NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD.
aid arm a flegma.
bikale Kroniek.
Sr Jaargang.
«as;
Zaterdag1 14 Februari 1891.
Nc. 2.337
ABONNEMENTSPRIJS:
A DVEETENTIËN:
EÜ1LLETO N.
AARLEM1
Voor Haarlem per 3 maandenj1,20.
Franco door het geheele Rijk, per 3 maanden 1,65.
Afzonderlijke nummers0,05.
Dit blad verschyut dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen.
Bureau Kleine Houtstraat No. 9, Haarlem. Telefoonnummer 122.
van 15 regels 50 Cents; iedere regel meer 10Cents.
Groote letters naar plaatsruimte.
Bij Abonnement aanzienlijk rabat.
Abonnementen en Advertenfien worden aangenomen 'door
onze agenten en door alle boekhandelaren en eourantiers.
Directeuren-Uitgevers J. C. PEEREBOOM en J. B. AVIS.
\Iloojdagenten voor het Buitenland'. Compagnie Générale de Publicitê Ftrangère O. Z. DA VBE Sf Co., JOHN FJ ONES, Snee., P arijs 31 bis Ft
Montmartre
STADSNIEUWS.
Haarlem 13 Februari 1891.
verwezen gaarne naar de in dit
r voorkomende advertentie ran
Lekenschool voor Kunstnijverheid,
wear a. s. Maandag, 16 Februari,
:sas voor hot boetseeren en beeld-
in bout en steen weder zal be-
sn voorloopig tot den 16ea Jitli
irden voortgezet,
de josgelieden, die tot beeld-
worden opgeleid, worden de
gereedschappen door de school
jrd.
dames-leerlingen is een afzon-
Ie boetseorenrsus ingericht ook zy,
[eeo des Woensdags en Zaterdags
lags van deze lessen wenachen gc-
te maken, kunnen daartoe ie de
pheid worden gesteld,
het geven van dit onderricht
de heer Oger, een beeldhouwer
izondere begaafdheid, aan de schooi
(don. waarom zeker velen, die voor
[eoratieve en ornamentale beeld-
uiist reeping gevoelen, van
ffigo gelegenheid gebruik zullen
Jere inlichtingen zijn te verkrijgen
directeur der school, den heer
[you Saher.
ïderlanduche Opera.
F A S T.
mod's schepping is wel een der
eslaagde pogingen, om een deel van
grootsch gedicht op moziek te
13. Mannen als Spohr, Liotpaictner,
m Wagner, Boifco, Berlioz en an-
Rirachtten, de een meer, de ander
ider geit kkig, vroeger en later een
Jpaa Goethes meesterwerk voor de
miust te bewerken, ook Weber kreeg
(|b4, van Kembie, directeur van het
oveut Garden Theatre" te Londen, de
lid tussehen het makes van muziek op
B of op Obéron. Zooals men weet
»y het laatste. Schumann b. v.,
10 jaar alleen aan het 3e en 4e
Kjieaa zijn Fausfc. Van alle dramati-
PP»edichten van Goethe, is Faust het
geschikt, om in zijn geheel als
fojium of opera bewerkt te worden.
,'jfeze stelling doorgaande, zouden wij
wille van den tekst, vele groote muzi-
icheppingen ais Don Juan, Figaro's
seit van Mozart, Aloeste van Glüek
koeten missen. Vaa dit staodpunt uit
je, vereenigen wrj ons gaarne met de
veranderingen van het libretto, om dionst
te kunnen doen voor «en muzikale bewer
king de door Carré en Barbier bewerkte
tekst is behalve de scène van de juwee-
len (die ia strijd is met het wezen
van Gretchen) een der beste bewer
kingen van het eerste deel (l) ons be
kend. Berlioz b.v. verplaatste den hoofd
persoon maar even Daar Hongarije, em
er zijn berocrado Rakoezy-tnarseh in te
kunnen brengen.
Charles Francois Gounod werd in
1818 te Parys geboren. Op zijn 21e
jaar behaalde hij den Prix de
Romeevenals Liszt, had ook hij iu
1845 het voornemen zich in dea geeste
lijken stand te begeven. Een rei» daor
Duitschlaud en de kennismaking aet
Mendelssohn en Schumann, deden hem
echter voor do toonkunst behouden blij
ven. Zijn groete naam als toonscbepper
heeft hy hoofdzakelijk aan de opera
//Faust" te danken. Geen zijner vroegere
opera's (//Sapho", //la Noune saoglamte",
//Lo Médecin malgré lui", of later //la
Colombo", //Philémon et Baucis," //Mi
reille", //Roméo et Juliette", Cinq Mars",
z/La Reine de Saba" en //Le Tribut de
Zamora") heeft zoo veel succes beleefd
al» deze.
Mijn denkwijze omtrent de Nederl.
