BIJBLAD VAN HAARLEM'S DACIBLAD
28e Jaargang.
ZATERDAG 25 MAART 1911
No. 8515
DE ZATERDAGAVOND
HAARLEM'S DAGBLAD KOST
f 1.20 PER 3 MAANDEN
OF 10 CENT PER WEEK.
ADMINISTRATIE GROOTE HOUTSTRAAT 55.
DRUKKERIJ ZUIDER BUITENSPAARNE 6.
IN HAARLEM S DAGBLAD ZIJN
ADVERTENTIËJM DOELTREFFEND.
ONZE ANNONCES
WORDEN OPGEMERKT.
Rubriek voor Vrouwen
Talentvolle en geniale Kin
deren.
Wat een eigenaardig-geheimziimig
iets is toch talent en genie! Dat zijn
toch dingen, die roet geen schatten
ter wereld te verkrijgen zijn; heel
grillig deelt de Natuur die kostbare
gaven uit en vraagt daarbij aller
minst naar rang, rijkdom, positie of
ras. En toch heeft ze zeker in liet ver
borgene, al door tal van generaties
heen, de kiem voorbereid, die dan
eindelijk als kern van het genie, in
den mensch te voorschijn treedt, al
tijd domineerend de persoon, doch al
tijd onder een anderen vorm; nu eens
tot zegen, dan eens tot vloek van den
begaafde! Want lang duurt het, eer
de Goddelijke vonk van het genie tot
een groote vlam is geworden, en, dan
nog, kan ze, of heerlijk het ideaal te
gemoet vlammen, als er namelijk een
goede uitweg is gevonden, of ze kan
tot vertering dienen van de ziel, die
haar bezit.
Oneindig gToot is de verantwoor
ding, die rust op de ouders van geni
ale kinderen. Ze hebben een schat te
bewaken, die het volgend geslacht
toebehoort, en waar een heele wereld
hun soms rekenschap van zal vragen.
Wel is het een schromelijk-moeielij-
ke taak, die opvoeding van zoon ge
niaal ïnensclienkiiid, want gewoonlijk
past zoo n ontwikkeling in geen en
kel pedagogisch stelsel! Uit de levens-
gesciiiedeuissen van genieèu blijkt,
dat zij een heel bijzondere jeugd door
leefden; maar wie zou er kunnen zeg
gen, hoeveel genie er zeker verstikt
en verstuinperd is door de onverstan
dige leiding van ouders en opvoeders,
die met ruwheid, hoon en spot te
werk gingen, daar, waar de godde
lijke vonk zich bij liet jonge kind
j t begon te vertoonen?
i I eel moeilijk is ook altijd de grens
lu bepalen, tusschen het meer voor
komend talent en het zeldzame genie.
Talent komt dikwijls veel vroeger en
verrassender te voorschijn; het kan
Zich dikwijls op een manier vertoo
nen, dat het zijn omgeving inet ver
bazing en bewondering vervult. Hoe-
vele wonderkinderen hebben dit al
bewezen: men hield ze voor ontwikke
lende genieën, terwijl ze in den grond
toch slechts in hooge mate talentvol
waren. Geuiaal-aangelegde kinderen
hebben dikwijls geen school-studie-
a&rd; vandaar, dat zij dan tegen on
oordeelkundige blikken, voor dum en
oimat.del Duur doorgaan. Die enkelen,
alzijdig-beguafden, die zich nu letter
lijk op elk geesies-gebied gunstig on
derscheiden, zijn en blijven uitzonde
ringen. Maar wie dan hun geschiede
nis duchtig bestudeert zal hun dan
gewoonlijk een hoogstaande, begaaf
de Moeder ter zijde zien staan, in
staat het kleinood, dat haar geschon
ken is, te waardeer en en het te be
waren voor ruwe ontwijdende aan
raking!
liet levenspad van het genie kan
zéér licht, maar ook zéér duister zijn;
altijd loopt het naast dat van den
gewonen, alledaagscben mensch; de
groote, verhevene ideeën, de schep
pende kracht, dit alles eischt een heel
afzonderlijke geesteswereld.
