NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD.
Söe Jaargang.
No. 7526
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen.
DONDERDAG t) JANUARI 1808
DAGBLAD
ABONNEMENTEN
PER DRIE MAANDEN:
/oor Haarlem - --1.20
oor de dorpen in den omtrek waar een Agent gevestigd is (kom der
gemeente),1.30
/ranco per post door Nederland,1.65
Wonderlijke nummers0.0234
;3^11ustreerd Zondagsblad, voor Haarlem037>4
de omstreken en franco per post 0.45
2'tgave der Vennootschap Lourens Coster. Directeur J. C. PEEREBOOM.
ADVERTENTIËN:
Van 15 regels 50 Cts.; iedere regel meer 10 Cts. Buiten het Arrondissement
Haarlem van 1—5 regels /Ij—, elke regel meer ƒ030. Reclames 30 Cent per regel
Bij Abonnement aanzienlijk rabat.
Advertentiën van Vraag en Aanbod, hoogstens zes regels, 25 Cts. per plaatsing;
50 Cts. voor 3 plaatsingen k contant
Redactie en Administratie: Groote Houtstraat 55.
litercommnnaal Telefoonnummer der Redactie 600 en der Administratie 724
Drukkerij: Zolder Buitenspaarce 6. Telefoonnummer 122.
Tot de plaatsing van advertentiën en reclames van buiten het Arrondissement Haarlem in dit blad is uitsluitend gemachtigd het Algemeen Binnen- en Buitenlandsch Advertentie-Bureau D. Y. ALTA,
Warmoesstraat 7678, Amsterdam. Telephoon interc. 6229.
iKF.iRST.tfl BI AD.
AGENDA
DONDERDAG 9 JlANUiARL
Draagdbouw: Soiré© Aittii&tócfue, 8
ja/utr.
De Kroon: Concert. Seviciik-qular!t,
10 8 UUX.
Groote Kerk: Orgelbespeling ,2—3
m uur.
Bloaraemdaal: Raadsvergadering
1 1/2 uur.
OM ONS HEEN
No. 673.
g Waarom trekt de It&ii-
Juuische Opera niet meer
publiek?
w
u
I
In. het voorlaatste nummer van de-
ba ae cfoutnaaii heeft een trouw schousv-
burgbezoekster een weeklacht geuit
oraar tiet karige bezoek), dlat in Haar
lem: aan de voorstellingen van de
Ütaüiiaainscfliu opera ten. de ei valt.
/Wart is hiervan die reden?'waagt
deze d)am©. ,,'rt ligt toch' zeker niet
aan den directeur van oneen Schouw
burg en ook niet aan dien directeur en
d!e uitvoerders der opera''.
- I "Wlat het ©eerste betreft kunnen' we
fc. 1 ons met die meenong van de geachte
schrijfster ten voile vereenigen. Aan
r den directeur van onzen schouwburg
r hjgt het zeker niet. Wat kan de heer
Van Gasteren in 't algemeen anders
"r' [of meer doen, d)an die deuren van het
[gebouw zoo wijd mogeiijik openzet-
ten, data biezen, waarop geen ander©
voorsteilingen of uitvoeringen war-
i den gegeven diie menschen treküöen
en zooveel mogelijk invloed uitoef©-
toen op die opera's, diie werden opge-
r werd? Zooveel tm/ogeldjlk, zeg i!k, want
een operavoorstelling kun. je niet be-
l stellen als een taart bij: den bakker,
e Er moet, behalve met het repertoire,
ook rekening gehoudien. worden met
I dje artisten, die aan de beurt van op-
j traden zijn en zeker ook wiel tmet bij-
komend© omstandigheden, die aan
het inzicht van den buitenstaander
ontsnappen.
Maissöhaen ie er één ding, waarin de
heer Van Gasteren verandering zou
j hummen brengen, maar daarop boon
ük straks terug. Laat ik eerst eens na-
in hoeverre de opmerking
naars biehhen om deze hoogte te be-
'küiiimimen.
