II ICHTSPRANKEN EEN KLASSE P1!'280 OP ZICH ZELF ADVERTEEREN 35 CENT EEN PIJLTJE! VERKOOPEN II De Eerste Heemsteedsche Courant KALENDER 1933 PHILIPS 630A VOOR EEN ADVERTEERDER, DIE SUCCES HAD Patroon teekenen. Havenstraat 30, Heemstede i. C. v. d. BRINK ZILVEREN LEPELTJES VAN HOUTEN „LOMMEROORDHeerenweg 86. een gelukkig en voorspoedig Nieuwjaar. DOET DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT ZOOJUIST VERSCHENEN PRIJS f 1.75 W. KERKHOF, Geeft les in Costuum naaien onze nieuw ontvangen Philips producten 620 A en 630 A. De weergave van deze toestellen is zóó mooi, zóó vol, zóó natuurgetrouw, dat wij zelf enthousiast zijn en niet genoeg kunnen krijgen van alles wat met deze nieuwe Nederiandsche producten te bereiken is. Wij willen ze ook gaarne aan U demonstreeren. Wanneer mogen wij even bij U komen N.V. HEEMST. RADIO CENTRALE A. A. VANAMERONGEN Philips-Service Bureau P. H. LEYENAAR Laaf nu uw Dak nazien!! SPECIAAL PANNEN- EN LEIDEKKERS SPECIAAL ADRES VOOR PANHAKEH KOOPT DE ten bate van het Heemsteedsch Crisis-Comité PERMANENT WAVE tf 5 wenscht zijn geachte Cliëntèle een Gelukkig Nieuwjaar. HOTEL CAFÉ RESTAURANT Een zeer vasthoudende adverteerder is Robinson Crusoë geweest. Hij wist, wat hij hebben wilde, n.l. een schip, en hij plaatste daartoe een advertentie op het hoogste punt van het eiland in den vorm van zijn hemd aan een langen'Jstok. In de taal der zee was deze advertentie duidelijk voor iederen zeevaarder. Hem stond geen ander advertentie-or gaan ter beschikking en de circulatie was klein, maar Crusoë hield vol, ondanks het feit, dat hij langen tijd geen enkele aan bieding ontving. Hij veranderde den tekst telkens als een kleedingstuk aan flarden was gewaaid, maar tenslotte werd zijn vasthoudendheid beloond. Veronderstel dat Crusoë zijn advertentie na een poosje eens had ingetrokken onder bewering, dat „adverteeren toch niet loont", waar zouden dan hij en zijn ge schiedenis thans zijn? Men begrijpe deze les en adverteerej in Robinson Crusoë adverteerde onder zeer ontmoedi gende omstandigheden en had toch succes! Terwijl de Eerste Heemsteedsche Courant iedere week onder de oogen komt van 4600 belangstellende lezers. Vrij voor controle. Vraagt inlichtingen. DE GESCHIEDENIS VAN HET GELUID. Als meneer Jan J. Publiek een radiowinkel binnenwandelt om een nieuwe lamp voor zijn toestel te koopen, beseft hij niet, dat voor het maken van deze lampen de filmindustrie mil- lioenen- aan proefnemingen uitgegeven heeft. Immers de sprekende films hebben hun bestaan geheel te danken aan de versterker-lampen van de radio. Sinds het gesproken woord voor de studio's van belang werd, is er natuurlijk veel ver anderd en verbeterd en zijn de apparaten voort durend meer gecompliceerd geworden, evenals de radio steeds meer ver-volmaakt is. „De ontwikkeling van de sprekende film heeft thans het punt bereikt waar de mogelijkheden nog alleen afhangen van de maximale afstand, waarop de artisten van de microfoon verwijderd mogen zijn, en verbetering aan het reeds be staande apparaat," zegt Douglas Shearer, de hoofdingenieur van de Metro Goldwyn Mayer geluids-afdeeling. Bij de laatste politieke vergaderingen voor de Presidentsverkiezing in de Vereenigde Staten werd de „jas-revers-microfoon" voor het eerst gebruikt. Deze is zóó klein, dat hij in een knoopsgat bevestigd kan worden. Als dit systeem ook voor de film bruikbaar is, zou het probleem van de bewegingsvrijheid der artisten opgelost zijn. Wat opname en weergave betreft is de repro ductie van de menschelijke stem vrijwel vol maakt. Deze is zelfs zuiverder dan de radio, daar het verband tusschen beeld en geluid gecompliceerder is dan een indruk, die alleen