Geniale kinderen zijn maar heel
zelden gelijkmatig van humeur. Daa'r
hun steeds wisselende stemmingen
zoo sterk in hen spreken, is de om
gang met hen moeilijk en niet altijd
dankbaar en aangenaam; daardoor
ondervinden zij ook dikwijls een on
vriendelijke behandeling, terwijl zij
toch, zonder uitzondering, juist bij
zonder gevoelig moeten zijn, voor
Vriendschap en liefde.
Talentvolle kinderen hebben dik
wijls een veel gelukkiger lot. Wat is
eigenlijk talent.
De geschiktheid om iets gemakke
lijk aan te leeren, is er geantwoord;
en natuurlijk is dat een heerlijke ga-
vo, als men zich zoo gauw en gemak
kelijk thuis gevoelt, bijv. op een ge
bied van kunst, of kunstvaardigheid
zoowel tot eigen als andorer ge'not.
Eu dat men het door het a an kwee
ken van zijn talent tot een groote
hoogte kan breuken, daarvan leggen
de werken van zoo vele schrijvers, de
bedrevenheid van zoovele dilettanten,
getuigenis af.
De groote menigte wordt zelfs in
den regel veel meer getroffen door
zoo'n uiting van een talentvolle per
soonlijkheid dan door het werk van
een genie, dat dikwijls die geheim
zinnige beklemming van niet begrij
pen geeft.
Den ouders van talentvolle kinde
ren kan maar niet t, noeg op het hart
gedrukt worden, toch vooral omzich
tig te werk te gaan in de ontwikke
ling van het him toevertrouwde ta
lent; dat zij het vooral toch niet ijdel
en zelfbewust maken, maar aan den
anderen kant toch ook duidelijk het
verlangen wekken, de gaven te ge
bruiken, die geschonken zijn, opdat
het talent niet door onverschilligheid
verloren ga! Wij kennen immers al
len, die zoogenaamd talentvolle jon
gelieden, die toch nooit met iets goeds
te voorschijn komen, en, naarmate
zij ouder worden, meer en meer gaan
jammeren over hun „verloten le
ven". Dat komt zij hadden talent,
maar het ontbrak hun aan geest
kracht; en die drijfkracht, die ar-
beidsdrang kan gewekt worden door
den opvoeder; diè moet ook het en
kele bezit van het talent zelve niet te
hoog stellen, maar diep doordrongen
zijn van de waarheid, dat energie de
eigenlijke levensbron is van het ta-
lent.
Talent alléén Is niet genoeg; rus- j
telooze energie, ijzeren vlijt en onver j
moeide arbeidslust dienen gewekt te j
worden. Reeds Vader Cats zong in
zijn tijd:
„De wetenschap steekt in geen bed
met pluimen;
Wie leeren wil, moet vroeg de vee-
ren ruimen;
Wie ploegt noch egt, die heeft geen i
kans van gTaan; I
Wie dorschen wil, moet eerst de ploeg
doen gaan!"
MARIE VAN AMSTEL.
hun oorsprong namen.
Evenals die harsblaadjes dér kas
tanjes worden ook de knopschubben
der andere boomen en heesters afge
worpen.
De wilgen hebben niet veel kracht
daarvoor te ontwikkelen.
De eene knopschub, die het gehee-
le beschuttingswerk op zich nam,
wordt met vereende kracht aangeval
len, opgelicht en weggeduwd om
ruim baan te geien aan de jonge op
roerlingen. De linden zijn niet min
der vooruitstrevend. De gemoedelij
ke, dikke, roode knoppen, verjagen
het tweetal schubben en daarna
groeien de jonge takji
zoo snel mogelijk uit.
Heel aardig is in dit opzicht de tul
penboom georganiseerd.
