Modellen aan den Dirndl
ondeend, blijven modern
Knippatronen
We overtrekken zelf
een WIEG
Tekort aan stof?
Eerst HEERENBROEK,
dan Damesrok
4.
De laatste jaren werden de voorjaars
shows in Parijs reeds in het laatst van Ja
nuari of in Februari gehouden en met een
zekere spanning, wachtten wij, vrouwen, de
dingen af, die komen zouden. Ieder onzer
was bij de wisseling der seizoenen steeds
weer verlangend, wat de eertijds nog gril
lige Madame Mode voor verrassingen zou
brengen. Haar grilligheid ging soms zelfs
zóóver, dat een ware revolutie op modege
bied plaats vond, waardoor modellen van
een vorig seizoen erg antiek aandeden;
denken wij hierbij aan de hoeden! Aange
zien het moderniseeren en combineeren van
verschillende weefsels destijds slechts spo
radisch voorkwam, zagen we ons veelal
voor groote uitgaven gesteld, wilden wij
als volgelingen der groote heerscheresse
aan haar bevelen gehoor geven. Wie over
een gevulde beurs beschikte, kon zich deze
weelde veroorloven, doch moeilijker werd
het voor de vele vrouwen, die ondanks het
feit, dat zij de eindjes bij elkander moesten
trachten te houden, zich toch goed wilden
kleeden.
Thans hebben wij het in zeker opzicht
gemakkelijker, omdat we ten aanzien der
modellen meer vrijheid hebben en we
trouwens bij voorkeur diegene weten uit
te kiezen, die minder aan tijd gebonden
zijn en eventueel voor vermaken in aan
merking komen. Aan den anderen kant
wordt het ons vooral de vrouwen, die
gewoon waren haar garderobe ieder sei
zoen aan te vullen niet gemakkelijk ge
maakt door de invoering der textielkaar-
ten, die een zuinig beheer vereischen. De
mogelijkheid bestaat nu juist om te doen
zien, de Mevrouw Mode ons inderdaad veel
geleerd heeft en haar fantasie niet nagela
ten heeft op ons in te werken, waardoor
het mogelijk is een persoonlijk cachet aan
onze kleeding te geven.
De Parijsche Haute Couture heeft haar
invloed over de geheele wereld doen gel
den, zeker niet het minst ook in Amerika,
alhoewel New York een belangrijk mode
centrum belooft te worden, vooralsnog om
in de behoeften van het eigen land te voor
zien. Verschillende mode-ontwerpers uit
Parijs bevinden zich thans in Amerika, o.a.
Mainbocher, de bekende modedictator, die
Amerikaan van geboorte is. Madame Schia-
parelli maakte in het laatst van het vorige
jaar een rondreis in de voornaamste steden
van Amerika, waar zij veel belangstelling
mocht oogsten voor haar met zorg samen
gestelde collecties.
Aangezien Amerika tot dusverre nog
steeds buiten den oorlog is gebleven, zet
het gewone leven zich voort, terwijl de
Amerikaansche vrouwen als steeds gaarne
voor bijzondere gelegenheden toilet maken.
Niet alleen 's avonds, doch ook bij teas,
cocktail parties, lunches en diners in res
taurants wordt extra zorg aan de kleeding
besteed, hetgeen mogelijk is. aangezien
men geen textielzorgen kent. Ook aan sie
raden wordt een groote plaats ingeruimd,
vooral voor gekleurde bestaat een groote
belangstelling. Zoowel lange als korte ket
tingen worden gedragen, terwijl de oor
knoppen en -hangers zich onmisbaar too-
nen, nu het kapsel de ooren geheel vrij
laat. Met kleurige steenen bezette gespen
en oorknoppen in dezelfde uitvoering,
meestal in bloemmotieven behooren tot de
nieuwste modesnufjes, alsmede breede arm
banden, die vooral aanvullend werken,
wanneer driekwart mouwen z.g. „bracelet-
sleeves" gedragen worden.
