Stadsnieuws Uit de Omsirekee Binnenland tn do buitenlucht! Dat te te veel voor de eetrzame bestuurders, dat lid is een lijntrekker van de ergste soort, die zijn dokter bedriegt en die dokter, nou! Spoedig daarop doet ar een de ontdekking dat do patient bij den dok ter aan huls komt, en dan is 't heel©- anaal mis. 't Is nu een uitgemaakte zaak dat de dokter te lui is om te loopen. Aan deze kwestie is een keerzijde, Wanneer de vereen igingen geen con- tröle hielden op de wandelaars dan was er een ruim veld voor simulatie en aggravatie. De dokter zou vele patiënten hebben die dan maar slecht vooruitgingen, wat da medicij nen verbeterden werd met moedwil door den patient op andere wijze ver knoeid. Het teekeaen der wandel- hrieljes moet dus blijven bestaan in ft belang van ondersteuningsfond sen, zoowel als ia 't belaag der ge- neesheeren en de fondsen ter ver strekking der geneeskundige hulp, doch de dokter moet de volle beslis sing hebben over den patient, ook over den wandeitijd, ook over de vraag ol hij bulten de stad mag. De baudteekening van den ziekenbezoe ker is volstrekt niet noodlg op de wandelkaart, daar zij feitelijk een genadige toestemming is aan den 'sdokter om aan den patiënt bet wan delen voor te schrijven. In beide gevallen, zoowel het „onge steld" en „hersteld" melden, als in het verstrekken van wandeibewijzen is het reeds wensehelijk, dat een uni form-model wordt ingevoerd, '4 zij dat de Geneeskundige Kring uit aan geeft, 't zij dat de vereenigde zieken fondsen dit doen. Voor het „onge steld" formulier, zou dan aan de achterzijde gelegenheid moeten zijn om 'do controleerende ziekenbezoeker ite Laten af toe kenen (datum en voor letters) zijn bezoek, is de patient her steld, de dokter zet aan den onderkant dor voorzijde even zijn naam en de yereeniging heeft op één stukje pa pier de geheele geschiedenis van den >patlent. In verband hiermede kan nog ge meld worden, dat de Genee3k. Kring reeds tot invoering van uniform-zie- kenhriefjes, in den geest als bovenbe doeld, heeft besloten. Domela Nieuwenhuis contra Dr. De Hartos. We hebben ai een paar dagen gele den gemeld, welk een groote belang stelling er in de stad bestond voor het debat, dat gisteravond in de Sociëteit „Vereeniging" werd gehouden tus- scben Dr. A. H. de Hartog, predikant te Heemstede, en met begin Februari als predikant bij de Ned. Herv. Ge- fcneente te Haarlem beroepen, en den heer F. Domeia Nieuwenhuis, uit Hil versum, tien zeer bekenden leider der Anarchisten. Zondag reeds was de groote zaal van de Vereeniging uitverkocht, en gisteravond kwamen er nog bonder, den voor het gebouw, die geweigerd moesten worden. Zelfs zooveel had loten er voor over, deze bijeenkomst bij te wonen, dat sommige bezitters van dubbeltjeskaarten deze voor één gulden van de hand deden, aldus deelde men ons mee. Die ongewone belangstelling spie gelde zich ook af in het groot getal politiemannen, dat de zaal bewaakte. Onder leiding van den hoofdinspec teur, den heer J. A. J. Nolthenius, waren een aantal inspecteurs, ad junct-inspecteurs en politieagenten aanwezig. Buiten stonden ze, bewaak ten de controle, stonden in de vesti bule en hadden in de zaal en op de galerij post gevat. Binnen was 't al om acht uur zeer vol. De zaal zag je als eenige langge rekte rechthoeken vol menschen, die er schouder aan schouder neerzaten en de galerij hoven gaf een a/mphi- theatersgewijs gelegd vlak van men schen hoofden te zien. Zelfs op het tooneel zaten eenige rijen belangstel lenden In een halven boog achter de bestuurstafel. En de pers was hier mede zeer sterk vertegenwoordigd. Behalve de Haarlemsche collega's waren nog een aantal verslaggevers van socialistische organen aanwezig. Buitendien maakten eenige stenogra fen verslag. De heer Domela Nieuwenhuis, de altijd