^Bloemendaal in Zondas-morree jjflaaltijd voor eiken dag") Typewerk C op iëe r- wer k Vrijdag 26 Mei 1939 Nieuwe Aansluitingen Rijkstelefoon Kennemer Type- en Copiëer-lnr. 11962 Armenraad, Jansweg 39. Bloemendaal Gemeentebestuur en Gem. Instellingen rubriek Publ. Werken tus- schen de nrs. 17840 en 15713 op te nemen. 23105 Voorman v. d. Wegen, J. v. Dijkhuizen (woning). 27713 Determeyer, H. C., Narcissenlaan 20, Heemstede. 29669 Garage H. Rhee, Verhuur zonder Chauf feur, Stalling, Reparatie-inrichting, Koe- diefslaan hoek Bleekersvaartweg, Heem stede. 18721 Geerlings, M., Orth. Schoenmaker, Leid- schevaartweg 420. 29670 Groeneveld, B. G., Jan v. d. Bergstraat 80, Heemstede. 20421 Haarlem's Grond-, Hei- en Aannemers bedrijf, N.V., Directiekeer, Ged. Oude Gracht (tijdelijke aansluiting). 27812 Heimans, T., Leidschevaartweg 159. 20221 Jong, C. en B. de, Partic. Verpleegster, Koninginneweg 79. 19624 Kleyn-Westers, Gebr., Loodgieter-Tim merman, Nieuwe Kerksplein 2zw. b.g.g. telefoonnummer 17372. 29675 Luchtvaartbedrijf Soesterberg, Heerenweg 77B, Heemstede. 19921 Miranda, Drs. A. de, Financieel Journa list, Ernst Casimirlaan 25, Overveen. 24407 Möhringer Jr., H. F., Horlogemaker, repa ratie van goud en zilver, Rijksstraat weg 204. 29668 Mühlen, Jhr. R. W. P. F., César Franck- laan 38, Heemstede. 20023 Nieman, D. W., Dir. N.V. „Monocon", Haarlem, Waldeck Pyrmontstraat 13, Overveen. 20021 Noo, L. G. de, Techn. Handelsbureau, Brouwersvaart 140zw. 29674 Oostenrijk, C. J., Diakoon-Godsd. Onder wijzer, Bosboom Toussaintlaan 54, Heem stede. 29671 Philippo, Gebr., Schildersbedrijf, Jan v. d. Bergstraat 69, Heemstede. 24609 Roest, G. H. van der, Willem de Zwij gerlaan 104, Overveen. 16936 Schlaghecke-Willemse, Mevr, Wed. J. B. C., Prinsesselaan 27. 19823 Simons, S. W., Oranje Nassaulaan 80, Overveen. 27718 Slagt, H., Referendaris Rijksverzekerings bank, Brederodelaan 18, Aerdenhout. 18924 Slingerland, J., Aannemer van Beton werken, Gasthuissingel 48zw. 24709 Smit, Joh. W., Jan Haringstraat 30. 20424 Spierings, C., Meubelmaker, Stoffeerder, Complete Woninginrichting, Lange Hee renstraat 24zw. 20121 Thoolen, J. J., Dames- en Heerenkleer makerij, Zuider Tuindorplaan 6. 20323 Verdel, Fa. M. A., Warmoesstraat 12. 24707 Waart, A. van, Duvenvoordestraat 86. 20124 Weel, Rie van, Leerares M.O. lich. oefe ning, heilgymnaste en masseuse, Rem- brandtlaan 21, Heemstede. 29957 Zwemvijvers Heemstede (tijdelijke aan sluiting). 27819 Bilt, A. van der, Narcissenlaan 24, Heem stede. 19924 Bloemenmagazijn „Rembrandt", A. van Weert, Smedestraat 38. 27818 Broekman, L., Bedrijfsautomobielen, Spoorzichtlaan 11, Heemstede. 20523 Cohen, H., Julianalaan 126, Overveen (tijdelijke aansluiting). 20324 Directiekeet, Spaarndammerweg (tijdel. aansluiting). Heemstede Gem.bestuur en Gem. Instel lingen rubriek politie. 29676 Politie woning Glipperweg 97 in Groe- nendaal. 20624 Koch, Th. K. J., Bouwk. Ingenieur, Ein- denhoutstraat 33. 24708 Looy, B. v., Rijksstraatweg 244. 20620 Mohn, J. C., Ernst Casimirlaan 71, Over veen. 24806 Pater, L., onder Rijkstoez. gedipl. Schoen hersteller, Voorduinstraat 36. 20623 Pothoven, A., Kleverlaan 155. 27816 Rest, W. van der, Narcissenlaan 22, Heem stede. 15616 Roemers, J. B., „Duroh", Crayenester- laan 38. 20520 Rusthuis Weterings voor Kustbehoeven- den en Herstellenden, Westerhoutstr. 50. 20521 Velde, A. J. v. d., Referendaris 2e kl. der P.T.T., Julianalaan 18, Overveen. 27814 Volhath, C. H., Leidschevaartweg 157 Heemstede. 29677 Vollenga, J., Schildersbedrijf, Drieheeren- laan 28, Heemstede. 20524 Vooren, J. v. d., Banketbakker, Zijl- VGst 37 20™ Waller Zeper, Mej. Sa. A.,- Gaelstraat 14. 