HAARLEISCH
Eerste Blad.
iSo 55
Tiende Jaargang.
144.
met AMSTERDAM.
van WOENSDAG 11 Juli 1888.
Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86.
TELEPHOONNUMMER
TELEPHONISCHE VERBIEDING
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maandenf,25.
franco p. post ,40.
Afzonderlijke nommers 3 centen per stnk
Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel
meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte.
VERSCHIJNT:
Dinsdag- en Vrijdagavond
Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 wre, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst.
Noord-Zuidhollandsche Stoomtramweg-Maatschappij: HaarlemLeiden. 1 Juni 1888.
Haarl., Hilleg. en Leiden 3.50+, 8.17, 9.37, 10.55", 'in, 12.20, 12.57**, 1.35,2.58, 4.20,
5.40*, 6.55, 8.15 's av. HaarlemHillegom 9.37, 10.55 'sav.
Alleen des Vrijdags. Vervoert ook goederen. Alleen Zondags.
Haarlemsche Tramway-Maatscliappij. Van 't Station 7.30 's morgens tot 10.30 's avonds.
Uit den Hout 7.50 's morgens tot 10.50 's avonds.
Vertrekuren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Juni 1888. Naar Amsterdam: 6.53.
8.10*, 8,31, 8.58*, 9.25', 10.20*, 11.46*, 11.56 11.32+ 's morgens. 12.50, 2.40,* 3.35,
4.18*, 4.47", 5.23*, 6.15*, 6.46,7.28+, 7.54*, 9.34*, 9.42", 9.16*, 9.52,10.18*, 11.04+ 's av.
Van Amsterdam: 6.20, 6.50*, 7.35+, 7.48*. 8.20*,8.48,9.15*,9.50*, 11.01,11.52*, 11,57,'smorg.
1.05*, 1.15*, 3.25*, 4.10, 4.29* 5.—*, 5.33-j-, 6.30* 7.30*, 8.20, 8.55*, 10.02*, 11.15 's av.
Naar Rotterdam: 7.17, 7.57+, 8.43*, 9.21,10.13*,'s morgens, 12,15*, 12.35,1.41*, 3.49", 4.59,
5.55+, 7.53*, 8.49, 10.25* 's avonds.
Van Rotterdam: 6.05, 7.55*, 9.45, 10.17+, 10.54 's morgens, 1.23*, 2.50*, 3.354.50,6.18+
7.39, 8.—*, 8.50*, 9.55+ 's avonds. De met gemerkte treinen zijn sneltreinen. Do
met zijn exprestreinen alleen le en 2e klasse.
Naar den Helder: 6.48, 9.41 'smorgens, 1.30, 4.58, 9.20 's avonds.
Naar IJmuiden: 6.15, 6.48. 8.12* 9.41, 11.27*'s morgens. 1.30,3.53*, 4.58,5.57*, 9.20's av.
Van IJmuiden: 8.9.23*, 11.13 'smorgens, 3.03, 4.17*, 5.46, 8.07*, 9.20, 10.10 'sav.
Stoppen aan de Kleverlaan, aan den Kruidbergerweg en te Driebuizen.
Naar Zandvoort: 7.19, 8.11, 8.45, 10.15, 11.31 'smorg., 12.32*, 1.32, 3.51, 4.55,5.23,6.30,
6.57, 7.55, 9.22 10.17* 's avonds.
Van Zandvoort: 7 50, 8.37, 9.06, 11.09, 's morgens. 1224, 12.57*, 2.18, 4.25, 5.52, 6.22,
7 33, 8 54, 9.14, 9.55, 1040* 'savonds. Alleen Zondags.
Tram-Omnibus-Maatschappij. BloemendaalOverveenHaarlem. 1 Juni. 1888.
Vertrekuren van Bloemendaal (Hotel Kennemerl&nd)7.25, 8.15, 9.30,10.50,11.40 'smorg
12.15. 2.—, 3.—, 4.10, 5.35, 7.15, 8.30, 9.40, 'savonds.
Van Haarlem (Station). 8.09, 9.14, 10.10, 11.30, 's morgens, 12 27, 1.26, 2.40, 3.45
4.52, 6.54, 7.50, 9.16, 10.30 'savonds.
Bloemendnalsche Omnibnsdienst. (Ondernemer M. MAAS) 1 Juni 1888.
