HAARLEMSCH Eerste Blad. Na. 33. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Vijftiende Jaargang 144. van WOENSDAG 26 April 1893. N ieuwsberichten. T EI. E P H O O N N XJ M M R TE1EPHONISCHE VEEBIMD1S3 met AMSTERDAM. ABONNEMENTSPRIJS Per «Spie maandenr ,25. franca p. post —,40, Afeouderlijko nommers 3 centen per stak. Prijs per Advertentie ran I tot 5 regels 25 cents, elke regeS meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. VERSCHIJNT: Dlnedag- en Vrijdagavond Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG de* middag» ten 12 uredie alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. „ONZE LEESTAFEL". Onlangs versohenen werken, op aan vrage ter bezichtiging te verkregen bij De erven Loosjes, te Haariem. SERAO, MATI.LDE, Speelzucht. Uit het Italiaanach „II paese di Cuccagna" door Hanua van Brielen3.25. RUYTEN, A. H. M. Weber's Goliath. Metrisch vertaald1. HERALDICUS, Lijf- en wapen9preukeu van het Vorstelijk Huis, van den Ne- derlandschen Adel, van beroemde Ne derlanders en Buitenlanders enz. Ing. .90. geb. 1.25. MOERKERKEN, P. H. van, Aphoris- men uit Vondel's werken.90. COSTER, Dr. D. J. Giften en toedienings- middelen der in de Pharmacopoea Neer landica Ed lila vermelde en van en kele andere nieuwere en oudere genees- middelen, 2e geheel herziene druk.1. Ontwerp van Wet op het faillissement en de Surséance van betaliiig. Deel II Verslag der commissie van voorberei ding der Tweede Kamer. -- Advies van den Raad van State. Gewij zigd ontwerp enz 2.25. ROCHEMONT, J. I. de, De Nederland- sche rijdende artillerie..50. CUPERUS, B. Grensbej/alingeu. Opmer kingen naar aanleiding van Dr. Kuy- pers rede over verflauwing der grenzen. -.30. HERTOG, C. H. den, Waarom onaanne melijk. Bezwaren tcgenïde voorstellen tot vereenvoudiging van onze spelling en verbuiging.25. De Athleet, Orgaan van de Amsterdamsche athletische club. Gewijd aan athletiek, voetbal, wielrijden, cricket, roeien, ijs- sport, zwemmen, enz. enz. Hoofdre dacteur N. J. Kampers. Prijs per jaarg. van 26 nummers11.50. Buitenlacdsche nieuw verschenen werken BERGEUER, OSWALD, Tagebuch eines dentschen Reservemannes.65. KüHN, HERBERT, Von den Spötterbau- ken der Secunda tind Prima. Gymna- sial-humoreskeu.65. u Les Pinean, Sculpteurs, Dessinateurs des Batiments du Roy, Graveurs, Architec tes, Public par la société des bibliophi les Francois«27.50. ij OHNET, GEORGES. Le lendemain des amours1.90. The Studio, An illustrated magarinc of fine and applied art. Vol. I No. 1... .35. Bovenstaande werken zijn voorhanden bij de boekhandelaars t>e erven Loosjes Bach's Matthiios-Passion. Voor de belangstellende lezeressen en lezers van dit blad, die de belangrijke uitvoering van de Matthaus-Passion a. s. Donderdag door onze afdeeliug van de Maatsobappij tot bevordering van Toon kunst in de St. Bavo-Kerk te geven, bij wonen, doob nog niet de gelegenheid von den, zich met den inhond van het werk en zijn verheven aard vertrouwd te ma ken, laten wij hier een kort overzicht en enkele opmerkingen, het toonwerk be treffend, volgen. Voor een groot deel kannen wij ons daarbij bedienen van de aanteekeningen door Woldemar Bargiel in December 1869 gemaakt, toen het grootsche werk voor het eerst in ons land, te Botterdam werd uitgevoerd. De Matthaus-Passion van Bach is, wat vorm en inhond betreffen met geen ander werk te vergelijken. Zij is geen oratori um in den zin van Handei's Messias, of Mendelssohn's Paulus en Eliaszij is werkelijke kerkmuziek, bestemd om op den Goeden Vrijdag bij de godsdienst- oefeting in de kerk zoo uitgevoerd te worden, dat het eerste gedeelte vóór de predikatie, het tweede gedeelte daarna gezongen worde en de gemeente de voor komende koralen medezinge. De vorm van Bach'» Passion. heelt zich ontwikkeld uit het met de hervorming aangevangen streven, om de verkondiging van Jeins' lijdensgeschiedenis volgens het evangelie op de meest indrukwekkende wijze in de godsdienstoefeningen der Paasohdagen op te nemen. Volgens het onderzoek van den ge schied vorscher -Von Winterfeld vindt men de eerste gedrnkte passiemuziek, naar het evangelie van Matthens, in Kenohenthal's gezangboek, Wittenberg 1573een tweede, naar het evangelie van Johannes, in Sel- nesser's gezangboek, 1587een derde, eveneens naar het evangelie van Johannes, van Bartholomeus Gese, 1588. De mnziek werken zijn uitslnitend vocaal; de koren zijn vier- of vijfstemmig, het evangelisch verhaal is éénstemmig