HAARLEMSCH Eerste Blad. No. 16 Twintigste Jaargang. 144 van WOENSDAG 23 Februari Nieuwsberichten. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 88. t11kïhoonnuhmhk TELEPHON1SCHE VERBINDING met AMSTERDAM. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden—,25. franco p. post —,40. Ahonderlljke nommers 3 centen per stuk Prijs per Advertentie van 1—5 regels f 0.25, elke regel meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. VERSCHIJNT: Dinsdag- en Vrijdagavond. Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. >oord-/niduol]audsche Stoomtramweg-MaatschappijHaarlemLeiden. 1 Oct. 1897. Amsterdamsche tijd. Haarl.Hilleg.—Leiden 6X9, 7.45,9.35,10.55 'sm., 12.20,1.58,3.47, 4.30, 5.68, 7 23, 8.43 'sav. HaarlemHillegom 1003. 11.15 'sav. Stoomtram Haarlem-Alkmaar. (Amsterd. tijd). Haarlem-Alkmaar6.25, 8.10, 9.40,11. 1.45, 3X0, 4.30, 7.20, 8.45+, 10.45+. Alkmaar-Haarlem: 8.35, 11.10, 12.45, 2—, 4.50, 6.20, 7.40. 10.—*. Tot Velsen. Tot Beverwijk. Haarlemsche Tramway-Maatschappij. Van 't Station 7.30 's morgens tot 10.30's avonds. Uit den Hout 7.50 'smorgens tot 10.50 'savonds. Vertreknren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Oct. 1897. Tijd van Greenwich. Naar Am sterdam: 5.33. 6.15*, 7.24*, 7.45, 8.4*, 8.29,9.6* 9.27*, 10.38,11.-+'sm., 12.2,12.34, 1.26, 1.54*. 2.21* 2.44, 3.14, 3.36*, 4.25, 4.58*, 5.24, 5.35*, 6.24, 6.45+, 7.23», 7.57, 8.40, 9.5, 9.38*, 10.8*, 10.40, 11 47* 'sav. Van Amsterdam: 5.35, 6.55, 7.12*, 7.54* 8.50, 9.10* 9.26*, 9.44*, 10.36, 11.5*, 11.35 'sm., 12.5, 12.20*, 12.58*, 1.33*, 1.56*, 2.35, 3.5*, 3.27*, 4.1, 4.37*, 5.10, 5.32, 6.7+, 6.50, 7.38, 8.45*, 9.12, 9.56*, 10.30, 11.30 'sav. Naar Rotterdam: 6.13, 7.33+, 8.15*, 9.32*, 10.10, 11.28* 'smorgens, 12,41*, 1.28, 3.28*, 4.32,6.28+, 7.23, 9.8*, 10.20 'savonds. Van Rotterdam: 5.10, 6.50*, 7.35*, 9.45* 10.5 'smorg., 12.42*, 1.—, 2.14*, 3.35*, 3.50, 4.32', 5.32*, 6.33, S.14*, 8.41*, 10.28 'sav. De met gem. treinen zijn sneltreinen De met zijn exprestreinen alleen le en 2e klasse. Naar den Helder: 6.7, 9.23 'smorgens, 3.55, 6.32, 9.43 'savonds. Naar IJmuiden: 5.44, 6.7, 7.44, 8.18, 9.23, 11.3 'sm., 12.36, 2.21, 3.55, 5.4, 8.7, 9.43'sav. Van IJmuiden: 6.52, 8.54, 10.2,11.32 's m, 2.9,3.40,4.52, 5.51,6.43,8.36,9.35,10.44 's av. Naar Zandvoort: 6.34, 7.39, 9.51, 'sm. 12.11, 2.—, 3.35, 5.9, 8.10 's avonds. Van Zandvoort: 6.59, 8.4, 10.31 'sm., 12.59, 2.45, 4.6.58, 8.36 's avonds. Deze treinen stoppen allen aan de Halte. Tram-Omnlbus-MaatscbapplJ. BloemendaalOverveen—Haarlem. 1 Oct. j 897. Vertrekuren van Bloemendaal (Hotel Kennemerland)8.25+, 9.10,10.40,11.5* 11.40* 's m., 12.15, l.-J, 1.30, 2.55, 3.15, 4.-, 4.40, 6.05, 6.50, 8 20 9.15*, 9.50 's asonds. Van Haarlem (citation)9.35, 10.25, 11.21*, 11.45 'sm., 12.21*, 12.59,1.42§, 2.17, 3.45, 4.10, 4.46, 5.20, 6.46, 7.35, 9.25, 9.59*, 10.37 's avonds. Alleen op Zi n- en Feest- Tusschen 15 Dec. en 15 Maart alléén op Zon- en ïees'd. Vertrekt Zondags 8.5. Telegraafkantoor. 1 Mei 1897. Het kantoor is geopend op werkdagen van 's m. 7.30 tot 's av, 9.30 uur, op Zon-en algemeen erkende Christelijke feestdagen van's m. 7.30—3.30's av. 5.308.30 lur. Binnenl. Telegrammen worden berekend tegen 25 cents voor de eerste 10 woorden, vorr elk tweetal woorden daarboven 3 cents. Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Mei 1897. Tijd van Greenwich. Openstelling van het kantoor: Dag van 7.30 'smorg. tot 9 uur'sav. Op Zondag van 's morg. 7.30 tot 9,30 en van 11.30 tot 2.30 uur 's av. Voor de storting en uitbetaling van postwissels, post- bewijzen en de invordering van gelden op kwitantiën alleen op werkdagen, van 8 30 uur 'smorg. tot 2.30 uur'sav. Voor de Spaarbank van 's m. 8.30 tot 8.30 uur 'sav., op Zon dag van 8.30 tot 9.30 ure 's m. Voor de Postpakketten alleen op werkdagen, van 'smorgens 7.30 tot 9 uur 'savonds. Aanvang der bestellingen. Op werkdagen: 6.40, 8.10,10.40'sm., 12.10,2.40,6.10, 8.55'sav. Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen: 7.25 'smorgens, 2.30 'savond», Lichting der hulpbrievenbusserBotermarkt, Gr. Houtstr., 2e Hassel.str., Parklaan, Kaasplein, Amsterd. Poort: 6.25, 9.40 'smorg., 1.40, 4.55, 8.10'sav. Florapark, Kampersinge', LeidschevaartSchootersinge)Brongebouw: 6.10, 9.25 'sm. 1.25, 4.40, 7.55 'sav. Des Zondags: buitenwijken 'sm. 6.10 en 12.25 's av., binnenwijken 's m. 6.25 en 12 40'sav. Lichting aan het StationRichting Amsterdam 7.40,10.55,11.57 'sm.,12 29', 1.49,2.39', 5.19*, 5.3Ó* 6.40*, 10.15* 'sav. Richting Rotterdam 7.28, 1123*'sm., 12 36. 4 27',6.23, 9.03*, 10.15* 'sav. Richting den Helder, 6.2,9.18'smorg., 12 29*, 4.59*, 9.38*'savonds. De met worder Zondags niet gelicht. „ONZE LEESTAFEL". Onlangs versohenen werken op aan vrage ter bezichtiging te verkrygen by De Erven Loosjes, te Haarlem. BOEKEN (H. J.) De historie van Floris en Blanchefloering. f 1 90 BRAM SEN (Ludvig.) Wettelijke rege ling van schadevergoeding aan arbeiders «regens ongelukken in gevaarlijke be drijvening. 0.30 Naam- en ranglijst der officieren van het koninklijke leger der Nederlanden en van de Nederlandsche Indiën 1898. Zeven- en zestigste jaargang met voor kennis van het Departement van Oor log. gecart. 1 30 Onze Oost door een Oudgasting. 1.60 STEMPEL Jr. (A. v. d.) Het Boekhou den door zelfonderricht. Volledige cur sus. Derde uitgavegecart. 8.— Boiteulandsche nieuw versohenen werken BENKARD (Chr.) Alle mann aufMarine- gescbichtening. 0.65 CYRILL (Eberhard) Leidenschaften. Zwei Geschichtening. 0,65 Preisgekiönte Humoresken antder Wochen- schrift, "Splitter".ing. 0.65 TA MBO RI NI (Ferd.) Lustig Blut. Hu moristisch ing. i 0.65 BATTANDIER et L. TRaBUT (J. A.) L'Algeiie. Le tol et les habitants, flore, faune, geologie, anthropologic, ressources agricole8 et économiquesing. 1.90 LAMAITRESSE ET G. DUJARRIC (E.) Vie de Mahomet d'après la traditioning. 2.75 BARTHOLOMEW (J. G.) The Citizen's Atlas of the world. Containing 120 pages of maps and plans with a des criptive gazetteer and geographical sta tistics. Part. 1. compleet in 20 aft. a 0.35 Bovenstaande werken zyn voorhanden by de boekhandelaars de Erven Loosjes. W ten en Werken. Op 't zwarte bord stond gisterenavond geschreven: Het onderwerp van heden avond is sOver huwelijks- en begrafe- nisgebruiken bij sommige onbeschaafde volken." Een veelbelovende titel! De spreker, de heer Andriessen, zou dus met ons de wijde wateren der volken kunde bevaren. De volkenkunde leert ons de zeden en gebruiken en denkbeel den van verschillende volkeren en rassen kennen, en stelt dus het meer of min der goede van eigen bodem duidelijk in 't licht. Na als voorbeeld te hebben gegeven van eenheid van gedachte in 't menschelijk geslacht, de couvade (het gebruik, dat de man in 't kraambed gaat liggen), welk gebruik in de meest verschillende deelen