NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD, 23* Jaargang. No. 6856 Vefschijfiï dage!»!;-, behalve op Zon- en Feestdagen. DONDERDAG 2 NOVEMBER 1905 13 HAARLEM S DAGBLAD ABONNEMENTEN .-1». ADVERTENTIËN: ®S!£ ©R3B üöaawdeN' Van S—5 '.egels 50 Cts.; iedere regel meer iO Cts. Buiten het Arrondissement \?Z SdS^Vta 'oartri waar een Ageni gevestigd is (kom der r^ïem van 1--5 regels ƒ0.75 elke regel meer/0.15. Reclames 30 Cent per regel gemeente) e e A" 1.30 -^oote letters naar plaatsruimte. Bij Abonnement aanzienlijk rabat. Franco per post door Nederland I 1.65 Kleine advertentiën 3 maal plaatsen voor 2 «naai betalen. Afzonderlijke nummers o 0 'H0 3 0 1 Redactie eo Administraties Groote Houtstraat 55. Geïllustreerd Zondagsblad, voor Haarlem e w 0.37>£ T<§i a de omstreken en franco per post 0.45 i}nte®nimunaal Telefoonnura^ei- der Redactie 600 en der Administratie 724- i3itgavs der Vennootschap Loarens Coster. Directeur J. C. PEEREBGOM. Drukkerij: ZuW$t Buitenspaarne 6. Telefoonnummer 122. Abonnementen en Advertentiën worden aangenomen door onze Agenten en door alle Boekhandelaren en Courantiers. Met uitzondering van het Arrondissement Haarlem is het uitsluitend recht tot plaatsing van Advertentiër-. en Reclames betreffende Handel, Nijverheid en Geldwezen, opgedragen aan het Algemeen Advertentie-Bureau A. DE LA MAR Azn. te Amsterdam. Hoofdagenien voor het Buitenland: Compagnie Générale de Pubücité Etrangère G- L. DAUBE Co., JOHN F. JONES, Succ., Parijs, 31bls Faubourg Montmartre. VAST SPREEKUUR ten gemakke van het Publiek Ondergeteekende is in dm regel, behoudens buitengewone gevallen, over aangelegenheden betreffende Directie, Redactie en Drukker ij te spreken dagelijks van half twaalf tot half een, Groote Houtstraat 55. C. PEEREBOOM. Stadsnieuws ZWAKT EN WIT KUNST-TENTOON STELLING. Haariemsehe Kunstkring Brongebouw 29 Oct.5 Nov. Ik heb nog iets naar aanleiding van deze, voor Haarlem o zoo bezienswaar dige tentoonstelling te zeggen. Er is. niet groote bogen, eert lijn de primitieven, Italianen, Rembrandt en oude Hollanders, Barbizon-school, Haagsche school, Amsterdam sclie school, heclen. een lijn waarover- iets valt te zeggen, maar waaraan men verder niets moet hechten. Do teekenkunst der primitieven is een zeer hoog technische in vele op zichten, zij is van een kunstvaardig heid, beter kunde, die vertelt van ol de devote liefde tot het onderwerp, ol van een alleen als kunstambacht op vatten \an ku nstgev o els- weergave Bij Rembrandt's teekeningen en die zijner iijdge,nooten treffen we slechts gedeeltelijk 't zelfde aan. In de meeste hunner etsen en schilderijen is een uitvoerigheid en een bekwaamheid van techniek, is een liefderijke uit beelding van ieder belangrijk détail, die grootscli zijn. (Rembrandt zelf en Hals zijai. hier de uitzonderingen in 't laatst van hun leven. Van de Barbizon-schilders zijn de groote Hollandsche schiLders van zoo omstreeks '60, hervattend' de meerlin gen en strevingen der oude' Hollanders een kunst gaan maken, waarvan (in hun ï-ijpheM) het verzorgd impressio nisme een hoofddeel hunner techniek was dus. oud-Hollandsctiê kunst op breedte wijze. Toen. in "80. zijn doorvoeringen en tegen-uitingen gekomen. Breitner, Wïtsen. Verster en Isaac