DROGERIJEN - CHEMICALIËN - VERBANDSTOFFEN BOUWK: BUREAU SHELLTOX - FUT - RIDS, enz. GEBRS. REE I. Kampen" B. A. CASSEE Zn. BUREAU MINISTRE EN BOEKENKAST MASSIEF EIKEN TEZAMEN f 95.— DROGISTERIJ G. M. BRUHL Ass-Apoth. NIEUWE AVONTUREN VAN PIEPNEUS EN BIBBERSNOET. PIEPKUIKENS J. P. J. M. NAN DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT BRIEFKES UIT RACING-LAND BINNENWEG 143, HEEMSTEDE, TELEF. 28258 PREDIKBEURTEN V BURGERLIJKE STAND VERRASSEND ELEMENT. BIOSCOOP Door G. Th. Rotman. VAN HUIS JANSEN Alle Schilderwerken. UIT FILMLAND. Houdt uw huis vrij van insecten COMPLETE MEUBILEERING 83 ZIJLSTRAAT 83 TELEFOON 11307 HAARLEM ZIET DE ETALAGES! 'O' Gereformeerde Kerk, Koediefslaan. V.m. 10 uur: Ds. A. Dondorp. N.m. 5 uur: Ds. A. Dondorp. Nederl. Protestantenbond. V.m. 10% uur: Dr. J. C. A. Fetter, Rem. Prek. te Rotterdam. Ned. Herv. Kerk, Wilhelminaplein. V.m. 10 uur: Ds. Korff. Kapel Nieuw Vredenhof, Joh. van Oldenbarneveltlaan. V.m. 10.30 uur: Dr. W. Th. Boissevain, Herv. Predikant te Leiden.-- Collecte voor Medische Zending Simavi. GEVESTIGDE GEZINSHOOFDEN TE HEEMSTEDE. Opgave van 2 Augustus 1932. W. J. Merks, Madoerastraat 18. C. Mander- sloot, Bronsteeweg 3. J. Quaadgras, Bredero- laan 2. H. Róozen, Heemsteedsche Dreef 39. H. J. Rosendahl, Borneostraat 38. F. W. de Weert, Bosboom Toussaintstraat 59. W. F. W. Keiling, Raadhuisplein 7. R. H. Bykerk, Raadhuisplein 7. T. J. J. van Zoelen, Eerelmanstraat 12. GEVONDEN VOORWERPEN. Jerug te bekomen bij: A. Verzijlberg, Suma- traplantsoen 34,.,. een heerenhorloge; Drayer, Heerenweg 103 B'; een paar waterproof pijpen; H. Campagne, Orchideeënlaan 4, een sigaren aansteker; Veldhuijzen, Drieheerenlaan 49, een dameshoedje; Klees, Javalaan 63, een badpak met handdoek; Luiting, Landzichtlaan 36, een stoeltje; Bloetnendaal, Heemstedelaan 6, een vulpotlood; Ni'Sank, Billitonstraat 2a, een zwart met witte hond; A. IJtsma, Heerenweg 22, een houten kinderschopje; J. varrBruggen, Kastanje laan 37, rentezegels; Mej. Heijting, Mesdaglaan 2, een paar dameshandschoenen; Attema, Zand- voorterallee 41, een zeil; Lohman, Spaarnzicht- laan 4, 'n damestasch met inhoud; Bureau van Politie, een Yale-sleutel, 'een bruine kindermuts en een Jowil-sleutel. Getrouwd: Th. Heeremans met E. A. v. Rooden. Bevallen: C. M. StolvoortStevens d.; A. OorthuisBakkum d.; J. S. DondorpTazelaar d.; E. J. KlaverJongeling z. Overleden: Jag. Koster 68 j. Dat's een aardige gedachte En vernuftig ook er bij! Ja, dat is wel goed verzonnen Door de Spoorwegmaatschappij. Ik bedoel die nieuwe treinen Met bestemming onbekend; 't Brengt in 't klein vacahtiereisje Een verrassend element! U stapt in, en waar u uitstapt Weet u van te voren niet, Daar u 't op perron- noch treinbord, Noch op uw biljetje ziet. 't Kan in Hendrik-,Ido-Ambacht Of Uithuizermeeden zijn, Maar dat is juist de attractie Van die speciale trein. Voor op-avontuur-belusten Is 't wel aardig, naar ik meen; Heel den tijd zit je in spanning: Heerejée waar gaan we heen? Ja, riskant is 't wel een beetje, 't Ligt er aan, hoe 't is gesteld: Of je'er graag naar toe zou willen Of wel spijt hebt van je geld, Zooals laatst een van mijn vrienden, Pas verhuisd naar Rotterdam, Die uit zucht naar avonturen Aan zoo'n reisje deel eens