DE EERSTE HEEMSTEEDS!! COURANT WILD, Groote sorteering: VERLAAGDE PRIJZEN. N°. 10 „DE INDUSTRIE" 'T RAEDTHUYS 6de Jaargang 8 Maart 1929 TWEEDE BLAD LOSSE HL 4A IJ ES. 't Dooit! fijnhout- en ijzerhandel Wied. P. KOOMEH i 20011 COGNAC, prima kwaliteit, per Liter f 3.20 JENEVER, per Liter f 2.70 BRANDEWIJN, per Liter f 2.80 Z.van WAVE WAGENWEG 25 - Opticiën W. J. VOGEL, OLIE, NAALDEN, enz. tevens REPARATIE. Eerste Heemsteedsche Gramophoonhardel HUPKENS DRUKWERK. FA STEENVOORDEN Co. ,'t WIJNHUIS VAN HEEMSTEDE" Vraagt prijsopgave of prijscourant bij het oudste adres: F« STEENVOORDEN Co. Nu durf ik des morgens Mijn bed wel weer uit. Nu hoor 'k in gedachten Reeds vogelgefluit. Al wordt nog wat sneeuw En wat hagel gestrooid, Het kan me niet schelen Nu 't eindelijk dooit! Nu tap ik weer water Zooveel als ik wil. Al sluit ik de kraan, Staat mijn meter niet stil! „Zeg loodgieter kijk eens Dot deed-ie toch nooit „Dom heppu een lekkie, Dat blijkt nu het dooit!" Nu staan weer de kranten Vol jammer en wee Van hen, die zich waagden Op 't ijs van de zee. Voorzichtig! Niet roek'loos Je leven vergooid! Wees wijs! Blijf van 't ijs! 't Is gevaarlijk, nu 't dooit! Zoo'n winter is wel eens Vermaak'lijk een keer, Maar nu roept toch ieder: „O, Lente, keer weer!" Straks is weer de aarde Met bloemen getooid O, heerlijke tijd, Als het maandenlang dooit! Vervolg Klaa'selijk Nieuws. behandelde allereerst de fascistische staatstheorie van Prof. A. Rocco, volgens wien de algemeen gangbare „liberale staatsgedachte" in wezen atomistisch, on- i historisch en materialistisch zou zijn, terwijl deze dan de „fascistische" aanbeveelt als rekenende met het volk als organisch geheel, dat historie en traditie bezit als hoogste goed. Spr. erkent, dat een organisch-historische staatsgedachte elementen bevat, die liggen in de lijn van den Bijbel: het „Fascisme" onderstreept b.v. dat de mensch, door historisch besef, heen moet leeren zien over de belangen van zijn eigen generatie en zelf opoffering voor hooger doeleinden moet kennen. Het „Fascisme" meent dien geest door een uiterlijken dwang van hiërarchische inrichting van staat en maatschappij te kunnen oproepen. Voor het Christendom echter is ieder beroep een „goddelijk beroep": het Christelijk leven wordt bezield en gedragen door een besef van organische rangschikking en samenwerking, dat innerlijk is en hooger gezag heeft dan staats- of volksbelang. Godsdienst wordt door het „Fascisme erkend als een element van nationalen geest en traditie. Wanneer het echter gaat om God, wortelen de theorieën van Prof. Rocco in de Grieksch-filozofische traditie, die het wereldraadsel ziet als een proces; die de „natuur" ver goddelijkt en als laatsten grond der dingen slechts kent een redelijke „kracht". Het Christendom echter ziet in het wereldraadsel het „waarheen?" en „waartoe?", dat het menschelijk gebeuren eerst tot historie maakt; het ziet als laatsten grond der dingen, het mysterie van Gods heiligen Wil. Dat heeft groote practisch-politieke consequenties: het „Fascisme" wil alle krachten zijner burgers in straffe discipline organiseeren ten behoeve van de toekomst van die biologische eenheid, die men het Italiaansche volk noemt. Maar voor die toekomst de toereikendheid van de wijsheid van enkelingen". Na gewezen te hebben op het feit, dat het parlement ten onzent mogelijkheden van specializatie en adaptatie heeft, die allerminst toelaten het voor een afstervend orgaan te houden, toonde hij aan, dat voor deze „democratische functies" der volksziel ook in het fascistisch Italië organen