SNELTAX
ALGEMEEN WEEKBLAD
VOOR HEEMSTEDE EN DE HOUTPARKEN
GGSEN SCHIERING
,,M ARS-TAX"
J. BALM Zn,
LUXE VERHUUR- EN
TAXI-ONDERNEMING
BEHOUDT UW LEVENSKRACHT!
OPLAGE 5050 EX.
VRIJ VOOR CONTROLE
16 MAART 1934 ||f|||H
I Ie JAARGANG - No. 11
Telef. 28750
GARAGE:
N.V. DRUKKERIJ V/H DE ERVEN LOOSJES
N. GROENLAND
CENTRALE - VERWARMING
OLIESTOOKINRICHTINGEN
Dit nummer bestaat uit 6 pagina's
EERSTE BLAD.
VERGADERINGEN, VERMAKELIJKHEDEN
ENZ.
PLAATSELIJK NIEUWS
TELEF. 29419 - HEEMSTEDE
Groote wagens
B| gg| HH m veilig r ij den
A. KOPJES NIEMAN
GEROOKTE ELFT
Bloemend.w. 60 B'daal
DE EERSTE
HEEMSTEEDSCHE COURANT
GEBR. v. d. B O 8
JAC. CATSLAAN 3
STALLING
REPARATIE
BENZINE
ZD AG en NACHT geopend
ADVERTENTIEN
Advertentiën per regelf 0.15
Bij contract belangrijke korting.
PIJLTJES: (bij vooruitbetaling te voldoen).
Vraag en aanbod 4 regels f 0.35. Lessen e.d.
4 regels f 0.60, elke regel meer f 0.12.
VOOR REDACTIE, ADMINISTRATIE
EN ADVERTENTIËN
wende men zich tot de Uitgevers
Ged. Oude Gracht 88, Haarlem, Telef. 10144
ABONNEMENTEN
Abonnementsprijs bij vooruit
betaling f 1.25 per half jaar
Kunnen ieder oogenblik ingaan
BIJKANTOREN TE HEEMSTEDE: DRUKKERIJ SCHELLEKENS, RAADHUISSTRAAT 87. - BOEKHANDEL
J. A. HUPKENS, ZANDVOORTSCHELAAN 165. - BOEKHANDEL D. VAN MOURIK, BRONSTEEWEG 4a I
gedipl. horlogemaker
JAC. v. CAMPENSTR. 41
Reparatie-inrichting
TECHNISCH-BUREAU
Haarlem Telefoon 12660
Advertenties kunnen tot uiterlijk Donderdags
tien uur worden aangenomen.
Ingezonden stukken vóór Woensdag 12 uur.
Klachten over de bezorging richte men recht
streeks tot de Administratie.
HEEMSTEDE.
Vrijdag 16 Maart, 8.15 uur. Vergadering
Vrijheidsbond, Café-Rest. „Boekenroode".
Maandag 19 Maart, 8 uur. Vergadering
Volksonderwijs, Café v. d. Heuvel.
Maandag 19 Maart, 8.15 uur. Kunstkring
Heemstede, Société des Instruments Anciens,
Protestantenbond, Postlaan.
Donderdag 22 Maart, 7.30 uur. Gymnastiek-
uitvoering „Voor Ons Genoegen", O.L. School,
Voorweg.
HAARLEM.
STADSSCHOUWBURG.
Zaterdag 17 Maart, 2.30 uur. Schoolvoor
stelling Groot Ned. Tooneel: „De Groote Reis".
Zaterdag 17 Maart, 8.15 uur. Nederl.
Tooneelgezelschap: „De Duivel in de Vrouw".
Zondag 18 Maart, 8.15 uur. Cabaret Louis
Davids.
Maandag 19 Maart. Ned. Ver. v. Huis
vrouwen: Voordrachtavond Ch. Kohier.
Woensdag 21 Maart, 8.15 uur. Tooneel-
i groep „Het Masker": „Vorstelijke Emigranten".
