BIJBLAD VAN HAARLEM'S DAGBLAD 28c Jaargang. ZATERDAG 1 APRIL 1911 No. 8521 DE ZATERDAGAVOND HAARLEM'S DAGBLAD KOST f 1.20 PER iAANDEN OF 10 CENT PER WEEK. ADMINISTRATIE GROOTE HOUTSTRAAT 55. DRUKKERIJ ZUIDER BUITENSPAARNE 6. IN HAARLEM'S DAGBLAD ZÜ. ADVERTENT1ÊN DOELTREFFEND ONZE ANNONCES WORDEN OFGE MERKT. Rubriek voor Vrouwen Voetvrije- Bolero's. „Jupe-Culotte' of sleeprok. Hoeden. Nog altijd is men in tweestrijd over de wereldberoerende nouveauté in de mode „de rokbroek"! Vele rao- disten verkeeren nu in een moeilijk parket, want hare clientèle vraagt haar angstig af. of deze sensaliewck- kende mode inderdaad ingang zal vinden? Hierover is men het zelfs te Parijs nog niet eons en zoolang de Fransche vrouw die mode niet zon der voorbehoud durft accepteören, be hoeven wij er ons hoofd niet over te breken. Tot nu toe waren het te Parijs, de levende mannequins der groote mo de-magazijnen die zich op de sport terreinen in de jupe-culotte vertoon den. In den Haag waar onlangs een tentoonstelling gehouden werd, trof fen wij in eed cliainpagne-tent oon jonge dame aan, die in een geel zij den avondtoilet gekleed was. Dat toi let bestond uit de jupe-culotte en de geliefkoosde bolé'ro! Men beweerde echter, dat het toilet der jonge dame, ais reclame voor een Haagschc fir ma dienst deed. De draagster had veel bekijks, maar of het mooi ge vonden werd? Ik zou het niet kunnen zeggen, doch mijn persoonlijke opi nie wil ik hier gaarne ten beste ge ven, want ook ik werd de laatste weken bestormd met Vragen of de jupe-culotte al of niet een ulgemee- ne mode zal worden. Laat ik het kleedingstuk allerce'rst beschouwen uit een schoonheidsoog punt; u.l. of het inderdaad mooi en élégant kleedt Naar mijn smaalt en mijn bescheiden mecnüig, niet. Er is hier geen sprake van het volgen van natuurlijke lijnen van het li chaam, noch, om die lijnen, of laat me liever zeggen de vormen van bet lichaam op het voordeeligst te doen uitkomen. De jupe-culotte, die ik zag dragen, deed het meest aan de ha rembroek denken, de zeer wijde pij pen waren om de enkels door een sluitend elastiek ingerimpeld; over de broek was een nauwe overrok of tunique aangebracht, die tot aan de knieën reikte en daar met een mooi galon was afgewerkt. Hoogst inde cent en onélégant vond ik het klee dingstuk bij het aannemen van de zittende houding. Tot zoover over "t al of niet mooie van de jupe-culotte; doch nu of het misschien pracüsch nut heeft en of de vrouw er zich bo ter in zou kunnen bewegen, dan in de wijde rokken, die volgens sommi gen onz ©bewegingen belemmeren. Om practisch te zijn, zouden dc pij pen minder wijd moeien zijn en zou vooral de tunique moeten vervallen, waardoor het kleedingstuk zonder twijfel nog meer aanstoot zou geven. Ik voor mij, geloof niet, dat onze gewone rokken, ik bedoel niet dio overdreven, nauwe kokers van de laatste maanden onze bewegingen belemmeren. Zoolang er nog vrouwe lijke acrobaten zijn, die in een voet- vrij salon-toilet, salte-mortnles én andore acrobatische toeren uitvoe ren; willen we ons maar niet ver- boelden, dat onze rokken ons zoo vreeselijk hinderen en dal daarop iets anders gevonden zou moeten' worden! Laten we de jupe-culotte be schouwen als hetgeen ze in werke lijkheid is: een modegril, die wel niet lang zal standhouden. Gelukkig voor haar, die over deze zaak denken als schrijfster dezes, dut de groote mode-ateliers