voor tenor geschre ven. Uit de eerste helft der XVII de eeuw heeft Von Winterfeld geen passie muziek vermeld. In het jaar 1672 echter verscheen te Koningsbergen een Passionvan den kapelmeester Joh. Sebastiani, die wegens de daarin opgenomen instrnmentale bege leiding en het recitatief voor het bybel- sehe verhaal, alsmede om de voor het eerst daarin voorkomende kunstmatig be werkte melodieën van geestelijke liederen opmerking verdient. Toen nn in het be gin der XVIII de eeuw de mnziek onder de Hamburgsehe meesters Haodel, Keiser en Mattheson een bnitengewone vlucht nam, werden de door hen verderontwikkelde vormen van het reoitatief, de aria en het duet ook in hnn passie-compositiën opgenomen. De Matthaus-Passion heeft den vol genden vorm. "Het Evangelie van MaltAeus (Hoofdstuk XXVI en XXVII) woord voor woord, maakt er de kern van nit. Het is omkleed en begeleid door een ge dicht van Christian, Friedrich Henriei, die onder den naam Pioander in de eerste helft der vorige eenw leefde en schreef. Telkens waar het verhaal der heilige ge schiedenis de ziel tot overpeinzing opwekt, wordt de evangelische tekst afgebroken, hetzij door ééne stem, of door het koor der geloovige menigte, die geacht wordt de geschiedenis in den geest te volgen. Op de meest beteekenende plaatsen zijn de bekende kerkliederen (koralen) inge vlochten. De muzikale ordonnantie bij den aldne samengestelden tekst wordt in grootsoh- heid door geen onzer meesterwerken over troffen. Baoh gebruikt twee koren, met twee zelfstandige orkesten en twee orgelshier bij komt nog een derde koor (kinderkoor), dat in het inleidings- en in het Blotkoor der eerste afdeeling den canlus firmus zingt. De reoitatieven worden eenvoudig door aceoorden van het orgel begeleid, uitgezonderd alleen bij Jezus' woorden, waar het orkest steeds in wijde harmo nieën intreedt, waardoor de persoon van den Heiland op den voorgrond, van alle anderen afgezonderd en als door een etra- lenkrans omgeven, verschijnt. De woorden der leerlingen worden meestal slechts door één koor gezongen, want in de geschie denis vormen zij en hun genooten de minderheidzij omgeven hun meester met liefde en deelneming en geleiden hem ten grave. Daarentegen treedt de onstnimige Joodsche volksmassa in dubbelkoor op, gelijk ook de schaar der geloovigen, die de gebeurtenissen in den geest volgend, haar smart (koor No. 1) of haar veront waardiging (koor No. 33 „Sind Blitse, sind Donnerin dnbbelkoor uitdrukt. Uit dit alles ontstaat de eigenaardige episoh-dramatische vorm van het geheel. Vertegenwoordigt men zich hierbij, zegt Bargiel, hoe in de hoofdmomenten de ko ralen intreden en daarin de stemmen zich tot uitdrakking van één gemeenschappe lijk gevoel in den zang vereenigen, dan zal men toestemmen, dat een waardiger, levendiger en indrukwekkender vorm voor de muzikale vertolking der lijdens geschiedenis van Jezns bezwaarlijk kon bedacht worden. Bach's Matthaus-Passion werd voor het eerst bij de namiddag-godsdienstoefe ning op den Goeden Vrijdag van het jaar 1729 in de Thomaskerk te Leipzig uit gevoerd. Waren niet allen in staat, het werk in geheel zijn diepe beteekeois te bevatten, tooh werd algemeen gevoeld, dat daarin aan de groote voorwaarden, door het verheven onderwerp geêisoht, voldaan was. De gemeente betoonde er levendige deelneming voor en elke uitvoering van het werk werd van dien tijd af een stich telijk, cbristelijk-kerkelijk feest. Datznlk een werk in vervolg van tijd geen voortdu rende krachtige werking behield, zon be vreemding kunnen wekken, indien de ge schiedenis van alle knnsten ons niet op een afwisselend rijzen en dalen wee». De invloed der Italianen deed zioh ook in Duitscbland gevoelen en zoo raakten Baon's werken, vooral zijn kerkmuziek, op den achtergrond; ja deze werd ten slotte ge heel verwaarlooed. Gelnkkig was het handschrift vau de Matthaus-Passion in het bezit van Zeiter geraakt, den vriend van Goethe en den leermeester van Men- delssohn. Deze laatste verzocht Zeiter hem de Passion af te staan voor een groote uitvoering en braeht die nitvoering te Leipzig op 12 Maart 1829 tot stand; dns jnist een eenw na de eerste uitvoering; Mendelssohn dirigeerde, zijn vriend Ed. Devrient zong de party van Jezus. De indruk was zoo machtig, dat kort daarop een tweede en een derde nitvoering plaats had. Sedert dien tijd werd zij jaarlijks herhaald, ook in andere Bteden, en be hoort, Bach's Passion tot die werken, welke