nam, Maar bij 't eindpunt moest bemerken, Wat hij heel niet had gedacht! Dat de trein hem naar zijn oude Woonplaats had teruggebracht! LUXOR-THEATER. In Luxor-Theater draait deze week: „Kozakkenliefde". Inhoud: Op de Kaspische Zee vaart het schip „Nieuwe Maan" met bestemming Krasnov. Aan boord bevindt zich prinses Tanya, die, vergezeld van haar oom en tante, op weg is naar haar ver loofde, de gouverneur Boris Brusiloff. Op hetzelfde schip bevindt zich Michael, een kozakken-officier, die gedurende den overtocht 57. De ooievaar ging als 'n razende te keer, sloeg met z'n vleugels, trok en trok, tot opeens floep! het paaltje uit den grond sprong. En, terwijl de kikkers, die het touw vast hielden, ploemp, ploemp, onder doken, nadat ze eerst 'n eind mee de hoogte in waren ge voerd, ging de obievaar er klepperend van door, touw en paaltje meesleeperid 59. Toen het gejuich '3gr kikkers eindelijk opliield, gaf ik Bibbersnoet een por in haar zij. We keken elkaar 'n oogenblik aan, en holden toen doodelijk verschrikt naar huis... Wéér had den wij heelemaal mevrouw Goudmuis vergeten! Maar gelukkig, ze was nog niet thuis! Maar hoe moest Bibbersnoet weémdaarboven komen? Ja, daar stonden we met de handen in ons haar! 58. Maar vriend ooievaar zou niet lang van z'n vrijheid genieten: er kwam plotseling 'n motorboot aantuffen en een van de daarin zittende jongens greep het afhangende koord en bond het aan het bootje vast. En zoo verdween de leelijke kikkermoordenaar, tegelijk met de boot, klepperend en achteruit vliegend en onder luid gejuich van de kikkers. Niemand heeft hem nadien teruggezien. 60. „Weet je wat?" riep ik, „ik haal gauw bij m'n baas een ladder!" Zoo gezegd, zoo gedaan. Ik wist onbemerkt de ladder langs de achterdeur van mijn baas naar buiten te smokkelen, en even later klom Bibbersnoet al de ladder op, met bedoeling dan zoo door het raam weer naar binnen te glippen. Maar... wat was dat? „Halt!" riep een stem. VIII. Zeer geachte Heemstedenaren, Lieftallige Heenrstedenaressen; De toekomst is aan de jeugd! Niet alleen aan de rijpere jeugd, waarover wij U al de vorige week vertelden, doch ook aan de allerjongste generatie. De knapen, die nog op school zitten, en naast hun fijn jongensspel ook de begeerte voelen ont waken naar een boter gelen voetbal. Nu kan men die knapen natuurlijk naar een wei sturen, waar zij hun lusten bot vieren, doch waarbij echter alle controle ont breekt. Jongens zijn jongens, ongebreideld en impul sief, en in hun onbezonnenheid doen zij vaak dingen, die geen pas geven. Vooral ten opzichte van de karakter-vorming kunnen ook gebreken wortel schieten, die zich geleidelijk tot een moeilijk te wieden onkruid zetten. Dit zijn geen holle phrases, beste lezers en lezeressen, maar degenen onder U, die in het rijk bezit van kinderen zijn, weten zulks uit ervaring. Deze wetenschap ffeeft het Bestuur destijds doen besluiten de groote adspiranten- en junioren-groepen afzonderlijk te organiseeren. De junioren spelen regelmatig in de daarvoor door den Haarl. V. B. ingestelde competities. Daarentegen worden de adspiranten weer ge splitst in twee deelen. De oudsten spelen in de adspirantencompetities van genoemden Bond, in tegenstelling met de allerjongsten, waarvoor wij een eigen competitie hebben samengesteld. Dit bevreemdt Li misschien en lijkt U wellicht overbodig. Toch niet, want er zijn heusch termen om deze richting te blijven volgen. Ziet U niet over het hoofd, dat de leeftijd der aller jongste adspiranten varieert tusschen zeven a acht jaren en twaalf a dertien jaren, let wel, de allerjongste R.C.H.