T. SCHAT DRUKKERIJ MELIS LAND EN VOLKENKUNDE Kennemer Type- en Copiëer-Inrichting N.V. GROOTE AANVOER Voor al Uw Type- en Copiëerwerk: Vrijdag 9 Augustus 1940 Het Duivelshuisje TOONEEL Haarlemsche Diner-Vereeniging Welken distributiebon heek mmnoodig Pieter Kiesstraat 13 Telefoon 17090 BROODBONBOEKJE PETROLEUMZEGELS BOTERKAART VETKAART Korte Kleverlaan 64 Bloemendaal Telefoon 23453 3 Zandvoortschelaan 155, Heemstede-Aerdenhout Telefoon 27908 Voor Privé en Bedrijf Drukwerk behoort bij de opbouw en instand houding van Uw zaak. Vooral thans! (vervolg) In den jare 1837 op Zaterdag den 2 Septem ber des middags, heb ik Johannes Leendert ter Hoffsteede, Openbaar Notaris te Bloemendaal, kanton van dien naam, Arrondissement Haar lem, Provincie Holland, noordelijk gedeelte, in tegenwoordigheid der twee na te noemen ge tuigen ter requisitie en in tegenwoordigheid van den Hoogwelgeboren Heer Jonkheer Meester Danël Hooft Jacobszoon, Ridder van de Orde van den Nederlandschen Leeuw, Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, wonende te Amsterdam, doch thans verblijf houdende op zijn Edele Hofstede Vaart en Duin, te Over- veen. Eerstelijk in zijn privé en dan nog met onder- handsche Procuratie van 13 en 18 Juli 1824 met en benevens Mr. Petrus Johannes van Naamen van Scherpenzeel te Amsterdam, ge volmachtigden van enz. Zo© vangt een transportakte aan, waarbij het tot verkoop van het Duivelshuisje in de buurt van Overveen komt. Ofschoon van zoo'n akte geen letter gemist kan worden om rechtsgeldig te zijn, wil ik u met den verderen inhoud niet vermoeien. Ik zal enkele feiten naar voren halen. Vrouwe Margaretha Jacobo Warin, weduwe van den Heer Meester Jacob Hooft, had ge woond te Amsterdam en was 14 April 1837 al daar overleden. Het echtpaar liet kinderen na. Ie. Maria Johanna Hooft, weduwe van den Heer Hendrik Hovy; 2e. Vrouwe Margaretha Cornelia Hooft, echt- genoote van Jonkheer Hendrik Balthasar Sniessaarts, ontvanger van Rijksmiddelen te Nieuwendam, wonende te Amsterdam. 3e. Vrouwe Magtelina Sophia Hooft, echtge- ,oote van Mr. Petrus Johannes van Naamen an Scherpenzeel. Ridder van de Orde van den Nederlandschen Leeuw. Wethouder der Stad Amsterdam en aldaar woonachtig. 4e. Jonkheer Mr. David Hooft Jacobszoon, hinderen, terwijl Vrouwe Cornelia van de Poll, Jacob Hooft en Hendrik Daniël Hooft, de eenige nagelaten kinderen waren van wijlen den Heer Mr. Gerrit Hooft Jacobsz. (mede een zoon van de overleden vrouwe met vrouwe Susanna Cor nelia Minkban, kindskinderen van wijlen vrou we Margaretha Jacoba Warin. wed. Mr. Jacob Hooft, 14 April 1837 te Amsterdam overleden. Zij waren dus allen bekwaam om zich te ge dragen als erfgenamen van wijlen hun moeder *m grootmoeder. 19 Augustus was er voor Nots. ter Hoffsteede in het Raadhuis te Overveen een Memorie van i.asten opgemaakt en 2 September was er een olmacht geteekend door of namens al de ge noemde familieleden van Jhr. Mr. Daniël Hooft Jacobszoon, toen op Vaart en Duin, en Jhr. Petrus Johannes van Naamen van Scherpenzeel tot overdracht van het Duivelshuisje, bestaan de uit drie woningen en erven onder één dak. Daar hoorde bij een houten schuur met nog 3 roeden moestuin en den grond vóór de woning 'ot aan den weg en ter halver wege den rijweg naar Middenduin, met boomen en schuurtje, groot 2 roeden, thans samen groot 7 roe 16 cl. Over dien grond heeft de heer Arene Pluym te Amsterdam een notweg naar zijn daarne vens gelegen stal (bestaat nog), welke de koo- per ten allen tijde aan den Heer Pluym zal moe ten gunnen. De requirant reserveert voor zich en de op volgende eigenaar van de Hofstede Vaart en Duin de vrije passage van het hek van deze Hofstede, gelegen achter de genoemde percee- len, zoo mee rijtuigen en paarden als voetgan gers over den weg van Middenduin en de voor de huizinge gelegen gronden van en naar den Straatweg te Overveen. Voorts behoudt hij zich den toegang tot en het recht van eigendom voor van een derde part op een p'omp, staande op zeker erf en voorheen in het gemeen van Jan Prins en Willem Ty- huyzen ingevolge opdrachtbrief van 6 Septem ber ten overstaan van Schout en Schepenen van Overveen, Bloemendaal en Vogelenzang. Ge noemde perceelen waren met nog andere 28 De cember 1810 op Mevrouw Margaretha Jacoba Warin, wel. Mr. Jacob Hoofd overgegaan. En nu werd het Duivelshuisje e.a. voor f 2150 verkocht aan Arene Pluym, koopman te Am sterdam, eigenaar van Belvedère. De grondlas ten bedroegen toen f 10. 