Wie ben ik
R. HANDGRAAF
DANSKUNST
Ons Indisch Koekje
Vrydag 15 Maart 1940
3
TOONEEL
JOH. HAGEDOORN
PREDIKBEURTEN
Késjbi» ïIp Oplossingen enz. vóór
W UCIt y 7 April aan redactie
DAMES- EN HEERENKAPPER
ZIJLSTRAAT 35 TEL. 17625
Reclame: Wasschen, Knippen, Onduleeren t 1.
Wasschen, Watergolf f 1.
Permanent f 2.
DANSAVOND VAN ELS KEEZER
Er was voor den dansavond van Els Keezer
veel belangstelling, de zaal was geheel gevuld,
oud en jong was tegenwoordig.
De opening van den avond was niet gelukkig.
De groepdans „Introductie" was onsamenhan
gend, slordig en zonder zin; ook met de hierop
volgende wals, van weinig inhoud, gedanst door
Els Keezer, op muziek van Heinz Tobi, slaagde
de danseres er niet in bekoring te wekken.
Zij nam echter revanche in „De Juffer", waar
in de danseres zich zelf en in gebaar, beweging
en costuum onverbeterlijk was; dit nummer
werd met veel esprit uitgevoerd, reeds bij den
aanvang verwachtte men, dat zij dezen dans
zou moeten bisseeren, hetgeen ook gebeurde.
Na de pauze kwam zij terug met „De Ge
vangene", waarmee zij de toeschouwers niet ver
mocht te boeien, daar haar bewegingen door
krampachtigheid de dramatische kracht volko
men misten. Dat het publiek op een dergelijk
gebarenspel niet reageert, is niet, omdat men
dit soort kunst niét begrijpt, maar omdat geen
beklemming en benauwenis over het voetlicht
wordt gebracht. Het valt te betreuren, dat som
mige danseressen zich laten afglijden naar een
genre, dat haar niet ligt.
Gelukkig vond Els Keezer zich zelf weer
terug in „Gipsy", een volkslied, hier danste zij
werkelijk de vreugde uit, men genoot van haar
schalkschheid en variatie van bewegingen. De
zaal vroeg om een toegift.
Voor de pauze vertoonde haar bewegingskoor
„De Vlaggedrager". Het trio, dat de vlag aan
de verschillende groepen bracht, bewoog zich
geestdriftig en wist inderdaad het geheele koor
aan te vuren. De groep in haar geheel miste
echter hier en daar eenheid en op 't laatst wist
men niet tot een climax te komen. Het telkens
herhaald motief eischte meer spanning, vaart en
een sterker slot.
In „De Strijders" kwam het koor meer op
dreef, het gaf hierin sterke en stoere bewegin
gen. Opmerkelijk goed getraind waren enkele
mannelijke leden van het koor, die uitmuntten
in het vormen van harmonische en plastische
standen, waarin de spanningen en ontspannin
gen voortdurend wisselden. Dit leekenspel eischt
veel aandacht van de leidster en Els Keezer
heeft hierin veel van haar choreographisch ta
lent vastgelegd.
Tot slot werd het ballet „De geplaagde Tuin
man" opgevoerd, dat van den eigenlijken dans
deed genieten, in dit ballet waren de costuums
en het décor zeer goed verzorgd. De tuinman,
de hoofdfiguur, heeft veel aanleg voor springen,
hij bewoog zich vlot en wist de bewegings-details
goed te accentueeren. De „Distel", de „Zonne
bloem" en de „Papaver" dansten uitstekend,
vooral de rompbewegingen waren opvallend
sierlijk; men mag hopen, dat zij eens goede
danseressen zullen worden.
Deze dansavond is ondanks enkele gebreken
een succes geweest en wij zijn Els Keezer dank
baar, dat zij bij de jongeren zooveel geestdrift
voor den dans weet te wekken en de kunstzin
weet te ontwikkelen.