-ers. Als leider dezer competities fungeert een zeer tactisch en be kwaam leeraar. Naast wat heel eenvoudige lesjes in de voetbalkunst houdt hij zich meer met het paedagogisch gedeelte bezig; zoo geven leelijke woorden absoluut geen pas, maar in het bijzonder wordt de grondslag gelegd voor het begrip „eerlijkheid", en verder al datgene, wat noodzakelijk is om een jongen tot een kranigen Hollandschen kerel te maken. Voorts worden uit het aantal jongelui elftallen gemaakt, die door kleuren worden onder scheiden; zoo krijgt men elftal geel, ook rood, groen, enz. Deze elftallen nu spelen uitsluitend des Woensdagsmiddags de wedstrijden van hun eigen competitie, en de competitieleider maakt daarvan een ranglijst op, waarin zij hun krachten in cijfers vinden uitgedrukt. Is 't nog noodig te zeggen, dat het bestuur voor de kampioen een aardige verrassing heeft! Alleraardigst gezicht, dat jongenssepl, en wij kunnen een ieder maar vooral de ouders warm aanbevelen des Woensdagsmiddags eens om een hoekje te komen kijken. Doch alleen wordt er gespeeld, als het weer naar het oordeel van den leider, daartoe geschikt is. Gij zult U ongetwijfeld in den loop der tijden wel eens hebben afgevraagd, hoe al die leden wel regelmatig op de hoogte blijven, van al datgene, wat er in de vereeniging gebeurt. Een zeer logische vraag. Uit den aard weet een ieder tot in de kleinste bijzonderheden, hoe het eerste elftal 't maakt, doch niet elk R.C.H.-er weet om een voorbeeld te noemen, welk figuur het achtste elftal slaat, of de Junioren-B, adspiranten-D, of de kleur-elftallen. Met al deze interne bijzonderheden houdt de vereenigings- krant zich bezig, „Ons Racing Nieuws" ge- heeten, en dat maandelijks verschijnt; dit club blad ontvangen alle leden en donateurs gratis thuis. Zoo langzamerhand zijn wij aan het einde gekomen van onze taak om onze vereeniging bij U te introduceeren. Als een der laatste punten stond op ons programma, diegenen aan U voor te stellen, die de R.C.H.-machine helpen drijven. Een lastig karwei, niet om U een rij namen op te sommen, die gebouwd hebben en nog bouwen, doch hoofdzakelijk omdat de ras echte clubmannen er zoo weinig prijs op stellen hun namen genoemd te zien. Het allerliefste gaan in alle stilte hun gang, en komen slechts dan voor het voetlicht, als de noodzakelijkheid 't gebiedt. Laten wij daarom tot besluit van dit briefje hun wensch eerbiedigen, want 't is toch maar ondergeschikt, wie de machine drijven, hoofdzaak is, dat zij draait, en goed draait! Bent u 't daarmee eens? T.a.v. O. R. NEWS. AANNEMERS BEËEDIGDE MAKELAARS. MEESTER LOTTE LAAN 12, TELEFOON 15468 Nieuwbouw, Verbouwingen Onderhoudswerken. HEERLIJK EN GOEDKOOP WED. P. KOOMEN ZOON GIERSTRAAT 39, TEL. 10153 KOEDIEFSLAAN 23 J. C. VAN OOSTZANENLAAN 10 (bij de Blauwe brug) HEEMSTEDE - TELEFOON 28681 ONTWERPEN ADVIEZEN, BEGROOTINGEN, VERBOUWINGEN EN ONDERHOUD LANCKHORSTLAAN 91 ZEir 2 8 6 2 9 met de