In wait zegt nu1 deze vriendelijke
en welwillende beoordieelaar van hét
wiank dier Italiaaneche Opera?
In onze courant van 7 October vind
ik over de Gioconda van Pon-
clhielli:
,De voorstelling door de Italianen
beeft zeker veel goeds en moois, maar
heeft op mij beduidend minder in
druk gemaakt, dan toon ik ze inder
tijd door de Nederlamdscfce Opera
zag. Dat klinkt anders gek genoeg-
Maar todh leek 't mij voortdurend,
dat deze Italianen zich in het realis
tisch. of naturalistisch werk van hun
'genialen landgenoot maar moeilijk
kunnen inleven."
In die courant van 21 October lees
ik 'veel lafs over de opvoering van
Gavallert'a Rustioama en Pagüdacci,
maar daar hij toch ook weer dezen he-
dieükeJJijiken volzin:
„Wat er Vrijdagavond aan d'e op-
voering van Cavalleria en Pagliacci
ook moge hebben ontbroken en on
der dat ontbrekende is wel op de
eerste plaats een mooi gteevenredige!
ooribeet en orp de tweede plaats een
zuiver en beschaafd' zingend koor te
rekenen
De courant van 14 November bevat
een warm verslag over La Toeoa.
„Over de opvoering als zoodanig van
Puccami's werk heb ik weinig anders
dan Icrf,' schrijft de beer Loots.
In de courant van 16 November
Ikoiht eer» advertentie voor, dat de
opvoering (van RigoJletto) wegens on-
gesbeddthiedd niet doorgaat. Of die on
gesteldheid zóo algemeen was, dat
die opvoering miilert door kon gaan? En
of het pracitiscöi was, dat men bin
nen zeven dagen tijids tweemaal ©ei)
ItaUaamsdhje operavoorstelling wiilde
gerven? Daar is Haarlem niet groot
genoeg voor.
.Maar we gaan verder.
dm de courant van 9 Dec. vrind ik
over Salome „Wel was h'et orkest RUSLAND.
dag (Salome) en nauwkeurig censuur
moert, worden geoefend op nieuwe
Stukken. (I'J Bartisrta).
De bekwaamheid van Italiaan-
schie ziangers' en zangeressen is on~
igertWtijlMd grooit, 'doclh past niet voor
ied.er genre. Zooals het bijvoorbeeld
bepaald koddig is om IsaJberti (todh
een fameuss zanger) het Graalverhaal
uit LoöuengirLn te hoeren zingen, zoo
is m. i. zelfs de Faust, die dan todh
als Franschie muziek meer tot het
aurifdjelijike temperament nadert, het
genre dier Italianen niet meer. Toen
bijvoorbeeld Sigtoora Tromben, als de
zedige, bedeesde Margarethia uit de
bark terugkeerende, aar» Faust
dat zij. wel zonder geleide naar huis
kon gaan, maakte zij daar een point
d'orgue op, waarbij wel niemand
stag blijven kon.
Vrijheid wilden ze hebben, deze Ita
lianen, vrijheids in voordracht, vrij
heid om op een hun pa
blik, d)e stem te laten.' daveren
schallen. Helt moderne
laat dat niet toe, de oudere Italiiaam-
sdhe meesters hielden er wel dege
lijk rekening mee. Da ar can komt de
Italiiaamisahe opera het best tot haar
recht bij Verdi, Rossini, Bellini, Do
nizetti De Trovatore, Tell, Norma,
dat is haar terrein. Ik geniet nog bij
de herinnering aan een opvoering
van de Lucia dd Lammermoor in
vorige seizoen.
Derhalve: beter orkest beter koor,
beter rolverdeeling, beter keus van
stukken.
F,n- dan, ais 't kon, wat lager prij
zen voor de plaatsen. Wil de heer
Van Gasteren daar niet eens een
proef mee nemen? Hij zal toch ook
liever zijn stoelen bezet zien voor
één, dan leeg zien staan tegen twee
gulden?