Er waren veel bloemen voor de leidster en
een dankbaar applaus.
o
DANSKUNST.
blDoor omstandigheden moet het verslag
over den balletavond van Tilly Silon, Woensdag
jl. gehouden, in ons volgend nummer worden
opgenomen. Red.
TOONEEL TE AMSTERDAM
Het geheim van de Cottage door Gilbert Len
nox en Gisela Ashley. Bij het gezelschap
SaalbornParser (regie Louis Saalborn).
Er zijn vrouwen, die als zij zich eenzaam en
overspannen voelen en die niet de kracht hebben
zichzelf, of een werkkring eens flink aan te
pakken, troost en afleiding zoeken in de behan
deling van een zenuwarts, die dan allengs een
groote plaats in het hart en in de gedachten van
de patiënte gaat innemen. Allereerst hoopt zij
den beroemden zenuwspecialist te veroveren.
Zoo ging het mevrouw Ann Mardaunt. Haar
man maakte een verre reis. Zij was alleen. Sir
Davering was een beroemd zenuwarts, en zeer
in de modesympathiek.
Hij was getrouwd met Margereth, de dochter,
van het, steeds kibbelende echtpaar Harvey,
die veel voor uitgaan en pretjes voelde, en
daarbij een moeder had, die veel van sterkunde
enkleine opstokerijtjes hield, tot schade van
haar beroemden schoonzoon.
Toen oom de familie invieteerde om te komen
week-enden, was daartegen geen enkel bezwaar
totdat..,, de zenuwarts plotseling verhindering
had mede te gaan omdat hij, naar zijn zeggen
een zware patiënt moest bezoeken.
Deze patiënte was Ann Mardaunt, die met alle
verleidingskunsten, sommige vrouwen-eigen,
er in geslaagd was het week-end met hem in
haar cottage door te brengen. De ontzettende
uren daar doorgebracht, uren van angst omdat
Ann zoo wild had gereden, dat zij een voet
ganger had aangereden die op slag dood was. Het
lijk werd in de cottage verborgen. Alle ver
wikkelingen daardoor ontstaan, alle uren van
spanning en ellende, ja daarover zou ik u gaarne
alles van vertellen. Maar de oplossing mag ik
toch niet verraden, want het stuk heet, let wel:
„Het geheim van de cottage". En wilt u het
geheim weten van dit zeer spannende stuk, dan
moet U het zelf maar oplossen. En knap als U
dit in de pauze al kimt. Het eenige wat geen
geheim in dit stuk is, is wel, dat Saalborn als
steeds alles van zijn rol maakte wat er van te
maken is, en natuurlijk weer het heele stuk
droeg. Ann, Carla de Raet, speelde met charme
en was heel goed in de angstscènes in de cottage
en in het laatste bedrijf. Een alleraardigst tafe
reeltje was dat van Ko van Dijk en Dim Henies
als Syd en Lit, die de cottage 's avonds bin
nenvielen. En ook daarvan mag ik met het
oog op het geheim niet meer zeggen. Hans
Tiemeijer viel op door zijn duidelijk en ver
staanbaar spreken. O, deden allen het zoo!
Chronique Scandalaase door Philip Barry bij
het Centraal Tooneel (regie Joan Remmelts).
Het stuk schijnt wel een voorwendsel om Mary
Dresselhuys van haar besten kant als actrice
te doen zien, want deze rol ligt haar bijzonder.
Alle nuances van haar talent, haar groote char
me, haar gevatheid, de geestigheid en haar
steeds zoo juiste typeering van het hyper
moderne vrouwtje kon zij in dezen rol geven.
Zij bewoog zich op het tooneel met een zeld
zame gratie, en werkelijk niet alleen door de
schitterende toiletten (volgens het programma
van de firma Hirsch afkomstig). Zelfs haar wis
pelturigheid en ongedurigheid was charmant.
