versche Eieren BEST VLEESCH WIP ff jÉiËKift Eerste Heemsteedsche Gramophoonhandel IS VERPLAATST Gen. Cronjéslraat 117 Alleen bij CHR. VOLLENGA, Door het gestadig leveren van is A. W. SPRUIJT Eerste Haarlemsche Dienstverrichting GROOTE Gemengd Nieuws. MEISJE, Telefoon 10290 71/2 ct. Raadhuisstraat 8. Barrevoetestr. 12, HAARLEM Rund-, Kalfs-&Varkensslachterij Uf P qpicdq Binnenweg 84 W. b. orlLKo Te|efoon 28341 FIJNE VLEESCHWAREN. DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT. geeft er een voorbeeld van. En als we nu een goeden raad mogen gevenneem er bij voorkeur een donkere stof voor, zooals bijvoorbeeld marine-blauw, bruin of zwart, met kraagje en manchetjes van wit, bleekrose of citroengeel. Het model dat wij hier weergeven is gegarneerd met opgestikte banden van dezelfde stof. Voor een middelmatige figuur, maat 44, heeft men 2.55 M. stof van 130 breedte noodig. De japon wordt op zij (links) gesloten en de rok heeft van voren (aan beide zijkanten) en van achteren plooien. Wanneer men deze japon gaat maken kan het aanbeveling verdienen het van een matte stof te doen. zooals bijvoorbeeld kasha, rips of popeline, enz. De plaats voor de met een fijne steek op de machine op te stikken banden is op het patroon met stippellijntjes aangegeven. De ceintuur wordt met een kristallen knoop of een metalen gesp gesloten. Overigens wijst het plaatje den weg vanzelf, nietwaar? Ten minste, wanneer men eenige ervaring in het zelf-maken van kleeren heeft. En wie dit niet heeft, nu, die zal er ook niet zoo licht aan beginnen. Loes. EEN DURE DRACHT. Dat zijde ten tijde van de Romeinen zeer duur was blijkt hieruit, dat keizer Heliogabalus (begin 3de eeuw v. Chr.) de eerste was die een geheel zijden kleed droeg, en keizer Auretianus weiger de zijn gemalin een geheel zijden kleed te koopen, omdat het te duur was. Nog in het begin van de 16de eeuw was zijde in Europa schaarsch en duur. Toen de kanselier Berthold Mandelsloh op een gewonen werkdag met zijden kousen aan bij Frederik de Wijze kwam, ontving deze hem met de woorden: „Bertholde, Bertholde, wat een ver keerde weeldezin! Ik heb ook zijden kousen, maar ik draag de mijne slechts op zon- en feest dagen." RECEPTEN. Voor pikante kalfslapjes (1 pond), elk van ongeveer ons, neemt men (/j ons spek (of vette ham), ons boter, 1/2 uitje, een weinig Cayenne-peper en V/2 kopje bouillon. De lapjes worden gewasschen, geklopt en met zout inge wreven. Dan wentelt men ze luchtig in wat bloem en bakt ze aan weerskanten lichtbruin, in de boter. Het spek (of ham) snijdt men in kleine stukjes en laat die uitsmelten, doet er den fijn- gesnipperden ui en de Cayenne-peper bij, waama men den ui lichtbruin fruit (en gaar), er den bouillon bijdoet, en alles in een stoofpan giet, waarin men de lapjes doet, die men op een zacht vuur laat gaar stoven (ruim een kwartier). HAMBURGER RIB. Hiervoor neme men 2 K.G. gepekelde en licht gekookte runderrib, borstelt die in warm water schoon, zet ze op met ruim kokend water en kookt ze een half uur per pond. Men geeft er gesmolten boter en doperwtjes bij. SCHOENLAPPERSTAART. Neem op 10 groote beschuiten, 10 flinke zure appelen, 5 volle eetlepels suiker, 5 lepels boter, 4 eieren en 1 '/o lepeltje kaneelpoeder. Men kookt op de gewone manier appelmoes en roert die dooreen met de geraspte beschuiten, de boter, de suiker, eierdooiers en kaneel. Het allerlaatste roert men er zoo luchtig mogelijk het stijf geklopte eiwit door, waama men alles in een met boter besmeerden en fijn paneermeel be strooiden taartvorm