VAN VESSEM Winter-Aardappeien GEBRS. VAN RIESSEN HOLLANDSCHE BOTERLETTER Hotel, Café-Restaurant „Roozendaal" 3 Tooneel. Predikbeurten. 9/4, dat is aardig oan hen Zuivert den mond. Agenda. S C H E EPST RA's DROGISTERIJEN KOOPT NU UW Fa. HOUTGRAAF EN BOLSENBROEK G. M. W. MARGADANT Accountant Tel. 13574 A. J. VAN SCHOOTEN. Haarlemsche Diner-Vereeniging Tel. 14393, Bakenessergracht 27, Haarlem Vleesch, groente, aardappelen f 0.90 Idem met soep of toespijsf 1.05 Idem met soep en toespijsf 1.20 (Omzetbelasting en bezorgloon inbegrepen) Dagelijks keuze uit minstens 3 menu's. Alleen le kwaliteiten en roomboter. Des duivels prentenboek. „Vereenigd Rotterdamsch Hofstad Tooneel", 16 October j.l. in den Stadsschouwburg met Horvath's: „Des Duivels Prentenboek". Het verkeerde van 'n amusementsstuk, een ding- sigheidje van niks, is vaak, dat de schrijver of de vertaler er een ernstigen titel aan geeft, waarop men zich op een inhoud van het dingetje spitst. Komt men dan voor een leeg stuk te zitten, dan is de desillusie dubbel. Men komt ter wille van den titel en vindt die nergens terug, en men komt voor leeuwenmerg en krijgt allerhande te consu- meeren: kolombijntjes, bitterkoekjes, kruid- nooten en tompoezen. Of er dan geen echte amusementsstukken be staan? En öf! Cor Ruys kan u daar meer van vertellen. Een stuk als dit van Horvath verdient ook den naam van amusementsstuk niet, al bevat het hier en daar geestige zetten. Deze geestigheden zijn trouwens van een soort, die alleen in bepaalde burgerlijke kringen als zoodanig opgeld doen. En hoeveel zorg en moeite, vernuft, arbeid en geld wordt aan de opvoeringen van zulke stukken nog ten koste gelegd! Wij maken er Cor van der Lugt Melsert, den directeur van 't Ver. Rott. Hofstad Tooneel, geen verwijt van. De man die met „De dag des oordeels" kwam, een stuk waarnaar wij schreeuwen als het hert naar de waterstroomen, en die daarmee kant en klaar zijnde door beverige politieke burgemeesters van de deur werd weg gestuurd, weet weergaas goed, wat echt tooneel is. Dat wij het in onze democratische samenleving hebben moeten beleven, dat ook de zoogenaamde hoogere hand de minderwaardigen kant van onze tooneelkunst, tegen het beter weten van de bij uitstek deskundigen in, helpt handhaven, is droevig. Blijven begeerlijk en worden voorloopig nog toegelaten: het klassieke romantische stuk, het volkstooneel dat mengsel is van romantiek en realisme en het kluchtige amusementsstuk, dat 't met de romans en de realiteiten van onze levens zoo nauw niet neemt, maar ons juist daarvan tijdelijk en gezellig verlost. Ter zake. Het kaartspel kan des duivels prenten boek genoemd worden als een spel' n met het lot, het wekt de hartstochten op, vooral als gespeeld wordt dm geld. Het wijst zelfs op een bankroet van het denken. Men kan de duivel-gedachte (zie over den aard van het slechte Cannegieter in ons vorig nummer) daarmee in verband brengen, al zullen de millioenen vernuftige bridgespelers onzer beschaafde kringen met klem daartegen protestee ren. Maar wat hebben de oude Germanen daarmee te maken? Kenden die harten-heer en schoppen boer? Of dobbelden ze gewoon maar voor het vaderland weg? Trouwens de lioofd-kaartspeler in dit stuk, de tooneelselirijver Philip Stone (Dirk Verbeek) gebruikt zijn spél kaarten in een der tooneelen ook om een onschuldig patieneetje te leggen. Neen, de schrijver van dit tooneelstuk heelt zijn lezers en kijkers blijkbaar alleen maar eens uit hun lood willen trekken. Uit den aard der zaak moest een beminnelijke vrouw daarbij den hoofdrol spelen. Die vrouw verkoopen? Dat ging niet, dat was al te primitief-heidenscli en dus te mal. Dan maar verdobbelen? Maar hoe? Aan de moderne roulette? Dat was ook weer te cru, bovendien te gauw bekeken. Dan maar 't kaartspel