It. schatI
maison des lampes
mors
Van Weett
PENSION GEZOCHT
Indien U een Lampekap voor Salon of Huiskamer zoekt,
ALLES VOOR DE BABY
Van de Leestafel.
Agenda.
Buitengewoon Kerkconcert
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Uitzending
van Diners
Bekendmaking!
POELIER
Ruim 8000 uren onafgebroken
Stofzuigerhuis „ELECTRO FORT"
Maar zoekt U, hetzij in Perkament of Zijde
Nergens zóó Goedkoop.
Gierstraat 20-23
„Joostje" door Toos van Stirum. Uitgegeven
door de N.V. Hollandia-Drukkerij te Baarn, en
behoorende tot haar Kameleon-serie, romans voor
het oudere meisje". Verlucht met bandtcekening
en vignetten van Joan Snitselaar. Prijs: ingen.
f2.25, geb. f2.90.
,,Gek toch, ik begrijp die tegenwoordige jeugd
niet", verklaart Joostje's vader. Maar de lezeres
sen ,,de oudere meisjes, voor wien de jonge Haar-
lemsche schrijfster Toos van Stijrum, dit boek heeft
geschreven, begrijpen de jeugd des te beter en
daarom zullen deze ongetwijfeld met volle teu
gen van dit moderne verhaal genieten.
Hopelooze liefde van Joostje het vierde-
klassertjc If.B.S., een onevenwichtig schepseltje
voor een mauvais sujet, tweemaal zoo oud als zij;
fuiven, dansen in Carlton"; kennismaken met de
scfhilderswereld; schokkende ontgoocheling; voor
goed van school gestuurdis het voor de bak-
vischjes niet om van te smullen
En dit ailes vormt nog slechts het begin van het
romantisch yerhaaL; er treedt nog een massa
andere personen daarna op, Inez, b.v. de vroegere
verloofde van Joostjes' broer Loet, zoo juist van
Zwitserland teruggekeerd, waarheen zij, meer dood
dan levend was vertrokken om herstel van t.b.c,
te zoeken. Nu is ze in blakenden welstand en in
een onderhoud, dat wel het hoogtepunt in dit ver
haal vormt, vertelt ze aan Titia, een oudere zuster
van Joostje, onder het zegel van geheimhouding,
hoe ze, in haar wanhoop en uit liefde voor den
gezonden, flinken Loet, er toe gekomen was, hun
verloving te verbreken. „Wat prachtig, dacht
Tiets (Titia) als je het liefste, wat je bezat, op
offerde ter wille van hem, die je het liefste was,
terwijl het je in je ziekte zooveel troost en sterkte
zou gegeven hebben".
De belooning voor haar zelfopoffering bleef
echter niet uit: Joostje vond weldra in Inez, de
beste aller schoonzusters.
Maar Joostje-zelf was nog lang niet aan het
eind harer moeilijkheden, en vóór ze geleerd had,
zich zelf te begrijpen en daarmee ook voor haar de
rechte Jozef kwam opdagen, wachtten haar nog
heel wat spannende avonturen Die avonturen
zullen we niet verkappen; de jonge dames lezen
ze zelf en genieten er van. Er zit in deze familie
roman, waarin wij naast de hoofdfiguur Joostje,
ook deugdelijk kennis maken met haar vader,
zusters en broers, stellig stof voor eenige vervolg-
romans.
De jeugdige schrijfster ontbreekt liet niet aan
talent om dezen te scheppenhopen echter dat
ze dan wat meer zorg aan taai en stf-l zal besteden.
Frans Hals-Theater: „Oké, Don Juan", met
George Brent en Beverly Roberts.
Cinema-Palace: „De Romantische Senorita",
met Nino Martini, Ida Lupino cn Leo Carrillo.
Rembrandt-Theater: „Première" met Zarah
Leandcr.
