UITSLAG PRIJSVRAAG MAISON „LENY" MAISON „LENY" - Kleverlaan 119 - Tel. 22687 JJ aises R. HANDGRAAF DANSKUNST D. J. JANSE /ernout -Kinohandel Zn. t 18 A zwart FOON 13310 Vrij dag 12 April 1940 VAN DE LEESTAFEL P. C. VAN GAART Zn. JOE. HAGEDOORN MUZIEK DAMES- EN HEERENKAPSALONS De gelukkige winnaars zijn: TROOSTPRIJZEN TOONEEL f leuren larlem, Tel. 10547 endaal, Tel. 23039 erveen, Tel. 22292 HERM1N0. van Boeljen en het Iscjie Vereenlging voor rming. Burgemeester, brengt ie Nederlandsche Ver- rming ter kennis van it zij volkomen buiten ïonieuse samenwerking autoriteiten en de af- worden voortgegaan, ■rking een goede orga- tot stand te brengen, zeer veel op luchtbe- gebraclit en de burge- jng dringend verzocht ehtigeT te willen ver- „INSULXNDE". ag, is in perceel Zand- ede, het nieuwe Siga- geopend. De Zand- wederom een praeh- aan in- en exte- noodige zorg besteed, ekkelijk geheel ver- echter niet gewaar- ie aangeboden waar :ijn. Gelukkig echter irtreffelijk samen en collectie sigaren, siga- dheden, die voor den et alleen willen aan- ertuigt u, maar ook: gt u! 1st hoopt ons van IESTRAATWEG 86 ON p de oude bekende een film- of foto- of op zicht zenden? ELLINGEN WBURG. as het bezoek aan de Stadsschouwburg, on- ree's, zeer gering, zoo- lit gaan afvragen, of te voorzagen, de conclusie, dat niet lat die behoefte niet ijk bleek een andere neer betere resultaten e commissie van toe- is de directie erin ge- irdeerde medewerking een drietal arbeiders- moderne, de R.-K. en i'zer organisaties heeft door de directie ge- ies en reeds hebben de uitaten geleid, n het komende seizoen n te organiseeren, worden vastgesteld, net de commissie van halve aan de sehouw- itellingen blijven voor en voor de aangesloten aties kaarten door be- atie verkrijgbaar zijn. :eer laag gehouden: 85 n en de loges en 50 et. de gaanderij, in welke en bespreekgeld zijn nog de bedoeling van bekendheid te geven, seizoen precies kan ■erkt, wordt op 3 Mei volksvoorstelling ge- tooneelspel: „Ik ben dsch Tooneel. WEGERS DAMES- EN HEERENKAPPER ZIJLSTRAAT 35 TEL. 17625 Reclame: Wasschen, Knippen, Onduleeren f 1.- Wasschen, Watergolf f 1,- Permanent f 2-r EEN PROFEET VERRIJST Eerste deel der Trilogie „De Nazarener" van Scholem Asch. (Servire, Den Haaq.) Het eerste deel der Trilogie „De Nazarener", roman uit Christus' tijd van Scholem Asch is verschenen. In Mei zal het tweede deel: „De Messias komt" en in October het derde deel: „De Vrede der Wereld" verschijnen. In zijn meeslepende stijl, prachtig in het Hollandsch vertaald door J. Maschmeyer Beukers, laat de schrijver in „Een Profeet ver rijst" een tijdgenoot van Christus over het leven in Jeruzalem vertellen op een wijze, dat de lezer het gebeuren als het ware mede' be leeft. De eerste drie hoofdstukken bevatten het verhaal van de kennismaking en het nader contact van een jongen Jood en den eenigszins verloopen geleerde Pan Viadomsky, wien de eerste zijn kennis in het Hebreeuwsch ter be schikking wil stellen, aangezien beiden zich in hooge mate interesseeren voor het tijdperk van Christus' leven en lijden. Pan Viadomsky, dien men gewoonlijk „de Professor" of „de Theoloog" noemt, draagt een geweldige massa wetenschap over dien tijd met zich en geeft daarover „col leges" in een restaurant, zooals de oude Griek- sche wijsgeeren gewoon waren hun leerlingen te onderrichten. Ten slotte blijkt, dat hij zich inbeeldt de Chiliarch, of Hegemoon, zooals de Joden den Romeinsehen gezaghebber noemden, Cornelius te zijn, die als militair gezaghebber over de vesting Antonia den tempel te Jeruzalem be waakte. Hij laat zich dit geheim aan zijn Jood- schen vriend ontvallen en weet hem te bewe gen den eed bij de gewijde gewaden der Hooge- priesters af te leggen om dagelijks bij hem te komen, ten einde op te schrijven, wat hij, Cor nelius, omtrent de toestanden uit het Romein- sche