Eerste Blad. PREDIKBEURTEN No. 99. Zevende Jaargang van ZATERDAG 12 December 1885. op Zondag '13 Dec. 1885. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Advertentiest worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. Noord-Znidhollandsche Stoomtramweg-MaatschappijHaarlemlelden. 1 Juni 1885. Haarlem, Hillegom en Leiden 4.—-f, 10.20 'smorgens, 1.2.40*, 5.5, 7.35,'smid. HaarlemHillegom 9.'smorgens, 4.15 (totHeemstede)9.15, 10.15 'savonds. -(■ Alleen des vrijdags. Vervoert ook goederen. Haarlemsclie Tramwnj-Maatschappij. Van 'tStation 7.30 'smorgens tot 10.30 'savonds. Uit den Hout 7.50 'smorgens tot 10.50 'savonds. Vertrekuren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Oct. 1885.Naar Amsterdam: 6.52, 8.9*, 8.31, 8.55*, 9.29*, 11.57, 11.30-)-, 11.46* 'smorgens, 1.—, 2.38-)-, 3.48*, 4.16*, 4.34, 5.34, 6.40*, 7.6, 7.33-)-, 9.—*, 9.43, 10.24*, 10.59f 's avonds. Van Amsterdam: 6.20, 7.35-)-, 7.45', 8.10', 8.40, 9.45*, 9.50', 11.5, 11.55-)- 'smorgens, 12.20, 1.5*, 1.45*, 3.25*, 3.55, 4.30*, 4.45*, 5.20f, 7.45, 8.35*, 9.55*, 11.— 's avonds. Naar Rotterdam: 7,57-)-, 8.33*, 9.13, 10.13*, 's morgens, 12.17f, 12.58, 2.8* 3.49', 4.27, 5.11, 5.43-j-, 8.14, 10.18* 'savonds. Van Rotterdam: 6.—, 7.55*, 9.45, 10.154-, 11.3 'smorgens, 1.23-)-, 2.45*, 3.35, 5.10,6.23-)-, 7.25*, 8.50*, 9.50)- 'savonds. De met gemerkte treinen zijn sneltreinen. De met -j- zijn exprestreinen alleen le en 2e klasse. 'Naar den Heider: 6.50, 10.15 'smorgens, 1.32 tot Alkmaar, 4.57, 9.1 'savonds. Naar IJmuiden: 6.25, 6.50, 10.15 'smorgens, 1.32, 4.57, 9.1 'savonds. Van IJmuiden: 8.1, 11.13 'smorgens, 3.16, 4.1, 9.7, 9.40 'savonds. Naar Zandvoort: (H. S.) 8.12, 10.9, 11.33 'smorg., 1.34, 5.13, 8.16, 'savonds. Van Zandvoort: 8.34, 11.7 'smorgens, 12.36, 4.9, 6.20, 8.41 'savonds. Omnibus van Bloemendaal. 8.15, 10.50, 1.25, 3.5, 7.30. Van 't Station: 9.6, 11.30, 2.5, 3.45 en 8.11. Zondags alle treinen. Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Oct. 1885. Openstelling van hetkantoor: Dag. van 8 's morg. tot 9K uur 's av. Op Zondag van 's morg. 8 tot 10 en 's av. van 12 tot 4 uur. Voor de storting en uitbetaling van postwissels en de invordering van gelden op kwitantiön alleen op werkdagenvan 9 uw 's morg. tot 3 uur 's av. Voor de Spaarbank van 's morg. 9 tot 9 uur 's av.op Zondag van 8 tot 10 en van 12 tot 4 ure. Voor de Postpakketten alleen op werkdagenvan 's morgens 8 tot 9 J4 uur 's avonds. Aanvang der bestellingen. Op werkdagen: 7.30,10.— 'smorgens, 1.30,3.30,7.—, 9. 's avonds. Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen7.30 's morgens, 1.4.— 'savonds. Lichting der bulpbrievenbussenZuiderstraat hoek Oudegracht, Gr. Houtstraat, Zijlvest, Parklaan, Kaasplein7.—, 10.— 's morg., 2.30, 6.8.30 's av. Florapark, Kampersingel, LeidschevaartSehootersingel6.45, 9.45 'smorgens, 2.15, 5.45, 8.15 'savonds. Des Zondags: buitenwijken 's m. 6.45 en 's av. 3.15. binnenwijken 's m. 7 en 's av. 3.30. Lichting aan het StationRichting Amsterdam 8.4,11.25 's morg., 2.33, 3.43*, 5.29*, 7.28* 's av. Richting Rotterdam 7.52,9.8 'smorg.,12.12,4.22*,5.38,10.13* 'sav. Richting den Helder 6.45, 10.10 's morg., 1.27*, 4.52, 8.56* 's avonds. De met worden Zondags niet gelicht. Telegraafkantoor. Het kantoor is geopend op werkdagen van 'sm. 8 tot 'sav. 10uur,op Zon- en algemeen erkende Christelijke feestdagen van 's m. 8 tot 's av. 9 uur. Binnenl. Telegrammen worden berekend tegen een vast recht van 15 Cts. benevens 1 Ct. p. woord. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maandenf,25. franco p. post ,40. Afzonderlijke nommers 3 eenten per stuk, Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. Groote Kerk. Voorm. 10 nre, Moeton. Nam. 2 ure, Barger. Zondag 4. 's Avonds 6 ureJEscher. Nieuwe Kerk. Voorm. 10 nre, Smeding. Jans-Kerk. Voorm. 10 ure, Barger. Tf oensdag 's av. 6 ureBrutel de la Rivière. Bakenesser Kerk. (Voor de Kinderen). Voorm. 10 ure, Kastein. Waalsche Kerk. Voorm. 10 ure, Bourlier, past, a la Haye. Christelijk Gercform. Gemeente. (Ged. Oudegracht). Voorm. 