Huize „Modern" Eierkolen J. A. Zwarter LOU QUIST m DRUPSTEEN'S KOLENHANDEL i0f^L (0em<tefayr ADVERTEERT IN DIT BLAD. HET LEIDT TOT SUCCES. VERKOOP NAAR INKOOP hm pan Rie ten Raa AFWEZIG Varkensvleesch lO et. per K-fi. verlaagd is. ZEER LAGE PRIJZEN»! Radio-Magazijn Ostra' Coitermanstraat !4, Telefoon 1215? Valkenburgerlaan 77 Telefoon 28504 Eerste Heemsteedsche Courant. Tooneelspeler en filmartist Consultatiebureau voor Kleuters. Am. Pers-Inrichting. Raadhuisstraat 67 EDISONSTRAAT 1 TELEF. 15795 Vet Kalfsvleesch en eerste klas Rundvleesch. Gelieve heden Uwe bestelling voor morgen op te geven. Des «Ivouds na 7 uur gesloten. Metselaar-Schoorsteenveger De nieuwste TRI-ERGON PLATEN MAAKT DL MELK BACTLR/LNVM DE. KOOKT NOOIT OVER ócU/ Lmaiift FABRIEKTE ■f: Bontwerken Bewaren van Bont Koffie (Ji de Qcuytec Zoen. Adolphe Engers vertelt. Opnamen in een Nederlandsche filmstudie. Ieder rechtgeaard Nederlander heelt minstens eenmaal in zijn leven den naam Adolphe En ger.-; op de lippen gehad. Hetzij dat hij hem ui de krant oop een schouwburgaffiche heelt aangetroffen, hetzij dat hij den kwtekeu Neder- lander met eigen oogen op de Bühne" heelt be wonderd. Daarom spreken wij Wet van een on bekende wanneer wij zeggen: Adolphe Engers ts weer in Holland. Als gast bi) het Rotterdamsch- Hofstad tooneel in twee succes-blijspelen van Molnar: EIN-ZWEI-DREI (een-twee-drie en EEN SOUPER. Wat dat beteekent? Avond aan avond een stampvolle zaal en een enthousiast publiek, da: een ontelbaar aantal open doekjes verlangt. Den Haag.... Rotterdam, succes, na succes Het grenst dus niet aan overdrijving, wanneer men beweert, dat Adolphe Engers een gevierd tooneelspeler is, wiens groot talent op de Juiste waarde wordt geschat. Dit is bewezen door net feit, dat zijn spel als gast in Nederland keer op keer op hoogen prijs wordt gesteld. Minder bekend in ons lana is, dat Adolpne Engers ook voor de film optreed!. In Duitseh- land heeft hij in ontelbare films een vaak heel belangrijke roi gespeeld, waarvan er slechts weinige en dan vaak nog verminkt naar Houana zijn gekomen. Een verheugend verschijnsel is het dus te noemen, dat wij over eenlgen tijd 111 ae gelegenheid zullen worden gesteld Adolphe En gers niet op het tooneel, maarop het witte doek in een Nederlandsche klankfUm te mogen bewonderen. Het woord Nederlandsche klankfUm mag geen illusies verwekken van een Duitschen of Amen- kaanschen superfilm, al wat men in Nederland op net gebied van speelfüm presteert --hoon nog tot het gebied van het experiment. Twee jonge Hollandsche filmvoortrekkers, Henk Alsem, Directeur van de Haagsche His- panofilmfabrlek en Gerard Rutten, regisseur en een der schrijvers van het te verfUmen manus cript FINALE hebben Adolphe Engers een der hoofdrollen toebedeeld. En Adolphe Engers po seert in een klein studio, te midden van het Haagsche Bosch gelegen. Dit achtten wij een schoone gelegenheid om den kleinen pittigen Molnar-vertolker eens van dichtbij ln zijn film-doen en laden gade te Slaan. De doodgraver... Bij ons blnnentredeu in de kleine studio, waar een groote bedrijvigheid heerschte, viel onmid dellijk ons oog op een klein mannetje in dood- band mot mijn gastrol bij Van der Lugt. Een paar avonden optreden, dan weer een poos niets, dan weer een avond,... Ik houd van snel achter elkaar afwerken. Aan het eind van deze maand, wanneer do opnamen voor „Fina le" zijn afgewerkt, vertrek lk weer naar Duitsch- land. Mijn zaken regelen, misschien een paar voorstellingen, ja met „Ein-zwei-drei" ben ik vast van plan een tournee door Dultschland te gaan maken, maar eerst met Maart naar Holly wood. Bij de Metro-Gojdwyn-Mayer optreden voor de Duitsche versie