Luxor Sound-Theater: „Vrijdag, Zaterdag en
Zondag: „Muiterij op de Bounty"; Maandag en
Dinsdag: „Vrouw of Secretaresse"; Woensdag en
Donderdag: „Het Gebeurde op een Avond".
(Clark Gable Weck).
NU NIET MEER.
Tot alles ben ik in slaat door Hem
Die mij kracht geeft".
Filipp. 4 13.
Elke groei op deze aarde verloopt in periodes,
die elkaar meestal met schokken opvolgen:
gisteren waren de kastanjeknoppen nog dicht, zij
zaten nog veilig in hun beschermend omhulsel
vandaag zijn zij plotseling open, hoe, dat weet
niemand; het moment van overgang, het beslissende
oogenblik ontgaat ons steeds, al spannen we ons
nog zoo in om daarop te letten: de geboorte ge
schiedt in het geheim, in den nacht. Het is ons
niet gegeven dit oogenblik bewust mee te maken,
de geboorte is er even plotseling als die andere
groote overgang, de dood, waarvan wij slechts
kunnen vertrouwen, dat het misschien een ander
soort geboorte zal zijn.
De „geleidelijke ontwikkeling", waar een vorige
eeuw zoo verheugd mee was, en waarmee alles kon
worden verklaard, blijkt in onzen tijd en in onze
levens niet zoo kalm en vergenoegd opwaarts te
gaan als honderd jaar geleden. Als grondslag is
de „geleidelijkheid" misschien wel aanwezig,
maar dan toch niet voor önze oogen, die niet
verder kunnen zien dan het zichtbare gebouw,
dat op dien verborgen grondslag rust. Wat wij
zien zijn kloven, plotselinge breuken, onvermoede
afgronden; en wanneer wij, ondanks dat, toch
nog in een groei kunnen gelóoven, dan is het in
een groei die met schokken en aardbevingen tot
stand komt, niet in een harmonische, rustige stij
gende lijn, die hoogstens eens een kleine in
zinking vertoond.
Voor den oorlog konden wij gelooven in een
steeds „beter" wordende menschheid, in een
steeds broeder] ijker samenleving nu niet meer.
In de vorige eeuw konden wij alles op de ééne
kaart der wetenschap, vooral der technische
wetenschap zetten nu niet meer.
Vroeger konden wij meenen, al denkende zoo
dicht tot den hemel te klimmen, dat de hemel
poort zich tenslotte wel op ons bevel ontsluiten
moest nu niet meer.
En het is waarlijk niet alleen een ongegronde,
eenzijdige, ondankbare onderschatting van de
tot nu toe verworven schatten van wetenschap
en techniek, die ons zoo doet denken. Wij er
kennen en aanvaarden ten volle wat de vorige
eeuwen ons aan goeds, schoons cn grootsch hebben
gebracht, wij zijn daar heel dankbaar voor. Maar
wij zijn door de hoeveelheid overrompeld en ver
bijsterd, en weten niet hoe we al die schatten zoo
gauw moeten hanteeren.
Vroeger leek ons dat alles zoo begeerenswaard
en nu? Nu niet meer, op eens niet meer, als
we zien waartoe we ons met die schatten hebben
laten brengen. Waarom konden we er eerst wèl
blij mee zijn en nu niet meer Waarom voelen we
ons zoo oud en zoo moe, als we het jeugdige,
optimistische enthousiasme van de vorige eeuw
gedenken, of nog in sommige tijdgenooten zien
nawerken Waarom is er zooveel veranderd sinds
ja sinds Sinds „vroeger", het heerlijke vroeger,
wat. altijd zoo zonnig en beloftevol vanuit non ver
verleden ons tegensehittert, het eeuwige „vroeger"
uit de liedjes over den „goeden ouden tijd", die
toch niet zóó belachelijk en sentimenteel blijken
te zijn als we soms dachten
Dat is het „nu niet meer" wat we voelen tegen
over de wereld en de heele cultuur, en waar we
ons vaak met zooveel moeite tegen verzetten.