Dat wij Haarlemmers Gemma Bel-
Qiitncionii ook eens zien komen, is ze
ker wat veel gevergd1 Die zal wel te
duoir zijn?
J. C. P.
zal opgemerkt, dat het. alles bij
elkaar genomen, een betrekkelijk klei
ne troepenmacht is die in dear loop d er
Laatste maanden naar Finland is ge
zonden en dat zulks uitsluitend' ge
schiedde om terroristen te beletten
over de grenzen te trekken. Volgens,
berichten, uit Finland gelooft men
daar niet wel van die bewering der
Russische regeertng. Men vertrouwt
de zaak niet Als de Landdag weer
bijeenkomt, zullen verschillende leden
eene interpellatie indienen over deze
kwestie.
FRANKRIJK EN SPANJE.
Maandag is Pichon, de Fransche
minister van buitenlandsche zaken,
te Madrid aangekomen. Hij werd door
zijn, Spaanschen collega Allende Sa-
luzar en andere hoogwaard!gen ont
vangen. De Spaansche pers b<_
Pichon hartelijk en verwacht van zijn
komst voor den gang van zaken
Marokko gewichtige dingen. Verder
sprak Pichon ook Maura, den eersten
minister van Spanje, en Dinsdag zou
hij bij koning Alfonso komen.
UIT MAROKKO.
Te Parijs is een belangrijk telegram
ontvangen van generaal Liaurtey,
waarin deze d'e militaire operaties te
gen de Beni-Snassen voor geëindigd
verklaart. Generaal Liaufey geeft in
zijn telegram een tot in bijzonderhe
den gaande opsomming van de maat
regelen, welke zullen noodig zijn om
te komen tot een organisatie van de
politie in het gebied, waar de vij an
delij kheden hebben plaats gehad. De
generaal acht het en dat onmiddel
lijk noodzakelijk, het effectief van
de troepenmacht te velde aanzienlijk
te verminderen ten bewijze, dat de mi
litaire operaties werkelijk beëindigd
zijn. Een deel der troepen te velde zou
naar de eigen garnizoenen kunnen te-
rugkeeren.
Buitenlandsch Overzicht
HET POLITIEKE PROCES IN
bijna voortdurend veel te sterk'....
ien verder: „en. wat de uitvoerenden
op hert toon,eel betreft, voor zoover
wij ze konden hooren of zien leken zij
de inzendster juist .is, als zou de allen, zich flink in hunne meerendeefls
•slechte opkomst van,' 't publiek niet te zeör ondankbare rollen te hebben in-
wüjttenj zajn aan dien directeur en de gewerkt. Alleen, de Herodes van Sgr.
Uitvoerenden van de opera zelf. I Martinez Batta scheen mij met zijn
In "t algemeen mogen, we zeggen, j drukke, korte, jongensachtige geba-
dat de leiding van een opera hooge ren de alleronwa arschijtnlijkste te-
«Sschen stelt. De voorstellingen kun- trarch van Gal ilea, dien men zich
mSen dan alleen goed zijn, wanneer j denken kan."
aanwezig zijn: goede solisten voor j
ialle belangrijk© partijen,, een goed D1 de courant van 30 Dec. komt
orkest, een goed koor, benevens goed °-a- het volgende voor over II Batis-
deoor en goede costumes. Zijn die ^a: „Tenmunstie ik kan niet gelooven,
belde laatste zaken misschien in ons dat het wierk zelf en nog minder de
land:, waar men niet veeteiscihend op
dlat struk is of mag zijmi, van, onder
geschikt beJanig, de. drie eerste facto
ren: solisten, koor en orkest moeten
opvoering daarvan de toeschouwers
en hoorders werkelijk in geestdrift
Iheeft gebracht Ja, de Uitvoering liet
veel 'te wenschen over. De koren ston-
goed zijn, anders is er van. een ais den dikwijls op zeer gespannen voet
geheel, goede voorstelling natuurlijk. m|et den diapason en het orkest was
geen sprake. Maar daarmee is de dlun".