zijn geschapen, voornamelijk door het opnemen van de vakvereenigingen van werk nemers en werkgevers in de ingewikkelde constructie van den nieuwen „corporatieven" Staat. Uit een rede van den Onder-staatssecretaris Bottai citeerde spr. de FASCISME. Lezing van Prof. Dr. De Zwaan van Groningen. Prof. Dr. De Zwaan (Groningen) sprak in de reeks, door het Comité voor Winterlezingen te Heemstede georganiseerd, over het „Fascisme". Spreker zag de Europeesche beteekenis van het Fascisme vooral in de gedachten over Democratie, Historie en Maatschappe lijke Gerechtigheid. Het Fascisme wil een nieuwe en bijzondere toepassing daarvan brengen, verwezenlijkt in een nieuwe staatsgedachte en een nieuwe maatschappe lijke organisatie. De twee eerste gedachten wil spr. bezien uit het oogpunt van het Christendom. Dit gezichts punt is actueel, omdat in ons land Christelijke partijen bestaan. Dat het in den aard van het onderwerp ligt, blijk ook uit de in Januari gesloten overeenkomst tusschen het pauselijk hof en het koninkrijk Italië. Spr. Spaarnwouderstraat 108, HAARLEM. Tel. 15020. SPECIAAL ADRES VOOR ALLE SOORTEN FIJN HOUT. Ruime sorteering In SIER- en PORTRETLIJSTEN. Billijke berekening voor het INLIJSTEN van alle maten PORTRETTEN en GRAVURES. Complete sorteerlng in alle GEREEDSCHAPPEN voor Batiliken cn Schahlonecren, Zaag- en Snijwerk, 'l'arso-iverk, Timmergereedschap, enz. Meubelbeslag in de meest moderne uitvoering. KURKPLATEN-, MATTEN EN ZOLEN, MEDICIJN-, BIER-, WIJN-EN THERMOSFLESCH-KURKEN. TOUWWERK en KOORD in diverse maten. accu-laadstation. BILLIJKE PRIJZEN. SNELLE EN SOLIDE AFWERKING. Prima kwaliteit. Billijke prijzen Gierstraat 39, HAARLEM. Telefoon 10153. stelling, dat „de Staat is de eenige schepper van het recht" en de „behoeder van de rechtsgelijkheid", n.l. voor deze geledingen, waarin het Fascisme het volk heeft georganiseerd. Van socialistische zijde is deze „corporatieve staat" door een redacteur van „Het Volk", den heer Matthijsen, in zijn bekend boek „een grootsche en bewonderenswaardige schepping" genoemd, al achtte hij dézen een product van tyranniek en ontijdig vooruit grijpen op wat de sociale evolutie had moeten brengen door middel van „democratie". De fascistische „corpora tieve staat" heeft dus twee kanten, een geestelijken en een materieelen. De eerste, de „staatsgedachte", leeft in de Nationale Fascistische Partij, wier organisme met den Staat vergroeit en het orgaan is voor de werking van de „democratische functies" der volksziel. Diezelfde „functies" vinden, op economisch terrein, in de tot een hiërarchisch complex geordende vakvereenigingen een effectief georganiseerde taak. Door deze strafferege lingen is de „fascistische staatsgedachte" onaantastbaar gemaakt: individueel belang, groepsbelang, klassebelang kan niet meer langs eenigen rechten en wettigen weg het staats- en volksbelang (zooals dit wordt gezien op de opperste plaatsen dezer politieke hiërarchie) aan tasten. De „democratische functies" der volksziel kunnen alleen maar nuttig, niet meer gevaarlijk en schadelijk ft - SLIJTERIJ IN GEDISTILLEERD - Wijnen. Limonades. Iso-Barometrlsche Bier Taplnrlchting Aanbevelend, F. H. KLUEN, Raadhuisstraat 46, HEEMSTEDE. - Telefoon 28264. geeft de biologische staatstheorie zoo moeten wij haar noemen slechts het bekende „sacro egoïsmo" tot richtsnoer. Zelfs de Volkenbond schijnt het niet als middel tot eenig gemeenschappelijk ideaal te willen hoogschatten. Het Christendom echter ziet achter alles Gods heiligen Wil. De organische eenheid van een „volk" is niet maar een