Italiaansche Opera
mm
L
T00NEEL
voor onze lezers
Sport en Spel.
V r Ij dag 23 December 1938
■f
Wl
3
□OlQISli
3d
Maandag 26 December (Tweede Kerstdag.) des avonds half 9
Buitengewone KERST-uitvoering in de Gemeentelijke Concertzaal
te Haarlem
MEDEWERKING VAN:
Toshiko Hasegawa
(de beroemde Japansche
„Butterfly"-vertolkster).
Guido Casadio
(Tenote hirico)
Maru Falliani
(de gevierde „Carmen"-
vertolkster)
Dora de Steïani
luigi fort, lenor Spartaco Marchi
Bespreekt vooral tijdig UW plaatsen. Honderden moesten worden teleurgesteld
Tafeltennis
Nuttige Kerst-Geschenken
D. J. Jansse
m
van oud-adres is toch beter
VRAAGT PRIJZEN!!
Wed. P. Koomen Zoon
GIERSTRAAT 39 TELEFOON 10153
TOONEEL TE AMSTERDAM.
^Roberts Vrouw", door St. John Ervins bij „Het
Residentie Tooneel" (regie Bets Ranucci-Beekman).
Eén van de belangrijkste stukken, die ik de
laatste jaren heb gezien. Belangrijk, omdat er èn
handeling is èn een goede dialoog, en bovenal
omdat èr verscheidene problemen in worden op
geworpen, die van alle zijden worden belicht,
zoodat het een wijs stuk tevens is, behandeld
niet op philosopliisch-theoretische wijze (want
evenmin als het tooneel een kansel hoeft te zijn,
beheort het een zaal van collegium logicum te
wezen), maar wat ik zou willen noemen op levens-
philosophische manier.
Robert Carson (Dirk Verbeek) is een zeer begaafd
predikant en is getrouwd met een eveneens zeer
knappe dokteres, (Vera Bondam). Probleem:
Wanneer, door omstandigheden, door promotie
van den man, hij en zijn vrouw de stad zouden
moeten verlaten, moet zij dan haar kliniek, haar
levenswerk, prijs geven, of moet hij de promotie
laten varen? Het conflict wordt opgelost, doordat
zij toegeeft, maar met heel, heel veel verdriet gaat
dit gepaard.
Probleem nó. 2: ïs dienstweigering geoorloofd?
Bob C'arson (Max CrOisêt) zegt ja en brengt goede
argumenten daarvoor. De wet zegt neen en heeft
evenzoo vele goede argumenten en Bob krijgt een
jaar gevangenisstraf, tot groot verdriet van zijn
vader, zijn tweede moeder en t an zijn meer prac-
tisch meisje (Adrienne Canivez), dat dol veel van
hem houdt. Had hij dit verdriet die menschen
moeten aandoen en had het zijn plicht geweest zijn
vaderland te dienen, dat op den rand van den
oorlog stond?
Probleem no. 3: Wie heeft gelijk: de doktores,
die op beperking van het kindertal aanstuurt, of de
fanatieke priester Jefferson (Bob de J-ange), die
overal vergaderingen belegt om haar te dwars-
boomen, daar hunne principes verschillend zijn.
Probleem no. 4: Heeft Dirk Jones (Jaap Hoog-
stra) gelijk dat hij het meisje, dat hij had verleid,
moet trouwen, oti'ad zijn moeder (Coba Keiling)
gelijk, die dat vdc sen prijs wilde, omdat zij
vooruit wist en Afwens de jongeman ook
dat zij diep ongeluk L zouden worden?
Ziet, op al deze r blemen zooals bij alle
problemen kan men liet eenzijdig met ja of met
neen beantwoorden en 'f wijze bisschop (Philippela
C'hapella) is de man, dit inz et, die alle mensehe-
lijke aarzelingen met 'en glimlach en een mild
begrijpen beschouwt.
Met deze problems aan t» g«Ven heb ik «*1
vrijwel de inhoud va het stuk besproken. Jlög
ditMrs. Armitrage, c rijke parVeflue-vrouw, wil
Sanchia, de doktores, -lpen om haar kliniek voor
kinderen in stand te li den, maar trekt zich onder
den invloed van den natieken priester Jefferson
en wegens de arrestat van Bob (de schande in de
familie en Mrs. Arm age's goeden naam) terug.
