i nieuw schooljaar EEN PIJLTJE! nzznnzvz de eerste heemsteedsche courant J. SPAARGAREN VOOR 35 CENT AFSLAG ZET U SCHRAP GARAGE PRINS, Leidschevaart 254 HET BABY-WOLHUIS HEEMSTEEDSCHE MUZIEKSCHOOL ELECTRISCH BEDRIJF RAS HONDEN TE KOOP KENNEL KLEIST Runder-, Kalfs- en Varkensslachterij VARKENSVLEESCH DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT GEMENGD NIEUWS. FILMNIEUWS. AUTO STALLING vanaf f 7.50 p. m. Eerste klas REPARATIE-INRICHTING W. S. v. d. BRINK IAVALAAN 35 Heemstede FOCUS GLAZEN vooikomin het gedurig verwisselen van lees- en afstandsbril. W. I. VOGEL, Opticien, BINNENWEG 24, KAMER- EN Dir. B. J. W. SANDERS Houtvaartpad 206 - Telef. 15858 - Haarlem EBRS. van DUIVEN BODEN WONINGINRICHTING - VLOERZEILEN, ENZ. WERKPLAAT/ UITGERUJT MET DE MEE/T MODERNE WERKTUIGEN MEJ. Dr. MARIE THIEL Haarlem - Vijverlaan 8 Lessen hervat HARTEL Coöp. Boerenleenbank Fransch - Duitsch-Eng. j Privaat- en clublessen MEJ.C. S. de LUGT - OOSTERL. 15 ADVERTEER IN TELEFUNKEN-PLATEN. Radio en gramofoon hebben langen tijd als rivalen tegenover elkaar gestaan, een verbitter den strijd voerend om de gunst van het publiek. Pe gramofoonplaat, welke gedurende ongeveer een kwart eeuw een schier onaantastbare machtspositie in de huismuziek wist te hand haven, scheen door de uitvinding van den radio- (iinroep op den achtergrond te zullen worden oedrongen. Weldra echter bleek, dat de concurrentie van ,le radio een krachtige stimulans vormde voor de gramófoonmuziek, met als resultaat, dat radio en gramofoonplaat sinds eenigen tijd als gelijkberechtigde concurrenten naast elkaar op tieden. In dezen gang van zaken is nu een nieuwe phase aangebroken: radio en gramofoonplaat, thans nog concurrenten, zullen morgen elkanders medestanders zijn en niet meer tegen elkaar strijden, maar met elkaar dienen. In dit licht moet dan ook het bericht be schouwd worden, dat Telefunken, de bekende industriefirma op radiogebied, als organische ontwikkeling harer electro-acoustische belangen, thans zelf als gramofoonplatenproducente op treedt. Deze nieuwe Telefunkenplaten zijn een over tuigend voorbeeld van hetgeen de moderne pnametechniek bereiken kan en overtreffen igenlijk de verwachtingen, zelfs als men in mmerking neemt, dat zij zijn uitgebracht door een firma, welke op het gebied der electro- oustiek over een zoo rijke ervaring beschikt. N et slechts dat deze platen een natuurgetrouwe wtergave over het geheele toonbereik mogelijk maken, maar het klankbeeld is van zoo door- htfge klaarheid, dat in het orkest elk instru ment „vrij" staat. De soms ondefinieerbare ver menging van klanken is volkomen vermeden; er zit diepte en perspectief in, zoodat een even wichtig en harmonisch geheel van groote be koring en natuurgetrouwheid verkregen wordt. JOHN GILBERT. ohn Gilbert, die het tot de allerhoogste rang ii de film-industrie bracht met de films ,,The irv Widow (Het jolige Weewtje), waarin optrad met Mae Murray onder regie van rich von Stroheim en „The Big Parade" (De roote Parade), met Renée Adorée, Karl Dane en Tom O'Brien, onder regie van King Vidor, verd geboren in Logan in den staat Utah, in het jaar 1899. Zijn vader was directeur van een reizend tooneelgezelschap, terwijl zijn moeder, die be kend was als Ida Adair, tevens als ster van het gezelschap optrad. Zijn jeugd bracht hij door met het trekken van het eene hotelletje naar het andere. Zijn opvoeding ging met horten en stooten, alhoewel hij gedurende eenigen tijd een cursus volgde aan de Hitchcock Militaire Academie te San Rafael in Californië. Nadat hij eenige ervaring had opgedaan als manager van een tooneelgezelschap in Spokane, verslaggever en vetkooper voor de Goodrich Rubber Company in San Francisco, richtte hij zijn stappen naar de wereld-vermaaks-bron, die bekend staat als Hollywood. Hij kreeg er werk als figurant tegen een salaris van 15 dollar per week en den eersten dag die hij in de studio doorbracht, trad hij op als een Sioux Indiaan en vertrouwensman van het