door het oor opgevangen wordt. "™De weergave in de theaters is nog niet altijd van dezelfde kwaliteit, als de opname-apparaten in de studio's, maar dit is een probleem, dat den theater-directeur persoonlijk aangaat en niet de filmmaatschappij. Het is nog niet zoo lang geleden, hoogstens vier jaar, dat de sprekende film veel moeilijk heden met de letter „s" had en de meeste artisten min of meer lispelend op het doek ver schenen. In dien tijd gebeurde het ook, dat door een kleinigheid het geluid niet zuiver synchroom was en de woorden niet overeen kwamen met de beweging van de lippen. Dit komt nu niet meer voor. In de nieuwe Metro Goldwyn Mayer- film „Strange Interlude" werd zelfs reeds een oplossing gevonden om de gedachten van de spelers hoorbaar te maken. De studio's zijn niet I meer afhankelijk van groote firma's en uitvin- I dingen van anderen. Zij hebben hun eigen- tech- j nici en een overzicht over de werkzaamheden, die de laatste jaren in de Metro Goldwyn Mayer studio's verricht zijn, toonen aan, dat in totaal 155 verbeteringen door de technici van deze studio's zijn aangebracht zonder hulp van buiten. Verschillende hiervan werden door de algemeene industrie overgenomen. De kogelvormige microfoon was een uit vinding van de M.G.M. studio's en werd het eerst gebruikt in de film „A Pree Soul" (Een vrije opvoeding). Ook de lange stalen arm, waaraan de microfoon wordt opgehangen en waardoor deze de acteurs kan volgen, werd in deze studio's het eerst gebruikt. Bij de eerste sprekende films waren er nog geen bewegende microfoons. Allerlei trucjes werden toegepast om de microfoon zoo op te stellen dat deze niet door de camera gefoto grafeerd werd. Spelers, die zich bewogen, moesten hun dialoog telkens onderbreken, tot zij weer in de buurt van een van de vele verborgen microfoons gekomen waren. Tegenwoordig laat de microfoon den acteur geen moment los. In „Menschen in 't Hotel" b.v. is een voortdurend bewegen van medespelers, die door middel van microfoons aan stalen armen, buiten het ge zichtsveld van de camera, overal gevolgd worden. Bij vertooningen van de eerste sprekende films werd veelal het systeem gevolgd, dat in de zalen een volume-regelaar voor de geluid sterkte was aangebracht en gedurende de voor stellingen het geluid geregeld werd, zooals dit in verband met het genre van de scène noodig was. Nieuwe verbeteringen in de opname apparaten hebben dit systeem overbodig ge maakt. Het geluid voor de eerste sprekende flims werd opgenomen op wasplaten. Thomas Edison gebruikte reeds twintig jaar vroeger deze was platen bij zijn pogingen om zelf sprekende films te maken. Volgens zijn systeêm werd evenwel het geluid en het beeld niet gelijktijdig op genomen. Hij liet de acteurs eerst hun dialoog zeggen en de platen spelen, terwijl de scène werd opgenomen en de acteurs hun mond bewegingen in overeenstemming brachten met de woorden, die reeds waren vastgelegd. Maar zelfs het verbeterde platen-systeem had moeilijkheden. Bij beschadiging van een stuk film in het theater moest een even groot stuk zwart materiaal worden aangebracht om de rest van de film synchroom te houden. Daar dit echter niet steeds goed gedaan werd, bleek een film, na eenigen tijd in verschillende theaters vertoond te zijn niet zuiver synchroom meer te zijn en moest voortdurend gecontroleerd en her steld worden. Het gefotografeerde geluid (Photo-geluid-systeem) overwon deze be- i zwaren. Een tijd lang werden deze systemen beide gebruikt, doch tegenwoordig ontmoet met het platensysteem hoogst zelden. Hoe worden sprekende films tegenwoordig gemaakt? Om te beginnen wordt de beweging van de beeldcamera en van het geluids-opname-appa- raat