SCHOUWBURG JANSWEG.
Zondag 18 Maart, 8.15 uur. 1000ste op
voering: „De Meid".
LUXOR-THEATËR.
„Janmaat op Stap" en „Nog zes uur te Leven".
De statistieken toonen duidelijk aan, dat de
gemiddelde levensduur der menschen, dank zij
den vooruitgang der medische wetenschap, aan
zienlijk is toegenomen. Van nog meer beteekenis
achten wij intusschen het feit, dat menschen van
meer gevorderden leeftijd tegenwoordig veel
jeugdiger blijven en aanmerkelijk meer kunnen
doen dan eenige tientallen jaren geleden. Vroeger
stelde men zich iemand van zeventig jaar voor
als door ouderdom geknakt. Zeventig jaar: dat
beteekende, dat men voortstrompelde met een
stok, dat men maar liefst rustig bij de warme
kachel zat, dat men in zijn middagslaapje om
geen enkele reden mocht worden gestoord, omdat
men anders in den namiddag niet frisch genoeg
was voor het bezoek van de kinderen.
De zeventigjarigen van thans lachen om zulke
dingen. Zij doen nog flinke wandelingen, rijden
in auto's, die zij soms zelf besturen, en be
oefenen niet zelden tennis en golf. Zwemmen en
fietsen blijven zij ook, wanneer zij dit vroeger
reeds geleerd hadden. En velen verrichten op
dien leeftijd intellectueel werk, dat in niets ten
achter staat bij hun vroegere prestaties.
Natuurlijk blijven niet bij allen, die een hoogen
leeftijd bereiken, geest en lichaam zoo frisch.
Het merkwaardigste is echter, dat zij, die dit voor
recht genieten, niet behooren tot de menschen,
die „voor hun gezondheid leven". Wie voort
durend in onrust verkeert over zijn lichamelijken
toestand en zich volstopt met medicijnen en op
wekkende middeltjes, zal nooit die duurzame
goede gezondheid genieten van iemand, die
rustig zijn leven leeft en zijn werk doet. On
matigheid, in welke richting ook, verkort den
normalen levensduur en verzwakt het weer
standsvermogen.
Ook menschen, die hun leven niet met iets
nuttigs kunnen vullen, bereiken zelden een
hoogen leeftijd met behoud van hun gezondheid.
Door werken worden levenskracht en gezond
heid in stand gehouden, ten minste, wanneer het
werk de belangstelling van den betrokkene wekt.
Menschen, die geen belangstelling meer hebben
voor de voornaamste dingen in hun leven, sterven
vaak door een betrekkelijk onbeduidende oor
zaak. Daarom sterven er zoovele menschen bin
nen de eerste jaren na het neerleggen van hun
betrekking. Als zij niet een andere bezigheid of
liefhebberij hebben om hun leven te vullen, is
het moeten loslaten van hun gewoonten te veel
voor hen.
Zorgen knagen eveneens aan de gezondheid.
Soms ziet men, hoe menschen in korten tijd grijs
worden; dan kan men er zeker van zijn, dat zij
in dien tijd door ernstige zorgen werden ge
kweld, ook ai lieten zij daarvan niets bemerken.