voortgaan om naast de veelbesproken jupe-cu lotte, allerlei fraaie modellen te brengen voor onze zomer garde-robe! Men ziet allerliefste, éénvoudige japonnetjes van dunne, zijden stof fen vervaardigd en oversluierd met fijne voile, gaas en dei-gelijken; ver- dér geborduurd batist en ongekend mooie mousselines zoowel in donker als lichte kleuren. Over het algemeen zijn de model len eenvoudig van lijnen. Dc voet- vrije rnk, die overheerschend wordt op alle mogelijke wijzen ge varieerd, zoodat bijna elk bestaand toilet gemoderniseerd kan worden, met weinig of geen hulpmiddelen. Het combineeren van tweeërlei stof en kleur, is hierbij een voor naam ding. Alie gedragen zijden toi letten, kan men van den sleep ont doen en met een overkleed van fijne voile overtrekken. Deze overkleedeu worden los gedragen, de tailles zijn kcri ?tï de scheiding van «jr en rok wordt door cordelières of ceinturea onzichtbaar gemaakt Sleepïokken worden uitsluitend bij ceremonieele gelegenheden ge dragen. Zelfs in schouwburg- en concertzaal heeft de sleep afgedaan; dit komt doordat een moderne sleep rok te nauw is, om opgenomen te worden en men er dus niet mee over sfraat kan loopen. Alleen vrouwen uit de hoogere standen, die slechts per rijtuig uitgaan, kunnen moderne sleepjaponnen dragen. De tweede nouveauté van dit sei zoen die zonder twijfel meer op gang zal maken dan de jupe-culotte is de boléro. Verreweg de meeste boléro's zijn met aangesneden mou- we'n ingericht; verder met ronde of shawl kragen, met breede en smalle rovers, met en zonder sluiting, van voren puntig of vierkant gesneden, kortom in alle denkbare variaties. Zeer excentriek zijn dit jaar de moderne hoeden. Van tagal o| paar denhaar. brengt men toques, die aan den tulband doen denken, Madame Mode is er nu eenmaal op uit, hare créaties aan de Oostersche kleeder dracht te ontleenen; ze begon met de kimono, vervolgde met de harem broek én geeft nu nog de tulbanden in optima forma; want van onze sier lijke lokken chognons zal niets meer te zien zijn; tenzij men zich tut de ronde modellen bepaalt; die iets min der groot zijn dan verleden iaar. De gafneeringen zijn weer zeer verschil lend. Men ziet zijden strikken, aigret tes, bloémè nen veeren; en hoeden uit tweeërlei stroo vervaardigd. MARIE VAN AMSTEL. Het Rijke Natuurleven BLOEMENVREUGÜE. Nu de bloei voor de meeste hoo rnen weer is - overgegaan in de veel langzamer afloopende vruchtvor- rniug, nu, zooals wij aan booraen en heesters zien, heel wat knoppen de lente gaan begroeten, krijgt alles een geheel ander aanzien. De vrouwelijke elzenkatjes, pittig klein tot nu toe, veranderen lang zaam in gemoedelijk dikke elze'n- proppen. Zij hebben de najaarsstormen ge trotseerd, gezeten aan dik beknopte twijgen, vergeefs hebben zij naar den winter uitgekeken, verlangend naar strijd; nu zij toch de beschut tende pantserklepjes flink hadden gesloten. Nu willen zij ook zien of de zomer zijn karakter beter heeft behouden en kalm wachten zij de warme zonnestralen af, die de eitjes beschut, maanden lang, zullen doen rijpen tot kleine vruchtjes. De sterksten onder hen zullen nog de komst der nieuwe katjes afwach ten en zelfs hun bloei meemaken. De minder stevigen zullen vodr de najaarsstormen vallen, maar allen zuiien zij toch weldra <ie ontplooiing der jonge blaadjes kunnen vieren. Ai dit mouis moeten wij echter nu opzettelijk gaan bekijken, het