Vertrekuren van Bloemendaal (Kerk) 8.15,10.50 'sm., 12.1(1,2.,3.40, 5.15,6.45,8.35 'sav
Van Haarlem (Station). 9.14, 11.25 'sinorg., 12.50, 2,40, 4 35, 5.53, 7.50, 9.16 's av
Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Juni 1888. Openstelling van hetkantoor: Dag.
van 8 's morg. tot 934 uur 's av. Op Zondag van 's morg. 8 tot 10 en 's av. van 12 tot 4 uur.
Voor de storting en uitbetaling van postwissels, postbewijzen en de invordering van gelden
op kwitantiën alleen op werkdagenvan 9 uur 's morg. tot 3 uur 's av. Voor de Spaarbank
van 'smorg. 9 tot 9 uur 'sav., op Zondag van 8 tot 10 en van 12 tot 4 ure.Voorde
Postpakketten alleen op werkdagen, van 'smorgens 8 tot 9X uur 'savonds.
Aanvang der bestellingen. Op werkdagen7.30,9.45 's morgens, 1.15, 3.30,7.—, 9.'s avonds.
Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen7.30 's morgens, 1.,4.'s avonds.
Lichting der hulpbrievenbussen Gedempte Oude Gracht, Groote Houtstraat, Zijlvest,
Parklaan, Kaasplein6.45,10.'s morg., 2.30, 6.8.30 's av. Florapark, Kampersingel,
LeidschevaartSehootersingel6.30, 9.45 'smorgens, 2.15. 5.45, 8.15 'savonds.
Des Zondags: buitenwijken 'sm. 6.30 en 's av. 3.15. binnenwijken 's m. 6.45 en 'sav. 3.30.
Lichting aan bet Station: Richting Amsterdam 8.5,11.27's morg., 2.35,3.30* 5.18*, 7.23* 'sav.
Richting Rotterdam 7.52,9.16 'smorg., 12.10, 4.53*, 5.50,10 20* 'sav.Rich ting den Helder
6.43, 9.36 'smorg., 1.25*, 4.53, 9.15*'savonds. De met worden Zondags niet gelicht.
Telegraafkantoor. 1 Juni 1888. Het kantoor is geopend op werkdagen van 's m. 8 tot 's av.
10 uur, op Zon- en algemeen erkende Christelijke feestdagen van 's m. 84'sav, 69u.
Binnenl Telegrammen worden berekend tegen 25 cents voorde eerste 10 woorden, voor
elk tweetal woorden daarboven 3 cents.
MUSEUMS enz. TE HAARLEM-
Koloniaal museum op het Pavil
joen. Ingang Terras beneden. Geopend
dagelijks van 10 tot 4 uur. Toegang 25 cents
Ï>er persoon. Donateurs en leden derNeder-
andsche Maatschappij ter bevordering van
Nijverheid hebben op vertoon van diploma
vrijen toegang, donateurs met gezelschap,
leden met 1 Dame. Voor de zon- en feest
dagen zijn vrijkaarten op de werkdagen te
verkrijgen tot een beperkt aantal.
Museum van kunstnij verheid op het
Paviljoen. Ingang Terras boven. Geopend
dagelijks van 10 tot 4 uur. Toegang 25 cents
per persoon. Donateurs en leden der Nederland-
sche Maatschappij ter bevordering van Nijver
heid hebben op vertoon van diploma vrijen
toegang, donateurs met gezelschap, leden met
1 Dame. Op Zon- en feestdagen toegang
kosteloos.
Bisschoppelijk museum voor kerke
lijke oudheid, kunst en geschiedenis, vooral
van Nederland en meer bijzonder van het
Haarlemsche Bisdom, Kruisweg No.59. Geo
pend dagelijks, uitgenomen Zaterdag, Zon
en Feestdagenvan 10 5 ure. Toegang 25
cents per persoon, üoorloopende toegangs
kaarten voor een geheel jaar a 1 gulden.
Museum der stad Haarlem op het
Raadhuis. Geopend van 15 April tot 14
October alle werkdagen van 10—4 uur, van
15 October tot 14 April op die dagen van
10—3 uur tegen betaling van 25 cents de
?ersoon, alleen op Zondagen kosteloos van
23 uren. De zoogenaamde oudheidkamer
en de kamer met folterwerktuigen zullen als
dan gesloten zijn.