„De Chronique Scandaleuse" zou werkelijk
wel stof tot kwaadsprekerij gevonden hebben,
als men Tracy Lord (Mary Dresselhuys), de
dochter van het echtpaar Lord, die den volgen
den dag zal trouwen, nadat zij op den voor
avond van haar huwelijk, zooveel champagne
had zien drinken, dat zij ten slotte mèèr dan
„legerament emul", nadat zij hem tallooze malen
gekust had in de armen van Macauly (Joan
Remmelts), den journalist, die haar echter eer
biedigde, naar haar slaapkamer ziet dragen om
haar roes uit te slapen.
Den volgenden morgen herinnert Tracy zich
niets van dit alles meer. Anderen waartoe haar
aanstaanden man hoort, weten dit wel. Dat er
van dit huwelijk niets komt, na een korte uit
eenzetting, is te begrijpen. Tracy heeft hem
schijnbaar niet lief genoeg. Dat zij echter, ge
heel onverwacht in het huwelijk treedt met
Dexter Havas, haar gescheiden man, die zoo
veel op de bekoorlijke Tracy had af te dingen
is wel een bewijs, dat haar verliefdheid op
Macauly maar heel vluchtig was en dat haar
gescheiden echtgenoot Cees Laseur er niets
van meende toen hij zich zoo spijtig en gering
schattend over die bekoorlijke Tracy uit liet.
Men moet een Europeesch 'blijspel niet ver
gelijken met een Amerikaansch blijspel. De
vrouwen en meisjes leven in Amerika vrijer en
„gemakkelijker" dan bij ons. De gesprekken
die zij voeren, haar flirt, haar alles-zeggen-wat-
zij vinden, is niet gelijk aan de onze.
Maar in „Chronique Scandaleuse" zijn de dia
logen zoo geestig, zoo ad-rem, zoo vol humor
vaak, dat de opvoering ervan voor het publiek
één avond van vermaak werd en door het stuk
zelf en door het buitengewoon goede spel van
Tracy in de eerste plaats van haar gescheiden
en aanstaanden echtgenoot, Cees Laseur en dan
ook van Joan Remmelts van Sara Heijblom, de
mooie, jeugdige moeder der kinderen Lords,
vooral ook van het alleraardigste zusje Dinah
Lord (Elly Weller) een aardige wijsneus, die
al hare op- en aanmerkingen geestig wist te
lanceeren en die trof door haar natuurlijk spel.
Voor al uw SCHILDERWERK
raadpleegt men
Jacobijnestraat 4, Haarlem, Telefoon 10598
Vraagt eens prijsopgaaf zonder verplichting
Het spel van „Liefde en Dood" door Romain
Rolland (regie Albert van Dalsum).
„Ik heb", zoo schrijft Romain Rolland, deze
dramatische cyclus over de Revolutie willen
schrijven in „de kleur en stijl, die deze harts
tochten omkleedden." Een stuk van deze cyclus
is: „Het Spel van Liefde en Dood", waarvan
Zaterdagavond de première in den Stads-Schouw-
burg ging. die met spanning werd verwacht.
Tenslotte trekt het romantische nog zeer en
vooral als het een geschiedkundige achtergrond
heeft.
Het gegeven is zeer dramatisch, althans al is
bij het geschiedkundige wel eenige fantasie, wat
de personen en de namen, betreft.
Een oude geleerde, Jerome de Courvoisier
Albert van Dalsum), die in den tijd leefde
van het schrikbewind, gedurende het regime
van Robespierre is getrouwd met een jonge
vrouw Sophie (Charlotte Kohier), die zijne idea
len en denkbeelden deelde.
In haar hart voelt Sophie echter hartstoch
telijke liefde voor Claude Vallée (Frits van
Dijk), die tot een meer gematigde politieke rich
ting behoort.
Maar door de ontbinding van de partij der
Girondijnen, waartoe Vallée behoort, wordt hij
verbannen.
Overal verjaagd, waar hij onderdak zoekt, is
Vallée ten einde raad.
Het eenige wat hem gelukkig maakt is de
gedachte aan zijn liefde voor Sophie. Hij ver
langt zoo vurig naar haar, dat hij elk gevaar
trotseert en naar Parijs teruggaat om daarna te
sterven.