Statenleger in een Wild West film. Na een zeer afwisselende en moeilijke leer school te hebben doorloopen, kreeg hij zijn eerste werkelijke rol te spelen in de William S. Hart film „Heli's Hinges". Kort hierna speelde hij een aantal onbeteekenende rollen zoo goed, dat hij een twee-jarig contract kreeg bij de door Thomas H. Ince juist gereorganiseerde maatschappij: Triangle Company. Maar de cinematographische triomf was nog verre. Niet tevreden met den kleine rollen, die hij steeds weer te spelen kreeg, begaf Gilbert zich op het glibberige pad van scenario schrijver. Hij verkocht eenige verhalen aan een maatschappij, die echter door de depressie, die door den oorlog veroorzaakt werd, failliet ging. Door echter steeds vol te houden in den tijd van vele ontmoedigingen, slaagde hij er eindelijk in het scenario te schrijven voor de film die door Maurice Tourneur gemaakt werd „The Great Redeemer" en deze film werd een succes. Vanaf dat oogenblik was Gilbert Tourneur's rechterhand en een jaar later zag hij de ver vulling van een reeds lang gekoesterde wensch, n.l. regisseur te worden. Toen hij echter de hoofdleiding kreeg bij een in New York te maken Hope Hampton film, zag hij in, dat hij toch eigenlijk niet voldoende ondervinding hiervoor had en greep de gelegen heid aan, om als acteur dienst te nemen bij de Fox Organisation. Irving Thalberg, de jonge productieleider van de Metro Goldwyn Mayer, zag twee films van hem, „Cameo Bird" en „De Graaf van Monte Christo", voorzag groote mogelijkheden voor Gilbert en bood hem een zeer aanlokkelijk langdurig contract aan. IEMAND DIE VAN EIGENAARDIG GEZEL SCHAP HOUDT. Obscure types vulden de gelagkamer van een ongunstig bekend kroegje in een van de donkerste steegjes van San Francisco. De dikke herbergier vulde de potten met schuimend bier, waarvoor San Francisco in 1906 beroemd was. De binnenkomst van een onbekende deed de opgewonden gesprekken verstommen en met een afkeurende verwondering keek de kastelein naar een jongen man in onberispelijk smoking met hoogen hoed, die kalm binnenkwam. Aller oogen volgden hem, terwijl hij rustig de gelag kamer doorliep en een rondje voor alle aan wezigen bestelde. Hier en daar werden de hoofden bij elkaar gestoken, maar allen dron ken mee. „Ze hebben me verteld, dat hier het beste bier van San Francisco te krijgen is," merkte de jonge man op en bestelde een tweede rondje. De kastelein voelde zich niet op zijn gemak, er was een eigenaardige stemming in de kroeg te merken, die weinig goeds voorspelde. Terwijl de potten voor het tweede rondje gevuld werden, kwam een nieuwe gast binnen. „Hallo, Jack," begroette hij den jongen man. "„Dit is mijn vriend John Barrymore, die in San Francisco optreedt," met deze woorden stelde hij den vreemdeling aan de aanwezigen voor. De spanning was gebroken, er werd nog meer bier geschonken. Toen Barrymore met zijn vriend Ashton Stevens, een journalist, bekend in heel donker San Francisco, de kroeg verlieten, kwam een ongunstig uitziend type hem de hand drukken. ,,'t Is maar goed, dat Ash Stevens binnen kwam," zei hij. „We wisten niet, dat je een vriend van hem was en hadden je heele hebben en houden al onder elkaar verdeeld." John Barrymore kwam later dikwijls in het donkere kroegje en hij was daar veiliger dan ergens anders. Met alle stamgasten was hij goede vrienden. Hier hoorde hij vele verhalen uit de onderwereld en bestudeerde typen, die hem later in zijn karakterrollen op het tooneel en voor de camera van pas kwamen. Zijn uitbeeldipg^yan den gentleman-inbreker in de Metro-Goldwyn-Mayer film „Arsene Lupin", waarin hij met zijn broer Lionel samen speelt, was gebaseerd op een karakter-studie, die hij in Parijs maakte. Toen Barrymore pas in Hollywood was, verwonderde men zich over zijn eigenaardige vrienden. Hij maakte uit stapjes naar Honolulu met oude zeelieden en correspondeert nog steeds met een jager in Alaska, dien hij jaren geleden leerde kennen. Zoo heeft hij een groot aantal