jeugdige grijsaard, wiens jong- kleédend colbertje zulk een eigenaar dige tegenstelling vormt met z'n vol- grijs bebaard gezicht, was reeds lang voor het aanvangsuur der vergade ring aanwezig. Garuimen tijd onder hield hij zich met geestverwanten. Te half negen trad Dr. De Hartog ;met z'n familie, voorafgegaan door een der bestuursleden van de vereeni- ging „De Dageraad", die deze bijeen komst had georganiseerd, door de dichte menschGiirijen binnen. De ge il eole zaal rees op om den spreker te zien. Dr. De Hartog is een man van zeer kloeke gestalte, waar de zware denkerskop donker-stroef bo venuit is. Achter de groene tafel even een vriendschappelijk handdrukje en een paar welwillende woorden tus schen de sprekers van den avond. Dan neemt de heer D. Hagtingius, voorzitter van de vereeniging „Do Dageraad", het woord, om het doel dezer bijeenkomst uiteen te zetten. „De Godsdienst gehandhaafd door de wetenschap". Die stelling zal Dr. Do Hartog verdedigen. Daarvoor was hem drie kwartier toegestaan. De heer Domela Nieuwenhuis zou dan ©ven- veel tijd krijgen voor zijn bestrijding, waarop dan den beiden sprekers nog eenige tijd voor de repliek zou blij ven. Hierop gaf spreker het woord aan Dr. DE HARTOG. In de eivolle zaal, waar wel een 1300 menschen aanwezig waren, legde zich dadelijk het geroes en begon Dr. <De Hartog onder groote aandacht van do aanwezigen zijn rede. De spreker, die in de wijsgeerig-wetenschappelij- ke kringen een zeer bekenden naam heeft verworven, ontwikkelde een «liep-opgezet filosofisch betoog om zijn stelling te verdedigen.- In don aanvang vrij kalm van gebaar en zegging, Met Dr. De Hartog zich, naar zijn betoog voortschreed, rueex en meer gaan en werden gestes en dictie zeer expressief, vooraf in zijn slot- pre oratie. Dr. DE HARTOG, zijn rede aanvan gende, herinnerd© aan het woord van Schopenhauer „Wat het hart niet wil, «I&t laat het hoofd niet binnen" en merkte op, dat men hier bijeengeko men was om te leeren en zich te laten overtuigen. Als vrijdenkers in den echten zin van het woord moet men den moed hebben om, wordt men hier overtuigd, van zijn dwaling, dat te er kennen. Zuivere natuurdaenaars zijn slechts de dieren, heeft Hegel gezegd, maar de mensch is de denker, die zich uit heft boven de natuur. „Antropos" heette de mensch bij de Grieken, d. w. z. de op zijn achterste beenen staande, dus met het hoofd rechtop. Ook ligt in het woord „mensch" het begrip denken. Do mensch is een denker, hij ont dekt overal de wetten, waaraan hij zich onderwerptaan orde, regel, lo gica. En door de wet vindt hij do we tenschap, die hem leert de algemeen© wet. Wülekeur en wetenschap sluiten elkaar uit. Wetenschap, al ia het ma terialistische wetenschap veronder stelt wetten den mensch opgedron gen van buiten af. Wetenschap als we tenschap sluit het toeval uit. Geen we tenschappelijk mensch kan het toe val dulden. Haeckel schreef in zijn WeltréthselIeder verschijnsel heeft zijn oorzaak. De wetenschap is de taak van den mensch, die nadenkt, wat hem wordt opgedrongen van bui tenaf. Spreker heeft zich voorgesteld een zware taak met het volk aan te gaan. Hij beschouwt de natuurweten schap. In de laatste vijftig jaren is opgekomen, maar weer gestorven en begravenhet materialisme, dat leerde, dat de wereld buiten den mensch bestaat uit atomen, die zich weer groepeeren tot den mensch. Als de atomen weg zijn, ls de mensch weg, zijn gedachten, zijn idealen, al les is weg. De mensch is niet» dan een muggendans der atomen. Zijn godsdienst, zijn zedelij khe'd zijn slechts een begeleidend verschijnsel de stof is het eerste. Dat materialisme ls de kinderTijkste, naïefste levensbe schouwing. Het is niet nieuwai zoo oud als de zinnelijkheid. Daarom is het zoo naïef, wijl het bij 't zinnelijke blijft staan. Demokritos, de