operadirecti© nog niet gereedL Zij be- j Daarna volgt laf aan Signor Nico-
hoort ook precies te wieten, hoever j tetti en Signora Eüse Tromben, maar
hert kunnen van' hare artisten' gaat, i vervolgens: Siignora 'Paganalli heeft
dat wil zeggen vooral aan de solisten 'e'eu mooi en bijzonder kraahtlg ge-
geen werk opdragen, dat ligt bui- 'luid, maar heliaas zong zij herbaal-
ten den ki'ing van, hunne neiging en
temperament.
Als men mij zegt, dat die eischen
hoog zijn, dan geef ik dat onvoor
waardelijk toe. Het beroep van ope-
cardiirecteur in, een klein land, dus
«set een beperkt publiek, zooals in ons
land: het geval is, moet dan ook geen
onvermengde vreugde wezen.
■Maar daar wöj niet fce schrijven heb
ben over die zorgen, en bezwaren van
'dleizieai fumdtiionarts, is op dit oogen-
hllifc voor ons de vraag: Beantwoordt
de It.alaansch.e opera in hare tegien-
.wiootrtdige saimienisteflJliing indendaad'
aian de hierboven' genoemdie eisdhen?
Het antwoord daarop wtil dik over-
teten aan, onzen medewerker voor
huiziek, den, hieer Philip Loots. En ik
ban dat met des te grooter gerust
heid doen, omdat de heer Loots, zoo-
flls iedereen weet, die zijne critieken
in dit blad. volgt, van nature tot
aachrte beoordeehng geneigd is en al
lerminst gelijkt op die critici, wier
welbehagen het schijnt te zijn, stuk
en uitvoerders als 't ware te verscheu
ren. De heer Loots vól ik maar zeg
gen, hoewel de hoogte die ware kunst
bereiken moet niet uit het oog ver
liezende, houdt ten allen tijde reke
ning met de bezwaren die de kunste-
dvlijk 'tegen den toon aan. De Hero
des van Signor Ugo Canetti impo
neerde ons als persoon te weinig en
vibreerde als zanger te veel en den
vertolker van de Christus-nol ontbrak
het ongeveer aan alles wat hier ge-
ëoischt moet werden."
Hert laatste verslag dateert van 6
Januari en betreft de voorstelling
van T r avi a.tiai, waaifvam de heer
Loots alleen het laatste bedrijf kon
bijwonen, dart 'hij hacgsrt verdienste
lijk noemt.
Tot zoover wat de heer Loots op die
uitvoeringen aan te merken had'. Het
dis, men ziert het, niiet gering. Ik kun
er aan toevoegen, dat in een Fauist-
©pvoering, waarvan ,ik destijds een
berridht in de courant gaf, veel werd
gecoupeerd', tot 'zelfs de climax aan
hert slot dat Margaxertha. slecht ge
disponeerd was en Faust voortdu
rend te laag zong.
Als ik een conclusie ullt dit alles
mag trekken, zou het deze zijn, dat
koor en orkest verbetering behoeven,
de rolverdeeiing met grooter zorg be
hoort te geschieden, nr'et moet wor
den geofferd aan de waan van den
Terwijl liberale bladen en personen
o.a. Golowin, voorzitter der tweede
Doema de veroordeelden in het pro
ces der 169 gelukwenschen met de
j moreele overwinning door hen
baald, en ook Stachowitsj een tele
gram heeft gezonden aan de „leden
der onvergetelijke eerste Doema, de
edele en kloeke strijders voor de noo-
den van het Russische Volk", in welk
telegram hij de overtuiging uitspreekt
dat "het volk zijn eerste Doema niet
zal veigeten, spuwt het orgaan van
de echte Russen, de beruchte „Roess-
koje Znamja" vuur en vlam, aldus op
nieuw bewijzend, dat inderdaad de
veroordeelden de overwinnaars zijn.