van een Amerlkaansctte film, waarvan de titel nog niet bekend is en dan ..Engers!!" Vanuit een hoek der studio schreeuwt Gerard Rutten een bevel. De lampen zwaaien om, de camera wordt in gesteld, Adolphe Engers stelt zich bij de deur op. Hij brengt de handen voor de borst, brengt den mond in een macabren grijns en maakt een stroeve buiging. De camera snort, stilte ..Tot weerziens, dames en heeren." Engers zwaait met de hand. Alle toeschou wers kijken verrast op. Adolph Engers is weer volkomen in zijn rol en schenkt aan niemand aandacht meer. Wi) sluipen stilletjes weg. Achter de gesloten deur hooren wij toevallig de doodgraver de laatste woorden uit de klankfilm roepen: „Tot weerziens dames en heeren (Nadruk verboden). DE SCHOONSTE MANNEN DER GESCHIEDENIS. KRIJGSVORSTEN, PRINSEN EN KONIN GEN WAKEN DE SCHOONSTE MANNEN- VAN HUNNEN TIJD, door MARJORIE BOWEN. (lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen te Londen). Behalve bij Lord Byron heeft de roem van van mannelijke schoonheid geen enkele zijner dragers overleefd. En toch heeft uitgelezen mannelijke schooneid op het leven en het lot van verschillende beroemde mannen blijkbaar evenzooveel invloed uitgeoefend, als het bezit van vrouwelijke schoonheid bij verscheidene in de geschiedenis beroemde vrouwen deed, dikwijls heeft zij zich getoond als een machtige factor in de politiek en bjj de gebeurtenissen van het maatschappelijke en cultureele leven. graverskleedlng, dat door felle schijnwerpers Het zou mij niet moeilijk vallen, voor tien of "twaalf dikwijls geciteerde vrouwelijke schoon heden (met het superlatief: „de schoonste vrouw der wereld") het mannelijke pendant te vinden. Helena van Troje had in Achilles een manneljjken partner, en datzelfde geldt voor bijna iedere gestalte der Oude Mythen. Als we ons echter richten naar latere eeuwen, dan ontmoeten wij allereerst: Keizer Frederik II. den „Keizer van het Avondland" (11941250 n. C.) welke een man was van buitengewone schoonheid. De kroniekschrijvers van dien tijd leggen den nadruk op de liefelijkheid den glans en de toovermacht van zijn verschijning. Hij was de eerste „vrijdenker", en werd tienmaal geëxcommuniceerd door het Vaticaan. Zelf zette hij zich in Jeruzalem de keizerskroon op liet hoofd, omdat geen priester dit durfde te wagen, en hij versplinterde Europa in zijn zege vierenden strijd tegen Paus Innocentius IV, waarbij het hem gelukte tijdelijk aan het Vati- kaan de macht te ontrukken. Frederik was var moederszijde en door opvoeding een Sicüiaan Toen in de 19de eeuw zijn graf geopend werd, heeft men uit zijn aardsche overblijfselen de gevolgtrekking gemaakt, dat zijn lichaam zwak moet zijn geweest en van fijne structuur. De doode was gekleed in prachtige gewaden, die nog geheel bewaard gebleven waren, slechts de gelaatstrekken van den keizer schenen door een of andere toeval tot ontbinding te zijn over gegaan. Zijn verstand echter en zijn karakter hielden gelijken tred met zijn schoonheid. Ëduard IV, de Koning van Engeland as het ideale type van een Engelschen krijgs overste: sterk, gespierd, vroolijk. moedig er. zorgeloos. Hij was een uitstekend krijgsman, hetgeen bewezen wordt door het verloop dei- veldslagen bij Northampton, Mortimer s Cross, Tovvton, en Barnet. Zijn persoonlijke deelname aan al deze veld slagen droeg er wezenlijk toe bij, dat zij werden gewonnen. Hij was een ideale koning, een rid der en een voorbeeld van een leider. Nog in den bloei zijner jaren stierf hij in het jaar 1183 n. C. op den ieefttjd van 11 jaar aan een onbekende ziekte. De moderne geschiedkundigen hebben deze idealen krijgsman en koning niet de aan dacht geschonken, die hij ongetwijfeld