Miss Orley (Tine C cboltens), die heimelijk op
den predikant, den n van de dokteres verliefd
is, zal haar het geld ven, mits zij haar carrière
opgeeft, zoodat hij motie kan maken, hetgeen
zij dan ook. gelijk gezegd, doet.
Daar al deze personen sterk opgeschetst staan,
dienen deze ook sterk te worden gespeeld. Dit was
het geval: Dirk Verbeek was de sympathieke
predikant, man van overtuiging en begrip, die
zijn vrouw en haar overtuigingen eerbiedigt en
waardeert, zelfs daar. waar zij eventueel met de
zijne in botsing zijn. Zij is de liefhebbende en de
intelligente vrouw tevens en Vera Bondam gaf een
synthese van deze twee facetten. Bob de Lange
was de fanatieke Jefferson, dat. deze menschen
eio-en is. Adrienne Cnnivez, het lieve meisje van
Bob. lief gespeeld. Bob markeerde een ruwen
bolsjewist (met een heel fijn hart intusschen). Twee
schitterende creaties nog: van Coba ICelling als
de moeder van Dick Jones, een volksvrouw, en van
den levenswijzen bisschop van Philippe la Chapelle,
die dien bisschop zóó speelde, dat de creatie onver
getelijk blijven zal.
„Soubrette" door Jacques Deval bij „Het Centraal
Tooneel" (regie Joan Remmelts).
Een soubrette is een kamermeisje, dat in dit
amusante stuk gespeeld werd en lioè gespeeld!
door Mary Dresselhuys. Eigenlijk is dit kamer
meisje geen kamermeisje, maar een allerchar-
mantst kind, met wie Eric II. Carrington (Jan
Teulings) in stilte te Parijs getrouwd is, in stilte,
omdat zijn vader (Cees Laseur) en zijn moeder
(Peronne Hosang) hem hadden voorbestemd voor
Mauri ol Massyber (Rie Gilhuys), een heel rijk
meisje, en dat zij rijk is, is een geluk voor den
vader, die voor een bankroet staat. Het is een
moeilijk geval voor Erie en hij besluit het huwelijk
geheim te houden en zich maar te „verloven" met
Mauriol. Maar de slimme Frangoise, zijn vrouwtje,
wil in zijn nabijheid blijven en verhuurt zich bij de
familie als kamermeisje. Zoo geniet zij op clandes
tiene wijze de echtelijke liefde. Maar Franjoise
is zoo aardig en zoo kittig, dat zij het hart van
haar meester weet te winnen. Zij is de figuur in
het stuk zoo iemand als Freuleken in het stuk
van dien naam van Roelvink die alles terecht
brengt, de familie voor rampen behoedt en zoo
meer. Zij helpt de dochter des huizes. (Diny Hegner)
de eenige, die in het stuk zwak en met te weinig
routine speelde;, die den slechten weg dreigt op
te gaan, zij wil blijven „dienen" ook als de familie
niet langer betalen kan en, daar papa Carrington
er door de een of andere speculatie weer bovenop
I Mauriol en Eric niet van elkande blijken
•i
e houden en de „soubrette" binnen zeer korten
tijd een gelukkige moeder hoopt te worden, loopt
alles ten goede en blijven Eric en Franjoise een
elkander liefhebbende man en vrouw.
Wanneer zoo n overigens toch wel amusant
stuk niet vlot, om zoo te zeggen lekker gespeeld
wordt, dan is het desalniettemin saai. Maar de
spelers van het Centraal Tooneel zijn ingespeeld in
dergelijke stukken, in de eerste plaats ook, omdat
zij de talentvolle actrice bezit, die Mary Dressel
huys heet. Zij heeft de soubrette geestig en met
fijne kantjes van gevoel en charme gespeeld. Cees
Laseur gaf als min of meer tragische vader prachtig
karakterspelJan Teulings als Eric was een aardige,
pittige minnaar, terwijl ook nog Cor Hermes moet
worden genoemd, die een geestigen butler speelde
en Peronne Hosang als de eehtgenoote van Carson
Jr., die nogal haar op de tanden had.
„Le valet maïtre" door Paul Armont en Leopold
Marchand bij Galas R. Karsenity (regie Pierre
Fresnay).
