SNELTAX ALGEMEEN WEEKBLAD VOOR HEEMSTEDE EN DE HOUTPARKEN GOSEN SCHIERING DRQSISIERI1 EK F0T9HANDEL H. KOOY HEROPENING J. BALM Zn. LUXE VERHUUR. EN TAXI-ONDERNEMING „ONE HOUR CLEANING SERVICE" WJ OPLAGE 5050 EX. VRIJ VOOR CONTROLE 30 MAART 1934 fill lie JAARGANG - No. 13 Telef. 28750 GARAGE: N.V. DRUKKERIJ V/H E ERVEN LOOSJES N. GROENLAND CENTRALE - VERWARMING OLIESTOOKINRICHTINGEN Dit nummer bestaat uit 6 pagina's EERSTE BLAD. VERGADERINGEN, VERMAKELIJKHEDEN ENZ. PASCHEN, SYMBOOL VAN OPSTANDING EN NIEUW LEVEN VLUG EN ALS NIEUW TERUG!! ONTWIKKELEN AFDRUKKEN VERGROOTEN Hotel - Café - Restaurant „DE OUDE BEUK" TEL. 26673 Zandvoortschelaan 2 OP VRIJDAG 30 MAART Heemstede in Beeld. HET GROOTSCHE BLOEMENFEEST IN 1935 A. KOFJES NIEMAN GEROOKTE ELFT Bloemend.w. 60 B'daal BE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT GEBR. v. d. B O 8 JAC. CATSLAAN 3 STALLING REPARATIE BENZINE DAG en NACHT geopend ADVERT ENTIÈN Advertentiën per regelf 0.15 Bij contract belangrijke korting. PIJLTJES(bij vooruitbetaling te voldoen). Vraag en aanbod 4 regels f 0.35. Lessen e.d. 4 regels f 0.60, elke regel meer f 0.12. VOOR REDACTIE, EN ADVERTENTIËN wende men zich t Ged. Oude Gracht 88, ^DMINISTRATIE bt de Uitgevers Haarlem, Telef. 10144 ABONNEMENTEN Abonnementsprijs bij vooruit betaling f 1.25 per half jaar Kunnen ieder oogenblik ingaan 8SJKANTOREN TE HEEMSTEDE: DRUKKER!} SCI liLLEKENS, RAADHUISSTRAAT 87. - BOEKHANDEL J. A. HUPKENS, ZANDVOORTSCHELAAN 165. - BOEKHANDEL D. VAN MOURIK, BRONSTEEWEG 4a gedipl. horlogemaker JAC. v. CAMPENSTR. 41 Reparatie-inrichtiny TECHNISCH-BUREAU Haarlem Telefoon 12660 Advertenties kunnen tot uiterlijk Donderdags tien uur worden aangenomen. Ingezonden stukken vóór Woensdag 12 uur. Klachten over de bezorging richte men recht streeks tot de Administratie. HAARLEM. LUXOR-THEATER. „S.O.S, Ijsberg". STADSSCHOUWBURG. Zaterdag 31 Maart, 8.15 uur. Tooneel- gezelschap „Het Masker": „Vorstelijke Emi granten". Zondag 1 April, 8 uur. - Nationale Revue: „Obedoel je dat!" Maandag 2 April, 8 uur. Nationale Revue: „Obedoel je dat!" Donderdag 5 April, 8.15 uur. Jushny's Rus sisch Ensemble: „Blauer Vogel". SCHOUWBURG JANSWEG. Zondag (Eerste Paaschdag). „Van je vrienden moet je 't hebben", j Maandag (Tweede Paaschdag). „De Kroegzangeres". DE BETEEKENIS DOOR ALLE EEUWEN Al dagen, soms wekenlang liggen achter de winkelramen van de banketbakkers de Paasch- eieren uitgestald; kleine chocolade-eitjes in kleurig papier gewikkeld, „rose en witte suiker eieren en heele groote gevulde luxe eieren", zoo weelderig versierd met linten en strikken, dat het kunstig voorwerp nauwelijks meer herinnert aan het kleine witte ei, dat de kip met haar warme veeren koesterend uitbroedt tot het nieuwe leven er uit te voorschijn treedt. Evenmin herinnert men zich bij het ten geschenke geven van zoo'n Paaschei de eigenlijke beteekenis; over het algemeen is het een traditie geworden, een prettige gewoonte, zonder meer. En toch is het Paaschei wel degelijk een symbool der hoofdgedachte van het Paaschfeest, n.l. van opstanding en nieuw leven en vindt men deze gedachte ook terug in andere sinds eeuwen in gewortelde Paaschgebruiken. Bij het ontwaken van nieuw leven past vreugde, vandaar dat ten allen tijde bij de op standing in de natuur feest gevierd werd. In vroegere heidensche tijden was dat natuurlijk niet het christelijk Paaschfeest, maar 'n lente feest. Bij de oude Germanen was dit 