Griek, leerde, dat het heelal was een regen van stof. Daartegen nam Plato het op. Spreker ging thans na of het materialisme een houdbare levensbeschouwing is. Neon, concludeerde spreker. Een mensch kent geen stof. Hij heeft alleen ge waarwordingen, een zieievoorstelling. Hij heeft enkel een voorstellingswe reld. Als er stof is, dan moet dat be wezen worden. Von Hartmann heeft boekdeelen noo'dig gehad om ft be staan der stof wetenschappelijk aan te toonen. Als men eens aanneemt, dat er stof is buiten de voorstellings wereld om, dan vraagt spr. Wat is stof Beweging I moet 'i antwoord zijn. Maar wat ontstaat er uit die be weging van moleculen Bewustzijn I Doch ais men kleuren ziet en klanken hoort, heeft men toch wel iets an ders dan in-beweging-zijnde stof. Dit een boek wat lompen met drukinkt komt een zee van gedachten. Onder de moderne natuuronderzoekers wint het parallelisme meer en meer veld. Zij meenen daarmee, dat er twee ver schijnselen aan elke zaak waarneem baar zijn de beweging, d. i. dus de stof, en het bewustzijn. Doch ook dit geeft spreker cadeau. En hij vraagt dan verder: Wat is beweging? Kracht! zal ft antwoord moeten luiden. Wat is nu kracht Een geestelijk ding, dus geestkracht. Daarom neemt de dyna mische stofbeschouwing meer en meer In aanzien toe tegenover de Büchner- sche beschouwing, die alleen „stof' erkent. De dynamische beschouwing laat de „stof" op den achtergrond gaan en zet de beweging op den voor grond. Denken en wil is .beweging, kracht. Von Hartmann heeft gezegd, dat men nimmer tot het bestaan der kracht ln de natuur kon komen, zon der dat in de ziel iets dergelijks is voorgedacht. Dit kan men vinden in de „Philosophie des Unbewussten". De tweede zijde van het vraagstuk is orde. Want de atomen ordenen zich naar bepaalde wijze. Als dit niet waar was, bestond er geen scheikun de. En ook de mechanica pleit voor 't bestaan van orde. Als de wereld is een knekelhuis van doode stof, dan zijn daar kracht en orde, dus wil en gedachte. De mensch is boven de stof gesteld. De ganscbe wereld is onbewuste wil. Daarna betoogde spreker, dat Büchner uit den tijd is. Bölsche, Von Hartmaan zijn de mannen van onze dagen. Bölsche zegt uit de natuur is de mensch opgewekt. De natuur is dus de mensch in de wieg. De mensch ziet de stoffelijke wereld als een slagveld voor zijn voeten. Op dat slagveld komt eerst de kunstenaar die zegt de wereld is alles wat de mensch dicht en schept. De wereld is wat de dronken wereldgod in een roes van schoonheid om zich hebben wil, zegt Nietzsche. Schoonheid is het wereld- doel van den artist, meer dan de stof. Maar d>an komt de stof, die het ver eeuwigde door de schoonheid ver nielt. Daarom zeggen anderen zede lijkheid. is doel. Aan de binnenzijde is do wereld bewogen door de hoogere wereldorde van de zedelijkheid. Wie do zedelijkheid ontdekt maakt breuk met zijn persoonlijk begeeren. Een dier volgt zijn Instinct, maar een man die de zedelijkheid ontdekte, durft de hreuk aan met de natuur. Fichte zeide in zijn latere levenspe riode: God heeft een eigen zijn. Alle groote denkers hebben ten slotte bij alle verdeeldheid alle gebrokenheid moeten erkennen een eenheid Ln de wereld, een god als wereldgeestelijke kracht. Alle groote denkers drijven ons aan om religieus te zijn. Het ge loof wordt niet opgeheven door de wetenschap, maar t geloof is So een heid, die de wetenschap naspeurt. Zoo komt men ran de staf tot de schoonheid, ran de schoonheid tot d© zedelijkheid, van do zedelijkheid tot de filosofie ea van do filosofie tot dse religie. Do wetenschap ia de kroon ma hei geloof. Mei dec heiden Empodotóes roept spreker; He; oneindig al is God! De priesters hebben den gods dienst niet uitgevonden. Weni waar om hebben dezen dan de dieren niet tot godsdienst kunnen