HAARLEMSCH PREDIKBEURTEN Eerste Blad. [So. 20 Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Tiende Jaargang. 144. van ZATERDAG 10 Maart 1888. op ZONDAG 11 Maart 1888. Nederd. Herv. Kerk. telephoonnummek TELEPHON1SCHE VERBINDING met AMSTERDAM. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maandenf —,25. n franco p. post —,40. Afzonderlijke nommers 3 centen per stnk. Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. VERSCHIJNT Dinsdag- en Vrijdagavond. Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG m VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. Groote Kerk. Voorm. 10 nre, Snethlage. 16e Lijdenstekst. Nam. 2 nre, Smeding. 17e Lijdenstekst. '«Avonds 6 nre, van Ar kei, pred. te Bloemendaal. Nieuwe Kerk. Voorm. 10 nre, Brutel de la Rivière. 16e Lijdenstekst. Jans-Kerk. Voorm. 10 nre, Iloog. Woensdag 's av. 7 nreMoeton. 19e Lijdenstekst. Bakenesser Kerk. (Voor de Kinderen). Voorm. 10 nre, G. Post, Godsd.-onderw. Waalsclie Kerk. Voorm. 10 nre, Hebrg. Christelijk Gereform. Gemeente. (Ged. Oudegracht). Voorm. 10 nre, 's Av. 5 nre, Mulder. Woensdag 's av. 7% ure, Mtclder. Bidstond voor het gewas. {Klein Heiligland). Voorm. 10 nre's Av. 5 ureSchotel. Honderdag 's avonds 7% nre Schotel. Luthersehe Kerk. Voorm. 10 nre, Mees. Honderdag 's av. 8 nreMees. Lijdensprediking. Kerk der VereenigdeDoopsgezinden Voorm. 10 nre, de Vries. Remonstrantsclie Kerk. Geen dienst. Kerk der Broedergemeente. Voorm. 10 ure, Weiss. Honderdag 's av. 8 ureWeiss. „De Bijbel Gods Woord." Chr. bewaarschool, L. Heerenvest. Maandagge av. 8 ure, Moeton. Bybellez. Lucas 7 17 w. Lokaal in de Oranjestraat. Hinsdag 's av. 8 ureSnethlage. Bij bellez. Lokaal der Jongelings-Yereeniging. L. Annastraat. Honderdag 's av. 8 nreEscher. Bijbellez. Ds. Tideman bericht dat hij tot nadere aankondiging geen les kan geven. Bennebroek. Voorm. 10 ure, G. van Herwaarden. Beverwijk. Voorm. 10 ure, C. Boon, Evang. Luthersehe Kerk. Voorm. 10 ure, K. A. Gonlag. Doopsgezinde Kerk. Voorm. 10 ure, J. Sepp. Bloemendaal. Voorm. 10 ure, J. H. van Arkel, Nam. 2Va ure, geen dienst. Heemstede. Voorm. 10 ure, Dr. F, E. Haubanton. Hillegom. Voorm. 10 nre, geen dienst, wegens de vacature, 's Avonds 6 ure, M. Buchli Eest. Houtrijk en Polanen. Voorm. 10 nre, geen dienst. Nam. 2 nre, G. J. Brutel de la Rivière, Afscheid. Sandpoort. Voorm. 10 ure, I. van Witsenburg Pred. te Zaandam. Spaarndam. Voorm. 10 ure, H. J. Bergsma. Velsen. Voorm. 10 nre, H. J. C. Heldring, Nam. 2 ure, H. J. V. Heldring, Doopsbediening. Zandvoort. Voorm. 10 nre, L. Heldring. Nam. 2 ure, L. Heldring. Voordrachten in de Afdeeling Haarlem van den Nederlandschen Protestantenbond. Den 19en Januari trad ds. Ternooy Apfel op met een Voordracht over «Godsdienst en Maatsohappelijk leven". De verslag gever woonde deze lezing niet bij en kan er alleen het volgende omtrent mededeelen. Na eerst bij het ontstaan van de gods diensten te hebben stilgestaan toonde hij aan hoe liefde voor kunst en wetenschap en schoonheidsgevoel in het algemeen toch niet bij machte waren den menseh tot hooger leven op te voeren en hoe ook de zedelijkheid in den godsdienst moet zijn geworteld. Waar dit zoo is en de maat schappij toch aan dat hoogere behoefte heeft, kan men alleen door godsdienst de maatschappij redden. Nn heeft niemand den godsdienst zoo jnist beschreven en in het leven geopenbaard als Jezus, die den nadruk heeft gelegd op een rein hartop goed doen niet alleen maar op goed zijn. Men meent echter den tijd te missen om voor den godsdienst op te komen, maar men kan dit doen door bezieling te wek ken voor wat groot en goed is en anderen van die beginselen te doordringen. Dat is in dezen tijd van eenzijdige verstandsont wikkeling zoo noodig. De gezagvoerder van den bodem toont zijn kracht het meest in de nre van gevaar, de generaal als hy zijn leger aanvoert ten strijde. Maar daar zyn vele opvattingen van den