Palestina, ten tijde van Keizer Tiberius, te zeggen heeft. Dan volgt het levendige verhaal, hoe Corne lius eerst met Pontius Pilatus als officier in de Romeinsche legioenen onder Germanicus tegen de barbaren streed, hoe Pontius Pilatus met Glaudia, de dochter van Tiberius huwde en tot procurator van Jeruzalem benoemd werd. De toestanden in het Rome van die dagen worden in schrille kleuren geteekend. Doch daarna zien we het beeld van het Joodsche Jeru zalem met zijn kostbaren tempel, zijn rijke arris- tocratie met de kringen der Hoogepiesters en de aldaar levende arme en vijandige bevolking in boeiende hoofdstukken voor ons oprijzen. Cornelius, die de strenge Romeinsche discipli ne, waaronder hij werd opgevoed, als de onvol prezen vormster van het menschelijk karakter beschouwt, beschrijft, hoe de Joodsche bevol king als het ware alles voor haar God over heeft en hoe de Hoogepriesterstand daarvan misbruik maakt, gesteund door de Romeinsche Overheid, die door haar belastinginners of tol lenaren de laatste penningen van het arme volk weet te bemachtigen. Wij leven weer in den tijd, toen duizenden aan het kruis genageld, als slaven verkocht, of aan verbanning prijs gegeven werden, omdat zij niet voldoende opbrachten aan de begeerige heerschers; toen de Romeinen hun zonen door gekochte Grieksche of Alexandrische slaven een Hellenistische opvoeding lieten geven! Het Oostersche leven, waarin godsdienstige extase sommigen tot die eigenaardige houding beweegt, die de normale moderne mensch zoo moeilijk begrijpt, wordt voor ons ontplooid. Wij worden deelgenoot van een feest bij Miriam Magdil (Maria Magdalena), waarop zij voor haar aanbidders onder wie een Babyloni sche prins, danst en in vervoering ten slotte wordt beheerscht door een binnengeslopen gods dienstdrijver. Wij zien als het ware Jochanan den Dooper in zijn leven als prediker, in zijn gevangenschap en in zijn macht over het geloovige volk om ten slotte deelgenoot te worden van een feest, bij den Tetrach wil dansen, wanneer zij het hoofd tertje van Herodias, alleen voor haar vader, den Tetrach wil dansen, wanneer zij het Hoofd van Jochanan den Dooper krijgt. En ten slotte wordt de figuur van Yeshua van Nazareth geteekend als Rabbi onder de vis- schers van Kapernaum, onder wiens invloed zelfs de plaatselijke Romeinsche centurio komt en wiens woorden en geheele optreden ook Cor nelius zelf korten tijd in den ban houdt, totdat hij zich van het groote gevaar hiervan voor de Romeinsche macht bewust wordt en besluit maatregelen te nemen dit gevaar te stuiten. Hier breekt Pan Viadomsky het verhaal van zijn belevenissen als Romeinsch Chiliarch te Jeruzalem af zooals de schrijver zegt door omstandigheden, waaraan hij niets kon veran deren. In een korte bespreking is het niet mogelijk alle tafereelen, die beschreven worden te rele- veeren, hoeve 1 er genoeg zijn zooals b.v. de beschrijving van de bergrede, de ontmoeting van Cornelius en Judas Iskarioth en derg. die de moeite zouden loonen. Het zal hen, die belang stellen in deze zoo hoogst belangrijke en tragi sche periode uit de geschiedenis der Mensch- heid, zeker niet berouwen het boek zelf ter hand te nemen en het met de aandacht, die het waard is, te lezen. J. T. Woninginrichting, Behangers en Stoffeerders Knediefslaan, hoek Ileerenweg, HKEMSTEDE TELEFOON 28 1 85 OPGERICHT ANNO 1848 DANSAVOND ILSE MEUDTNER. Maandagavond j.l. trad in den Stadsschouwburg de, in het buitenland zeer beroemde, danseres Ilse Meudtner op. Deze kunstenares beschikt over een phenomenaal bewegingvermogen en een onuit puttelijke fantasie. Haar weergalooze verscheiden heid waarborgt haar reeds van den aanvang af 'n boeiend contact met het publiek. Zij negeert in haar prachtige sprongen de zwaartekracht, ze heeft een lenig en slank lichaam, dat aan geen be perkingen onderworpen is. Tevens bezit zij een