de kousen: bloemen, vogels, en bewerkte ze met gouden en zilveren draden. Een tijdlang gold het al$ bijzonder elegant in de lichte kousen gouden letters te werken of er heele guirlandes langs te naaien. De revolutie, die het einde van de kniebroek beteekende, was ook het einde van de zijden kous. In den Biedermeiertijd droeg men de be roemde spinwebkous, totdat de burgerlijke smaak zich uitsprak voor wollen en katoenen kousen. Ongeveer 30 jaar geleden besefte men op nieuw het belang van de zijden kous. Men maakte er een mode-artikel van. De zijden of kunstzijden kous is geen luxe artikel meer. Integendeel, het is een schijnbaar onbelangrijk kleedingstuk, dat toch van veel belang is voor den eersten indruk, die men van iemand krijgt. M .B. SCHOONHEID DOOR GEZONDHEID. Het is niet de vrouw, die alles wat ze heelt aan zalfjes, crèmes, poeders en lipstick ip haar gezicht gesmeerd heeft, die opvalt door haar knappe uiterlijk. Integendeel, de vrouw, die in het bezit 's van een natuurlijke frissche teint en >en gezond elastisch lichaam, zal veel neer succes hebben, dan de vrouw, die iren aan haar toilettafel zit om zich ,mooi te maken". Men kan zich niet ,mooi maken"; men is mooi. En deze schoonheid is gemakkelijker en heel vat goedkooper te verkrijgen, dan nenigeen denkt. In de meeste gevallen ;taat schoonheid gelijk aan gezondheid. Een onberispelijke teint is een der eerste schoonheidseischen en deze ver krijgt men door een gezond dieet. Blad- jroente en fruit moeten de hoofdbe- tanddeelen van iederen maaltijd vor- nen. Het drinken van veel water is >ok bevorderlijk voor een frissche teint. Heel belangrijk is ook voor een goede inwendige reiniging van het lichaam zorg te dragen. Het drinken van een glas lauw water 's morgens kan uitstekende diensten bewijzen. Ook het eten van een appel of een sinaasappel vóór het ontbijt is zeer ge zond. Veel beweging in de open lucht is voorts uitstekend voor het verkrijgen van de zoc zeer begeerae slanke lijn. Veorai wandelen is de aangewezen sport, die iedereen, maar dan ook iedereen beoefenen kan, omdat er geen kosten aan verbonden zijn. Blijf in uw vrijen tijd niet thuis zitten, maar trek er op uit; maak wandelingen!! Begin met een tochtje van een half uur, maar maak de wandelingen telkens langer. Loop stevig door; maar niet al te over haast en trek doelmatige kleeding en vooral doelmatige schoenen aan! U zult zien, dat uw loop, uw geheele lichaam iets veerkrachtigers krijgt. En nu nog een enkel woord over de kunstmiddeltjes. Het is heusch niet erg een beetje poeder, wat rouge, e.d. te gebruiken; maar doe het met mate. En zorg er vooral voor, dat 's avonds het gelaat grondig gereinigd wordt. E. F. EEN KOOKBOEK VAN EEN ARTS. De Parijsche arts, dr. de Pomiane, bestudeert in zijn laboratorium in het beroemde Pasteur-instituut reeds vele jaren de spijsvertering. In zijn glazen buisjes doet hij stukjes rauw of gekookt vleesch, stukjes hardgekookt ei, boter, kaas. Dan voegt hij er de sappen aan toe, die de menschelijke organen, als maag, lever, enz. afscheiden en bestu deert wat er gebeurt. Hij is niet de eer ste, die dat geprobeerd heeft; er zijn vele voor hem geweest, die hetzelfde gedaan hebben. Maar dr. de Pomiane is van meening, dat men in de weten schap nooit mag ophouden met wer ken; altijd is er wat nieuws te ontdek ken. En nadat hij bestudeerd had, hoe het proces bij eenvoudige voedingsmid delen, als eiwit en rauw vleesch, plaats vond wilde hij weten, hoe de samenge stelde gerechten, die men dagelijks be reidt, verteerd worden; bijvoorbeeld biefstuk met rauwe appelen, mayon naise,, e.d. Hij kwam tot de slotsom, dat dat niet zoo eenvoudig gaat. En nu probeerde hij het verschil te vinden tusschen een gekookt en een gebraden stuk vleesch. Dr. de Pomiane bestudeerde de che mische processen, die zich tijdens het koken in de pan afspelen. Nadat hij dat 10 jaar lang gedaan had, begreep hij, wat koken was. Hij leerde het als een wetenschap en begon zelf te koken. Hij verzekert, dat het heusch niet zoo moeilijk is, maar men mag niet eigen wijs zijn en vervolgens moet men pro- beeren te begrijpen, wat men doet. Dit koken, dat op de wetenschap ge baseerd is, gaf dr. de Pomiane den naam „gastrotechniek", opdat het ge heel een