valt met i r op. Anders is hel met de wilgen. Als het waar is, wat taalvorschers ons vertéllen, dat wilg hetzelfde is gewillig, dan slaat dit toch alleen op de gemakkelijke vorming van jong et Wij geil, zelfs na de zvvaa'rste verminking. Met het bloeien heeft die gewilligheid niets uit te staan. Dit ondervinden we, als we een tak, dicht bezet met half uitgekomen, grijswollïge katjes, thuis op water zetten. Tien tegen een, dat het goed zoo koppig is als een pas uitgevlogen musch, waarop een jongen zijn pae- dagogisch talent vergeefs beproeft. Het is grijs wollig en blijft dit, on danks warmte en vocdingszouten, waarmee ik het al heb beproefd. Wacht ge echter tot de gele helm- knopjes tusschen de zilveren haar tjes doorschemeren, dan komt de grondtrek van het karakter weer boven en weken lang is uw tafel ge tooid met stralend gouden bloem- pakjes, niet fijn van vorm, maar zacht en symboliseerend de overvloe dige voorjaarsweelde, De kleur zegt ons al, dat de bloem pjes, die samen zoo'n katje vormen, geen echte kinderen zijn van den wind. De kleur lokt al enkele insecten, en menige bij, uit den korf gelokt door de bedriegelijke zonnestralen, heeft een kleine vergoeding voor den miskenden ijver gevonden in den zoeten nectar, die aan den voet der bloempjes ctoor fwee ntmingknobbel- tjes wordt afgescheiden. Ook het stuifmeel, dat bii haze laars en elzen zoo droog is en in wolkjes luchtreisjes onderneemt, is hier kleverig. Toch is het. goed, dat de wilg op andere manieren zich gemakkelijk voortplant, want het insectenbezoek is niet altijd zoo, dat ieder stempel tje der vrouwelijke katjes, die altijd op een andéren boom voorkomen, eon korreltje stuifmeel ontvangt. Op verschillende plaatsen staaf nu ook de bekende Kornoelje in vollen bloei. Het boschje tegenover den tuin van „De Siorkan", verder de eerste tuin aan den linkerkant van den straatweg naar Vogelenzang, in 't kort een tiental plaatsen in onze naaste omgeving trekken nu de aan dacht door de duizenden heldergele bloemschermpjes. Van bladeren is nog geen sprake, maar daardoor hebben de stempel tjes veel moer kans om bestoven te worden. Met de Winterjasmijn vormt de Kornoelje een van de eerste houtige gewassen, die gewone honingbloe- men en dus geen katjes vertoo'nen. Geel schijnt voor deze zondertin- gon een doeltreffende tint te zijn, een kleur die minder zou opvallen tus schen lichtgroene bladeren. Zoo denken ér ook de Kornoelje- vruchten over, die in den nazomer de plaats der voorjaarsbloemen ver raden. Voor hen is de roode tint veel doel matiger en dat zij rnet hun glim mend roode wangen opvallen bewijst wel het epitheton „eetbaar", dat den eigenlijken naam steeds vergezelt. De harde steen komt zoo vanzelf op den grond terecht en allicht op een betere standplaats dan recfïl on der het dichte bladerdak. Zoo is er dus voor de bevruchting en tevens voor de verspreiding gezorgd dóór twee hoofdkleuren, geel en rood. Op het Bolwerk en tusschen het gras in Den Hout is de bodem ge tooid met de wonderlijk gevormde helnibloemen, in de wandeling „Vo geltjes op den kruk" genoemd. Die bewuste kruk is een dun groen steeltje en de vogeltjes zijn dc zeer bewegelijke, daarop geplaatste bloe men. Met kracht schieten in het voor jaar bladeren en bloemknoppen uit den massieven wortelstok, die heel wal voedsel daarvoor heelt moeten bewaren. Ijverig hebben de bladeren het vo rige