Het blad noemt de onderteekenaren
van het Wiborgsche manifest bandie
ten, en meent dat hun leMeirs des
doods schuldig waren, zij hadden im
mers gepoogd ,de bestaande orde om
ver te wierpen.
Uit het feit, dat zij vrij uitgaan,
moeit men wel concludeeren predikt
gerust revolutie, verzet u tegen het
gezag, dat mag in Rujslamd aldus het
orgaan, der ordelievende zwarte beu-
den
EENE NIEUWE CAMPAGNE
TEGEN STOLYPIN.
De ,Times"-correspondent te Sint
Petersburg meldt, dat de gouverneur-
generaal van Moskou alle joden uit
die stad wil verjagen, maar dat Sto
lvpin er tegen is. Stoiypin, zoo mern
diezelfde correspondent op, is velen E
liberaal naar den zin. Het „Nowoj
Wremja" gaat in de laaie ld ciagei.
heftig tegen hem te keer.
TER DOOD VEROORDEELD.
Uitspraak is gedaan in hert proces
tegen de arbeiders, die eenige maan
den geleden de beide Petersburgsehe
ingenieurs Bens en Nij berg ver
moordden. Twee arbeider^ werden ter
dood veroordeeld, terwijl de derd
Werd vrijgesproken'.
ADMIRAAL NEBOGATOF.
Het heet, dat admiraal Nebagatof,
die indertijd wegens de nederlaag bij
Tsoesjima tot tien jaren opsluiting in
de Peter en Paulus-vesting veroor
deeld Werd, e rstdaags begenadigd zal
worden.
ARM FINLAND.
Het voortdurend zenden van troe
pen naar Finland heeft al geruim en
tijd de aandacht getrokken en men
heeft er allerlei uitleggingen aan ge
geven. O.a. werd de meening geop
perd. dat er een staatsgreep op UI
■was. Van. officieele zijde heeft men in
middels gelijk men zich herinneren
Stadsnieuws
Brood; en. Ko-ffie.
Deelnemers waren heden: 684 kin
deren en 219 volwassenen.
Ingekomen gelden:
Bij, dien heer H. London:
Locomotief poetsers 2.27^, stefl-
plaats I, II en IH, tendJemw erkers C.
W. P., H. S .M., 13.50.
Bij' den Heer W. B. Guskens, Za
del- en zeilmakerij C. W. P. H. S. M.
2.55, werklieden H. S. M. letters
K. K. B .C. f 2.70, een speelpotje
f 2.50.
Bij den heer M. van Ommeren: van
eetn verjaarpartijtje 2.78.
Bij den Heer H. van Niel Hz. pen
ningmeester, ketelmakerij C. W. P.
II. S. M., f 5.23, Oude smederij C .W.
P. H. S. M.,/3.374, Dam: B. y, L, 250
kilo kropbrood.
BEROEPSKEUZE EN
BEROEPSRUIL.
Onlanlgs hebben wij uitvoerige me-
dedeelingen gedaan over de oprich
ting van een nieuwe vereeniging tot
bevordering van beroepskeuze en be-
roepsruil uit een hygiënisch oogpunt.
Thans kunnen wij mededeel en, dat
het voorloopig secretariaat is geves
tigd bij Mei. M. E. M. Havelaar, Zijl-
singel 2 en dat d'e raad van advies
is samengesteld uit de navolgende
ingezetenen.
W. van Amstel Wzn., G. P. J. Bec-
cari, Ds. Barbas Joh. -de Breuk, Mr.
W. Cn'oop Koop mans, Mej. L. A. C.
de CLercg v. Weel, Mr. P. Dozij, Dr.
Fyan, arts, L. W. Havelaar, Dr. C.
