REVANAL E2= Telefoonverkeer met Duitschland. Na 1 Mei is vergunning: noodzakelijk. De Duilsche Kamer van Koophandel in Amsterdam deelt mede: Van 1 Mei 1944 af is voor het telefoon verkeer met Duitschland een vergunning noodzakelijk, die door den „Sonderstab O.K.W." aan firma's en particulieren, die op economisch gebied een vooraanstaande posi tie bekleeden, zal worden verstrekt. Verzoeken om tot het telefoonverkeer met Duitschland te worden toegelaten, moeten worden ingediend bij: 3, Küstungs-Inspektion Niederlande voor firma's, wier belangen door deze in stantie worden behartigd. 2. Hauptabteilung Gewcrbliche Wirtschaft, Den Haag, voor firma's wier belangen door deze instantie orden behartigd. 3. Deutsche Handclskammer für die Nie derlande. Amsterdam, voor alle ove rige interessenten. Verzoeken moeten in de Duitsche taal, uitvoerig gemotiveerd en met de schrijf machine geschreven, worden ingediend en mogen zoo mogelijk niet meer dan'één blad zijde beslaan. Bewijsstukken (eventueel fo- tocopieën) en een andere toelichting van het verzoek zijn noodzakelijk. De aanvrager mag slechts één telefoon nummer opgeven, waarmede de gesprekken zullen worden gevoerd. Slechts zakelijke te lefoonaansluitingen zijn toegestaan, niet echter privé-aansluitingen van de eigenaren, directeuren, procuratiehouders enz. Voor de strikte inachtneming der bepa lingen bij het voeren van gesprekken is een hiervoor verantwoordelijk persoon aan te stellen, onder opgave van diens volledige personaliën (voor- en achternaam, datum fu plaats van geboorte, nationaliteit, woon plaats, straat en huisnummer). Verzoeken van firma's en particulieren, die niet kunnen aantoonen, dat zij om „Kriegs- und Wehrwirtschaftliche" redenen regelmatig' en dringend met aangeslotenen ïn Duitschland wenschen te spreken, wor den niet in behandeling genomen. Nederlandsche krijgsgevangenen in Thailand. Het informatiebureau van het Nederlandsche Boode Kruis, Korte Voorhout 14 te 's-Graven- hage, ontving bericht omtrent de volgende krijgsgevangen militairen, beneden den rang van officier: ju arends, cw beieens, ea berg- mans, jw brauckman, ag busser, wjg daalhui zen, maximilian damboer, jh das, reinier das, ac dekler, jt vanduijne, ra edwar-dsvanmuijen, tl edwardsvanmuijen, ca vaneeckhoven, fb eekhout, at alliott, ge ferrari, ha fisher, wej fortunati, frits frohn, jij frolich, marinus fuchs, theodorus gans, jafc gervais, joseph vangobel, nr goedhart, mor gubbels, hans gui- cherit, jij guicherit, henk guldenaar, fh gus- dorf, jhw vanhaagen, cornelis dehaan, jh de- haan, wj dehaas, rv hackou, jf haenszgen, mh vanhall, abw hanser, ca harte, ja vanderheijde, ht hendrik, fa henkelman, af herff, wf her man, fj hes, frans heyne, auke vanhien, jl hoeben, er hoek, er hoff, me hoffman, hw ten- hoorn, ba horsting", jc huffenreuter, jfh hulst- hoff, ce hutten, jh isaak, fh jacobs, rwj jacobs, ma johannes, gerrit dejong, kr dejong, ach de- jongh, george jonkers, pj dekater, rudy karre- man, bs keasberry, ag kerseboom, ae klay, flans klay, mj kieefstra, am klein, la klerks, wh vanderkley, swm koek. jw kolvers, hilmar vankommer, ef kouthoofd, cp kratsch, oao kreefft, fa kreleger, jjj vankrimpen, wl kry- the, ac kuiper, wp kulk, jl kwast, aj lamers, g'ijsbert lapperre, fg laquais, jhp legand, pn lofvers, jt vanlogchem, ami