brengen, Hoe hooger hei schepsel, oklus besluit spreker, hoe me&r smart. Heeft een dier rimpels ln het hoofd en tranen ln ft oog? En God ls de hoogste smart. Hij Ls gezonken in den dood, hij heeft zich gespleten in ato men, hij Ls hl ons bezig mensch te worden, God is de hoogste kruisdrager. Wia eerlijk wil sdjn, moet met God het wereldkruls opne men. In den moeïïfjksten tijd van srijn le ven heeft God spreker gezegd, toen hij stond aan den voed van den berg der geschapenheid: „Wat wilt ge?" Toen heeft spreker gezegd: „Ik zal van u eijnl" Zoo is de mensch offer. Ntet moet hij alles om zich aanne men als offer; maar tel? moet hij of fer zijn. Want Jezus heeft gezegd-. „Geef u zelf! Wie staat in het offer van God en de menschen, hij ontdekt een hoogere wereld, waarin hij schiet op den vleugel der weten schap in Gods kracht. Een aanhoudend applaus weer klonk na de redevoering. DOMELA NIEUWENHUIS' ANTw WOORD. De heer Domela Nieuwenhuis be trad thans het spreekgestoelte om zijn tegen-rede te houden. Hij ontwik kelde niet zoozeer een stelsel, gelijk Dr. De Hartog, doch richtte hier en daar een aanval op zijns tegenstan d-ars betoog; vooral om aan te toonen, dat z. 1. het materialisme niet vernie tigd was. In zeer kalme bewoordingen zonder een enkel spoor van opwinding of hartstocht zeide deze spreker wat hij te zeggen had De heer DOMELA NIEUWENHUIS heeft gevreesd, dat een dergelijk de bat zich zou verliezen in algemeen heden. Spreker houdt zich liever op den grond der werkelijkheid. Daar om vangt spreker aan met hei geven van-eenige bepalingen. Wait is geloof, en wat is wetenschap? Het onderwerp van do wetenschap is het kenbare; het onderwerp van het geloof is het onkenbare, aldus zegt spreker met Paus Pius X. De woten- schap bepaalt zich tot de verschijn selen, het geloof bepaalt zich tot het Goddelijke. Zij kunnen dus niet met elkaar in botsing komen. Het orgaan van het denken is de rede, dat van den godsdienst het geloof. Met Tertul- Mam us zegt spreker, Dr. De Hartog weea er reeds op Ik geloof, omdat het ongerijmd is. Wanneer het niet ongerijmd was, zou men het kunnen weten, nu moet men ft laten bij ge loof. Zooals Dr. De Hartog het onder werp behandelde komt men niet ver der. Men heeft van hem meer ge hoord een betoog tegen het materia lisme dan ovetr de handhaving van den godsdienst door de wetenschap. Volgens spreker is het Materialis me nog niet gestorven en begraven als Dr. De Hartog constat eerde. Men zal het nooit wegkrijgen, want men moet met het begin beginnen en dat is stof. Als gewaarworden een ziele- verschijnsel is, dan moet er toch stof zijn om gewaar te worden. Haeckel zeide o.a: Ons monisme is niet gelijk aan het theoretisch mate rialisme, met Goethe nemen wij aan, dat er geen geest zonder stof is en geen stof zonder geest. Dus neemt men aan de leer van S-pinoza. Eem immanente eigenschap van de stof is de kracht. Is er gedachte zonder stof? Neen: de stof kan niet afgeschei den worden van de gedachte, want dan zou men een onstoffelijke wereld aannemen en die ligt buiten het be reik der wetenschap, die zich aMeen bezig houdt met het waarneembare. Spreker neemt aan, dat de stof er is en dat daarin de kracht, de beweging schuilt. Merkwaardig ia, dat de weten schappelijke menschen zich verre van den godsdienst houden of dit slechts als een aanhangsel beschouwen. En bij dat aanhangel laten zij de we tenschap buiten. Men moot öf de causaliteit aanne men öf het toeval. Het toeval verwer pen de geloovigen. Maar dan moeten zij de causaliteit aannemen, dus ook de causaliteit van God. Een oorzaak- looze God is niet bestaanbaar. In twee duizend jaren heeft de wetenschap zich uitgebreid ten koste van het ge loof. Men heeft thans van. vele din gen de oorzaak ontdekt. De geloovige kan niet alles verklaren, daarom