HAARLEM'S DAGBLAD. TWEEDE BLAD. ZATERDAG 18 WOVEMBLR 1911 doodsch aandoende vaalgrijze kleuT in zifn werk gebracht en zijn Dr.e- nimfensch. Iderij mist opreclitheid- Fantasie kan geen waarheid of wer kelijkheid zijn doch is zij echt, dan is zij altoos waarachtig. De heer An- dré Broedelet bemint hot snoezige ieer dan het rang-lieftallig©. De heer G. W estermunu bi w t vee! deugden in aanleg, maar hij is nog worstelend met toon, kleur en vorm. Maar hij is oprecht ook ln zijn zoe ken; daarom kan incn van Item ln de toekomst veel verwachten. M randa, die zoo meesterlijk met zwart krijt «heren kan teekcncn en zoo geraffi neerde techniek van de 17e eeuwscho meesters beheerscht, is voorloop.g te bloedloos om naast oen eigen kun nen ook een eigen kunst te brengen. Maar hij is hog zec-r jong en zal worstelend wel het eigene weten te inden. GoedVriend romantiseert, wat ïog niet wil zeggen, dat hij roman tisch is. Zijn paddestoelen zijn on- aar en toch weer niet sprookjes achtig. En Willem van den Berg is voornaam van allure, maar zonder diepe innerlijkheid. Ondanks hun onvolmaaktheden zijn toch deze schilders dagenen, d:o Hol land's hoop voor de naaste toekomst zijn. Zij hebben slechts te berken, on verpoosd en met ernst. Hun voor man, de Moor, heeft ten deze een be wonderenswaardig voorbeeld gege ven en door twintig harde jaren, den weg voor velen hunner geef tend. HL Heuff, de etser en teekeuaar, die to Leiden zijn werk toont, heeft een roote ets, „Avond", die toont, dat ij, onversaagd voortgaande, eon man van beteekems kan worden. Hij heeft in vele zijner etsen en teekemn- gen allerlei goede hoedanigheden, il e er op wijzen, dat hij beslist talent heeft. Maar een zekere onhandigheid, eeh zeker te spoedig met zichzelf te vreden zijn, houden zijn werk nog wat kli-en, nog wat eTg goedaardig. Eduard Houbolt is zichzelf n et al tijd gelijk, maar hij is een bijzonder ernstig man, Iemand die met kopp g zelfvertrouwen voortwerkt, eon eigen weg heeft gevonden. Als staaltjes valn kranige, rake portretkunst noemen wij het portret van den kunstschilder D. R. (in het bezit van don heer An ton D'irckx te 's-Gravenhage) en voor al ook de van doordringende psycho logische kracht getuigende olieverf portretten van den heer H. en van de dame op leeftijd. Het kleine portret van een jonge dame en het zittende jufje bewijzen, dat Houbolt de in Ne derland zoo zeldzame gave bezit van het vrouwelijk sentiment te doorgron den. Daar Eduard Houbolt den goeden weg heeft gevolgd, om, voor hij ten toonstelde, eerst jarenlang ijverig en liefdevol, met oud-Hollandsch ge duld, te teekenen, zoodat hem de ar chitectuur der dmgen bekend is ge worden, zal hij, psycholoog door aan leg, zich tot een volmaakt portret schilder kunnen ontwikkelen. Hij be zit (zooals Braakensiek) de liefdevol le aandacht, welke het kenmerk is van voornaam-voelende kunstenaars. Parijsche Brieven CCCII. Het parlementaire leven is wcèr aan den gang. Een paar dagen na de beëindiging van het conflict tusschen Frankrijk «in Duiteehland opernle de Kamer dor Afgevaardigden haar deuren de „rentrée" vond plechtig plaats. Wat 'n volk, wat 'n volk De zaal was boordevol. Afgevaardigden 011 andere politiek© personen, voorts bankiers en andere zakenmenschen, journalisten, zelfs eenige schrijvers «lal wat de sterke sekse betreft. Doch er waren ook vele vertegen woordigsters der andere sekse, cle zoogenaamd zwakke. Men zag tal "van lieve