En dan is er ook nog het „nu niet meer" in
sommige persoonlijke levens, waarschijnlijk in
meer dan we weten. Dat „nu niet meer" zal in
onze eeuw ook wel meer voorkomen, dan vroeger,
maar toch is dat meer van alle tijden, en het
hoeft ook niet blijvend te zijn. De schrale troost
is, dat de grootsten het hebben gekend. De groote
mystieken, die hun tijden van geestelijke dorheid
hadden; Rembrandt, Goethe, Beethoven, die
niet altijd scheppend konden leven, Paulus die
op dood en leven worstelde met zijn „doorn in het
vleesch", die hem in zijn werk belemmerde, en
eigenlijk alle „helden", die eerlijk durfden
zijn zij allen hadden in zich het armzalige,
benarde menschje, dat op gegeven oogenblikken
of soms jaren lang, niet meer kón, dat gekweld werd
door angsten, dat de hemelpoort voor eeuwig ge
sloten zou blijven, en dat smachtte naar „vroeger",
toen zij wèl konden, toen zij vol kracht en vreugde
konden werken, onvermoeid, toen alles hun lukte,
toen dlles was zooals het hoorde, toen zij waarlijk
„in dienst" stonden. Maar nu?
Nu niet meer! God is weg, en als Hij er al is,
dan zwijgt Hij.
„Ten dage mijner benauwdheid vroeg ik
naar den Heer,
Mijn hand strekte zich des nacht uit zonder
te verstijven,
Mijn ziel weigerde zich te laten troosten.
Ik wil peinzen over de oude dagen, de
lang vervlogen jaren;
Wil des nachts herdenken hoe ik de snaren
roerde
Vergeet God zich te ontfermen?
Sluit Hij in toorn Zijn erbarming af?
Ik zeide: dit is het wat mij krenkt, dat de
rechterhand des Allerlioogsten veranderd is!"
Zoo roept al met gebalden vuist de opstandige,
vertwijfelde dichter van den 77en Psalm.
Alles ontvalt hem, zijn kracht, zijn jeugd, zijn
arbeidsvreugde. Vol weemoed denkt hij aan den
blijden jongen, die hij vroeger was, aan de lang
vervlogen jaren, hoe hij toen de snaren roerde.
Heeft hij nu zijn lier aan de wilgen gehangen?
Misschien. Misschien ook is de klank uit zijn
snaren. Hoe kómt dat!
En op de oude, beproefde Adams-methode
schreeuwt hij het God toe:
„Dit is het wat mij krenkt,
dat de rechterhand des Allerlioogsten ver
anderd is!"
Het is Gods schuld! Waarom zorgt Die niet
meer voor hem als vroeger? Waarom geeft Die
hem niet meer kracht? Waarom laat Die, Die
hem toch redden kan, hem des nachts in angsten
vergaan Waarom is God zoo veranderd
En God blijft zwijgen en de hemel blijft dicht.
Maar dan opeens, niemand weet hoe het
kwam, is God er weer; het voorhangsel scheurt,
van boven naar beneden, de hemel is weer open.
Was het de geleidelijke groei? Voor den ge-
nezene maakt het zéker niet dien indruk.
Als een wonderlijk geheim, plotseling als een
dief in den nacht, als een weder-geboorte beleeft
hij het: niet dat God komt, maar dat Hij er is.
Het oogenblik, dat Hij werkelijk voorbijgaat blijft
ons verborgen: Mozes kon Hem pas zien toen Hij
er al was, voor de verblinding van de komst werd
hij bewaard, doordat God liem de hand op de
oogen legde.
Zonder eenigen overgang gaat de Job van den
77en Psalm dan ook door:
„Ik zal de daden van Jahve vermelden,-
;want ik wil herdenken Uw wonderen van
ft? ouds.
Ik zal van al Uw weTk gewagen, en spreken
van Uw daden.
God, Uw weg is in heiligheid, wie is een
jt^root God als God?"