biologisch gegeven, maar een werkelijk heid, die uit God is. Zoo is de organische eenheid van een menschelyke persoonlijkheid ook een gegeven, dat uit God is. Vandaar dat het Christendom met „vrijheid" niet roekeloos kan omgaan. Maar om die reden heeft het Christendom, zoowel voor die z.g. hoogere eenheden en hun nationale expansiepolitiek als voor het individu en zijn particuliere levens-„noodzakelijkheden", de eischen van dien heiligen Wil. Dat zijn allereerst eischen van Recht. Grond en grens van dat recht is de gave om te dienen. Zoo min als een mensch alles grijpen mag wat hij krijgen kan, is het aan een „volk" geoorloofd om meer in beslag te nemen dan het met zijn gaven aan de menschheid dienstbaar kan maken. Dat dienen is voor mensch en volk een zaak van zelfkennis, zelftucht en zelfbeperking. Zonder dat is volk en staat in principe een roofdier en zal het best georganiseerde volk pok het vratigste roofdier moeten zijn, gevaarlijk voor anderen, het gevaarlijkst voor zichzelf. Discipline is n.l. een heilzaam middel, wanneer zij de persoonlijkheid respecteert als werk Gods en haar bezielt voor een heilig doel. Zij is een bron van bederf, wanneer zij dit niet doet en slechts collectief egoïsme tot opperst motief heeft. Dat leert het Christendom en de historie be vestigt het. In de tweede helft van zijn rede stelde Z. H. Gel. de vraag, of „Fascisme" en „Democratie" wel zulke tegen stellingen zijn als vaak beweerd wordt. Dat hangt er van af of men onder „democratie" het wezen van de zaak of slechts een willekeurige theorie over die zaak verstaat. Spr. definieerde wat z.i. het wezen van „demo cratie" is, als: „een positief geloof omtrent een zekere intuïtie bij de massa en een negatief geloof aangaande TEL.10120 mensch. De menschvergoding van het democratisme en de staatsvergoding van het fascisme zijn verwant: het zijn twee polen van eenzelfde wereld, die aan Gods eer te kort doet. Daarom wordt voor zulke geesten de ge schiedenis tot een „Kampf um die Futterplatze" en het perspectief, dat Wells in zijn „Time Machine" en „War with Other Worlds" teekende, hun voorland. De actualiteit van het „Fascisme" ligt grootendeels aan het godvergeten biologisch fatalisme der buiten- en binnenlandsche politiek, dat den „roofdier-staat' accep teert, parlementarisme door dictatuur vervangbaar acht, wanneer dat „biologisch-nuttig" gewaand wordt, het Recht een byproduct van het economisch proces acht en weerloos staat tegenover philosophische praatjes over een a.s. „Untergang des Abendlandes". De positie van het Italiaansche Fascisme als één tegen allen brengt mede, dat het zijn staatsgedachte krampachtig verheer lijken moet en dat het althans theoretisch succes bjj die propaganda noodig zal hebben voor zijn binnenlandsch prestige. Zooals het thans nog is, bestaan er uit j Christelijk oogpunt groote bezwaren tegen. Agenda van den Stadsschouwburg te Haarlem. Zaterdag 9 en Zondag 10 Maart, 8 uur: Het Vereenigd Rotterdamsch-Hofstand Tooneel, Dir. Cor van der LugtMelsert: „Mensch en Oppermensch", Blijspel in 3 bedrijven, van Bernard Shaw. Donderdag 14 Maart, 8 uur: Fritz Hirsch Operette: „Die Fledermaus", Operette in 3 bedr., door Johann Strauss. iiimiiii zijn. Het geheel rust op den wil om den onderdaan te zien als middel, den staat als doel, het biologisch belang van „het volk" als opperst motief. Hoewel het Christendom onder allerlei vormen van staatsregeling bestaan heeft, is het toch van belang, dat strak-georganiseerde vormen het gevaar mee brengen, dat een vijandige geest bij de heerschers zich