kopjes, snoezige tailles, ixeldige kostuums en de rest men sciienke mij «ie verdere opsomming van vrouwelijk schoon. fcr zal niet gmbscussièerd wor den over het Frnltsoh-Duilsch ver drag. noch over de ontploffing van de „Liberie Oat gerucht ging door de zaal. Toen verheten ettelijke bezoekers <le zaal. Voor velen zijn de Kamer zittingen slechts dan interessant, arineer er met heftigheid gedebat teerd wordt Afgevaardigden praatten groepsge wijze Zij praatten slapjes en keken elkander met blikken van verstand houding aan Zij lieten zich van hun natuurlijkste zijde zien, want zij ston den niet voor hun kiezers en hadden dus geen reden om voor redders des vaderlands te poseeren. Men zag dus geen deftige houdingen en b ree de ge baren, en men hoorde geen woorden schijnlteihge pathetiek. Zij wa ren „ondor ons en wisten maar al te goed van elkander, dat parlementa risme en hel gewetensvol dienen van het land in werkelijkheid al lieel weinig samengaan. Ook wist elk hun ner, dat hij voor zijn 15.000 francs per jaar af en toe moest spreken en van zich doen spreken, wilde hij zijn kiezers tevreden stellen. Maar de tijd zooals Cuillaux het heeft ge inx-md, ,.le débordement oratoire", de oratorische overstrooming was nog niet aangebroken het was pas de eerste zitting, de openingsséance. Toch konden sommigen het bluffen niet nalaten. Allen zijn zij de „hope" van hun kiesdistrict.. Mijn kiezers stellen het volste vertrouwen in mij. Mijn mandaat is van groot ge wicht voor mijn circonscriptie. Volgen eenige uitleggingen, zonder voel overtuiging uitgesproken en on verschillig aangehoord. Daar komt «jen mooie vrouw bin en. Onmiddellijk houdt het gesprek over 's lands belang op De hoofden werden bij elkaar gestoken en het mooio dametje mankt het onderwerp der conversatie uit, oen conversatie, die thans niets aan levendigheid te wenschen laat. Een poosje later hebben de heoren bet over Cuillaux, den minister-presi dent. Zal hij lang aanblijven, of zal bij het spoedig afleggen Men liero- kent de kansen, men verdiept zich in gissingen, inon trekt horoscopen. Nu en dan steekt or een klefn twistgesprek op met Caillaux staan of va)leln niet weinigen; bet parifl- moutarisme is oen Ingewikkeld ding. Een der afgevaardigden, wien ge vraagd werd, of hij te gelegener tij<ï minister zou willen worden, beant woordde de arglistige vraag even arglistig met een anecdocte. De markiezin des' Rouroupous, ver telde hij, vroeg aan haar man: Waar ga je haar toe, ventlief?1 Ikke, gaan naar Grooten Raad. Pas op... Ze zijn in staat, jou tot minister te benoemen. U gerust zijn, mevrouw, ikke niet aannemen. Een paar uren later kwam de mar kies des Rouroupous onthutst terug. Zijn vrouw kreet: Daar heb je 't! Ik was er zeker van! Ze hebben je minister gemaakt? Zoo lang ikke aangedrongen, «ï^J ikke aannemen. En waarvan ben je minister, als ik vragen mag? Ikke vergeten vragen van wat. Ikke terugkeeren nu om te weten... Do grappige afgevaardigde lachte, dat hem de tranen in de txigen kwa men. Doch ik durf er mijn pru.k on der te verwedden, dat deze zelfde deputeerde, die zoo met het m nister- schap den draak stak, een hem aan geboden ministersbaantje met bei«te handen zou aannemen. Aha! daar beklimt pres:dent Henrt Brisson zijn spreekgestoelte. Wat ziet hij er nog betrekkelijk jong uit, hè? Hij moet toch ree«Is ongev eer dr.e- kvvart eeuw oud zijn. Maar kijk eens goed: zijn neus is witbepoederd en der de oogleden