prinses flirt, dócli den dag voordat het doel van den reis bereikt wordt, komen zij beiden tot de ontdekking, dat zij werkelijk van elkander houden. Zoodra de gouverneur bemerkt, dat er een liefdesverhouding tusschen zijn verloofde en den jongen officier bestaat, plaatst hij dezen over naar een gevaarlijk fort aan den grens. Michael is verontwaardigd, dat het meisje, waarvan hij houdt met een ander om zijn geld zal trouwen en zingt op den avond van het verlovingsfeest een voor haar beleedigend lied. De prinses, die deze beleediging niet vergeten kan, begeeft zich vergezeld van haar oom naar het fort, waarvan Michael intusschen het com mando overgenomen heeft, en wreekt zich door hem een flinke afstraffing met een zweep toe te dienen. Nog voor zij het fort wederom heb ben kunnen verlaten wordt dit door opstandige bergstammen ingesloten en met den dood voor oogen bekent zij Michael haar ware liefde. Zij roepen een priester en trouwen. Onmiddellijk na de huwelijksplechtigheid doet Michael aan het hoofd yan zijn troep een uitval en slaagt er in de oproerlingen te verjagen. De gouverneur komt met versterking in het fort en overtuigd, dat Michael niet levend terug zal komen telefooneert hij den Czaar om den dapperen officier verschillende rpilitaire onder scheidingen en een bevordering te geven. Tanya is de wanhoop nabij als enkele over levenden haar komen vertellen, dat van de heele bezetting van het fort geen mensch meer in leven is. Doch dit bericht blijkt onjuist te zijn en Michael komt aan het hoofd van zijn man nen terug tot groote ergernis van den gouver neur, die thans ook verneemt, dat Tanya den vorigen dag getrouwd is. In de hoofdrollen Lawrence Tibbett, Grace Moore, Adolphe Menjou en Roland Young. „CONGORILLA" Nu ongeveer twee jaar geleden heeft Fox Film Corporatarion een expeditie uitgerust met den heer en mevrouw Johnson aan het hoofd, om in Afrika het leven der gorilla's en andere bewoners der wildernis te verfilmen. Hieruit is de film „Congorilla" ontstaan „Congorilla" is de eenige klankfilm, die in haar geheel in de binnenlanden van Afrika is opgenomen. Meer dan 60.000 meter negatief zijn noodig geweest, om de eigenaardige ge woonten dezer gevaarlijkste dieren der wildernis op de lens vast te leggen. De gorilla's werden hoog boven in het Alumbongo-gebergte, in de Belgische Congo ontdekt, beloerd en opgenomen. Behalve de congorilla-scènes, die de meeste verbazing wekken, vindt men ook andere, niet minder eigenaardige beelden. Men ziet leeuwen in het oerbosch, aanvallen van nijlpaarden op een boot, enz., enz. In het donkere, gevaarlijke oerwoud van Itura ontdekte men den stam der dwergmenschen of Pygmeeën, het schuwste en vreemdste menschenras der aarde. Voordat de Johnson's het Pygmeeëndorp be reikten, hoorden zij des nachts in het oerwoud trommelgeluiden, die gelijkenis vertoonden met morse-signalen. De ontdekkers brachten drie weken bij de dwergenstam door. Ze deden opnamen van hun gewoonten, hun dagelijksche arbeid, hun dansen, liefde, huwelijk, jacht, gevechten en dood. Als een droom uit voor-historische tijden gaan deze filmbeelden aan onze oogen voorbij. „Congorilla" is tot een ongewone film ge worden, waarmee een hoogtepunt bereikt is, uit een wetenschappelijk