door dezelfde automatische controle-in richting geregeld, waardoor hun snelheid zuiver overeenkomt. Voor het opnemen van een scène wordt, evenals bij de stille films, de beeldcamera ingesteld op den acteur, maar hun stemmen worden opgenomen door den microfoon, elec- trisch overgebracht naar een andere ruimte, waarin de geluids-opname-installatie staat. Populair uitgedrukt passeert het geluid op weg van microfoon naar deze opname-installatie een zoogenaamde „mixing-room" (letterlijk vertaald „mengkamer"), waarin het „gerepareerd" en „gezuiverd" wordt. De mixing-room is een door glas afgesloten ruimte, waarin een geluids-technicus zit, om geven door een aantal schakelaars en volume regelaars. Door middel van een koptelefoon luistert hij mee en controleert of de stemmen zuiver zijn, of het geluid krachtig genoeg is en of de verschillende tonen voldoende con trasteeren om ieder afzonderlijk onderscheiden te worden. Op zijn schakelbord kan hij de tonen hooger en lager maken en het volume regelen. Er worden twee soorten mixing-rooms gebruikt. In sommige studio's zijn het een soort glazen bad koetsjes die overal meegenomen worden. In andere zijn zij gebouwd boven in den muur van de studio, zoodat de rrfixer het geheel kan overzien. In dit geval staat ?oo'n afdeeling nooit in den weg en kan dus grooter zijn. Om het nogmaals populair uit te drukken, zoodra het geluid door den mixer in orde bevonden is, gaat het verder naar het opname-apparaat. Toen de Metro Goldwyn Mayer studio's pas met het geluidssysteem gingen werken, was bij iedere studio een eigen geluids-afdeeling, doch later is gebleken, dat het practischer was, deze te centraliseeren in een groot gebouw, dat uit sluitend voor geluids-opname gebruikt wordt. In geval van storing kan door overschakeling oogenblikkelijk een der reserve machines in gebruik genomen worden. Voor de eerste photo-geluidsfilm werden de opnamen gemaakt op wasplaten en het geluid later overgebracht op de film. Tegenwoordig wordt het geluid op de filmstrook gefotografeerd evenals het beeld, maar de geluidsstrook vormt nog steeds een afzonderlijke opname en wordt eerst later bij het afdrukken aan het filmbeeld .toegevoegd. De geluids-reproductie volgens het foto geluidssysteem is gebaseerd op de werking van de foto-electrische cel. De electrische stroom- stooten van den microfoon worden versterkt en VOOR REMONSTRANTEN EN ANDERE VRIJZINNIGEN ARTISTIEK ONTWERP VAN DEN BEKENDEN TEEKENAAR KEES KOEMAN TE SANTPOORT VERKRIJGBAAR BIJ: J. W. Daudeij's Boekhandel, Raadhuisstraat 10 Boekhandel J. A. Hupkens, Zandvoortschelaan Boekhandel D. van Mourik, Bronsteeweg 4a Boek- en Kunsthandel ,,Boekenroode", Zandv.laan Boekhandel M. van E ij k, Binnenweg 49 165 m 147 m overgebracht naar de geluidscel. Zij beïnvloeden dê"lichtsterkte van een lamp, waarvan het licht door een nauwe spleet het filmnegatief belicht. De afwisselende sterkte der stroomstooten wordt op de filmband zichtbaar als een serie strepen, die in sterkte en breedte varieeren. Het breedte-verschil vormt het toonverschil van de stem en de sterkte bepaalt het volume. Bij de projectie passeeren deze strepen een lichtstraal, die gericht is op een foto-electrische cel, waardoor wederom electrische stooten ont staan, die door een geluids-versterker en luid spreker den dialoog voor het publiek hoorbaar maken. Het samenvoegen van de geluidsstrook met het beeld geschiedt in de studio's als volgt: Van de opnamen wordt een positieve afdruk ge maakt, die gezamenlijk met de geluidsstrook wederom afgedrukt wordt, waardoor een ge combineerd negatief ontstaat, waarvan een groot aantal positieve afdrukken gemaakt kunnen worden. DE JONGSTE