ALLE BANKZAKEN POL ROGER C!§ WILD EN GEVOGELTE C.CASSEE ELOEMPJESDAG 31e Jaargang - No. 31 Donderdag 23 December 1937 Oplaag 6000 Ex. Algemeen Weekblad voor Blo^endaal, Overveen, Aerdenhout, Haarlem (Kleverpark en Rampl^Fikwariier) en Santpoort-Station AD VERTENTIEN Bureau voor Redactie en M?>fni$trotie en Advertentiën: KORTE KLEVERLAAfiUó. BLOEMENDAAL ABONNEMENTEN De Twentsche Bank N.V. - Bloemendaal Kerstgedachte. I LAMPEKAP-MAGAZIJN „IVONNE" BEGRAFENIS EN CREMATIE VOOR KERSTGESCHENKEN CREMER's Sigarenmagazijn Preisselbessen Compote Kerstboodschap van den Vrouwen Kruistocht. Fa. P. VAN DER STAD - POELIER 10188 VEREENIGING VOOR JEUGDWERK, BLOEMENDAAL O1 Vrijdag 24 December a.s. Koopteen HUiSTTAKJE ten bate van het Jeugdwerk GRANDS VINS OE CHAMPAGNE HET BLOEMENDAM.SCH WEEKBLA pond ons i-— Ad verten tienDer rem>i n i s KRUIDNOTEN, kleine advertenties, 4 regels I 0.35 bij vooruitbetaling. Elke regel meer f 0.1 BIJ CONTRACT BELANGRIJKE KORTING Telefoon 23453 Postgiro No. 191387 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling I 1.— per half jaai Abonnementen kunneD steeds ingaan, maar zijn ver hindend voor het loopende halfjaar. Losse nummersI 0.05. Bloemendaalscheweg 47 - Telefoon 232 70 die al uw krankheden geneest". Ps. 103:3. Een kribbe met een kind, een nieuw-geboren kind. En een moeder zit erbij en voelt misschien al de eerste pijn van het zwaard, dat door haar ziel zal gaan. Want de moeder was een menscli en begreep God's wegen niet, zooals wij die geen van allen begrijpen. Ons allen gaat een zwaard door de ziel, als de schaduw van een Kruis op een kribbe valt, als een pasgeboren leven gebroken dreigt te worden, verwrongen in nooit gekende banen. Wij kunnen niet begrijpen, dat wij God tot die wegen (omwegen) dwingen. Het Kruis is niet God's wil, maar onze schuld. Wij kunnen geen Kerstmis vieren zonder dat besef. Dat het Kind niet argeloos in de kribbe kan liggen, dat de eerste reacvtie wereld de Herodes-daad was, daar kunnen wij in 1937 niet aan voorbijgaan. Wij kunnen niet beginnen met een Halleluja; daarvoor voelen wij het zwaard te veel op plaatsen, waar het eigenlijke zwaard niet is. Daarvoor cirkelen wij te veel om ons zelf, lijdend onder denkbeeldige zwaarden, zwoegend onder denkbeeldige kruizen, die met Golgotha niets te maken hebben. Of neen, niet denkbeeldig; onze zorgen, onze angsten, onze ellende waar niemand van weet zijn niet denkbeeldig. Er is reden om bang te zijn voor het leven; voor broodnood, voor oorlog, voor het gezin, voor ziekte, voor ouderdom; en ook voor de schijnbaar onwerkelijke dingen, die ons komen besluipen op 'n oogenblik van het grootste geluk die ergste aller angsten waar geen aanwijsbare grond voor bestaat, die alleen maar het groote vraagteeken achter het heele leven zet: Waartoe en waarheen Het vraagteeken van Belsassar, die op het hoogtepunt van zijn feestmaal de hand zag ver schijnen, die schreef: „gewogen, maar te licht bevonden". De groote aanklacht, de verbijsterende vraag, die Jezus aan Judas deed vragen: „Vriend, waar toe zijt ge hier?" Wanneer deze schijnbare redelooze angst ons overvalt, ons ter verantwoording roept, dan begint de aarde onder onze voeten tc wankelen en niets blijft dan een bodemlooze afg' pi 4 erger dan drei ging van armoede of ongeluk. Neen, denkbeeldig is deze Afgrond niet. Ieder, die er boven gezweef»"eeft vreet dat En om te troosten zeggen A'c dan maar: „Kom, inbeeldingE,en mensch lijdt Jkwijls het meest" enzf) We kunnen immers niet aV'Ci's, we mogen dat niet! We kunnen niet naast djb ander gaan zweven en zeggen: „Je hebt gelijk, alts is een groot tekort, alles is een raadsel". Sinds Bethlehem kunnen <n mogen we dat niet. We zouden daardoor de d?pste waarheid ver moorden. Een raadsel is hc leven niet, wel een ^Want*de afgrond is een vfrkelijkheid, maar de kribbe is een waarheid; en d waarheid omvat alle werkelijkheden en overwint e. De angst van een soldaat n den loopgraaf, van een gevangen mensch in zij' cel, van een mensch in het leven, is werkelijk; in laatste instantie niet de angst voor den dood,maar de vertwijfelde vraag: „Wat, hoe, waarom of heelemaal geen vraag, alleen maar een krtt> die we zelf niet beHetPisnief het Kruis van Oristus, dat we allen hielpen