heeft bij zich zwart geverfd. Oude jongejuffrouw! Daar opent hij zijn moixl het is bij toe val muisstil en zijn chevroteeren- <ie stem spreekt. Gij zoudt het uw president niet geven, indien hij uw werkzaam heden opende alvorens aan de natie de hulde gebracht te hebben, die zij verdient Gedurende deze lange his- torisclie dagen heeft de ziel van Frankrijk z ch zoo kalm, rustig en nobel betoond, dat zij den bijval van allen, mededingers of vrienden, heeft afgedwongen. Een zwak applaus volgde op dit oratorisch gepraat „Voortdurend is zij zichzelve gelijk gebleven, èn in de duisternissen van een somtijds ontstellende stilte, èn op het schitterende feest van onze •oor Toulon verzamelde vloot, èn in de oneindige treurigheid van een verschrikkelijke ramp." Nogmaals zwak applaus. „Een volk, dat op die wijze gedu rende drie maanden d«xir het nood lot wordt bewogen, zonder dat liet nooh een beweging van onge«tuid, noch een teeken van zwakheid be toont, bewijst daarmede, dat het zich bewust is van hetgeen het waard is en van wat bet wiL" Sterker, langdurig applaus. De heer Henri Brisson zette zijn ope ningsrede in dien geest voort een rede vol gemeenplaatsen, een nietszeg gende toespraak. Er gebeurde niets bijzonders op <liea dag. D© hoeren algevaauligden sche nen n-og de buitenlucht in hun corpus te hebben en zich nog niet te hebben voorbereid op parlementaire tour- nooien. Doch wacht maar over een paar weken komt zeker de „débordement oratoire". Warit, in tegenstelling •oorul van Holland, zit Frankrijk vol van redenaars. En bijkans elke Fran- selie volksvertegenwoordiger acht het een plicht, veel en dikwijls te spreken. In de Hollandsche Kamer spreekt en doet men weinig in de Franscbe spreekt men zeer veel en doet men... ook weinig. Geestig uit zich Urbain Gohier omtrent de zie! te der w elspre kend beid „Wij hebben duizendmaal dc marte ling bijgewoond der uiigehikkigen, die niet wisten, hoe heen te gaan. In een kwartier hebben zij al les gezegd wat zij te zeggen hadden, doch een betoovering doet hen aan de tribune vastplakken zij zoeken, ora te eindigen een schitterende zinswen ding zij vinden die niet; zij gaan hardnekkig door, zij klampen zich vast .trots de vlucht van hun collega s, het gegaan der toehoorders of het ge klap der lessenaars... Het zou zoowel voor hen als voor'de anderen een ver ademing ziin, indien de deurwaarder, met het reglement in de hand, hen er uit zette Die zucht tot welsprekendheid is oen der" ziekten van het Frunsche par lementarisme. En d>e zucht is voor een groot deel het gevolg van de... journalistieke reportage, die zich hoe langer zoo meer uitbreidt. Gaf men voorheen weer den algemeenen zin van wat ecu afgevaardigde had ge zegd, sedert de stenogi aphische ver- slaggeveriï prijken in de diverse kran ten, gansche brukstukkeu letterlijken tekst, die soms ten overvloede door volijverige reporters worden gecom mentarieerd. Wie verlost Frankrijk van die par lementaire welbespraaktheid, of lie ver van die parlementaire spreek- ziekte? Lens, vertelt Urbain Gohier, woonde hij dertig achtereenvolgende zittingen in de Kamer der Afgevaardigden bij. itaarlemsclie HandeJsvereeniging (Goedgekeurd bij Kon. Besl. van 12 Nov. 1899.) De Haarlemsche Handelsvereeui- giug hier ter stede, opgoricht 10 Mei 1892, beeft in den loop van den tijd wel haar recht van bestaan bewezen. In zeer vele gevallen, zaken van ver schillenden aard betreffende, is zij opgetreden