Opera in vergelijking met hare. buiten-
lanusche zusters, gaf ik reeds ia
Haarlem'8. Dagblad van 13 Dec. Ik kan
dus beginnen met den indruk door mij
gisterenavond gekregen, mede te dooien.
Ik geloof, dat ieder kunstliefhebber
met mij zeer tevreden en bevredigd zal
zijn goweost. Zelden toch (wat zoor be
grijpelijk is, met het oog op ds werk
zaamheden) krijgen wij de besten van het
gezelschap met elkaar vereanigd, zooals
gisterenavond het geval was. Wij vroegen
ons onwillekeurig af, of het niet beter
zou zyn voor de opkomende opera, om
minder uitvoeringen te geven, maar steeds
de beste bezetting in het vuar te breagen;
dit is eohter een zaak, die men als kuest-
lisfhebber wensckfc, maar die voor een
opera-directeur wei ie groote bezwaren
zal hebben.
Het geheel, solisten, koor en orkest,
was, wat wij ook aan de boeiende en
onderhoudende, prachtig geerkeatreerde
muziek van Goaned toeschrijven, één
geheel en met liefde ea toewijding van het
begin tot het einde dor opera werkzaam.
De rolverdeeling volgende, komen wij
het eerst aan dokter Faust, den heer
Pauwels. Deze tenor dien wij hier zoo
zelden zien, zingt geroutineerd, zuiver
en losin het eerste bedrijf hadden wij
hem iets minder bewegelijk gewenscht
t,Faust", wZweite Tkeil" henoerM
door Pier son, -wordt sedert 1881 aan het
hof-theater te Dresden met veel sucees
opgevoerd.
in contrast met zijn later verkregen
jeugd. (Hier mankeerde ook de door
Gounod gecomponeerde volledige koper
bezetting). Het einde van dit bedrijs met
Mephistopheles //My wacht het genot"
was uitstekend, ook de aria in het derde
bedrijf „o mengeling van vreugd en van
smart", zeer goed door den solo-violist
begeleid, kwam geheel tot haar recht
hij toonde ons verder in het 8ste tafe
reel //Zoete wijn, bedwelm myn zinnen",
en in het 10e tafereel, //U behoort myn
liefde", dat hij geheel en al doorgedron
gen is in de moeilyke en vermoeiende
party van Fai.st.
De heer Arnoldi (Mephistopeles) is
hier minder bekend eet besproken. Het
pleit voor zijn talent, dat men reeds bij den
aanvang twyfelde of het niet de heer
Albers was, die voor dezen avond de
rol van Mephistopheles bad overgenomen.
In het geheele werk zong en speelde
hij de hem toebedachte zware party naar
behooren vooral in de serenade, êe
tafereel, was de opvatting artistiek, en
naar da eischen der franscke school.
De party van Valentijn wordt bij de
meeste gezelschappen gewoonlijk aan een
zaoger van den tweeden rang gegeveDj hoe
geheel anders kwam deze partij gisteren
avond tot haar recht, gezongen en gespeeld
door een kunstenaar als Albers Reeds
bij zyn optreden met de woorden
//Vaarwel myn Vaderland" (deze passage
wao niet in het tekstboekje vermeld) won
hij aller barfcen.
Het vierde bedrijf //Hoor goed wat ik
zeg, Margaretha" was zijn glanspunt.
Zeor goed en weldoordacht, -ronder
overdrijving, was zyn spel in do slorVeas-
scène. Het publiek riep hsm dan ook
herhaalde malen terug. Wagner, de heer
Derickx, maakte zijn onbeduidend rolletje
niet beduideedtr. Margaretha (aaejafir.
v. d. Weghe) had, de bezetting van de
heeren-partyen in aanmerking genomen,
een zware taak, waarvan zy zich, wanneer
men in het oog houdt, dat zij nog veel
opera-routine mist, zeer goed kweet. In
het dramatische gedeelte beviel zij mij
het best: Het derde bedryf //Wie toch
die jongeling ia" met het daaropvolgende
was zeer goed, in den triller bij het aan
schouwen der ju weelen, miste zij het karak
ter van een jong meisje, dat door zulk een
geschenk wordt betoovord. Ook het tempo
van den wals was véél te langzaam, het
einde *Mijn broeder is soldaat", was voor
zekermet do tuin-scène het beate wat zij op
dezen avond gaf. Jammer, dat bij laatstge
noemde scène het voordoek te snel zakte.
Mevrouw AlbersJahn was als Siebel
zóo, als wij dit steeds van haar gewend
zijn. Na de lieve eoupletten (3e bedrijf)
//Bloempjes lieflijk en zoet" werd haar,
uit het publiek, een werkelijk bloemen
mandje geschonken. Mej. Martha Bre
merkamp stond Margaretha zeer goed
ter zijde. Uitstekend werd bat kwartet
in het derde bodrijf gezongen; ook den
koren en hot orkest, onder de leiding
van den heat' van der Linden, komt voor
de uitvoering een woerd van lof toe,
vooral voor het Soldatenkoor. Het koortje:
z/God schenk don zondaar geni" leed
veel door het ts laag inzetten der alten.
