NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD.
De Graal von
Yarnow.
21e Jaargang.
No. 6435
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen.
VRIJDAG 24 JUNI 1904
DAGBLAD
ABONNEMENTEN
PE* DRÜ1B KAANDENs
Voor Haarlem 0 1.20
Voor de dorpen fc den omfeek waar een Agent gevestigd is (kom der
gemeente) 1.30
Franco per post door Nederland 1.65
Afzonderlijke nummers i 9 0.02)4
Geïllustreerd Zondagsblad, vdo? Haarlem 0.37,%
B 9 „de omstreken en franco per post 0.45
Uitgave der Veffijs#«tï«fesrjf bosraat Coater. Birecteur J, C. PEEREBOOM,
ADVERTENTIËN:
Van 1—5 regels 5C Cts.iedere regel meer 10 Cts. Buiten het Arrondissement
Haarlem van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 0.15. Reclames 30 Cent per regeL
Groote letters naar plaatsruimte. Bij Abonnement aanzienlijk rabat.
Kleine advertentiën 3 maal plaaüen voor 2 maa! betalen.
Redactie en Administratie: Groote Houtstraat 55.
Intercommunaal Telefoonnummer der Redactie 600 en der Administratie 724.
Drukkerij: Zuider Buitenspaarne 6. Telefoonnummer 122.
Abonnementen en Advertentiën worden aangenomen door onze Agenten en door alle Boekhandelaren en Courantiers. Met uitzondering van het Arrondissement Haarlem is het uitsluitend recht tot plaatsing van Advertentiën
en Reclames betreffende Handel, Nijverheid en Geldwezen, opgedragen aan het Algemeen Advertentie-Bureau A. DE LA MAR Azn. te Amsterdam.
Hoofdagenten voor het Buitenland: Compagnie Générale de Publicité Etrangère G. L. DAUBE Co., JOHN F. JONES, Suec., Parijs, 31bis Faubourg Montmartre.
Tweede Blad.
Koloniën.
De Boroboedoer.
In „Boon's Geïllustreerd Magazijn"
komt een eenvoudig, bevattelijk arti
kel voor over den Boroboedoer, dat
wonder van oud-Indische bouwkunst
op Java.
Wij ontleenen er het volgende aan:
De Boroboedoer is een tempel, meer
dan duizend jaren geleden door de
Hindoes op een heuvel gebouwd. Het
Javaansche woord voor tempel is
Tjandi, vandaar dat hij ook wordt ge
noemd de Tjandi Boroboedoer, even
als men ook heeft Tjandi Prambanan,
Tjandi Semoe enz. do oh ik wensch mij
uitsluitend bij de Tjandi Boroboedoer
te bepalen. Deze tempel dateert uit
den tijd van het Boeddhisme, een
godsdienst, die nu niet meer voort
leeft, door andere is verdrongen ge
worden ,doch waarvan het bestaan
in dien tijd duidelijk te vinden is uit
de opgegraven tempels en bouwvallen.
In de laatste vijftig jaren is met be
gonnen met den Boroboedoer uit te
graven, die gedeeltelijk onder puin en
asch begraven was, veroorzaakt door
aardbevingen en vulkanen. De dorst
naar kennis der Javaansche oudheden,
bracht er toe het puin te ontruimen,
en men heeft uit de vroegere onbe
kende bouwvallen, den geheelen tem
pel vrij gekregen, waarvan de gale
rijen uitmunten door beeldhouwwer
ken tot aan den voet van den heuvel.
Een kort woord eerst even over het
Boeddhisme zelf, tot beter begrip van
het onderwerp.
De Boeddhisten gelooven, dat hun
gemeente, hun eeredienst, hun kerk,
of hoe men 't ook noemen wil, 23 of
24 eeuwen geleden gesticht werd door
een wijsgeerigen en menschlievenden
gen van Allah en Mohamed volkomen
uitgeroeid werden. Dat was de dood
na het leven; de slavernij na de be-
heersching der zinnen; de ondergang
van een hoog ontwikkelde kunst, wel
ker scheppingen nu nog als bouwval
len getuigen van haar verdwenen
grootheid.