en dikwijls met groot succes. Jammer echter, dat men alge meen niet meer blijk geeft, dit te .waardeeren, door als lid der Vereeni- giug toe te treden. Er zijn wel meer dan 000 leden, maar dat is niet vol doende. Elk handelaar, neringdoen de, ja zelfs particulieren, moesten lid worden, om ten minste te laten ge voelen, dat men bet werk op prijs stelt, dat de Haarlemsche Handels- 'vereenigmg steeds opneemt, als doen de, wat bare band vindt om te doen. De voordeelen, die de Vereenigmg buiten hare bemoeiingen van ver schillenden aard, haren leden aan biedt, zijn zeer vele eu zeer groote tegenover de geringe Jaarlijksche contributie van f 3.50, die gevraagd wordt. De Haarlemsche H and els vereen 1- ging bemoeit zicb in de eerste plaats er mede, de belangen van hare leden te bevorderen, door onwillige beta lers voor ben tot betaling aan te oiauen en inlurmatién voor hen in te winnen. Boveudien hebben de leden het recht het bun gratis te verstrek ken advies der Vereeniging te vragen die ook in proceduren en faühsse- nieuten gratis voor hen optreedt, na tuurlijk alleen voor zaken betreffende den handel eu het bedrijf der leden. Als proef kunnen voortaan nieuwe leden voor oen half jaar worden aan- genomeu, doch slechts het 2e halfjaar (van 1 November tot en met 30 April) ad f 1.75 dc halve contributie. Rechtsgeleerde adviseurs der Ver een ging zijn de heeren Mrs. Th. de Haan Hugeuholtz eu A. H. J. Merens, Spaarue 94, alhier, die voor de leden eiken werkdag van 24 uur des na- middas zijn te spreken. Het bureau der Vereeniging is ge vestigd Jansweg 11. Voor incasso's door bemiddeling der Vereeniging wordt een vast recht van 5 pCt, der vordering bere kend. Bovendien moet 10 cent voor port Steeds worden bijgevoegd, bij Inzen ding van vorderingen door bemidde ling der advocaten le innen. De kosten van informatiën naar binten de stad woonachtige personen bedragen GO cis. per informutie, plus vijf cents porto-vergoeding. Informa tiën uaar binnen de stad woneude personen worden gratis verstrekt. Pretention op buiten de stad wo nende personen worden niet behan deld, wanneer n.et 10 ets. voor porto- vergoed.ng ls toegevoegd. Ruim 1748 informal.ën en rechts geleerde adviezen werden in het af- geloopen jaar gegeven. Aan het kautoor Jansweg 11, zijn thans coupons U 10 cent verkrijgbaar waarop men bij het Bureau vau den Burgerlijken Stand op het Stadhuis inlichtingen kan bekomen over het adres van h er op het bevolkingsregis ter ingeschreven personen. In de maanden September en Octo ber 1911 zijn 57 vorderingen tot een bedrag van f 1499.20 betaald; 11 vor deringen worden afbetaald, 17 vorde ringen zijn utgesteld. Volgens art. 7 dient het geheim der lijsten van wanbetalers ongeschon den te blijven. In verband met de wijziging van Haarlemmer Halletjes EEN ZATERDAGAVONDPRAATJE. Helaas, de practijk sp«.>t mot de theo rie. Terwijl wij allemaal het er vrij wel over eens zijn, dat de kermis zien- deroogen achteruit gaat, en de heer Brcgonje zijn vuist al opheft, om liaar den bcslisscnden, den doodelijken slag toe te brengen, hebben de staangelden op diezelfde stervemle kermis f 4900 méér opgebracht, dan het gemeente bestuur had geraamd. Met die vuist bedoel ik natuurlijk een figuurlijke, want voor vuistvechteu in den letter lijken zin heelt de hoer Bregonje al evenmin neiging als ik zelf. Hij zal het groote bedrag niet met pleiziar hebben gelezen, want de afschaffing wordt moeilijker, nuar