METRO GOLDWYN MAYER STAR. Jackie Cooper, de jongste onder de stars ver bonden aan de Metro Goldwyn Mayer staf, die pas 9 jaar geworden is, keek op van zijn gelief koosd speelgoed, een trein, die pas op het traject CairoNew York (in aardrijkskunde is Jackie, zooals zijn moeder tot haar spijt moet toegeven, niet zeer sterk) een botsing gehad heeft. Hij is er niet erg op gesteld voortdurend kennis met „ooms" en „tantes" te maken, maar de plechtige toezegging van een portie ijs, echt j lunchroom-ijs en niet het gewone, dat men aan de wagentjes koopt, kan hem er toe bewegen het spoorweg-ongeluk te vergeten en mee te gaan. „Ik ben dol op ijs," vertelt hij, „en van moeder krijg ik het ook wel eens, maar dan moet ik het langzaam eten. Ik moet trouwens alles langzaam dóen, eten, leeren en slapen. Kan men eigenlijk wel langzaam slapen? Voor de opnamen moet ik dikwijls slapen, maar ik heb er nooit op gelet, of ik dat vlug of langzaam doe. „Filmt U ook?" Toen ik dat ontkende, hief hij een grooten lofzang aan: „Filmen is iets geweldigs weet U, veel mooier als gewoon spelen, want als wij spelen, moet ik aan de anderen vertellen, dat het een burcht was, die wij bestormden, of een woud, waarin een toovenaar woont, maar in de studio's is dat allemaal echt gebouwd en zien wij het precies zooals wij het ons zouden voorstellen." Een interview met Jackie Cooper is gemakke lijk, want hij heeft weinig aanmoediging noodig om zijn hart uit te storten. „Ik heb wel eens bij het filmen toegekeken, toen mocht ik meespelen, toen kwam ik bij Hal Roach, U weet wel die dikke vriendelijken man, die kinderfilms maakt, toen kwam King Vidor; de regisseur, toen Louis Mayer, toen Wallace Beery en toen hebben wij „The Champ" (Zijn zwaarste strijd) gemaakt. In die film moest ik heel veel huilen, maar dat was niet zoo moeilijk. Ik vroeg den pianist iets treurigs te spelen, ik dacht aan moeder, aan mijn trein en aan mijn hond en dan moest ik huilen „Als ze in dien tijd mijn trein maar niet kapot gemaakt hebben Jackie sprong op, „dank U wel voor het ijs," en weg is hij. Nooit heb ik iemand met zooveel pleizierge- interviewd. Jackie Cooper is een kleine acteur en niet een ingebeeld kind met nageaapte manier. Hij is een stoere jongen en het filmen is voor hem een vervulling van een droom, zooals alleen kinderen die hebben: altijd te mogen spelen. LEO. GEVESTIGDE GEZINSHOOFDEN TE HEEMSTEDE. Opgave van 20 December 1932. H.B. Deutschmann, Heerenweg 112. C. Kuipers, Overboschlaan 18. H. F. Schaap, Heemst. Dreef 99. S. P. Switzar, Heemst. Dre^f 45. Costumière. en RADIO TECHNISCH BUREAU havenstraat s tel. 28614 Laat Uw radio-toestel door een vakman re- pareeren. Profiteert van onze 15 jarige er varing. Oud Philips-Employé Jacob v. Campenstraat 9 Heemstede - Tel. 28517 Steeds de nieuwste toestellen uit voorraad leverbaar. Concurreerende prys voor alle reparatieën met of zonder by le vering van materiaal CLOOSTERWEG 16 HEEMSTEDE Burgemeester en Wethou ders van Heemstede bren gen ter algemeene kennis, dat zij, die voor gratis ge. neeskundige hulp in aan merking meenen te komen, zich kunnen aanmelden ten Raadhuize, Afdeeling Al gemeene Zaken, vóór 31 December 1932 des voor. middags tusschen 9-12Juur welke verkrijgbaar zijn aan het Secretariaat, Heemst. Dreef 267, telefoon 28206. Zij zijn door hun artistieke uitvoering een sieraad voor Uw thee-tafel of lepel rekje. Mevrouw M. S P I E R I E U S RHODODENDRONPLEIN 2 Gelieve vroegtijdig te bespreken. Telefoon 26392 AUTO GARAGE BLEEKERSVAARTWEQ 9. Tel. 28187-28796Heemstede. eigenaar geachte wenscht Clientèle De zijn Hoogachtend, P. WAAYER.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1932 | | pagina 3