De Boeddhisten beweren dat de
asch van den Boeddha in 84.000 deel en
verdeeld werd in metalen, kristallen
of steenen vazen of godheid. Op Java
leeft het Boeddhisme als urnen, welke
over 't gansche rijk en daarbuiten ver
spreid werden, waar ze onder graf
heuvels of „stoepa's" bewaard wer
den. En nu moge het getal 84.000 over
dreven zijn, het feit dat de Boeddhis
ten toen reeds overal waar zij zich
vestigden, kleine hoeveelheden asch of
stand of dweepzucht zijn kunstwerken! voor een der beide partijen; maar die
geschonden, maar nog staat de P&rtij is niet de Alake zegt de „West-
bouwval als een indrukwekkend ge-1 raVï r Nazette
Men moet-nog weten, dat deze ne-
dachtestuk; een machtige schepping gervorst 00k d(®r den 'konlng is ont.
van den denkenden geest van het ver-vangen.
leden een steenen epos onsterfe-Doch zóó is nu de Engelsche bescha-
lijk in zijn verval. j ving
Zooals ik zeide, brachten de eerste i Eigenwaan, niet anders
Boeddhisten dus waarschijnlijk één oi I
meer vazen met asch van Boeddha i Duur zaakje,
naar Java medé om t'.rt op de plaats' Ue kosten der van Koning
been die zij voor overblijfselen van denrijkdom en schoonheid zoo achten
Boeddha hielden, onder aarden of ook de latere Boeddhisten den een-
steenen grafheuvels bewaarden en als j voudigen steenhoop niet meer voldoen-
relieken van den grooten meester ver- j de. en voelden zij de behoefte aan
eerden, is door vele nog bestaande iets beters, iets waardigs en grootsch,
en gedeeltelijk geopende graven be- j en 't gevolg daarvan was een dagob
vezen. Waar dus de Boeddhisten eenvan ongewone afmetingen en ©Fristi-
gemeente stichtten daar werd ook zulkgen stijl, omgeven door ^en aantal,
hunner nederzetting onder een een-Eduard yjj bHjken in it heel 359 339
voudigen aardheuvel of m een kunste- d st 5 sb j d (ƒ4.011.471.05) te heb-
loozen „dagob weg te sluiten, en die j ben bedragen
te vereeren. als ware Bet t graf van He( Comitd v00r het na2ien van de
den meester zelf. Maar de kolonie riek€ningeQ.. mertt in zijn rapp<)rt
groeide aan en werd een machtig rijk da, t06n de begrooiing van on-
en evenals de Christenen, die eerst in kosten ten bedrage van 125.000 po. st.
potten en catacomben bijeenkwamen, (,160„ ooo) aan het Parlement wera
°n0V!^r0"e°!l!voorgelegd, de Regeering in een bege-
fifi "l fijj| leidende nota had moeten mededeelen
Een gevaaalijk bakvisefeje.
Dezer dagen compareerde voor de
strafkamer der Berlijnsche rechtbank
een vaas onder zulk een heuvel of telkens lager afdalende terrassen, met, een zestienjarig meisje, dat heel wat
sioena becraveri. en die heuvel werd I riiV hanl H h Aii«mrni»lr IiaiInL-t r>t nm_ nl-nli rai-c In Ho Rnrlilrioplia vnnrdfp.
dat die som slechts een gedeelte der
Kroningsonkosten vertegenwoordigde.