jaar voor de zetmeelvo'rming gezorgd en als een bewijs voor de grootsche en geheimzinnige natuur kracht is dit reservevoedsel omgezet in de teerste bladeren en do fraaist gevormde bloempjes. Na enkele weken zullen wij weer de groene blaasvonnigo vruchtjes zien verschijnen. Het vogeltje heeft dan geruid, maar de inhoud is ver meerderd. Dc primula's, die nu op enkele luwe plekjes op Duin en Daal en Naaldenveld de bleekgele hartjes fier tusschen de dicht generfde bla doren uitsteken, denken dan nog niet aan ernstige dingen. Dat zijn ver bazend dankbare plantjes. Bloem 11a bloem ontplooit het gele kelkje én geeft den bijen gelegenheid hun be- stuivingstalent te toonen. Onbewust wordt ons vliesvleugel- tje gebruikt tot bevruchting van het bolvormig stempeltje. Zelf moet ge maar eens onderzoe ken hoe lange en korte stijlen hoog en laag geplaatste meeldraden samenwerken 0111 te zorgen, dut er steeds stuifmeel uit de eene bloem met hooggeplaatste helmknopjes te recht komt op den langen stijl van een andere bloem en omgekeerd. Dc rug der bijen diént als trans portmiddel, maar de belooning blijft natuurlijk niet uit en niet een gevul de honingmaag vliegen de rusteloos werkende diertjes naar huis. Ook het bekende Klein Hoefblad heeft nu dc gele bloempjes weer uit- go zonden. De slootkanten aan den Wagenweg zij 11 er hier en daar weer flink mee bezet. Stralend van vreugde over komst van de warmere voorjaars zon draaien zich de gele kopjes naar het alles bezielende hemelcentrum en in jeugdigen overmoed wagen het vér boven d« kleine grassprietjes uit te kijken. Achter de Bioscoop schermen. II. Er is nog heel veel over de bios coop-trucs te vertellen, 't Is een on derwerp, waarover kolommen en nog eens kolommen zouden zijn vol te schrijven. Maar dat is het doel niet van deze artikeltjes, waarin ik slechts een paar hoofdpunten wiide aanstippen, om een indruk te geven van 't géén er alzoo bij de kinemato- grafie te pas komt De vorige maal had ik 't over het geen men met uitschakelen va'n liet apparaat op zekere momenten kan bereiken. Maar er zijn nog meer middelen, die bij de onscèneering van groot nut zijn. Eu daaronder be hoort de spiegel. Een scène, die zich afspeelt ver buiten liet door de ac teurs voorgestelde tooncel kan door een spiegel worden opgevan gen. Op die manier is 't heel gemak kelijk, om dwergen voor te stellen door pei'sonen van normale grootte, wanneer men maar zorgt ze op een fliiiken afstand van de spiegel te plaatsen. Dan schijnen zij werkelijk buitengewoon klein. Natuurlijk is het een eisch de spie gel zóó te plaatsen, dat de daarin voorgestelde personen schijnbaar in de handeling deelnemen, 't Komt dus aan op een handig samenwerken van den tooneelspeler niet hel spiegel beeld. De spiegel-zelf is bij de opvoe ring dér film niet zichtbaar, door de enorme snelheid waarmee de beelden reeks wo'rdt afgerold. De werking dezer trucs nu treedt o.m, aan het licht bij een door de „Vitagrapli Company of America" vertoonde film, die onder den titel „Prinzessin Nikotin" in de Duitscho Bioscoop-theaters is opgevoerd. In het begin der voorstelling ziel men een man aan een tafel zitten, waarop een tabaksdoos, een doosjo met lucifers, een tabakspijp, een ver grootglas met handvat, een whisky- fiescli en een syphon met spuitwater staan. Als geheel dus een schoono collectie van verschillende artikelen. Bovendien staat er nog