Israels zijn een even andere richting als de Maris- sen en Joseph Israels c. s. ingegaan. Eu. als legen-uitingen zijn Tfwjrop e.a. aan te zien. We kunnen onbespro ken laten, in hoeverre, behalve per soonlijke neigingen, nieuwe buiten landse he richtingen op deze nitings- verse billen invloed hadden, maar hoe wel nog Isaac Israels en Breitner (maar is in deze laatste geen neiging naar de andere zijdie?) voortgaan op hun wijze, zijn Witsen en Verster, te rugkomend van 't oude impressionis me geworden van een geestes-buiging dieper, inniger, intiemer naar het te beelden iets en zijn zij gekomen tot hun groote uitvoerigheid. A l is d eze tentoon stellin g geen vol ledig beeld. Israels. Marissen, Bauer. Jan Veth, Haverman. Witsen. Ziele ken. Vincent Verster e. a. ontbreken toch doet zich bij aanwezige kunste naars de vraag voor: Wat is hun kunst, hoe komt die zoo te zijn, waar heen zal de vermoedelijke kunstrich ting in de eerste toekomst voren Literatuur en schilderkunst gaan vaak samen. En zoo als we in Frank rijk na 't realisme (Flaubert, Zola, Huismans kregen 't symbolisme, Ver- laine, Maderlinck, Emdle Verharen) en daarna een soort herleving van liet naturalisme, terwijl dat jaar 't sym bolisme weer herleéfd is, zoo vinden we ook in ons land realisme, symbo lisme, sensiturisme, neo-impressionis- me, naturalisme, socialisme als af schaduwing van buitenlandsche taal- kunstige bewegingen, richtingen, die ieder hun aeqinivalenten in de» schil- derkurist terug vinden Dat is zoo (ongeveer m. i. hóe de tegenwoordige kunst geworden is. Nu hoe zij is Laat. 'k dit alleen bespreken van de hier aanwezige teekenaars. Dirk Nyland staat nog i. dichtst bij de volop impressionisten, maar zijn oude schoenen-pen teekeningen o. a.* kijken wat erg met Vincent v. Gogh's o ogen ons aan. Dan Storm van 's Gra ves and© ook nog zoo. Toch is in hdm in „Drijfijs op den Rijn" een neiging naar 'n aniclede wijze. Dysselhof staat tusschen-in. Nu volgt Toon van AngerenHij is een heel knappe, jonge artiest. Gij. kunstgevoelige lezers (die natuurlijk even of lang naar 't Brongebouw gaan) behoef ik niet van al zijn karak tervolle stukken te spreken, noch van zijn techniek, maar laten we santen eens heel lang vertoeven voor zijn ets van het meisjeskopje van den Deut sche® Jan Vermeer. O, die oogen, die ziende oogen, die oogen, die ziele-glanzende, niet staren de en niet droomendie dit' toch, o zoo kijkende oogen En dié mond. die ojien mond. die levende, bevende lip jes, met even hun vochtglansje. En de klare bleekte van het sereene gelaat, dat zicli heft uit de levende fond. De even oplichtende glans van de oorbel; de zij-ige schijn van den hoofd doek. O. het wondere hoofdje, wonderlijk verteld Toon. van Angeren is een diep ar tiest Roland Holst 1 Ik vind z'n werk bijna geheel on-schoon is in twee vrouwe inkoppen vaar een droge, en toch karaktorlijke uitvoerigheid. En, steeds ons verwijderend, komen wo aan Graadt, van Roggen, den seri euzer! etser, die zich verdiept heeft, innig, in liet. niet meer verwaarloozen van onderdeden', in de groot-ere kracht van zijn uitdrukking. Na Dupont .met zijn spier-weekle van paarden, zijn, o ja. allerknapste, maar toch zeker ook onnatuurlijke, geivianiereerde kopergravures. Komen we