lutke-schipholt, wa luytpot, cc macgillavry, abl malasch, bj manuel, cornelis vandemarel, af marmelstein, mac martens, wg masius, pj maurenbrecher, jf meeng, em demeij, hh meyer, jg meyer, mf vanminde, abc mols, eduard mossel, nico monteiro, dp mouthaan, eugene munster, frans vaiinouhuijs, hj nije, richard nijland, ewald ogilvie, jhg overdijk, at paim, dmj palimen, aq palm, wc palm, tl passage, henry pazties, bt peuchen, hba pieroelie, cf platt, henny ponder, fl prins, me vanderputten, jfw pijloo, ra rader, rrj regensburg, johan de- ridder, waj robert, gsbert robijn, jaap robijn, ea ronkes, gf samson, willem samuels, cm schagen, hag scharff, fh schaul, wa Schnei der, af scholtz, wa schultz, gerard schutz, gwk schuurman, adrianus scopio, vm sersan- sie, vn siebert, cw simon, jb sittrop, albert sleebos, emile smit, jk smit, fa smith, dmf smits, robinson spiekermanvanweezelenburg, fr spier, lh vanderstar, edward steevensz. gj sterk, reej stiphout, lode wijk strauss, je strengnaert, bernard swart, eww swartz, cc swensen, rr sybesma, ef taunay, fg tels, jw thiele, ea thomson, ta vontianniseht, dirk tieleniuskruythoff, n tiesman, hh timmer, et tjan, dh turpijn, bg vandervalk, fr vander- veen, wj veerman, michel veerremans, lgj verdooren, rl versteeg, jacobus vissers, ev vir.centie, willem vanvogelpoel, jgc vos, jg walker, mw valsarie, jch vandepoll, Ij wan- ligten, rudi waltenberg-donkel, aw dewater, ca weiss, johannes westendorp, hj winter, philip woesthof, jacques wolff, ec wijk, lv wijnhamer, leo zondag, johannes vanzundert. Zij, die inlichtingen wenschen of aanwij zingen kunnen verstrekken omtrent deze personen, gelieven zich onder opgave van zoo volledig mogelijke gegevens der betref fende krijgsgevangenen, zcoals volledige naam, voornamen, geboortedatum, rang, onderdeel of wapen, laatst bekende stand plaats en burgerbetrekking in Indië, enz. tot bovengenoemd informatiebureau te wenden. Uitreiking distributiebescheiden. Voor de uitreiking van distributiebeschei den in de Vleeschhal is het morgen Woens dag de beurt aan het restant van de Ietter M vanaf Mey en N. - OOSTLAND ROEPT De Germanen zijn een boerenvolk en hierin school immer hun kracht. Door gebrek aan ruimte moesten velen den grond ontrouw worden. In het Oosten is thans echter weer ruimte in overvloed. Ruimte voor Germaansche boeren. Jon gens en meisjes van 14 tot 16 jaar kun nen zich thans weer aanmelden om op geleid te worden tot boer en boerin. Aar zelt niet langer, wordt Weerboer in het Oosten, door je aan te melden bij den Germaanschen Landdienst, Koningslaan 9, Utrecht. Hoofdredacteur: P. C. Derks, Haarlem, Chef van Dienst en Binnenland. S. R. Kuiper, Haarlem. ■Sport en Stad: A. Overmeer, H'stede. Buiten land: J. C. van der Laag, H'stede. Nieuws en reportage voor Velsen en omgeving: J. J. E. van Baarsel. Santpoort. Advertenties: W. van Om men, Heemstede. Afscheid van vrijwilligers. In de kleine zaal van den Dierentuin te Den Haag hebben Mussert en S.S.