Ieder die in den tuin van het Bron
gebouw is geweest heeft ook met de
zen Amerikaan kennis kunnen ma
ken. Daar en ook op de Parklaan aan
de Zuidzijde van het Spaarne-gedeel-
te wulven in den zomer de breede,
sterke bladeren.
Geen enkele boom is zoo gemakke
lijk te beschrijven als deze, alleen
lettend op den vorm der bladeren.
Deze zijn van voren een decimeter
breed en zoo eigenaardig gevormd,
dat men zou denkefl, dat met een ge
heimzinnige schaar van ieder blad
de punt is afgeknipt.
Hebt gij een boom met dergelijke
schijnbaar gecoupeerde bladeren voor
u, dan is dit de bedoelde.
Laat ook nooit water op het scho- geworden. Dikwijls moeten zeer inge-
teltje staan. wikkelde scènes worden geconstrueerd
in de groote ateliers der filmfabrle-
t r ,t ken. Daartoe zijn een schut vun requi-
Den Heer J. L. te H. Als u nnj SjP)er, noodig, en 'I is dus te be-errijpen
geen blaadje van uw plant stuurt, dat deze enscèneering met groote kos-
kan ik onmogelijk den naam noe- ten gepaard gaat. Vandaar de kost-
men. Er zijn te veel soorten met smal- baarheid van sommige films.
de Erste Internationale Film-
handig. geïllustreerd vak
houden, zoodat als 't ware de verbin
dingen uitgelaten zijri. Bij de opvoe
ring der film wordt die evenwel vlot
afgerold, zoodat eenige beweringen,
die m werkelijkheid ver uit elkaar lie
gen en door andere voorvallen van
elkaar gescheiden zijn, elkaar onmid
dellijk opvolgen. Ter toelichting een
voorbeeld
Een groote kubus wordt op een ta
le bladeren. Uw palm heeft te veel
water gehad, of liever, er is niet jk>rjjjri verschijnt, vond fel trezet en het eeheel gefotografeerd,
goed voor drainage gezorgd. Hink jj, nrtikeltie „Wie nimmt man Nu komt er iemand en zet een tweede
gieten is wel goed, als het water Krïegsbilder auf?" Daaraan Is hier 't kubus op de eerste maar deze sr éne
maar weg kan. een en ander ontleend. wordt niet opgenomen- hot apnsraat
Ook moot de stof der bladeren een! —Een bioscoop-..speclnlitelt" zijn j3 uitgeschakeld Eerst nadat de per-
paar maal per week worden afge- de Amerikaansche oorh estnoneelen, j soon zich heeft verwijderd, wordt een
spoten. Licht is een eerste vereisclite. I
De gele punten worden niet
en de constructie der hnofd-scènes van opname gedaan. Daarna wordt een
derceliike „Kriecsbilder" heeft j derde kubus aangebracht, waarmee
woonliik nlaats in de vrije natuur. Re- 't gaat als met de vorige, enz Als nu
je zeer verdunde koemest
bevelen.
H. PEUSENS.
aan te
Achter de Bioscoop
schermen.