aan dein in den laatstcn tijd zoo bekend wordenden Xieuwen- kauip denk aan zijn woonschip, zijn Indische reis. aan Eigen Haard) die. hoe schoone dingen hij geeft in de wielingen van water onder brugbogen en in zooveel anders, toch voor mij te ver van de natuur gaaf afwijken zon der bijvoeging van ziels elementen die dit. vergoeden om (wat mij betreft) geheel ..mooi" genoemd te kunnen worden. Ook doel Veldheer, die eerst onder zijn invloed stond, zich nu vrijer makend, ook hooger soms stijgt, lieni geen goed. (Natuurlijk niet met dien leelijken Volendammer visscher Om te eindigen Toorop. de meest mysterieuse- Een kleurschilder voel ik niet in Toorop, mooi van kleur kan 'k zijn werk nooit vinden1, maar hij, die won derbaarlijke. symbolische dingen maakte, vind ik een zeer groote in zijn fijne, psychologische portretten, hoe wel ik van zijn achtergronden niet houd. En nu wat de toekomst betreft, quicn sabe Gaan we in de decaden tie? Zijn we NU in een hoogte-perm do? Of gaa.n we deze tegemoet, li. heb wel eens 't gevoel of de wereld geniën nog komen moeten en er nu nog maar baanbrekers zijn. Dit meen 'k te kunnen zeggen Dat in den naastkomewden tijd het stre ven zal zijn naar een zeer détail-weer gevende. zeer uitvoerige, nauwkeurige teekeningeen zich verdiepen, als oude Hollanders of primitieven, in hun onderwerpen belangrijk makend dooi de aanraking met hun liefdevolle ziel ook het schijrtlijk ombelangvolste. CONRAD KIKKERT. Bro n g e b o u w. Zondag 5 November 1905 soiree' door het Haarlemsch Muziekkorps, direc teur de heer C. P. W. Kriens, met me dewerking van den heer Piet de Waairdt, solo-pianist, uit Rotterdam. Programma 1. Ouverture „Haimrtet", Niels Gade. 2. Zwei Satze der uiwotlendelen Symphonic, 'Schubert. a. Allegro moderato. b. Andante con moto. 3. 4-cl'e Plano-Con eert. met orkest. Ru binstein. a. Moderato assaï. b. Andante. e. Allegro. 4 Ouverture „Guillaume Teil Ros sini. 5. Zwei Elegische Melodiën. Grieg. a. Herzwunden. b. Leteter Frühling. 6. Fantasie über Ungarisclxe Volks- meliodiën für Piano und Qrch.es- ter, LLszt. De Strauss-avond heeft plaats op Zaterdlag 11 No.vembe.r a.s., 's avonds half negen. geschenk in geld en de toezegging, gord zal worden, als duidelijk uiteen- licht zijn helsche majesteit met den dat van af heden de tien-uren gezet zal worden waarom 't nuttig is bokspoot zelf, rond, en hield er met arbeidsdag in Kinheim werd in- en noodig. tafels, stoelen etc. een wilde kegel- gevoerd, terwijl verder in de maand ,,En zoo t publiek boos is op palen r1„ U. nllAn «nwm'Mi nl*nk«n w^rnm rlnn «mÜ mill. Partll» dlC de aart*n van deil huur- der Januari a. s. allen nog eens samen en planken, waarom dan geen mili- zouden komen om het gedenkwaardig tairen gebruikt Op die wijze worden zijn echtgenoote met kille feest nog eens luisterrijk te vieren. EEN SCHEVENINGSCHE AUTOMO- BIELWEEK IN 1906. In die ,,Ned. Sport" schrijft. Junior het volgende de kosten van afsluiting tót een mi- mi vering en vreeze vervulde en hen nimum gereduceerd en alle obstacles deed besluiten hunne penaten zoo zijn direct na de afsluiting weerver- spoedig mogelijk naar elders over te dwenen. Ik geloof dat dit wel der brengen "ToHftt„ver de Sdto-L»"?e" 8t0^ n» 'lie veningsche feesten lei ik voorloopig Pasl°™ onbewoond, eenzaam en ver- ,,'t Roert en rommelt overal in de niet meer schrijven. Wil men door- verlaten. Bij oud en jong was zij als interma.tiona.le automobielwereld. Wij slapen, toe dan maar! 