geleerd tintje zou krijgen. En vervolgens schreef hij een boek „De vroolijke kunst van het koken". Dit boek is thans te Berlijn verschenen. Pomiane is een kunstenaar, die de wereld met al zijn zintuigen geniet. En een dezer zintuigen is zijn smaak. De Fransche arts geeft een menigte heer lijke recepten: Fransche, Spaansche, Duitsche, recepten uit Zwitserland, uit Amerika, uit lalië en uit Rusland. Een middagmaal? Ja, maar voor wie? Voor u alleen, voor vrienden, voor kennissen? leder maal is anders, wil anders opgediend, anders genoten wor den. De taak van den gastheer is veel omvattend en zwaar; maar ook de gast moet weten, wat hij van den „smaak" van zijn gastheer te verwachten heeft, wil hij niet bitter teleurgesteld worden. Hoeveel gangen? Hoeveel wijn en wanneer? Wat is van meer belang: het nutti gen van den maaltijd of het gesprek met de tafeldame? Hoe redt de fijnproever zich uit dezen strijd tusschen zijn „plicht" en zijn „liefde"? Daarover en over vele andere1 amusante dingen vertelt Po miane in zijn boek. Hij deelt vrijmoedig zijn recepten mee, recepten om te ge nieten, recepten om zich behaaglijk te voelen, recepten tenslotte van een ver bazingwekkende kookkunst, die bij hem een ware levenskunst werd. Hoe oud was Pomiane, toen hij zich voor de keuken begon te interesseeren. Heel jong vijf jaar oud Zijn ouders waren Polen en moesten hun vader land verlaten, nadat zij voor de onaf hankelijkheid gestreden hadden. Ze trokken naar Parijs en daar werd hun zoon geboren. Ze waren zeer arm; maar toch kwamen er 's Zondags vaak nog armere Poolsche immigranten bij hen eten. Vader Pomiane bereidde dan een nationaal gerecht. Ze aten het en huilden. Het zien, de geur en de smaak van dit gerecht herinnerden allen aan het verre, ongelukkige vaderland. Toen begreep de kleine Pomiane, dat men in een gerecht niet alleen voeding kan vinden, maar ook gevoel, ja zelfs poëzie E. W. Het voorjaar nadert en iedere vrouw voelt een onweerstaanbare wensch in zich opkomen om iets nieuws te hebben om aan te trekken. We brengen ditmaal gen japon en een mantel. Nr. 790: vlotte japon voor oudere dames. Als materiaal kan men zijde of wollen stof kiezen. Het patroon is te verkrijgen in maat 50: bovenwijdte: 120 centimeter; taillewijdte: 100 centimeter; heupwijdte: 138 centimeter. Door het al of niet aanknippen van naden kan men het patroon passend maken voor het eigen figuur. Benoodigd materiaal: 6. meter van 90 centimeter breedte. Prijs van het patroon: 25 ets. plus 5 ets. voor porto, adminisratiekosten en omzetbelasting. -NjyA - -834: aardige voorjaarsmantel van soepele wollen stof. Men kan de jas naar believen voeren met zijde. Benoodigd materiaal: 3 meter van 130 centimeter breedte en evenveel voe ring van 100 centimeter breedte. Het patroon is te verkrijgen in maat 44: bovenwijdte: 102 centimeter; taillèwijdte: 86 centimeter; heup wijdte 110 centimeter. Door het al of niet aan knippen van naden kan men het patroon pas send maken voor het eigen figuur. Prijs: 25 ets, plus 5 ets. voor porto-, admini stratiekosten en omzetbelasting. Deze patronen zijn te verkrijgen bij de „Af- déeling Knippatronen van de Uitgeversmaat- schappij: „De Mijlpaal", Singel 91, Amsterdam, centrum. Toezending zal geschieden na ont vangst van het bedrag, dat kan worden over gemaakt per postwissel, in postzegels of wel per postgiro: 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk verzocht bij bestelling duidelijk het nummer van het ge- wenschte patroon en tevens naam en adres zoo volledig en nauwkeurig mogelijk op te ge ven. Gelieve verder uw bestelbrieven voldoende te frankeeren, daar deze anders niet door ons geaccepteerd worden. Men voorkomt daardoor onnoodige vertra ging in de verzending. Bovenstaande patronen zijn ook naar maat te verkrijgen. Prijs is dan: nr. 790: 70 ets.; nr. 834: 85 ets. per stuk. Verder leveren we niet alleen patronen van de gepubliceerde modellen, doch van ieder ge- wenscht model. Toezending van een afbeelding of schetsje met vermelding van maten is vol doende. Prijs van patronen naar maat zijn: een mantel: 85 ets.: een japon: 70 ets,; lingerie en kinderkleeding: 45 ets.; blouse; 40 ets. en rok: 35 ets. per stuk. z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 5