er bij gehaald. Met verschillende kaartspelletjes zijn verschillende tooneeltjes te vullen. Verder een telefoon, een butler, cocktails, een secretaris en spleen van de hoofdpersoon, die niet weet wat hij schrijven zal. De spanning wordt er dan ingebracht door aan de werkelijkheid van het hoog-om-geld- spelen en van de tijdelijk onvruchtbare hersenkas van den tooneelselirijver, (die een aarts-gokker en kaart-speler in zijn buurt heeft) den secretaris van den schrijver en diens verhaal der vrouwen- verdobbelende Germanen te verbinden. Met kunst matigheid is er dan wel iets op te bouwen temidden waarvan de vrouw van den aartsgokker, Alice (door er Bondam, dit moet gezegd worden, aller liefst gespeeld) in verhoudingen, benauwdheden, uitreddingen en gesprekken geraakt, die tot hoogte punten van vrouwelijke slimheid, lieftalligheid, ge waande kracht en wezenlijke zwakheid, zelfs overgave kunnen leiden. De apothese is dan de uitspraak in het laatste tooneel van het stuk. die een psychologische kant heeft, dat de wouw niet wil verloren, maar gexvannen worden! Oef! Deze in de verhouding van man en vrouw pas sende idee groeit echter niet uit dit stuk als een organisch produet omhoog, maar hangt er ten slotte als een sieraad aan, omdat het stuk in zijn bouw onwaarschijnlijk, omdat het maakwerk is, in het bijzonder wat de hoofdpersoon betreft. Een paar voorbeelden. De man van Alice verspeelt met kaarten 2000 pond, maar doordat in hem een uurtje heeft nagewerkt het verhaaltje dat de secretaris hem deed over hun-vrouwen-verdobbc-. lende-Germanen (dezen zullen daarbij wel over verzadigd zijn geweest van hun bekende bier) komt hij een oogenblik na dit geld-verlies ongevraagd de kamer weer binnen vallen en vertelt: ik zet mijn vrouw op 't spel. De tooneelselirijver vindt en noemt dit terecht onzinnig. Niettemin zet ook hij zich na een geringe weifeling weer aan 't kaarten, de vrouw wordt door hem gewonnen en de intrigue zit in elkaar. Hoe zal „de winst" zich gedragen Dat wij ons bij dit spel toch geen oogenblik verveeld hebben, schrijven wij niet toe aan Dirk Verbeek, die den tooneelselirijver heel goed speelde, doch veel te rad en le onduidelijk sprak, maar aan Vera Bondam en Loekie Broedelet (haar vriendin) die bijgestaan door den aardigen butler van Henk van Buuren en de smaakvolle décors van Karei Briickmann, voor ons het stuk redden. Wij zeggen gaarne tot dit gezelschaptot weder- ziens bereid, maar dan a.u.b. met wat beters. Dezelfde décors moogt u wat ons betreft hierbij gebruiken. Waarom schrijven Cor van der Lugt Melsert en z'n vrouw zeiven niet eens een goed stuk T. Eerste Concert der Haarlemsche Bachvereeniging. Zoo heeft dan ook Haarlem Dinsdag j.l. deel gehad aan de jubileumconcerten ter eere van het 50-jarig bestaan van het Concertgebouw. Het eerste concert der Haarlemsche Bachvereeniging, onder leiding van Prof. Dr. W. Mengelberg, was in alle omzichten een feesteoncerthet Wilhelmus, staande door de geheele zaal meegezongen, een huldigingstoespraak van den voorzitter der Baeh- Ver., Jhr. Teding van Berkhout, de aanbieding van een krans, een kort, geestig dankwoord van den dirigent waarin hij de hoop uitsprak, dat het publiek in de komende 50 jaar even trouw zou. blijven opkomen, en dan vooral de keuze van' het program en de schitterende uitvoering der muziek. Begonnen werd met Weber's ouverture „Oberon" sprookjesmuziek over een ridder, feeën, elfen, een tooverlioorn hoe prachtig weerklonk in de eerste maten deze tooverhoorn strijd en over winning, die tot een juichend slot voert. Daarna de Cantate no. 51 „Jauclizet Gott in allen Landen" van Bach, voor sopraan (Jo Vin cent), solo-trompet (M. Komst' en strijkorkest. Hoe jubelde Jo Vincents stralende stem boven het orkest uit naast de virtuoos gespeelde