geestigheid, waarmee zij elk „point" weet te acoen tueeren. De eerste dans van het rijkbeladen programma was „Variaties", op muziek van Mozart. In de ontwikkeling der bewegingen kon men al dadelijk constateeren, dat dit zuivere danskunst Was; het waren werkelijke variaties, een voortdurende af wisseling van gratievolle, vlinderachtige vormen. De „Boerendans" naar Breughel, r.iet het karakteristieke costuum, gaf een vroolijke en brui sende reproductie van enkele vrouwenfiguren van Breughel. In „Spel met een rooden doek" tooverde de danseres, eerst als „de vrouw in het wit" en daarna als „de vrouw in het zwart" in een aansluitende robe van zwarte lak-stof, de meest creatieve figuren en wist zij de ruimte op geniale wijze uit te buiten. Hierop volgde „Bacchante", waarin zij acrobati sche buitelingen en de meest onverwachte sprongen maakte, maar tocli in het kader van den dans bleef, ook al vreesde men nu en dan in de sfeer van de Music Hall terecht te komen. De „Tarantella" gaf een uitbundigheid van blijdschap en ging boven alle technische vaardig heid uitde vernuftige en verrassende wijze, waarin zij zich opvoerde door haar tamboeriinspel was reeds op zich zelf een genot. Na de pauze danste zij „In een bo lega", een pantomime, waarvoor andere danseressen een ballet noodig zouden hebben, zij danste deze panto- mine geheel alleen met ais eenig décor enkele op gehangen hoeden en wist door haar creaties liet publiek in de niousseorendc vreugde mee te sleepen. „Die Witwe Bolte" met haar onvergetelijke ver tolking van het oprapen der gedoode kippen en „Die fromme Héléne", in drie episode: gedanst, blijven herinneringen van creatieve, spontane, geestige en caricatuurlijke danskunst. Hierin trok het groteske dansen het meest de aandacht, al liet hoekige van bewegen vervloeide in de karakteris tieke voorstelling der uit te beelden functies. Tot slot gaf zij nog „Ein Miinnlein steht im Walde" met een kinderlijke eenvoud en schalksch- heid, waaraan men steeds bij het hooren van dit kinderliedje terug 'zal moeten denken. Ilse Meudtner heeft met haar optreden in ons land bewezen, dat zij tot de grootste kunstena ressen behoort. Zij is een danseres, die den ge- heelen avond „danst" en zich niet laat afvoeren naar plastisch gebarenspel, zoo graag door danse ressen i p het programma gebracht, maar dat de smaak van het publiek niet kan bevredigen. De zaai was helaas slecht bezet, er bestaat echter nog gelegenheid haar a.s. Maandagavond, 15 April, te gaan zien. Men verzuime dan nie! naar den Schouwburg te gaan, want Ilse Meudtner is een kunstenares, die al de waarde en weelde der be wegingskunst, vergezeld van de meest mensche- lijke en kinderlijke gevoelens t t uiting brengt en die het publiek tot het laatste oogenblik in ver rukking houdt. Zij bezit een dansvuur, waarmee alleen de grootsten begiftigd zijn. Ko Borsten. Voor al Uw SCHILDERWERK raadpleegt men Jacobijnestr. 4. Haarlem, Telef. H598 V7raagt eens prijsopgaaf zondei verplichting INTERNATIONAAL FESTIVAL VAN JAZZ- EN DANSMUZIEK. Onder auspiciën van nupressario Ernst Krauss zal in de tweede helft van April in de groote steden van ons land een internationaal Festival van Jazz- en Dans-muziek plaats vinden en zal de wereld vermaarde Jazz-pianist en Schlager-componist Peter Kreuder, die door radio en gramophoon en niet liet minst door de film wereldvermaardheid heeft gekregen, voor het eerst in ons land optreden. Peter Kreuder schreef voor vele films de muziek: „Allotria", „Mazurka", „Burgtheater", „Sere nade", „Capriolen" „Water voor Canitoga", „Hallo Janine", „Bel Ami", enz. en heeft ook de succes-operette „Liebe, Trommeln und Fanfaren", die in het buitenland vele honderden uitvoeringen kreeg, gecomponeerd, alsmede het zangspel „Frack- komödie"- (wekenlang in Weenen uitverkocht). Peter Kreuder zal met zijn virtuoozen-Orkest komen: ieder