eigenaardige vrienden over de geheele wereld. Hij heeft vele vooraanstaande personen leeren kennen, maar ook vriendschap gesloten met zwervers, die den nacht op de banken in de parken doorbrengen. EEN VLIEGTUIGMOEDERSCHIP ALS STUDIO GEBRUIKT. Voor de film „Titanen der Lucht" stelde de Amerikaansche Marine het vliegtuigmoederschip „Saratoga" beschikbaar en de Metro-Goldwyn- Mayer technici richtten het tijdelijk in als een geluids-studio. Gedurende de gefilmde manoeu vres bij Panama en den tocht door het Panama- Kanaal waren de operateurs over het geheele schip aan het werk en werden ook een groot aantal opnamen uit vliegtuigen gemaakt. Als onderdeel van de manoeuvres filmde men ook de landing van een zeppelin op het vliegtuig moederschip. ALS DE LOCOMOTIEF FLUIT. Door WILLIAM PENNY. Wallace Ford en ik liepen te praten over ver schillende onderwerpen, toen we een locomotief hoorden fluiten eu ik merkte op, dat zijn ge zicht betrok. „Wat is er?" vroeg ik met een voorgevoel, dat ik kans had een interssant verhaal te zullen hooren. „Als ik een locomotief hoor fluiten, moet ik Patiënten op „Zonnestraal" (Sanatorium voor Arbeidstherapie voor t.b.c.-Ijjders), waarover elders in dit blad wordt gesproken, aan den arbeid in de \ye{k- plaats voor machinale houtbewerking. steeds denken aan de tragische omstandigheden, die mij mijn film-naam Wallace Ford deden aannemen," antwoordde hij en vertelde mij een gedeelte van zijn levensgeschiedenis. Tot ongeveer een jaar geleden wist de jonge Metro-Goldwyn-Mayer acteur niet waar hij ge boren was en wie zijn ouders waren. Zijn jeugd bracht hij door bij pleegouders op een boerderij in Canada, waar hij hard moest werken en slecht behandeld werd. Op de boerderij werd hij „Samuel Jones" genoemd. Hij liep weg en een machinist liet hem meerijden naar Winnipeg en onderweg hielp hij den stoker. Uit later ge vonden gegevens blijkt, dat hij toen elf jaar was. „Samuel Jones" kwam in Winnipeg in den tijd van de spoorwegstaking en de werkwilligen waren door de stakers op de terreinen van het station ingesloten. Hoewel er van beide kanten geschoten werd, zag hij kans levensmiddelen en sigaretten voor de ingesloten mannen te halen. Als belooning kreeg hij een baantje bij de spoorwegmaatschappij. Tot het uitbreken van den oorlog bleef hij in Winnipeg. Hij probeerde dienst te nemen, doch werd steeds afgewezen als te jong. Eindelijk gelukte het hem bij de marine te komen, maar twee dagen later werd den wapenstilstand gesloten en „Samuel Jones" was een van de eersten, die zonder werk op straat stond. In die dagen ontmoette hij den echten Wallace Ford. Zij werden goede vrienden en zwierven samen door Canada op zoek naar werk. Na twee jaar besloten zij hun geluk in de Vereenigde Staten te gaan beproeven. Als blinde passagiers klommen zij op een trein. Door een plotselingen schok verloor Ford zijn evenwicht en"werd'door den trein verpletterd. Enkele dagen later trok Samuel Jones" naar de geboorteplaats van zijn vriend om diens moeder het droevige bericht te brengen. Na eenigen tijd bij haar gelogeerd te hebben, vroeg hij haar om toestemming den naam van haar zoon te mogen aannemen. Deze toestemming werd hem gaarne gegeven. „Samuel Jones" bestond niet meer en „Wallace Ford" besloet zijn geluk aan het tooneel te beproeven. Het gelukte hem een kleine rol bij een reizend gezelschap te krijgen. Na een tijd van hard werken en veel tegenspoed kwam hij naar Californië, waar hij een goede rol vervulde in het tooneelstuk „Bad Girl". Clarence Brown, de Metro-Goldwyn-Mayer regisseur, zag dit tooneelstuk en engageerde Ford om een rol te vervullen in de film i „Possessed" (onverbreekbare banden), waarin Joan Crawford de hoofdrol vervult. Zijn spel werd door publiek en pers zeer gunstig be oordeeld en sindsdien kreeg hij meerdere rollen in andere films. COSTUUMS IN DUPLO. Van alle costuums, die in de, film gedragen worden, moet steeds minstens één volkomen gelijk exemplaar in reserve zijn. Meestal