-Ober- gruppenführer und General der Polizei Rau- ter wederom afscheid genomen van een aantal vrijwilligers. Een deel hunner zal na de vooropleiding aan den strijd aan het Oostfront gaan deelnemen, een ander deel wordt opgenomen in den Landstorm om zoo- noodig Europa's Westgrens te helpen ver dedigen. Mussert sprak de vertrekkenden op harte lijke wijze toe en zeide dat een jongeman op het oogenblik niets beters kan doen dan sol daat worden. Dit advies spruit niet voort uit een zeker militairisme, doch uit de over tuiging dat dit de eenige weg is waarop land en volk uit de put kunnen worden geholpen. De %'ijf-dagen-oorlog in 1940 was een his torisch schandaal. De nationaal-socialisten hebben dien echter nimmer gewild. Thans bevinden we ons op een keerpunt in het leven van ons volk. We moeten ons beken nen tot Europa en tot het gemeenebest van Germaansche volkeren. Daar waar Europa belaagd wordt, moeten Europa's soldaten staan. Velen beseffen dat nog niet, doch eens zal het Nederlandsche volk de thans ver trekkende pioniers dankbaar zijn, omdat het met en door hen is herrezen. Spr, drukte de mannen tenslotte op het hart goede soldaten te worden en zich hun voorgangers waardig te toonen. Nadat een muziekcorps het Wilhelmus had gespeeld, sprak de S.S.-Obergruppenführer Rauter in ongeveer gelijken geest. Hij her innerde aan het voorbeeld dat de vermoorde generaal Seyffardt heeft gesteld. Hij hief de Geuzenvlag opnieuw. Te zijner eere werd een regiment van de pantsergrenadierdivisie Nederland naar hem genoemd. Spr. wees er op, dat Nederland eenige gene raties lang geen oorlog meer heeft gekend. Het militaire handwerk hebben de Neder landers daardoor verleerd. Spr. hoopte ech ter, dat het goede Germaansche bloed zich niet zou verloochenen en de mannen in den zwaren recrutentijd, die hen wacht, het be wijs zouden leveren, dat zij zichzelf kunnen overwinnen. Tot slot wenschte hij hun veel wapengeluk en een behouden terugkeer in het vaderland. Met den groet aan den Führer en het spe len van de Duitsche volksliederen werd de bijeenkomst besloten. GEEN HUIS AAN HUIS BESTELLING MEER. De gelegenheid tot huis-aan-huis bestel ling van ongeadresseerde stukken behou dens voor bepaalde drukwerken, wordt voor- loopig buiten werking gesteld. AS SUR ANTIE - TU S SCHENPERSONEN De Secretaris-generaal voor bijzondere economische zaken heeft besloten de aan melding bij de bedrijfsgroep „Makelaars in assurantiën, assurantiebezorgers en as surantieagenten", die oorspronkelijk slechts tot 24 Dec. '44 openstond, opnieuw open te stellen gedurende de komende maand April. De aandacht zij erop gevestigd, dat de aanmelding op zichzelve ge-en recht op het lidmaatschap der bedrijfsgroep schept. De reeds verleende algemeene ontheffing van de verboden tot bemiddelen, provisie geven en ontvangen is van 1 April tot 1 Juli 1944 verlengd. Deze hernieuwde open stelling biedt thans de laatste gelegenheid tot aanmelding. Voor het overige gelieven de betrokkenen af te wachten, wat voor hen de gevolgen zullen zijn van de mate- rieele saneering van het assurantie-bemid- delingsbedrijf waarover overleg tusschen de drie bedrijfsgroepen en den verzekerings raad gaande is en waarover zoo spoedig mogelijk nadere mededeelingen zullen ver schijnen. In elk geval loope men op deze mededeelingen niet vooruit door thans reeds verzekeringsportefeuilles over te dra gen. Eenerzijds stake men dus het plaat sen van advertenties ter zake, anderzijds werke men onder geen voorwaarde mede aan portefeuille-overdracht. Duitsch Theater. Schwarzer Peter. Deze opera, muziek van Norbert Schultze op een tekst van Walter Lieck, is bedoeld