orkest-iid een artist, een persoon lijkheid! Voorts zullen medewerken de beroemde Deen- sche Jazz-zangeres en diseuse Gerda Newman en Ulrik, haar partner, en de Italiaansche zangeres Maddalena Ravelli. Dit internationaal Jazz- en Dansmuziek-Festival zal worden gegeven in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Haarlem. De eerste avond zal plaats vinden in de groote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam op Zaterdag 20 April a.s. Ook te Brussel in de groote zaal van Palais des Beaux Arts en te Antwerpen zal in de maand April dit Festival International de Jazz et de Musique de Danse worden gegeven. In Scandinavië was gedurende de maand April een tournée met zoo overweldigend succes, dat de zalen reeds vele dagen van tevoren v aren uitverkocht en steeds meer herhalingen noodig waren. Daarom moest de tournée in Nederland, die eerst voor begin April was vastgesteld, uitgesteld worden tot de tweede helft van April. Een stroom van inzendingen is het resultaat geweest van de prHsvraag, =6= die wij ter gelegenheid van het tienjarig bestaan onzer zaak hebben georga- ÜH niseerd. onder het motto „WIE BEN IK?" De tallooze goede oplossingen hebben duidelijk bewezen, dat onze zaak zich in den loop van deze tien jaren in een zich voortdurend uitbreidende belang- HH stelling heeft mogen verheugen, en zijn voor ons een stimulans om in de volgende periode op den ingeslagen weg voort te gaan. Maandagmiddag j.l. heeft ten kantore van „Het Bloemendaalsch Weekblad" de trekking plaats gehad uit de goede oplossingen; de namen van de ge- lukkige winnaars treft U hieronder aan. Ons voortdurend in Uw blijvende belangstelling aanbevelend: le PRIJS: MEJ. H. KASPER, Verbindingsweg 55, Bloemendaal. 2e PRIJS: MEVR. M. v. d. LUGT, Bloemendaalscheweg 252, O verveen. 3e PRIJS: MEVR. M KESSLERVILTEN, Bosch en Duinlaan 26, Bloemendaal. F. BERNOSKI Kinheimweg 81 Bloemendaal W. Ch. VOS Iepenlaan 54 Bloemendaal TINY VAN HOORN Kloosterstraat 68 Haarlem MEJ. H. STEEN Oranje Nassaulaan IC Overveen MEJ. A. v. d. WORP Brederodelaan 38 Santpoort-St. JAC. TH. KOOIMAN Alb. Thijmlaan 48 Santpoort MEJ. A. VAN ES Verbindingsweg 39 Bloemendaal MEJ. A. LAMMERSE Kinheimweg 73 Bloemendaal MEVR. LUCAS Bilderdijkstraat 33 Haarlem MEVR. A. HAMBURG Bloemendaalschestraatweg 86 Santpoort R. VADER Alb. Thijmlaan 25 Santpoort MEVR. L. PEBANTA—TENHOLTER Joh. Verhulstweg 15 Santpoort MEJ. A. BOGAARDT Lage Duin en Daalscheweg 6 Bloemendaal MEJ C. L. BAGGERMAN Dr. D. Bakkerlaan 33 Bloemendaal MEVR. LEE Joh. Verhulstweg 25 Santpoort MEJ. T. RUTTE Bloemendaalscheweg 59 Bloemendaal J. J. HUIZINGA Boschlaan 21 Bloemendaal MEJ. H. WESTRA Kastanjelaan 19 Bloemendaal F. MENAGé CHALLA Dr. D. Bakkerlaan 78 Bloemendaal MEVR. VAN LEEUWEN Bosch en Duinlaan 8 Bloemendaal Wij mogen tenslotte hierbij een tweetal inzendingen vermelden, die hun oplossingen in aardigen dichtvorm ons toezonden. IK WERD 7 APRIL 1930 GEBOREN, 'k Heb dames en heeren kunnen bekoren; De Jamboree van 19-drie-zeven Was een evenement in mijn leven. IK BEN GEVESTIGD in de Kleverlaan, U weet wel, bij die veelbesproken baan, Dat gevaarlijke plekje bij de spoorboomen, Nee maar! U moet daar NU eens komen IK DIEN DE SCHOONHEID; 'k maak U knapper! U neemt Uw hoed er vast voor af, wantik ben KAPPER, WIE HET RAADT, ontvangt toch zeker wel een 10, Heeft U MAISON LENY nog nooit gezien? J. J. H. „WIE BEN IK", was de vraag in de Bloemendaalsche Krant. En deze gaat van hand tot hand, De Jamboree maakte haar bekend, Daardoor was 't adres mij vlug bekend. Aan den grooten verkeersweg, zoo dicht bij den tre* Dit kon niet anders dan „MAISON LENY" zijn. Na een tiental jaren zoo bekend te zijn, Dan moet toch het werk wel goed zijn cn fijn, Al neemt U er velen ook onder kap of mes, Ik wensch U bij Dames en Heeren nog veel succes! Mevr. v. L. TOONEEL TE AMSTERDAM De