oprichten, door onze angsten. Hij leed niet uit angst, maar uit liefde. Hij leed om de kloof tussehen God's wil en den wil van de menschen. Hij kende ten volle God's vreugde en zag hoe de menschen daar blind voor waren en zich af kwelden met dingen, die niet denkbeeldig, maar wèl nietig waren in verge lijking met die onuitputtelijke vreugde Gods, waar Hij Zijn kracht steeds uit zoog. Hij vroeg niet „waarom?" Alleen in dat allerbangste oogenblik kwam over Zijn lippen: „Waarom hebt Ge mij ver laten En door dat ééne woord kwam Hij ons nabijer dan ooit tevoren. Daar door werd het Woord pas waarachtig mensch, daarmee daalde Hij neer in de hel. daardoor werd Hij de ..Zoon des men schen". Ook Hem bleef de afgrond niet bespaard, en het was onze redding: :oozeer had Hij onze zwak heden op zich genomen. En God maakte van den dwaalweg een om weg. Golgotha werd toch de weg tot Arimathea. Daarom mogen wij met een „Eere zij God"( eindigen. 2 Voor Kerstgeschenken een zeer uitgebreide collectie Schemerlampjes, Leeslampen en Staande Schemerlampen vindl U bij Groote Houtstr 147 a, Tel. 10925, Haarlem Speciaal adres voor kappen voor staande 3 schemerlampen in perkament chintz en zijde. WCOC3COC/X XX XOCX jCOC/XOOOCO V BELAST ZICH MET EN DAAL STRAATWEG 4* TELEFOON 2 2444 allen, die te weinig rekening gehouden hadden met anderen, allen, die verslagen waren door de eischen van hét leven en dachten aan liet einde te staan. Hij negeerde de duistere machten niet. Hij zei niet: „het is maar verbeelding". Hij streed met het kwade en verwierp het, voorgoed. Want Hij had lief, zooals wij met al onze krachten niet liefhebben kunnen. Hij zag niet alleen de angsten en voelde ze met iederen vezel van Zijn hart mee Hij kende de liefde „die alle vrees uitbant"; Hij hoefde niet te sidderen om den ander, want Hij wist waar de -i'ST ü'jng was, die wij slechts tastende vermoeden Maar dat was Jezus. Dat was het echte Kit Wij, die daar niet aan toe zijn en nooit komen, wat doet God met óns? j biö| Kerstmis, ondanks het allerergste. Hij wijfst onsi opnieuw den weg naar ons Heil. En vóór ziizf Heil schaamt nven zich niet. J Al ;s er aan den eenen kant niets wat ons zoo diep beschaamt als het Kind, waarvoor geen plaats was in den herberg aan den anderen kant is de stal de eenige plaats waar we ons niet langer behoeven to rechtvaardigen, waar onze verantwoordelijkheid niet langer een druk, maar een brug wordt. Waar zullen we dit Kind vinden, in een boek, in den Bijbel, op een sneeuwwandeling, in ons werk, in een gebed, bij een vriend Voor allpn anders, maar het Kind is geboren, iie iffsw - anders dan aarzelende kunnen brengen. no„ waar niemand zich hoeft te schamen Ook hir»en' waar de eindclijke vrede is, ;)e plaats v0«r<4ft nieuwe opdracht IiVA'«eiweuaW-l^f^ uiel 'nieuwc mènscben Ag we! zien, maar ze"\iie' vindt U Iets bijzonders in Bloemend.weg 119, hk. Dr. D. Bakkerlaan Telefoon 22628. Gebruikt met de feestdagen bij Uw WILD uit glas. bdbi (voor gebruik gereed) van Fa. TRIANTA - Tel. 22057 voorheen de Clercq's Proefstation IETS FIJNS! yKW^we tenminste dit eené voor he? ntceA' .en in al onze armzaligheid: vertrouwen, dat tv redding bestaat; het vertrouwen van den hoofdman van Kapernaiim, die zijn eigen tekort niet zoo belangrijk vond, dat hij het ongeneeslijk achtte, hoewel hij er onder leed: „Heer, ik ben niet waard, dat Gij onder mijn dak komt; maar spreek slechts een woord en mijn ziel zal gezond worden". Hoog rijzen gevangenismuren en kazernes op hier op aarde, inaar hooger zijn de sterren. En grooter dan alle duisternis, dan onze gebreken, grooter dan onze schuld, grooter dan ons hart, dat Aan de Vrouwen van Nederland. Ondanks al het licht, dat door het intellect werd ontstoken, zijn de tijden donker. Hoewel de mensch in taaie wilskracht en uiterste ver standsontwikkeling het schijnbaar onbereikbare heeft Wreikt, v/'.-rd net rnee^t nabije: een mensch- ""sÉi waardig leven, buiten veler bereik gesteld. .Zoo is -oor ]ictlünkï,','fTj";"i' «.ver SU -'.of !-> «nivf, <lr»irr T»<>t r/'«ii fa«jr «Mn Verzending door het ge heele land Haarlem, Import-Export, Opgericht 1870, Telef. 