al-s een sprookje voor jong en oud. Of zoo'n synthese mogelijk is? We kunnen onomwonden ja zeg gen en dit bevestigend antwoord staven met te verwijzen naar Humperdinck's Hansel und Gretel. Dit meesterwerk van de Duitsche opera-literatuur na Wagner bezit de toover- kracht om oud en jong tegelijk te boeien, de jeugd om de eenvoudige voorstelling van een geliefd sprookje, gedragen door enkele be kende volksmelodieën; de volwassenen door ze mee te voeren in de sfeer van het kind, door middel van een buitengewoon interessante verwerking van de muzikale thematia, die zich tot een hoogere intelligentie richt. Een der gelijke potentie heb ik echter in de partituur van Norbert Schultze niet kunnen ontdekken. Het gewild simplistische van zijn liedjesstijl mist de kracht om hoog en laag te omspannen. Bovendien is het nog de vraag of het stuk voor „kleine Leute" niet te ingewikkeld is en voor „grosse Leute" niet al te naïef; een ding dus dat m.i. naar beide kanten zijn doel mist. Blijft het parodistische element, dat, voor zoo ver men het aanvoelen kan, nu en dan ge slaagde momenten oplevert. Maar deze dankt men dan nog in hoofdzaak aan de scenische vertolking. De Duitsche Opera heeft geen moeite en kosten gespaard om „Schwarzer Peter" zoo gunstig mogelijk te monteeren en er uit te halen wat er uit te halen is. Alfred Sach maakte prachtige decors voor de zes tafereclen en zijn „kunst en vliegwerk", als drijvende wolken, pinkelende sterren en een over het tooneel fladderende ooievaar, werken secuur. De costumes van Lilo Hagen passen door hun tijdeloosheid in de karakteristiek van dit sprookje van alle tijden. Het voor naamste werk verrichtte Frits Harlan met het stuk op een zeer levendige wijze te regissee- ren en zoo de zwakke plekken van het ge geven eer.igszins te maskeeren. De regisseur vervulde zelf met veel entrain de verbinden de rol van der Spielmann. De bas Sanders Schier vond in de partij van koning Klaus een kolfje naar zijn hand om te chargeeren; het kon gelukkig lijden dat hij het effect er dik op legde en van dezen koning, die zijn hof houdt in een.veestal, een burleske caricatuur te maken. Cndertusschen zij gememoreerd dat zijn soloscène in het 5e tafereel het geestig artistieke moment van den avond was; trou wens daar bleek ook de muziek op haar best. Hij had een goed tegenspeler in Wilhelm Trautz, als koning Hans. Hildegard Jachnov vond in haar rol als koningin te weinig ge legenheid om zich de intelligente zangeres te toonen, die wij in haar hebben leeren waar- deeren. Hanns Goebel liet, als de sterren wichelaar, zijn fraaie lichte tenorstem gelden er» Kurt Groszkurth was een onbetaalbaar komisch type als Der Hauptmann. Met genoe gen kon men luisteren naar de sonore bas stem van Hermann Greiner, als de oude bezem binder. Gertrud Probst en Martha Semmelmann vormden een kittig stel voedstérs, die in het caricaturale plan van de regie volkomen op hun plaats waren. Veel goeds is ook te zeggen van Hertha Thosz als prinses Erica en bij zonderen lof verdiende Heinz Braun om zijn jeugdig-pittige vertolking van prins Roderich. De verdere nevenfiguren waren allen als ka rakteristieke typen uitgewerkt; vermelden wij nog extra de vier prinsen, die als solo-mannen kwartet een geestige persiflage te hooren ga ven. Koor, ballet en orkest (dit