4 stuivers. Thans wil ik een twintig jaar teruggaan, dus in den tijd van de oude Mevrouw Warin. We lezen dan in een huuracte van November 1816. Op heden heeft Vrouwe Margaretha Jacoba Warin, weduwe Jacob Hooft, verhuurd aan Hendrik Prenen, een Huis en Erve geteekend La B. No. 93 voor 2 jaar, ingaande primo November 1826 tot ultimo October 1818 voor AGENDA Rembrandt-Theater: „Een hopeloos geval", met Jenny Jugo en Karl Ludwig Diehl. Cinema Palace: „De Passagier die verdween", met Gustav Diessl en Rene Deltgcn. Zondagmorgen 11.30 uur en matiné's: Mickey Mouse op het tooneel. Hoofdfilm: „Petertje" met Kans Moser. Luxor Theater: „De Amateur-Jockey" met Heinz Rühmann. Frans Hals Theater: „De Tijger van Eschna poer", le deel van „De Indische Graftempel", met La Jana en Frits van Dongen. Haarl. Kegelbond: lederen avond 8 uur Cabaret en Dancing. f 32, te betalen de eerste 16 weken 13 stuivers per week en de overige 36 weken 12 stuivers. Hij moet dit huis in eigen persoon bewonen. De glazen zullen zijn voor zijn rekening en bij op zegging moet hij vier maanden van te voren waarschuwen. Natuurlijk heeft de lezer zich afgevraagd, waar toch eigenlijk het Duvelshuisje is. Laat ik u dan vertellen, dat het al meer dan 80 jaar geleden is afgebroken, toen het bij Bel vedère behoorde. Het lag aan het begin van den binnenweg naar Middenduin, toen een boerderij voor scha penfokkerij. Thans bestaat Middenduin nog, als jagers woning achter den Haarlemschen water toren, dus dicht aan den Zeeweg. Die binnenweg naar Middenweg was bekend als Pluimlaan, zoo geheeten naar den bouwer en bewoner van Belvedère. Nog is er een stuk je van die oude Pluymlaan over. Ge vindt ze in de buurt van Overveen, even voorbij café Roosendaal tegenover den gewezen kuil. Daar staat naast de Pluimlaan een huis, waarachter een plein, waarop aan den westkant een stal, eerder de stal van Arend Pluym en loodrecht daarop een huis. Dat draagt aan de noordzijde een net van gestorven klimopwortels, waarin ge nog onderscheidt de moet van een afgebro ken dak, een klein stuk muur van 't oude ge wezen Duivelshuisje steekt nog een decimeter uit. Die afbraak was misschien deels oudheid, maar in hoofdzaak behoefte aan wegverbree- ding, maar al tientallen jaren is de Pluym laan van den legger verdwenen. De weg langs de spoorbaan te Overveen en den Zeeweg na men haar taak over. G. J. BENTINK. Kurhaus Cabaret „De Mallemolen". Cor Ruys' Cabaret en Klein Tooneel. Ofschoon men geen grenslijn weet te trekken tusschen zoogenaamde Klein-Kunst en Groot- Kunst is deze (zooals elke grens) slechts imagi nair. Het is in wezen een quaestie van verhou dingen. En zoo is er een Klein-Kunst welke zoo subtiel, zoo fijns geaderd kan zijn dat men niet weet of men haar zus of zoo moet noemen. Dit is stellig het geval met het Cabaret van Cor Ruys, waarin deze kunstenaars thans wars van grollen, een fijnzinnig publiek heeft gea museerd èn heeft doen genieten. Geen wonder, als men een uitgezocht programma door de aller beste krachten ziet vertolken. De stemming komt al dadelijk als men artis- ten als Beukers en Denijs, die pas in hun element zijn als zij aan de piano, o neen, aan den vleu gel gezeten, uit dit instrument de mooiste tonen weten de ontlokken en dus al dadelijk het publiek weten te pakken. En de stemming bleef. Geestig en fijn gespeeld was: Het Vaste Tafel tje in de Witte", waar Theo Frenkel de over ste buiten dienst was en Cor Ruys de referen daris, die, hoe ontstemd ze ook op elkander waren, dank zij den