Niet door redenatie komt hij Iüertoc; maar
plotseling, met een sprong over den afgrond.
Toeli staat God niet ieder toe dien sprong te
doen: hij moet lang en grondig zijn voorbereid,
in een heel groot geduld. Ondanks Jobs op
standigheid werd hij gered maar dit kon alleen
doordat hij eigenlijk steeds naar God had ge
smacht, en in wezen tegen zichzelf had gestreden.
De sprong kan alleen door het geloof worden ge
daan al is het misschien onbewust maar in
eens is God er weer en merken we dat we naar
den overkant van den afgrond zijn gedragen, en
er komt weer klank in de snaren!
En het wonderlijkste is: we merken dat „de
rechterhand des Allerboogsten" eigenlijk lieele-
maal niet veranderd is, die rechterhand is nog
evenzeer bereid om ons te steunen als vroeger
en ook ons lot eigenlijk hetzelfde gebleven is,
alleen wij zijn veranderd; wij hadden zonder het
te merken onze blikken van de Hand Gods af
gewend, wij hadden er ons niet als leem door
laten kneden en daardoor hadden we meteen den
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kon. Liedertafel ,,Zang en Vriendschap"
in de Groote Kerk op VRIJDAG 2 JULI a.s.,
aanvang 8.15 uur nam.
solisten: Jo Vincent en George Robert.
Voor kaartverkoop
Entrée 20 cents
zie de aanplakbiljetten.
Entrée 20 cents
BUITENGEWOON CONCERT IN DE GROOTE
KERK.
hlAangemoedigd door het overweldigend
succes van het concert in de Groote Kerk op 17
Juni van het vorig jaar, heeft de Kon. Liedertafel
„Zang en Vriendschap" ook dezen zomer weer een
dergelijk concert georganiseerd.
Op 2 -Juli a.s. zal de Liedertafel met medewer
king van Jo Vincent en George Robert een niet
zorg samengesteld programma in de Groote Kerk
ten gehoore brengen, waarmede weder een stap
wordt gedaan in de goede richting, om de jaarlijks
I erugkeerende zomeravond-concerten in de oude
Sint Bavo tot traditie te maken.
De reputatie van solisten en koor waarbij in
aanmerking genomen, dat de entree-prijs al zeer
laag is gesteld doet algemeen verwachten, dat
het prachtige kerkgebouw dien avond, evenals het
vorig jaar, weder geheel gevuld zal zijn met belang
stellende toehoorders.
Men leze de bijzonderheden op de aanplakbil
jetten en in de adverentie in dit blad.
goddelijken adem verspeeld, die het leem tot leven
bracht.
Nu niet meer?
Nu meer dan ooit! Nu beseffen we pas wat
vreugde eigenlijk is! want verlost worden, is
dat niet: wakker worden bij God, na een boozen,
krampachtigen droom,die helaas werkelijkheid was
Plotseling kan dit ontwaken komen, als de
blaadjes uit den knop, als Christus in de wereld:
plotseling, en toch voorbereid in een lang geduld;
en in het vertrouwen deel uit te maken van een
grooter geheel, dat meer is dan wij. Maar van die
voorbereiding weet God alleen. En in Zijn milde
zwijgen erbarmt Hij zich daarbij over onze arm
zaligheid.
Haarlemsche Jeugd Luchtvaart-Club.
Men schrijft ons:
De excursie naar Waalhaven is weer achter den
rug. Jammer! Zaterdagmiddag om half twee ver
trokken de deelnemers, die per fiets gingen van de
Groote Markt te Haarlem.
Het weer zag er slecht uit. Het regende wel niet,
maar dat was dan ook het eenige.
L Op verschillende plaatsen werd nog even halt
gehouden en half zeven waren we Tn Rotterdam.
Even buiten de stad werd het kamp opgeslagen.
Daarna aten we en knapten ons wat op om ver
volgens de stad in te gaan.