A. J. Krol. arts, E. II. Krelage, W. A
J. v. d. Kamp. P. H. v. d. Leij, Mr.
J. W. Losecaat Vermeer, C. G. Loo-
meijer, J. Merens, Mr. A. A. v. d.
Mersch, Mr. W. T. Pahud de Mor-
tange, Mr. C. Pijnacker Hordijk, K.
J. Razelius. E. Verwaal, Herman J.
de Vries, Dr. Wolff, W. L. Schram,
Jhr. Mr. F. W. v. Sty rum, Ds. Van
Leeuwen, Bloemendaal.
TOONKUNST.
Een monument vnn orkestreer-
kunst. izou „La Damnation de Faust"
van iBeriioz' wel melt recht mggetn ge
noemd worden. Want welke andere
goede, mooie en groote eigenschap
pen deze ontzagwekkende toonschep-
ping ook overigens moge vertoonen,
altijd -weêr blijft onze bewondering
staan bij de daarin tentoongespreide
ongeëvenaarde kunst van kleuren,
karakteriseeren en typeeren door in-
strumemtge] uidenEn het is dan ook
waarsctiijnliik op de eerste plaats toe
te schrijven aan zijn onuitputtelijke
vindingsgave. zijn weelderige ver
beeldingskracht en zijn uiterst fijn
gevoel Voor klankwertóngen, dart de
groote Fransche meester de macht
bezit zijn hoorders uien aanéén on
der de betoovering van zijn muziek
te houden. Maar toch, ook aan hem
wiens oor minder ontvankelijk mocht
zijn voor het heerlijk, duizendvoudig
wisselend klankcoloriet in die gewel
dige ,,Damnation"-partituurJ biedt zij
muzrtkale schoonheden ito ovex*vk>ed.
Ja, er zou bezwaarlijk één rtafreeJ on
der helt twintigtal zijn 'aan te wij zien,
dat niet. buiten de orkestratie om
zijn bijzondere aanrtTekkelijMieiM
heeft Hier is het denk b.v. aan het
zangrijke hoofdthema van de eerste
Faust-scène de prachtige welving
der melodische lijn daar het pittige
en frissche de rhythmiek, zooals o.
in de Ronde des Paysans" weer
ergens anders het meesterschap over
techniek en vorm, waarvan de schit
terende „Marche Hongboise" en die
gecombineerde soldaten- en studen
tenkoren fmet dien overweldigenden
climax) heerlijke voorbeelden geven.
En waar het gaat om warmte en in
nigheid van expressie, daar heeft
men zich maar de latere scènes van
Faust en Marguerite ito de herinne
ring terug te roepen. Voor letterlijk
iedere gemoedsstemming, voor elke
situatie vindt Berlioz in dit werk de
rechte uitdrukking. Als Méphisto ons
zijn lied .,une puce gentille" voor
zingt volgen we met miert minder be
langstelling dé geestig-illustratieve
begeleiding van het strijkorkest, dan
we later in het „Pandoemoniium"
met bewonderend ontzag luisteren
naar de schrikwekkende geluiden, die
de meester uit zijn orkest weert te
voorschijn te roepen. Maar 200 zou
den we ongemerkt weer verzeild ra
ken 00 het gebied der instrumentatie.
Nu. het is ook eigenlijk niet goed mo
gelijk over Berlioz' werk te spreken
zonder daarbij altijd weêr te denken
aan de coloristisdhe eigenschappen
daarvan. Het ligt daarom ook voor
de hand bij de bespreking der uitvoe
ring als zoodanig het eerst melding
te maken van het orkestrale gedeel
te. dat aan het Utrechtsch Stedelijk
Orkest was toevertrouwd. Het moet
gezegd worden, dat deze corporatie
het vertrouwen in haar capaciteit en
toewijding allerminst heeft be
schaamd. Een nog voller bezetting
van het strijkkwintet ware zeker aan
de verhoud:ng tot de houten en ko
peren blaasinstrumenten rtem goede
gekomen, maar toch bleef ook in
het machtigste fortissimo de klank
van liet geheel warm en edeL
De solisten alt, Emgelsche hoorn
en cornet verdienen een extra com
pliment. Ook de fluitisten en hobo-
isten mogen wel afzonderlijk ge
noemd wordan voor hun voortreffe
lijk werk in het „Menuet dies follets".
