EAARLEMSCH
PREDIKBEURTEN
Eerste Blad.
m 18.
(Jitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86.
Zestiende Jaargang.
144.
van ZATERDAG 3 Maart 1894
Ned. Vereen, tot bevordering
van Zondagsrust.
op Zondag 4 Maart 1894.
TELEPHOON NUMMER
TELBPHONISCHE VERBINDING
met AMSTERDAM.
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maandenr —,25.
franco p. poef —,40. Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel
Afzonderlijke nommers 3 oenten per stak. meer 5 cents, grOOtC letters naar plsstsrnimte.
VERSCHIJNT;
Dinsdag- sn Vrijdagavond.
Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG de» middag» ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst.
Doet Uwe inkoopen liefst niet
op Zondag. Waarom zoudt gij
geheel onnoodig de Zondagsrust
van anderen storen?
Het Bestuur der Afdeeling.
Groote Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Veen.
16e Lijdenstekst.
Nam. 2 ure, Ds. van Lennep.
Doopsbedieuing.
's Avonds 6 ure, Ds. Hoog.
17e Lijdenstekst.
Nieuwe Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Knottenbelt.
16e Lij denstekst.
Jans-Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Swaan.
Woensdag 's av. 7 ure, Ds. Moeton.
19e Lijdenstekst.
Bakenesser Kerk.
(Voor de Kinderen).
Voorm. 10 ure, Ds. van Lennep.
Eglise Wallonne.
Dix beures, Mr. E. Pouget,
past. a Amsterdam.
Gereformeerde Kerken.
{Ged. Oudegracht).
Voorm. 10 ure, 'sav. 5 ure, Ds. Mulder.
Klein Heiligland).
Voorm. 10 ure, 's av. 51/2 we, de heer
J. H. Landwehr, van Leiden.
Ridderstraat
Voorm. 10 nre, 's av. 6 ure, Ds. Langhout.
Woensdag 'sav. 8 nre, Ds. Mulder.
Christelijk Gereformeerde Kerk.
Gebouw Ridderstraat 24.
Voorm. 10 ure, 's av. 5V2 ure, Godsdienst
oefening.
Donderdag 's av. 8 nre, Ds. J. Schotel,
pred. te Utrecht.
Luthersehe Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Poolman.
Donderdag 's avonds 7Vs ure, Ds. Helper
Sesbrugger, Lijdeneprediking.
Kerk derV ereenigdeDoopsgezinden
Voorm. 10 ure, Ds. Craandijk.
Remonstrantsche Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. H. V.
pred. te Rotterdam.
Kerk der Broedergemeente.
Voorm. 10 ure, Ds. Weiss.
Nam. 3 ure, Ds. Klesel.
English service.
Donderdag 's av. 8 ure, Ds. Wtiss.
Lokaal in de Oranjestraat.
Dinsdag 'e av. 8 ure, Ds. Veen.
Bijbellezing. Sluiting.
Lokaal „Weten en Werken."
Ged. Oude Gracht bij de Turfmarkt.
Donderdag 's av. 8 nre, Ds. Knottenbelt.
Bijbellezing Galaten 3 20 v.v.
Ds. Knottenbelt bericht met hartelijken
dank de ontvangst van f 2.aan stui
vertjes, als penningske der weduwe voor
de ZendingvereenigiDg„de liefde van
Christus dringt ons".
Met dankzegging ontvangen voor de
Cbr. school voor on- en minvermogenden
door den Heer J. Klein f 2.van N. N.
Vrijdag 9 Maart, 7 nre, vergadering
van den bijzonderen Kerkeraad der Ned.
Hervormde Gemeente.
Nederd. Herv. Kerk.
Bennebroek.
Voorm. 10 nre, Ds. J. A. Gerth van
Wijk. Jr.
Collecte voor de Kerk.
Beverwijk.
Voorm. 10 ure, Ds. J. O. Boon,
Geen Zondagschool.
Evang. Luthersehe Kerk.
Voorm. 10 ure, geen dienst.
Doopsgezinde Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. J. Sepp.
Bloemendaal.
Voorm. 10 ure, Ds. H. H. Barger.
Nam. 2Vs ure, Ds. II. H. Barger.
Heemstede.
Voorm. 10 ure Ds. J.
Hillegom.