Een stuk, dat in het Nedetlandscli bij het gezel
schap van Const, v. Kerckhoven onder den titel
van „Groot Slem" is gegaan, en dat ik in een der
vorige nummers van dit blad heb besproken. Bij
de Franschen was de huisknecht, die zoo'n fameus
bridger was, die het hart van een prinses inder
daad een manicure en een courtisane wint in
bridge en in liefsdesstrijd met zijn meester bij de
Franschen Duvalles, die zijn rol geheel anders,
niet beter en ook niet minder goed dan van Kerck
hoven speelde. V. Kerckhoven was meer de onder
worpen huisknecht, die door omstandigheden de
medeminnaar van zijn meester werd, Duvalles
was óók wel de onderworpen man, maar toch
met meer Zelfbewustzijn. De meester werd goed
gespeeld door George Mauloy, de rol van zijn
vrouw minstens zoo karikaturaal (dat ligt in den
rol) als de Hollandsche actrice; deze was in goede
banden bij Germaine Charley en de prinses-mani
cure in die van Denise Grev.
„De Thompson Brothers" door Serck Roggers door
„Het Nederlandsch Tooneel" (regie A. Defresne).
In het vorige nummer van het Bloemendaalsch
Weekblad is de inhoud van dit zeer belangrijke
stuk in het kort aangeduid. Zeer belangrijk, omdat
het hier gaat om de gedachteWanneer heeft een
mensch schuld en wanneer niet? Er zijn gevallen
waarin wat men schuld noemt beslist aan
wezig is. b.v. moord met voorbedachten rade; er
zijn andere gevallen, waarin tot onschuld moet
worden geconcludeerd, èn er zijn gevallen, die
moreel gesproken zoowel als onschuldig als
ook als schuldig gekenmerkt moeten worden. Wij
spreken niet van juridische schuld of onschuld,
maar van moreele. Zoo'n grensgeval doet zich in
dit zeer serieuse, zeer psychologisch gefundeerde
stuk Voor. Ik vermoed, dat de lectuur van Freud
en zijn epigonen er niet geheel vreemd aan zullen
zijn. Is Charles, die tcsamen met Tom Thompson 'n
trapeze-nUmmcr uitvoert, schuldig aan het ongeluk,
dat Tom is overkomen, of niet? Men zou zeggen:
neenM ant al mag er kort voor het nummer twist
ontstaan tussehen hen om een meisje een liefde,
die door Charles ernstig gemeend, door Tom luchtig
opgevat was toch heeft Charles daar oppervlakkig
gezegd, geen schuld aan. Een gevaarlijk trapeze-
nummer brengt zijn risico mee, maar Charles is
een melancholicus van nature en redeneert aldus:
„Als ik geen ruzie zou hebben gehad, dan zou ik
misschien niet ,,de vijf duistere seconden" hebben
gehad, waarin ik mijn partner niet heb opgevangen
en waardoor hij gevallen is en zooals later
blijkt zwaar en ongeneeslijk gewond is. Dit is
het -Wel of niet phatologiseh schuldbesef dat
Charles met zich ronddraagt. Het gaat dus in
laatste instantie hierom: Is de mensch schuldig
aan datgene dat zich in zijn onderbewustzijn af
speelt of niet 1 Charles wil nu nooit meer optreden
als trapeze-acrobaat, en na twee jaren ontmoet
hij een oud-collega, een roofdierentemmer, die
hem aanraadt clown tc worden. Hij past zich nu
een clownspakje met al de daarbij behoorende
attributen aan en na verloop van jaren wordt hij
een beroemd clown en een gezien man. en blijft
een melancholieke philosooph. Hij trouwt met een
VTij voorname dame, die hem zeer liefheeft en
hem volkomen begrijpt. Maar het verdriet blijft
aan hem knagen, totdat hij op zekeren dag Tom
ontmoet, zeer arm en zeer ongelukkig, een arm
zalige clown in een armzalig varlététje, mank en
min of meer versuft en dan maakt hij het onrecht
goed. Hij zal zich met Tom associeeren en hem dus
van zijn rijkdom en zijn succes doen meegenieten.
Er is gezegd, dat dit stuk te veel praatstuk is en
te Weinig handeling bevat. Ik ben dit geheel oneens.
Er is handeling en handeling: wanneer men onder
handeling alleen uiterlijke gebeurtenissen beschouwt
dan is er wel iets Van aan. Maar wanneer men be
grijpt dat er ook innerlijke handelingen zijn, die
veel belangrijker zijn, dan is dit verwijt geheel
ongegrond.
Blijft over de vertolking. Louis de Bree heelt
den rol van Charles heel ernstig en heel gevoelig
gespeeld, maar waar het komisch scheen, niet
was, wanneer hij zich b.V. door wanhoop ge
dreven bedrinkt, dan bleef zijn spel zeer sober,
zoodat men den weemoed als ondergrond voelde.