stoepa begraven, en die heuvel werd rijk beeldhouwwerk bedekt of om-winkeliers in de Berlijnsche voorste-
dan als het graf van den meester zelf j muurd. dat spreken moest van den j den door ladelichting ernstig had be-
geëerd. Die heuvels waren echter even meester en zijn leer door de welspre-nadeeld. De bakvisch-dievegge is reeds
slecht tegen 't weder en den tijd als kendheid der beeldende kunst, of in zes maal wegens dergelijke misdrij-
*egen schendende menschenhanden ofde dichterlijke taal der symboliek. i ven veroordeeld geweest. Ditmaal had
dievenklauwen beveiligd, en daarom j Wié dien dagob wilde naderen, zij zich voor negen gevallen te verant-
bouwde men die later van steen „da-om zijn offer te brengen, moest ai die j woorden. Gewoonlijk verscheen zij om
trent den middag in kruidenierswin
kels, drogerijen of apothekerswinkels,
en kocht daar dan rozijnen, drop of
drankjes. Ofliever, zij nam daarvan
gobs" gehegten en plaatste die meestalterrassen beklimmen, en mogelijk
op een voetstuk van lotusbloemblade-J wel al die beeldwerken langs wande-'
ren, de heilige plant die onmisbaarlen, die den Boeddha en zijn leer
scheen voor de Indische goden of hei- j voor hem deden herleven.
hgc beelden. Die dagob's ontleenden Ziehier dus de beschrijving van watden schijn aan, want als de artikelen
hun vorm aan menige teinpelversie-het Boeddhisme predikte, waarom men de toonbank stonden, waren de zak-
ring, zooals de bidschel (die nu nog tempels bouwde op grafheuvels, en u jes of fleschjes te klein en verlangde
ip Chineesche tempels geluid wordt),kunt nu nagaan, waaraan de Boro-1 zij grootere. En als de winkelier zich
dus wel een bewijs dat zulk een graf, boedoer zijn ontstaan te danken heeft, dan verwijderde om aan haar wensch
teeken hoog in eere werd gehouden, j
Gemengd Nieuws
Engelsche ongemanierdheid.
te voldoen, maakte zij van de gelegen
heid gebruik om het geld uit de lade
to grissen. En als de winkelier of be
diende dan terug k-wam, verzocht zij
hem nog eenige andere bestellingen
Het wordt ons nu duidelijk, niet
waar, dat ook de Boroboedoer zulk j
koningszoon, Boeddha of „de verlich- een bewaarplaats geweest moet zijn
te", en alles wat latere legenden vanj ©n er zijn gegronde redenen om die
hum verhaald hebben, nemen zij als tjandi (tempel) minstens duizend ja-1 eer, Atn Maar te "maken, die zij straks wel met
een geschiedkundige waarheid aan. j ren oud te achten. Dat de Boeddhisten kaansche iiegerko^' die als Ss «m mandje kon komen halen. Zoo
Die Boeddha leerde dat de menschjvan Midden-Java toen een machtig j vroeger werd gemeld,'thans door En-hield zij hem eenigen tijd bezig, zoo-
zich door een reinen levenswandel vanvolk vormden, blijkt wel uit den om-geland reist, heeft een bezoek ge- dat zij in de gelegenheid was om een
zinnelijke hartstocht en zonde bevrij- j vang en de pracht van het gebouw, j bracht aan Aberdeen, waar de Engel- flink eind zich te verwij deren, voordat
den ,en daardoor van de eirende van' dat alle andere bekende Boeddhatem-! schen weer eens hun beruchte onge-j de diefstal ontdekt werd. Maar op een
het leven en ook van den vloek vei1-1 pels in kunstwaarde overtreft, en j manierdheid hebben gelucht.
J. van A. te Beverwijk wegens idem
tot fó boete of 3 dagen hechtenis.
J. L. de V., wegens op den openba
ren weg een wapen bij zich hebben
tot drie dagen hechtenis.
I. J. v. G., alhier wegens zonder
behoorlijk plaatsbewijs zich in een
trein bevinden tot f 0.50 boete of 1 dag
hechtenis.
A. G., zwervende, wegens idem tot
f2 boete of 2 dagen hechtenis.