Zorg en ergernis zijn buitengewoon schadelijk
voor het organisme; men dient zich hiertegen dus
met alle macht te verzetten. Er is reeds veel ge
wonnen, wanneer men slechts gedurende enkele
uren per dag alle zorgelijke en onrustige ge
dachten van zich kan afzetten. Hierdoor slaapt
men ook beter en iemand, die goed uitgeslapen
is, beschouwt de dingen anders dan wanneer hij
door slapeloosheid gekweld en afgemat is. Af
leiding kan men zeer goed vinden in een bezig
heid, die met genoegen wordt gedaan, doch
anderzijds de hersenen niet te zeer inspant. Dit
verklaart de voorliefde van zoovele vrouwen
voor handwerken, van zoovele mannen voor
tuinieren. Vooral het laatste is zeer bevorderlijk
voor den slaap en het is bekend, dat menschen,
die oud worden, veel slapen. De menschen, die
met weinig slaap kunnen volstaan, leven inten
siever, doch zij zijn eerder versleten. Wie veel
en gezond kan slapen, blijft tot op hoogen
leeftijd frisch en krachtig. Bij deze menschen ziet
men ook, dat zij van nature reeds den gulden
regel opvolgen van veel beweging in de frissche
I lucht en niet te veel eten. Krachtige oude
menschen zijn bijna zonder uitzondering in hun
jeugd flinke wandelaars geweest.
ZENDINGSAVOND IN HET KERKGEBOUW
AAN DE KOEDIEFSLAAN.
Zeer velen hadden aan de uitnoodiging om
eens iets te zien en te hooren van het Zendings
werk op Java gevolg gegeven. Het ruime kerk
gebouw was dan ook voor een overgroot deel
gevuld met belangstellenden.
Ds. G. A. Barger, die een inleidend woord
zou spreken, was verhinderd, maar vervangen
door Ds. v. Royen, iemand die 30 jaar in indië
heeft gewerkt.
Ds. v. Royen begint met te zeggen, dat hij
hier gaarne een en ander mee wil deelen als
inleiding voor dezen avond, omdat hij zoovele
jaren met tropisch Nederland verbonden is ge
weest, zoodat zijn hart warm voor ons Indië
klopt.
Nederland en Indië, aldus spr., hadden vroeger
vele tegenstellingen, niet enkel die der taal, maar
vooral de groote afstand tusschen Indië en het
moederland. Dit laatste is nu uitgeschakeld en
de laatste snelle Pelikaanviucht heeft ons een
groote verrassing bereid. Een gelukkige ge
beurtenis, omdat wij daardoor zoo dicht bij
elkander staan, nu vooral, omdat wij in dezen
crisistijd elkander nog meer noodig hebben.
Hollanders, die alleen iets gelezen hebben over
Indië, of daarover iets hebben hooren vertellen,
kunnen zich moeilijk voorstellen de ernst der
crisis, ook en vooral voor ons Indië.
Maar deze moeilijke tijd, aldus spr., doet ook
den geestelijken kant naar voren komen. In
tijden van welvaart gaan onze gedachten zoo
weinig naar God. Maar in tijden van zorgen
komen meer de geestelijke gedachten op den
voorgrond. En dan dringt nu ook meer tot ons
door dat wij een schuld aan Indië hebben, aan
het land' van zonneschijn, maar van geestelijke
duisternis. Wij voelen dat wij daar moeten
werken om Gods woord te verbreiden, mee
moeten bouwen aan de uitbreiding van Gods
woord. En dan kunnen niet ailen mee uittrekken,
maar wel mee bidden en mee offeren. Dat, aldus
spr., is het doel van dezen avond.
Nadat Ds. v. Royen in gebed is voorgegaan,
wordt gezamenlijk gezongen Psalm 86 5.
Dr. S. v. d. Ley, oud-zendeling-arts, geeft dan
een uitvoerige uiteenzetting van zijn eerste film,
het leven en werken in het ziekenhuis waar
Dr. v. d. Ley zelf jarenlang gearbeid heeft. Het
is geen kunstwerk, gegroeid in het brein van
een Of ander regisseur, maar opnamen van Dr.
v. d. Ley zelf, die zuiver weergeven het groote
werk van den medischen dienst der Salatiga-
U -v*- lo vLo J*» ~"rer
vrouwelijke patiënten en de kinderen, die van
zooveel invloed is op het vertrouwen wekken der
zendeiingeh.