laatste onder de beproefde leiding van Georg Pilowski) werkten uitstekend mee om de uitvoering te doen slagen. Wij namen dan ook den indruk mee van een( zeer verzorgde monteering, zoo als we dat trouwens van de Duitsche Opera gewend zijn. JOS. DE KLERK. Passievoorstellingen in de italiaansche schilderkunst. Over dit onderwerp sprak Maandagavond de kunsthistoricus dr. A. van der Boom in het gebouw van den H. K. B. In een reeks lichtbeelden naar werken van Italiaansche meesters liet spreker daarbij de gebeurte nissen van Palmzondag tot Paschen aan het oog der toeschouwers voorbij trekken. Deze beelden werden vrijwel geheel bepaald door het onderwerp en niet door stijl of stijl ontwikkeling, daar het onderwerp in de kunst van vroeger dagen een overheerschen- de plaats innam. De Lijdensweek begint op Palmzondag met den Intocht te Jeruzalem, waarvan een vroeg werk van Duccio, een belangrijk meester uit Siena begin 14de eeuw werd getoond. De eigenlijke Lijdensgeschiedenis vangt aan bij het Heilig Avondmaal op Witten Don derdag, dat men allereerst zag in een Syrisch handschrift, de z.g. Codex van Rossano (plm. 550). waarbij Christus nog liggende (als een Romein) aan tafel weergegeven is. Via het werk van de Florentijnen Giotto en Castagno bereikte spreker een eerste „eindpunt" in het helaas zoo zeer vergane Avondmaal van Leonardo da Vinei; een „veelstemmige", be wogen compositie met niettemin 'een sterke eenheid in de dramatische handeling. Spre ker vestigde in het bijzonder de aandacht op de „taal der handen". Als merkwaardig con trast van plm. honderd jaar later volgde een Avondmaal van Tintoretto te Venetië, een dramatisch-oratorische voorstelling, welke be wijst dat Italië het land van de opera zou worden. Het Evangelieverhaal vervolgend toonde dr. van der Boom voorstellingen van Geth- sémané door Mantegna, de Gevangenneming met de Judaskus van Giotto prachtig zoo als de Godmensch hier de ziel doorpeilt van den verrader en van de Kruisdraging, een vroeg werk van Simone Martini uit Siena. Als inleiding van het groote drama op Goe den Vrijdag las spreker een bladzijde voor uit het treurspel „Christus Patieus" van Hugo de Groot, dat wij dank zij de kundige vertaling van onzen stadgenoot dr. Jos. Van- dervelden thans opnieuw bezitten. Een werk van grootsche opvattingen, waarin echter ook iets van een tooneelmatig illusionisme blijft, biedt de Kruisweg van Andrea Mantegna uit de tweede helft van de 15de eeuw. Spreker eindigde met de Graflegging' van den Venetiaanschen meester Giovanni Bei- Het flLZU/UfC schuurpoeder 'uitligt gMJ! ZONDER BON EEN TURCO-PRODUCT (cliché archief) lini en wees er tenslotte op hoe voor deze .kunstenaars de hun gestelde „opgave" nooit een belemmering, doch de natuurlijkste zaak ter wereld is geweest. Hun werken, aldus dr. van der Boom, treffen ons door die zachte onverbiddelijkheid en dat groote vertrouwen in krachten en in bezonnenheid, die ook bui ten hun werk in het leven zelf te vinden waren en waardoor dit deel had aan alge meene erkenningen. De Keer E. L. Brouwer wordt 90 jaar. Vrijdag a.s. wordt de heer E. L. Brouwer, die vele jaren in Haarlem bij het onderwijs werkzaam is geweest, negentig jaar. De heer Brouwer werd in 1854 te Bak keveen (Friesland) geboren, waar zijn vader hoofdonder wijzer was. Op 18- jarig'en 1 e e