C. H. te Amsterdam, stappen in een
spoortreinrijtuig van hoogere klasse
dan het plaatsbewijs aantoont tot f3
boete of 3 dagen hechtenis.
M. S. te Amsterdam en C. M. te
Schoten wegens idem ieder tot 1 boete
of 1 dag hechtenis.
I. J. H., alhier, wegens te Haarlem
de straat door menschelijke uitwerp
selen verontreinigen tot 1 boete of
1 dag hechtenis.
G. K., alhier, wegens _te Haarlem
op straat tegen een perceel leunen tot
f 1 boete of 1 dag hechtenis.
N. v. L., wegens een stookplaats ge
bruiken zonder schoorsteen tot f 5.
boete of 3 dagen hechtenis.
Vrijgesproken werden
P. T. te Westzaan van te Beverwijk
den openbaren weg berijden in strijd
met de politieverordening.
F. P. H. te Overveen van zonder
vergunning een vuurwapen afschieten.
D. S. alhier van zonder vergunning
rapen van kievitseieren.
C. W. en C. N. W. te Haarlemmer-
liede en Spaarnwoude van zoeken van
kievitseieren zonder vergunning.
J. H. alhier van een dipr vervoeren
op noodëloos pijnlijke of kwellende
wijze.
W. J. S. alhier van straatschenderij.
Voorts werden nog ruim tachtig per
sonen veroordeeld wegens openbare
dronkenschap.
VERVOLG
Gemeenteraad.
van het vroegere Frans Hals-Comité
en het bestuur der vereeniging tot
uitbreiding der kunstverzamelingen op
het Stedelijk Museum, houdende aan
bieding voor het Stedelijk Museum
van eene schilderij „Liefdesverkla
ring", door Pieter Roestraten, leer
ling van Frans Hals.
De VOORZ. stelt namens B. en W.
voor dit geschenk, behoudens goed
keuring van Gedeputeerde Staten, on
der dankbetuiging voor de gemeente
te aanvaarden.
7e. een adres van het bestuur van
het district Haarlem en Omstreken
der Vereeniging „Eigen Hulp", in
zake den verkoop van een gedeelte der
Gedempte Beek aan C. R. A. Hoeing
en verzoekt als koopster van dien
erond in aanmerking te komen.
De VOORZITTER stelt voor dit
adres te behandelen bij punt 15 der
agenda.
c. dat door den Commissaris der
Koningin in de provincie Noord-Hol
land als buitengewoon gemeente
veldwachter zijn benoemd H. J. D.
Doorman en P. W. M. Vaumont, eer
vol als zoodanig ontslagen H. van
der Woude, terwijl ontslag is ver
leend aan C. Huisman.
d. dat is ingekomen
Een schrijven van Gedeputeerde
Staten der provincie Noord-Holland,
ten geleide van het door hen goedge
keurde besluit van 25 Mei j.l. No. 19,
betreffende de onderhandsche aan
besteding van do herstelling en ver
nieuwing van het orgel in de Groote-
of Sint Bavo-kerk.
Een schrijven van dezelfden, hou
dende mededeeling van de goedkeu
ring van punt I van het besluit d.d.
25 Mei j.l. No. 9 betreffende het slui
ten eener geldleening.
e. De VOORZITTER deelt mede, dat
de redenen, welke geleid hebben tot
het onbewoonbaar verklaren van per
ceel No. 8 in de Dubbele Buurt, ver
vallen zijn en stelt namens Burge
meester en Wethouders voor het be
sluit van 9 Maart j.l. No. 14 in te
f. dat nog een nader onderzoek
wordt ingesteld ten aanzien van het
onderwerp, voorkomende als punt 14
op de agenda, tengevolge waarvan
deze aangelegenheid niet in de verga
dering van heden aan de orde zal
worden gesteld.
Punt 8.