Maar ik mag niet te uitvoerig wor
den, en bepaal mij daarom tot een
kort maar welgemeend woord van
hulde aan de Utrechtsche kunste
naars voor het hoogst belangrijke
aandeel, dlat zij tot het algemeen wel
slagen van deze uitvoering hebben bij
gedragen.
Ook de keuze der solisten bleek een
zeer gelukkige. Allereerst zij genoemd
do heer Jean Redèr van Parijs, die op
volstrekt meesterlijke wijze de Mé-
phisto-partij zong. Zijn mooi bariton
geluid was op zichzelf al een weldaad
voor het oor, maar de belangrijkheid
van zijn prestatie lag toch voorname
lijk in zijn hoogst karaktervolle voor-
draohit.
Een hartelijk bravo voor deizen uitr
nemenden Mephisto-zanger
De niet, minder zware Faust-partij
vond mede een zeer goeden vertolker
inden Bloemendaalscbeu tenorzanger
den heer Jac. van Kempen. Zijn week
omvangrijk geluid, zijn uitrnun-
GERMAINE SCHNITZER.
Over deze pianiste/ die zich Vrij
dagavond' op die séance van. den heer
Steenman zal laten hooren, schrijft
de New-York Tribune:
Zij is zondler twijfel die grootste
pianiste, die wij hier sedert Carreno
gehoord hebben'. Er zijn verschillen- i
de oogenblikken in baar meesterlijk? terdo zangtechniek en zijn muzikali-
kunst, die zelfs Carreno's spel in haar teït deden hem alle middelen aan de
jaren overtreffen.
Goed afgeloopen.
Hedenmiddag 12 uur schrikte op de
Kampervest een paard voor een auto.
Hoewel een botsing plaats had, liep
alles goed af daar de auto spoedig
stopte.
Pensioen.
Aan den heer W. Visser, leeraar 1 het laatste gedeelte van haar partij
aan de H. B. S. met 5-j. cursus, is de Romance, aan het begin van
een pensioen van f 934 verleend. het vierde deel, niet geheel voldaan
hand om zijn taak met volledig sue-
cès te volvoeren.
Mejuffrouw .T. van Linden v. d.
Heuvell, die de Marguérit© zong, '6,
zooals we sedert lang weten, een zeer
muzikale en intelligente zangeres, en
dank zij aan deze eigenschappen, heeft
zij ons ook nu weêr veel doen genie
ten. Nochtans, met volle erkenning
van wat er goeds en moois was in haar
voordracht, kan ik mij, althans over
verklaren. De innerlijke onrust en de
diepe melancholie, die hier tort uit
drukking moeten komen, waren meer;
begrepen dan gevoeld, en dit wreekte
zich natuurlijk op de voordracht, die
•nu iets gewilds en bestudeerd» kreeg.
Voor haar eerste scène daarentegen
en ook voor haar voortroffelijken
samenzang met Faust verdient de
bggjaafde zangeres veel lof.
Het kleine partijtje van Brendèr
eindelijk werd ondanks zijn rhyth-
mische bezwaren door den heer W.
Robert Jr. correct en flink gezongen.
Het koor maakte zich vooral wat
bet mannelijk gedeelte aangaat
recht verdienstelijk. De koren van sol
daten, studienten, drinkers, demonen
enz. klonken forsch en frisch. Zij be-
houren zeker niet tot de minst ge
slaagde gedeelten der uitvoering. Dat
de dames-koristen hier eeirst op de
tweede plaats genoemd worden, ligt
volstrekt niet aan de minderwaardig
heid van haar werk, maar aan den
betrekkelijk geringen omvang daar
van. Aan hare toewijdingsvohe mede
werking danken wij de aangename
herinnering aan drie der bevalligs!©
nummers uit de partitie „Ronde de
Pay san©", „Ghoeur de Gnomes ert d©
Sylphes" en hert .slotkoor „De Ciel".