't Wakker -bet spookhuis" bekend. De spookge- staan voor het, failliet dér courses, worden zal des te zuurder zijn. Maar schiedenissen hadden 'haar de toover- Frankrijk weigert verdere deelname ZOover zal "t niet komenik ver- kracht der geheimzinnigheid ver- aan de Coupe Gordon Bennett .Waar- trouw ten voUe op 't beleid en de genei mzinmgneitl ver ^e?:leLie!L^mp!ï^.r^ voortvarendheid van de mannen, die aan 't hoofd staan van de Exploitatie Mij. Scheveningen". redenen. De Jioofdreden is, ontdaan van alle phrases, dat de Fransche in dustrie bang is. Door een louter toe val bleef de Coupe dit jaar in het bezit van de Fransche industrie, en de Franschen zijn overtuigd, van diat toe val, dat zij verdere deelname in 1906 een ons onbekend blad, zegt 't Hbld. beslist weigeren. De markies De Dion waarin het volgende schrijven voor stelt voor een great concours de ton- komt uit Bourtange bouw. waar eenmaal zooveel gewei- «f ™rsc!ft,ie,iik6 en België, ter vei vanging van den wed- nabij- Zij is, zooals men weet. op af gebeuld. strijd orn den Gordon Bennett beker, braak verkocht. En weldra zal het En thans gaat dat bouwgewrocht, Nu is (t volstrekt nog niet zeker, dat grijsgrauwe gebouw, dat thans nog waaraan zoovele aangename en on- het Dion-plan doorgaat, maar zou t verheven met zijn puntigen bouwval- aangename, historische en spookach- 'fe;> 8ef.e? z«n fjl dek op tig» hennnortagen zijn verbonden, verbinding stelde met. den markies De de la°e ^u»sJes der voormalige veste ons verlaten. De alles modemiseeren- Diion, om zoo mogelijk bij diat gedee.l- neerziet, zijn gesloopt. Wat al stor- de tijdgeest, gedachtig aan het woord: te van liet concours, dat door Hoi- men heeft zij getrotseerd Hoe heeft »geen nieuwe wijn in oude lederen land gaat, als organisator op te \fcre- de tand des tijds aan hare dikke, zakken", heeft voor den jongen predi- den te Scheveningen. forsche muren en zware eiken balken bant een nieuwe, smaakvolle, naar wiS^de' lZLtorTonZ0rdoOT t'^n^beld, en nog staat zij in wel- de eisoben ingerichte pastorie ge- Twen tl ie one land binnen over De- aar verzwakte kracht daar. maar bouwd, die een sieraad is geworden venter. Apeldoorn. Amersfoort. Am- toch nog mans genoeg, om het een voo>' ons dorp, maar het heengaan sterdam. Den Haag naar Schevenin- honderd jaar te kunnen volhouden van de oude, waarmee weer een herin gen. Dan vallen zij met don neus in indien de hand des timmermans haar nering aan de vroegere vesting gaat 1 vet, midden in de Scheveniingsciie njfit zooals in de laatste jaren, zoo verloren, zal niettemin velen met leend. Zij werd gemeden en gevreesd. Een koude rilling greep de ingezete nen aan, die op het late avonduur dat sombere gebouw moesten pasoee ren. Een stralenkrans van helden- Men zendt ons een uitknipsel uit moe<l verkregen de onderwijzer en zijn echtgenoote, die later zonder ■ees durfden gaan wonen in het ge- EEN SPOOKHUIS Rinneniand JUBILé. De dag van den 25en October was een dag van blijde herinnering voor de firma J. A. van den Bosch Zo