stroom )rillen IRMA ATTENTIE S.V.P. D. VERMEER - KAPPER FRANKEN" SUIKER P. de Kort - Verbindingsweg 24 i SUCCES - ERCLEAN e Houtstr, 7 2681 defect Veko pt direct NU 2 S S E L Zondagmorgen «VORSTENLANDEN.. Die GRIEP-oaiwal w@rdt gestuit! KORTE KLEVERLAAN 26 „HALF OM" DEN BOER'S Voor de Betere Gramofoon-Platen DE OUWE GAPER V r d a 7 7 srr». Kamers [leeding Reparatie [JLSTRAAT - en Banket bakkerij endaalscheweg 14 5- EN HEEREN ING NAAR MAAT yvesantplein 9 v. Loijengoed ANNE H. MULDER Zeven Eeuwen Neder- landsche Levenskunst Boekhandel H. de Vries akker'S Abdijsiroop Land- en Volkenkunde. Ingevolge Politie-verordening zijn onze zaken vanaf 13 Maart des Donderdagsmiddags na 1 uur Gesloten 9) 18 CENT p. 800 GRAM MUZIEK- EK MUZIEKINSTRUMENTENHANDEL HOEK DAMSTRAAT - TEL 14663 H. M. V., Telefunken, Qdeon, enz. enz. KOFFERGRAMOFOONS VE R STER KINGS CACAO MAAS-ZEEPPOEDER Geneeskrachtige Kruiden, ook recept Maart Ï94Ï OEVR. in gem. al. keuken of Klein )r echtp. z. kind. i bureau dezes. ebben wij niet meer a nog ruim gesorteerd idio, Strijkijzers, Zak- alle types Batterijen a Lampjes. CHXISCH BUREAU CHROEDER >1. h. Mr. Cornelisstr. diploma v vo. )RTSCHELAAN 2a NWEG) HEEMSTEDE Zwade 56 Haarlem Telefoon 27029 een zeer groote sorteo- turen en glazen in d« valiteiten voorhanden. tegen minimum-prijzen. kakschool voor Opticien. uiste adres letten s.v.p. panaf 't Stadhuis, H'leiu e s s e I's Boeren eitenbrood 7 cent res voor «s U zeil stof heefi ver ken wi; Uw coupon e e r e n van Dames- en ;ren-garderobe elend, LOMEKKL) COUPEUR PELEFOON 2520» Èen belevenis! Een geschiedenis van het dagelijkseh leven Compleet In 5 deelen, bij inteekening p deel f 3.05, geb. f 4.10 Jacobljnestraat 3 Ced. 0. Gracht 27-27a DE DAG Waar de morgen kriekt en waar de avond daalt brengt Gij gejuich. Psalm 65:9. Eén van de Godsgeschenken, die wij het minst als zoodanig erkennen, die wij achteloos als iets zeer vanzelfsprekends aanvaarden, is de tijd. Wel klagen wij steeds dat wij geen tijd heb ben; in een taaleigen van de twintigste eeuw zou de uitdrukking „geen tijd" zeker een vooraan staande plaats innemen. Maar eigenlijk is dat een verkort, verminkt woordgebruik. Eigenlijk bedoelen we er alleen maar mee, dat wij den ♦nd, die ons zoo ovevloedig wordt geschonken, Biet bij machte zijn goed in te deelen. Elk „geen tijd" is een erkenning van eigen onmacht. Men- tehen die werkelijk geen tijd hebben, hoort men deze uitdrukking dan ook zelden gebruiken. Zij weten dat ons niets zoo rijkelijk, zoo on- tfgebroken, van geboorte tot dood, geschonken wordt als juist: tijd. Zij woekeren met die gave, Bit dankbaarheid voor het wonder dat de eeuwigheid ons zóó verschijnt, dat wij haar kunnen ervaren en hanteeren, zonder aan haar te vergaan. De tijd, die ons de afgrondelijke diepten der eeuwigheid doet verdragen door treden in den afgrond uit te houwen; hij redt ons van de duizeling voor de oneindigheid. En wij verwonderen er ons niet eens meer over, dat wij voor het aangezicht van een zoo hooge majesteit mogen staan, dat wij zelfs in haar mogen leven, zonder verblind neer te storten. Wij zijn niet dankbaar voor den tijd, voor den vorm waarin de eeuwigheid ons verschijnt, zoo als God in Christus, wij die niet woekeren met onzen tijd; wij jammeren alleen maar, dat wij hem niet hebben. En toch hebben ook wij wel eens iets hoo- ren verluiden over het eerste verhaal van de wereld, toen God Zijn scheppingswoord de duistere chaos insprak en het licht geboren werd, en Hij door de afwisseling van licht en duisternis den tijd, den dag, verwekte. Zoo was het avond geweest en morgen geweest: de eer ste dag. De tijd was tot aanzijn geroepen, de milde sluier der liefde was over de eeuwigheid ge spreid. Nu konden de schepselen komen, nu was de