Na deze eerste film zong een tweetal dames,
vroeger zelf in de zending werkzaam geweest,
zeer verdienstelijk eenige Javaansche liedjes,
waarna Raden S. Nimpoeno, een Christen-Javaan,
het een en ander vertelde over zijn eigen land,
Godsdienst, gewoonten, gebruiken en gevoelens
der Javanen.
Spr. stelt vast, dat het vooral nu moeilijk is,
den Christus onder de Javanen te brengen,
omdat de Mohammedaansche Godsdienst zoo
vast is .ingewerkt.
Nadat door bovengemelde dames nog eenige
Javaansche liedjes waren gezongen, vertoonde
Dr. v. d. Ley zijn tweede film, die hij noemde
de kerkfilm, en waarin het Godsdienstige leven
ais gevolg der Missie tot uiting komt.
In zijn slotwoord bracht Ds. A. Dondorp
woorden van dank aan allen die hebben mede
gewerkt tot het zoo goed slagen van dezen
avond.
VERGADERING R.K. STAATSPARTIJ.
„Hou Zee of Hou Vast".
Rede van Paul De Waart.
De groote zaal van het R.K. Vereenigings-
gebouw was tot in de uiterste hoeken vol
gepropt," terwijl het groote tooneel geheel ge
vuld was met bestuursleden en propagandisten.
Onder de aanwezigen zagen wij ook ver
schillende niet-Katholieken.
Na opening met den Chr. groet, hield de voor
zitter der Kiesvereeniging een korte inleiding,
en zei dat ook hier de Kath. Staatspartij een
hernieuwde actie is begonnen met ais gevolg een
groote toename van leden, waarvan het aantal
thans 963 bedraagt, maar ook een strijd tegen
den N.S.B. met als gevolg deze vergadering.
De heer De Waart, daarna het woord ver
krijgend, begint allen, ook eventueele tegen
standers, welkom te heeten. Neen, zegt spr., ik
ben geen fascisten-eter. In onze politiek moet
domineeren- de naastenliefde. Stelsels bekampen,
goed, maar niet strijden tegen personen. Bij ons
behoeft men niet bevreesd te wezen in een
concentratiekamp terecht te komen, ais men
voorstander is geweest van het fascisme.
Er is een afkeer te ontdekken van de stroo
mingen eener kapitalistische maatschappij en de
fascisten zijn bijzonder gekant tegen het
Socialisme en Communisme. Maar zij doen net
of zij die stroomingen pas gisteren ontdekt
hebben, en wij zouden dankbaar moeten zijn
dat zij die ontdekt hebben. Maar hun fout is dat
zij niet weten dat wij dit allang wisten.
Er moet iets veranderen. Maar dat heeft, zegt
spr., de Rerum Novarum al voor 40 jaar voor
gehouden en na 40 jaar herhaalt de Quadrage-
simo Anno het nog eens.
Er is een wereldcrisis. Hoe die op te lossen,
j O, zeggen de fascisten en N.S.B.'ers, met één
I handomdraaien. Dat is misleiding. In dit ver
band wijst spr. op het groote Amerika, het land
van welvaart, dat nu een moeilijkeren tijd mee
maakt dan wij.
Och, beloven is niet moeilijk, zegt spr., maar
daden. De middenstander wordt gepaaid met de
actie tegen warenhuizen en groot-kapitaal, de
arbeider wordt gewezen op de groote salarissen
der vrijgestelden en partijbonzen, de geloovige
de bestrijding van het atheïsme, godioozenactie
en het communisme, maar in 1929 liet men Dr.
Wirth alleen staan toen hij in Duitschland den
strijd tegen het atheïsme wilde aanbinden.
Spr. schetst de daad van Mussolini, die ont
staan is als strijdorganisatie in 1915. Hij droomde
van de oude glorie van Italië. Toen vormde hij
de eerste fascistische strijdgroepen, stak zijn
mannen evenals Garibaldi in een uniformhemd,
om zoo later op te marcheeren naar Rome,
omdat niemand anders het deed. Dit fascisme,
dat nieuw was, moest het karakter dragen van
de opheffing uit den modder der loopgraven.