kellner, Anton Ruys, weer verzoend als beste vrienden de tafeltjes naast elkander schoven en hun praatjes van iederen dag opnieuw in vrienschap vervolgden. Prachtig was het spel van alle drie artisten, vol fijne trekjes en een vreugde om te zien, ook voor niet-Hagenaars. Dat eene, zoo knappe actrice als Mary Dressel- huys, tevens eene zoo schitterende, pittige caba retière is daaruit blijkt wel hoe veelzijdig haar talent is. Zij was gewoonweg aanbiddellijk als moderne zeventien-jarige. En men vraagt zich af hoe zijn beweeglijk, vroolijk ding, dat als een waterval de woorden tusschen allerlei leuke ge baartjes door deed ruischen in: „Een groote Liefde gaat beginnen", vol bewogenheid een jon- gensrol speelde, nadat zij eerst de minnares vol waardigheid en vol elegance wist weer te geven. Het publiek was opgetogen. Eigenlijk was het publiek den heelen middag we waren naar de matinée opgetogen. Elk tooneelstukje was met smaak gekozen en met smaak en talent vertolkt. Wie meer lof toekomt Cor Ruys, Theo Fren kel, Mary Dresselhuys of Anton Ruys, die zulk een fijne type gaf van den kellner in de Witte of Andrienne Cauwez, die met Jaap Engelberts hun alleaardigste door Cor Ruys bewerkte stuk gaf, is moeilijk te zeggen. Hoe aandoenlijk en geestig wist Cor Ruys die „Eigenwijze Liedjes" weer te geven, zoo mooi door Hans Beukers op muziek gezet. Een Cabaret zou niet volmaakt zijn als er geen imitator bij was. En hij was er en hij imiteerde alle oude bekenden, tot Richard Tau- ber niet te vergeten. Maar zeer, zeer buitengewoon was Chili Wang, haar klompendans, maar vooral ook als jongen met zijn „danseres" in een moderne dans. Dit is kunst, zooals alles in „De Mallemolen" ver- De bewoners van Zuid-Nieuw-Guinca verkeer den tot voor enkele jaren nog in het z.g. steenen tijdperk. De booten, die ze gebruikten om zich te verplaatsen en ook om er mee te gaan vissehen, maakten ze van zware, 15 tot 20 meter hooge boomen. Die boomen werden omgekapt met bijlen van steen. Het was eigenlijk geen kappen, maar verbrijzelen der vezels. Met behulp van vuur holden ze die kano's uit. Dat alles kostte heel veel arbeid. Geen wonder, dat een nieuwe kano daarom moest worden ingewijd. Ze werd dan o.m. be schilderd. (Falo Pater II. Geurtjens.) Tel. 14393 - Bakkcnessergracht 27 - Haarlem Vleesch, groente, aardappelen f 0.90 Idem met soep of toespijs f 1.05 Idem met soep en toespijs f 1.20 (Omzetbelasting en bezorgloon inbegrepen) Dagelijks keuze uit minstens 3 menu's Alleen le kwaliteiten en roomboter. genoten. STELLA MARE. VETTE SOEPBRAADKIPPEN 40 cent per pond. GROOTE JONGE BRAADKIPPEN 85 centf 1.50 per stuk. BRAADKUIKENS 60, 75 cent per stuk. WILDE EENDVOGELS vanaf 75 cent per stuk. EENDVOGELS vanaf 50 cent per stuk. Nummer Verkrijgbare hoeveelheid Geldigheidsduur ALGEMEENS DISTRIBUTIEKAART 53 half ons thee of half pond koffie van 3 Aug. tot en met 30 Augustus 6G een kilo suiker van 26 Juli t.m. 23 Augustus 90 hall pond tarwebloem enz. van 13 Juli tot en met 9 Augustus 95 y2 pond rijst of rijstemee) van 22 Juli11 Augustus 100 pond havermout of havervlokken of Gort of Grutten van 22 Juli11 Augustus 105 1 ons Maizena of Griesmeel of Puddingpoeder van 22 Juli ot 11 September a.s. 110 1 ons macaroni' of vermicelli of spaghetti van 22 Juli11 September a.s. 91 t.m. 100 per bon ca. 100 gram wit- of ca. 125 gram roggebrood van 5 Augustus t.m. 11 Augustus met 4 dagen extra geldigheidsduur periode 3 2 liter van 18 Juli t.m. 11 Augustus (termijn verlengd) Petroleum-zegels voor periode 4 vernietigen 01-02-03-04 per bon pond boter van 29 Juli t.m. 23 Aug. 01 en 02 per bon pond margarine, of pond gesmolten vet, o! V9 pond boter (zonder reductie) van 29 Juli t.m. 23 Aug. 03 en 04 per bon y2 pond boter met reductie van 10 cent van 29 Juli t.m. 23 Aug. VERKOOPVERBODEN: Tot 12 Augustus van wollen en halfwollen stoffen. Na 1 September van losse boter. Tot nader order van spijsolie en room.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1940 | | pagina 3