godsdienst. Welke zullen wg kiezen Laat men voorzichtig zyn en niet in plaats van den geneesheer den wonderdoktor ont bieden. Eén godsdienst alleen kan ons en de maatscbappy reddendie van Jezus, die zich heeft gekenmerkt door stipte eer- lgkheid en onkreukbare trouw en heeft beantwoord aan het groote doel „de pre diking in persoon en leven van het Ko- ningrykGods." Toen de spreker na de pauze het gedicht van den Heer Laurillard «Maarten Luther« had voorgedragen, nam hij de byvalsbetuigingen van de Vergade ring in ontvangst, die instemde met de woorden van hartelyken dank door den tweedenvoorzitter, den Heer A. H. de la Chambre, gesproken. Woensdag 22 Februari trad in de bo venzaal van de Vereeniging de heer Van Loenen Martinet van Sandpoort als spre ker op. Hg vertelt ons, dat hg aan een diner gezeten door een der aanwezigen hoort verklaren «godsdienst is poezie« en men zijn instemming daarmede vraagt. Die vraag is echter zoo veel omvattend en belangryk, dat hg haar liever hier en wat uitvoeriger behandelt. Is godsdienst poezie Die vraag kan de overtuiging teruggeven van den spreker, als zy in bevestigden zin wordt beantwoord, maar ook juist het tegenovergestelde. Het kan even goed haar kraeht zgn als haar zwakheid. De spreker deelde eenige sprookjes mede: zoo onder anderen, dat de bergbewoners in Beieren verhalen van een levens elixer gebruikt door keizer Wilhelm, von Bismarck en von Moltke en hoe de Kroonprins doodelyk krank is omdat hg er niet van dronk. Is nu een sprookje vrucht van onverstand, van lager ontwikkeling, van kinderlyken leeftyd? Moet de mensohheii aan de poezie steeds meer ontgroeien Dat meenen velen. Wie herinnert zich niet Hildebrands «Vooruitgang». Hildebrand beklaagt er zich over, dat de nuchtere wetenschap ons zooveel heeft ontnomen. «De ton van Diogenes was een hutje.De wolvin die Romulus en Kemns zoogde was een slecht vrouwspersoon. «Leonidas verdedigde Ther mopylae wel met slechts driehonderd Spar tanen, maar daar waren nog honderden bg die geen Spartanen waren.» In een woord, Hildebrand treurt, dat er geen schoone slaapster, geen Hijstenbrij-berg, geen Lui lekkerland meer is, geen vergiftige padden met diamanten aan het hoofd, geen phenix, geen salamanders en geen vliegende draken. Toen Hildebrand dit stnkje had geschreven en zoo had geklaagd, werd hg in de Gids door Jacob Geel tot de orde geroepen en zeer onzacht gekritiseerd. Welnu, zooals al Jeze dingen voor kennis en ontwikke ling moesten wyken, zoo gaat het ook met den godsdienst. Hoe meer verstand, des te minder poezie, dat meenen althans velen. Wat is poezie? Wie kent niet Molière's Bourgeois Gentilhomme? Jourdain is ten uiterste verbaasd zgn heele leven proza te hebben gesproken, zonder het zelf te weten. Zoo zouden ook wg dichter kun nen wezen, zonder er ons zelf van bewust te zgn. Daar zgn verzen zonder poezie, daar is veel poezie, of kan er zgn in ons proza. Deze poezie, het dichtend vermogen van den mensch, den eenen in mindere, den anderen in meerdere mate aangeboren kan niet worden verstoord. Waarin bestaat het? Wat maakt een ge woon vierkant tot onze huiskamer waar aan wg boven alles zgn gehecht? Niet alles kan onze huiskamer zgn. Elk meu bel heeft zgn eigen geschiedenis. Het is geen uitstalling van kostbare dingen. Al les spreekt van een verleden. Het geheel vertegenwoordigt de gemeensohappelgke traditien. De geest van de familie, het kloppend hart van de leden van het ge zin maakten die kamer tot de huiskamer. Voor de vreemden niets, voor de vrien den veel, voor de kinderen alles. Is dat geen werkelgkheid? Want er is een werkelgkheid, die niet valt onder zinne- lgke waarneming. Wat maakt den ring, dien gy van de beminde hebt ontvangen van het, oogenblik afaan dat hg de kast van den juwelier verlaat tot geheel iets anders? üwe liefde. Is uw kind beter en verstandiger dan anderen? Neen maar het is uw kind. Wat maakt eenige