Voorm. 10 ure, Ds. A. J. Ruijsch,
Pred. te Oegstgeest.
Houtrijk en Polanen.
Voorm. 9Vs ure, Ds. P. J. Moeton,
Pred. te Haarlem.
Sandpoort.
Voorm. 10 ure, Ds. J. van Loenen Mar
tinet
's Avonds 7Vs ure, Ds. K. Loggers, in
't lokaal van Chr. belang.
Spaarndam.
Voorm. 10 ure, Ds. T. Hoog.
Volsen.
Voorm. 10 ure, Ds. K. Loggers
Doops bediening.
'8 avonds 7J£ unr in lokaal voor Chr.
belang De Heer van Zweden Ond-zen-
deling.
Donderdagsavonds 7Vj unr Bijbellezing
in 't lokaal voor Chr. belang, Ds.
K. Loggers.
Zandvoort.
Voorm. 10 ure, Ds. C. Barneveld.
Doopsbediening.
's Avonds 6% ure, Ds. C. Barneveld.
Séance voor Kamermuziek.
Voor de laatste maal in dit seizoen,
vereenigde zich Dinsdag avond een tal
rijk en uitgelezen publiek op de Boven
zaal van de sociëteit „Vereeniging", ten
einde er nog eens volop te genieten
te genieten in den hoogeren zin des
woords, bij de heerlijk mooie uitvoe
ring van een drietal kamermuziek-wer
ken, door de heeren Schlegel-, Cramer-,
Hofmeester- en Bosmans. De uitvoeren
den hadden voor deze laatste séance
het oog laten vallen op een 'lrio van
Mozart (Es dur) voor strijkinstrumen
ten en een Piano Quartet van Brahms
(Op. 25 in G mol), terwijl door de h.h.
Schlegel en Bosmans, tussehen deze
nummers, eene Sonate van Grieg voor
klavier en cello werd gespeeld.
De volgorde, waarin genoemde wer
ken werden voorgedragen, deed een
climax ontstaan, welke in de beide
laatste deelen van Brahms door kracht
en gloed het hoogste punt bereikte.
Welk een contrast overigens tussehen
Mozart's vriendelijke, zonnige muziek,
de schrille, schokkende motieven bij
Grieg en het breed-uitgewerkte, ge-
dachtenvolle Brahmsche quartet.
Hoe eindeloos rijk in uitdrukking is
toch, zelfs in haren engeren vorm, de
taal der tonen. Heeft zij niet voor el
ke stemming des gemoeds hare klanken,
voor de uitbeelding van alles wat er
leeft en gevoeld wordt op den bodem
en in de diepte van het menschenhart
kleuren en tinten op haar palet? Dat
meer en meer te leeren gevoelen, zij
voor een belangrijk deel het doel, waar
mede muziekuitvoeringen worden be
zocht.
De Amsterdamsche heeren hadden
met de uitnemend verzorgde vertolking
van het strijktrio een schoon succes.
Licht en zwevend, speelsch en teeder,
in nobelen stijl opgevat, kwam het in
alle deelen heerlijk mooi tot zijn recht.
Niet minder dan Cramer trok de heer
Hofmeester de aandacht, door zijn keu
rig spel in dit werk. Geweldig in
schrille tegenstelling met Mozart, zoo
als wij reeds opmerkten was dein
zet van het Allegro agitato en de ver
dere behandeling der sonate van Grieg.
In den kreet der vertwijfeling, die hier
wordt gehoord, kon eene korte stilling
in het Andante nauwelijks eenige ver
ademing brengen. De heeren Schlegel
en Bosmans beneerschten het werk, dat
rythmisch horribel zwaar mag heeten,
volkomen en dwongen voor hunne kun
stenaarsgaven onbeperkte achting af.
In niet minder mate was dit het ge
val, toen de talenten van het viertal
zich na de pauze vereenigden in het
quartet van Brahms en aan dit mees
terwerk eene schitterende uitvoering
wisten te bereiden. Het gloedvolle, be
zielde spel gaf aan de muziek eene
hoogere wijding. Uitvoerenden en hoor
ders verkeerden zichtbaar onder den-
zelfden machtigen indruk, die zich bij
de laatsten aan het slot lucht gaf in
een langdurig, hartelijk applaus.