en bladeren groen, maar bij beter behandeling |Pr rPPejPr achtergrond en orrweving j de opgemaakte opnamen, die onder-
woriien de nieuwe bladeren gezon- kan men met kunstmiddelen bezwaar-jjng precies gelijk zijn (op de plaats
der. lijk tot stand brengen. Maar natuur-1 waar de kubus zich bevindt, na) met
Om de drie of vier weken 'n scheut-1 Ujk is het nu een groote moeilijkheid, i groote snelheid onafgebr k n worden
om steeds een omgeving te vinden, die geprojecteerd, dan krijgt de loeschou-
in overeenstemming is met het gege- I wer <)en indruk, dat do kubussen als
ven der gebeurtenis, die zich op de i 't ware uit hot. ïvet verschijnen en
film zal afspelen. Soms worden de 7jch opstapelen tot eon zuil, terwiil hij
tooneelcn ook wel binnenshuis in el-1 instelling der omgekeerde beweging
kaar gezet. de zuil weer op dezelfde wijze slinkt
Do leider van een atelier heeft een I jn plaats van het doodc lichaam
onderwerp uitgekozen oin in scène te de zuji kan men een stand'««,hl
brengen. Hij vangt dus de reconstruc- I doen versohiinen, dal van hot voetstuk
tie van deze tafereelen aan, en dat Is onkomt. En in onmiddellijke aanslui-
een arbeid waarbij behalve veel zorg jjng aan den ophouw van hef !v>o3<T
ook zeer veel fantasie en bekwaamheid ]tfln ook een levende persoon versehii-
in het teweegbrengen van dramatische nen. die van het veetri'ik oprits'. dan-
cf feci en noodig is. Dan moeten de be- con nijyorxf enz. Men behoeft het wt-
- Rcnikhère Bf5lnmidft°ien van het ate- fcéHftte ontreden van den Tevê-frofl
fP n k n n t n u vc i ,ier ook in aanmerking worden jreno- persoon met eerst op to nemen. Er
"n.h rnPT1- r-'n met no? allerlei omstairiighe- Wvrdt pas „pname gedaan als hij
noch eme grosse Zukunft und heeft de c(ipf d,r «n^necrimr het voetstuk staat. Later, bij de
rekening te houden. Eers' instrueert snelle opvcering van de film, bemerkt
hij nil" acteurs, die aan de voorstel- de toeschouwer de leemte in de han te
ling zullen deelnemen, den man die jmg njet het schijnt hem toe dat de
de camera hanteert, en alle verdere joode in een levende verandert,
personen die er een grooter of kleiner Misschien is wel de verbazing ven
aandeel in zullen hebben. Alle détails den toeschouwer nog grooter. als hij
v/orden zorgvuldig nagegaan, en ieder ldl klomp klei een buste ziet <>nt-
«t Z* ïïfo-ï.n tten moeien de 6e-
Het Rijke Natuurleven
HET ONTPLOOIEN DER KNOPPEN
Zooals wij in enkele voorgaande
artikeltjes zagen, is de rust deï boo
men niet van langen duur. Enkele
bloeien al in Januari, andere ont
plooien hun bloemknoppen in de
kortste maand des juars en een groot
gedeelte heeft alzoo het voornaam
ste levenstijdperk al achter den rug
als de kalender nog maar een vierde
gedeelte van zijn nieuwjaarsdikte
heeft verloren.
Op het oogenblik zijn hel de witte
populieren, die hun wollige, roode
reuzenkatjes dicht opeen aan de nog
onbebladerde takjes wiegeleh.
Daar, hoog in de lucht wordt de
lentezon begroet door de milliarden
bloempjes, die hun mooiste, diepste
kleuren heerlijker doen schitteren,
naarmate de zon vriendelijker schijnt
De vrouwelijke afdeeling is min
der mooi gekleed. Stemmig groen
vervangt daar het donkerrood der
mannelijke bloemen, maar wat zij
aan kleur missen, winnen zij aan
gratie. Hun bouw is veel sierlijker,
hun as veel leniger en ofschoon een
voudig uitgedost, wuiven zij toch
vroolijk, zoodra de voorjaarszoelte
fluistert door de moe gestormde tak
ken.
Als onze popels het lentefeest vie
ren, maken de meeste boomen zich
gereed voor den machtigen voorjaars-
arbeid. In het geheim wordt er nu
gewerkt aan het groene kleed, dat zij
over eenige weken zullen aantrek
ken. Voor wie scherp kijkt, is het
aan alles te zien, dat de ontplooiing
weldra zal beginnen.
Vooral merken wij dit op, als de
zon haar stralenbundels over de dui-
zenden knoppen uitgiet
De kastanje, het stereotiepe voor
beeld voor kleverige knoppen, is dan
getooid met ontelbare bruine glin-
sterhoedjes die met den dag grooter
worden.