Het Museum is gesloten op Nieuwjaarsdag,
den eersten Paasclidag, de beide Zondagen
van. de kermissen den eersten Kerstdag.
Kinderen beneden acht jaren worden in het
geheel niet toegelaten; kinderen van acht tot
veertien jaren niet dan onder behoorlijk ge
leide.
Teyler's museum op het Spaarne.
Geopend Maandag, Dinsdag, Woensdag en
Yrijdag van 113 uur en Donderdag van
41—4 uur.
T ey 1 er 's b i b 1 io t h e ek. Geopend Woens
dag, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag van
1 4 uur.
Stadsbibliotheek Prinsenhof. Ge
opend Woensdag en Zaterdag van 24 uur
Orgel-bespeling in de Groote
Kerk, Dinsdag van 1—2 en Donderdag van
23 uur. Toegang (deurOudegroenmarkt) vrij.
Ingezonden.
Het nieuwe kohier van de plaatse
lijke directe belasting dezer gemeente, pas
versohenen, wekt om gemakkelijk te be
vroeden redenen de algemeene belangstel
ling. Nieuwsgierig slaat men de bladzijde
op waar zijn aandeel in de algemeene
kosten te vinden is om dan vergelijkingen
te maken.
Het trekt aanstonds de aandacht dat
zóóveel gezinnen met zóó bitter weinig
geld kunnen rondkomenDaar staat mijn
goede kennis X. De man heeft een even
groot gezin als ik, maar woont op beter
stand en in grooter huis. Verteringen aan
uitgaven en pretjes enz., maak ik niet;
hg wel. Toch betaalt hij eenige guldens
minder dan ik. Waarom? X huldigt den
regelWat men uitwint is 't eerste betaald,
geeft zich een paar klassen lager op en
het tientje ie gauw verdiend. Ja man, 't is
je eigen schuld, ieder doet zoo.
Zie een paar bladzijden verder weer
een mooi geval. De heer X. eene positie
in de maatschappij bekleedende, waarnaar
men zon watertanden, ééne klasse hooger
dan ik. Wat moet die een geld overhou
den, als zijne huishouding voor zoo'n som
metje kan bekostigd worden. Als ik wat
te zeggen had, sommige lieden kan
men zoo wat op de hand wegen plaat
ste ik hem drie klassen hooger, dan kon
hij zich nog verkneuteren van genoegen,
dat hij een ander voor zich laat betalen.
Ik zal mijne bevindingen op deze punten
maar niet verder niteen zetten, maar het
wordt mij hoe langer hoe duidelijker, dat
de grondslag waarop de directe plaatse
lijke belasting te Haarlem steunt óf geen
maatstaf óf onbillijk is, zooals dan ook
trouwens meermalen is aangetoond.
Om te beginnen is de vertering, waar
naar deze belasting geregeld is, in vele
gevallen te laag aangegeven. Wanneer
men eenigermate bekend is met de toe
standen, springt dit dadelijk in het oog
doch zij die eerlijk willen zijn, betalen
het gelag. Hier en daar worden namen
gemist van personen, die hier ter plaatse
hnnne woningen hebben en die wel in
staat zijn bij te dragen. Waarschijnlijk
is het hieraan te danken, dat de percents
gewijze aanslag alweer twee tiende percent
hooger is dan een jaar vroeger.
Zeker is het zeer moeielijk eene belasting
te heffen ingericht naar ieders draagkracht,
maar de eenige grondslag het wordt meer
en meer ingezien zon eene verstandig
toegepaste inkomstenbelasting zijn, d. w. z.
met het inkomen als grondslag, doch ge
wijzigd naar omstandigheden dit vorderen.
Een belastingschuldige.
Concert van het Rotterdamsche
Harmonie-Orkest.
Het derde tuinconcert in de Sociëteit
„Vereeniging« werd Donderdag avond
gegeven door bovengenoemd Orkest, onder
de leiding van den Kapelmeester Professor
Karl Muller Berghaus. Tot onze blijdschap
was het weder gunstig. De donkere regen
wolken, die ons Donderdag morgen het
ergste voor den avond dezen vreezen,
werden tegen den middag door den wind
uiteengejaagd, de vriendelijke zon brak
door, en
Boven ons welfde zich de blauwe hemel,
»Diep en klaar.»