doet en deze schoenlappers taart in een matig warmen oven lichtbruin bakt, wat ongeveer 1/2 uur tot uur kan duren. Op een zeef laten uitdampen. Men kan de taart warm of koud, naar believen, opdienen. DE „STATENDAM". „Wilton dat was vjjf en zestig jaar geleden het huiselijke smederijtje van vader Bartel, ver trouwelijker Bart, te Rotterdam. „Wilton" is thans het rusteloos doorjakkerende wereld- bedrijf, waar alle scheepskwalen in den kortst mogelijken tijd worden verholpen, doch ook vaar tuigen van den grond af op pooten gezet worden. Het afbouwen van de „Statendam", in op dracht van de Holland-Amerika Lijn, vormt een belangrijke bladzijde in de veelbewogen ge schiedenis van het Wilton-bedrijf. Immers, het gold hier het afbouwen van het grootste passagiersschip van de Nederlandsche koop vaardijvloot, en het inrichten van dit zeekasteel naar de modernste eischen als een drijvende stad voor 2500 menschen. Den 20sten April 1927 arriveerde het kolossale gevaarte, dat eens de „Statendam" zou worden, te Schiedam, en binnen twee jaren werden nog 850.000 klinknagels ge slagen, in het totaal van rond 3 millioen, werden 23.000 M2. houten schotwerk geplaatst, 25.000 M2. vloer bedekt en 10.000 M2. plafond bekleed, werden 9.000 lampen voor de verlich ting aangebracht, 200 motoren voor allerlei doel einden, 900 patrijspoorten en meer dan 100 ramen en werd tenslotte de complete machine installatie met een totaal vermogen van 20.000 A.P.K. geplaatst. De bruto inhoud van het schip is 30.000 ton, de lengte 215 M„ de breedte 25 M„ de hoogte tot het promenadedek 21 M„ de diepgang 10 M. En thans heeft deze machtige oceaanstoomer zijn triomfantelijken proeftocht gehouden. Het spreekt vanzelf dat de belangstelling, die reeds van het begin af voor den reusachtigen drie pijper heeft bestaan, bij het uitbrengen naar zee enorme afmetingen had aangenomen: te Schie dam zelf, maar ook te Vlaardingen, te Maassluis, te Hoek van Holland was alles uitgeloopen om aan den wal bewonderend op te blikken naar den grooten vaderlandschen zeevaarder, en den nieuwen koning der zeeën toe te juichen. Reeds in de groote hall waar de passagiers ontvangen worden, heeft men het besef verloren zich op een schip te bevinden. In deze hall vindt men een fraaie winkelgalerij, een scheersalon, een dameskapper, e.d. Een schitterend trap'pen- huis'leidt naar de vier overige dekken, waarheen men ook door dertien verschillende liften ge bracht kan worden. De gezelschapszaal, over welfd door een koepel van gekleurd glas, is 23 M. lang, 17 M. breed en 5 M. hoog, en biedt gelegen heid voor voorstellingen, dansen, enz.; aan deze zaal van voorname weelde grenzen een rook kamer met bar en buiten een ruime veranda, een lees- en schrijf zaal, waar men kan genieten van de uitgebreide bibliotheek, terwijl vooruit op het sloependek de ongekend luxueuze Chi- neesche palmentuin ligt. Vermelding verdienen voorts de groote eetzaal, welke plaats biedt aan 450 personen, de kinderkamer, met eigen toonecltje, kruidenierswinkel, aquarium, e.d. De grootste verrassing blijft echter het sprookjesachtige zwembassin, gelegen onder een plafond van gouden cirkels met indirect zacht licht; hier zijn ook de sport-appartementen gelegen, waar men kan fietsen, paardrijden, roeien, bergklimmen, enz. Aan de inrichting van de z.g. touristen 3de klasse is ook groote zorg besteed. Ook hier hebben alle hutten stroomend koud en warm water. Riant gelegen op het achterschip is het veranda-café; men heeft hier ook het speeldek, niet minder dan 18 X 14 