Door de heeren F. A. Bijvoet,
Mededeelingen en ingekomen stuk- J
kenj
a. dat zijn gesteld in handen van j Rinlcema, W. v. d. Kamp en L. Mo-
,x-— -- ri„0,A_.ri„0, Qtrir,j j--. hinnt oor. mooien dag werd z9 ^00r een der be- Burgemeester en Wethouders om ad-doo is voorgesteld de algemeene poli-
lossen kon, om m andere levensvor-j eenig geacht wordt op de gansche ee^ dfef Jll^wï CTannen waarin de stolenen herkend en aan de politie vies: tieverordening als volgt te wijzigen,
men herboren te worden, het mensche-aarde. De grottempels van Voor-Indië dier nauwe_^appen, waann oeovergeleverd Zij werd tot 2 jaar ge- le. de begrooting dienst 1905 van en art. 157 aldus te lezen
lijkof dierlijk, zoodat hij de eeuwigem0gen omvangrijker zijn, de Boroboe-1 testellen maar waarmede degastvangenisstraf veroordeeld, hoewel zij het Burgerlijk Armbestuur.
rust zou kunuen winnen. En daarom doer is volgens bevoegde beoordeelaars feitelijk door de leerlingen van het hardnekkig bleef ontkennen,
predikte "het Boeddhisme zelfbeheer- j ontegenzeggelijk schooner door de„Marshall College" zwaar beleedigd 1
selling, zelfverloochening en zelfover- eenheid van 't geheel en de harmonie j werd. j
winning; liefde jegens alle me dele- j der deelen, door den adel der schep- j Toen namelijk de Koning weder inj
venden, jegens menschen en dierenpende gedachte en de voortreffelijk- j zijn rijtuig had plaats genomen om;
- heen te rijden, sprong een der studen
Kanton gerecht
Uitspraken van Woensdag 22 Juni.
Veroordeeld werden
J. S„ G. J. C. v. d. V-, alhier wegens
verdraagzaamheid tegenover anderen, j heid der uitvoering. - - - -
zonen van verschillende kasten en Die eenheid pleit dan ook voor de M,!''i
leden van elk der vele godsdienst-1 veronderstelling, dat een enkel bouw-op het hoo,(i van ZlJne Ma,eS~'
eecten. j meester het plan ontworpen moet d'6 \iake was woedend I
Het oorspronkelijke Boeddhisme was hebben, maar alleen een man van; Men* trachtte hem wijs té maken, dat «straatschenderij ieder tot f 2 boete of j
geen godsdienst, want het kende geen groote denkkracht kon zulk een plan; hij er een blijk van hulde in had te dagen hechtenis.
God eu geene persoonlijke onsterfe- j ontwerpen, en door duizenden arbei-zien, maar tevergeefs. J. G. B. te IJmuiden wegens idemjw. de Roo, houdende dankbetuiging'
lijkheid. Maar evenals zoovele andere,! ders en kunstenaars in vele tientallen' Men heeft den Alake nog nooit zoo, tot f 15 boete of 3 dagen hechtenis. voor den haar gedurende haar we-!