Wat den snit der japonnen betreft, ge
voelen de Amerikaansche vrouwen zich nog
steeds aangetrokken tot de modellen, die
aan den Dirndl' ontleend zijn. Men ziet
deze zoowel van katoen gemaakt aan het
strand van Miami of Palmbeach dragen als
in meer luxieuse uitvoering bij teas en
dancings. Deze eenvoudige, landelijke
dracht, die uit het Zuid-Duitsche bergland
afkomstig 'is, heeft zeker nooit kunnen
droomen, dat zij buitenlandsche mode-ont
werpers zou vermogen te inspireeren bij
hun scheppingen.
Fleurig en kleurig doet de Dirndl aan
met zijn fel roode, sappig groene en helder
blauwe e.a. motieven, ontleend aan het
bergland, waarmede het sneeuwachtige wit
van blouse en kousen zoo goed harmoni
eert. Onze schets geeft een Amerikaansch
model aan, dat als een variatie op de Dirndl
bedoeld is voor slanke figuurtjes. Uitvoe
ring van effen zijde met opgestikten bies
langs split en hals. Gladde taille met eeni-
ge ruimte langs het split, dat niet. knoppen
van bergkristal sluit, die de eenige garnee-
ring dezer japon uitmaken. Het Dirndl'-ef-
fect wordt verkregen èn door het aanslui
tende model van het corsage èn door den,
aan het middel ingehaalden rok, die uit,
nagenoeg rechte banen bestaat. Een cein
tuur verbindt rok- en tailledeelen, terwijl
het geheel zich bijzonder goed leent voor
„sweet seventeen."
(Nadruk verboden).
(G. C. M.—S.)
DAMESBLOUSE.
Succespatroon A 656.
Prijs 30 cent.
Deze blouse in overhemdmodel kan zoo
wel in de morgenuren als 's middags en
's avonds gedragen worden. Natuurlijk zal
het materiaal zich dienovereenkomstig wij-
A 656.
zigen. Zeer apart werken de oprijgen en
stiksels aan pas, zakjes, manchetten en vlin
derstrikje, terwijl deze blouse zich uitne
mend leent om bij een tailleur gedragen
en gemaakt te worden van toile de soie of
crêpe de chine.
Patronen in de maten 424446 en 48.
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN
zijn verkrijgbaar tegen den aangegeven
prijs bij „Her Practisch Modeblad", Post
bus 36. Den Haag.
Betaling steeds vooruit per giro (post
rekening 2032031 per postwissel of in post
zegels. mits deze een waarde nebben van
U/2, 3 of 7i/2 ct.
Van de verschillende modellen van wie
gen blijft de overtrokken mandenwieg, die
verplaatsbaar is, wel de meest aantrekke
lijke. A.s. moeders zullen niet alleen ge
leid door economische overwegingen, zelf
de wieg voor het kindje, dat zij verwach
ten, overtrekken, doch het geeft tevens een
groote voldoening zooiets zelf te doen. Men
plaatst zijn. Ten einde de volant later ge
makkelijk te kunnen wasschen en strij
ken, verdient het aanbeveling aan den
binnenkant een reepje te stikken, waar
door smal band gehaald wordt, die de
ruimte verdeelt (D).
kan als materiaal toile de soie of gebloemde
voile aanwenden en is vrij in de keuze, mits
het geheel een vriendelijken en fleurigen
indruk maakt
Begonnen wordt met langs den rand een
reep wattine te naaien (A), hetgeen met
groote steken kan gebeuren. Op den bin
nenkant van deze reep wordt een band be
vestigd, waaraan men op kleine afstanden
drukknoopen heeft genaaid (B). Vervol
gens wordt de binnenkant van den wieg
met een effen materiaal, b.v. toile de soie.
in de hoofdkleur van het overtrek bekleed.