Ik acht dit cene zeer superbe cn ontroerende
creatie. Theo Frenkcl speelde den partner eerst
lichtzinnig, later ziek en lam geslagen. Uitstekend!
Een aardig getypeerd leeuwentemmer van Anton
Roemer en de geheimzinnige vrouw van Charles,
geheimzinnihg gespeeld door Mies Elout.
De circussfeer was goed gerealiseerd. Daarvoor
hulde aan den regisseur: Defresne!
EDMOND VISSER.
Het Kerstrepertoire van het Ned, Tooneel in den
Stadsschouwburg.
Het Xéderlandsch Tooneel, directeur Cor van
der Lugt Melsert, artistieke leiding: Cor van der
Lugt Melsert, Albert van Dalsüm, A Defresne, zal
de volgende voorstellingen geven:
Zaterdag 24 December en Zondagmiddag 25
December (eersten Kerstdag) wegens het enorme
succes nogmaals twee opvoeringen van het circus-
spel „De Thomson Brothers". Regie: A. Defresne.
Décors: Karei Brüekman. Optredenden: Mies
Elout, MyraWard, Hélcne Berthé, Stine Lerou,
Louis de Bree (hoofdrol), Theo Frenkel, Anton
Roemer, Jo Sternheim, Ludzer Eringa e.a.
Zondagavond 25 December„Boefje", met Annie
van der Lugt Melsert-van Mes in de titelrol.
Maandagmiddag 26 December: tweeden Kerst
dag) Een enkele voorstelling van het Amcrikaan-
sche succesblijspel in drie bedrijven, door Rachel
Crothers „Susan en 'n betere wereld". Regie: Cor
van der Lugt Melsert; décor: Karei Brüekman.
Optredenden: Fientje de la Mar, Mies Elout, Myra
Ward, Stine Lerou, Theo Frankel, Louis de Bree,
Anton Roemer, Eduard Fulmers, Biet Rienks e.a.
Maandagavond 26 December (tweeden Kerstdag)
zal de feestelijke 50ste voorstelling worden gegeven
van het New-Yorksche successtuk „Pater Mala-
chius' Mirakel", Regie: Cor 'an der Lugt Melsert;
décors: Karei Brüekman. HoPandsche bewerking:
Louis Thijssen. Optredenden: X'ien Duymaer van
Twist, Tatia Wijma, Josépliim van Gasteren
Cor van der Lugt Melsert, Albert, van Dalsum,
Oscar Tourniaire, Louis van Gasteren, Jo Stern
heim, Paul Storm, Jacques de Haas, Gijsbert
Tersteeg e. a.
Wereldberoemde succesaria's uit: Faust, La Bohème, Mefistofeles, Butterfly,
Rigolelro, Tosca, Parelvisschers, Aida, Carmen.
De voorstelling in den afgeloopen zomer was BESPROKEN UITVERKOCHT
DQM Tegen inlevering van dezen bon aan de Gemeentelijke Concertzaal kunnen
onze lezers deze bijzondere uitvoering tegen zeer gereduceerde prijzen bij
wonen. Tegen bijbetaling van f 0.75 p. pl. rechtgevende op de rang van f 1.50 en
f 1.— rechtgevende op de rang van f 2.50. Plaatsbespreking Zaterdag24 en Zondag
25 Dcc. van 113 uur en Maandag 26 December den geheelen dag. Telefoon 11372
Haarlemsehe Diner-Vereeniging
Tel. 14393, Bakenessergracht 27, Haarlem
Vleesch, groente, aardappelen f 0.90
Idem met soep ot toespijs f 1.0.5
Idem met soep en toespijs f 1.20
(Omzetbelasting en bezorgloon inbegrepen)
Dagelijks kéuze Uit minstens 3 menu's.
Alleen le kwaliteiten en roomboter.
Tooneel te Haarlem.
Donderdag 29 December a.s. geeft het A.B.C.-
cabaret wegens het groote succes dat zij bij de
abonnementsvoorstelling heeft geoogst, een her
haling van de opvoering „De zeven Joffers" in den
Stadsschouwburg te Haarlem, tegen populaire
prijzen.
H.T.T.C, „Shot".
Secretaris: J. Meij, Donkcrelaan 1, Bioemcndaal.
Speelavond: Donderdag van 810.45 uur.
