Schoenwerk. Handel in fijne Tuingrini, Rivier zand en Setalpen. DE JGNG's AsfMt Mipr, Sc&OBfl- en Liïzi-Iapzp, Ittiij fi LsïisïsrzÉrii G. J. HEENK, Damstraat 15, Haarlem. fl. Huijluuan, Orthopedisch Schoen- en Laarzenmaker, Bakenessergr. 100. laai- m Barffllijslers, VRAAGT BRAARMAN'S 6EIBERK0EK, 13, Damstraat 13. si s' g w a 1 08 Moelstraat 18. Groote Afslag. Burgwal 68 en Doelstraat 18. bd o ra 13 Q »-s B cd Firsia J. v. i PAYBED SMITS. $o«ml-58r.ibasitsch 41 Smedestraat 41 is het goedkoopste adres van Haarlem, VOOR ZEER SOLIED EN NET UITSLUITEND SOLIED BRABANDSCH WERK, Vaste prijzen a Con laat. ZOtlttVlilliSI, grmcfHie Ulever. HOLLANDSCBE (2otv| G roote Houtstraat 47. dellcismse Borstplaat in soorten en St. ïïicola&s, ALSMEDE VELE FIJNE CHOCOLAAT-AltTIRELEN. P. W. Beuzemaker, Haarlem, Gebreide Groederen. SPECIALE INRICHTING Breien en aanbreien van Konssn. HOOFil-EAU DE COLOGNE GESES. SCHOB,HAGEL, Zuider-BSuit.esispiüu'iie SH», Haarlem. in prima kwaliteit, tegen ongekend lage prijzen verkrijgbaar bij Speciaal adres voor Schoei sel naar den voetNieuwste Toepassing van Bruggen-, Wig gen- en Kurkbewerkingvooi scheefstand en heupontwrichting. ontvangen op verlangen een leerzaam boek, gratis en franco van FRITZ POPP. Uitgever te Heide (Sleeswijk-Holstein). 40 Cents per stuk. Brcdasche Roek, h 30 Cents Tevens verkrijgbaar eerste kwaliteit SPECULAAS, 40 50 Cents per 'Is Kilo Prima Poedsr-Chocolade, fl.ƒ1,25 ƒ1,50 per 'i Kilo. YAW HOUTEN's CACAO. DRIESEN's CACAO. KORF's CACAO. Diverse Zoete Chocolade. Depot van THEEËN, van de Heeren Gebrs SNEL en van W. G. VAN BALEN. ess O, wat gezegende Afslag. Rookvleesch 25, 30, 35 Cts. de 5 ons Biefstuk 25 Rollade en Stukjes 15 n Lappen en Gebakt 127. A. SCHORNAGEL. I. w. I. BBMIiM. IIAARLEHMEli HALLETJES. Een Zaterdagavondpraatje. XCIV. Veel menschen houden niet van ver zen, anderen houden niet vam romans. Deze afkeer is wel wat al te absoluut en wanneer men gaat onderzoeken naar do oorzaak ervan, dan blijkt dikwijls, dat die hierin bestaat dat zy óf niet goed lezen, óf (en dat gebeurt zeer vaak) door een toeval of door verkeerde aan- wyzingen van anderen, zelden of nooit goede verzen of goede romans hebben gelezen. 't Klinkt misschien wel wat brutaal, maar 't is toch zoo mijn meening, dat de meesten van die nienschen afkeuren, omdat ze niet keunec-, hetzij dan met of zonder ei^eo schuld. Wie levenslust heeft, moet, dunkt mij, belang stellen in de manier, waarop de hoogen onder ons, de geniale romanschrijvers en dichters, dat leven zie» öh wat zij daarin opmerken. Nu kas iemand geen behagen scheppen in de manier van zien en vaa raede- deele» van b. v. Van Lenoep. Kan hij dan ook niet genieten vao de seheppin- gen van Bosboom-Toussaint? ©f omge keerd? Ep mag iemand zeggen, dat hij niet van poëzie houdt, omdat de varzen vac Beets hem niet voldoen Meent dezo werkelijk, dat hij nu ook geen genot kan vinden in het lezen van ten Kate of de Génestet Immers nseis. Toch zijn er zeer veel menschen, die niet van verzen houden. En daarvoor is, geloof ik, déze reden. Romans of no vellen zijn uitgewerkter, meer af, ze geven eeae historie dat wil zeggen zij toonen ons een stuk natuur in zijne ver schillende toestanden. Zij laten den lezer kyken, hoe eea kind, daar en daar en onder die en die omstandigheden gebo ren, als knaap een zus- en zoo-karakter heeft, welke gelukken of ongelukken daaruit voortkomen en hoe zijn leven voortgaat en eindigt alles in verband met personen om hem heen en omstan digheden, die over hem komen. Anders is het met verzen. Yoor het teruggeven