De harslaag over de bruine, vlie
zige schubben wordt door de hoogere
temperatuur zachter, de rijke in
houd begint zich uit te zetten en zal
weldra de stevige dekseltjes verdrin
gen.
„Ondank is 's werelds loon" is een
spreekwoord, dat zoonis alle spreek
woorden gelukkig heel wat uitzonde
ringen heeft, muar in dit geval is
het in volle kracht.
Ruw dringt het jonge gedoe de ou
de bruintjes, die stormen en koude
voor hen trotseerden, op zij. Eerst
weerstreven zij nog. Hun plaats,
maanden achtereen onbetwistbaar
eigendom, moet ten slotte toch wor
den verlaten, maar al worden zij
verstooten, hun herinnering zal blij
ven voortleven in den vorm van dicht
opeengedrongen lilteokens aan den
voet der nieuw gevormde takken Nog
ver In den zomer is zoo de plaats der
knopschubben te zien en gemakkelijk
kunnen wij daaruit afleiden waar de
jonge twijgen in 't begin van het jaar
grosse
wird dem Komödientheater erfol-
greich Konkurrenz niachen."
Deze conclusie vond ik in een arti-
keltje van Kurt Weiss, in een Duitsch
In het voorjaar zijn echter die af- bioscoop-orgaan. Wellicht heeft deze
geplatte waaiers nog niet als zooda- schrijver over de „Erzieherisrher und
nig te herkennen. künstlerischor Wert der Kinemato-
Geheel afwijkend van de zooeven 1 graphic" die waarde wat te hoog nan- i röüet nreciès zijn rol kennen
beschreven vormen worden bij onzen ?€Pl f" ,7-ljn stoute voorspelling j)e "Amerikaansche filmtM
ii t inzake de toekomst der bioscoop bluft 1 -, ,lit i,.h,
tulpenboom de jonge bladeren be- zjjncr wrantw0ording Maar met hebben .,n
scliermd. n js een njet ontkennen
Aan een omgebogen steeltje zijn zij feit, dat de kinemafcograGe, do kunst
geplaatst in een eivormig omhulsel, der projectie, die nog eerst sinds een
dat gevormd wordt door twee tegen tiental jaren bekend is, zich reeds een
elkaar geplaatste bladlepeftjes.
staan, zonder dat daarbij handen aan
brikanten t werk ziin. En toch is ook dat alweer
iote plaats in de wereld heeft
overd en in velerlei opzicht haar groo-
Deze zijn min of meer doorschij- tö wuarde bewezen. Ook al laat inea
n-end en vormen op die manier een bierbij de „kunstwaarde" buiten be-
miniatuur-broekasje, waarin geen schouwing, dan toch blijft het feit dat aangespt Tok al'is h'èt slechts'
tochtje doordringt. do bioscoop in haar levende uitbeel- hel nKlkon van één fiim vnn waarde.
Is hun bescherming niet meer «mg van alle mogelijke gebeurtenis-
noodig, dan wordt er met hen al even sen, in haar dikwijls schier natuur
getrouwe weergeving
het beste beel eenvoudig. De opname van zoo'n
erk geleverd. Maar een vun hen, de j modelleering gaat aldus in zijn werk
Selig Polyscope Company, is in het na iedere vervorming der klomp klri
enscènecren van oorlogstoon celen wer door den modelleur wordt het
kelijk door geen aDdere firma over- objectief automatisch afgesloten co
troffen. De Selig Company bezit het jaarna de opname der gemodelleerde
grootste aantal gedresseerde paarden, i klomp weer voortgezetdaarna
En ook zim voor ieder toonoel requi- wordt weer uitgeschakeld enzoo-
sioten aanwezig. Ontbreekt er wat, j voorts. De gehele handeling is op
moet dat onmiddellijk worden j deze wiize in een paar honderd stadia
verdeeld terwei de eigenlijke handelen
de persoon, de modelleur, geen oogen-
Het atelier bevindt zich lil een prac
tig gebouw en overtreft, in zijn uitge
breide uitrusting ook al weer alle an-
j metingen. dat men bv. tooneelen,
t waarin een honderdtal menschen en
bijna evenveel paarden en andere dle-
ontreden, met gemak er in kan op
Mik zichthaar wordt Voor den v
dpn toeschouwer is 't dan ook, alsof de
klomp automatisch in een buste over
gaat.