verdient. Een ander uitstekend krijgsman en in zijn t(jd gevierde held was Don Juan rail Oostenrijk 1154b15T7). de zoon van Karei V en Barbara Blomberg. De held van Repanto v/as het eenige lid van zijn geheels familie, dat op schoonheid aauspraak kon maken, tenminste wat het man nelijk gedeelte van die familie betreft. Zijn schoonheid schijnt op zijn lijdgenobten een die pen indruk tc nebben gemaakt. In zijn portret is het nauwelijks te bespeuren, wel echter in het standbeeld, dat voor den ongelukkigen krijgsman in Messina werd opgericht. John Milton (1608—1674) biedt ons het zeldzame voorbeeld van een werkelijk schoonheidstype, gepaard met groote geestelijke eigenschappen en strenge opvattingen. Meestal is de schoone man een soldaat of een hoveling. Maar deze purltetn- sche dichter kenmerkte zich door eaele, manne lijke schoonheid. Van den Hertog van Buckingham beweert men, da! hij de „schoonste man der drie Ko ninkrijken" war. en zijn zoon. Hertog Villiers, erfde de aantrekkelijkheid van zijn vader, hoe wel wy op zijn portret in de Londoner Natto- naalgalerij zijn eigenlijke gelaatstrekken nau welijks kunnen herkennen. Dat tijdperk was de tijd van de schoone mannen, of tenminste dat komt ons zoo voor, wanneer wij ous een oordeel vol men naai ilc schilderachtige kleedij van die uagen en dc handigheid, waarmede de portret schilders hun opdrachten uitvoerden. De bloed- lóoze gestalten van Holbeiu geraken op den achtergrond, daarentegen zegevieit Van Dijck: zachte, regelmatige gelaatstrekken treden te -voorschijn uit een schemerschtigeti achtergrond,j de stijve halskraag doet opgeld, de bovenwee- belicht op een macaberen met zUver besla gen doodkist leunde en in een druk gesprek met een dame was gewikkeld. De zwarte hoed stond grappig op het rossige haar, onder den arm was een parapluie gestoken. Toen het mannetje zich omdraaide om ons te begroeten, stonden wij voorAdolphe Engers. Hij kwam met uitge stoken hand op ons toe en onze verbazing be- merkend sprak hü gul, breed-ult glimlachend: .Heeren, Adolphe Engere als doodgraverl Zijn macabre grijnslach met de ontbloote zwart gemaakte tanden was in sinistere overeen' stemming met den doodkist, die op een kort bevel versjouwd werd. Het volgende oogenbllk waren wij ln een druk gesprek gewikkeld. Na tuurlijk allereerst over zijn nieuwste creatie ln de Hollandsche klankfUm „Finale". In het kort vertelde hij even de intrigue. De fUm speelt ln Den Haag op een guren regen- achtigen winterdagregen, hoestende men- sdhen.... trage trams, leege straten, kortom Den Haag gezien door een somber mensch. In deze stad spelen zich de finales af van verschil lende menschenlevens in verschalende kringen. En door dit aUes, door deze Haagsche straten wandelt een oud heer, de aannemer van begra fenissen.... symbool van den dood: Adolphe Engers. Op onze vraag wat hij ln verband met zijn ervaring op filmgebied in Dultschland over de toekomst van de Naüeriandsche film dacht, bracht Adolphe Engers langzaam zijn wit-ge- handschocnde handen in de hoogte, vouwde ze voor den borst samen, keek ons grappig aan en antwoordde: Deze vraag Is heel moeüijk to beantwoorden, In Duitschland en wel speciaal hjj do U.F.A. gaat alles in liet groot en liier wordt met beschei den middelen gewerkt, maar er zit pit achter en dat is dc hoofdzaak. In hoeveel lUms ik in Duitschland gespeeld heb? Honderd een en vijf tig, maardaar zyu er maar weinig van naar Holland gekomen. En die er nog van naar Holland zijn gekomen(Adolphe Engers lichtte dc wenkbrauwen op en kneep het lin ker oog veelbeteekend toe) zijn door de film keuringscommissie leelijk toegetakeld. Hoe ik hier eigenlijk bij de Hollandsche