Over het ballet (2 personen) valt niet
veel te zeggen op de duitsche theaters
laat men on cas de besoin gewoonlijk de
koristen mededanaeD.
Q
In den loop van den zomer zal op het
sportterrein wde Phoenix" plaats hebbeD
een groot öationaal concours voor
fanfare- en harmoniekorpseD. Al de
liefhebberij-g»zelschappen in ons land
die zich op de instrumentale muziek
toeleggen, w. z. ruim 300. zuilen eene
invitatie ontvaageD.
Men meldt uit Amsterdam: Door
B. en W. alhier worden, ter ver
vulling der betrekking van gemeente
architect, door het aan den heer G. de
Greef Jzn. verleend eervol ontslag, aan
bevolen de volgende heeren J. A. Mu-
lock Houwer, civiel en bouwkundig in
genieur on gemeente-architect te Deven
ter A. W. Weissraan, bouv/kundige le
klasse bij de afdeeliag publieke werken,
en J. Leyh, gemeente-architect te Haar
lem.
Hoe ongaarne men den heer Leyh ook
hier zonde missen, mag men hem we
gens de verbetering van positie, niet
anders dan goed succè3 op zijne solli
citatie toewenschon.
Naar wij vernemen, had er Woens
dagavond jl. eene buitengewone alge-
naeene vergadering plaats in //Weten en
Werken" van de leden van het zieken
fonds der Hasrlemsche Katoen-Maat
schappij. De zaal was overvol, ruim 150
personen waren aanwezig.
Na afdoening van eenige huishoudelijke
zakeD, waarby de aanwezigheid van den
directeur, den heer jhr. Ch. van de Poll,
vereiseht werd, richtte de voorzitter, een
der beambten van de Maatschappij, het
woord tot den heer van de Poll en
deelde ZEd. mede, dat de werklieden in
eene vorige vergadering geheel uit vrijen
zin eenparig den wensch geuit hadden,
hunnen geaehten patroon een bewijs van
erkentelijkheid aan te bieden voor de
behartiging hunner stoffelijke belangen
en in het bizonder voor de oprichting
der avondschool ten dienste van de nog
jeugdige werklieden der fabriek.
Hierna overhandigde de president ZEd.
een geschenk, bestaande uit een fraaien
zilveren inktkoker mot penhouder, waar
voor bijgedragen was door ieder naar zyn
vermogen. De inktkoker bevat de vol
gende inscriptie
//Aangeboden door de werklieden der
Haarlemsche Katoen-Maatschappij aan
hnn geachteB directeur, Jhr. Ch. F. van
de PH1."
Hierbij was gevoegd een album, waarin
vermeld staat bet doel van het aange
boden cadeau, met de namen van alle
deelnemers, calligraphisch bewerkt door
een der geëmploieerden van de Maat
schappij.
Blijkbaar aangedaan door deze aange
name verrassing, nam de heer van de
Poll welwillend het aangeboden geschenk
aan en bedankte in welgemeende woor
den de vergadering, waarna allen met
een drismaal hoera 1 uitriepenwLeve
onz6 directeur
Daarop onderhield zich de heer van*
de Poll nog eenigen tyd met de aanwe
zigen en verliet onder daverende toe
juiching de zaal-
In dézen tijd van botsingen en werk
stakingen is het dubbel aangenaam de be
wijzen te ontdekken van zulk eene goede
verhouding tussehen patroon en onder
geschikten.
Volledigheidshalve voegen wij hier nog
bij, dat het fraaie souvenir afkomstig is
uit het magazijn van den heer P. van
Santen Jr., Groote Houtstraat, alhier.
Naar wij vernemen hebben de Broe
ders van Barmhartigheid van St. Johan
nes de Deo hunne pogingen om de
noodige gelden bijeen te krijgen voor de
stichting van een nieuw gebouw aan
den Schotersingel, tot uitbreiding en ver
plaatsing van het St. Nicolaasgesfcicht in
de Jaasstraat, met een gunatigen uitslag
bekroond gezien.
Bet stuk weiland, gelegen aan den
SehoterwDgel, waarvan wij reeds melding
maakten, is voor de som van ƒ25,000
door den Broeder-O versto aangekocht en
de teekeningen voor het gebouw ontwor
pen, zyn door den heer G. Blarrcke,
architect te dezer stede, vervaardigd.