uiatc de kermis meer opbrengt. Leverde zo weinig of in 't geheel geen baten meer, dan zou zeker ©en meerde>rheid voor baar af schaffing iu den Raad te vinden we zen. Ik hoop inmiddels van harte, dat dc lezer niet over dezen lautslcn vol zin heen leest, zonder or den onzin van te gevoelen, want zoodra de ker mis volstrekt géén staangeld meer oplevert, is zij natuurlijk van zelf al dood en behoeft niet meer afgeschaft te worden. Zoo wil het eene maar niet dood en kan het andere niet tot bloeiend leven komen. In dat geval verkeert do sluis le Spaarndam. Wat hebben we ons daarvan niet voorgesteld! Groote zee schepen zouden aan de Haarlemsche wallen komen te liggen: Haarlem art.kel 11 van het huishoudelijk regle ment van den Nederlandschen Bond van Onderlinge Informatie- en Schuldinvordering bureaux en Han- delsvereenig ngen, gevestigd te Haar lern, moet in het vervolg voor elke informatie «iie op vertoon van legrti- matiekaarten wordt gegeven, 25 cent worden betaaliL Alle brieven, aanvragen, reclames of wat ook, moeten worden geadres- seert aan het Bureau, 'dat geopend is dagelijks van 9 tot 5 nur en waar ook verdere inlichtingen zijn te bekomen Het Bestuur heeft bemerkt, dat men soms meent, dat men, hoewel geen lid der H. H. V., toen van haar infor matiën kan bekomen, en brengt nu nogmaals en uitdrukkelijk ter kennis dat alleen aan leden der Vereeniging informatiën door haar worden ver strekt, en dat voor informatiën op hier ter stede woonachtige personen nooit betaling mag worden gevor derd. HET BESTUUR. Van onzen Reizendsn Redacteur. TENTOONSTELLING van werken van Johan Braaken siek in het Stedelijk Museum te Amsterdam van werken der kunstenaren der Idee, Larensche Kunsthandel, Hoe ren gracht 495, te Amster dam van etsen en teekeningen door II. Heuff, en port re (studies en teekeningen door Eduard Houbolt, Leidsche Kunstveree- niging, Langebrug te Leiden. In ons artikel „Avondje bij Johan Braakensiek thuis" hadden wij gele- gerihehi te wijzen op veel van het „oeuvre" van onzen nationalen tee- icenaar, dat bewees welk ©en delicaat en fijngevoelig man Braakensiek is, die vooral niet oTwler de caricaturis ten behoorde gerekend te worden. De tentoonstelling in het Amsterdamse he Stedelijk Museum geeft thans aan de vele duizenden, die haar bezoeken, gelegenheid het levenswerk van den kunstenaar te zien en op te merken hoeveel ook nog door «le reproductie van de weekblaid-platen verloren gaat, nadat reeds vaak, door het vervullen van een opgave, niet altijd naar den smaak van dien ontwerper, techniek moet aanvullen wat aan be zieling moet ontbreken. Ecu van de meesterwerken van deze tentoonstel ling is het portret van lbsen. Er zijn drie wijzen om een portret le schilde ren. Men kan, gelijk de groote ouden deden, zichzolf zooveel mogelijk weg cijferen om alleen, in dienende liefde, «len voor te stellen persoon uiterlijk en innerlijk-door-uiterlijk heen, dus psychologisch weer te geven. Men kan, zooals na Rembrandt, dat bijna algemeen is gewonden, zijn eigen persoonlijkheid uiten met den voor te stollen persoon ais motief. Zoo'n por tret behoeft Fransche rechters hebben 't uitgemaakt zelfs niet ge lijkend te zijn op den voorgestelden persoon. En men kan. «le voornaamste ka raktertrekken van een persoon sa menvattend, deze geven als verper soonlijking dier karaktertrekken, dus als abstractie. Men ziet dan wel een gelijkenis, maar daar doorheen sche mert dan toch iets