daarvan bedient tegen die Christenen, die niet blind zijn voor de consequenties der Christelijke belijdenis op staatkundig en maatschappelijk terrein. Spr. achtte dit van minder actueel belang, doch teekende protest aan tegen de stellingen dat het Recht „schepping" zou zijn van den Staat en dat de onderdaan „middel", de Staat doel zou mogen heeten. Men behoeft in Europa slechts rond te zien en te vragen of alles wat een „staat" ge lieft te decreteeren ook Recht is, om de oppervlakkigheid van dat standpunt in te zien. Wanneer een staats regeling het gevaar van identificatie van staats willekeur met Recht in zich draagt, heeft het Christendom be zwaar, omdat het Recht is uit God en onze wetten slechts het middel zijn om dat naar ons beste inzicht tot zijn recht te doen komen. Wanneer Prof. Rocco bezwaar maakt tegen Kant's uitspraak, dat „de mensch nooit geacht mag worden slechts de waarde van een middel te vertegenwoordigen", maakt hij bezwaar tegen den Bijbel, die den mensch „naar Gods beeld geschapen" noemt, en degradeert hy den mensch. Ook practisch kan Brillen. Zakmessen. Pincenez. Scharen. Luxe Étuis. Tooneel- en Veldkijkers. Barometers. Thermometers. Dubbel focus glazen Compasseu. voor afstand en Leesglazen. nabij. Loupen. BINNENWEG 2 4. TELEFOON 28483. Aanbevelend, H. SCHEEPER, Vertegenwoordiger Singer-Maatschappij. BORNEOSTRAAT 32. UW ADRES VOOR: Qrsmophoons, Platen, Veeren, Mondorgels Naalden, is de Borneostraat 23 HEEMSTEDE. REP A R ATIE-INRICHTINQ. dat gevolg niet uitblijven: onder die vernedering ver schrompelt de ziel en verkommert de geest van den Z A N D V OORTSCHELAAN 165 levert U STEMPELS van de Koninklijke Stempel Fabriek D. J. POSTHUMUS. TELEFOON 28071 ANNO 1810 BINNENWEG 80—82. Vanaf 1 Maart zijn de nieuwe prijzen ingegaan voor: GENEVER, BRANDEWIJN, LIKEUREN, COGNAC, WHISKY. VOOR DE KINDEREN. KONING KIKKERDIK EN Z'N ZOONTJE door G. Th. ROTMAN. 101. Hij zette ze een voor een in een grooten, houten emmer en hing die op aan een boomtak, die over het water van de rivier uitstak. En daar hingen ze nu. „Als die valsche ooievaar ons nu maar niet in den steek liet!" zuchtte Pierewiet. Maar de ooievaar kwam niet; die was misschien allang in Zuid-Afrika! En de zon ging onder en het werd nacht en nog steeds zaten ze daar eenzaam op den bodem van den emmer... Den anderen morgen werden ze al vroeg wakker. De koning lichtte Pierewiet op, zoodat hij over den rand kon kijken. „Daarginds op de rivier zyn vogels genoeg, die ons kunnen helpen," zei Pierewiet; „maar hoe moeten we er by komen?" „Ik weet wat!" zei de koning: „heen en weer springen!" Dit deden ze: één-twee, één twee, sprongen ze op den bodem van den emmer heen en weer. Eerst langzaam en toen vlugger, begon de emmer te schommelen; de tak wipte zachtjes op en neer en langzaam, met kleine schokjes, gleed de emmer naar het uiteinde van den tak... 103. Plomp! Met een geweldigen smak plofte de emmer in de rivier. De Nijlpaarden schrokken er van en keken het rare vaartuig verbaasd na. Ze dreven snel met den stroom meemaar waarheen? Want toen ze nog op den ooievaar hierover vlogen, had de koning wel gezien, dat er groote watervallen in de rivier waren. Hy was er dus wel een beetje ongerust over, of de reis wel goed afloopen zou 104. Bom! Daar dreven ze regelrecht tegen de pooten van een Maraboe, die in het water wat stond te dutten. „Hela, kun je niet uitkijkenzei de vogel boos. Maar toen riep hy opeens: „Aha, nu begrijp ik ineens wie je bent! Komt maar mee!"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1929 | | pagina 5