27813 Witlage, H., Accountant, Leidschevaart weg 125. ZONDAG 28 MEI. Gebraden konijn Gekookte aardappelen Appelmoes; indien deze te duur zijn om versch te koopen, kan men er of gedroogde appeltjes bij eten, of appelmoes uit blik. Custardvla met bitterkoekjes toe. Hiertoe kookt men op de gewone wijze vanille- vla en giet deze over 1 ons, in een platte schaal gelegde bitterkoekjes, waarop een dun laagje jam is aangebracht. MAANDAG 29 MEI. Varkenslapjes Worteltjes en gekookte aardappelen Drie in de pan toe. Het onvolprezen Brouwerskolkje, aantrekkings- Bloemendaal's Raadhuis in zijn lommerrijke punt voor vele touristen. entourage. doen en denken, en dan komt God. Niet later, als we oud en wijs genoeg zullen zijn, en min der moe, en gezonder, en rustiger. Maar nu, bij het oversteken van een druk verkeerspunt, nu, terwijl er iemand staat te wachten om ons te spreken, en de telefoon gaat en door de radio komt de bonte Dinsdagavondtrein, nu, op weg naar den tandarts, thuiskomend van een bal, beddenopmakend, ziekliggend, bruiloftvierend, contractensluitend, tooneelspelend, wat we ook mogen zijn, nü. „Zoekt dén Heer terwijl Hij te vinden is!" Het is zeker niet gemakkelijk, het lijkt niets op een vrome geestvervoering, zooals wij het „vinden" misschien hadden gedacht. Het is in tegendeel zwaar om in dergelijke geluiden Gods stem te herkennen, en het vraagt eerlijkheid en eenvoud en geduld. Maar plotseling kan het ook zijn een openbaring zoo stralend en groot, juist in dat kleine, gewone, in al die dingen van onszelf, juist in de bekende en toch zoo onver wachte dingen van eiken dag dat het allesver- vullend en allesbevrijdend kan worden. „Maar toen Gij U geliefdet te openbaren, „Toen zag ik niets van boven nedervaren", toen bleef alles heel doodgewoon zooals het was, alleen heel, heel diep van binnen was er iets veranderd dat alle dingen nieuw maakte. Zoo kan het ook zijn. Zoo zou het kunnen worden, wanneer we den moed zouden hebben, ons Oogenblik aan Hem te geven. Nu, terwijl Hij nabij is. Waar eens de gronden van Gehrels zich uitstrekten, is thans een moderne woonwijk verrezen. GODS UUR Jesaja, de profeet aan wien wij zooveel groot- sche en diepe woorden hebben te danken, heeft ook eenmaal gesproken: „Zoekt den Heer ter wijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is." Er is iets van een hartstochtelijken drang in dit woord, en ook iets van een smeekende waar schuwing. Dezelfde drang en dezelfde waar schuwing die in het Nieuwe Testament honderd voudig herhaald en versterkt zal worden: „Waakt dan, want gij weet dag noch uur, „Kin- derkens", het is de laatste ure". Steeds weer de oproep tot de dwaze maagden die hun zoo kostbaren, zoo korten tijd verslapen. De vorm die Jesaja kiest, kan ons in het be gin misschien met verwondering vervullen. Is God dan niet steeds nabij? Laat Hij zich niet altijd vinden door wie Hem eerlijk zoeken? Het maakt ons haast boos te denken, dat dit niet zoo zou zijn. Wij hebben het „Op bergen en in da len" langzamerhand zoo goed geleerd, dat het voor ons vanzelf is gaan spreken, dat wij God overal kunnen vinden, waar wij Hem wenschen te zoeken. Wij vinden bijna, dat God dit aan ons verplicht is, wanneer wij die moeite nemen. Maar Jesaja weet van een zoeken, dat zoo van den slaap bevangen is, van den slaap van traagheid en gebrek aan onderscheidingsvermo gen, dat hierop niet vanzelf een vinden volgt. „Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uwen arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan?" vraagt hij bekom merd. Dag aan dag slaat hij een zoeken gade dat geen zoeken is. Hij ziet hoe menschen groote schatten aan geld en tijd