voert hij alles terug tot God. Maar dan vraagt spreker weer naar de causaliteit van God. Wie staat op het standpunt van de inspiratie-leer, de openbaring, kan de wetenschap niet aanvaarden. Als Dr. De Hartog zijn tegenstanders toeroeptals gij het geloof niet aanneemt, zijt gij een golf in den oceaan, zegt spreker laten wij daarmede dan tevreden zijn, De mensch is zoo vaak geneigd, zich als het middelpunt der wereld te beschouwen, evenals de kaasmijt, die het geheele kaaspakhuis beschouwt als voor haar daar opgericht, om haar voedsel te bewaren. De kunstenaar beschouwt schoon heid als levensdoel. Goed maar wat doet hij zonder stof Die moet hij toch bewerken om schoonheid te ma ken. Zedelijkheid levensdoel Zede lijkheid en schoonheid gtum zrfeft to gen elkaar in. Wie altijd de krukken van bet loof noodig heeft, om te kunnen blij ven staan, la feitelijk een zwakke ling. Het goede is een relatief begrip. De evolutie leert, dat er geen positief goed ls. Daarom kan men de mate rialisten niet bs9chuldigen nteJt-zed©- lijk te zijn. Als Dr. De Hartog be weert, dat de denkers «ie eenheid van het wereld-gebeuren erkennen, dan ls spreker het daarmede eensmaar als Dr. Da Hartog zegt, dat die een heid God is, dan zegt spreker dat ls een sprang, welk© een salto mortals blijkt te zjjn, die geen denker zal ma ken, Ala Dr. De Hartog het geloof aan neemt als de synthese tusschen we tenschap en godsdienst, dan heeft hij gefaald In zijn bewijs. Het blijkt, dat ar twee wereldbe schouwingen zijn de godsdienstige en de ongodsdienstige, het materia lisme. Wetenschap en godsdienst heb ben niets met elkaar tie maken. Het materialisme ét ook ln den gods- dleostigen mensch, waaraan hij zich niet kan ontworstelen. Als de stof on dergaal, gaat het geestelijke onder, voor zoover het niet door de natuur gebruikt wordt voor iets anders. Naarmate de menschheid zich ver der ontwikkelen zal, zal zij zich oni worstelen aan het spiritualisme, gedwongen worden heit monisme te aanvaarden, «lat de eenheid wil. Spreker kwam eindelijk tot «ie slotsom, dat het materialisme niet lood Ls, maar den toets der weien- schap kan doorstaan. Ook deze rede werd met veab bijval begroet. Dr. DE HARTOG IN TWEEDEN TERMIJN. Dr. De Hartog dankt den heer Do mela Nieu werihuls voor zijn betoog tegen het anarchisme en tegen het ongeloof, daar hij den mensch plaatst ondier de wetmatigheid van ©en hoo ger beginsel. Het geloof is de weg naar die hoo- Sere eenheid en de wetenschap leert ien weg zien. Spreker stolt zich be schikbaar later den werkman op «3e hoogte te brengen van do weten schap onzer dagen. Spreker verklaart zichzelf nog niet zoon goed geloovige. Op zijn 18d© Jaar was hij nog materialist; hij heoft dus alles doorgemaakt. Spinoza heeft gezegd, dat God de gTond is allor dingen. Over God als oorzaak kan men nog lang praten, maar God als grond, daarover zijn de denkers het eens. Daarom kan Domeia Nieuwenhuis geen Godloo chenaar zijn. De mensch Ls geen kaasmijt en geen dier, die alles Yoor zich wil hebben, evenais «ie werkman, die zegt Had ik het kapitaal maar. Spreker beroept zich voorts op He- gel, Fichte, Schelling, Goethe voor zijn God-als-grond-idée. Ten slotte be toogt spreker, dat geloof geen kruk is. maar den menschen leert op eigen beenen te staan als een held. Eindigende zegt spreker, onder luid en langdur ig applaus der aanwe zigen, dat Domeia Nieuwenhuis meer voor zijn Levensbeschouwing heeft over gehad, dan menig Christen. Maar spreker voor zich zou zijn leven en bloed veil hebben om de heerlijk heid der religie te doen zien. (Ap plaus.) DE HEER DOMELA NIEUWENHUIS IN TWEEDEN TERMIJN. De heer Domela Nieuwenhuis, de betoogen samenvattende, zegt, dat zij het zoover eens zijn, dat de mensch is een deel van de eenheid. Maar als Dr. De Hartog zegt, die