I. C. HUM GAS- rantsoeneering W aar schuwing „DE DAHLIA" BALM Een Paasch-sigaartje STOOP'S BAD FOTO'S J. F. KROONE Zondagmorgen LENTEVREUGDE DOOR BLOEMEN! HOTEL VREEBURG ZALENVERHUUR Postzegelhandel P. de Vries 34e Jaargang - No. 45 Vrijdag 11 April 1941 COMPLETE MEUBILEERING BARTELJORISSTRAAT 39-41 TEL. 10250 Eet-, Zit- en Slaap kamer-ameublementen BUREAU: KORTE KLEVERLAAN 64, BLOEMENDAAL, TELEFOON 23453, POSTGIRO 191387 ADVERTENTIEN ABONNEMENTEN Doormalt &oto Tuinaanleg Vaste Plantencultuur OVERVEEN le Paaschdag GESLOTEN 2e Paaschdag OOK IN UW HUIS! Verbindingsweg 12 - Bloemendaai. biedt U keuze Artistiek en Kwaliteit W. BEUNDER HEKWERKEN, HAARDEN, ENZ. A. S. VAN RIESSEN I Specialiteit in Nederland en Koloniën I Inkoop v. verzamelingen en losse zegels I ^et goede Tuingereedschap D. H06ENBIRK ZN Gerookte 'Baling Gepelde Garnalen Tel. 23280 (3 lijnen) HET BLOEMENOAALSCH WEEKBLA Algemeen Weekblad voor Bloemendaai, Overveen, Aerdenhout, Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem (Kleverpark en Ramplaankwartier) en Santpoort-Station O.A. BEVATTENDE DE OFFICIEELE MEDEDEEL1NGEN DEK GEMEENTE BLOEMENDAAL Advertentiën per regel 20 cent KRUIDNOTEN (4 regels) 40 cent, elke regel meer 10 ct Bij contract belangrijke korting Abonnementen bij vooruitbetaling f 1.— per half jaar. Losse nummers 5 cent voor persoonsbewijzens volgens voorschrift Bloemendaalscheweg 77 VERVEEN TEL. 16012 Telefoon 14423 Woonplaats: Oranje Nassaulaan 6, Overveen Kweekerijen: Bl.daalscheweg en Dompvloedslaan DIT IS MIJN LICHAAM Terwijl zij aten, nam Jezus brood, sprak er den zegen over uit, brak het en gaf het aan Zijn leerlingen met de woor den Neemt, eet; dit is Mijn lichaam. Matth. 26 26. Sinds deze woorden werden uitgesproken aan de tafel, die het laatste avondmaal droeg, dat menschen van aangezicht tot aangezicht met den Mensch hebben gehouden, zijn zij aanleiding ge worden tot een van de heftigste twistpunten die er de eeuwen door onder de dischgenooten hebben geheer.sohl. Hoe had Christus dit precies bedoeld? letterlijk? als een zinnebeeld? De dischgenooten hebben om het antwoord gewor steld, geleden, zij hebben er leeren over opge steld: transsubstantiatie, consubstantiatie, sym boliek. Niet alleen Katholieken en Protestanten bestreden elkaar hierin; in het twistgesprek te Marburg sloeg Luther in heilige woede de broe derhand af, die zijn medestander Zwingli hem reikte, omdat die slechts een zinnebeeld in deze woorden kon zien. Luther daarentegen schreef in heftigheid met krijt op tafel: „Dit is Mijn lichaam!" En nog steeds spreekt de zachte stem van Christus tot de avondmaalbroeders in mis en in Calvinistische, Zwingliaansche en Luthersche avondmaalsviering. Nog steeds is de strijd niet uitgestreden. Maar heel langzaam aan begint het ons te dagen, dat niet het bijvoegelijk naam woord, het soort van avondmaalsviering, van beslissend belang is, doch dat het de stem van Christus is die spreekt, in Roomsch- en Grieksch-Katholieke, in Anglicaansche, in Gere formeerde, Hervormde, Luthersche, Doopsgezin de en Remonstrantsche vertalingen. Het vorig jaar hebben vele ongelijke broeders elkaar aan het Avondmaal te Amsterdam ontmoet, en het waren verschillende vertalingen, maar het was hetzelfde Srood. Dan kan er ook plotseling dit gebeuren, dat op een zeer begenadigd oogenblik ons ineens het hart van de zaak zelf opengaat, waardoor we niét langer als verbaasde „belangstellenden" tegen den buitenkant van al deze verschillende leeren aanstaren; misschien zelfs nog met een lichte hoogmoedige verachting voor dat iemand zóoiets (wat dat „zooiets" dan ook zijn mag) gelooven kan.... Maar op een moment, dat het leven zelf ons aangrijpt, dan worden alle leeren doorzichtig, de eene zoo goed als de andere; wij zijn niet meer buiten, wij zijn erin; wij verbazen ons niet meer dat iemand „zooiets" gelooven kan, want nu beleven, nu zien wij zelf: Dit is M ij n lichaam. En misschien zitten wij volstrekt niet aan een avondmaalstafel, terwijl we dit ontdekken, mis schien doen we iets volslagen anders, misschien zien we alleen een ander mensch aan, en toch kan het er dan zijn, het wonder, waar we ons zoo geopend van 8.30—1 uur Neemt de uiterste zuinigheid in acht bij uw gasverbruik en denkt om de 50%. waarmede het door U verschuldigde ver hoogd wordt, indien U meer afneemt dan waarop U recht heeft, terwijl bij herhaling de toevoer afgesloten zal worden. GEM. GASBEDRIJF BLOEMENDAAL Het kan niet worden toegestaan, dat