Het zou alles anti-parlementair zijn, doch af-
keerig was men niet van het parlementarisme
met gevolg dat zij de plaatsen veroverden
en in plaats dat het werd een opstuwen tot God,
werd het een verheerlijking van den Staat en
den Duce.
Arme Koning, arm Italië, al kon men daar den
Godsdienst niet te gronde richten, omdat ruim
90 er Katholiek is.
Uitvoerig schetste spr. de leer van het fas
cisme. Zeker, Mussolini heeft veel goeds gedaan,
er is eenheid onder de Katholieken, maar er is
Katholiek is.
Zich tot het Duitsche fascisme bepalend,
schetst spr. den toestand daar na den oorlog.
Droomen van grootheid. Hitler won veel
aanhang met de leuze, dat Duitschland niet
enkel de schuld aan den oorlog had. Alle ver
drukten gaven hun vertrouwen aan de nieuwe
partij, omdat zij van elders niets hoopten. Ook
daar zien wij de miskenning voor wat andere
partijen, en vooral het Centrum, deden. Zij
namen alles over van Italië. En de Katholieken
lieten zich meesleuren in de beweging, die
vooral krachtig voortging sinds Hitier als
martelaar in 1923 veroordeeld werd na zijn
„Putsch" en nadat hij zijn boek „Mein Kampf"
schreef. Dit boek zou spreker ieder willen laten
lezen, om zoo eenig idee te krijgen wat ons te
wachten staat als de N.S.B. overheerschen zou.
Het Centrum treft in deze geen schuld, maar
het zijn de 8 millioen Katholieken die Het Cen
trum in den steek gelaten hebben.
Was Hitier noodig? Neen, want met mannen
als Briining had de zaak evengoed geloopen.
Maar Von Papen liet hem in den steek.
En nu? Ja, het concordaat is er, maar wat
komt er van de naleving?
En wat is er bereikt. Hitier vraagt 4 jaar,
maar zou een Brüning 4 jaar noodig gehad heb
ben, als hij de hulp van den aanhang van
Hitler had gekregen?
In de tweede helft zijner rede bespreekt de
heer De Waart de stroomingen in ons Nederland.
Er zijn er 21. Er zijn politieke fascisten;
katheder-fascisten, mode-fascisten, angst-fas
cisten en nog zooveel anderen. De eene partij
strijdt tegen de andere. Het wordt zoo'n beetje
mode. Gelijk men vroeger zelfs vooruitstrevende
priesters voor socialisten uitmaakte, worden nu
groepeeringen die iets anders willen, fascisten
genoemd.
En wat is er bereikt? Hitier vraagt 4 jaar,
pro-Nationaal en anti-Marxistisch zijn. Spr.
heeft zich geërgerd aan vele van die blaadjes,
waaruit hij verschillende brokstukken citeert, en
waaruit blijkt, dat, ook al staat er wel wat
goeds in, toch zooveel vooraanstaande mannen
worden gehekeld.
Prof. Gerritsen wil allen tot één groote mas
sale eenheid brengen. Maar als het dan al
moeilijk is in de groote R.K.^Staatspartij één te
blijven, hoe zou dat daar dan kunnen.
Spr. bespreekt verschillende artikelen uit het
program van den N.S.B. en waaruit spr. con
cludeert dat dit voor een Katholiek onaan
vaardbaar is. De eenheid bewaren!
Laten wij gehoor geven aan onze Boodschap
pen en als wij straks uitgenoodigd worden ons
te scharen bij hen die roepen: „Hou Zee!", dan
antwoorden wij Katholieken „Hou Vast!", dat
zeggen wij met Deken v. Noort, hoe vast, want
wij kunnen niemand missen. Wij hebben veel
vast te houden, onze vrijheid en onze beginselen,
en wat krijgen wij daarvoor terug? Dat leeren
ons Duitschland en Italië.