der aarde gevonden wordt, ging Spreker over tot de behan deling van verschillende gebruiken in onderscheidene deelen der wereld, en ving aan met Nieuw-Holland. De vrouwen worden daar soms als kinderen reeds verloofd, en vaak met een man, die haar vader kon zijn. Het huwelijk is niets dan een koop. Staat de echtgenoot het bruidje niet aan, en is zij niet bij ster genegen hem naar zijn woning te volgen, dan weet papa haar wel zoolang te tuchtigen, tot zij gehoorzaamt. Soms worden de maagden geroofd, en de be handeling, die zij dan van de leden van 't sterke geslacht te verduren hebben is gruwelijk. Andere lieve gewoonten zijn, dat het meisje twee leden harer pink moet laten Jafbijten alvorens de naam vrouw haar kan worden gegevendat wanneer een tweeling wordt geboren één der kleintjes wordt gedood, welk lot ook zwakke en gebrekkige kinderen beschoren is. De moeder verricht deze aangename bezigheid zelve. Bij de Polynesiërs is het huwelijk een band, die nauw verbindt, vooral wanneer de echt met kinderen gezegend is. Toch kan een blanke er beter in slagen de liefde eener Polynesische i schoone te winnen en te behouden dan een stamgenoot. Wanneer een blanke Amor's pjjltje in zijn hart voelt, en dit een Sa- moasche jongedame geldt, mag hij zich weieens ernstig bedenken voor hij zich met haar in 't huwelijks bootje waagt. Immers, hij huwt niet alleen haar, maar de heele familie. In zoo'n geval moet hjj kisten en kasten en koffers maar goed sluiten, want zijn sehoonpapa en zwager zien er volstrekt geen been in hem van enkele zaken te ontlasten. En dit is volgens hunne be grippen geen diefstal, neen, volstrekt niet. Het blijft in de familie! De Caraïben-Indianen krijgen ge woonlijk niet meer dan 3 a 4 kinderen, die zij zeer liefhebben. Van kusjes of lieve naampjes is by hen echter nooit sprake. De vrouwen zijn van 't harde werken vroeg oud. Op 't oogenblik, dat het meisje van kind vrouw wordt is zij een onrein wezen. Hoog is haar hang mat opgehangen, met niemand mag zij in aanraking komen. Den geheelen dag moet zij in den hangmat blijven en 's nachts moet zij een vuur aanhouden, dat niet mag uitgaan. Ten laatste komt depries- ter-toovenaar, die haar dooreen toover- bad reinigt. Dit is echter nog niet genoeg. Op een steen gezeten wordt zij door haar moeder dan nog geruimen tijd gegeeseld. Ook den knaap staan beproevingen te wachten. Om den eernaam man te mo gen verdienen zet men hem een kokertje op den arm, waarin 60 a 80 mieren, die eerst door een bijtend vocht woedend zijn gemaakt. Door de openingen bijten zij hem natuurlijk op gruwelijke wijze; waagt hij het ook maar een spier van zijn gelaat te vertrekken, dan is hij geen man, en moet de vrees'elij ke proef her haald worden. Bij de Pampa's Indianen is het groot feest, wanneer een meisje huwbaar wordt. Zij wordt niet gedwongen te huwen, doch huwt den man harer liefde. Nu overstappend naar Afrika, behan delde Spreker eerst de Kaffers. Bij dezen volksstam is de veelwijverij in de zeden ingeweven. Toch zijn er mannen, die ééne vrouw hebben en als een navolgens waardig voorbeeld wordt dit den stam- genooten voorgehouden. De vrouwen zijn, vooral wanneer zij oud zijn, door den zwaren arbeid er volstrekt niet op tegen, dat haar heer en gemaal nog eene echt- genoote neemt. Zij zien daarin een hulp bij 'twerk. Zeer zonderling is bij de Abessyniers, dat wanneer een bruigom