U, bij gebrek aan kolen, gas voor verwarming gebruikt, tenzij U niet meer afneemt dan U is toegestaan. GEM. GASBEDRIJF BLOEMENDAAL druk om hebben gemaakt; wat we nooit konden aanvaarden: Dit is M ij n lichaam. Wat er op zoo'n oogenblik gebeurt is misschien niet anders dan dat we er ons niet langer tegen verzetten, dat de schellen ons van de oogen worden genomen en dat we eindelijk kunnen wat toch eigenlijk het eenige is waarvoor we leven: in het aardsche het goddelijke vinden, in de schijnbaar toevallige vorm den wezenlijken inhoud zien. Zoo kan een mensch ons opengaan, plotseling, als in de bliksemflits van Damascus: Zóo ben ik. Misschien hadden wij dien mensch jaren gekend, misschien behoorde hij tot onze huisgenooten; maar wij hadden alleen zijn buitenkant gezien, zelfs al had hij ons misschien veel van zijn ge dachten en van zijn diepste innerlijk doen ken nen; het bleek toch allemaal niets te zijn in het oogenblik dat de lichtstraal flitste. Waardoor het kwam wie van ons zal de wonderbare wegen der zielen en hun kruispunten doorgronden? Misschien door een gebaar, een stembuiging, een oogopslag misschien door het heilige niets dat God soms als een brug van ziel tot ziel wil uit spannen. Maar: Zóo ben ik. Dat heeft die ziel in dat oogenblik tot ons gesproken, en wij weten niet anders dan te stamelen: Mijn God, zóo?? en dat heb ik nooit geweten. Zoo kan ook Christus ons opengaan. Niet alleen in een avondmaal. Ook in een wereldoor log, in een akker, in een ziekte, in een bruiloft, in de zee, in een arbeid, in een mensch. Plotse ling vallen de muren weg en wij zien het, het wonder der wonderen, het Heilige verschijnend inhet aardsche; niet erboven of erachter, maar erin. Het brood is brood gebleven, maar toch: Dit Is M ij n lichaam. En het slaat ons met den diepsten, heiligsten schrik dien wij op aarde ervaren kunnen, met den schrik van de Emmaüsgangers die in den vreemden wandelaar opeens den Ander herken den, zoodat zij ontsteld van dankbaarheid moesten uitroepen: Het is de Heer! Het is de Heer. En of dat nu letterlijk was of zinnebeeldig, dat was voor hen geen vraag. Het is de Heer, Hijzelf, en God mag weten hoe dat mogelijk is, hoe dat in óns armzalige huis mogelijk is. Het is belachelijk, het is absurd, het druischt tegen alle verstand in, dat het Heilige, dat de Heilige in de onheiligen Zich zou openbaren. En hier loopt dan ook de onherroepelijke scheidslijn tusschen de dischgenooten: wie verkoren werd om te zien, werkelijk te zien, om Emmaüs te beleven, en wie in den derden wandelaar alleen den vreemdeling in Jeruzalem konden vinden en buiten moesten blijven staan. De uitverkorenen, aan wie het eeuwenoude geheim opnieuw bewaarheid werd en die, al was het maar éen ondeelbaar moment, de doorbre king van het hemelsche in het aardsche moch ten aanschouwen; zij kunnen er niet van spre ken, zij kunnen er hoogstens onzin van stame len: dit is Mijn lichaam, het is de Heer! de Heer is waarlijk opgestaan, alles onzin voor de buitengeblevenen. Verder kunnen zij alleen schreien en danken. En misschien kunnen zij nog dit: bidden om op hun beurt brood te mogen worden, zoo door- UW ADRES VOOR REPARATIE AAN: BLOEMENDAALSCHEWEG 131 ELECTRISCHE SMEDERIJ TELEFOON No. 3092 - a BELAST ZICH MET BEGRAFENIS EN CREMATIE BLOEMENDAAL TELEFOON STRAATWEG 4* 2 2 4 4 4 Kerkplein 16 Tel. 22271 Bloemendaai Natuurlijk uit het Sigarenmagazijn Paarl. berg, Bloemendaalscheweg 119, hoek Dr. D. Bakkerlaan, Telefoon 22628. Het adres ook voor de feestdagen. "PLEIN 34a - HAARLEM"®™^ in alle prijzen vindt U bij: BLOEMENDAAL. Bloemendaalscheweg 56, Tel. 222!?<) Gevestigd sinds 1841 ziehtig dat ook de anderen het eeuwige Lichaam zullen mogen zien, dat Zich in ons allen verbor gen houdt. Voor de Emmaüsgangers kon immer» nog maar éen ding van belang zijn: opstaan en terugkeeren naar Jeruzalem, naar de anderen, om het wonder voor zoo mogelijk met hen te deelen. Eerst waren ook hun oogen ver hinderd geweest om Hem te herkennen, eerst hadden ook zij alles slechts van hooren zeggen. Maar nu, na de goddelijke aanraking, nu ziet Hem hun oog. En nu kunnen zij Hem nooit meer geheel ver geten, nu zullen zij Hem voortaan overal en in alles zien, Hem die het brood had gebroken dat Zijn lichaam was, en die hun als grootste en beslissende geschenk had achtergelaten: het zegenend gebaar waarmee Hij van hen was ge scheiden. Tegen vastgestelde prijzen:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1941 | | pagina 1