oogpunt, omtrent vreemde, onbetreden landen en hun bewoners. Vorige expeditiefilms waren wegbereiders voor deze film, die het hoogtepunt op zijn gebied heeft bereikt. EEN HUIS VERHUIST. Het is niets nieuws, dat voor opnamen van enkele scènes gebruik gemaakt wordt van een buitenhuis, maar het aller-nieuwste op dit gebied is, dat het buitenhuis voor de opnamen naar den studio gebracht wordt. De nieuwe Metro Goldwyn Mayer film „Prosperity", waarin de hoofdrollen vervuld worden door Marie Dressier en Polly Moran speelt voor een groot gedeelte in een oude boerderij in Californië. Een voor het doel geschikte boerderij werd niet ver van Hollywood gevonden en onder toe zicht van technisch personeel van de Metro Goldwyn Mayer studio's afgebroken en in stuk ken naar een geluidsstudio vervoerd, waar het in den oorspronkelijken vorm wederom werd op gebouwd. De boerderij was gebouwd van stevig eikenhout en bevatte mooi bewerkte oude deuren, glas in lood ramen en andere bijzonder heden, zooals dit meer voorkomt in de oudp boerderijen in de omgeving van Hollywood. DOOR MIDDEL VAN VERKRIJGBAAR BIJ Drogisterij „DE GEDEH" APOTH. ADS. WILHELMINAPLEIN 17 TELEFOON 28366 Hij bleef langer bij z'n familie dan hij gewild had, maar kon zich zoo moeilijk losrukken van hun aanhouden om bij hen te blijven eten. Neen, dat ging niet, hij had iemand beloofd in de stad te gaan eten. Hij was blij. Een vonkje hoop vlamde nog in hem op, dat hij Ada vanavond tenminste nog bij zich zou hebben. Vlug, rad pratend, bon jourde hij z'n familie, holde de trappen van het bovenhuis af en stormde de straat op naar het café, waar hij haar achter gelaten had. Toen hij bij haar kwam, was hij weer rustig. „Zullen we eerst gaan eten, Ada?" Ze knikte. Buiten op straat, in den striemenden regen, voelde hij haar arm rillen tegen den zijne, trachtte haar beschermend te omvatten, maar hield zich in. Hij had er immers geen recht meer toe, nu hij de verloving had verbroken en dit hun laatste samenzijn zou wezen. Ineens trok hij haar mee schuin de straat over, mompelde verwoed een verwensching tegen een straatslenteraar, die kwasi-beleefd sarcas tisch z'n hoed afnam voor haar, Ada. Zoo schoof-ie naar de hall van Suisse, troonde haar mee. „Gaan we hier in?", vroeg ze zacht angstig verbaasd. „Ja, je wou toch eten, niet?", antwoordde hij. Hij schrok van z'n eigen harde stem. Ada at niet veel, en hij, met z'n grooten hon ger, kon het heer lijk bereide maal met moeite door z'n keel krijgen, slokte twee gla zen bier op, zei aanvankelijk geen woord. Dan trachtte-ie z'n ge dachten af te lei den en vroeg haar wat. Zij maakte een opmerking over een paartje iets verder weg, en beiden ginne gapten ze even, maar beiden voel- den dat het ge- Zei aanvankelijk geen woord, maakt was, ge wild, om die groote smart van de scheiding te vergeten. „Wat wil je doen vanavond, Ada?", vroeg hij zacht, zich voorover buigend om z'n ge fluister verstaanbaar voor haar te maken. Schijnbaar afwezig haalde ze haar schouders op, lusteloos, terneergedrukt door het verdriet, dat gekomen was, en door 't leed, dat komen zou. „Wil je naar de bioscoop?" Ze knikte. Boven in den foyer van het Rembrandt- theater dronken ze een kleintje-koffie. Hij hoorde Ada's stem niet. Wat vertelde ze