nen. margarine-fabrikanten te Alk maar. Op dien dag herdacht zijn.l., hoe voor 25 jaar in de destijds kleine fabriek de eerste margarine door hen werd gefabriceerd. Trots de toenemen de concurrentie heeft de firma zich in toenemenden bloei mogen verheu gen en is nu de eigenaresse van een der grootste margarinefabrieken in ons land. Alhoewel een droevig sterf geval in de familie verbood dien dag met openbaren luister te vieren, mocht deze niet onopgemerkt voorbij gaan. In een der lokalen van dë fa briek waren de gezamenlijke werklie den en de hoofdvertegenwoordigers der firma, de chefs van de kantoren Amsterdam. 's-Gravenhage Rotter dam en Leeuwarden bijeen gekomen, benevens het kantoorpersoneel en bood de directeur, de heer A. Bosch, met een zeer hartelijke en van gene genheid getuigende rede den firman ten, de heeren G. Th. M. van den 'Bosch en C. Casaretio een fraai ge schenk aan. namelijk een prachtige landaulet. De oudste firmant, de heer G. Th. M van den Bosch, dankte diep geroerd den directeur en het perso neel voor dc liefde en de toewijding die de firma, gedurende de 25 jaar van haar bestaan van haar personeel mocht ondervinden. Hij verheugde zich, dat de wensch van zijn onver getelijken vader z.g. de heer J. A. van den Bosch, vervuld was gewor den, dat de fabriek aan velen brood had mogen verschaffen en sprak dén wensch uit. dat onder Gods zegen dit nog jaren het geval mocht zijn. Hij beval zich en zijn medevennoot in de toegenegenheid van het personeel bij voortduring aan er op wijzende, dat wederzijdseh vertrouwen slechts ten bate van allen kon strekken. De werklieden ontvingen allen een Auteiuobieiweek, dn tevens vormen zij een hoofdschotel voor het belangstel- ®11 vergat. De geheele ge lende publiek. Zij blijven er bijv. een «cJuedems tier oude forteresse heeft dag. Er is tentoonstelling van al de zij meegemaakt. Van haar stichting toeristenrijtuigen en zij worden aan af tot op den huidigen dag. Onder de de een of andere proef onderworpen, hooge, breede wallen opgetrokken, toï? ''<5* -e Kogels Utrecht. Arnhem. Nijmegen en Maas- Stamen. Berend hooren bulderen. tricht. tZou te probeeren zijn, iets Beroemde stadhouders onzer vroege- ren mei nog ongekamde haren, 'twas dergelijks heel voorloopig ook al in re republiek'heeft zij binnen haar rnu in een tuin "s morgens te zeven uur. December voor te, stellen. Baat het ren geherbergd. Een vertoornd echtgenoot voer op niet, schaadt't nlri. Hoevele evangelie-dienaren zijn al- ee" ze®r verwoede wijze uit togen zijne ..Rest voor de Schvemngsche fees- af„jonv)ramw gemalin, wie hij trachtte uit te leg- tem nog te overwinnen de woede van •-tudeeikamei van die „en c|at zij ]iet teg-encleel was van het publiek over de afsluiting van 0UlC1'e pastorie al opgevolgd. Hoevele een zorgzame moeder, een liefdevol den strandboulevard. verhevene denkbeelden zijn daar niet echtgenoote. ..Die woede is vrij groot geweest, gerijpt! Hoeveel duizenden bladzijden In den tuin, waar het drama plaats dat valt niet te ontkennen. Het ge- en millioenen letters schrift zijn daar i^'eep. stond de dikke heldin op een rucht daarvan is zelfs tot in mijn in den loop der tijden niet uit de pen klein paadje, terwijl de toornende woonplaats doorgedrongen. Was het ffevioeid