Zulke trucs nu worden steeds aan-
pewend. om d°ode voorwerpen levend
in boold te doen verschijnen Maar
ook de snelle verwisseling van leven-
wreed omgesprongen en ook zij moe- 'm^eid een grooten tovloedl!itcetent ",P,UV"V 7'"'" 'Yr
ten den onvermijdelijken tocht naar €n deil aanschouwer weet te boeien, der0' En het 1S z0° reU g
de donkere aarde ondernemen. j vaak te treffen en te ontroeren.
Zijn bij de verschillende boornsoor- In weinige jaren is men er in ge-
ten de jonge blaadjes te voorschijn slaagd door technische verbeteringen c j IM,nmcUj V.1
gekomen, dau moeten zij zich verder <J°°r het aanwenden van verschillen- m,-. Pollock, die de artistieke' ja obïerten
zelf behelpen en gelukkis zijn de de trucs, het laatst zelfs door het com- ensc^noPrjll2 verzorgt, heeft in dat d<v»r hii dc onnnmf hd
mee-U-ii daarop uitstekend"" ingericht. «rnderei, t-t st utd weten regelmalü! te doaa plaats hebben,
n.a ennrta, .„„Ra c, raOi 0 t T®. ,j ta brengen. Inden winter, als de Natuurlijk is het heel wel mogelijk,
Die sooi ten welke samengestelde En nu reeds is zij m staat tot het pro- weersgesteldheid de onstMiing der om een rol die schijnbaar d or een
bladeren hebben, zijn in den eersten jecteeren van de merkwaardigste go- 1r„-,neelen in dP buitenlucht verhin- persoon wordt vervuld, door meerde-
tijd getooid met kunstig opgevouwen beurhjkheden verricht zij hetgeen der^ worden die daarbinnen gecon- i ren in verschillende kleeding te doen
waaiers. men voor weinige jaren er zelfs niet strueerd, schier volmaakt natuurge-1 uitbeelden. En op die wijze brengt
Sneeuwballen en walnoten zijn hier vaf! k'.!" ,«dh7" iT„ -m-T .f tr0,lw- men de verandering van een klein
voor al sterk sprekende voorbeelden 1 eeu tetaMruko pSats in orTvXJt ''""Tseh..olmejeie in een nieuwmodisch ee-
een oeiangrijivt. piaais ia ons vouvsie- j|escJie atelier bezig was met t op- kleede dame tot stand. Men begrijpt
Als kleine handjes, de vingers te
gen elkaar gedrukt, beginnen de
jonge bladeren hun lenteleven. Ont
plooiden zij zich te vroeg, dan zou
het teere groen te veel door afkoeling
en verdamping hebben te lijden
ven gaan innemen. De populariteit
vuil den modernen projector is groot,,
en ondanks liet legio aantal voorstel
lingen, door de verschillende bios
cooptheaters, die nu in alle belang
rijke plaatsen bestaan, gegeven, mo
gen zij zich geregeld in groote belang-
nemen van een Afrikannsch© leeuwen- nu ook wel, op welke manier 't knnst-
iacht Ri' deze gelegenhei-1 gaf epn s)uk in elkaar is gezet, dat een slapen
der employés, een treffend bewijs van de dronkaard, die door 'n auto finaal
zijn onverschrokkenheid. i in tweeën is gereden, door 'n hulpv&ar
De leeuw-in-kwestie was een zeer dia-en chauffeur niet behulp van een
grimmig exemplaar. O'Neill de em- j werktuig uit z'n auto weer wordt cre-
ployé, bevond zich op 't moment, dat j reconstrueerd. Zonder moeite kunnen
hiervoor dient te worden gewaakt, j stelling verheugen. Telkens als 't nieu |ie(. eerste schot viel. op oen platform 1 met derceliike kunstjes ook mensehen