Vol liefde en geluk zien Sophie en Vallée
elkander weer en wel juist op den dag dat ge
stemd wordt over Danton's doodvonnis.
Jerome de Courvoisier had eigenlijk vóór het
doodvonnis moeten stemmen, maar hij is daar
toe niet in stat, omdat hij tenslotte toch groote
bewondering voor Danton heeft.
Hij is er zich van bewust, dat dit zijn leven
kost. Hij gaat naar zijne woning, waar onder-
tusschen alles is doorzocht. Twee paspoorten,die
hem in de handen zijn gespeeld, geven hem vrij
geleiden voor zijn vrouw en hem. Maar als hij
de groote liefde van Vallée en zijne vrouw ont
dekt, offert hij zich op, en geeft hen de twee pas
poorten, zoodat zij samen een nieuw leven kun
nen beginnen. Sophie echter verscheurt de pas
sen. Zij besluit met haar man te sterven, terwijl
zij Vallée helpen te ontvluchten. En dan hand
in hand wacht het echtpaar het oogenblik af,
warop het gehaald wordt om den dood tege
moet te gaan.
Eigenaardig, dat bij deze zeer te waardeeren
opvoering, de rol van Vallée (Frits van Dijk) in
zulk een geheel andere stijl werd gespeeld als
die van Van Dalsum (de Courvoisier) en als die
van Sophie (Charlotte Kohier).
Frits van Dijk speelde met hartstocht, ver
bittering en heftigheid. Hij was wel heelemaal
de uitgeputte, ongelukkige verbitterde vluch
teling, die trof door zijn sterk spel in de liefdes
scène. Hij speelde geheel in den stijl van het ge
schiedkundige drama. Zijn succes was zeer
verdiend,
In een anderen stijl ik zou haast zeggen
modern speelden Courvoisier en Sophie.
Jammer dat Van Dalsum niet altijd goed te
verstaan was.
Toch gaven die twee veel schoons te genieten
en het was een uiterst interessante opvoering
van een interessant stuk.
STELLA MARE.
ZONDAG 17 MAART EN
GOEDE VRIJDAG 22 MAART 1940.
BLOEMENDAAL.
Ned. Herv. Gein. v.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk.
Bevestiging van nieuwe leden. Collecte voor
C'hr. Belangen.
Goede Vrijdag n.m. 7 uur dezelfde. Bed. H.
Avondmaal.
Ned Prot. Bond geen dienst.
Vrije Kath. Kerk (Popellaan Kinheimpark) v.m.
10 uur Gezongen H. Mis met predicatie.
Uitreiking van gewijde palmtakjes aan leden
en belangstellenden.
Woensdag geen dienst.
Donderdag v.m. 8% uur Gezongen II. Mis
net processie; vooraf korte toespraak.
Uitstelling van het H. Sacrament van 2
tot 7% uur n.m.
N.m. 8 uur Ontleding van het altaar; vooraf
korte toespraak.
Vrijdag v.m. 7% uur Gezongen Prime en
meditatie; vooraf korte toespraak.
N.m. 3 uur Gezamenlijke meditatie.
N.m. 8 uur Completen en toespraak.
Zaterdag v.m. 7% uur Gezongen Prime en
Liturgische plechtigheden; vooraf korte toe
spraak.
Gcref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Joh. C.
Brussaard.
Radio-uitzending op golflengte 24.".9 m.
Goede Vrijdag n.m. 7uur Cand. v. Swig-
chem.
l'niverseele Eeredienst (Soefi-Beweging) (boven
zaal „Vreeburg", Kerkplein 16) v.m. 11 uur
Ir. J. Pool; onderwerp: „Winst en verlies".
Donderdag n.m. 8.15 uur (Acacialaan 28)
Cursus voor belangstellenden.
OVERVEEN.
Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Ds. Ch. de Beus.
Bevestiging van nieuwe leden.
Goede Vrijdag n.m. 7 uur Dezelfde. Bed. H.
Avondmaal.
Geref. Kerk (hulpgebouw Croezenstraat) v.m. 10
en n.m. 5 uur Cand. D. van Swigchem.