voorwaarde geschapen waarin zij het levenslicht zouden kunnen verdragen. Zij zou den leven en werken in den tijd, met toch de eeuwigheid als herinnering en belofte in hun harten. En God zag dat het goed was. Gód zag dat het goed was. Wij zien het niet meer, wij zien alleen „den slechten tijd", of „den grooten tijd" of „te weinig tijd". De eeuwigheid leeft niet als genadig oogenblik in ons, de diepste en heiligste zin van Dag en Nacht is voor ons verloren gegaan. Voor ons is de Dag niet de stralende Koning, die ons wenkt en geleidt naar het land der onbeperkte mogelijkheden. En de Nacht is niet de geheimzinnige Prinses, die met haar toover- slag de diepste ziel der dingen openbaart. Meestal voelen wij ons dichter bij den Predi ker, die over het wonder van den Dag, ons telkens en telkens opnieuw geschonken, geen andere woorden had dan zijn vermoeide: En de zon gaat op, de zon gaat onder, en spoedt zich naar haar plaats, waar zij alweer opgaat. Hem was onthouden wat volgens Selma Lager- löf het eene noodige voor een mensch is: oogen die Gods heerlijkheid kunnen zien. De eene dag is voor ons als de andere, en meestal even teleurstellend grijs. Op den eenen staat er alleen iets schokkender wereldnieuws in de krant, en op den anderen regent het iets harder of rammelt onze fiets toevallig iets min der. Maar verder: opstaan, werken, eten, Wer ken, eten, nog eens werken, of wat uitgaan, of wat conversatie, een paar bladzijden lezen, naar bed. En wat voor werk nog vaak! of mis schien heelemaal geen werk. Of bijna geen eten. Of aangebrand eten. Of tot walgens toe veel eten. Wat nieuws en wat voor nieuws! misschien net genoeg om ons de moeite van het denken en voelen te besparen. En och, ook al leven wij zoogenaamd „intens" en bewust, al studee- ren wij hartstochtelijk, al gaan wij op in de schoonste stemmingen of in de verheveriste gedachten zien wij daardoor iets meer van Gods heerlijkheid? beleven wij daardoor werkelijk: den Dag? En aan het beleven van den Nacht komen wij in het geheel niet toe. Dan slapen we. Daar is de nacht trouwens ook voor; maar het droevige is, dat we niet echt slapen, niet echt volkomen overgegeven uitrusten en in den slaap het ge schenk van nieuwe kracht ontvangen. Het won derlijke van den nacht raakt ons niet; we kijken misschien wel eens naar de sterren, maar we zien ze niet; we hooren misschien door ons open raam den nachtwind wel eens door de boomen suizen, maar de boodschap bereikt ons BLOEMENDAALSCHEWEG 43 TELEF. 22341 BLOEMENDAAL Wie onze kwaliteit en sorieering in inlandsehe en Imnort Sigaren, Sigaretten en Tabak kent zoekt «Jet «ecg. vos van onds OUWEJAN' niet. En de nachtegaal zingt alleen voor jonge, dweepende harten, die meenen dat de maan alleen voor hen schijnt. Zoo spreken, althans: zoo léven wij allen, moderne Predikers. En met onzen mond predi ken wij weer tot elkaar, dat het eigenlijk anders zou moeten. Maar dat plichtmatige prediken komt pas tot leven en wordt pas tot werkelijk getuigen, waar de andere wereld, de wereld van Dag en Nacht met een hoofdletter, door onze grijze „geen tijd"- wereld heen stoot, waar menschen werden uit verkoren om in den tijd de Eeuwigheid te beleven. Voor een mensch die zoo werd aangeraakt, kan elke morgen tot een nieuw Genesis worden, want de volgorde en de heerlijkheid van het Scheppingsverhaal herhalen zich van dag tot dag: uit het duister klinkt de Stem: „Er zij licht!" en de zon klimt de rand van de aarde over en begint haar stralende baan als op den eersten dag. De hemel wordt zichtbaar, dan het land en het water, de sterren verbleeken, de vogels beginnen te zingen, de schapen en koeien staan op uit hun nachtrust. En het laatst van alles verschijnt tenslotte de mensch, die zich opmaakt tot zijn arbeid, tot