si uipof ap qoo ua 'ua;qo8/& SippnpaS pjftjq ftjj i aaizaS ;aiu puaiag ftq yaaq pfijjB Sou jbbui 'ubbS Sbm ftq noz auiaeS aojj j uauuaqiaq saaa siapus maq pqoom pnaraai psSipiaA ;t rail] si ftjj 'uapptz yftjq joqraaojg qao(j 'jatuBq -aiyoq ap jbbu sjaap uajinq jbeu sjaap qaiz qaqqnd uba uaSiramos uaAaSaq Bujesp ua 'uatuouiaA ppioai dojqaSpuaq puajaABp nag; pSipuiaaS uapoqas uba oajbs uaa japuo si aznad ap jpoa jftjpaq a;s;BB( pajj •nauuBcu apjapjiqosaq ua apquudaS aip jb rapuo puajag uaaS puaqjaq ftq 'iqftjf >[oo jadsBf aoq jbbui 'paauoo; ;t do uaqasuatu [aaA jaaz ja ubb;s smog "pin uba Sbjsui ua Suuaqos ia uaqsra pioora ua SuiSiyiSiaA 'pBBjia^ -uaAaSaS BmBjpojara pqoa uaa ppjOAA jg "do ;bb§ mjaqas ;aq qpirt| jaqos ag •puopsja; 'qftjapap uBB°uaaq ftq |bz UBp 'yaaq uaizag maq ftq jaauuB^ -uaA\noqas -ubb U8A8[ uftz uba [BBrausa Sou apsuira ua; ftq |ta\ puaiag uaiopiaA paoS iooa si aiiBjq 'puaiag mo praoq ftq 'pads p( mo pain jpoo praoq ftq ibbj\[ suaqp ua 'puaMaSjo SuiSipiBBMpuoiaA para uapaqpapft aqftpaSiap uba qaiz ftq pjaaq Sub; spaai 'psaaMaS Smq -MnoqoB nap ui paiu ftq ei ibbC gipiap ua iaiA uj j piaqosiapuo uaa qpa^p *nu ua uaoj, i Sijsbj joq -raaoia uapno uap ftq ;|ba ubSbia apSiuara uaa qpaM para ua 'jpaiznra jap pBBiu ap do safpaoA aniapq ap uapaddiip aojj j uapusq ap ui jfiipaq q[a bu ftq pdapq juua uaa q[aM para ua 'ftq piapsinp SipqaapuBB aopj •uaa8[ uftz uba pBsra apsiaa ap si p. faiparaoa apjpaz -ap ui japBA uftz jam ftq piz jbbq -pguaf jau -fiz uaSap ap ui ;s;BB[djaA qaiz ftq pajz sdspqsuag 42 Het angstzweet breekt hem uit. Zou Berend geen figurant meer zijn, of is hij misschien al binnen Heden is de kans schoon, misschien komt zij nooit terug: de vrienden zijn zoo verzot op de oefe ning! En Berend is ook al op jaren, indien hij eens Bloemhof kijkt op zijn horloge; 't wijst twee minuten vóór achten. Alles klopt in hem, alles draait hem voor de oogen. Nu of nooit. 't Is een wanhopige gedachte. Een enkele blik ten hemel, een kort smeekgebed tot God om hem genadig te zijn en heilige Jasper, de oefenaar, 't hoofd der vromen, is de comedie binnen gegaan. Werktuigelijk richt hij zijn schreden naar 't bu reau, en even werktuigelijk vraagt hij een kaartje op den zelfden rang als waarvoor zijn voorganger er een verzocht heeft: 2e Amphitheater. //Hier heen, hier heen!" hoort hij zich toeroepen. Hij stijgt een paar trappen op en daar staat hij eensklaps in de schouwburg-zaal! Het tooneel, de menschen, de lichten, ze dansen voor hem op en neer. De muziek klinkt hem in de ooren, alsof ze zich op verren, zeer verren afstand bevindt. Hij gaat zitten op een der achterste ban ken, waar nog plaats is, naast een dikken slager aan den eenen kant, en een Jodin met een kind op den schoot ter anderer zijde. Telkens voelt hij 't handje van 't kind op zijn knie, maar hij heeft geen besef genoeg om de kleine toe te spreken. Strak is zijn blik op 't scherm