bleef ook deze sekte niet haar oor- van jaren, doen uitvoeren. Enkele gramstorig gezien en ten huize van k. J., alhier, wegens In staat vanduwschap verleenden onderstand. ^Vtr-\f-L iéder die "eenig gebouw tot
spronkelijk karakter behouden en ver-! onafgewerkte gedeelten doen gelooven, het doorhem dronkeuschaP de orde verstoren tot 2e. vijlprocessen-verbaal van af" bet houden eener talrijke, voor hetpu-
hieven zich naast den Boeddha de- dat die bouw nauwelijks beëindigd eu**2. hech"»is'.°ng'" toegankelijke bijeenkomst,
zer wereld nog andere Boeddha's als het beeldwerk nog niet geheel afge-of studenten nfoeten zich geduren- ,P-M; to Beverw. k, wegens idem toteen LhrijvVvan Dr. H. Bron-schikbaar stelt ind en gedurende de
verlossers van vorige en volgende we-, werkt was, ten einde van 't verval of! de het geheele bezoek met zelfs voor f1 boete of 1 dag hechtenis. «tAt alio rinor den Ra
het Burgerlijk Armbestuur. j ,}Met boete van ten hoogste 25
2e. de begrooting dienst 1905 van de j wordt gestraft ieder, die eenig ge-
Stads-Apotheekbouw tot het houden eener vermoede-
3e. de rekening en verantwoording üjp: talrijke, voor het publiek toegan-
dienst 1903 der dienstdoende schut- kelijke bijeenkomst, beschikbaar stelt,
tenj- j zonder daartoe vooraf den Raad ver-
-ie. een adres van S. van den Bos, i «running te hebben gevraagd,
om vergunning om in plaats van een J De Raad verleent de vergunning
uitbouw, een erker te mogen bouwen - niet dan onder het stellen van zooda-
aan een perceel aan de Leidsche-njge voorwaarden als ten aanzien van
vaart, onder Heemstede. bet gebouw, waarvoor de vergunning
b. dat is ingekomen: gevraagd wordt, in het belang der
le. een schrijven van J. E. Engelen- veiiigheid noodzakelijk worden geoor-
vur^H' ^enteH vl\oegjr weduwe yan dee]d_ en tot wederopzeggings toe.
j\V. de Roo, houdende dankbetuiging A t p-g wordt gelezen als volgt
vnnp Hon huar Dv/inroTidfl linnr wp- 'r t n-
Met boete van ten hoogste f 2o wordt
relden, in verschijningsvormen vanj van den ondergang van 't Boeddhis-j Engelsche jongelui ongewone onbe-
een onpersoonlijke godheid. Op Javajtische rijk. I schoftheid hebben gedragen en o. a.
heeft het Boeddhisme eenige eeuwenI Duizend jaren zijn daarna over den bet prachtige kleed van den Alake
gebloeid doch werd vervangen door i Boroboedoer heengegaan. Aardbevin- bebben gescheurd, hetgeen door hem
andere Hindoegodsdiensten, die later j gen en aschvallen hebben zijn murenfebouwd ^neven &n Wf^ 6r
weer voor een deel door den Islamomzet, regenwater en plantenwoeke-SCH°et geval zal, naar men vermoedt,
verdrongen en ten slotte door de fa-j ring zijn grondvesten uiteengedron- j nog wél gevolgen hebben,
natieke en onverdraagzame volgelin- gen en kortzichtige slaven van onver- „Meer beschaving is hoog noodig
{Jjie— UU4 aneaooz Uen Ruaa
C. A. te Wijk aan Zee en Th. B. tede schenking aan het Brongersma-
Beverwijk wegens ongeoorloofd zoe-1 fonds.
ken van kievitseieren ieder tot f 3 boete I 4e. het verslag van de ambachts-
of 2 dagen hechtenis. school over 1903/1904.
Th. B. te Beverwijk wegens idem ,_5e, Procesverbaal ingevolge art.
t„. f o - i lo der verordening, regelende depen-
tot/4 boete of 3 dagen hechtenis. sjoenen en wachtgelden der gemeen-
P. A. B. te Heemskerk, wegens idemte-ambtenaren,
tot f 2 boete of 2 dagen hechtenis. 6e. een schrijven van den voorzitter
bij het verleenen der in het vorige ar
tikel bedoelde vergunning gestelde
voorwaarden worden nageleefd.
De rechtsgeleerde Commissie in
wiens handen genoemd voorstel ge
steld is, ontraadt de aanneming.
Voorts stelt de Commissie voor, om de
laatste alinea van art. 157 te wijzigen
als volgt
«'eiiillfltm.
Na*r het Duilsch.
45)
Bah, dat weet ik beter. Heb-je een
schuldbekentenis ontvangen
Ja, een bekentenis, waarin de ba
rones zich verbindt mij de geleende
som terug te betalen.