méér, iets alge- nieen-inenscbelijkers, iets eeuwigs. De gestolen Mona Lisa had dat, zij was de afbeelding van de wereklsche mystiek. Braakonsiek nu, de stü-diepe, por tretteert volgens de eerste manier. Als hij lbsen teekent, geeft hij zoo veel mogelijk de synthèse van den ruoiisch Ibsen, on komt daardoor lot een werkelijke af beelding van den voor te stellen perso«>n. De seirie zij ner portretten beschouwend, ervaart uien, dut wij in Braakensiek nog een dier uitgestorven coDScieutieuse por tret-tecken aars bezitten, die vóór de aan Zee zouden we wellicht onze geliefde gemeente noemen. Maar ach, het wil met onze waterplannen niet recht vlotten. Noch staal- noch zeewa ter zal ons een buitenlanelsche glorie verschaffen, want het Staalbad Haar lem bestaat alleen op papier en de voornaamste scheepvaart bestaat uit de booten van Bus. Industrie, handel, verkeer kun je maar niet krijgen als je ze hebben wilL 01 ze komen of niet komen hangt af van allerlei factoren, die gedeelte lijk buiten het bereik van een mcnsch liggen. Daarom ben ik er ook wel hui verig voor geweest, of we er goed aan doen zullen, veel geld uit te geven voor de verbetering van los- en lig plaatsen. toegangen en zoo voorts in het oostelijk sta«Jskwartier en zijn omgeving. Zal 't de moeite wel loonen? Ik weet wel. dat dc toestond v«x>ral uan den overkant verre van fraai is en als de vurige propagandist van die verbeteringen dc heer Levert, per fiets naur zijn kajittior in dc Dijkstraat rijdt, moet hij wel schokken van ver ontwaardiging en slechte keien, maar ik vraag nuchter weg: „zal 't wat op leveren? word«jn we er financieel beter van'? En zoo kom ik vanzelf tot de Am- sterdamsche Poort, die in gevaar ver- koert. Niemand wil haar afbreken, ze- kor niet, maar juist duarom zijn al die plannen, die er hangen over wijzi ging van de omgeving z«oo verbasend gevaarlijk. Zooals een oude juffrouw, naar bet graf neigt, wanneer je haar in een nieuw huis gaat zetten en haar oude meubeltjes wegneemt, zoo gaat, photografie het portretteeren door kunstenaars verdrong, talrijker wa ren en «iie wisten, dat in een portret vóór alle «iingen de gelijkenis van den voor te stellen persoon geëischt mag worden. Wij wezen reeds op Braakensiek's voornaanisten illustratie-arbeid, de 24 teekeningen voor Klikspaaifs stu dententypen. De firma A. Sijthoff te Leiden heeft de 24 oorspronkelijke teekeningen naar deze tentoonstelling ingezonden, d»e men nu in al haar fijnheid en liefdevolle welverzorgd heid kan bewonderen. De illustraties uil het „Geïllus treerd Politienieuws" toonen Braa- kensiek's vermogen, om handeling uit te drukken. Men beschouwe b.v. de twee worstelende rixannen. Er is, ook nog op dit oogenblik, in Neder land niemand, <üe tot het teekenen van een dergelijk kunstwerk in staat is. Ook de schetsen, met potlood ge maakt voor de weekblad-platen, too- nen welken weg Braakensiek s, echt- Nederlandsch. ongemeen zuiver ta lent zou gegaan zijn. indien niet eischen van de praktijk en van maat- schappelijken dwang hem hadden ge dwongen, historie van den dag. door gaans eenzijdig bekeken, te teekenen. Terwijl Haagsche ein Amsterdam- sche schi!derssch«)ol een aantal mid delmatigheden en zéér eenzijdige bin nen- en buitenhuisschilders tot be roemdheden maakte, werd hier een zeldzaam veelzijdig, écht talent „klein" gehouden. Deze man had de schilder van de Hollandsche vrouw kunnen worden, die niet is de eeuwi ge herhaling