Aan den bovenkant hiervan naait men de
holle helften der drukknoopen (C) en wel
zóó, dat zij correspondeeren met die van
den band. Onderkant (bodem) ruimte even
tueel verdeelen en vasthechten aan het
riet (met groote steken. Voor den buiten
sten strook, die van hetzelfde materiaal als
de kap is gemaakt, verdeelt men de ruimte
over een band en stikt de stof op, waarna
men deze eveneens van drukknoopen voor
ziet, welke correspondeeren met de ande
re helften, die op de binnen bekleeding ge-
De rieten bogen van den kap worden
eerst met smal band overtrokken, beter
nog met reepjes van de stof. Precies op de
plaats, waar het materiaal langs de hoepels
komt haalt men dit in en stikt er een band
over, waarop drukkers genaaid worden,
welke op de stofreepen, waarmede de bo
gen omwoeld zijn, aangezet worden (F.)
Boven- en onderkant afwerken met smal
hoofdje en van voorzijde kap tot aan voor
kant wieg een lint hechten, waardoor de
kap wordt opgehouden. Garneering met
grooten strik op den kap.
Wanneer de stof niet toereikend blijkt te
zijn of men een veel gedragen japon
wenscht te moderniseeren, kan een pas
als op bijgaande schets is aangegeven een
goede oplossing zijn. Vooral voor grootere
meisjes leent deze ronde pas met revers
zich heel goed. Bedrukte zijde met bloe-
menmotiefjes of met een moes kleeden
aardig, terwijl deze garneering zeer apart
werkt, indien men er moesjes in verschil
lende kleuren op borduurt.
Ook kleine ruitjes of smalle streepjes zijn
voor een dergelijke garneering geschikt.
De garneerstof, die men er voor noodig
heeft, bedraagt slechts 30 c.M. bij een
breedte van 90 c.M.
Slarike figuurtjes zijn inderdaad gebaat
met de afleggers van man, vader of groote
broers, omdat uit een heerencostume in de
meeste gevallen nog een alleszins draag
baar mantelcostume te maken is. Bepalen
we ons thans tot den broek, zooals deze op
onze schets vermaakt is tot damesrok.
Begonnen wordt met het kleedingstuk uit
elkander te tornen, daarna af te borstelen
en uit te strijken over een vochtigen doek.
Eerst dan legt men de patroondeelen uit
en wel zóó, dat de onderkant op het breed
ste deel van den broekspijp komt te leg
gen. (Zie afbeelding). Meestal zal het aan
beveling verdienen om den verkeerden
kant van den broek als goeden kant van
de rok te gebruiken. De plooi midden voor
wordt gemaakt van een apart tusschenge-
stikten stofreep, daarna over een doek ge
perst. De zakken worden van een ritsslui
ting voorzien, hetgeen tevens een aardige
garneering is. Sluiting op zij en afwerking
split met drukknoopen. Desgewenscht kan
men een ceintuur van dezelfde stof ne
men, noodig is het evenwel niet, aangezien
in het bovendeel een tailleband gezet kan
worden.
WAT DRINKT MEN IN JAPAN?
In het land van de thee wordt natuurlijk
bij iedere gelegenheid thee gedronken, on
verschillig of men gasten ontvangt, dan wel
met zakenrelaties besprekingen voert.
Of men den directeur-generaal van een
millioenenconcern bezoekt, dan wel
een eenvoudigen handwerkman het maken
van een meubelstuk bespreekt, steeds ver
schijnt de thee, hetgeen een vanzelfspre
kende uiting van Japansche hoffelijkheid
is.
Zelfs de kapper biedt zijn cliënten, na
dat zij bediend zijn, een kop thee aan. Wan
neer men voorname winkels bezoekt, wordt
de thee gecompleteerd door zoute amande
len en koekjes.
Men heeft zoowel zwarte als groene thee,
de laatste wordt evenwel in Japan het
meest gebruikt, zonder toevoeging van
melk, suiker of citroen.
Onder de alcoholische dranken neemt de
rijstwijn een groote plaats in; deze wordt
warm gedronken uit kleine porseleinen
kommetjes, die niet grooter zijn dan een
likeurglas.
De laatste tientallen jaren heeft bier zich
in Japan ingeburgerd en is zelfs een ex
portartikel geworden. In het land zelf
wordt bier beschouwd als drank voor de
welgestelden, de armere menschen houden
zich aan den rijstwijn, die bij geen feest
ontbreekt,