gericht. Onwillekeurig vouwt Jasper de handen en bidt, bidt God om vergeving. •uajadmora" naSuiqosuaMiaA aqft|aa{ jbbó uaa maq fiM uaiooq 'pjpuaqosui aaqp afdoq apaaM; uftz ftq psp qipquaSoo p, do 'b[ Suiqqnippin laSipsuia uaa ;bb|8§ uftz pSftiqiaA ';quap ubb ja ftq jfiMja; 'nu sjjajj -uaAJopaq uaq -qaq ;ajd uftz jb noz ;aq ';saaMaS dsqosjazaS mBBU -a§uBB uaa qjnz ui ;aiu ftq aiB^ -naraoqjaAO ;ioou °ou maq sbm 'psq uapuoAjapuo puoAB uaja;si§ ;np ftq s[b Sia ooz jssm ;Saupoq uftqas }ep 'SuiJBAja aSunaj; uaSia ftq Subj spaaj ;aq ;sim ftjj maSuBAiuo 8b]s uaSqaoAaS uaa ftq psq jajqoa ;qaizdo uaa up •soopdoq ;aiu apuaara ftq jbbu ua 'pjaqjaA sbai ftq uamjB -mo ua||iA\ noz jaA\ pjajazA ajaaqaS ap uam uijbbm 'puBjsao; uaa ui apjaaqjaA uo;uy raopjo^j j usmpjooqjaAooj uaip uba japjoS uap ui uajopsid ap jooa ;saaAiaS az sba\ Susq aoq pja/u uapoqosaS ja jaauuBM uapnoqaS uajoo ap jooa eafpuBq aAaq jnaq az psq SiddsjS aoq aipamoo ap ui japjaA ug •;ja;jaA qaaj;sua;uap -n;s ajapuB ;o uaa jBaq ftq s|b paizdo maq jbbu puaqoB] 'najapuiiMpjooA uarass ftz jfiMja; ';np sjb ooz afpqaizaS qftjapuauA s(bjb]q ftq ;MnoqosuBB jaa^ j pqasjqaSjoop fiq puq puoAB uagoApouaS uaa sqa^ •jpads uaddq ap rao uapqoaj ap ui pBBpipuBO uaSipSnaf uap aip 'uaj -8a\ aj qoBjraijS uap ;bb;s ui ;am uapaq uftz uapaq -qft[ajaija§uo auiajq apiaq qoop 'uaqqBqpno ;bm saf -poojq ap uftz ua qooq ap üba ja;8a\aaq; ;aq ei pa^ -uajftqpuo a; ;iz 'qsmaS uftz do ;sja;in 'ubb spayo; -uBd para ua qBopo-jaqmsqa ui 'quuopg jbbav jarasip ap ui pqoip qfipoojA jnaq pdjaM uozjaqopoQ 0Q 'IA 9^ 47 Is het te verwonderen, dat het den openhartige pijn doet wanneer hij bemerkt, hoe weinig menschen te vertrouwen zijn? Zonnelicht en schaduw; zoo is 't leven! Daar schijnt hem een gedachte in te vallen. Hij schelt. Een meid met een smerige japon en een vuile muts, stormt de trap op en opent de deur. 't Is een echte studentenmeid. //Wat blieft meheer?" „Daatje, wil je vragen of ik de juffrouw eens even zou kunnen spreken Weldra staat juffrouw Krul in een zedig ochtend gewaad uitgedost, te wachten op 't geen //de goede betaler" haar te zeggen heeft. //Juffrouw Krul, ik heb u een vraag te doen." De aansprekersvrouw buigt het hoofd. //Juffrouw," gaat Stovink voort, //is u wel eens in de comedie geweest?" Op deze onverwachtte vraag slaat de aangesprokene den blik ten hemel. Maar zij bedenkt zich//ja toch 't is waar //In de dagen mijner dartele en onbezonnen jeugd, mijnheer, terwijl ik nog in de zonde leefde, ben ik daar wel eens geweest," antwoordt zij plechtig, „maar sinds de Heer genadig mijne oogen..." „Goed, goed, valt de ander in, //dus is u er sinds den tijd dat..." //De Heer mijne oogen geopend heeft," vult juf frouw Krul den zin aan. //Niet geweest?" //Neen, mijnheer; hoe kunt u mij zoo iets vragen Heeft de geroepene niet een afschuw van den dienst der wereld?"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1895 | | pagina 8