een witte flesch op een kist. De man stopt zijn pijp, maar steekt die niet aan. Ilij is blijkbaar zeer vermoeid, rekt zich uit, leunt achter over in zijn stoel, en dommelt zacht- kens in. Nauwelijks is hij in zoeten sluimer verzonken, of hel deksel van de tabaksdoos opent zich en een heel klein vrouwtje komt er uit. Dat is „prinses Nikotin" Ze klautert over de pijp, die op tafel ligt, keert daar na terug naar de doos en helpt een nog kleinere fee er uit, die ze daarna bevel geeft om in de pijp te kruipen. Hoe dit effect bereikt is? Prinses Ni kotin is 'n actrice van middelmatige lichaamsgrootte en haar kleine gezel lin een twaalfjarig meisje. Evenwol spelen zo hunne rollen niet op het tooneeLgedeelte, waar de slapende man aan tafel zit, maar als de op name wordt gedaan, staan zij vlak naast de camera, zoodat hun beeld op grooten afstand wordt weérkaaisl in een spiegel, die ver achter de ta fel is opgesteld. Zoo wordt dus het beeld der beide meisjes opgenomen, gecombineerd met de handeling, die zich op het tooneel afspeelt. En door den grooten afstand zijn, zooals te begrijpen is, de vrouwenfiguren heol klein. De toeschouwer bemerkt de aanwezigheid van den spiegel vol strekt nïêï, omdat die een ruit vormt in een, tamelijk ver achter den sla per in het décor gemaakt, venster. De lens der camera nu bevindt zich op gelijke hoogte met het tafelblad, zoodat de kleine figuurtjes van het spiegelbeeld op tafel schijnen te staan. De man aan tafel, die natuur lijk alleen de werkelijk voor hem op tafel staande dingen ziet, moet zijn spel doen alsof hij alles opmerkt wat door het publek ook wordt zien. Zooeven werd gezegd, dat de doos vanzelf open ging. Nu, voor dat „van zelf opengaan" bestaat ook al een eenvoudig middel. Aan het deksel 'wordt liet eind van ee'n zwarten draad bevestigd, en op juiste-mo ment trekt iemand, die buiten het gezichtsveld van de camera 6taat, daaraan. Het deksel vliegt omhoog en de kleine feeën verschijnen. Prin ses Nikotin trekt met haar ge-zellin de tabak uit de pijp; de kleinste fee klimt in den pijpekop en vérbergt zich onder de tabaksblaadjes, terwijl de prinses weer in de tabaksdoos verdwijnt. Daarna heft ze het deksel daarvan nog eens op, lacht schelmsch tegen het publiek eu verdwijnt. Om dit tooneel tje saam te stellen zijn een tabakspijp en een dito doos va'n geweldige afmetingen uoodig. Volwassen personen moeten er zon der moeite in kunnen klimmen. Bo vendien moeten deze attributen in uiterlijk precies gelijk zijn aan de pijp en doos, die tijdens de eerste scène op tafel stonden. Alleen de af metingen zijn voel en veel grooter. En 't kleine meisje behoeft niet in tabak te kruipen, 't geen trouwens allesbehalve aangenaam voor haar zou zijn. Hooi wordt gebruikt en 't publiek ziet dat later wel voor ta bak aan. Nemen we nu den draad der his torie weer op. De slaper ontwaakt. Hij grijpt naar zijn pijp en strijkt een lucifer af (na tuurlijk worden bij deze derde scène de kleine attributen van scène I weer benut). De tabak wil evenwel gec-ii vuur vatten, en de man neemt hel vergrootglas en staart daardoor in de pijp. Nu zijn de toeschouwers plotseling (althans in den geest) in de plaats van den man, en ze kijken evenals hij door het. vergrootglas. De scène verandert dus geheel en men ziet op het doek alleen nog de pijp. iu reusachtige afmetingen. Een fee, geheel in rook gehuld, kijkt glimla chend