het meest in Duitscbland worden ten gehoore gebracht. Eene nitvoering van Bach's Passions- muziek na Paschen, strookt niet met het christelijke jaargetijde, hetwelk voor deze compositie is aangewezen, doch heeft dit in haar voordeel, dat zij het werk los maakt nit het kerkelijk verband en het aldus plaatst op het voor de Afdeeling van Toonkunst en het gemengde pnbliek zuivere standpunt van kunstwerk. Waar wij het als zoodanig hebben te ontvan gen, zal dit geen afbrenk behoeven te doen aan de innigste waardeering van deze mnziek, waaraan voorzeker geene omstandigheden van tijd en plaats haar gewijde karakter knnnen ontnemen. B. Tweede Kamer. In de zitting van Woens dag is bet algemeen debat over de wet op bet faillissement voortgezet. De Min. van Justitie zijne den vorigen dag aan vangen rede vervolgende, verklaarde, dat omtrent de intrekking of wijziging van den boedelafstand eerst kan beslist wor den na aanneming dezer wet. Dat door dit ontwerp onrecht zou gepleegd worden tegen particulieren, ontkende de Min. ten stelligste. Hij noemde weer voor licht zinnige failliet verklaringen spoken. Voor al bestreed bij het voorstel van den heer Levy. Ondersoheid tnseohen eerlijk en oneerlijke schuldenaars is niet zuiver wet telijk vast te stellen en ware ook ver keerd, daar alleen de publieke openie em de strafreohter de oneerlijkheid knnnen beoordeelen. De wet mag aan het faillisse ment geen kompromitteerend karakter ge ven, maar faillissement moet uitsluitend vermogens-executie zijn. De heer de Kan ter verdedigde het voorstel Levy in alge- meenen zin en wengchte daarvan een af- deelings-onderzoek. Het wets onwerp vond Spreker overigens zeer wensohelijk, daar het groote verbeteringen aanbrengt. O. n. kenrde hij zeer goed, dat geen ondersoheid wordt gemaakt tnsschen kooplieden en niet kooplieden. Spreker maakte van de gelegenheid gebrnik om hnlde te brengen aan de eerlijkheid der rechterlijke maoht, en deze te verdedigen tegen de verdacht making niet enkel van socialisten, maar nu ook van mensohen van wie men zoo iets niet verwachtte. (De heer Bahlinana riep „Bravo en de heer van Kerkwijk liet zich ontvallen „er is nog wel een professor bij, en die is nog niet afgezet Onfeilbaar zoo vervolgde de heer de Kanter - is de rechterlijke macht niet, maar eerlijk zeker. Dat bewijst eene jarenlange ervaring. De heer v. Karnebesk bestreed de gelijkstelling van particulieren mek Kooplieden. De heer v. d. Kaay wensohte, ter voorkoming van allen twijfel, in de wet te omschrijven den wensch van de gezamentlijbe kreditenren tot failliet-ver klaring. De heeren van Houten en Levy volhardden bij hunne bezwaren. De heer Harte drong aan op een nader overleg tnsschen de Komm. van voorbereiding en den Minister tot wetswijziging in den zin van het door den heer v. d. Kaay aan gegeven denkbeeld. De Min. van Justitie bestreed nader da heeren van Honten en Levy. Daarna werd het algemeen debat gesloten. Hierop werd de praealabele vraag behandeld, of het voorstel-Levy als amendement kon worden beschouwd. Met 40 tegen 20 stemmen werd een voorstel van den heer Rink, om het voorstel Levy niet als eea amendement te beschouwen, verworpen, nadat de heer Travaglino namens Komm van Bapp. verklaard had het met den heer Bink eens te zijn, en de heer Bee- laerts van Blokland het tegenovergestelde gevoelen verdedigd had. De Voorzitter deelde mede, dat bij zon voorstellen het voorstel-Levy naar de afdeelingen te ver zenden, maar tevens voort te gaan met de behandeling van het ontwerp. In de zitting van Donderdag stelde de Voorzitter voor het am.-Levy naar de afdeelingen te verzenden. Een voorstel van den heer v. Delden, om eerst art. 1 van dat am. te behandelen, omdat, moeht dit artikel, en daarmede het be ginsel van het am. verworpen worden, verzending naar de afdeelingen onnoodig zon zijn, werd na bestrijding door dea heer de Kanter met 50 tegen 9 stemmen aangenomen. Alzoo kwam in behandeling art. 1 van het am.-Levy (het beginsel van invoering van een recht van homo logatie van akkoord buiten failliet-ver klaring). Het beginsel werd krachtig bestreden door den heer Hartogh en den Minister, die beiden het noodig achtten eerst de werking der nieuwe wet af t» wachten. De voorsteller verdedigde het artikel. De heer de Beaufort Amsterdamwaa tegen het artikel, enkel omdat hij tegen het in overweging nemen van het begin-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1893 | | pagina 1