van een biddend oud wijfje, maar die in de jeugd van iet wat hautaine lieftalligheid gehuwd, bijna altoos voornaam wordt. Braa kensiek is een der weinigen, die de Nederlandsche dame heeft begrepen. En tot welkg verrukkelijke uitingen hij komen kan, toont dat, in 't omme zientje van een half uur met potlood get eek end fijne meisjesfiguurtje, me juffrouw G. B. in de kleedij van haar grootmoeder. De kunstenaren der idee, «Me thans in den Larenschen kunsthandel ten toonstellen, hebben in Nederland P. Cornells de Moor als voorganger ge had. Sedert ruim twintig jaren heelt deze Rotterdammer gestreden voor een romantisch-fai.tastische lichting in de schilderkunst, en tegelijk voor de verzorging van de schilderwijze. Eerst thans, na den dood van de groo ten der oude school, van de Marissen, en Israels, ziet de Moor zijn richting zegevieren en komen jongeren hem volgc-n. Hij zelf, met zijn „De regen bui", „Do wandeling' en „In het bosch", toont zich als de sterkste van allen .Doorwerkte schildering, gave penseelkunst, een ingetogen palet, een schier vrouwelijk fijn begrijpen van de vrouw zijn vele goede kwaliteiten. Indien het waar is. dat zijn kunsl langen tijd behoefte heeft, om door tc dringen, zoo is het zeker ook waar, dat zijn kunst van grootere duur zaamheid zal blijken, dan die van de, nu langzaam aan verouderend© rich tingen, omdat zijn werk veel heeft van die onwerkelijke, van die gedroomde schoonheid .welke door de eeuwen heen blijft leven. Na hem is te noe men David Bautz, wiens „Meisje in roodo jurk" het rustig-ingetugene heeft van den statig-voornamen Holland- schen geest, die eigenlijk nooit zon der Spaansche grandezza is. Onlangs heeft Bautz op de tentoonstelling van Nederlandsche kunstwerken le Parijs door de zoo moeilijk te bevredigen groote Parijsche kritiek, lofredenen gekregen, die wellicht te-voren nooit in het aan schilders zoo rijke Parijs aan 'n nauwelijks 25-jarig kunstenaar zijn gebracht. De „Caulois" sprak van een „pur chef d'oeuvre", een zuiver meesterwerk. Robert Graafland, wiens „roode au to" ,n het Stedelijk Museum te Am sterdam opeens dit verrassend fris- sclie talent deed leeren kennen, is hier minder gelukkig. Zijn „Avond feest" is te veel op Monteceili geïnspi reerd, zijn „Zomerzon" alleen te waardeeren wegens de groote bedoe ling. Gerard J. de Boer heeft een naar mijn vaste overtuiging de oude poort haar dood tegemoet, wanneer de brug, haar trouwe vriendin van zooveel jaren, de onafscheidelijke, die des levens rampen en tegenheden met haar weerstondgesloten en zoo aan kant gezet wordt. Of in zoo'n nieuwe omgeving -rezet, dat zij doelloos wordt. Er is een plannetje geopperd om de bestaande plannen op doek te brengen en zoo te laten zien, hoe de toestand worden zou. Ik weet nog beter: laat ens andere dingen vertoonen. die min stens tweemaal zoo mooi ziju. Een monumentale trap midden op 't Ver- wuift, die... nergens heen voert, een prachtig architectonisch dak, zonder huis er onder op het grasveld voor het Paviljoen neergelegd, een gebeeld houwde huisdeur midden op de Groote Markt, die 's avonds gesloten wordt, en tien andere fraaiigheden van de zelfde soort zouden het publiek allicht ervan overtuigen, hoe leelijk het is «sen oude brug. onafscheidelijk behoo- rende bij een oude poort, af te sluiten of haar te zetten midden tusschen twee andere toegangen in. Ik kan het niet helpen, dat ik denk aan den clown Busto. die in het circus