uit den pijpekop en dreigt met den vingér. De verklaring hiervan is alweer eenvoudig genoeg. Men heeft natuur lijk het meisje weer gefotografeerd, ditmaal met de reuzenpijp op den voorgrond, die in den spiegel wordt weerkaatst. Wat bij de voorstelling als een on afgebroken beeldenreeks verschijnt, is in werkelijkheid een combinatie van afzonderlijk opgenomen toonee- len. Plotseling verschijnt het oorspron kelijke tooneel weer. De rooker zit nog aan tafel. Hij legt het vergroot glas verbaasd neer. keert den pijp klopt er de verbrande tabak schakeld, het tweede blaadje wordt afgeplukt, en iemand brengt even de blaadjes wat dichter bijeen. Wordt nu deze film met een snel heid van twintig opnamen per secon de opgevoerd, dan krijgt men de voorstelling van dansende rozeblaad jes, die naar een bepaald punt springen en zich tot een sigaar sa menrotten Want deze laatste han deling wordt ook ai met behulp van het uitschakelen geconstrueerd. De man heeft zich hersteld van den schrik. Hij komt terug en steekt de sigaar aan. Plotseling ziet men dan het zonderlinge en zeer tegen natuurlijke verschijnsel, dat de rook door den nauweu hals der witte flesch daarin dringt. 't Gaat evenwel vrij gewoon in z'n werk. Bij het verrichten dér op name blaast de man die onder tafel zit door een buis rook in de flesch, wier bodem evenals het tafelblad doorboord is. De rooi. stijgt boven uit den hals op cn volgt de richting van den luchtstroom, die men door het open zetten van een raam heel gemakkelijk kan teweegbrengen Maai- de rook moet er juist ingaa'n. Wel daa'rom stelt men heel een voudig de omgekeerde beweging in en laat de film bij opvoering van deze scène in tegengestelde richting loopen. 't is hetzelfde middeltje, waarmee men een trein doet ^chter- uitloopeu, waarmee het mogelijk is om een voorwerp, dat uit de vierde verdieping van een huis op straat is geworpen, weer naar boven te la ten terugspringen. De man hu, zeer verbaasd over zijn merkwaardige ondervindingen, neemt weer zijn vergrootglas en kijkt aandachtig in de flesch. Op de film ziet mén daarna 't inwendige van de flesch, waarin de kleine fee rondspringt. Zij klopt aan den gla zen wand, en wil dut men haar er uit zal laten. Natuurlijk kan men bij de opname van deze- scène het meisje niet in de groote flesch die onder de requisde- uit, die hij daarna opnieuw door den *en bsl'uorl laten klimmen. De hals loup bekijkt. Bliksemsnel verandert is daarvoor te nauw. Maar het be de scène weer en men ziet de omge- °°J?de effect wordt bereikt door keerde pijp, tallooze malen vergroot,r,aast elkaar op de film een lange met de daaruit geschudde, rookende re©ks opnamen van de leege flesch tabak. Het meisje springt op, lacht, maken, en daarna op dezelfde werpt den maii een kushand toe-, ^et spiegelbeeld van het meisje snelt naar de tabaksdoos en springt vele ni:,le" °P te nemen. Natuurlijk Nog eenmaal opent die zich z01'3t men steeds dat het tweede beeld zich binnen de flesctromtrek- ken bevindt, 't Meisje kan natuur lijk allerlei bewegingen uitvoeren; die worden later toch ook in de flesch geprojecteerd. Ook dit dus is alweer heel eenvoudig. De rooko'r slaat nu de flesch stuk en het meisje verschijnt plotseling op cle tabaksdoos (dit gaat natuur lijk bij de opname wéér met uit- schakeling in z'n werk). Het meisje eene' roos is. Evenitater h,,<ke „uk ir|, kjc roos m de h.nd, manr hoest