10 ure, 'sAv. 5 ure, Mulder. Woensdag 'sav. "Va ure> Mulder. Klein Heiligland). Voorm. 10 ure, 'sAv. 5 ure, Schotel. Honderdag 'sav. 7Va «re, Schotel. Luthersche Kerk. Voorm. 10 ure, Knappert, hoogleeraar te Amsterdam, 's Av. 6 urePoolman. Openb. 1 1020. Kerk der Vereenigde Doopsgezinden Voorm. 10 ure, de Lanoy. 'sAv. 6 ure, de Vries. Remonstrantsche Kerk. Voorm. 10 ure, Tideman. Kerk der Broedergemeente. Voorm. 10 ure, Weiss. *s Av. 6 ure HoogduitsehIt alm Ev. Lut. pred. te Amsterdam. Honderdag 'sav. 8 ure, Weiss. Voorber. Chr. bewaarschool lange Heerenvest Maandag 'sav. 8 ure, Moeton. Bijbellez. Luk. 14. Torenbouw en krijg. Lokaal in de Bidderstraat. Hinsdag, 's av. 8 ure, Snethlage. Bijbellez Gen. 3 119. Lokaal der jongelings-Vereeniging. Honderdag 's av. 8 ureBarger. Bijbellez. 1 Sam. 27 1 vv. Ds. Koog is door ongesteldheid verhinderd deze week te catechiseeren. Ds. de Lanoy bericht zijnen leerlingen dat hij eerst in de eerste week van het nieuwe jaar zijn Jcatechisatiën hoopt te hervatten. WAARSCHUWING. Er is iu de laatste dagen nog al sneeuw gevallendat kan niemand helpen. Ook is het aan niemand te wijten, dat het dan op sommige drukke gedeelten van onze stad glad wordt, en dat er van wege de gemeente op zulke plaatsen geen zand gestrooid wordtis zeker ook de schuld niet van onze goede burgerijmaar het zou steller dezes erg spy ten als hij zijne medeburgers niet had gewaarschuwd vooral voor één steegje dat in deze dagen dan al erg gevaarlijk te beloopen was, en wel de Barrevoetesteeg. Dit steegje wordt naar onze berekening eiken dag door een zes honderdtal kinderen betreden; neen, (en wie zal het den kinderen kwalijk nemen) begleden. Als men hierbij nog bedenkt, dat dit enge steegje kort geleden op nieuw is bestraat, dan zal men begrij pen, dat men er slechts met levensgevaar kon doorloopen. Gelukkig is thans de dooi ingetreden anders hadden wij ieder, die er niet op gesteld is zijn beenen of armen te breken, geraden het Barrevoetesteegje te vermijdentotdat de eene of andere weldadige een wagentje zand had beschik baar gesteld om in bovengemeld gebrek te voorzien. Voordracht in Teyler's Stichting. De avond van Woensdag 9 December 1886 was gewijd aan de beschouwing van Spinoza's wijsbegeerte. Vervolgd tijdens zijn leven, verguisd na zijn dood werd deze edele denker in onzen tijd weder in eere hersteld en oefent hij ontegenzeggelijk op onze eeuw een grooten invloed uit. Was het oude atomisme onvoldoende gebleken, het monisme van Spinoza, de eenheid van stof en geest, scheen de na tuurlijke verklaring van den mensch en de wereld mogelijk te maken, voerde alles terng tot het begrip van oorzakelijkheid, maakte de erkenning van doeleinden over bodig en werd dus gretig aangenomen door het Naturalisme. Wie was Spinosa? Israëliet; levende in de 17deeeuw; onder den invloed der philosophie van Descartes kon de oude overlevering der Talmudisten hem niet langer voldoen, werd hij weldra door zijn natie nitgestooten, en leidde een eenzaam denkersleven, geschuwd door zijn tijdgenooten om zijn stelsel; hoewel geëerd door zijne omgeving om zijne beminnelijke hoedanigheden als mensch. Zijn godsdienstige natuur, het erfdeel zijner vaderen, gepaard aan onbedwingbare dorst naar wetenschap, deed hem zijn leven wijden aan het streven naar de kennisse Gods. Hij meende die in zijne wereldbe schouwing te hebben verkregen. Deseartes was uitgegaan van het denk beeld dat ook de wijsbegeerte op de leest der wiskunde kon worden geschoeid. Door zich van alle vooroordeelen te ontdoenen uitgaande van de stelling „ik denk, dus ben ik" meende hij wiskundig te komen tot de erkenniDg van het be staan van God, het denken en de uitge breidheid. Het feit echter dat hier drie substanties moeten worden aangenomen was en bleef bet zwakke ppnt zijner philosophie en het gelnkte Spinoza in zijn stelsel dit struikelblok uit (hen weg te ruimen. Zijn eerste begrip onderstelt een wezen, welks oorzaak alleen in zich zelf is gelegen, d. i. God of de substantie. Daarin ligt het heelal besloten en daaruit moet het worden verklaard. Hoewel aan deze substantie vele eigen- schappen