Zulk een geschrift, alleen door de
barones onderteekend, is niet geldig,
sprak de president, je zult dus van
een terugbetaling moeten afzien. Ba
ron Felsing is nooit rijk geweest; het
weinige, dat hij bezat, heeft hij er al
lang doorgebrachthij zal nooit in
staat zijn om zijne schulden te beta
len, als hem niet een groot buiten
kansje treft. En hoe denk-jij nu die
schuld te vereffenen Ik kan niet te
hulp komen, want ik heb met mijn
eigen zaken genoeg te doen en of de
woekeraar geduld zal hebben, totdat
je inkomen het mogelijk maakt hem
af te betalen, is nog de vraag.
Hij moet wachten.
Wat dwingt hem daartoe Ik her
haal, je kent deze lieden nog nietzij
stellen hun eigen belang steeds op
den voorgrond. Reken eens uit, hoe I
groot de som met interest en renten
op renten is na verloop van tien jaar.
De interest zal-je niet onder vijftien i
of twintig procent per jaar mogen be-;
rekenen.
Ik moet dat toegeven, antwoord- i
de de candidaat opgewonden, maar I
wat moet ik doen
Ik raad je aan een rijk huwelijk
te doendat is de zekerste en kortste
weg om je van die drukkende ver
plichting te ontheffen en de gelegen
heid daartoe wordt je op een wijze
aangeboden, die je niet beter kunt
verlangen. Mijnheer von Varnow
sprak vanavond nog van jeje hebt
bij die familie een wit voetje, gebruik
dat en 't zal je niet moeilijk vallen tot
't doel te geraken.
Selma von Varnow was vanavond
zeer koel tegenover mij, antwoordde
Frits met hoogroode kleur.
Omdat zij weet, dat je met den
baron von Felsïng verkeert, die als
spreker bekend staat, en dit niet goed
keurt, dat is de eenige reden. Die om
gang moet natuurlijk afgebroken wor
den overigens zal ik met baron Fel
sing eens een ernstig woordje over
die schuld van zijne vrouw wisselen...
U heeft mij beloofd te zullen zwij
gen
Kom, kom, ik zeg je nog eens.
dat de baron heel goed weet. dat zijn
vrouw het geld van jou gekregen,
heeft
En al is dat het geval, dan moet
ik toch op stilzwijgendheid aandrin-
gen, daar ikzelf deze op eerewoord be- j
loofd heb.
Dan zal ik natuurlijk moeten
zwijgen, sprak hij, maar ik vrees.dat,
je later je verzoek bitter zal berou- i
wen men doet toch niet graag af-
stand van zoo'n groote som. Volg mijn
raadrijd morgen naar Hohenstein
en hoor eens hoe de dames zich heb
ben geamuseerd. Nu, ik ben blij, dat
't geen speelschulden waren. Goeden
nacht, Frits; denk over alles nog eens'
goed na, dan zult ge den juisten weg
wel vinden.
Hij nam de kaars, knikte zijn zoon,
die vol gedachten bleef zitten, nog
eens vriendelijk toe en verliet de ka
mer. om na al de onaangenaamheden
en beslommeringen van dien dag de
rust op te zoeken.
EEN EN TWINTIGSTE HOOFDSTUK.
De werktuigkundige Weber was ge
woon zeer vroeg op te staan en wel
om de zeer eenvoudige reden, dat hij
in den regel vroeg wakker werd en
dan den slaap niet meer kon pakken.
Louise begon haar dagwerk evenzoo
vroeg. Als vader in de woonkamer
kwam, dan vond hij daar een aange
name warmte en een orde en netheid,
die hem weldeden.
Begrijp nu eens, de huisdeur is
in den afgeloopen nacht opengeble
ven.
Met deze woorden ontving Louise
's morgens haren vader, die haar in
't eerste oogenblik verbaasd aankeek,
maar toen onverschillig de schouders,
ophaalde.
Gisterenavond was immers het'
groote verlovingsfeest bij de Thai-1
stein's, antwoordde hij de rentenier
zal laat thuisgekomen zijn.