Jeugdhuis, Donkcrelaan 6a, Bloemendaal,
Wedstrijduitslagen: 14 December: Barna 3
Shot 3 3—7, 15 December: Shot 1H.T.T.C. 1
1oj 15 December: Shot 5T.O.G. 7 8—7,
19 December: Shot 4Barna ld 78; 19 De
cember: Barna 4Shot. 5 55; 20 December:
T.O.G. IShot 1 10—0.
De laatste competitiewedstrijd van dit jaar
en tevens van de eerste lielft der competitie, wordt
gespeeld door Shot 2, met, als tegenstander haar
concurrent voor de tweede plaat», Heemstede 2.
Shot heeft 1 verliespunt minder, zoodat, een span
nende wed4rijd kan worden verwacht.
De strijd wordt hedenavond te Heemstede
gepeeld.
Gedurende de weken dat de competitie stilstaat,
zullen de Haarlemsehe kampioenschappen worden
verspeeld op dc clubavonden der diverse vereeni-
gingen. Ook Shot zal als gastheer optreden op
Donderdagavond 29 December en waarschijnlijk
5 Januari. De finales vinden plaats op Zaterdag
avond 7 Januari in een nader op te geven lokaliteit.
Een groot aantal Shotleden neemt aan deze
kampioenschappen deel.
De winnaar van de eerste klasse wordt houder
van den lraaicn Haarlem's Dagblad wisselbeker.
flut 1—H.T.T.C. 1 1—9.
Een wedstrijd met weinig lichtpunten. Vrijbloed
behaalde met 2113, 1521, 2321 liet eenige
winstpunt op den uitstekend spelenden invaller
J. Gauman. Van Vetter verloor hij met 1321,
2113, 1121; tegen Jansen was het met 1521
bekeken. Ed. Bloentsma toonde moord-aspiraties
door Vetter in de le set met 214 te Verpletteren,
de twee Volgende sets 921, 1421, toonden
echte: wel wie de sterkste was. Verder eindigden
alle partijen na twee sets ten gunste van H.T.T.C. 1.
Shot 4—Barna ld 7—3.
Een onbeteekenende wedstrijd wat spei en een
belangrijke wedstrijd wat den uitslag betreft.
Immers Barna ld staat thans stevig onderaan.
Hartman en Schipper verloren ieder een partij
van resp. mej. Ambagtsheer en mej. Jansen.
Hurts won zijn enkelspelen gemakkelijk. Het duo
Seliipper-Hurtsspeelde het dubbelspel zeer slordig
en verloor dan ook In drie games. De uitslag 21—8.
1321, 921 spreekt voor zich.
T.O.G. 1—Shot 1 10—0.
Vóór de eerste maal in dit seizoen leed Shot 1
een 100 nederlaag. T.O.G. was dan ook over de
geheele linie sterker. De beste prestaties werden
nog geleverd door Jan Meij, die 3 sets tegen Bas
de Jong bereikte, cn door Aal Vrijbloed, die van
E. v. Abbené met 821, 21—18, 15—21 vefioor.
De verdere enkelspelen cn het dubbelspel Werden
kansloos verloren.
Barna 4Shot 5 5—5.
Eindelijk is het Shot 5 gelukt een punt in de
wacht te sleepen. Paradijs verloor alle drie z'n
enkelspelen. Van Barends verloor hij met 2220,
2022, 13—21, en van Jansen en DoeVendans
kreeg hij twee games nederlagen te slikken.
De Graaff liad er zin in en won van DoeVendans
en Jansen respectievelijk met 1921, 2112
2220 en 2115, 2114. in Barends moest bij
met twee games de meerdere erkennen.
Zalm was goed op dreef en won z'n enkelspelen
zonder erg veel moeite. Slechts Barends bood nog
eenigen tegenstand, 2117, 2115.
Het Barna-dubbel zegevierde ten slotte met
22—20. 21—18 over de GraaffZalm.
Een gelijk spel was dus het resultaat. Nog een
schepje er op, Shotters!
Groote keuze Hee-
ren-, Dames- en
Kinder Paraplules.
HeerenWandelstok-
Paraplules. Dames-
en Heeren- Wandel
stokken. Opvouw
bare Damestascli
Parap.uies Knirps
en Boy. Dames-
Paraplules 16-baans
vanal f 1.90. Para-
pi uie-repar. billijk.
CR0NJÉSTRAAT 88, HAARLEM-N., TEL. 12414