's Nachts kwam er niet veel van slapen, want
de wacht maakte veel lawaai met „brood smeren",
's Ochtends vroeg werd er eerst gezwommen en
daarna werd het instituut voor de Luchtvaart
bezichtigd.
's Middags naar de vliegdemonst.ratie's. Nog
nooit hebben wij zoo iets kundigs gezien. Waar
blijven de Nederlandsche stunters?
Na afloop van deze demonstraties werd het
kamp weer opgezocht, afgebroken en de terug
tocht aanvaard. Zonder ongelukken of pech
kwamen we weer thuis evenals degenen, die per
trein of per auto den tocht aflegden.
Op het programma staan nu nog: een tjen-
daagseh Luchtvaartkamp in Ermelo (alle Jeugd-
luchtvaartclubs), en de nationale Jeugdlueht-
vaartdag, eveneens in Ermelo, plus een excursie
naar de Luchtvaarttentoonstelling „Avia" te
Den Haag.
ONDERTROUWD:
E. EUWE
en
HENNY SCHEEPSTRA
Amsterdam,
Mr. P. N. Arntzeniu sweg 54.
Bloemendaal,
Bloemendaalschcweg 75.
Huwelijksinzegening 7 Juli a.s.,
des middags 2 uur in de kerk
van den Ned. Prot. Bond. Pot-
gieterweg, door den Weleerw.
Heer Dr. H. Paber.
Ontvangdag Zondag 4 Juli des
middags van 3-5 uur, Bloemen-
daalscheweg 75.
vanaf f 1.-, keuze uit 10 soor
ten groenten en vleesch.
H.J.P.vanDAALEN, Cuisinier
v.h. chef-kok Maison Gude
Pieter Kiesstraat 63, Haarlem.
Tel. 16494 Giro 236002
Modevakschool „Kinheim"
wordt de volgende week ver
plaatst van Kleverlaan 113
naar
Kieverlaan 57
Telefoon blijft 23497
Dir. Chr. Hansen-Sakes
te Bloemendaal in Chr. gezin,
per 1 Oct. a.s. door 2 dames.
Brieven m. prijsopg. en volk inl.
onder no. 340, Bur. v. d. blad.
Alle dagen versch
verkrijgbaar
H Fijne Piepkuikens
20 en 30 ct. p. st. n
H Mooie braadkuikens gj
H 40, 50, 60 en 75 ct. p. St. K
t- Jonge Braadkippen
90, 100, 125 en 150 ct. p. st. E!
B Soepkippen 35 ct. per pond a
Pieter Kiesstr. 13, Tel. 17090
zuigt en blaast de beroemde „Electro Fort'
Stofzuiger in één onzer filialen, dus bij normaal
gebruik van 30 minuten per dag ruim 47 jaar
100 pCt. Nederlandsch fabrikaat 3 jaar garantie
f 27.50 - f 35.00 - f 42.50 - f 50.00
HET SINDS JAREN GEVESTIGDE
Groote Houtstraat 94 - Telefoon 17077
I
en U wilt persé 60.—, 70.— of 80.— gulden betalen
KOM DAN NIET BIJ ONS!!
Dergelijke prijzen kunnen wij niet verantwoorden.
grfR- iets .mooi's, tegen voordeeliger prijs,
LOOP DAN EENS BIJ ONS AAN!
Wij hebben een pracht Sorteering!!!
SALON- EN HUISKAMER LAMPEN, vanaf1.65
LOGEER-, SLAAP-, DIENSTBODE-, ROMMEL- EN BADKAMER VERLICHTING
PRIMA, PRIMA GLOEILAMPEN, MET GARANTIE0.39
75 WATT, 100 KAARS, GASGEVULD0.74
KAARS LAMPJES, de beste van de beste, NAAIMACHINE- en KROONLAMPJES 0.46
ENZ. ENZ. ENZ.
JACOBIJNESTRAAT 6 - HAARLEM.
Het voordeeligsle adres voor Reparaties aan alle Eledrische Apparaten.