Toen Rietveld in 1964 overleed, had hij, naast enkele woning bouwprojecten, ongeveer honderd huizen gebouwd. Het huis te Santpoort (1960) wordt wel beschouwd als een van zijn meest indrukwekkende ontwerpen.Ook in Bloemendaal staat "een Rietveld": Johan Verhulstweg 70 (1933). Rietveld heeft zich niet alleen beziggehouden met het ontwer pen en bouwen, maar ook met de inrichting van zijn huizen. Vanwege zijn aanvankelijke sympathie voor het communisme maar ook omdat de ambtenaren er niets in zagen, kreeg hij van de gemeentes zelden opdrachten voor sociale woningbouw. Hij kreeg vooral opdrachten van kunstenaars en intellectuelen. Om tot een verantwoord ontwerp te komen, wilde hij zijn opdrachtgevers goed leren kennen en hij ging dan soms bij hen logeren. Hij kon zich met de kleinste details bemoeien, bv. over de inrichting van de keuken: hij gaf precies aan waar wat moest hangen en het liefst ontwierp hij ook de meubels. Bij ontwerp en inrichting deed hij alsof hij met alle wensen van de opdrachtgevers rekening hield maar uiteindelijk voerde hij toch nog wel eens zijn eigen ideeën uit. De heer en mevrouw Mees ontvingen ons hartelijk en hebben veel verteld over en alles laten zien van het huis, dat zij de naam Syrinx hebben gegeven, een bosnymf uit de Griekse Pansage. Opvallend is de eenheid van ontwerp en inrichting: zo esthetisch dat je het geheel als een groot kunstwerk ervaart. Het huis straalt eenvoud uit; Rietveld hield niet van decoratieve ele menten. De ouders van Dora Mees waren bevriend met Rietveld. Zij wilden in 1934 een huis laten bouwen op de Van Ouwenlaan (42) in Den Haag en vroegen Rietveld een ontwerp te maken. Waar Rietveld later veel mee te maken zou krijgen, gebeurde ook daar: de gemeentelijke goedkeuring liet lang op zich wachten want men had allerlei bedenkingen. Het ontwerp moest een paar keer worden aangepast. Later kwam er toch waardering: het werd zelfs op de landelijke monumentenlijst geplaatst. Het huis in Santpoort is in 1959 ontworpen voor de familie Van Dantzig-Mees. In 1970 moest de familie Van Dantzig-Mees vertrekken en zijn Dora en Wouter Mees hier gaan wonen. Rietveld vond het een uitdaging op een oud stukje duin, dus geac cidenteerd terrein, een huis te bouwen. Het niveauverschil in het bouwterrein heeft hij volledig benut. Op het laagste deel van het terrein heeft de woning twee lagen, terwijl de woonkamer op het hoger gelegen deel ligt. De gemeente Velsen keurde het plan zo waar direct goed, terwijl zijn ontwerp voor een huis in Ilpendam 28 (ook in 1959) weerstand opriep bij de gemeente en de plaatselijke bevolking. De twee huizen lijken sterk op elkaar. Achterzijde van de villa. Opvallend is de heldere, aan het landschap aangepaste vormgeving. Duidelijk zichtbaar zijn de in wit en zwart geverfde H-profielen op de hoeken en in de daklijst. Foto A. Den Dikken 2003. Via het vierkante betonnen portiek komt men in een zeer ruime hal, die door transparante dakpanelen heel licht is (behalve als het gesneeuwd heeft). In de hal bevindt zich een open stalen spiltrap die leidt naar de onderverdieping en naar het platte dak. Recht tegenover de hal is een studeerkamer die tussen de grote woon/eetkamer met open keuken en het iets lager gelegen gedeelte met vier slaapkamers is gesitueerd. Onder de vleugel met slaapka mers is een garage met bergruimte met daarnaast een werk- en lo geerkamer. De woonkamer is heel ruim omdat die geschikt moest zijn er huisconcerten te geven. Opvallend mooie meubels zijn o.a. de boekenkast (ontworpen door Meulenbelt, toen assistent van Rietveld) en een wandmeubel en staande lamp, beide van Gispen. Dora Mees (schoonzuster van Van Dantzig) is binnenhuisarchitect 29

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zandpoort | 2003 | | pagina 16