Hou vast, en dan als de bergbeklimmer, die
VISCHHANDEL
FIJNE GEROOKTE PALING
EN VISCHCONSERVEN
BINNENWEG 39 - TELEF. 23461
TEL. 28447 - na 0.30 Tel. 17031
GARAGECAMPLAAN 4
het touw vasthoudt, niet om beneden te blijven,
maar te klimmen naar de hoogste toppen. Vast
aan onze beginselen niet enkel voor ons, maar
voor aller belang.
De rede, met enthousiasme uitgesproken,
werd onder doodsche stilte aangehoord, en er
klonk na afloop een daverend applaus.
Een der aanwezigen stelde enkele vragen,
welke zeer uitvoerig werden beantwoord, waar
na tegen half 12 de voorzitter der propaganda-
club de vergadering sloot.
NIEUWE ZAKEN.
Horlogerie A. Schutter.
De heer A. Schutter heeft op den Binnen
weg la bij de IJzeren Brug een winkel geopend,
£en moderne betimmering
die als reparateur van uurwerken hier ter plaatse
reeds een reputatie heeft verworven, had voor
heen zijn werkplaats aan de Valkenburgerlaan
no. 2; thans gaat hij zijn werkzaamheden uit
breiden met den verkoop van horloges, wekkers,
klokjes, kettingen, ringen, enz. Dat hij zijn zaak
nu naar het centrum van de gemeente heeft
verplaatst, is een gemak voor zijn cliëntèle, die
in den winkel een rustige gelegenheid vindt om
een keus te maken uit den voorraad. Het vak
manschap van den heer Schutter stelt hem in
staat de kwaliteit van het door hem geleverde
nauwkeurig te beoordeelen, zoodat men bij
eventueele aankoopen ten volle op zijn deskundig
advies kan vertrouwen. Dit, gevoegd bij zijn
scherp concurreerende prijzen, zal er zeker toe
bijdragen den stroom zijner cliëntèle te doen
wassen. Gebrek aan keuze behoeft niemand te
weerhouden, want de kleine zaak bergt een
flinken voorraad. Artikelen als horloges, enz.,
vragen niet veel ruimte!
Het spreekt vanzelf dat de heer Schutter zijn
werkzaamheden als reparateur blijft voortzetten,
waartoe hij de beschikking heeft over een
modern geoutilleerde werkplaats.
Een bescheiden begin is meermalen gebleken
de eerste steen te zijn voor den opbouw van een
groote zaak. Het zal ons niet verwonderen, als
dit ook na verloop van tijd hier het geval blijkt
te zijn. Met zijn onderneming wenschen wij den
heer Schutter van harte succes!
OPENBARE VERGAD. VOLKSONDERWIJS.
„Een expeditie naar de Shetland-eilanden."
Causerie met lichtbeelden van den heer
Jan P. Strijbos.
De afdeeling Heemstede van „Volksonderwijs"
belegt op Maandag 19 Maart a.s., des avonds
8 uur, een openbare vergadering in Café v. d.
Heuvel, Camplaan hoek Valkenburgerlaan.
De bekende bioloog, de heer Jan P. Strijbos,
zal een causerie houden over zijn expeditie
naar de Shetland-eilanden. Wie de belang
wekkende publicaties van den heer Strijbos
kent, zal zeker de gelegenheid met beide handen
aangrijpen, hem persoonlijk over zijn reis te
hooren vertellen en de vele fraaie foto's door
hem gemaakt op het doek te aanschouwen. En
wie ze niet kent, verzuime niet, de bijeenkomst
bij te wonen; men zal een aangenamen en leer-
zamen avond hebben!
Na de causerie van den heer Strijbos zal voor
de leden van „Volksonderwijs" een huishoude
lijke vergadering worden gehouden.
VISCHHANDEL
TELEFOON 23280 - (3 LIJNEN)
Wij zijn goed gesorteerd