en, wertelljkheid rellsachti k) ,e kucht wanneer hij den geur ervan! voorschijn, waarvan zij er den m»n wil opsnuiven. Want die is metw. zacht en aangenaam 't is een scherpe rook. daarna, én prinses Nikotin en haar kleine fee verschijnen, den rooker be spottend. Wéér verandert het tooneel. De man zit weer voor zijn tafel, en uit de tabaksrook ziet men een arm dor prinses te voorschijn komen. De roo ker grijpt er naar, maar ziet nu plot seling, dat het volstrekt geen welge vormde meisjesariu, maar de steel Natuurlijk brengt men de verwis seling van de kleine poppe'narm met de roos tot stand door middel van het reeds eerder beschreven uilscha kelen van het toestel. De camera wordt uitgeschakeld, de arni door een roos vervangen en daarna de opname weer voortgezet. Hoe de rook uit de roos kan ko men? Simpte comme bonjour! De ro zenstengel is hol en verbonden met een dunne slang, waardoor een man, die onder tafel zit, rook blaast. Door 't laag afhangende tafelkleed is hij onzichtbaar. De rooker staart door het vergroot glas, eu weer doet het publiek dat met hem tegelijk, liet hoofd der klei ne fee wordt zichtbaar binnenin de roos; zij rookt eeii cigaret en blaast lachend den rook weg. Zooals men begrijpt is de gébruikte roos een ko lossale kunstbloem, waarin het meis je gemakkelijk plaats kan nemen, om in deze houding te worden opgeno men. Nu ziet men plots weer de v één aanbiedt. Bij de "opneming wordt het apparaat weer uitgescha keld op bet oogenblik, dat hel meis je de cigaret uit het pakje neemt, én weer in werking gesteld als cle rooker even een werkelijke sigaret beeft kunnen nemen. De man blaast dc kleine fee rook in 't gezicht en ontsteekt een luci fer, waarvoor het kleine wezentje verschrikt vlucht. Zij wil zich wre ken en sluipt naar het lucifersdoos je. De toeschouwer ziet dan in ver groot beeld, hoe zij het doosje opent, eenige lucifers over elkaar schuift en hel doosje aansteekt. Daarna ..wecliselt die Szene"; de man grijpt de spuitwaler-syphon en richt den straal op het vlammende doosje. In het vergroote beeld dc lucifers zijn in werkelijkheid bijna 90 cM. lang ziet men ee'n waren watervloed op het brandende hout neerdalen. De fee verdwijnt. In de slotscène is de rooker nog altijd bezig den brand met spuitwa ter te blusschen, en hanteert in zijn angst, dat het tafelkleed vlam zal 1 vatten de syphon zóu onhandig, dat hij ten slotte zich zelf besproeit. Ka dérdc scène: de rooker laat ver- dan eindigt de voorstelling - schrikt de roo« vallen, die. dtimu.nl 'n tülirlijk onder de lachsalvo's van 't papieren roos van gewone grootte publiek, is, en maakt dat. hij wegkomt. Da-j delijk valt'de roos in blaadjes uit- Deze historie geeft wel een over. oen, en die dansen naar het midden ziehtje van verschillende trucs, der tafel en rollen zich samen tott Grappigste ervan is, dat de meeste een sigaar. Dit verrassend effect zoo doodeenvoudig zijn, terwijl 't wordt weer bereikt met de uitscha- i publick. dat de voorstelling aan- kelingsmethode. 't Toestel wordt schouwt, er toch niets van snapt hoe weer uitgeschakeld iemand komt' men er in is geslaagd zóó iets in el- naar voren- on plukt een rozenblaad- kaar te zetten, en de kinderen zich je af de opname wordt voortge- i in de sprookjeswereld verplaatst zet. Weer wordt het apparaat uitge-' denken. Rob. P.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1911 | | pagina 15