en hoevele treslachten heh ma", en v:lde,r zich ,le waranda be- daarom. dat de goê gemeente zoo ^'-whi eii noeieie gcsiaenten tieh- vond met het oog op de hard. graag wandelde op dien boulevard in Z1.c #^aaraan "el Godshuis heid van de kiezelsteenen en dezacht- den stortregen van den zoo ongeluk- nie.' S^lQAfd. heid zijner voetzolen. Om echter zijne kig verwaterden Dinsdag? Wel "neen, Na het vertrek van den bejaarden betere helft meer overtuigende bewij- 't publiek was eenvoudig nijdig, dat dotniné. wijlen Van Laer Dinckgreve, zen te bworen van zijn misnoegen, de toegang afgesloten was. Het pu- den lateren burchtheer Van Wedde wi'ei"P bij haar met water, iu plaats bliek in Nederland is altijd nijdig om jn jlet ;aai. igo/. Wppf Rm,vtl1T.„. van- zooals gewoonlijk, er zijn blue- eiken maatregel, die van de gewone !iï g ",en nw'do te bi-gudon die genoemd orde, of liever wanorde, afwijkt. n d^n :ierfsl %fm het VOTI?e tuintje versieren. .."t Liefst stuurt "t publiek eerst den jaar" Ioen de tegenwoordige predi- De buren, tuk ._.p n flink uoiulje. boel in de war en de grootste in de ka»t Wesseldijk hier liet predikambt juichten hem toe en spoorden hem war-stuurders zijn na een mogelijk aanvaardde. De oude pastorie werd aanT'°^ f?ro°tere heldendoden, ongeluk altijd de grootste schreeu- door heeren kerkvoogden verhuurd Jnn- fhuk zoo; nog meer. Je were Hadden ze den hnel maai- nftre i, 'Uoet haar een heelcn emmer over A: ,aaaen ze,,.el ?naaï a?g€T aan een rijksambtenaar. Evenwel haar body gooien, dat loeder voor zeer korten tijd. Want hare be- ..Een lïeele emmer'; diat trof hem woners vernamen klagende stemmen en hel snood e plan rijpte in zijn lier- in het 'holle van den nacht. Door de scnen om aan dat vriendelijk verzoek breede gang dreunden doffe, ?e.vo'? SCV€,n;> Hij pakte zijn. nu weemoed vervullen. LANGS DE STRAAT. Eon waterballet, 't Was een maar in profond-négligé, T was een vrouw in. haar Zondags- kleeren. t waren de verwonderde bu- zet 'i Is een schandaal, dat de boel niet afgezet is Waar wèl, als 't ter rein van te voren reeds afgezet ia, dan sputtert en raast dat zelfde pu bliek. 't Recht naar den zin te maken gaat nooit, tenzij alle bandeloosheid en baldadigheid geduld wordt ..Die afsluiting van den boulevard gedurende de tweemaal luttele uren bracht Scheveningen direct voordeel en 't groote publiek geen rlOOge UIDUUUCll uvjiic - - ongaar,.are voetstopp»„ jn „ei stille middernachtelijk uur. Deuren ter te halen. van .kamers en bedsteden, des avonds De vrouw evenwel, die, ondanks zorgvuldig gesloten, vond men des haar gezetheid, gedurende het eerste morgens door geheimzinnige machten bedrijf als een ballot danseres over *- Ixnf I nAnna! rtot aa.il dOll Ik vjo?'^iVtoö? jan ookntot iu.<,c ,!rr0°,e',r"™c t'uto'"SSd1'om ,1e dat door B. en W. van Den Haag de afsluiting van den boulevard gewei- ...rkamer, on« liet salon der geeslc- n00d|otUge R^t<5»tfal«r te ontgaan. Ijken, w narde een booze geest, wol- nt.iitkiin deze ent re ...eo, aanstalten Feuilleton. EEN VAN MIJN ZOONS Door ANNA KATHER1NE GREEN. 