M. groot. De voortstuwing vaii het schip geschiedt door twee driebladige bronzen schroeven met een middellijn van 6 M„ die elk 22.000 K. G. wegen, en door middel van assen ter lengte van 76 M. worden gedreven door twee stel van drie tur bines. Als technische wonderen kunnen gelden het vernuftige ventilatie-systeem, waardoor iedere passagier in elke gewenschte richting een kouden luchtstroom door zijn hut kan leiden; de inrichting welke op de brug elk begin van brand, op welke plaats van het schip ook, ver klikt het gyro-kompas met zelfstuur-inrichting, het echo-loodtoestel dat de diepte aangeeft, enz. Inderdaad biedt de „Statendam", naast een weelderige inrichting en het maximum van comfort en verzorging, het ideaal van veilige vaart. Dit schip is niet alleen een aanwinst voor de vloot van de Holland-Amerika Lijn, maar tevens een voorwerp van nationale trots, dat den Nederlandschen naam ten goede komt. En deze groote Nederlandsche stoomer, waarlijk niet in de eerste plaats uit winstbejag gebouwd, leert ons opnieuw dat ook ondernemers goede vader landers kunnen zijn, wien het welzijn van de natie zeer ter harte gaat! OUD HOLLANDSCHE PAASCH- GEBRU I KEN. Veel is ^r eigenlijk niet meer over van wat men de Oud-llollandsche Paaschgebruiken zou kunnen noemen. Evenals alle vaste en openbare gewoonten bij ons volk hetzij op nationale feesten of herinneringsdagen, heilige dagen of wat dan ook wordt al meer en meer zuivere historieHet wordt alles langzamerhand als 't ware netjes opgeborgen in ons z.g. Traditie- Museum! We bewaren het enkel nog in onze gedachten En toch waren verschillende dezer gebruiken alleraardigst en karakteristiek! Ieder die het plattelandsleven van ,wat meer nabij heeft kun nen gadeslaan, weet dat het karakter en het sentiment van den oud-Hollandschen bewoner naar voren trad zoodra er „ietwat an de hand wasse" En hiermede bedoel ik niet in de eerste plaats* de zucht om voor eigen genoegen en lust eens „de blommetjes boite te zette" bij gelegenheid van volksfeest of karnaval. Neen ook in stemmiger oogenblikken en om meer gevoelige redenen, wil de Hollander gaarne zijn aard toonen Denk maar eens aan de Paschen en de Feest dagen, welke hieraan voorafgaan 't Was b.v. volstrekt niet om het „hebben" maar enkel om de aardigheid en nog meer om het „geven" dat schaapje van echte boeren- boter met de groene palmblaadjes als oortjes, wat we buiten op het land altijd op Paasch- Zaterdag kregen! En al stonden er nu bij den boer of bij den tuinder nu twee kan room van de eigen geiten't zou toch niet hebben kunnen gebeuren, dat op Paaschmorgen de klink deur niet voor de eerste maal openging voor het kleine oorkannetje room 'n present van den melker! Het eten van Paascheieren is nog beduidend meer in zwang vooral op het platteland. Hier is het niet jaren, maar wellicht eeuwen lang traditie geweest Men besteedde er in den regel royaalweg den „tweede Dag" an. Weken te voren waren de kippen- en veelal ook de eendeneieren opgegaard en op den middag van den Tweeden Paaschdag kwam de groote familieschaal op tafel en de wedstrijd begonIn den jongen tijd van schrijver dezes en in de omgeving zijner woon plaats, zou geen tuinder al was 't voor tien gulden de eerste jonge sla hebben verkocht als hij kans zag bij de eieren de eerste rijpe kroppen op z'n efgen feesttafel te hebben Deze tweede dag was in werkelijkheid gewijd aan de feesteterij Dat sommigen het in de kunst van eieren eten tot een respectabele hoogte hadden weten te brengen, kon men ter tafel op zoo'n dag van deze