trompet solo. Terecht werden beide solisten met langdurig applaus gehuldigd. Na de pauze Mahlers vierde symphonie, die tusschen 's meesters overige symplionieën met hun zware tragiek, een uitzonderlijke plaats in neemt. Hier worden we in een sfeer van kinderlijk, naïef geloof gebracht. In het eerste gedeelte voeren speelsche melodieën en dartele invallen den boventoon en vormen de bouwstoffen voor deze doorzichtige en beheerschte schepping. Het tweede deel, „Freund Hein spielt auf schreef Mahler oorspronkelijk boven deze satz is een soort, spookachtige doodendans, waarin zich echter ook lieflijker klanken doen hooren, die op. latere vrede en vreugde duiden. Het in variatievorm geschreven derde deel, adagio, zet In met een breedvloeiende melodie, weergevende een stemming-van diepste gelukzaligheid. Een tweede thema brengt klanken van smarte lijke tragiek, zooals we die ook uit de Kindcrtotcn- ieder kennen. Met deze beide elementen heeft Maliler een kunstwerk van onvergelijkelijke schoon heid opgebouwd. Hierna volgt als finale een symphonisch lied op een tekst uit „des Ivnaben Wunderhorn". waarin op kostelijke wijze een naïeve schildering van het liemelsehe leven gegeven wordt. Het is een soort luilekkerland, waarbij alle heiligen te pas komen om het hemelsche festijn te doen slagen Maar voor het slagen hier op aarde was Jo Vincent noodig, die op zeldzame wijze dezen vreugde vollen, hemelschen zang vertolkte. En de geheele symphonie zou niet tot zulk een feest geworden zijn, als niet Mengelberg, de meester der Mahler-vertolking, zijn gansche enthou siasme en kunnen gegeven had en zijn getrouwe schare tot hoogste prestatie had geinspireerd. Een uitbundig applaus viel tot slot den uitvoeren den ten deel. B. W. Zondag 24 October 1937. BL0EMENDAAL. Ned. Hcrv. Gem. v.m. 10 uur, Ds. J. C. van Dijk. Geref. Kerk, v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. Joh. C. Brussaard. Voorber. H.A. Ned. Prot. Bond. Geen Dienst. Vrije Kath. Kerk. Feest van St. Raphael v.m. 10.30 uur. Gezongen H. Mis. Uitstelling van het H. Sacrament van 2.30 tot 5.30 n.m. Gele genheid tot meditatie. Woensdag 27 October n.m. 8 uur. Completen en Lof. Zaterdag 30 October v.m. 7.25 uur. Gesproken II. Mis. 0VERVEEN. Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Ds. Ch. de Beus. H. Avondmaal. AERDENH0UT. Vereen. Relig. Kring v.m. 10.30 uur. Ds. S. H. N. Gorter, Doopsgezind pred., Rotterdam. SANTPOORT. Ned. Herv. Gem. n.m. 7 uur Ds. R. H. Oldeman. Ned. Herv. Evang. v.m. 10 uur. Ds. W. J. van Elden, Haarlem. N.m. 5 uur, de heer H. Heeresma, Amsterdam. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur, de heer C. Redert. HAARLEM. Evang. Lutli. Gem. v.m. 10.30 uur, Ds. G. J. Duyvendak. N.m. 7 uur, Ds. F. J. B. v.d. Cliijs, Jeugddienst Luth. Pr. Maastricht. Eglise Wallonne dimanche 24 Oetobre a 10h. 30 Service et sermon preside par. Mr. le Pasteur Marc. Jospin. 3c. collecte speciale pour 1, Eglise protestante en Autriche. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur en n.m. 5 uur Ds. E. L. Smelik, Hilversum. Dit zullen Uw Familie of Kennissen zeggen als zij zoo'n echte ontvangen. Wij zorgen voor verpakking, ver zending onder garantie. KLEVERPARK - TEL. 11070 HS 19 Ned. Ver. v. Spirit „Harmonia" Afd. Haarlem II. Sociëteit Ver. Zijlweg 1, Haarlem, v.m. 10.30 uur. Wijdingsmorgen. Spreekster: Mevr. L. Servaas Smits-Peletier, uit den Haag. Onder werp: „Job". Helderz. waarn. Mevr. J. Rem- mers-v. d. Lans. Onafh. Relig. Gemeenschap n.m. 7.30 uur Bijeen komst. Spr. Ds. Ds. A. R. de Jong, Bussum. Onderwerp: „Geest of Beest". ZANDV00RT. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 en n.m. 5 uur. Ds. P. van der Vloed. Van onze Adverteerders Opening Radio Service Bureau „Marconi". Santpoorterstraat 55. hl— Zooals reeds in ons vorig nummer in de adver tentierubriek werd aangekondigd opende de heer J. K. Feenstra het radioservice bureau „Marconi" aan de Santpoorterstraat 55. De ondernemer mocht zich op den openingsdag en de daarop volgende dagen in een groote belangstelling ver heugen, getuige de talrijke bloemstukken die het gezellige winkelinterieur en de daarachter grenzende gehoorzaal sierden. De ondernemer, vakman op radio- en electro technisch gebied, heeft zijn bedrijf op zijn kennis ingesteld en zoo vindt men er alles wat men op dit gebied wenscht, De heer Feenstra is agent voor Haarlem en omstreken van radio „Loewe" een merk, dat de moeite waard is beluis terd te worden. en om te koopen. De aan deze inrichting verbonden klankstudio is speciaal inge richt voor eigen opname van gramofoonplaten die op verzoek opgezonden worden naar familie betrekkingen of kennissen zelfs tot in Oost- of West- Indië. Radio Service Bureau „Marconi" inmiddels onze beste wenschen. o Kleeding-, Schoeisel- en Dekkingfonds. blIn aansluiting op het reeds vorige week gemelde, deelt men ons thans van de zijde van het gemeentebestuur nog mede, dat door B. en W. is besloten in deze gemeente geen commissie voor den B.-steun in het leven te roepen, aangezien Bloemendaal niet valt onder de rijkssteunregeling. B. en W. doen evenwel gaarne een beroep op de ingezeten, die voor het Kleeding-, Schoeisel- en Dekkingfonds een gave willen afzonderen, die in den loop dezer maand rechtstreeks te storten op postrekening 141400 van het Kleeding-, Schoeisel- en Dekkingfonds te 's-Gravenhage. Luxor Sound Theater: „Tarzan's Vlucht" met Johnny Weissmuller en Maureen O'Sullivan. Frans-Hals-Theater: „Zeven Oorvijgen" met Lilian Harvey en Willy Fritsch. Zondagmorgen 11 uur: „Djalong", liefde en dood op Borneo. Cinema-Palace: „Nancy Steele wordt vermist", met Victor Mac Laglen. Er is geen enkele reden waarom U de artikelen die de volledig gesorteerde U kunnen leveren mede zoudt slepen uit Haarlem of Amsterdam. De SCHEEPSTRA'S te Bloe mendaal en Santpoort zijn gediplomeerde vak- inenschen, die in beide plaatsen alle gangbare en betrouwbare specialité's in voorraad hebben, en voor vele artikelen lagere prijzen berekenen dan de groote-stads-zaken. Bloemendaalscheweg 75, Bloemendaal, Telefoon 22029 Bloemendaalscheweg 50, Santpoort-Slation. Telef. 554 KWAM HET MISSCHIEN DOOR UZELF? Als 's morgens bij het wakker worden de boel al scheef gaat, als men zich bijvoorbeeld verslaapt, zich haastje repje voor zijn werk moet klaarmaken, dan hoort men dikwijls in den loop van dien dag de uiting: „Ja, vandaag gaat alles verkeerd, dat is vanmorgen vroeg al begonnen". En, op een dergelijken dag mislukt dan meestal ook alles. Hoe is dat mogelijk? Wij mogen toch aan een dergelijke suggestie niet toegeven. Door het te late opstaan waren wij gejaagd, kwamen al half moe in onze zaak, waren daardoor niet al te vriendelijk, misschien wel heel erg uit ons humeur, en de dag met tegenslagen is ge- j^gnen. Tracht dergelijke beginoorzaken te voorkomen, dan hebt pgwiB teleurstelIende dagen meer. TELEF. 22192 TELEF. 22192 Zeeuwsche kleiaardappelen per H.L. (70 Kg.) f 2.50 Idem, Bonte-3.25 Idem, Bintjes, (niet afkokend) -3.- Zandaardappelen Idem, „Red Star" ti li li li a a a a a a a it it a -3.50 - 4.- Wij garandeeren houdbaarheid en prima kwaliteit. HOOGACHTEND, VERHUIZINGEN BERGING VOOR INBOEDELS TEL 22299 BLOEMENDAAL Dr D. BAKKERLAAN 8-10 LINNAEUSLAAN 27 HAARLEM TELEFOON 15649 Annex Wijn- en Gedistilleerdhande) Vraagt uitgebreide Prijscourant. - Bezorging aan huis la minute Bloemendaalscheweg 260 Overveen Heeft diverse Zaaltjes voor Partijen, Vergaderingen, Dans- en Bridgeclubs op zeer aannemelijke condities. Aanbevelend,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 3