't feest ter eere van Ostra, de godin van licht, liefde en leven. Te harer eere brandde men groote vuren en danste al zingend en juichend om die vreugdevuren heen; zelfs de zon deelde in de algemeene blijdschap, want volgens een heel oud bijgeloof sprong de zon op dien lentedag bij haar verrijzen driemaal van vreugde op. Behalve om die vreugdevuren danste men ook om een versierden boom of paal heen; dat ge beurde meestal op den eersten Meidag en na het slachten van een offerdier werden er groote maaltijden aangericht om te smullen van alle jonge, versche producten der aarde: eieren, jonge lammeren, speenvarkens, kippen, jonge groenten en wat al niet meer. Bij de Joden was het in de lente vallend feest het Pascha en reeds een voorafspiegeling van het latere christelijke feest, want de vreugde gold ook hier een hernieuwd leven, een herdenking van de verlossing van de Israëlieten uit de Egyptische ballingschap. Dit werd gevierd o.m. door het slachten van een lameen weinig bloed van dat offerlam werd aan de deurposten en op den drempel van het huis gestreken. Dit bloed was een beschutting tegen den wrekenden engel des doods die rondging om de eerst geborenen der verdrukkers mee te voeren, maar aan de aldus geteekende huizen ging hij voorbij. Het geslachte lam werd opgediend met onge- CHEMISCH GEREINIGD EN GEPERST ALLEEN BIJ AMSTERDAM-Z v. Baerlestraat 19 HAARLEM PLEIN 2 Telef. 27368 Telef. 16761 in één dag afgehaald en thuisbezorgd. Colb. Costuumsf'2.90Japonnen vanaff 1.75 Demi-Saisops f 2.50 Mantels f 2.50 SPECIALE PRIJZEN VOOR DIVAN-, TAFELKLEEDEN en G O R D Ij N E N. deesemde brooden en bittere kruiden. Deze maaltijd moest staande genuttigd worden, de voeten geschoeid en de reisstaf in de hand ter herinnering aan den uittocht uit Egypte. Het feest van het Nieuwe Verbond gaf een grootere en diepere beteekenis aan het Paasch feest van het Oude Verbond: door de Verrijzenis des Heeren na Zijn offerdood werd de mensch uit de slavernij der zonde verlost en tot nieuw leven opgewekt. Vele bestaande gebruiken van het lentefeest en ook van de Joden werden geheel of gedeeltelijk overgenomen en geker stend. Zoo herinnert om te beginnen het woord Ostern in Duitschland en Easter in Engeland aan de vroegere feesten ter eere van Ostra, maar reeds bij den aanvang der Paaschviering op Palmpaschen of Palmzondag treedt een geheel christelijk motief op den voorgrond. Op dien Zondag immers herdenkt men den intocht van Christus te Jeruzalem gezeten op een ezel en hoe de bevolking met de kindereu voorop Hem met olijftwijgen en palmtakken wuivend tegemoet trad. Al in de vierde eeuw hield men op dien dag optochten, waarbij de persoon, die Christus voorstelde, op een ezel door de stad reed. Later werd die persoon ver vangen door een houten beeld op een houten ezel, die op rolletjes werd voortgetrokken; zulk een beeld noemde men O. L. Heer op wieletjes of „ten esel". Amsterdam kende in de middeleeuwen ook dergelijke optochten. Kinderen namen er ook deel aan en droegen palmtakken in hun hand. Langzamerhand kwamen in sommige streken kleine versierde palmboompjes in zwang die aan de kinderen gegeven werden, hieraan hingen dan allerlei lekkernijen: appelen, krentebroodjes, vijgen, gekleurde eieren, vlaggetjes en strikjes, terwijl op de spits een haantje pronkte, soms een paardje of zwaantje. Naarmate de stille of goede week vorderde, steeg de verwachting der kinderen naar het komende