film verzeUd ben geraakt? Na mijn tournee door In- die.... wacht daar moet ik iets van vertellen. Mijn tournee door het eilandenrijk, dat zich als een gordel van smaragden rond den evenaar slingert, is een groot succes geworden. Avond op avond voor stampvolle zalen, voorstellingen cabaret en ecn-actere. Wü hebben ln liet geheel van acht tot één uur, hoofdzakelijk gevuld met een afstand van 32000 Kilometer afgelegd en alles per auto; decors, tooneelknechts, afüi de heelo rataplan. Aan onzen succestocht werd echter plotseling een einde gemaakt, door de on gesteldheid van een dei besten van mijn trouw troepje van vier, Else Grassau. De eertijds over al gevierde operettediva, thans operazangeres in Berlijn. U had Jaren geleden haar geweldige successen in Amsterdam mee moeten maken Afin om tot de draad van het verhaal terug te keeren. aan ons optreden dus was plotseling een einde gemaakt. De beste vergelijking voor mijn gezelschap wat 'n machine en weet, wanneer één radertje weigerten een nienw radertje was ln de rimboe niet te krijgen. Opbreken was nu het parool en na acht maanden door den tropenzon gekoesterd te zijn, kozen wij zee met de Baloeran, die ons 7 October weer netjes aan Holland afleverde. Toen naar Van der Lugt en den hoofdrol aanvaard in .een twee drie" en een souper van mijn lievelingsschrijver Molnar. Vooral het eerste sloeg in, succes na succes Ie» pre Ui; publick. Het Hollaudachc schouwburgpubliek is een prettig publick en Holland Is een prettig lend, waar lk mij even goed thuis gevoel als in mijn tweede ..vaderland" Berlijnmaar.één ding is jammer. In Holland gaat alle: een beetje langzaam, het parool van een Hollandei ls: Haast U langzaam. Dit vertel lk vooral in ver ding valt ln prachtige lijnen over de schouders. Wij kunnen nog twee mannen uit dat tijd perk noemen. Ten eerste de „schurkachtige Hertog van Monmouth" (16491685), wiens ge laatstrekken echter van zulk een schoonheid waren, dat Dryden over hem dichtte: „In dit gelaat spiegelt zich de betoovermg van het Paradijs. En ten tweede de eerste Her tog van Marlborough (1650—1722), welke zijn successen dankte aan zijn goede verschijning, die hij steeds in het juiste licht wist te plaat sen. HU was een groot krijgsman, en wie hem eens gezien liad, vergat nooit meer zUn opval lende gelaatstrekken. De portretten, die van hem tot ons gekomen zijn, geven ons door hun ne vulgariteit en kunstloosheid een geheel ver keerden indruk van den Hertog van Marlbo rough, maar datzelfde kan men eigenlijk ook zeggen van de portretten van de beroemde vrouwen, die ons uit vroegere eeuwen bewaard bleven. Een latere school, die nog meer succes naa, heeft ons van LODEWIJK XV een portret ge bracht, dat een bijna volmaakte manneUjKe schoonheid toont. Dit betooverende schUüenj geeft dezen koning, die niet de beste van zOn geslacht is geweest, weer in zUn kroningsormaat en het kan vergeleken worden met het schuaerij van Dorian Gray uit den beroemden roman van Oscar Wilde. Misschien was de koning vol strekt niet de aantrekkelUkste en betooverend- ste der Jonge mannen van zijn tijd; maar in ieder geval deed hfj een goede keuze, toen nu aan dezen portretschilder zijn opdracht gal, want deze kunstenaar wist mannelUke schoon heid en koninklijke waardigheid met echt Fransche elegantie tot een harmonisch geheel te verwerken. De dood van Lodewijk staat ln schrille weerspraak tot dit mooie schilderij. Evenals Marlborough onderging hij de schande van een vernederden en gedeemoedigden grijs aard. En ook hU stierf op tragische manier, ais een mensch, die in de diepte der verdoemenis geslingerd wordt. Met uitzondering van den dichter Milton en den genialen