aan een gehechte lappen tot de vlag waarvoor de held zal sterven Wat vormt die boo- men tot het wond Waarom spreekt de oneindige zee tot u van Gods majesteit, terwgl duizenden aan het badhuis gezeten daar maar niets van gevoelen? Uw dich tend vermogen legt in alles zin, gedachte, beteekenis en dus hooger leven. Dat dichtend vermogen is ontdekkend en scheppend. De musicus legt in de muziek zgn ziel, de kunstenaar ontdekt er ge dachte in. De ziener, die ons geestelijke dingen openbaart, beschikt over een tweede gezicht. Hg ontdekt in de boomen het bosch, in de streek lands tnsscheu Dollert en Schelde het vaderland, in dui zenden verscheidenheden de maatschappy. De menschenziel is kunstenaar alleen bg de gratie Godsde ziener schetst en ont dekt. |„Het geloof" zegt de Hebreêrbrief „is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewys der zaken die men niet ziet." In dezen zin is dns godsdienst poezie. De godsdienstige mensch spreekt een oordeel uit over zgn daden, omdat hg een ideaal heeft gezien van zedelyke reinheid en volkomenheid. Hg heeft dat aanschouwd en weet dat bg ervaring van zonde en schuld. In de vergeving ontmoet hg de liefde Gods en getuigt dus van haar. Hg ontdekte den eisch en roept om rechtvaardigheid en protesteert daarom tegen de struggle for life. De wetenschap ontdekt wat is en de godsdienstigen zien wat wezen moet. Godsdienst is dus de her vormende kracht en maakt de wereld beter. Uit 's levens allerlei maken wg ons eigen levert, zoo als de kinderen uit de verschillende stnkken de legkaart. Maar is het dan niet waar, dat veel poezie en vele voorstellingen voorbg gin gen? Poezie en phantasie moeten niet verward worden. De poezie rust in het hart en is werkelgk behoeftede phan tasie schept zich de voorstellingen ook des godsdienstigen levens. De wetenschap kan evenmin voorstellingen vormen als ontnemen. De wetenschap zuivert ze. Daar is een wereld des geestes die be staat, maar niet valt onder zinnelyke waarneming. De voorstellingen kunnen gezuiverd worden, zonder dat de bron waaraan zg ontspringen behoeft te wor den troebel gemaakt. Dat werd aange toond in een Russisch volksverhaal, met onzuivere voorbygegane gedachten en voorstellingen en met de gedichten „Nolletjes verjaardag" en «De Melk- weg« in de vertaling van Van Hamel, waarin de verhelderde begrippen aan de poezie zelfs niets geen schade hadden gedaan. Wat nu onze godsdiensti ge voorstellingen betreft, die zgn allen vruchten van phantasie, van verbeelding. God die op den troon zit, God als onze Vader, Israël als Gods volk, het Konink- ryk Gods op aarde, het zgn even goed vruchten van verbeelding als wanneer wg de toekomst voorspellen onder het beeld van één Herder en ééne kndde en ge wagen van engelen en booze geesten. Het Protestantisme is reeds zuiverend opgetreden, maar de voorstellingen der rechtzinnigen zgn nu niet meer in over eenstemming met onzen tyd en onze ont wikkeling en moeten ook thans weder ge wy- zigd worden. Maar al de voorstellingen, die wg ons vormen, ontpringen aan werkelyke behoeften en zgn afbeeldingen van zede- lyk godsdienstige idealen. Spreken wg b. v. van God als persoonlgk wezen, dan doen wg dat omdat de persoonlgkheid het hoogste is, maar tevens gevoelen wg, hoe gebrekkig die voorstelling is, want persoonlgkheid is beperking. Wg kun nen dns alleen van God spreken in beeld en gelgkenis, maar Hg is voor ons de hoogste werkelgkheid. Maar mag men dan de woor den God, Jezus Christus, Godsryk ge bruiken, nn onze voorstellingen zoo zeer zgn gewgzigd Zeker, men zou kunnen zeggendat wg het woord „zon'behoorden te bannen omdat onze voorstellling daarvan in de nieuwe tyden zoozeer is veranderd. Bg de oude volken werd zg vereerd als een mannelgke of vrouwelgke Godheid. Men dacht dat de zon bewoog en de aarde stilstond, terwgl het omgekeerde

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1888 | | pagina 1