Wel mogen wij den heer Schlegel
en zijn mede executanten danken voor
het zeldzame genot, dat zij ons dezen
avond weder hebben geschonken. Wij
voegen er dan wensch aan toe, dat de
heer Schlegel in de bijzondere appre
ciatie, welke aan zijn séances ten deele
mocht vallen, eene aansporing moge
vinden, het volgend seizoen eene nieuwe
serie aan te kondigen en Haarlem al-
zoo de voortreffelijke gelegenheid zich
onder de gunstige omstandigheden met
kamermuziekwerken bekend te maken,
moge behouden.
B
CRESCENDO.
Met het concert van de Haarlemsche
Mannen Zangvereeniging Crescendo,
gisteren avond, tot sluiting der winter-
campagne gegeven, mogen wij de muziek-
kroniek voor de maand Maart op aan
gename wijze openen.
Het is bekend, en bij deze uitvoe
ring mocht het opnieuw blijken, dat
Crescendo voor het grootste deel is sa
mengesteld uit goede krachten, die
vereenigd onder de beproefde leiding
van den heer N. H. Andriessen, een
Koor vormen, dat zich steeds met sue-
cès kan laten hooren. Van een ijverig
streven naar volmaking en van belang
rijke resultaten tevens, getuigde het
concert van gisteren avond weder op
afdoende wijze. Het gelukte den h. h.
Zangers met de a capella gezongen koren
van het eerste deel des pogramma's,
een gunstigen indruk te maken. Bede,
van Heinze en niet minder diens Zondag
op het Meer, zijn werkjes, die, hoe be
kend ook en hoe dikwijls gezongen,
hunne groote aantrekkelijkheid blijven
behouden, vooral wanneer van de voor
dracht zooveel werk wordt gemaakt,
als Crescendo's directeur dat gewoon is
te doen.
Het laatste gedeelte van Zondag op
het Meer, waar zooveel goeds valt
aan te wijzen, mag veilig eene opmer
king worden uitgesproken werd, naar
onze meening, wat al te gekunsteld voor
gedragen hier geraakte het Koor op de
klippen, der overdrijving die Crescendo bij
hetlofwaardig streven om mooi te zingen
niet altijd kan ontgaan. De twee keu
rige nommers van Alfred Dregert,
Dornröschen en Das Begrabniss der Rose,
mochten in menig opzicht welgeslaagde
proeven heeten van beschaafden en
en gekuischten samenzang. Het vol
maakte toonhouden in het laatste gaf
van de geoefendheid der zangers, uit
een muzikaal oogpunt, een uitstekenden
indruk.
Jammer, dat doch de bariton-
solist zal ons begrijpen; wij hebben den
wil voor de daad genomen.
Het hoofdwerk, Scènen aus der Frith-
j of -Sage, van Max Bruch, gaf aan de
zangers verder gelegenheid, de vruch
ten van hun studie in het voordeeligst
licht te stellen. Menig onderdeel van dit
moeielijke werk, o a. de Tempelbrand,
het koor der Gefarhten, om slechts en
kele te noemen, blonk uit door vaste
attaques en een flink ensemble. Na
tuurlijk zou het werk met orkestbege
leiding een anderen indruk hebben ge
maakt, doch nu wij ons moesten te
vredenstellen met klavierbegeleiding,
hebben wij dat gaarne willen doen, te
meer, omdat die begeleiding aan de be
kwame hand van den heer B. A. Smit
uit Amsterdam kon worden toever
trouwd.
De solisten, welke in het werk van
Bruch de sopraan- (Ingeborg) en de
bariton partij (Frithjof) vervulden waren
mevrouw A. OldenboomLütkemann en
de heer F. H. van Duinen, beiden uit
Amsterdam. De eerste heeft geen bij-
Alfred Dregert, geb. 26 Sept. 1836 te Frank
fort a. O, oïerl. 14 Maart 1893 te Berlijn, was
een in Dnitschland algemeen bekend componist
en een niet minder bekwaam dirigent Te Berlijn
ontving hij klavier-onderricht van Dr. II. von
Biilow. Tot zijne muzikale nalatenschap behooren
uitgezochte liederen, klavierstukken, quartetten,
ouvertures, symphonieën enz. Ook werden door
hemstnkken voor militaire-muziekgeschreven.