Vrijdag n.m. 7uur Ds. Joh. C. Brussaard.
SANTPOORT.
Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Ds. R. II. Oldeman.
Bevestiging nieuwe lidmaten uit Santpoort.
N.m. "7 uur Dezelfde. Bevestiging lidmaten
uit Haarlem.
Goede Vrijdag n.m. 7 uur Dezelfde. II. Avond
maal.
Ned. Herv. Kapel v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. II.
Bakker van Amsterdam.
Geref. Kerk (II.V.) v.m. 10 uur Ir. B. H. Blanken
berg.
AERDENHOUT.
Vereen. Relig. Kring v.m. 10% uur Ds. Zuur
deeg, voorganger Ned. Prot. Bond te Hil
versum.
HAARLEM.
Evang. Luth. Kerk v.m. 10% uur Ds. C. H.
Brandt. Bevestiging van nieuwe leden. Extra
collecte voor het Fonds v. Chr. Belangen.
N.m. 7% uur Ds. W. Spliethoff. Avondmaal.
Donderdag n.m. 7% uur („Rustoord" Wester-
houtpark 36), Ds. W. Spliethoff.
Goede Vrijdag n.m. 7% uur Ds. C. II. Brandt.
Avondmaal.
Vrije Evang. Gem. (Parklaan 106) v.m. 10 en
n.m. 6 uur Ds. D. J. D. du Fossé.
V.m. 10 uur Kinderkerk.
Woensdag n.m. 8 uur Bidstond-Bijbellezing.
N.m. 8.45 uur Catechisatie.
1 kinderdag n.m. 8.15 uur Zangrepetitie.
Goede Vrijdag n.m. 8 uur Bijzondere Kerk-
avond. Paaschdeclamatorium met koor en
solozang, declamatie en instrumentale mede
werking.
Evang. Samenkomsten (Parklaan 21), v.m. 10
uur de heer J. Sevensma, Evangelist te
Amsterdam.
N.m. 5% uur de heer P. D. Bardelmeijer,
Noordwijk aan Zee.
Dinsdag n.m. 8 uur Bijbelbesrp. en Bidstond.
Woensdag n.m. 3 uur Zangrepetitie.
1 rvckkingssamenkomsten (Begijnhofkapel 6),
gratis rijwielstalling achter perc. Janstr. 44),
Donderdag n.m. 8 uur de heer J. Sevensma,
Evangelist te Amsterdam, met medewerking
van het zangkoor „Maranatha".
Zaterdag n.m. 8 uur Conferentie (geb. der
H.J.M.V., Lange Margarethastraat 13), Ope
ningssamenkomst o.l.v. den heer J. Kits,
leider van de .Openlucht-Evangelisatie.
Eglise Wallonne (Begijnhof) Pas de service, a
9 h. 15 Ecole du Dimanche.
Geref. Kerk (Kloppcrsingelkerk) v.m. 10 uur Ds.
A. M. Boeyinga.
N.m. 5% uur Ds. L. Hoorweg. Zondag 43.
Goede Vrijdag n.m. 8.15 uur Ds. Boeyinga.
Geref. Kerk (Wilhelminakerk) v.m. 10 uur Ds. J.
W. Siertsema.
N.m. 5% uur Ds. Veenhof. Cat. Zondag 43.
Geref. Kerk (Noord-Schoterkerk) v.m. 10 uur Ds.
L. Hoorweg.
N.m. 5% uur Ds. Siertsema. Cat. Zondag 44.
Geref. Kerk (Zuid-Oosterkerk) v.m. 10 uur Ds.
C. Veenhof.
De eenvoudige mensehen in het uitgestrekte
Indië zijn meesters op het gebied der weefkunst
Met de eenvoudigste weefgetouwen maken ze de
fraaiste doeken! De draden maken ze van eigen
verbouwde katoen (zie teelcening), ten minste
vroeger. Nu w ordt er veel katoenen garen ingevoerd.