sterft de vader in de rechten treedt en zoo ook deze niet meer voorhanden is, de broeder, zonder dat de vader van 't treurende bruidje het recht heeft tusschenbeide te komen. Men trouwt daar op Zaterdag of op Zondag en in de vasten nooit. De vader van den bruigom gaat, van alle mannen omringd naar de woning der bruid. Eerst is er nu een spiegelgevecht tusschen de jongelin gen van beide kralen, waarna de aan staande schoonvader het geheel ge sluierde bruidje op zijne uitgestrekte armen ontvangt. Zoo draagt hij haar naar hare aanstaande nieuwe woning, en legt haar voor de deur neer. De brui gom komt nu en zet den voet op den nek zijner aanstaande, loopt over haar heen de hut binnen, breekt daar een aarden pot, en dit is het sein voor de bruid om bin nen te komen. Onze jonge dames moeten heusch niet wenschen de echtgenoote van een Arabier te worden. Reeds hun heilige Koran leert hen de vrouw te be schouwen als een nietswaardig wezen, die wel vriendelijk moet worden behan deld maar af en toe flink getuchtigd. Het leven van zulk een vrouw, dat is werken en slaven en dienen van 't be gin tot het eind werd door den heer Andriessen uitvoerig geschetst. Zeer zonderling zijn de begrafenis- gebruiken bij de kaffers in Zuid- Afrika om dit te doen uitkomen verhaalde Spreker hoe het gevreesde opperhoofd Tsjaka zijne moeder liet begraven. Tsjaka was in vollen krijsdos, omgeven van al zijn hoofden. Zijn geschreeuw en gekerm was verschrikkelijk en allen volgden dat voorbeeld, duizenden en dui zenden, die van alle zijden toestroomden vervulden de lucht met hun afschuwelijk gekrijsch. Om meer luister bij te zetten werden ook menschen ter dood gebracht en 't getal slachtoffers bedroeg 7000. Een jaar lang heeft een wacht van 1200 man bij 't graf gewaakt en zij werden on derhouden door vrijwillige bijdragen. Zulke toestanden, zei Spreker, zijn verschrikkelijk. Maar gelukkig, er komt verbetering, en wel door de zendelingen, die er met den moed des geloofs door dringen, en die tot devies hebben Weten en Werken. Ook dit is het devies der ver- eeniging, waar spreker heden voor de derde maal optreedt. Hij hoopt het zijne er toe te hebben bijgebracht om met weten te hebben afgewisseld het dage lijks terugkeerend werken. Applaus dankte hem voor de leerzame voordracht. Den volgenden Maandag zal de laatste lezing in dit seizoen plaats hebben. Als dan zal de Heer C. Kuhn optreden. In het geding Zola is thans een nieuw raadsel binnen gebracht, een briefje met aangehecht kaartje, dat, op welke wijze dan ook, als overtuigend bewijsstuk te gen Dreyfus wordt aangevoerd. Het is echter pas te voorschijn gekomen in het laatst van 1896. De veroordeeling had plaats in 1894, dus zonder dit over tuigend bewijsstuk. Overste Picquart verklaarde dat het stuk valsch is. Inmiddels ging het publiek in de raadzaal voort met zich vijandig te betoonen tegen Zola en den advocaat Labori en de generaals toe te juichen, zonder dat daartegen van den kant des voorzitters wordt opgekomen. Ook wordt toegelaten dat de generaals pleiten tegen herziening, terwijl het de verdediging niet vrijstaat er iets van te zeggen. Vrijdag had eene ernstige betooging plaats vóór het leger en tegen de Joden. De Fransche Senaat hield eene zitting en besloot, ten opzichte der door de leden Trarieux, Thévenet en Scheurer-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1898 | | pagina 1