Eerste Blad.. No. 101. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Zestiende Jaargang. 144 xx x!l Jt% xi» IJl £j J&L o \J xl met amsterdam. abonnementsprijs: yan WOENSDAG 19 December 1894. TELEPHOONNUMMER "EX A T "PU SÜ fi! TELEPHON1SCHE VERBINDING ADVERTENTIEBLAD Per drie maandenf ,25. VERSCHIJNT. franco p. post ,40. Prijs per Advertentie van 1—5 regels f 0.25, elke regel Dinsdag- en Vrijdagavond. Afzonderlijke nommers 3 centen per stuk. meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden aangenomen tot dinsdag en vrijdag des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. „ONZE LEESTAFEL". Onlangs verschenen werken op aan vrage ter bezichtiging te verkrggen bij De erven Loosjes, te Haarlem. DA COSTA, (Mr. ISAAC) Vijf en twintig jaren. Een lied in 1840. Met aantee- keningen door P. Kat Pzning. f 0.40. KNUTTEL, (Dr. W. P. C.) Da toestand g^der Nederlandsche Katholieken ten tijde der Republiek. 2 dlning. 8.50. MAC LEOD, (J.) Over de bevruching der bloemen in het Keinpisch gedeelte van Vlaanderen. Met 125 figurening. 7 50. CAMPBELL, (DOUGLAS) De Puriteinen in Nederland, Engeland en Amerika. I. Ie st. Naar het Engelscbing. 1.90. .LEGRAND, (L.) Geschiedenis der Ba- taafscbe Republiek. Vertaald en met aanteekeningen vermeerderd door H. Pyttersen Tz. Met eene voorrede van Mr. W. H. de Beanfort. Ie st...ing. 0.90. NIJHOFF, (Dr. D. C.) De politiek eener democratie. Studie over Amerikaansche staatkundige toestanden. Naar het En gelscb van Daniel Greenleaf Thompson, ing. 1.50. HENRICI, Zes Monologen (Beyers' Too- neelbibl. Ie Serie No. 1)ing. n 0.70. Een duel. Oorspronkelijk blijspel in één bedrijf (Beyers' Tooneelbibl. Ie Serie No. 2)ing. 0.65. FELTKAMP, (Dr. T. E. W.) Leiddraad b(j de physisch-klinische Diagnostiek, geb. - 2.25. Bnitenlandsche nieuw verschenen werken. Almanacb de Gotha 1895geb. 5.20. LEVY, (EMIL) Provenzalisches Supple ment-Wörterbuch. Berichtigungen und Erganzungen zu Raynouards Lexique Roman Iing. 9.10. WYSS, (J. D.) Der Scbweizerische Ro binson. Secbste Originalausgabe neu durchgearbeitet von Professor Dr. F. Reuleanx. Mit 170 Holztchnitten nach Original Zeichnungen von "Wilhelm Kuh- nertgeb. 3 25. D AGO NET, (Dr. H.) Traité des maladies mentales. Onvrage contenant 42 photo gravures en couleur...ing. «11. HERZBERG, (W.) Analyse et essais des papiers. Traduit de l'allemand par G. E. Marteauing. 2.75 WAALS, (J. D. VAN DER) La Continui ty des états gazeux et liquide..ing. - 3.30. Bovenstaande werken zijn voorhanden bjj de boekhandelaars de erven Loosjes. De Haarlemsche Kunstclub. Eene zeer goed geslaagde uitvoering gaf Vrijdagavond dfc Haarlemsche Kunst- club. De schouwburg was geheel bezet. De Dames hadden voor deze gelegenheid toilet gemaakt en ook de Heeren waren in deze niet achtergebleven, wat zeer stellig aan de bijeenkomst iets feeste lijks gaf. Als eerste nummer werd een tableau gegeven, voorstellende een Roineinsch Vrouwenvertrek. De zaal was bijzonder schoon, door kunstrijke hand ontworpen en vormde met de schoone vrouwen en kindergestalten gecostumeerd in overeenkomstige stijl, een betooverend geheel, terwijl de aangenomen posen, hiermede in verband, den goeden smaak van den ontwerper alle eer aandeden. Niet minder dan driemaal moest de voorstelling herhaald worden. In zeer fraai Fransch gaf vervolgens een der dames eene monoloog ten beste, getiteld Lettre d'Amour. Het fraaie, beschaafde spel gaf een hoog denkbeeld van de uitstekende kracht, die de Kunst club in deze dame bezit. Twee jonge dames droegen daarna voor de Operette Vom Maskenbal, mu ziek van Faust. Het lieve tweetal kweet zich op waardige wijze van de lang niet gemakkelijke taak. De zang klonk opgewekt en het spel belooft veel voor de toekomst. De hulde, aangeboden in den vorm van bouquetten, was wel ver diend. Het laatste nummer voor de pauze was de voordracht van de klucht Een verloren Parasol, een stukje, dat door de er in voorkomende typen zeer de aandacht trok. De hoofdpersoon, eene opera zangeres heeft haar parasol verloren. Per adver tentie wordt de eerlijke vinder opge roepen. Zeven heeren van zeer uiteen loopenden stand nemen de