dien arbeid die eigenlijk „alleen" hierin bestaat, dat de mensch zich laat vormen tot Gods beeld en gelijkenis. En hieraan kan immers iedere uiter lijke vorm van arbeid die wij vaak ten onrechte als doel zien dienstbaar zijn. Dan kan iedere dag zich als een onontgonnen paradijs voor ons uitstrekken, ook al kennen wij reeds de macht van de slang en al weten wij hoe dicht die bij ons huist. Wij hebben reeds gegeten van den boom der kennis van goed en kwaad, en wij danken er onzen Schepper voor, want het maakte ons tot menschen. Wij verlangen geen paradijs van onschuld en onwetendheid terug, maar een paradijs waarin weten werd 'tot verstaan en schuld tot een dieper leven. Wij danken onzen Schepper dat Hij ons de mogelijkheid liet om ons te vergissen, om ons heel erg te vergissen, om de diepste zondeval te doen, want daarmee danken wij Hem voor Zijn hoog ste geschenk: onze vrijheid. En wij danken Hem voor het Eenige waardoor wij in staat wer den gesteld om een zoo groot en zwaar geschenk te dragen: Zijn vergiffenis en Zijn verlossing, die den boom der kennis van goed en kwaad tenslotte tot een Levensboom voor ons wil omscheppen in Zijn tweede Schepping: Christus. Zoo wordt de dag tot een Dag „door Uwe gunst ontvangen" en de morgen tot het oogen blik waarop de Heer Zijn dienstknechten ont biedt en hun Zijn geld overhandigt: den eenen vijf talenten, den tweeden twee, den derden één, ieder naar zijn bekwaamheid, en iedere avond tot een terugkomst van den Heer Die rekenschap verlangt. Van zoo'n dag kon de Psalmist zingen: Waar de morgen kriekt en waar de avond daalt brengt Gij gejuich. En wij kunnen slechts antwoorden: Ja Heer, ik geloof kom ons ongeloof te hulp! Duizenden hebben reeds vroeger de ver rassende werking van Akker s Abdijsiroop bij griep-aanvallen ondervonden. Door haar hoest-slillende werking, haar ziektekiem doodende eigenschappen, haar gunstigen invloed op de borsl, keel en ademhalings organen is de bekende, vanouds geprezen het beproefde hoest-geneesmiddel! Overal verkrijgbaar. Hoe grooter flacon, hoe voordeeliger het gebruik. De onontwikkelde bewoners van den Indischen archipel zijn bang voor geesten e.d., die volgens hun overtuiging overal rondzwerven, ook in de huizen komen. De Dajaks van Borneo trachtten nu hun woningen er tegen te beveiligen door in de dikke hoofdpalen beelden uit te kappen of te snijden, beelden met een afschrikwekkend uiterlijk. Dr. H. F. TILLEMA (namens Kol. Instituut, Amsterdam). Hoeden bieden veel verscheidenheid Bij de wisseling der seizoenen geldt de eerste blik op het veel omvattende modegebied vrij wel steeds: den hoed. Zelfs wanneer wij met veel overleg te werk gaan om onze garderobe naar de eischen der punten samen te stellen, dan blijft óns de hoed toch over, die puntloos den boventoon voert. We vinden, wellicht tegen veler verwachting, een keur van modellen voor den inwter, die ieders smaak kan bevredigen. De breton neemt nog steeds een groote plaats in, en heeft aan één zijde meestal een sterk op geslagen rand, doch ook de matelot laat zich het recht niet onzteggen om acte de présence te geven. We zien hem zoowel van vitl als fluweel en zelfs van bont. Het laatste zal trouwens in de komende maanden zeer veel verwerkt wor den voor kleine hoedjes, o.a. toques, terwijl de Russische kozakkenmuts nog niet tot het verle den zal behooren. Vele hoeden hebben een opgeslagen rand aan den linkerzijkant. De meeste worden schuin ge dragen en vele laten het voorhoofd vrij. De bre- tons vooral kleeden vlot en jeugdig en hebben veel kans een bijvende plaats in te nemen, het geen mogelijk is door 'de steeds varieerende mo dellen. Vilt treedt op den voorgrond en wordt met andere materialen gecombineerd, niet het minst met leer, hetgeen zeer