Oyer een paar kleine ongelukjes,
van geen noemenswaardige stoornis
voor liet geheel, spreek ik met. Zij
zijn bij moeilijkheden, als hier voor
kwamen, nagenoeg onvermijdelijk.
Liever edndig ik daarom mijn verslag
met een hartelijken gelukwensch aan
he' bestuur onzer Toonkunst-afdee-
ling, en bijzonder aan den talen tv el
len en oibdernemenden directeur, den
heer W. Robert, met deze zeer belang
rijke en welgeslaagde uitvoering.
PHILIP LOOTS.
MAAN DELI JKSCH OVERZICHT,
van de Vereetniguig „Weldadigheid!
Naar Vermogen".
Voor behoeftigen werd toegestaan
in de maanden November en Decern?
bei'brood en levensmiddelen
ƒ541.611/2. brandstoffen 163.24, lig»-
gang- en kleedingstukken f 32.45, in
geld ƒ1137.82; totaal 1875.12 1/2.
PRIJSVRAAG TEYLER.
Teyler's Godgeleerd Genootschap
heeft een antwoord ontvangen op de
uitgeschreven prijsvraag Wat blijkt
uit de geschriften van Erasmus aan
gaande ziine godsdienstige denkbeel
den en zijn godsdienstig gemoedsbe
staan
De in het Nederlandsch geschreven
verhandeling heeft tot motto:
Valt den boom ten eersten Slojch
nyet.
Da ervan is clein swaricheit,
Hij en crroyt op enen dach nyet,
Die volhert en wint den strijk
(Mey-liek)
HAARL. ARBEIDERS-
SECRETARIAAT.
Het H. A S. hield Maandag een
ledenvergadering, waarin besloten
werd een verzoek te zenden aan den
gemeenteraad, om in de politieveror
dening een bepaling op te nemen,
waarin verboden wordt jeugdige per
sonen beneden een bepaalden leeftijd
bespannen of handwagens te doen
vervoeren.
Besprekingen omtrent de ,tte voeren
propaganda droegen het karakter
van een weer frisch opleven van het
organiBatieleven.
Tot bestuursleden werden gekozen
.Tac. v. d. Gevel, J. H. Loman en J.
A. Nieman.
STEMMING VOOR DEN
GEMEENTERAAD.
De Burgemeester maakt bekend,
dat op Woensdag 15 Jan. 1908 eene
stemming zal plaats hebben ter be
noeming van een lid van den Ge
meenteraad voor het tweede kiesdis
trict (vacature Mr. C. M. Rasch), en
wel uit de navolgende randidaten
J F. Huiswil, J. Joosten en M. van
Ommeren.
(voor de vacature Mr. Th. de Haan
Hugenholtz) uit de candidaten A
Kaptein en E. H. Kredage, (voor de
vacature Mr. F. A. Bijvoet) uit da
candidaten G. H. van DaaLenMr.
W. A. J. M. Smirt en Mr. P. Tjeeuk
Willink.
De stembureaux geopend van
8 tot 5 uur zullen zitting houden N
dat in het stemdistrict A (hoofd-
stembureau)in het schoolgebouw
aan de Nassaulaan
dat in het stemdi strict B In het
schoolgebouw aan de Friesehe Var
kenmarkt (thans le Tusschenschool).
G e v. Voorw.
Een portemonnaie met geld to een
winkel achtergelaten, twee armban
den. een lorgnet, een portemonnaie
met geld. een slinger van een pen
dule, een roeiboot met vischkaar,
een portemonnaie met geld en een
kwitantie, een gummispons, eenige
boord on en manchetten, een over
schoen, drie schoppen.