51) Heur haar die woeste krullen, wier gelijken ik nooit te voren gezien had en nooit weer zien zou, lag over en om haar heen. Het verborg haar ar men en krulde in groote massa's over den rand van den stroozak tot op den vloer. Maar het bedekte niet haar gelaat. Of zij had zich bewogen, óf haar lokken waren weggestreken sinds Sweetwater daar op mijn plaat» ge staan had. want haar gelaatstrekken waren nu duidelijk zichtbaar en ik had geen moeite Mille-fleurs te her kennen. Naast haar en zoo dichtbij dat d© panden van zijn rok het schamele bed aanraakten en neerhingen op de zen overvloed' van krullen, zat Leigh- ton Gillespie, met het hoofd in de handen, weenend zooals een man slechts ééns in zijn leven weent. Ik was juist van plan mijn post te verlaten, toen hij driftig opstond en plotseling hevig vertoornd keek naar een deur in den wand vlak tegenover mij. Met uitgerekteh hals ging hij voor liet daar nedorliggende meisje staan, in een houding van jaloersche liefde, /ooals ik nooit meer gezien had. Wat had hij gezien of gehoord? De deur was gesloten, toch scheen hij bang ie zijn voor een overval. Van wie? Niet van mij. want zijn oogen wend den zich niet naar het venster, maar bleven op de deur gericht. Had hij het geluid van stappen in de gang gehoord? Waarschijnlijk, want ter wijl ik evenals hij de deur in 't oog hield, zag ik den knop omdraaien, toen de deur opengaan, eerst lang zaam. toen sneller, tot zij plotseling geheel openging, en de kalme ge stalte. van den ouden détectieve, dien ik achtergelaten had in den donke ren hoek van het gangetje naast het huis te voorschijn kwam. Op hetzelfde oogenblik fluisterde een stem over mijn schouder mij in 't oor Lig stilof sluip stilletjes naar beneden bij die beambten, die diana1 zijn gestationeerd. U bleef hier zoo Mang dat Mr. Gryce ongeduldig werd. Tot op dat oogenblik meende ik, dat er maar een oogenblik verloopen was sinds ik 't eerst naar binnen had gekeken. fk zal blijven, fluisterde ik terug. 1 Ik zag, dat Leighton van plan was iets de zeggen. Wie is u hoorde ik hem vrn- 1 gen aan den indringer, zóó opgewon den, dat hij den bekenden detective niet herkende. Ik heb i-echt op deze kamer. Ik heb er voor betaald. Ah Nu herkende hij den detective pas. Snel draaide hij zich om en trok den deken over het gelaat, dat hij zoo jaloerscli scheen te bewaken, toen met iets bevelends dat tegelijk plech tig en afdoend was. wees hij naar den hoed, dien Mr. Gryce op hoofd gehouden had, en zei Eerbied voor den doodZet uw hoed af, Mr. Gryce. De dood herhaalde de ver schrikte detective, haastig de kamer binnenkomend. De dood Is dit meis je gestorven Maar zijn twijfel, als die nog be stond, verdween voor den blik waar mee Leighton Gillespie hem aankeek. Doodverklaarde hij. Toen, terwijl Mr. Gryce onwRlekeu- dig zijn hoofd ontblootte, kwam de vreemde en onbegrijpelijke man een stap naderbij, en op onuitsprekelijk aandoenlijke® en waardigen toon, voegde hij er kort bij Haar te eerbiedigen is mij te eer biedigen deze vrouw is mijn echtge noote. HOOFDSTUK XXVIII. Bij het Licht van een half afgebrande kaars. Nu ik weer naar den ouden detec tive keek, rtoncl plotseling Sweetwa ter naast hem, die lenige jonge man was in de kamer gesprongen al vorens Mr. Gillespie zijn indrukwek kende woorden geheel uitgesproken had en het contrast in gelaatsuit drukking van de beide detectiven was opmerkelijk. Sweetwater, nog jong in ondervin