worden zelfs de costuums in drie-voud gemaakt. Dit zelfde geldt ook voor hoeden, dassen, schoenen, enz. Komt in de rol een scène voor, waarbij gevochten moet worden of de speler een on geluk krijgt, dan worden als regel nog meer costuums in reserve gehouden. Buster Keaton, de bekende Metro-Goldwyn-Mayer komiek, die voor zijn acrobatische rollen steeds bijzondere schoenen draagt, laat altijd zes paar volkomen hetzelfde maken. De reden hiervan is, dat men geen kans loopt tijd te verliezen, als gedurende de op namen iets met de kleeding van een der mede spelenden gebeurt. Het maken van, een nieuw costuum, vooral indien dit naar een bijzonder ontwerp van speciaal materiaal gemaakt is, zou dagen kunnen duren. TELEFOON 17020. Luxe verhuurinrichting 10 ct. per K.M. Speciaal adres voor visite-rijden f 2.50 per uur Trouw rijden. Binnen-en Buitenlandsche Reizen PUIK PUIK Vraag Prijsopgaaf van mijn puik beste WINTER AARDAP PELEN, ZEEUWSCHE BONTE EN ZEEUWSCHE BLAUWE Gratis monster verkrijgbaar, ook per 10 K.Q. thuisbezorgd. Hooren en bez. zonder prijsverh. ZANDVOORTSCHELAAN 75 Prima collectie WOL, voor PULLOVERS, SLIPOVERS, KINDERGOED, enz. MOOI COMISOLEWOL vanaf f 0.57V2 per 100 gram Aanbevelend, ANNA KENTER ZATERDAGSAVONDS GEEN ONDERRICHT FIJNE STAALWAREN BUITENTHERMOMETERS Leveranciet Haatl, „Ziekenfonds", RIS. en ZIEKENZORG LIEVEN DE KEYLAAN (Kleuterhuis) voorm. leeraar en hoofdleeraar aan het Sternsche conservatorium te Berlijn en het stedelijk conservatorium te Dortmund, oud leerling van Joh. Sikemeier, Dirk SchSfer, Prof. dames Kwast, Prof. Wilh. Klatte en Prof. Carl Schröder Gestipendieerde van de Nederl. Regeering AANMELDING van nieuwe leerlingen Woensdag 21 September van 2—3 uur Onderricht in alle vakken der Toonkunst, vanaf het eerste begin tot de hoogste ontwikkeling (piano, viool, orgel, cello, zang, blaasinstrumenten, enz.) Het minimum lesgeld bedraagt f 5. per maand CAMPLAAN 7 TELEF. 28608 RUWHARIGE BELG. HERDER, PiNCHERTJES, reu en teefje en een TECKEL, zwart met bruin. DUITSCHE HERDER. HAARLEM KAMPERSTR. 7-7rd.-9rd. SPECIALE flflNRirnimr- LAGE PRIJZEN EN 1STE KWALITEITEN IN KEUZE EN BETALING GEEN MOEILIJKHEDEN DRIEDEELIGE BEDSTELLEN VANAF f 19. Huiskamer Ameublement Eiken Dressoir i Tafel 2 Fauteuils 4 stoelen Eiken Theemoubel Compleet voor f 75,25. KARPETTEN - LOOPERS LEDIKANTEN 1-PERS00NS f 4.T5 GEWATTEERDE DEKENS f 4.15 WOLLEN DEKENS (groote maat) f 4.25 - GROOTE SQRTEERIHG BEDSPREIEN. - I 5 MONSTERKAMERS. Leerares Fransche taal en letterkunde heeft haar Opleid. FRANSCH, L.O. en M.O.A. LITERATUUR en S CONVERSATIE le kwaliteit p. 5 ons Carbonade, schouder f 0.42 rib 0.47 haas 0.50 Fricandeau 0.55 Lappen0.50 Reuzel0.35 Versche Worst 0.45 Haalt het bij BINNENWEG 42 TEL. 28478 HEEMSTEDE. RES NOVAPLEIN 4. Kantooruren Dagelijks 91/,—121/,. Vrijdagavond ó'/j9 Verstrekt Voorschotten en cre- diet in loopende rekening tegen persoonlijke of zakelijke zeker heidsstelling. Neemt spaargelden op, ook van niet-leden. „Rente spaargeld 31/2% per jaar. Een jaar vast 4% p. j." BILLIJKE PRIJZEN In moeilijke tijden, als de bedrijfs- uitkomsten slecht zijn, kan moedeloos heid den ondernemer besluipen. Dan komt de verleiding om de handen in den schoot te leggen en zich in gelatenheid over te geven aan de ongunst van het lot. Begrijpelijk is het wèl, maar een houding die den beraden zakenman past, is het niet! Hier kunnen slechts Helpen: vol harding en grootere activiteit. Wie zich gewonnen geeft, telt niet meer mee. De malaise zal eenmaal en wellicht spoedig afnemen. Ook op den langen poolnacht volgt de dageraad. Opdat het werk uwer handen niet in den mist der vergetelheid verdwijne: zet uw schrap, blijf in de running, laat u gelden, doe van u spreken. Dus: Algemeene afdoende publiciteit voor het Bosch- en Vaartkwartier van Haarlem en geheel Heèrhstede. Met een oplage van 4600 exemplaren, vrij voor controle. Verspreiding huis aan huis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1932 | | pagina 3