heerecher Frederik II, stierven alle bovengenoemde mannen een vroegtydlgen en gewelddadigen dood. Zij betaalden een hoogen prUs voor een kort stondig persoonlijk succes voor den roem, die zU nalieten aan een wereld, die zich reeds lang van hen vervreemd had. Dat is de tragiek der scshoonheid. Copyricht-Anglo-Amerlcan Newspaper Service-Harms Tlepen. Een vriendendienst. A.: Gisteren reed ik met mjjn Oom die een bekende bankier is in zUn auto door de stad. Je had moeten zien, hoe of al mijn schuldeischers keurig hun hoed afnamen B.: Acb zou je mU dien Oom niet voor een uurtje kunnen leenen? Vrouw des huizes: „Dat gaat zoo niet lan ger, Anna: iederen dag heb je een andere sol daat in de keuken!" Anna: „Dat komt, omdat niemand het bg u uithoudt; er wordt hier niets gekookt, dat eetbaar is voor een soldaat, anders zouden ze niet wegloopen!" Jfl of ik: A (uit de telefooncel van het café komend): „Nu moet ik toch heusch naar huls hoor!" B: „Heeft je vrouw getelefoneerd of je komt?" B: „Ja, zeven woorden heeft zc gezegd: Ik kom daar of JU' komt hier!" Een man informeerde aan het ziekenhuis of zUn vrouw daar lag. Hij had geruchten ge hoord van een ongeluk en zijn vrouw werd vermist. De directeur vertelde hem, dat er drie uur geleden wel een dame binnenge bracht was, die was overreden, maar dat zij nog geen woord had gesproken. „Zoo dan is het vast en zeker mijn vrouw niet geweest!" antwoordde de man en ging hoofdschuddend heen. Patiënt (liefhebber van een borreltje) tot dokter: „Ach dokter, ik beb in den laataten tijd zoo'n last van hartzwakte. Hoe komt dat toch?" Dokter: „Omdat U te veel hartversterkingen inneemt!" Rechter: „U hebt U vrouw geslagen. Ziet U zelf niet in, dat dat een groote lafheid is? Beklaagde: „Nou meneer de rechter, als U zelf eens met haar zoudt te doen hebben, zou U wel inzien, dat er heel wat moed toe noodig is". Tandarts. TOT 9 FEBRUARI. Voor spoedgevallen: Mevr. PRINS, Iordensstraat 77. Haarlem en H. G, ONSTEIN Spaarnzichtlaan 2. Heem stede. te Heemstede. Zitting den vierden Maan dag van elke maand van 2-4 uur. Aanvang 26 lanuari. Toegang kosteloos, en uit sluitend voor kinderen van één tot zes jaar. POSTLAAN 9. TELEFOON 28636. COSTUUM OPPERSEN f 1.5Ü. MET ONTVLEKKEN f 2.96. COSTUUM CHEMISCH REINIGEN f 4.00. Telefoon 28033 le straat voorbij remise E. S. M., BERICHT HIERMEDE dat het A. G. G. M. GIORGIS EN ZOON Ridderstraat 18 HAARLEM Telefoon 13310. Meine Mama war aus Yokohama 1 Honoed Banda f Mausi j la so ein Madel, ungarisches Made! Good Night Pardon Madame Sous les toits de Paris Marsch der Grenadiere Verkrijgbaar CAMPLAAN 1, HEEMSTEDE Uit Viktoria und ihr Husar. Uit Love Parade. «M TELEF. 28744. 1.14 H1 ..mm* DIEPEN Overweldigend is het succes papieren zakken hebben. Geen zwarte schuren en kelders meer. Het toppunt van zindelijkheid. met den verkoop van Anthraciet BELGISCHE ANTHRACIET afm. 20/30 BELGISCHE ANTHRACIET afm. 30'5U BABY ANTHRACIET afm. 10/20 „WILSO" ANTHRACIET Zindelijk. Zakken gratis. P.S. Bij slecht weer zakken binnenshuis. f 0.50 per 12Y3 K.G. f0.50 per 12b K.G. ro.35 per 12 H K.G. f0.55 per 12'-, K.G. Hygiënisch. .li 'savonds laat niet naar den schuur kolenscheppen. Altijd een paar '.öclinccjans 6 f SjUcr.tizcvk/r Stheuwtjfdaem ICS 7£aorUm Vertrouwd adres voor het moderniseeren en repareeren van alle soorten .Specialiteit Mantels op maat. Coupe en afwerking ge garandeerd. Tevens Mantels en Mantclcostuums 'vart prima Engetsche stoffen. Tot en met Woensdag a.s. 'i 95, 110, 130 ets. per pond. Elke kooper van: 1 pond ontvangt />-; pond 2 4 3 6 Ook bij U door onzen besteldienst gratis thuisbezorgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1931 | | pagina 6