aparte effecten geeft. Uit een oogpun van doelmatigheid worden thans aan modeenl de voorkeur gegeven, dié het hoofd omsluiten, zoodat onze hoed bij een eenigszins krachtigen windstoot niet aanstonds op hol dreigt te gaan. De baret herneemt haar plaats en wordt veelal van fluweel gemaakt, terwijl men ze in het meer gekleede genre met een garneering van veren ziet dragen. Een nieuw type hoed vindt men in een sportief model, waarvan de bol niet al te hoog en rond is en de rand aan de voorzijde iets naar beneden valt, terwijl hij aan den achterkant opgeslagen is. Als materiaal wordt soepel vilt aangeend, terwijl de garneering seehts uit een band van ribslint bestaat. Een model, dat zich vooral leent voor een smal ge laat. De turban, die den afgeloopen zomer inder daad zooveel triomfen wist te oogsten en van zijden weefsels om het hoofd werd gedrapeerd, is ook thans niet van plan afstand te doen van zijn verkregen rechten. De moderne soepe le vilten turban laat voorhoofd en een gedeelte van het achterhoofd vrij en bestaat uit een ge- draaiden ban, die naar de achterzijde toe aan merkelijk broeder wordt en tot laag in den hals reikt, zoodat hij tevens als beschermheer der krullen kan fungeeren. Hoewel zwart steeds overwegend veel ge dragen wordt, ziet men toch ook verschillende tinten bruin en groen, ook donkerrood. Enkele nieuwe modellen vindt men op bijgaande schets weergegeven, ontwerpen, die ons per clipper uit Amerika bereikten. Links een ovaal model, dat naar den achter kant een sterk verbreeden rand en langs den bol een gameering van grove tulle met chenille moezen te zien geeft. Boven rechts: een bruin vilten hoed met mat groene pompoms en dik ribslint. Ten slotte noemen wij het hoedje van zwart fluweel, waarvan het model in. driehoeksvorm is met knoopen in het materiaal aan achter en zijkanten. De keuze van een hoed vraagt inderdaad over- eg, willen we althans op de meest flatteuze wij ze „behoed" worden, want iedere vrouw is er ongetwijfeld van overtuigd, dat de hoed een der belangrijkste onderdeelen van haar kleeding is. Gezien de groote verscheidenheid van model len, garneering en materialen is het verstandig om rustig den tijd te nemen voor het koopen van een hoed, waartoe zich de morgenuren wel het beste leenen. Men moet als het ware aanvoelen, welk model inderdaad fatteert en daarbij rekening houden met de persoonlijkheid en zeker niet minder met den vorm van het gelaat en met het kapsel. Modellen, die zich voor een lang en smal gelaat eenen, zijn veelal niet geschikt voor een, dat rond en gevuld is. Vergeten wij dan tevens niet, dat een hoed te jeugdig kan kleeden, hetgeen dwaas staat, doch dat hij de betrokkene ook jaren ouder kan maken en dat beide uitersten dus misplaatst zijn! (Nadruk verboden) G. C. M.S. DE NIEUWE BROODSOORT VAN HET IDEALE BROOD IN DISTRIBUTIETIJD SMAKELIJK VOEDZAAM GOEDKOOP (VOORAL DUN SNIJDEN) MAATCONFECTIE? ATRONEN JfoM 204 W 42-t<f-46 Model 204 is te verkrijgen in maat 40424i. Ben. stof 2 M.—-2.25 M. a 1.30 M. breed. Deze japon is midden voor gesloten met lusjeu en knoopjes. Het kraagje is van andere stof als ook de manchetten. Het voorpand heeft ingezette stukken, die met ruimte zijn ingezet. Dit is een japon geschikt voor elk figuur en is voordeelig met het knippen en men heeft dus minder pun ten noodig. Reuze voorraad alle bekende Bands en Artisten, ook Klassiek PAILLARD, OARRARD, TELEFUNKEN, PICK UPS, CASSETTES, WISSELAARS, RAL 10 wltzoet, zonder b.jsmaak, bespaari ponden suiker, 2 pakjes 25 cent. Staalwijn groote flesch t 1.25 van zuivere cacao en melksuiker per pond f 1.50. voor wasch en aïwasch, zonder bon, per pak 15 cent. LANGE VEERSTRAAT 20 TELEF. 16625, HAARLEM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1941 | | pagina 7