Het Concert was inderdaad een mooien
avond waard. Wij hoorden in de laatBte
jaren niet zulks een degelijk samengesteld
Orkest. Zonder in vergelijking te treden,
meenen wij te mogen verklaren, dat Rot
terdam met het bezit van dit Orkest het
vorstelijk 's-Gravenhage naar de kroon
steekt, dat deze Kapel in het krijt kan
treden met de Kapel van de Grenadiers en
Jagers. Alle goede hoedanigheden van de
laatste vinden wij bij de eerste terng.
Eenheid, zuiverheid en klankgehalte vielen
om het zeerst te roemen. De nuanceering
was verrukkelijk schoon. Doch meer nog
dan dit alles trof ons de voordrachtswijze,
welke door rythmische duidelijkheid en
schoone phraseering uitblonk. Uit die
voordracht bleek, dat de Heer Berghaus
bij groote routine om eene talrijke Kapel
goed aan te vceren, een warm kunstenaars
gevoel bezit. Dat hij als musicus een
hoog standpunt inneemt, bewezen een
drietal arrangementen van zijne hand.
1. Ave Maria van Schubert.
2. Rigaudon van Raff.
3. 9e Symphonie van Beethoven.
De heerlijke melodie van Schubert, op
drieërlei wijze, voor hout, koper en vol
orkest bewerkt, klonk aangrijpend schoon.
Met altijd nobelen en milden toon werd
het schoone lied ons als het ware toege
zongen. De Rigaudon van Raff, eene com
positie van anderen aard, Rigaudon
is de naam van een vroolijken dans, af
komstig uit het Fransohe departement Pro
vence klonk even frisch en levendig,
als de bewerking ervan ons geestig voor
kwam. De Symphonie kon aan de ver
eerders van Beethoven in deze bewerking
geen onvermengd genot schenken, al gaf
zij, vooral in het Adagio, aan het oor veel
te genieten.
De Heer Muller Berghaus heeft ovef
zijne roekelooze daad, het arrangeeren
van de 9e Symphonie voor zijn orkest,
al heel wat onaangenaams moeten hooren.
De eritiek vindt het bedenkelijk, het ont
leedmes te zetten in Beethoven's grootsche
scheppingen. Zij wil deze ongeschonden en
onverminkt behouden voor de concertzaal.
Zij ziet met weerzin de schendende hand
die woelt en wroet in de verhevenBte open
baringen van het zieleleven des grooten
meesters. Zij wijst met verontwaardiging
den vermetele af, die in stouten overmoed
heiligschennis pleegt aan de klassieke kunst
gewrochten, welke men slechts met eerbied
mag naderen.
Wij scharen ons aan de zijde van deze
eritiek, al herhalen we, dat het Adagio
zijne werking niet miste.
Tot slot van de eerste afdeeling werd
gemaakt: Grande Fantaisie brillante sur
l'opera „l'Africaine" van Meyerbeer, arr.
Clément.
Deze schitterende fantaisie was voor ons
het hoofdwerk van den heerlijken concert
avond. Alles zong. Alles tintelde van gloed
en leven. Minder populair dan de andere
opéra's van den roemrijken kunstenaar,
biedt het werk een overvloedigen rijkdom
van rythmische en harmonische schoon
heden.
Met opzet bespreken wij ten slotte de
uitvoering van de twee laatste nommers
van het programma:
1. Estudiantina, Walzer über Spanische
Volksmelodien, van Waldteufel.
2. Die wilde Jagd, van Miciiaelis.
Als muzikale prodneten staan beide zeker
niet hoog. Menig ernstig kunstenaar zal
het voorhoofd fronsen, wanneer wij hem
vertellen, dat zelfs het vnnrwapen in de
laatste compositie dienst moest doen, om
de werkelijkheid zoo dicht mogelijk nabij
te komen. Een paar snel aanzwellende
crescendo's eindigden in een pistoolschot.
Toch krijgen znlke werkjes waarde door
de wijze van voordracht en niemand kan
zich aan het effect ervan onttrekken. Wij
spraken bij eene vorige gelegenheid over
saus, waarmede ze overgoten moeten wor
den, nu dan, verleden Donderdag kregen