De bladeren der kastanjes en po- we programma verschijnt de laat- boven een „rietbosch". Toen nu de in dieren worden veranderd,
pulieren zijn getooid met een lieer-' sto films, door de buitenlandse!)© fir- jeenvv het schot had ontvangen, ont- I Er Is niet veel bezwaar hii. om de
lijk wollig voorjaarsrokje, dat dun- ma's verzonden verwekt dat ook d6 koning der wildernis in groo-1 optredende personen hii het maken
wordt naarmate de zon meer W6ev de vernieuwde belangstelling. woede. Hij zocht een tegenstander, der opname ten dcele door poppen te
En dan wordt weer genoten van "t Zjjner waardig, maar het ©enige le- doen voorstellen; want de snelle op-
nieuwste snufje, de nieuwste truc, die Vende wezen dat hij opmerkte was de voering der film maakt het toch en-
het mogelijk maakt de een of andere man piet de camera. Dus op hem af! j mogelijk, die verruiling te bemerken,
scene in schier volkomen realiteit uit net dier nam een snellen aanloop Natuurlijk worden bij de voorstel-
ta beelden. naar het platform en sprong duarte- ling van den in stukken gereden
1 gen omhoog maar twee voet te dronkaard gelijkende voorwerpen ge-
De „zingende en sprekende" film do j.iag. 13ij den tweeden spr< ng scheel- l bruikt, die tijdens het uitschakelen
combinatie van gramophoon en kinc- do 't noe maar één voet. O'Neill van het amarant in de plaats van de
kracht krijgt.
Wat overtollig is, moet verdwijnen
en daarom moet ook dit warme kleed
je verwaaien en verstuiven als de
bladcellen stevig genoeg zijn. De bla
deren, welke een dergelijk dekentje
v.wuiuuiauc vuji r a M lu lm ïuun tui mui—
Zuua s c le mat 'graaf, die in de laatste weken wachtte den derden aanval niet af; hij lovende persoon worden irebracht.
zijn zoo gevouwen, dat de smalle zij- 0ok bier te Utrecht opgang maakt, ls sprong nu zelf naar beneden en maak- j En zoo ziet men op het kinemato-
de naar boven is gekeerd, zoodat de aanleiding geweest, dat ik er met't -
naast de bescherming, die de blad- bekende renorterboekje plus het nog
helften van elkaar ondervinden, ook bekender potlood op uit ben gegaan
het verdampingsoppe'rvluk tot op de ,iels n,oer le weten te k-
die trucs waarmee men
te dat hij in veiligheid kwam. grafisch tooneel wonderen geschieden
„Waarom ben je eigenlijk omlaag met hulp van deze en nog andere
gesprongen?" vroeg de snperinten- trucs.
helft is gereduceerd en zoo geplaatst,
dat de zon er geen vat op heeft.
Heel veel vormen van lentebescliut-
ting zouden nog zijn op te geven,
maar veel meer genot zult gij er van
hebben, als gij zelf de boomen en
heesters in hun voorjaarsontwikke-
ling nagaat en dan de eigenaardige
ontplooiing volgt.
Een klein schetsje, een enkel ge-
a de bios-
steeds iets verrassend-c
dent van 't atelier nan O'Neill, toen
de zaak was beëindigd en het inwen
dige van den leeuw zich als een vreed-
coop
weet te brengen, 't Moest dus een zame Indiaan had ontpopt. ...Te wist
kijkje achter de bioscoop-schermen j toch wel dat de leeuw 't platvorm niet
worden. Waarheen? De keus
moeilijk, want we tellen ook hier al
meerdere bioscopen, en één daarvan
zou toch mijn bron van inlichtingen
moeten zijn.