feest, en tegelijk ook hun ongeduld. Eindelijk brak dan de zoolang verbeide Paaschzondag aan en laaide de vreugde in al haar volheid op. Evenals bij de Ostrafeesten steekt men zich gaarne in nieuwe kleeren, van daar de uitdrukkingen: op zijn paaschbest, in paaschpronk zijn of uitgedost als een paaschos. Bij de feestmaaltijden vormen eieren een hoofd schotel en ook bij de volksspelen vervullen zij een voorname rol. Zij worden gekleurd in alle mogelijke tinten en in koffie gekookt om de schaal goed hard te maken, dan gaat men ze verstoppen en de kinderen moeten zoeken ofwel men gaat „eier'tikken" en wie het ei met de hardste schaal heeft wint het Is de streek heuvelachtig dan is er een van oudsher bekende „Paaschberg" zooals bij Wageningen, Zwolle, Lochem en Dwingelo; de kinderen rollen eraf met de gekleurde eieren en wedijveren wiens ei het onverbreekbaarst is, gebruiken die geheel of gedeeltelijk nog in vele streken, vooral in het Oosten van ons land bestaan. Maar al mogen in verschillende streken de gebruiken onderlinge afwijkingen vertoonen, 'overal is dezelfde gedachte aanwezig, de ge dachte van opstanding en nieuw leven met ver drijving van booze machten en wordt dit ken schetsend gesymboliseerd in het ei. De harde schaal van het ei gelijkt de sombere grafsteen die door den Verrezen Heiland verbroken werd en die door de gestorvenen gebroken zal worden op den dag der opstanding, evenals het kuiken de schaal verbreekt om er als nieuw leven uit te voorschijn te treden. APOTHEKER- A SS. ZANDV.L. 173, TEL. 26436 Heemstede Aerdenhout waaraan een feestelijk karakter zal worden gegeven. Prima consumptie. Concert. Aanbevelend, J. HANSKAMP. /V". ÜN> p jd mti De groote bloemententoonstelling, die de Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur in 1925 heeft gehouden, zal- bij de meesten onzer lezers nog aangename herinneringen opwekken. Deze tentoonstelling zal echter nog verre worden overtroffen door het bloemenfeest, dat de vereeniging het volgend jaar zal organiseeren bij gelegenheid van haar 75-jarig bestaan. Even als de vorige tentoonstelling zal ook deze worden gehouden in Qroenendaal, dat daartoe welwillend door de gemeente Heemstede is af gestaan. Ditmaal zal echter een nog aan merkelijk grooter terrein worden benut; zoo zal b.v. de omgeving van de Belvédère geheel in het tentoonstellingsterrein komen te liggen. Naast de weide, aan de overzijde van de vaart, zal bovendien nog een 5 H.A. groot bollenterrein DE „WATERDEL" IN QROENENDAAL. Een der mooiste plekjes van ons wandelbosch, waar het hoog opgaande hout zich spiegelt in het onbewogen water, omzoomd door weelderige rhodondendrons, die met hun tallooze bloem knoppen over enkele weken weer een prachtig beeld van de Lente zullen vertoonen. Weldadig is de stilte, die hier heerscht. Een plekje uit duizenden, om er te rusten, te denken en te droomen. De tentoonstelling' „Flora" van de Alg.Ver. voor Bloembollencultuur De verwachtingen hoog gespannen in gebruik worden genomen, waarop het directiegebouw, het gebouw der tijdelijke ten toonstellingen, een restaurant met groot terras en een warenhuis (bloembollen onder glas) een plaats vinden. Er is een uitvoerend comité benoemd, be staande uit de heeren T. M. H. van Waveren, voorz., E. M. Krelage, voorzitter van de Alg. Ver. voor Bloembollencultuur, en H. J. Voors, tuinarchitect en secretaris van het comité. Onder leiding van dit comité zijn de voor bereidende werkzaamheden reeds in vollen gang. Het directiegebouw is reeds verrezen, en de grondbewerking en -verplaatsing vindt reeds geruimen tijd plaats. De vaart, die het nieuwe van het oude scheidt, zal worden overbrugd. Deze brug komt te liggen VISCHHANDEL FIJNE GEROOKTE PALING EN VISCHCONSERVEN BINNENWEG 39 - TELEF. 