minnaar van Mevrouw Vidal (door Louis Verneuil), bij het Ruys-Ensemble (regie Cor Ruys). Waarom moeten de vrouwen toch altijd weer opnieuw veronderstellen, dat ontrouw en een zakenreis beslist onafscheidelijk zijn! Waarom fantaseert zoo menig vrouwtje de meest roman tische rendez-vous in rijke hotels, fijne restau rants en intieme afspraakjes, terwijl haar wet tige echtgenoot zich afbeult om zaken te doen, relaties aan te knoopen, terwijl hij geen minuut over heeft om zich aan avonturen te buiten te gaan. Daaraan denkt in het minst niet de brave Mijnheer Vidal, die er lust noch tijd voor heeft. Nooit zou zijn opgewonden, geestige, mooie vrouw daarover gepeinsd hebben, ware het niet dat haar vroegere vriendin onverwachts het huis komt binnen vallen, terwijl Mijnheer Vidal een zakenreis maakt. Ach wat weet deze vriendin (Elly van Steke lenburg) Catharine Vidal (Fientje de la Mar) veel te vertellen van de slechtheid van de man nen, van hun ontrouw en van alle minder aan gename ervaringen die zij in haar gewezen huwelijk zij is gescheiden heeft opgedaan. Zij vertelt hoe elke man op een zakenreis zijn vrouw bedriegt en hoe menige zakenreis een voorwendsel is voor een avontuur. Catharine laat zich door dit opgewonden relaas mede sle pen. Hij ontrouw dan zij ook ontrouw. Maar voor elke daad van ontrouw deinst zij terug. Zij weigert den wensch van haar aanbidder, Ferdinand de Brézolles (Adolphe Hamburger) te vervullen, maar wil wèl een schijn-verhou- ding met hem wat hij echter van zijn kant eveneens weigert. En tóch wil zij een minnaar om haar echtge noot te straffen, maar geen echten, dus huurt zij er een, luisterend naar den naam van Philippe Marcelin (Cor Ruys), een onnoozele, weinig wereldsche en wereldwijze man. Maar tenslotte wordt Catharine in werkelijkheid verliefd op hem hoe kan het anders als men, in gezel schap van anderen zich steeds door hem de cour moét laten rtiaken om te doen voorkomen dat Philippe haar minnaar is. Gelukkig komt de onschuldige en schulden- looze echtgenoot, de heer Vidal (Anton Ruys), van zijn zakenreis thuis, waar hij niet zoo sympathiek wordt ontvangen door de Ameri- kaansche vriendin van zijn vrouw, de aanstich ter van alle verwikkelingen. Catharine, de romantische, wordt dadelijk verteederd en vergeet Philippe heelemaal als zij van haar echtgenoot verneemt, dat hij uit liefde voor haar van boven van den Eifeltoren is ge sprongen, wat zij grif gelooft, omdat hij haar wijsmaakt, dat hij die zijn voet verstuikt heeft dit bij dezen val heeft gedaan. Tenslotte ontvangt zij haar man met groote hartelijk heid en liefde. Cor Ruys, die het vroeger wel eens in het laag-komisehe zocht, heeft nu en wij konden het herhaaldelijk constateeren, zich zelf her wonnen. Hij gaf weer een staaltje van zeer edel, gestyleerd spel in den rol van Philippe Marcelin. Het zeer goede was, dat hij zijn rol, die toch ook veel komische momenten bevatte, meer over den anderen boeg, die van het hoog ernstige, naar voren bracht. Wij hebben groote bewondering voor deze uitstekende, fijne en geestige creatie in zijn rol van Philippe Mar celin. Dank zij ook de geestige, echt Fransche vlotte spel van Fientje de la Mar, was het een succes- avond voor het Cor-Ruys Ensemble, waartoe Pierre Mijm, die fijne typeur, die als wel waf al te vrije butler het zijne er toe bij bracht met Adolphe Hamburger den vriend, om te doen voorspellen, dat „De minnaar van Mevrouw Vidal" nog vele avonden van succes zal beleven. STELLA MARE TIMMERMAN EN AANNEMER HAARLEM, TELEFOON 12464 Zonneschermen- en Marqulzeri- abriek. Prijsopgaaf zonder ver dichting Marquizen nieuw be deeden, in 1 dag retour. /erkoop en vakkundi. plaatsen can BALTEX Zonrolgordijnen. GEN. CRONJESTRAAT 88. Groote keuzeTuinparasols, Tuin meubels, Strandtenten, en. enz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1940 | | pagina 3