Personen en instellingen van iedere
geloofsrichting hebben voor het goede
doei bijgedragen. Zoo heeft //Teylers Stich
ting" een getal aandeeleu, elk van vijf
honderd gulden, genomen, en de israëlie-
tische instelling van weldadigheid Ge-
mulath Gasodiem" heeft ook eene flioke
gift in geld geschonken.
Met innigen dank maken de Broeders
melding van de hulp, die zy van de in
woners dezer gemeente hebben onder
vonden.
Heden ontvingen wij den eersten
jaargaDg van het door een onzer atad-
genooten bewerkte //Jaarboekje van
Haarlem voor 1891."
Behalve de gewone zakeD, vindt men
in dit boekje, dat, naar een vluchtigen
blik te oordeelen, juistheid en volledig-
Haar het eng else h
van
WALTER BESAMT.
55)
HOOFDSTUK XVIII.
I71 de werkkamer.
fcwijl zij deze vraag deed, vulden zich hare oogen met
n, en zij wendde zich onmiddellijk af. Daarna kwam de
zuster, legde de druiven bij haar neer, schudde hare kus-
op, en ook haar oogen waren vochtig verbeeld u, een
®leegster in een gasthuis, die iederen dag verscheidene zieken
ff zich ziet, en dan op een zeker oogenblik hare tranen niet
I bedwingen. Al dit raadselachtige werd voltooid door het
g>ek van den eersten geneeskundige van he. gasthuis, die des
Bddags de zieken bezocht en zich over het bed van Katha-
boog met vochtige oogen.
Warmear meriïchen herstellende zijn van de koorts, zijn zij
slaperig als jonge kinderen, en even ongeschikt om zich een
verklaring te geven van hetgeen om hen heen gebeurt. Dat is
te zeggen, dat zij wel een verklaring zoeken, maar als zij die
niet vinden, dan zullen zij er zich volstrekt niet over verwon
deren, dat hun dat niet gelukt is. Zoodat, toen Katharina zich
zelf afvroeg wWat beteekenen die verschijnselen en zij toen
geen antwoord kreeg, zij die vraag niet herhaalde, weldra
insluimerde en zoo vast sliep als een jong kind, terwijl in de
bedden naast haar sommige vrouwen zich telkens onrustig om
keerden, terwijl weer andere, evenals zij, sliepen; sommige
met angstig starende oogen haar toekomst vol verdriet en kwel
lingen voor zich schenen te zien en sommige ook vurig baden,
dat de dood hen spoedig uit deze ellende mocht verlossen. In
een gasthuis eind gt het leven, men hoort daar de regelmatige,
kalme ademhaling van de slapenden, die herstellende zijn, maar
hoort er ook de zuchten en het kreunen van hen, die in de stilte
van den nacht de vleugelen van Azraël hooren.
HOOFDSTUK XIX.
Het kasteel stort ijicen.
De familie Rolfe zat aan het ontbijt in de eetkamer van het
huis iu Russell Square. Dat wil zeggen, James Rolfe zat te ont
bijten, terwijl zijn vrouw bij het raam stond en in den tuin
keek, welke een somberen indruk-maakte met zijne zwarte boo-
men en vuile palmen. Donkere wolken, die een dreigend onweer
voorspelden, zetelden op haar voorhoofd.
//Harriet," zeide haar echtgenoot, terwijl hij zich naar haar
omwendde, Wwaar is dat goed voor? Voor den duivel, waar is
het goed voor, dat gij u op die wijze aanstelt?"
Zij gaf geen antwoord.
z/Ik zeg u, Harriet, zulk een norschheid helpt u niets. Gij
moogt brommen zooveel gij wilt, maar daarmee zult gij Tom
niet naar Egypte doen terugkeeren."
z/Ik kan dat niet dulden," riep zij uit en liep de kamer op en
neer. //Ik kan dat niet dulden."
/,Wat wilt gij dan doen, Harriet? Gij kunt evengoed zeggen,
dat gij geen kiespijn kunt dulden. Ja, mijn liefste, een slecht
humeur is nooit heilzaam geweest voor kiespijn, en heeft nog
nooit in het noodlot van iemand verandering gebracht."
z/Ja, gij hebt mij bedrogen voortdurend bedrogen."
wNeen, Harriet," antwoordde hij op kalmen toon, „ik heb u
niet bedrogen. Ga zitten en laten wij op ons gemak ontbijten.
Neen, liefste. Laten wij de dingen niet bij den verkeerden naam
noemen. Ik heb sommige feiten slechts verzwegen."
//Gij hebt mij niets van die schuld verteld."
z/Dat heb ik ook niet."
z/Gij hebt mij met geen woord over dat meisje gesproken.
Het geld kwam haar toe, en dat wist gij; en gij zijt tot de ont
dekking gekomen, dat zij in behoeftige omstandigheden ver
keerde, en toch liet gij haar gaan zonder het haar te vertellen.
O, Jem, gij zijt een schurk. Het zal nog slecht met u afloopen."