advertentie tot voorwendsel om de schoone zangeres gunstig voor zich te stemmen. Resul taat: De verloofde der dame vindt het verlorene, de dame bestemt de zeven parasols, geschenken der indringers, voor een armenloterijde heeren af. Wat in de eerste plaats trof, was het goed ineengrijpen der partijen, ge tuigende van degelijke voorbereiding. Goede voordracht en overdacht spel was de tweede factor tot het wel slagenen de meesterlijk voorgestelde typen der heeren gaf tot heel wat vroolijkheid aanleiding. De hoogdravende dichter, de welbespraakte koopman in alles, de bedeesde jonkman, de opgeblazen baron of de zelfgenoegzame lord en zijn schaduw wien de eerepalm toekomt is moeilijk uit te maken, maar ongetwijfeld heeft de hoofdpersoon het leeuwenaandeel in het succes dat de vertooners behaalden met de kostelijke klucht. Het bljjspel van Labiche „Zand in de Oogen" besloot den avond. „Zand in de Oogen" bedoelt het bespottelijke van het verzaken van den burgelijken eenvoud in het licht te stellen; het streven om de allures aan te nemen van dezulken in de maat schappij, die èn door fortuin èn door positie gerechtigd zijn te leven op hoogen voet, hierdoor aanleiding geven tot de allerzotste toestanden en soms ook tot de meest treurige. Voorgesteld wordt dit euvel in de maatschappij door de familie Van Heusden en Van Teylingen, die op weg zijn om aan den grootheids waanzin, die hen uit eene nederige, doch achtenswaardige omgeving heeft geleid, het geluk haier kinderen op te offeren, totdat een oude oom, door zijn verstandig optreden de ouders op het goede pad terugbrengt en de beide kinderen gelukkig maakt. Ook in dit stukje veel karakterteeke- ning, niet het minst in de partij Me vrouw van Heusden, bij de Heeren, die van den Heer van Heusden, als zijnde, na die van de recht lieve, eenvoudige Emma de meest sympathieke, terwijl door allen werd medegewerkt met eene toewijding, die veel waardeering verdient. Het bleek, dat grove tooneelfouten fouten in de samenleving niet be gaan werden, dat de groepeeringen met juistheid genomen waren; deze beide elementen gevoegd bij het zeer zuiver uitgesproken Nederl'andsch, en het ern stig streven, om goed te accentueeren, doen de beste verwachtingen koeste ren voor den toenemenden bloei der Haarlemsche Kunstclub. Zang en Vriendschap. Bij eene vroegere bespreking van eene uitvoering der Koninklijke lieder tafel Zang en Vriendschap meenden wij te mogen wijzen op den vooruitgang, die er uit een muzikaal oogpunt viel waar te nemen in de verrichtingen der Zangvereeniging zelve, in vergelijking van vroeger, toen dikwerf de voordrach ten der solisten de aantrekkelijkheid en Je waarde der liedertafel concerten bepaalden. Tot het maken van dezelfde opmer king vinden wij aanleiding in de uit voering, Vrijdag avond door Zang en Vriendschap gegeven. De koorwerken boezemden ons daarbij ook weder bijzon der belang in en hielden, in niet min dere mate dan de voordrachten der solisten, de belangstelling levendig. Zonder in eene vergelijking te willen treden met andere vereenigingen, die den mannenzang beoefenen, mogen wij van Zang en Vriendschap getuigen, dat het tegenwoordig een bij uitstek mooi koor heeft en de vereeniging, dank zij de beproefde leiding van den heer W. Robert, zingt op eene wijze, die door waardigheid en ernst, rust en kalmte een hoogst weldadigen indruk achter laat. Ongetwijfeld brengt ook de ge wijzigde keuze van nummers het hare bij, tot de meerdere appreciatie, die van verschillende zijden aan het Koor wordt geschonken. Voor de concoursstukken, die meestal overvloeiden van technische moeielijk- heden en slechts bij uitzondering aan spraak konden maken op zangerigheid en zoetvloeiendheid, zijn werken van grooteren of kleineren omvang in de plaats getreden, die in ruime mate laatstgenoemde hoedanigheden bezitten en de uitvoerenden volop gelegenheid bieden,aan de voordracht alle aandacht te wijden. Todtennolk van Hegar, Dornröschen van Dregert, Lentelied van Verhulst en Mijn liof van Loots, zijn uiterst dankbare werken. Bij eene toewijdingsvolle voor bereiding zullen zij steeds mooi en be schaafd gezongen worden