Dat eigen gemaakte weefsel is heel sterk! De
kleurstoffen maakte men vroeger ook "zelf uit
boombasten, enz. Maar nu verschaft de handel
hun chemische stoffen, uit het buitenland aange
voerd. Die fraaie doeken speelden o.a. een rol bij
sterfgevallen. De dooden werden dan in doeken
gewikkeld, soms wel tot een dertigtal
Penteekening naar een foto van Pater Drabbe.)
H. F. Tillema.
N.m. 5% uur Ds. Boeyinga. Cat. Zondag 44.
Goede Vrijdag n.m. S.15 uur Ds. C. Veenhof.
Geref. Kerk (HA (Begijnhofkapel 6) v.m. 10
en n.m. 5 uur Ds. G. W. van Deth
V.m. 10 uur Kinderdienst in de vooizaal.
Goede Vrijdag n.m. 8 uur Ds. G. W. van
Deth. Bed. H. Avondmaal.
Remonstr. Geref. Geni. v.m. 10% uur Ds. C. B.
Heijn, Rem. pred. te Oude Wetering. Be
vestiging van nieuwe lidmaten.
Donderdag n.m. 2 uur Handwerkkring in
het Remonstrantenhuis.
Goede Vrijdag n.m. 7% uur Ds. A. C. de
Regt, em. pred. te Bergen. Bed, Avondmaal.
Ned. Vereen, v. Spiritisten „Harmonia", afd.
Haarlem II (Soc. Ver. Zijlweg 1) v.m. 10%
uur Wijdingsmorgen, spr. de heer K. H. G.
Spec van Amsterdam, onderwerp: „Op
standing"; helderziende vaarnemirf en mevr.
J. Remmers v. d. Lans.
Universeele Eeredienst (Soefi-Beweging) (Nutsgeb.
Lange Veerstraat 16) v.m. 11 uur spr. mevr.
J. Schulman; onderwerp: „De parel in het
hart van den menscli".
Onafh. Relig. Gemeenschap (Oranjeplein 9) v.m.
10% uur Ds. A. R. de Jong; onderwerp:
Zie, de men?ch."
ZANDV00RT.
Geref. Kerk (II.V.) (Brederodestraat 31), v.m. 10
uur de heer D. v. d. Plas. N.m. geen dienst.
Ik werd den 7 April 1930 geboren en
mocht mij, zoowel bij mijn geboorte
als tijdens de Wereljamboree 1937 in
groote belangstelling verheugen.
Ik ben gevestigd nabij
een verkeerspunt dat reeds veel stof
heeft doen opwaaien, doch waarin on
langs afdoende verbetering is gekomen.
Ik dien de schoonheid,
waarbij de beste hulpmiddelen die tot
dusverre zijn uitgevonden door mij
worden gebruikt.
Bloemendaalsch Weekblad, Korte Kleverlaan 64,
Bloemendaal, onder motto: „WIE BEN IK?"
Voor goede oplossers fraaie prijzen.
ZIE VOLGENDE ADVERTFNTIE!
„DE AFSTAMMING ONZER MODERNE EN
KLASSIEKE HUISDIEREN"
De Vereeniging tot bevordering der Aquarium-
en Terrariumkunde „De Natuur" houdt op
Woensdag 20 Maart a.s. een bijeenkomst in
Café-Restaurant Brinkmann te Haarlem, waai
de heer G. de Josselin de Jong een causerie
zal houden over het onderwerp „De Aistamming
onzer moderne en klassieke Huisdieren".
Met het organiseeren van dezen avond heeft
de Vereeniging een eerste stap afgelegd op den
weg om te komen tot een nader contact met
diverse liefhebberij-vereenigingen te Haarlem
en omgeving, als de Natuur-Historische-, Bijen
en Pluimveevereenlgingen etc.
Op Dinsdag 26 Maart a.s. zal vervolgens een
bijeenkomst plaats vinden van de diverse dage-
lijksche besturen dezer vereenigingen, even
eens in Brinkmann, teneinde de mogelijkheid
van verder contact onder de oogen te zien.