DE KERMIS. TWEIDE SSL.41) BEHOORENDE BIJ HAARLEMS DAGBLAD. VAN Donderdag 11 Aug. 1892. In de Vereeniging geeft het specialiteiten-gezelschap van Frits van Haarlem voorstellingen. Het Bestuur van de sociëteit kent de smaak van zijn leden wel en bespaart hun de rij van gillende zangeressendie anders in café- chantants (of café-concerts zooals ze tegenwoordig heeten) nog al eens den hoofdschotel uitmaken. Slechts twee chanteuses treden hier op, waarvan de eene Mej. Emilie Culp, op alleraardigste wijze hol- landsehe coupletten zingt, waar naar men (o rariteit!) durft luis teren. Hare voordracht deed ver geten, dat haar stem door ons liefelijk zomerklimaat, ietwat uit de voegen geraakt was. Wils and Dare zijn een paar vermakelijke clowns en brengen een opgevuld mannelijk wezen op het tooneel van zulke in de breedte reusachtige afmetingendat de corpulentste mensch er niet bij kan halen. Wat eigenlijk «The Moca- mas" bedoelen met hunne geheel nieuwe fantastische Oostersche transformatiën is ons niet duide lijk willen worden. Messenvangenborden draaien en balanceeren dateert van het jaar één en dat er kartonnen voor werpen komen springen uit dingen vanwaar men ze niet verwacht, is ook niet heel interessant. Ge lukkig kwam als apotheose de buste van koningin Wilhelmina met de vaderlandsche kleuren. De muzikale excentriciteiten ge broeders Maisano spelen op allerlei voorwerpen, die men anders zoo niet gebruikt, zooals pooten van tafels en tabouretten. Daarna ver schijnt de bij vélen geliefde komiek A. de Winter en de afdeeling wordt besloten met de vertooningen van een paar uitstekende acrobaten, gebroeders Pantzer, in hunne on geëvenaarde antipodische werkzaam heden. Na de pauze komt het glanspunt: electrische demonstratiën van Miss Maud Irving. In de zaal zijn aller lei toestellen en muziekinstrumen ten opgehangen die door deze dame en een helper, van het tooneel af, door middel van electriciteit wor den bespeeld en bewerkt. Zoo hoort men een geheel klokkenspel, koe- koeksfluiten, een onweer, een veld slag etc. Van het programma is dit nummer het aantrekkelijkst. Hierna komen behalve de Moca- mas, alle artisten nog eens op. Een orkestje van elf leden van het stedelijk muziekkorps accompag neert en maakt eenige marschen en ouvertures op verdienstelijke wijze. Het was er stampvol, zoodat tientallen moesten staan en velen zijn heengegaan, daar het bezoek in deze week van zelf wel wat min der wordt. In de Sociëteit «De Kroon," werd Dinsdagavond het eerste «spectacle concert," gegeven en wel door het gezelschap onder directie van den heer H. van Os van Rotterdam. Alvorens het programma van het geen ten tooneele werd gebracht meer in bizonderheden te bespreken, kunnen wij als algemeenen indruk mededeelen dat de artisten van dit gezelschap allen in hun specialiteit werkelijk specialiteiten zijn. De soiree werd geopend met een paar stukken van het zeer goede orkest. Daarna verscheen voor het voetlicht Fraulein Helene, welke met een lief stemmetje eenige coupletten zong om daarna aan hare mandoline eenige aria's te ontlokken welke het luide applaus, dat volgde ten volle verdienden. Niet minder dan luid applaus ver- wektehet volgende nummer. Charles Voet, equilibrist stond op het programma vermeld, maar velen zullen wel begrepen hebben dat hier een fout was ingeslopen en het moest zijn Charles, voet-equili brist. Deze artist wist met zijn rug op den grond liggende en de beenen in de hoogte een reus achtige ton geruimen tijd op zijne voeten in evenwicht te houden en ze op verwonderlijke wijze in aller lei richtingen rond te draaien. Als No 5 prijkte op het programma eene komieke scène voorgedragen door den heer en mevrouw H. Culp, als de bakker en zijn Julia. Hun voordracht was uitstekend, zoodat zij veel bijval oogstten, alhoewel de zang van Julia verre bij haar actie achter stond. Hierna trad op Lovely Marguerite, «The Human Puzzle," duidelijker gezegd de«Slangendame, die om op het gebied van lichaams verwringingen en kronkelingen het sterkste liet zien, wat wij ooit daar van zagen. Veel van die loveliness gaat evenwel verloren wanneer men zulk een lichaam in dergelijke houding waarneemt. Een zeer groot succes verwerven de twee gebroeders Crescendo, de muzikale clowns die met hunne geëlectriseerde neus en oogen. hunne clownsgrappen en hun muziek op allerlei bizarre muziek instrumenten, de toeschouwers har telijk deden lachen. Hierna maakten wij kennis met Les 3 Colittys," twee heeren en een dame die in fraaie kostuums muzikale voor drachten hielden, waarna wij een nummer te zien kregen, wat op een programma van een dergelijke soi- rée nooit ontbreekt, namelijk eene koorddanseres. Mile Marie, zooals zij op het programma stond ver meld was vooral sterk in het schommelen op het koord. Een ander soort van voet-equilibrisme zagen wij in de familie Philips, twee heeren en twee dames, die een wonderlijke vlugheid aan den dag legden in hunne karakteris tieke dansen. Na dit viertal trad op de komiek Michel Solserdie de goede verwachting welke van hem werd gekoesterd, niet heeft beschaamd, daar hij de toeschouwers van het begin tot het einde deed lachen met. zijne voordrachten en bommots. Als laatste nummer op het pro gramma in de eerste afdeeling stond vermeld het optreden van den clown Charles Jigg met zijn miniatuur circus. In dit nummer kregen wij mooie staaltjes te zien van bokken-, honden- en ganzendressuur. Eerst vertoonden twee bokken hunne kunsten, waarna wij een honden-duo te hooren kregen van de prima donna en haar secretaris. Dit werd gevolgd door het optreden van vier ganzen, de zoogenaamde recruten die ieder een naam hadden en ble ken in den heer Jigg een uitste kenden drilmeester te hebben, daar zij zijne bevelen stipt opvolgden. Met dit nummer was de eerste af deeling afgeloopen en ving de pauze aan. Daar het reeds elf uur was, konden wij de tweede afdee ling niet meer bijwonen, waarin buiten de artisten, waarmee in de eerste afdeeling was kennis ge maakt, nog optraden volgens het programma: miss Willy, xelepho- niste, Paul en Will enTheLorenzi Troupe, pantomime «The Cooks Birthday»in het geheel nog acht nummers. Ongetwijfeld heeft het gezelschap van den heer van Os bij de talrijke aanwezigen, de zaal was stampvol, een uitstekenden indruk achterge laten, zoodat de toevloed van toe schouwers de eerste dagen wel zeer groot zal blijven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1892 | | pagina 5