en gene hooren vertellenJaap had 'n oome, die d'r „vaif en veertig an konen Kees wist 'n boer, die 'n knecht had gehad „en die se vrouw z'n zuster liep mit 'n jonge, die ze vader had 'r roim vaiftig ingeslage... op 'n Paaschmaandag" Asjeblieft! En dat weer anderen de kunst van de zelf- beheersching niet hadden verstaan en om de bollebof te worden zich tot in het dierlijke had den ingespannen bewezen verschillende statistieken! Deze toonden aan, dat werkelijk ongure eters er in waren geslaagd na vele uren zwoegens een aantal van 120 tot 125 hard ge kookte eieren te verorberen Heel lang leefde nog in een Noord-IIollandsche streek het verhaal van een boerenknecht, die om nu eens extra buitengewoon uit te blinken het tot het eten op een dag van zegge 158 eieren gebracht had! De held van dit verhaal stierf drie dagen later! Echter behalve deze afkeuringswaardige Paasch-misbruiken was er bij de vorige ge slachten, vooral in het Oosten van ons land, een gezellige Paaschviering in eere! Met den z.g. Palm-Paschen begon dat al! Gewapend met grillig versierde stokken en Palm-Paaschboomen, trok een troep van de jongere bewoners eener streek vermomd en soms allerzotst uitgedost zooals bij Sinterklaas door het dorp en teekende met een veeg verf of roet de deurstijlen der woningen waar in dat jaar de huwbare deerns en jonge vrijers woon denZij gingen rond als de engel in den Nacht bij de eerste Paaschviering in het Joodsche Egypte. En op den Paaschdag zelf kwam al het jonge volkje samen in een kuil op de heide en buiten het dorp en hield over de jonge paartjes naar heel ouden trant Paaschgericht Het zou op deze plaats al te veel ruimte vergen, wanneer wij een overzicht wilden geven van de eigenlijke ritueele Paaschgebruiken der ortho doxe Israëlieten. Deze vieren hun Paaschfeest op een meer intense wijze dan eenig volk ter wereld. Bij hen geldt het Pascha als symbool eener algeheele vernieuwing en mogelijk krijgen wij een andere keer gelegenheid hierop eens meer uitvoerig terug te komen Liever willen wij dit korte overzicht besluiten met een van de meest karakteristieke en mooiste volksgewoonten ter gelegenheid van de Paschen, welke nu nog wel in verschillende streken van Drenthe en Overijsel tot uiting komt. Wjj bedoelen het z.g. „Paaschvuurbranden!" Tot dit doel gaan eenige dagen voor genoemd feest de jongens en meisjes van het dorp langs de woningen en zingen: Heb-ie ook 'n olde mande Heb-ie ook 'n bossien riet Aonders wol ons Paoschvuur nie brande. Aonders brandt uns Paoschvuur niet!... De hoeveelheid brandbare stof, welke op zoo- danigen ommegang wordt opgezameld, wordt met vereende krachten opgebracht naar de z.g. „Greute Barg" 'n open plek buiten het dorp, waar geen gevaar voor brand bestaatEn in den nacht van het Paaschfeest steekt men dan lustig den brand in het „Paoschveur" B. Meid: „Juffrouw, meneer is de badkamer binnengegaan." Hospita: „Goed. Als hij aan het refrein begint, moet je zijn ei in het water doen." (Humorist.) BESCHERM I)E VOGELS! Als de Lente nadert en de koude plaats maakt voor zachter weder, de natuur ontwaakt uit haar winterslaap, brengen onze gevederde zangers ons hun lentelied en geven aan veld en bosch leven en opgewektheid. Hoe jammer echter, dat menigeen ér niet van doordrongen is, dat die nuttige diertjes ons niet alleen genot geven door hun vroolijk gekweel en gezang, doch van hoe onberekenbaar nut zij zijn voor landerijen, tuinen, bosch en boomgaarden. Hoe jammer, dat de landbouwer nog niet ge noeg doordrongen is van het nut, dat de kievit