eenheid ls God, dan scheidt spr. zich van zijn tegenstander. Hij erkent, dat de vreeze des Heeren het beginsel der wijsheid is; maar voortgaande wordt het beginsel der wijsheid tot wijsneid en dan verliest men de vrees en daar mee God. Dat dr. De Hartcg op zijn achttiende jaar materialist was, be wijst nietsspreker was op zijn acht tiend© jaar een geloovige. Spluoza was pantheïst, maar leefde hij nu nog, dan zou hij atheïst zijn geweest. De materialisten hebben geen platte levensbeschouwing, dat bewijst Fer rer's geestdriftig werken. (Applaus). De heer Hagtingius dankte in een korte toespraak de sprekers en deelde mede, dat de redevoeringen in een brochure zouden bijeengevoegd wor den. De vergadering, die een zeer orde lijk verloop had het was gedurende de redevoeringen bijna muisstil in de zaal ging daarop kalm uiteen. Aan den uitgang werd gecollecteerd voor de wederoprichting der Moderne school in Spanje. BOND VAN TECHNICI. In de bovenzaal van Café Neuf hield ■de heer A. W .Weissman, architect te Amsterdam, gisteravond een lezing over oude gebouwen te Haarlem, ge volgd door een toelichting met licht beelden. Dr werd op gewezen ,diat ln onze stad oude gebouwen zijn, van wereldberoemdheid, in de eerste plaats de VleesobhaL De heer WeLss- man bepaalde zich in hoofdzaak tot werk van Lieven de Key, «lie in 1560 te Gent gebaren, in 1580 om geloofs redenen naar Engeland uitweek, zich ln 1590 te Haarlem vestigde, waar hij benoemd werd tot stadsmetselaar, en tot groote tevredenheid der vroed© vaderen werkte. De Key wordt gehou den voor den bouwmeester van ver schillende oude gebouwen, die verre zen zijn tusschen 1590 en 1627 (zijn sterfjaar) d In den tijd dat de Key in Engeland vertoefde, werd daar de klassieke stijl toegepast en zijne eerste werken in Haarlem vertoonen dien stijl dan ook. Zijn eerste werk heet de St. Jo ris of Nieuwe Doelen, waarvan aan 't tegenwoordige Proveniershuis nog eenige overblijfselen'over zijn, die wij zen op ouden luister (een gevel en ©en gedeelte der poort). Ook de Waag is nog uitgevoerd in streng klassiek ka rakter. Toen ln 1601 Haarlem's vroed schap besloot een nieuwe VleescbhaJ te laten bouwen, schijnt De Key daar voor twee <3ptwerpen vervaardigd te hebben, één naar klassieken en eén naar moderner stijl. Gekozen werd hert laatste, ©u dit schijnt D© Key aan leiding te hebben gegeven, om in het vervolg *n meer .grilligem, weeMerlgeo modernen stijl toe te passen afkomstig uit Duitschland. Ook het Oud© Man nenhuis (voormalig weeshuis) aan het Klein Heiligland, en de toren der Nieuwe Kerk, die voor ds fraaiste van «Ie Ln ons land in t begin dor 17e eeuw verrezen© doorgaat worden beschouwd ais producten van dien ge- ntalen geest van De Key. Aan de Ba- kenesserkerk en t St. Barbara-Gast- huia wordt werk van hem gevonden, terwijl zijn laatste werk is de Noor- dervleugel van ft Stadhuis, aan de Zijlstraat. D© Key onderscheidde zich door forsche pnofileecringen. Een twaalftal geveltjes dragen jaar tallen ©n worden eveneens op tijm naam gesteld, terwijl ook de over blijfselen aan de brug van het Huis te Heemstede het karakter van zijn werk dragon. Evenwel kan niet met volle zekerheid gezegd worden, welk© wer ken van hem afkomstig zijn, aange- ->n In den tijd dat hij leefde niet de gewoonte bestond, dat de bouwheer zijn naam aanbracht op zijn werk. De lichtbeelden, na-ar oude gravures, die «i© gebouwen toonden zooals ze vroe ger waren, lieten de pittorosque oude geveltjes zien, die straten er pleinen omringden. De heer Weissman ves tigde speciaal d© aandacht op de drie dakvensters aan de Vleeachhoï, waar van het middelste een unicum von schoonheid vormt. Het Stadhuis, dat bewonderd wordt, bleek lang niet meer te zijn wat het vroeger was. De heer L. H. Bo&rsnm, voorzitter van de afdeeling