10188 Steeds versch voorradig alie soorten TEGEN SCHERP CONCURREERENDE PRIJZEN KLEINE HOUTSTRAAT 136 TELEFOON er is een plaats, waar niemand zich hoeft te schamen, dat hij geen goud en Wierook aan God heeft aan te bieden, dat hij maar een armzalige herder is, die zijn schapen dagelijks te kort doet, die niets heeft dan zijn houten staf. Het Kind met Zijn diukkend-zware eischen het is toch hiermee tevreden. Het Kind, dat de Bergrede zal uitspreken, dat het onmogelijke van de menschen zal eischen, dat zelf het onmo gelijke zal doen het heet nu eenmaal Wonder baar. Juist waar wij beginnen te vertwijfelen, over het vele, vat we niet waren en verkeerd deden, daar begint Zijn Vreugderijk. Hij, die den afgrond zou leeren kennen als geen mensch ooit, Hij kon daardoor de meest-vermoeiden en belasten tot Zich roepen. Allen, die „bedroefd naar Gods wil" waren, ons aanklaagt, is God. Ons einde is Zijn begin. Niet onze daden of' onze droomen, „ons geloof, dat ziet Hij aan". Is dat niet het groote Wonder van den Kerst nacht, dat we toch mogen komen, wijs of arm-van- geestals koning of als herder, of als een sidderend lam. Zonder geschenk, zonder iets anders dan een hart, dat hijgt naar de waterstroomen, en een gebroken staf. Het is niet te begrijpen, maar het Kind neemt er genoegen mee en erbarmt zich; juist daar, waar we zoo aan ons zelf vertwijfelen, dat we niet langer zeggen „ik", doch alleen nog maar de kreet „Gij!" kunnen slaken. Het groote refrein van God tot de menschen klinkt in den Kerstnacht: „Vreest niet". Want zoo hoog de hemel is boven de aarde, zoo groot is Zijn ontferming over onze angsten. J. M. S. spijl, 'door het resultaat van zijn eigen kennen en kunnen overmand en daarom tot slaaf geworden. Waarom dit alles Omdat de mensch in zijn zelf- - verzekerdheid het contact met den Schepper 1 heeft verbroken eninzijn alwetendheid geen reke ning heeft gehouden met de bedoeling Gods- omdat hij in zijn wedloop om uiterlijke waarden aan de innerlijke waarden des leveris voorbij is geloopen en in zijn strijd om eigen belangen 'het belang der menschheid heeft geschaad. Waarom dit alles vooral Omdat de vrouw haar zuivere intuïtie, haar warme hart en haar dienende hand heeft verloochend om deel te nemen aan den jacht naar uiterlijke kennis, materie en macht; omdat zij, die van nature tot, den dienst aan het leven en de opvoeding van den geest geroepen is, het leven en den geest térwille van de stof heeft miskend, verdienen boven dienen heeft gesteld en in gebreke is gebleven om door haar opvoedend voorbeeld den Geest van Christus levend te houden in de harten van haar kinderen en haar volk. Daarom wacht de verdoolde en van God ver vreemde menschheid thans in smarten daarop, dat wij, vrouwen en moeders, in den nood des tijds onze hoogste roeping zullen verstaan en deze stervende wereld vóór zullen gaan naar een nieuw Leven en naar een nieuwen Geest. Daaromheeft de Vrouwen Kruistocht een Kerstboodschap voor alle goede en dappere vrouwen van Nederland. Hij roept haar op om samen door het Licht van den Geest geleid en door Zijn Kracht gedragen den Kruisweg te gaan, d.i. de weg van de bezinning, de liefde, den dienst en het offer, - de weg, dien Christus allereerst aan ons, vrouwen, wijst, om Zijn Geest in deze ontwrichte wereld tot nieuw leven te wekken en de geestelijke weder geboorte der menschheid in te luiden. Doel en streven van den Vrouwen Kruistocht worden nader omschreven in de Kruistocht- brochures Nos. 1—7, die a 10 et. p. st. aan het Bureau Zijlweg 45 rd, Haarlem, Postrek. 286200 verkrijgbaar zijn. Namens den Wouwen Kruistocht: A. E. TalensEbbens, Apldoorn. E. J. MioléeRiem Vis, Haarlem. o Een sympathieke daad. blOp initiatief van mej. G. Bongers, onder wijzeres aan de Chr. school alhier, is een inzameling gehouden van gedragen kleeren voor de arme be volking in Drente. De opbrengst was verrassend. Oud en jong werkte mede. De kinderen kwamen allen met een pakje kleeren aandragen. Moeders en groot moeders (waaronder één van 80 jaar) breiden enthousiast sokken en kousen. Resultaat: 6 groote kisten met kleedingstukken zijn verzonden naar Assen, alwaar het hoofd comité zorgt, dat alles vóór Kerstmis op de plaats van bestemming aankomt. Heel hartelijk dank aan allen, die hieraan medewerkten. o l) ".5

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 1