eener historie deugen ze niet, ze krijgen dan een véél te gewrongen, Kunstmatig aanzien. Ze lijken da» meer gemaakt dan geworden. Vandaar, dat de taak van een dichter meer gelijkt op die van een schilderbij kan hoofdtrekken aangeven, maar die niet uitwerken, bij kan éen tafereeltje geven, maar niet meer. Zoo gaat het ook den schilder. Israels kon wel zijn prachtig stuk „Na Verkrijgbaar te Haarlem bij de Wed. J. C. A. MAAS, A. BEU KERS, EL VAN DIJK, H OVER- AKKER en firma PERRY Co. 4 m e~j- p Cr m Damstraat 13 O" ÜfO >P- a CD T*- O MARGK's Yiekkcnzccp verwijdert iedere vlek uit elke stof, zonder dezelve te beschadigen per stuk 10 Cents. Eenig- fabrikant C. J. H HAECK, Zwolle. Alleenverkoop voor Haarlem e Zie de buitengewone loge prijzen in de groote uitstalkasten. c a «H O Q Qs 5 den Storm'' schilderen, maar wat die vrouwen op die voorstelling denken, welke de gedachten zijn van dat kind dat alles kau hy ons er niet bij zeggen, maar moeten wij er zelf uit lezen. Zóo komt het, dat uitgevers het in de wereld zenden van een bundel ge dichten in de meeste gevallen als een slechte speculatie beschouwen, vooral in een land als het onze, waar de grenzen van het debiet zoo beperkt ziju door dat- het taalgebied zoo kleia is. Wanneer eeaa richting in de letter kunde eenigen tijd, langer of korter, als de eenige en ware richting heeft gegol den, dan komt er eene nieuwe. Die is maar niet zoo ineens kant en klaar, neon, éen die wat stoutmoedig is, zegtkijk, zou het zóo niet beter wezen? Dan kij ken we allemaal naar die nieuwigheid en vinden die erg vreemd. Heel enkelen zeggen „wel ja, je hebt gelijk, dat is ook bef or," en brengen in «ieri nieuwen trant zelf iets totstand. Maar dan komen de anderen met hunne groote massa en roepen „Neen, maar kijk die mallen nu eens aan! Wat is dat nu voor kost! Allemaal onzin en betweterij l" En zij lachen, dat het davert. Maar de mannen der nieuwe richting bijten van zich af. Tegenover spot stel len ook zij spot. Minachting voor elk anders werk, overdreven aan beide zijden, maakt de afstand tusseben de twee par tijen voortdurend grooter. Het schijnt of er nooit van toenadering sprake zal kuto- nen wezen. Maar als er jaren verloopen zijn, ziet men hoe langzamerhand de nieuwe richting achterwaarts gaat, over tuigd dat zij te ver is gegaan en de oude richting zich voorwaarts beweegt, gevoelende, dat zij te lang heeft stilge staan en eindelijk ontmoeten zij elk ander, de beide richtingen lossen zich in elkaar op, smelten ineen. In dien tijd hebben zoowel zij die vooruitstreefden, als zij die bleven staan, geleerd. De eersten dat iedere nieuwe richting staat op de schouders der vorige, de laatsten dat wat aanvankelijk vreerad schijnt, daarom nog »iet mal is. Alles gaat geleidelijk, niets gaat met schokken niets wat stand houdt althans. Zoo is het in de politiek, zoo is het ook in de literatuur. Bij eene nieuwe richting in de litera tuur echter doet zich vaak het eigen aardige feit voor, dat zij welke d;e be oefenen, zóódanig trachten naar oorspron kelijkheid, dat het publiek, nog gewoon aan de bovendrijvende riehting, er vol strekt niets van begrijpt. „Dat is jullie schuld en niet de onze," zeggen de mannen der nieuwere richtiDg dan. „Leert ons begrijpenEn het is zeker waar, dat men riet moot opzien tegen wat moeite, om zich met eene nieuwe wijze vau schrij ven, van uitdrukken vertrouwd te maken. Maar niet altijd ligt d« schuld van het-begrijpen aan het publiek, ze ligt ook vaak bij de sohrijvers zelve. Het is vaak, of deze zoeken naar het baroque, naar het