Haarlem dankte ten slotte den spreker namens de aanwezigen voor zijn zeer boeiende voordracht, waarin gewezen werd op veel moois, wat we onderis gewoon voorbij! oopen. Bloembollsnte ntoonstelling. Gisteren vergaderden de Staten van Zuid-Holland. Tegenover het voorstel van Ged. Staten om ƒ2500 bij te pas sen eventueel in het tekort voor de in 1910 te Haarlem te houden bloemen tentoonstelling stelden de heeren Van Meer c. s. voor, ©en bijdrage van f 4000 in het waarborgfonds to «tor- ten, waartoe met éen stem meerder heid (3736) werd besloten. HAARLEM IN DE TWEEDE KAMER. Toen we -deze week een uittreksel gaven uit hetgeen 't Analytisch Ver slag meedeelde over de H. B. S.-sub- sidie-debatten in d© Kamer, wezen we er op, dat of de Minister of de stel ler van het Analytisch Verslag een onjuistheid bad begaan bij de mee- deeling, «lat de mogelijkheid kan be staan, dat er te Heemstede een H. B. S. had gebouwd moeten worden, in-- dien de subsidie aan Haarlem niet verhoogd werd. We zijn nu in het bezit gekomen van de „Handelingen". Het stenogra fisch verslag meldt over dit deel van de rede van Minister Heemskerk: „Overigens kan men gerust zeggen, dat de door mij gevolgde weg voor Haarlem «ie oplossing van de moei lijkheid heeft gebracht Men stand da air voor deze zeer ernstige moeilijk heid, dat de gemeente ongenegen bleek op den voet, waarop men dat nog toe gedaan had, de buitenleerlin gen uit Heemstede en Ben nebroek toe te laten. Wanneer nu deze weg niet waa gevolgd, zou er gevaar ge dreigd hebben, dat die bultenleerlin- gen d8 hoogere burgerschool niét meer hadden kunnen bezoeken en het noodig was geworden, te HEEMSTE DE of BENNEBROEK een nieuwe hoogere burgerschool te stichten, ter wijl het toe hbeter is, dat die buiten leerlingen in het centrum, te Haar lem, komen. De oplossing dier moeilijkheid is door het thans gevolgde stelsel ge bracht en de omliggende gemeenten zijn, naar ik hoor, bijna alle genegen bevonden om de bijdrage te verleenen in den geest als ik meende, dat billijk was." Daaruit blijkt dus, dat het Minister Heemskerk was, die de vergissing beging. We merken tevens nog op, dat het ook niet geheel juist was, 't geen de Minister zeide over 't weige ren van leerlingen uit Heemstede en Bennebroek. Zooals onze lezers weten geldt de verhoogde schoolgeldnege- ling voor alle buiten Haarlem woon achtige leerlingen en niet alleen die uit Heemstede en Bennebroek. HEEMSTEDE. Soepkaartem- Door het Parochiaal 'Armbestuur zijn uitgereikt 170 so&pkaorten; ie der© kaart geeft recht op 20 porties soep- Hinderwet. Door B. en W. is vergunning ver leend aan W. H. Steenvoorden alhier, tot het oprichten van een slachterij en rookerij op een perceel grond ge legen achter de woning aan «ien Bin nenweg No. 137. Baldadigheid. Van 6 petroleumian taarna, staande aan den Hearenweg, tusschen Man pad en Hartekaimp, zijn door baldadi- gen al de ruiten Ingegooid; de politie doet onderzoek* HOFPAL. Aangezien het Hof wegens het cveP lijden van den Koning dar Belgen} voor U dagen dan rouw heeft aangie* nomen en die rouw dus 2 Januari ein digt, zal het gala-bal ten Hove, dat aanvankelijk in een raout voi-ondeixS was, op «1© gewon© wijze doorgaam i DE PRINS DER NEDERLANDEN.' Prins Hendrik vertrok gisteravond te 8.37 per Holl. Spoor naar Brussel ter vervulMng zijner zending bij da begrafenis van Koning Leopold II. Da Prins zal in de P-elgische hoofdstad ten Koninklijken Paleize logeeren en keert hedenavond te 9 uur in de resi dentie terug. Vanwege het Belgische Hof worden aan den Prins tijdens zijn aanwezigheid toegevoegd gen er aal majoor. Ridder de Seiliers de Moran- ville en «Ie kapitein-commandant D'Outrepont van den Belgischen gene. ruien ataf. CONGRES VOOR DEN VRIJ HANDEL. Van 9—12 Augustus zal te Antwer. pen het tweede Internationaal