nu? Het drong niet tot hem door. Hij keek weer naar haar, bewonderde haar, vervloekte zichzelf, dat hij met haar wilde breken. Maar moest-ie dan z'n ouders niet terwille zijn? Zou hij kunnèn breken met thuis? Neen, dat kon-ie ook niet. Hij had z'n belofte gegeven. Het was een opoffering, want hij kon het eigenlijk met. Alles, wat hij nu deed, uit verstandelijke over wegingen, kwam met z'n gevoel in opstand. Z'n moeder had gezegd, dat hij z'n gevoel moest uitschakelen, maar hoe kon hij dat doen? Was dit wel de rechte weg om tot een beslissing te geraken? Hij hield van Ada, en waarom mocht hij haar dan niet behouden? Omdat z'n j ouders meenden, dat zij onwaar was. Van hun standpunt bezien, was het wellicht verkeerd i geweest niet onmiddellijk met de waarheid voor den dag gekomen te zijn. Maar zou het wel de j juiste weg geweest zijn om dadelijk de harts geheimen, die zij hem had toevertrouwd, over te vertellen aan derden, ook al waren die dan z'n ouders? Neen, dat ware niet fair geweest Bovendien, wat betrof het eigenlijk? Haar familie deugde niet. Maar omdat haar familie niet deugde, behoefde zij toch niet slecht te zijn. Zij was eerlijk, oprecht. Zou hij haar dan niet mogen liefhebben, alleen omdat haar vader niet deugde? In den feilen tweestrijd hadden z'n ouders hem er toe overgehaald, de betrekkingen met Ada te verbreken. Hij had het beloofd, onder drang van tranen „Die Melodie des Herzens." Was het toeval, dat juist deze film vertoond werd? Er lag zooveel van hun eigen gemoeds stemming in. De koorzangen van de klankfilm beroerden z'n gemoed. Deed de smart hem dieper denken dan anders? Geen woord werd er tusschen hen gesproken. Alleen drukte hij zacht z'n lippen op haar mond, als wilde hij alle liefde, die nu nog in haar was, met zich meenemen. Maar, toen hij haar losliet, voelde hij die wegglijden, met haar, omdat hij toegaf aan den drang van z'n verstandelijke overwegingen. Op het voorbalcon van de tram, die hen naar het station bracht, spraken ze geen woord. Beiden stonden nadenkend tegenover elkaar, beseffend wat er gebeuren ging, en niet be grijpend waarom ze van elkaar moesten gaan. Bij het eindpunt van de tram trok hij haar haastig mee, door den stroomenden regen over het lichten-flikke- rende asfalt van het stationsplein. Op het perron drupte weemoedig de regen langs het dak vlak voor de wagen, die reeds klaar ston den. Zachtjes duwde hij haar in een coupé, zette zich een oogen blik naast haar neer en dacht er aan hoevele malen hij zoo reeds met haar was mee gegaan. En nu moesten ze scheiden. „Ik kan me niet voorstellen, dat het allemaal voor bij is," fluisterde zij bijna onhoorbaar. „Laat me je schrijven," smeekte ze. „Schrijf me niet," stokte-n-ie. Z'n hart riep hem naar haar, die hij lief had, en toch zei hij dat vreeselijke. Portieren werden dichtgeslagen. „Dag, Ada," en hij drukte voor de laatste maal een kus op haar voorhoofd. „Dag, dag Hoe weemoedig-lief klonk die stem. Hij smeet het portier dicht, de wielen knarsten. Nog stond hij somber op het perron, starend in de zwarte duisterende diepte, waarin de laatste wagen was verdwenen, met zich nemend het geluk. Voorbij JAN D. REMPT. Op het perron....

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1932 | | pagina 2