Maar hij heeft nog nooit vergeten
de huisdeur te sluiten.
Nu, wie weet in welken toestand
hij zich bevond, schertste Weber hij
kan wel een beetje boven zijn theewa
ter zijn geweest. Ik meen ook, dat ik
hem gehoord heb; het moet zeer laat
zijn geweest.
Ik heb hem ook gehoord, zei
Louise lachend hij sloop niet op zijn
teenen naar boven.
En was de deur open. zeg je
Ja. dat wil zeggen, zij stond
aan.
Nu. dat moet ik vrouw Dulmer
vertellen. Zij stelt mij altijd aanspra
kelijk voor de veiligheid hier in huis
daar protesteer ik tegen. Zoolang de
rentenier buiten is. mogen de gren
dels er niet opgeschoven worden, maar
ik maal er in 't vervolg niet meer
om. Ik schuif alle grendels op de deur
en die dan laat thuis komt, mag schel
len zoolang hij wil.
Dat kunt ook niet volhouden,
vader.
- Dan neem ik ook niet meer de
verantwoordelijkheid op mijboven
dien ben ik van plan te gaan verhui-
zen, zoodra ik maar een andere pas-
pende woning vind. Ik zal er met
Heinrich eens over spreken ik kan
er niet mee wachten, totdat wij de fa-
briek hebben gebouwd.
Louise schudde haar hoofdje, maar
zij moest de kamer uit om het brood
in ontvangst te nemen, dat de bak-
kersjongen eiken morgen bracht.
Dat was spoedig gebeurd en het
meisje droeg nu zorg, dat het ontbijt
op tafel kwam.
Juist wou Weber gaan zitten, toen 1
de bakkersjongen, die inmiddels, zoo
als gewoonlijk deed, naar boven was'
geloopen, met een vreeselijk lawaai
in de kamer stormde.
O, lieve hemelriep hij, en uit i
zijn ontsteld gelaat sprak zulk een
groote angst en schrik, dat de werk
tuigkundige weder van zijn stoel op
sprong.
Wat is er aan de hand vroeg I
Weber.
Boven ligt een lijk, stotterde dei
knaap en snakte naar adem.
Ben-je gek stoof Weber kwaad
op. Louise, blijf hier. de drommel mag'
weten wat de jongen kan gezien heb-!
ben. Zeg, je bent misschien nog niet
wakker
Als ge mij niet gelooven wilt, ga
dan zelf naar boven, viel de knaap.
die zich beleedigd gevoelde, hem in
de redeuw oogen zijn niet helderder
dan de mijne en wat ik gezien heb,
laat ik mij door niemand betwisten.
Nou, vertel dan, wat je gezien
hebt. maar ordelijk en samenhangend
opdat men er uit wijs kan worden.
De bakkersjongen streek met zijn
hand over zijn krijtwit gelaat en haal
de diep adem.
Ik schelde aan de gangdeur, zoo
ais ik dat altijd doe om de huishoud
ster te verwittigen, dat ik er ben, zoo
vertelde hijtoen ging ik een ver
dieping hooger om juffrouw Becker
het brood te brengen. Toen ik weer
beneden kwam, was de deur nog toe;
ik schelde nog eens en zag nu eerst,
dat de deur niet gesloten maar slechts
aan stond. Toen bedacht ik mij niet
lang, deed de deur open, maar och,
och, als ik had geweten
Nou, voor den dag er mee, wat
heb-je gezien vroeg de werktuigkun
dige driftig, toen de jongen een oogen
blik ophield, en zijn oogen met de
handen bedekte.
In de woonkamer lag de huis
houdster (lood op het tapijt en de
zwarte vogel naast haar
—Om 's hemels wilriep Louise
ontsteld.
Bedaar, bedaar, sprak Weber,
zijn eigen ontsteltenis met geweld on-
derdrukkend, wij weten immers nog
niet wat er gebeurd is alles kan zich
wel heel natuurlijk hebben toegedra-