28461 TEL. 28447 - na 0.30 Tel. 17031 GARAGECAMPLAAN 4 Meest modern ingerichte donkere kamer voor het verrichten van alle amateurwerkzaamheden ZANDVOORTSCHELAAN 101, HEEMSTEDE, TELEF. 26730 wegén' rondom eêll Vifvér ie ucftïicen. Het nieuwe gedeelte zal ook des avonds geopend zijn. Aan de Van Merlenlaan komt een ingang, waarbij twee decoratieve lichtzuilen. Vijftien lichtzuilen en verscheidene lichtende „.padde stoelen" zullen des avonds ongetwijfeld een fantastischen aanblik opleveren. Ook zal de 20 M. hooge fontein in den vijver verlicht worden; dit zal geschieden door onder het water opgestelde schijnwerpers. De tuinaanleg is ontworpen door den heer H. J. Voors. Het door hem ontworpen plan wijkt geheel af van dat van 1925; er is n.l. gestreefd naar een zuiveren parkaanleg. Het midden terrein zal plaats bieden aan 30.000 tulpen, terwijl 500.000 voor vernietiging bestemde narcissen aan den handel zullen worden ont trokken en als blijvende wildbeplanting in Qroenendaal worden uitgezet. In de laatste 10 jaar hebben de bloembollen kweekers zich toegelegd op nieuwe variëteiten, zoodat men op de tentoonstelling een weelde van kleuren en vormen te zien zal krijgen. Van elke terreinomstandigheid zal op de meest juiste wijze partij worden getrokken. Men zal nieuwe ideeën kunnen opdoen voor het beplanten van kleine tuinen met beperkte mogelijkheden, maar zich ook kunnen verlustigen in het aanschouwen van in het groot beplante ruimten. Voor den aanleg van stadstuinen met bloembollen zal een prijsvraag worden uitgeschreven. Het hoofdgebouw, waarin vijf tijdelijke ten toonstellingen zullen worden gehouden, is ont worpen door den architect J. C. Brand te Ben nebroek, in een zoodanigen vorm, dat het publiek op drukke dagen er snel doorheen kan worden geleid. Door schijnwerpers zal het des avonds worden verlicht. Een groot bordes biedt plaats voor 6000 menschen. Er komt voorts een bierhuis, waar 1000 menschen zich tegelijk kunnen laven. Men rekent dus we! op een druk bezoek. Voor de kosten is een begrooting opgemaakt van 200.000.welk bedrag, naar men ver onderstelt, gedekt zal worden door de entree gelden. In 1925 is de tentoonstelling bezocht door 400.000 bezoekers; het is geen overdreven raming dit aantal thans te schatten op 500.000. Voor het waarborgfonds zijn groote bedragen toegezegd. Teneinde den stroom van vreemdelingen in het voorjaar van 1935 naar de tentoonstelling te leiden, is samenwerking verzocht met ver schillende lichamen op verkeersgebied, de Ned. Spoorwegen, de N.Z.H., „Horecaf", enz. Van alle zijden werd medewerking toegezegd.0 Tegelijk met de bloemententoonstelling zal in het Frans Halsmuseum te Haarlem een histo rische tentoonstelling worden gehouden betref fende de ontwikkeling van de bloembollenteelt en -handel gedurende de laatste drie eeuwen. In Teijlers Museum zal eveneens een historische tentoonstelling worden gehouden, waarop bloem stukken van alle tijden zullen worden geëxpo seerd. VISCHHANDEL TELEFOON 23280 - (3 LIJNEN) Wij zijn goed gesorteerd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1934 | | pagina 1