Het lot viel op 't „Flora bioscoop
theater aan de Oude Gracht. De di
rectie bleek zeer hulpvaardig. Ma
(Utr. Dgbld.)
De kleine tamboer.
Door Georges d'Esparbes.
De vlammen knetterden in de stroo-
daken, de kogels floten eu stuitten t
een bezoek achter de schermen in-let-
droogd blaadje zal u in het najaar al spoedig kwain ik tot de^conclusie, dat
het waargenomene weer te binnen
brengen e'n als de boomen weer hun
naakte takken uitspreiden en over
velden en weiden de kille najaars
wind strijkt, wordt in u de lenteweel-
de weer opgewekt.
H. PEUSENS.
VRAGENBUS.
Den Heer J. H. te H. Uw plant
moet in de eerste plaats nieuwe aar
de hebben. Verder drie maal een be
spuiting met verdunde phylophiline
en daarna iedere week 'n bespuiting
met lauw water.
kon bereiken!"
„Jawel, dat wist ik heel goed'. Maar
ik dacht aan m'n vrouw en kinderen
thuis, die met 't avondeten op me zit
ten te wachten.
lang laten zitten eu duurum maak- do muren af" de tamboer der repu
te ik er maar '11 eind aun door omlaag blikeincn roerde de trom 0111 dc sol
ve springen!" I daten nieuwen moed in te boezemen;
onder het vuur en de kolfstcoten der
f Over „interessante trucs in dc UI- Vendeeërs renden vrouwen en loeien-
terlijken-zin bij een bioscoop niet vol- nematografio" bevat het rroas eerder d,-; runderen, door cc-n panischen
doendo is. Gelukkig werd mij van wel- genoemd blad een artikel vun de hand schrik aangegrepen, door elkaar; het
willende zijde een heele verzameling van Fred. Hood. Deze vangt aan met was een overwinnig, een volledige
„Kinematograf-Literatur" verstrekt: te vertellen, dat hot uitschakelen vun overwinning.
vakbladen, artikelen, enz. Veel moest het apparaat een uitstekend middel I Vader Tobin, de aanvoerder der
eerst geschift worden, want ook de tot het- verkrijgen van zekere effecten I Vendeeërs, moede en afgemat door
kinenntlograJm heeft hare vakgehel- is. Dit uitschakelen kan o.u. dienen een gevecht van zes uur, leunde voor
men en -geheimpjes. Maar er restten j voor het ..levend maken" van doodc een oogenblik tegen don muur van het
vele bijzonderheden, zoowel over het objecten. De verklaring hiervan is kerkh f om te rusten eu adem to
maken van opnamen als over de eenvoudig. I scheppen. Jeffredon zijn vriend, kwoin
I.-;.. 1 kruik wiiti til de hand bil
trucs, bij de opvoeringen gebruikelijk.
Nu steeds meer afwisseling wordt
gebracht in de programma's der bios
cooptheaters, en het publiek die af
wisseling ook immer meer eischt, Is
sooals te begrijpen valt het vervaardi
gen der films een uitgebreide industrie
Evenals de camera een reeks voor
vallen in snelle opeenvolging kan op
nemen, die daarna in even snelle volg
orde op het scherm worden geprojec
teerd en dus levend weet gegeven,
evenzoo kan zij, men zou kunnen zeg
gen: „met sprongen", eenige voorval
len uit de voortgaande handeling vost
een kruik wijn in de hand bij
hem.
Ze maken de vaten leeg. Hier is
ons deel. Drink, kapitein, dat zal je
weer op de been helpen. De wijn ia
goed... Het dorp is in onze handen.
De blauwen vluchten naar alle kanten
alleen die drommelsche kerel, die