worden toegeschreven zijn er slechts twee attributen voor ons kenbaar, en wel denking en uitgebreidheid of stof en geest. Evenals in de wiskunde alles wordt teruggebracht tot de eigenschappen der ruimte, moet volgens Spinoza alles zijn oorzaak vinden in God. Willekeur en toeval zijn uitgesloten; alles wat is en geschiedt, bestaat en gebeurt volgens de wet der oorzakelijkheid. Geestelijke en stoffelijke verschijnselen gaan wel steeds te zaam maar beiden werken niet op elkander. Kennis wordt door waarneming verkregen. Ook hij Spinoza vinden we hier het volle geloof in de vertrouwbaarheid onzer ge waarwordingen. Evenwel merkt hij op dat de redeneeringen en gevolgtrekkingen daaruit gemaakt waar of valsch kunnen zijn en dus niet tot zuivere kennis, slechts tot waan of geloof kunnen leiden. Ze zijn eerst dan waar, wanneer ze kunnen worden he grepen in hun samenhang met het heelal. Elk wezen streeft er naar om zooveel mogelijk te volharden in het bestaan. Al les wat dit bestaan verhoogt, veroorzaakt vreugde, wat hun hierin belemmert droef heid, en hieruit ontstaan de hartstochten, hieruit wordt ook opgebouwd de onder scheiding van goed en kwaaddit alles zijn echter slechts onwezentlyke dingen, voort spruitend uit onvolkomen kennis (waan). Het volledige inzicht van den wijsgeer ziet het onwezentlyke daarvan in, en houdt zich van deze hartstochten vrij. Elke aandoening die een hartstocht is hondtop dat te zijn zoodra wij van haar een duidelijke voorstelling vormen. Dit is mogelijk, zoodra wij haar beschouwen in het verband der dingen of terugbrengen tot God als de eerste oorzaak van al wat is of geschiedt. Die deze volmaakte kennis bezit handelt steeds goed, heeft God lief, en wordt door hem gekend. Deze geestelijke liefde Gods is het einde en het doel van Spinoza's hoofdwerk de Ethiek. Na in breede trekken en heldere taal Spinoza aldns te hebben geschetst, ver volgde spreker zyn rede met de kritiek van het stelsel. In de eerste plaats ontkende hij de mogelijkheid van het begrip van een wezen welks eenige kenmerk het bestaan is. En al was nu ook zulk een begrip denkbaar, dan zou daarmede evenmin als met het ontologische bewijs van Anselmus het be staan van zulk een wezen bewezen zijn. Er bestaat verder een drieledige nood zakelijkheid, eene logische, eene mathema tische en eene natuurkundige. Deze drie worden in Spinoza's stelsel met elkander verward, en geven geen recht tot het aannemen zijner praemissen. De natnnr kan niet op wiskundige wijze worden ver klaard. Nergens heeft Spinoza ook maar de kleinste zaak nit de eindige wereld knnnen verklaren in haar verband tot het oneindige. De eenheid van het men- schelijk zelfbewustzijn wordt door hem niet verklaard. De mensch is bij hem niets dan een groep van altijd wisselende aan doeningen der eeuwige substantie. Ook dit is eene onhoudbare stelling. Eindelijk is de volmaaktheid welke Spinoza den wijsgeer toeschrijft en waar door hij dezen boven den gewonen mensch, als den slaaf zijner hartstochten, verheft een waardeeringsoordeelwaartoe zyn stelsel hem geen recht gaf, en waardoor zijn wijsbegeerte evenals die van Lucretius wordt veroordeeld. De vraag hoe men tot de kennis der waarheid komt, die toch ook door Spinoza wordt erkend, wordt door hem niet op gelost. Stilzwijgend erkent hij logische wettendie onvermijdelijk moeten leiden tot onderscheiding van waar of onwaar, en daarmede van goed en kwaad en het geloof in de waarheid zyner eigen bewe ringen is tegelijk de kwetsbare plek van zyn geheele systeem, de fout van het Naturalisme. Na hierop nogmaals met een enkel woord recht te hebben laten wedervaren aan d e vroomheid van Spinoza's gemoed en de verhevenheid zijner bespiegelingbesloot spreker zijne door allen toegejuichte ver handeling. KRONIEK. De regeering dezer stad vergaderde Woensdag 9 Deo. jl. van welke vergade ring wij als gewoonlijk het volgende kort verslag brengen ter kennisse van het publiek. Met genoegen zal zeker worden ver nomen dat de zaak van de Melkbrngtot

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1885 | | pagina 1