f t ij d werd hij onderwij zer te Holwerd, daarna te Gorre- dijk en Heiden. In 1880 werd hij hoofd van de school in Overschie en in 1882 van die in Medemblik, waar hij bleef tot 1892. Van 1892 tot 1921 stond hij aan het hoofd van verschillende onderwijsinrichtingen in Haarlem; eerst van de pas opgerichte tweede opleidingsschool voor jongens aan de Nassau- laan, vervolgens van die voor meisjes aan de Prins Hendrikstraat en tenslotte van de nieu we school voor M.U.L.O. aan de Jacobstraat, die hij tot grooten bloei wist te brengen. In 1921 verliet hij het onderwijs met. pensioen. De heer Brouwer, die een onderwijskracht van den eersten rang was, genoot in Haarlem de reputatie van groote bekwaamheid. Hij woont thans in Laren en mag zich nog steeds in een uitstekende gezondheid verheugen. GEVONDEN VOORWERPEN. Ceintuur, Arr.es, Oranjeboomstraat 160. Handschoen, C. de Leeuw, Spekstraat 8 zw. Jeugdkaart Ned. Spoorwegen, A. v. d. Heu vel, Klaverstraat 4. Portemonnaie met inh., Terstal, Vrouwenhekstraat 18. Pantoffeltje, Bur. v. politie, Smedestraat 9. Portemonnaie met inh„ Hulshof, Kempstraat 11. Porte monnaie met inh., Mus, Roosveldstraat 28. Pijp, Kresse, Hoofmanstraat 72. Rozenkrans, Vellinga, Meidoornstraat 3. Stetoscoop, Ma- lefijt, Pijlslaan 20. RADIO-PROGRAMMA WOENSDAG 5 APRIL 1944. HILVERSUM I: 414.4 M. 6.45 Lichte ochtendkost. 7.00 BNO Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.15 Lichte ochtendkost. 7.40 Sportnieuws. 7.50 Progr. overzicht. 8.00 BNO Neiuws. 8.15 Discovaria. (Van 8.458.50 Voor de huisvrouw). 9.00 Operette-varia. 9.45 Godsd. uitz. 10.00 Zonnige klanken uit Italië. 10.45 De huis vrouw en de vroolijkheid. 11.00 Salonorkest. 11.30 Pianovoordracht. 12.00 Almanak. 12.15 Salon orkest. 12.45 BNO Nieuws. 13.00 Land en volk brengt13,10 Hongaarsch orkest Bandi Balogh. 13.45 Voor de jeugd. 14.00 Zang, piano en Amster- damsch Kamermuziekgezelschap. 15.00 Godsd. Uitz. 15.15 Halfweg. 16.45 BNO Nieuws. 17.00 Voor jongemenschen. 18.00 BNO Brabantsch praatje. 18.05 Orkest Gerard van Krevelen en solist. 18.45 Tien ihinuten in de wereld van den arbeid. 18.55 Spiegel van den dag. 19.00 BNO Nieuws en eet. beschouwing. Van 21.15 af alleen voor de Radio- Centrales. 19.15 Omroep Symphonie Orkest en soliste. 19.45 De familie Speelman. 20.15 Omroep Symphonie Orkest en solist. 21.00 Uit 't jonge hart. 22.00 BNO Nieuws- en cult, berichten. 22.15 24.00 Van de eene melodie in de andere. HILVERSUM II, 301.5 M. 17.00 Haagsch politie-orkest. 17.30 Soldatenfunk ,,Nord-West". 18.30 Fantasie in C gr. t. van Schu mann. 19.00 BNO Nieuws en act. beschouwing. 19.15 Voor de jeugd.. 19.20 Orgelconcert. 19.50 Le carnaval des animaux van Saint-Saëns, 20.15 Wat denkt U ervan? 20.30 Amusementsork. 21.15 Eine romantische' Suite van Reger. 21.45' Avondwij ding. 22.00 BNO Nieuws- en cult, berichten. 22.15 Zie progr. Hilversum I. 22.30 De stem van ihet Rijk. Verduisteren: van 8.30 tot 7.00 uur 5 April: zon op 7.07, onder 20.21 uur maan onder 6.28, op 16.46 uur fcijET.ALi.EEN DEZE DAME... iedereen loopt do kanj, in der» «cbouwburg. tram ol trein, j» zelfs thuis een le'elijke koa op te ioopen. Neemt bij d© eerste teekenen van ver koudheid -tel.griep tbffcC* &sb'«rin! ASHPIRIN i*i LUsi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsche Courant | 1944 | | pagina 2