wonderlijke, uit vrees voor na- schrijverij en zoo gebeurt het, dat den lezer lectuur wordt voorgezet, die bij den besten wil van de wereld, even onontraadselbaar voor hem is als het Boek met Zeven Zegelen. In het begin van dit jaar is plotse ling in de rij onzer jeugdige literatoren een nieuwe dichter te voorschijn getre den, Herman Gorter. Men vestigde reeds dadelijk de aandacht meer op hem dan op een zijner medestanders, omdat velen zich nog den naarn en de persoon zyns vaders herinneren, de sympathieke per soon van Simon Gorter, den eersten hoofdredacteur van het Nieuws r>. d. Dag. Dat hij op literairs gebied zijn vaders voetstappen niet drukken zou, was licht te verwachten Tusachen 1870 en 1890 is daartoe te veel revolutie in de letter kunde geweest. Reeds in zijn eerste werk, Mei, ont dekte men, dat ook Gorter een trouw discipel ia van wat hij en zijne vrienden „stemmingskunst" noemen. „Mei" werd door weinigen geheel, door velen half, door de meesten volstrekt niet genoten, ook alweer omdat het geschreven is in gansch anderen trant, als de verzen van eene vorige periode. Evenwel, men schortte zijne meening nog wat op. Over éen boekje oordeelen vond men wat gewaagd, en het is be kend, dat de Pegasus, dien onze jonge literatoren berijden, aan rust weinig be hoefte schijnt te hebben. Twee maanden later dan ook reeds, in Juni, verschenen van denzelfden jongen dichter vijf verzen die met Mei al het zonderlinge gemeen hebben. Ik wil er een van overnemen, om te doen zien hoe wonderlijk de dich ter omspringt met de taal. De lamp schijnt, de kamer is open buiten hoor ik de wind loopen De bladen, de flappende bladen, de flaplentebladen, de flapnacktbladen, ze zijn groen en ze zijn zwart en slap hun natte lippen, 't slap handegeklap, hoor 't opwaaien, alle weggaan, daar komen ze weer aan het schermutsel ia 't donker van zachte (wapenen, het aan elkaar klapperen, hoor ze in de verte aangaan, de nacht is heel open gegaan als sluizen go^7-os«tig:cT. to Sluit 1ste Hypotheken, op nader overeen te komen voorwaarden, en geeft 4 pCts. en 37a pCts. pandbrieven uit, die bij uitloting tegen nieuwe te verwisselen zijn. Inlichtingen geven de Directie en de Heeren Agenten P. YAN BREDERODE, Kassier te Haarlem. P. VERKUIL, te Nieuw Vennep (Haarlemmermeer). geiestigd te Haarlem, goedgekeurd bij Koninklijk besluit m den 22ste» Juni 1863, No. 60. Directeur J. C. van BE MM EL EN. V5CVIC. CD a öakweue. Van af heden verkrijgbaar Aanbevelend, W. SMIT. voorheen 26, ANEGANG 26. IN VOOR HET VAN J. BIJLOOSCoiffeurAlkmaar. Deze Hoofd-Eau de Cologne doodt onmiddellijk en onfeilbaar, tot zelfs de onzichtbaarste kiemen. De zelve is door haar werkdadige kracht geheel onschadelijk en uiterst billijk in prijs Onovertrefbaaronmisbaarl voor schoolgaande kinderen. Prijs per flacon 35 en 50 Cents. Verkrijgbaar bij P. J. DE LAAT, Botermarkt en P. J. BERLAGE, Groote Markt. laDgs mijn hand koel gezoen en ge- (strook het licht schijnt als in rook, 't is als om slapen te gaan in 't schijnlicht, die vlijblaan, ('t opgaan, 't neergaan. Mij dunkt, de indruk dien men hier van krijgen moet, is dat iemand in den avond uit het open raam naar buiten kijkt, terwijl nu en dan een windje door de boomen gaat en de van den regen vochtige bladen tegen elkander slaan. Maar wat een gescharrel met woorden Wat zijn flapnacht- en flaplentebladen? Is het schoolmeesterachtig, om te vragen, wat de lippen van bladen zijn? Wiens handegeklap is in dat vers te hooren Toch niet dat van den auteur zelf over die wonderlijke uitdrukkingen? En wat ter wereld het