en zelfs aan liefde ver spillen voor dingen, die dat alles niet waard zijn. Hij ziet de krampachtige jacht op geluk, die voor het zoeken naar God in de plaats is gekomen, hij ziet hoe dat geluk nooit en nergens bereikt wordt, en hoe er toch doorgerend wordt, zoo niet naar het geluk dan tenminste naar een schijngeluk, naar gemak en genot, of alleen maar naar een middel om te ontkomen aan het heimwee naar het geluk, waarmee het vlammen de zwaard reeds Eva strafte, want Eva werd gestraft met het verlangen naar haar man, dien zij nooit meer in alle volheid en onschuld zou bezitten. Jesaja weet van een wereld die leeft uit het axioma dat voor geld alles te koop is, en die toch versmacht temidden van al haar schatten. En hij roept haar toe: „O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, zonder geld en londer prijs, wijn en melk!" Hij kan dit stoutmoedige woord spreken, om dat hij weet van een God Die de beste Zijner gaven onweegbaar maakte, Die het grootste niet voor geld en schoone woorden, en zelfs niet voor goede daden en ingespannen prestaties verkrijgbaar stelde, maar Die het schonk aan geslagen geesten en arme harten - voor niets. Maar tegelijk weet hij, dat diezelfde onbere kenbare God ook plotseling Zijn gave terug kan nemen, of kan weigeren, en dat geen macht, zelfs geen gebed ter wereld Hem kan bewegen Zich te laten vinden wanneer Hij dit niet wenscht. Al is Hij dan honderdmaal „overal" „nabij" is Hij dan toch niet. Menschen kunnen zóó lang God voorbij zijn gerend of geslenterd of gereden, dat hun wegen niet langer de Zijne zijn, en dat Hij een God van verre wordt. En deze wijkende God kan onze wanhoop worden. Hij is dan als een horizon, die wij steeds trach ten te achterhalen en nooit bereiken. Daarom wordt het ons in alle talen toegeroe pen: „Voor het zoo ver is, voor God terug wijkt, zoekt Hem, n u!" Want Gods uur met elk van ons is altijd nu. Dat Hij overal en altijd te vinden is, is even waar als dat Hij soms terugwijkt. Het beteekent alleen niet, dat we daarom met dat zoeken nog wel den tijd hebben. Want dat maken wij er zoo graag en zoo gemakkelijk van. God, De Eeuwige, voor Dien is het immers altijd nog vroeg genoeg. Later, als we door deze moeilijk heden heen zijn, als dit drukke werk af is, als dit feest voorbij is gegaan, dan. Maar als alle moeilijkheden en werkzaamhe den en feesten werkelijk voorbij zijn, als we eindelijk tijd krijgen voor God, dan zijn we dood. Of nog erger, God is dood, voor ons. We stelden het zoeken zoo lang uit, dat we tenslotte vergaten met hoeveel verlangen we eenmaal naar het vinden hebben uitgezien. En als we tot God komen zonder verlangen, dan gaat het niet anders dan wanneer twee menschen na een te lange scheiding eindelijk samenkomen: het schrijnende verlangen kan dan zóó lang kunst matig verdrongen en weggedrukt zijn, dat het er tenslotte niet meer is. Het leven is uit alles weggevloeid, de drang is verschrompeld, de liefde vergeten en verloren. Voor een uiteinde lijk juichend in elkaar opgaan, is het te laat. Zoo kan het ons gaan in ons zoeken naar God. Het kan, wanneer we „Eeuwigheid" vertalen met „tijd genoeg", in plaats van het onvertaald en desnoods onbegrepen in het oogenblik op te nemen. Het kan, wanneer we vergeten, dat „slechts wie het Oogenblik aangrijpt de rechte man is" ook voor God. Het kan, wanneer we onzen slaap (al is die misschien ook gevuld met nachtmerries en vermoeiende droomen) zoo liefhebben, dat we slapen „alsof we nooit zul len sterven". Het kan anders, wanneer we niet alles eerst I Bloemendaal Korte Kleverlaan 66 Telefoon 23453

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1939 | | pagina 7