ding. en nog jong wat zijn gevoel betrof, liet in blik en houding" ont waakte sympathie en belangstelling blijken, waarvan mijn ziel zoo geheet vervuld was terwijl de oude detecti ve met karakteristieke voorzichtig- hieid. zijn oordeel opschortte en daar mee natuurlijk zijn sympathie, tot deze onverwachte bekentenis gevolgd was door de verklaring, die zij noo dig had. Toch klonk er iets als gevoel uit. zijn stem, toen hij kalm opmerkte Ik dacht dat u uw vrouw vijf •jaar geleden in Cornwallis begraven had. En dat dacht ik ook, klonk rus-1 tig hot antwoord. Vele. vele ramp zalige weken en maanden lang ge loofde ik dat evenals mijn vrienden. Toen maar het is een lang verhaal. Mr. Gryce. Wenscht u. dat ik t nu vertel en hier? De eerbied, waarmee hii zijn hand voorzichtig- legde op het'gelaat dat hij zoo zorgvuldig bedekt had voor onze nieuwsgierige blikken, sprak boekdoelen toen zei hij kalm Eén feit zou ik u al dadelijk willen, meedeelen. Mijn vader is er tot op 't laatste oogenblik onbekend mee gebleven, dat het een vreemde linge was en niet mijne vrouw, die wij in Com wallis begraven hebben. Er waren redenen die 't mij moeilijk maakten hem te zeggen, dat Mrs. Gillespie nog leefdeen terwijl ik geen verontschuldigingen maak voor de stilzwijgendheid, die ik over dit onderwerp jegens hem in acht nam, beken ik, dat mijn tegenwoordige po sitie en de ellendige gewaarwording, die mij bekruipt nu ik mijn lieveling heb moeten zien sterven op een zol derkamertje. waar ik geen hond zon herbergen, er het gevolg van zijn. Duidelijk was uit zijn toon van spreken innige zielesmart waar te nemen. Het air van gestrengheid, dat Mr. Gryce tot. nu toe tegenover de zen vermoedelijken misdadiger ha aangenomen, werd verzacht door oen blik meer in overeenstemming met zijn natuurlijke welwillendheid, maar hij had geen antwoord klaar en de stilte werd pijnlijk. De toestand was werkelijk zelfs voor een ervaren man als Mr. Gryce niet gemakkelijk en zijn verlegenheid opmerkend, sprong ik in de kamer en ging naast hem staan evenals Sweetwater had ge daan. Mr. Gillespie lette nauwelijks op dezen nieuwen inbreuk op zijn rech ten. Hij h.jeld mij blijkbaar vooreen anderen politiebeambte. Maar de de- tectieven toonden zich ietwat ver baasd over mijn ongevraagd binnen- komen, dart. opmerkend, keerde ik mij tot Mr. Gryce en zei Als u mij mijn aanmatiging wil vergeven, zou ik gTaag iets tot Mr. Gillespie willen zeggen. Deze keek verschrikt op. zeker door mijn toon en zich omdraaiend, keek hij naar mijn ontbloot hoofd en doorweekte kleeren met steeds groo- ter belangstelling als begon hij mij langzamerhand te herkennen, Ik boog voor hem, i herinnert zich mijner zeker, merkte ik op. Ik ben Outhwaite. Als u j mij mijn wonderlijk binnenkomen en liet bewijs, dat het levert van miïn verstandhouding met deze heeren wilt vergeven, dan ZOU ik u jpnme mijn hulp hij dezo crlsis willen aan bieden. Als u mij wilt vertrouwen, dan z,aj ik deze kamer bewaken, ter wijl ii naar beneden gaat. Niemand zal het bed naderen en niemand zal de kamer binnentreden, als Mr. Gry ce iemand bij de deur op wacht wil achterlaten. Wil u dezen dienst aan nemen? Hij is oprecht gemeend. (Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1905 | | pagina 5