en eene ver heffende werking op den ontwikkelden toehoorder niet missen. De liedertafel was in het algemeen doch in het bijzonder in de uitvoering van deze nummers gelukkig. De heer Loots heeft in Mijn hof een werkje geleverd, dat de innige zijde van zijn muzikaal talent eer aandoet. Een voudig opgezet, welluidend bewerkt, klaar in zijn stemvoering, ligt er in overeenstemming met den inhoud van den tekst een liefelijk, poëtisch waas over uitgespreid. Het hartelijk applaus, dat na de fraaie vertolking weerklonk, moge den heer Loots aansporen, de literatuur voor mannenzang met nog meer soort gelijke juweeltjes te verrijken. De Psalm van Hol, waarmee de uit voering aanving en Ons Vaderland van Robert bewezen, dat de liedertafel over formidabele kracht beschikt. Brahms' Rhapsodic maakte in het algemeen min der indruk dan bij de eerste uitvoering; hoofdzakelijk moet dit worden toege schreven aan de minder volmaakte ver tolking der alt-solo. Mejuffrouw Jeanne Blijenburg uit Rotterdam, die ons daarin te leur stelde, verwierf zich door de vertolking van eenige liederen, welke eene gunstige meening doen ontstaan over de richting waarin de zangeres werkt, een welver diende, hartelijke ontvangst. In het tweede deel zong zij met meer vrij moedigheid dan voor de pauze. Hare mooie altstem, die misschien nog niet volkomen ontwikkeld is, bezit de ver- eischte sterkte, terwijl de voordracht veel geeft te loven. De keurige wijze, waarop zij door den heer Schlegel be geleid werd, kwam haren zang zeer ten goede. Mejuffrouw Christine Van der Steur, de andere soliste van dezen concertavond, wier optreden, in verband met hare bijna voltooide opleiding in het buitenland met bijzondere belangstelling werd te gemoet gezien, had zich blijkbaar met zorg voorbereid voor het debut in hare ge boorteplaats. De werken door haar ge speeld Sonate E. moll Op. 90 van Beethoven, Trauermarsch, Etude Ges. dur Op. 25. Nocturne Es dur Op. 9 van Chopin en Polnischer Tam van Schar- wenka zaten er perfect in en ge tuigden van een vertrouwbaar muzikaal geheugen. De technische zijde van haar talent heeft zich belangrijk ,ontwikkeld, terwijl de wijze van spel terugwijst op eene degelijk geleide studie. Zij onder scheidt zich in de voordracht door fijn heid en beschaving. Bij al deze hoog te waardeeren gaven zal zich mettertijd nog moeten voegen een zelfbewuster gevoel van kracht en eene vrijere, meer subjectieve uiting van het innerlijk gevoelsleven, waardoor elke muzikale kunstuiting, wil zij boeien en bij den hoorder aanspreken, zich moet kenmerken. Mejuffrouw Van der Steur is oud-élève van den heer Schlegel. Bij het verlaten der Muziekschool verwierf zij het diplo ma le graad voor solo pianospel bij het examen door de Maatschappij tot be vordering van Toonkunst ingesteld. Op aanraden van den heer Schlegel vertrok zij daarop naar het Dr. Hoch's conser vatorium te Frankfort a. Main. B. Weten en Werken. De zaal van Weten en Werken was, als naar gewoonte, Maandagavond weer meer dan bezet, 't Was er warm, maar 't was er zeker voller dan vol en warmer dan was geweest, als de bezoekers hadden kunnen weten, wat niet bekend was, dat de Heer W. C. Goteling Vinnis de spreekbeurt zou vervullen. De Spreker droeg voor het lyrisch drama Yanthis van den Franschen dich ter Jean Lorrain, in enkele opzichten gewijzigd. De hoofdpersonen zijn prins Camillus zoon van Koning Leonthis van Illyrië, Yanthis, eene blinde dochter uit een verjaagd koningsgeslacht, Crispa, de nar. Yanthis woont in een afgelegen park, niemand kent haar en ook zij is onbewust van de wereld buiten haar, tot Camillus, met den nar het ouderlijk huis ont vlucht, haar ontdekt, en de blinde van liefde spreekt, welke taal door het meisje begrepen en beantwoord wordt. In zangerig schoone strofen, eenvoudig tot in het naïeve, spreekt zij van haar geluk, doch ziet in, dat de blindheid immer een beletsel zal zijn. Inmiddels nemen de gelieven afscheid tot morgen. Tusschen het heden en 't morgen heeft iets plaats gehad, dat op den levensloop van Yanthis van grooten invloed is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1894 | | pagina 1