hem aanbrengt op zijn landerijen en steeds zijn eitjes opraapt voor luttele stuivers, terwijl het diertje hem goudgeld opbrengt, wanneer hij meer zorgt voor zijn vermenigvuldiging, want zij zijn met tal van anderen door den Schepper gegeven tot ons nut. Verbiedt het zoeken van eieren, want onze gevederde vrienden brengen u groot voordeel aan door het vernietigen van tal van insecten. Neem ze dus in bescherming en bevorder hun voortteling. DE DRAADLOOZE VOOR 'T PLATTELAND. Voor den landbouw en den tuinman, ook weliswaar voor eiken platteland-bewoner, maar in 't bijzonder voor hen dan, die buiten wonen en „van den grond moeten eten", krijgt de draadlooze telegrafie en -telefonie een steeds grooter beteekenis; en het is zeer waarschijnlijk, dat binnen afzienbaren tijd voor deze twee groepen van buitenmenschen een speciale radio berichtgeving op landbouwgebied zal worden in gesteld. Hoewel ook in deze zaak het genot aan de radio hangende, niet geheel behoeft te worden verdoezeld of weggeredeneerd en dus gerust mag worden rondgebazuind, dat voor den buitenman de draadlooze één der middelen is om „midden in de wereld" te geraken, willen we het. aan gename aan de draadlooze ontvangst van muziek, enz., verbonden, verder laten rusten en ons bepalen bij het direct tastbare voordeel, dat boer en tuinman nu reeds, en in de toekomst nog meer, zullen kunnen trekken uit het bezit van een draadloos ontvangtoestel. Denken we eerst eens aan de weerberichten De post voor hem, die buiten een dagblad leest, dat het weerbericht voor den loopenden dag- bevat, komt in de meeste gevallen als van het meteorologisch instituut reedseen nieuw bericht draadloos wordt gegeven. Er zijn echter voldoende ontwikkelde buitenmenschen, die wel degelijk voor hun bedrijf de waarde van weer berichten, en vooral van snelle als die der draad looze, inzien en er steeds als 't moet voor den volgenden dag en den komenden nacht (bij vriezend weer) rekening mee houden. Hoe zal de boer een stuivende kunstmest strooien als de Bilt seint: „Storm uit het Zuid westen?" Dan is toch zonder tijdverlies aan pakken van anderen arbeid voordeelig! Als het weerbericht luidt: „Kans op nachtvorst", dan weet de tuinman, dat hij goed doet zijn bakken warmer te dekken en de fruitkweeker, dat ook hij slechts schade kan mijden door daadwerkelijk in te grijpen ter afwering van de gevolgen van eene misschien maar tijdelijke te lage tempera tuur. Zoo zouden honderden voorbeelden van positieve of waarschijnlijke weersverwachtingen kunnen doen zien, dat de draadlooze welhaast onontbeerlijk is en dat één tijdig ontvangen weerbericht zelfs een schade zou kunnen voor komen, die meer zou hebben beloopen dan de heele kosten van een radio-ontvanginstallatie. En daarom: allen die buiten wonen en die in de productiviteit van uw grond zoo heel vaak van het weer afhangen, schaft u een draadloos ontvangtoestel aan! Mevrouw G. H. KAARS SIJPESTEYN—STAP. Joh. Vermeerstraat 23, hoek 'Rembrandtslaan, Heemstede, vraagt een flink Ilollandseh of Duitscli voor dag en nacht, goed kunnende koken en werken. KRUIERIJ en TAPIJTKLOPPERIJ NIEUWE KRUISSTRAAT 8 NAAR HAARLEM. Telefoon 10349 jaar in jaar uit de leverancier van voornaamste families te Haarlem en Omstreken. Deze trouwe begunstigers blijven trouw aan hun leverancier omdat A. W. SPRUIJT jaar in jaar uit trouw blijft leveren HET BESTE Rundvleesch, HET BÉSTE Kaifsvleeseh en HET BESTE Yar- kensvleeseh, tegeu eoneurreerende prijzen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1929 | | pagina 6