schermutsel van zachte wapenen moet beduiden, mogen wijzeren dan ik beslissen. De nacht is „open ge gaan", alsof 't een kwaadaardige wond was, en wio den laatstüD regel van 't vers in zyn verband begrijpt, die.... raag nog meer verzen van Gorter lezen. Do andere vier zijn precies zóo. Hoor, hoe de auteur te kennen wil geven, dat hij de lente hoort komen: De lente komt van ver, ik hoor hem (komen en de boomen hooren, de hooge tril- (boomen en de hooge luchten, de hemelluchten- de tintellichtluchten, da blauwenwit- (luchten, trilluchten. Dit is niet eens welluidend, het is vervelend Maar toch, het lijkt nog op hollandseh en wanneer de dichter tot ons zegt: „Ziet ik heb die verbindingen gemaakt, om dui delijker weer te geven, wat ik zie als ik de lente zie Romen," dan bestaat in elk geval de mogelijkheid, dat wij daar nog niet bij kunnen, dat veel ons ontsnapt, o»dat het ons nog zoo vreemd is. Maar wat moet men denken van een fragment als dit (er is sprake van zeewater): Dat gauwgore water stralend, met de kettingen schuin opkralend, van beneden naar boven en dc blikken die meten over het gaande water dat verre onder de (doffe lucht verstomt, het val dof, dof, het suist suiskarread, (ómt in eens, suizend water, watert alleen suizend, maar in eens ómt, ómt, en weer ómt verder en verder naar (noord en zuid, dan naar het noordenhet ziiver- (schuimstrepige Doorden, dan naar het zuiden, het wydopene (zsebespreide zuid. Enzoovoorta. Men wordt tureluursch van die malle woorden woorden, zeg ik wel, 't zijn geen woorden. Wie hoorde ooit van iets dat ómt ('t schijnt een werkwoord te wezen)? wie heeft ooit vernomen dat er een woerd „suiskarrend" besa'aat? En, wat het ergste is, wie begrijpt wat de dichter «r meu zeggen wil H«t is dr#evig maar waar zijne uit drukkingen werden feoe langer hoe gek ker. Straks vindt eacn er geen enkel hollaiidieh wsord meer in, dan zal 't alles goriersch weger. Niet t© verwonderen is het, dat de kritiek Gorter hevig heeft aangevallen over zijne zoogenaamde verzen, dia alleen misschiew verzwo zijn, omdat ze op proza ó-tk aifls lijken «n ki«r en deer wel eens rijm«H (duizeling op eyrdrjii?li*fi, bijvoor beeld). Eo wat zeggen zijne vrienden van hem? Een der redacteurs van «le Nieziwe Gids noemt hem den groetaten nederlandscten diehter, maar erkent »ok, 't kon trouwens moeilijk anders, dat men het den (goe den) raecschun niet kwalyk kan nemen als ze de verzen van Herman Gorter niet verstaan.„Ik zelf," zegt de heer Kloos, „h«b veel by de eerste lezing niet begre pen (men laert eea artisteo-siel niet ken nen in éen oogopslag) en nu moeten andere measehan myne m©9itö ook maar eens doen." Dit is hu «alles goed en wel, maar zou er geen eenvoudiger middel zyn De heer Gorter is leeraar aan een gymna sium en weet das zoo goed als ik, dat men aan onweteade lecrliegcn moet verklaren, wat zy niet begrijpen. In dien nu de dicht»r van bovenstaande verzen ons besehoawende als onwe tende leerlingen, verklaarde vrat hij met deze verzen heeft willon zeggen, dan zouden wy wellicht zijn hulp bij den volgenden bundel reeds kunnen missen. Dit heeft het voordeel, dat dan slechts éen perso*a, de uitlegger, zich moeite geven moet, terwijl anders al de niet- begrijpers sich m«6 nasporen moeten dérangeeren. De heer Gorter, die er niet aan zou denkon. om een Veluwschen boerenjon gen in het Engelach toe te spreken, mag evenmin vertangen, dat een Nederlan der, die er nooit onderricht in gehad heeft, gortersoh verstaat. FIDELIO.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1890 | | pagina 7