Con gres voor den Vrijhandel gehouden worden. Voor het beleggen dezer sa menkomst was aanvankelijk liet oog mede gericht op Nederland, maar d® overweging, dat Brussei's groote ten toonstelling het komend jaar aanlei ding zal wezen om nog meerdere in ternationale samenkomsten in België te houden, heeft een besluit ten gun ste van België uitgelokt. DIEFSTAL. Dieven hebben zich tijdens d© afwe zigheid der bewoners met behulp van een valschen sleutel toegang verschaft tot een bovenhuis in de Spiegelstraat, bewoond door een kleedermaker. Er werden eenige gouden ©n zilveren voorwerpen gestolen en bovendien een aantal coupons van verschillende stoffen, tot een totale waar.de van on geveer 200. BRANDEN. Door onbekende oorzaak ls te Fre- deiriksoard afgebrand d© boerderij van Prakken W apse. Twee paarden, zes koeien en vijf varkens, benevens de oogst en een groot gedeelte van t huisraad gingen in de vlammen op. De schade wordt door verzekering ge dekt. Maan«3iagavond sloeg de brand uit in een meubelmakers werkplaats, ia een gong aan het begin van de Zee straat to 's-Gravenhage. De vlammen, die vooraf voedsel Tandem in het houtmateriaal, deelden zich aan een gedeelte van den boven- gelegen zolder mede, maar de brand weer belette dat de brand oversloeg naair de verdieping van een aangren zend perceel, waar nog al veel hout op den zolder geborgen was. KINDERVERLAMMING. Te Ossen dr echt is een geval van kinderverlamming geconstateerd bij een kind van 6 jaar. HANDELDRIJVEN DOOR POST BEAMBTEN. Door handeldrijvende ingezetenen "in de gemeente Opsterland was bij den directeur-generaal der posterijen en telegraph!e geklaagd over het drij ven van handel en nering door post ambtenaren. Het sintwoord was dat er geen aanleiding bestond, «iit te be letten, zoolang niet bleek, dat de dienst werd veronachtzaamd. De bedoelde handelaren, pl.in. 200, hebben gemeend, het hierbij niet te moeten laten zitten, maar een be weging op touw gezet ten einde te verkrijgen een verbod, van handel drijven door postambtenaren. DE VEILING VAN JERUZALEM. Gistermiddag is in hèt Panorama^ gebouw te Amsterdam een veiling ge- houden, waarbij ook bet doek J eruza- lem onder den hamer kwam. De be langstelling voor deze veiling was niet bijster groot en als kooper voor het doek, dat de Maatschappij in Liquida tie niet onder f 1000 wilde Yan de hand doen, bood. rich niemand aan. Na de veiling weird echter de Maag- denbungsche Panorama-maatschap pij bij onderhandscho verkoop eigena resse van het doek. DE NEDERLANDSCHE VEREENI GING VOOR ECONOMISCHE GEOGRAPHIE. Te 's-Gravenhage werd, onder voor zitterschap van den heer J. C. Raimaer de eerste vergadering gehouden vau een Comité, bestaande uit 31 personen ten doel hebbend de beoefening der economisch© geographic in Nederland te bevorderen. Het doel der veieeniging is de be vordering van de studie der economi sche toestanden van alle landen der aarde, de verbreiding van de uitkom sten dier studie, en het verstrekken van inlichtingen en kennis omtrent Nederland en zijne koloniën in het buitenland, ten einde het aanknoopen van betrekkingen tusschen onze ge westen en den vreemd© wederzijds aan te moedigen. Tot het voorloopig dagelijksch be stuur werden aangewezen de heeren dr. H. Blink, voorzitter C. J. K. vatt Aalst, mr. J. C. A. Everwijn, F. B.( Löhnis. J. C. Ramoer, een lid der fir-, ma Heldring en Pierson, ais penning-f meester en mr. R. E. Kielstra, als' secretaris. TER WILLE VAN HET KIND. V H. M. <3© Koningin-Moeder heeft' van Hare belangstelling blijk gegei} ven door het zenden van een gift var}' f 100. Een onbekende heeft duizend gul-, den toegezegd, zoodra met den bouw van het Koloniehuis van het Centraal, Genootschap wordt begonnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1909 | | pagina 6