Carré kwam met een hekje, dat met een ernstig gezicht openmaakte, er door ging en het even deftig weer achter zich sloot, alsof er niet aan weerskanten van dat hekje meters en meters ruimte was, om te passeeren! Zoodra de omgeving van de poort, op welke manier ook. bedorven wordt, zijn de dagen van de poort zelf zonder twijfel geteld. Laat ons dan meteen maar adverteeren: „Rijke Amerikanen gevraagd, die tegen elkaar willen op bieden voor een beroemde oude poort. Brieven onder motto Antiek aan bet gemeentebestuur van Haarlem, Groote Markt". Misschien zijn tegen dien tijd ook de reclamezuilen wel klaar, waarmee de stad versierd zal worden cn dn n kan de annonce er kosteloos op. Ik verwacht van die dingen niets. Het geldend model, -een sterk vergroote flikjesbus met een hoed op, in zijn ge heel oen geheimzin nige soort van pad denstoel, misstaat overal. Misschien is dat, niet zoozeer aan de dingen zelf te wijten, maar aan de biljetten, die er in bonte wanerde worden opge plakt, zoodat ze wei een aaidig effect zouden maken, als er maar geen pa pieren aan werden vastgekleefd. Maar dat gaat eenmaal niet en zoo zuilen we ons in hunne verschijn!ug «henen te schikken. Of zal de adviseur van ons gemeen tebestuur een heel uieuwcu, cn n< g wel een sierlijken, verin er voor weten te vinden? Helaas, we ziju op dit stuk niet overvloedig bedeeld: de mensch- hekl moet het stellen met de rechte en de gebogen lijn en hare variaties en die zijn, naar hot schijnt, voor een goed reclamebord ol zuil onvoldoende. Is hier misschien geen aanleiding ora een prijsvraag' uit to schrijven? Kan de vereeniging van gemeenten ra dit opricht geen nuttig werk doen? Of zou, het misschien aau beveling verdienen, om de zuilen evenals de poppen van taai taai die nu weer aan de orde komen, te laten maken in soorten, al naar gelang van de soort der biljetten, die er zullen worden aangeplakt? Er zijn droevige gebeur tenissen: de justitie looft een beloo ning uit voor aanwijzing van een mis drijf, er moet iets bij executie worden verkocht welnu, voor die aankondi gingen worden afgeknotte zuilen ge sticht. als toeken van rouw. Het bord, waarop gewone veilingen worden aangekondigd, stelt den gevel van een hecht en weldoortimmerd perceel voor. met een schildering van weiland en grasgewas versierd. Voor «i© publicaties van schouwburg en concertzaal dienen borden in den vorm van tooneeJschermen, waarop 's avonds nu en dan een zoeklicht ge worpen wordt, of een kunstmatige maneschijn. De biljetten van handel cn nijverheid eindelijk worden over- zweefd door een vliegend rad of door een bronzen Mercuriusbeeld. Met moei te doe ik afstand van dit denkbeeld, ontstaan en ontwikkeld in twee en zeven achtsten slapeloozen nacht ledereen begrijpt, dat het dit groote voordeel heeft, dat je uit de verte al zien kunt. of het je de moeite waard is. de biljetten al dan niet te gaan be kijken. Wil men dit denkbeeld niet in over weging nemen, dan heb ik nog een ander om niet bescliikbaar, name lijk de zuilen op wielen te zetten, zoo- dut ze door dc stad rondgereden kun nen worden. Dan belioeven niet altijd dezelfde omwonenden er tegen aan te kijken en de publiciteit wordt er ge weldig veel grooter door. Deze week onderscheidde zich nog door tweo gewichtige mededeelingen. B. en W. hebben verklaard, dat zij geen voorstellen zullen doen om van dj ouders den kostenden prijs voor het middelbaar onderwijs te vergen. Dat noem ik bij uitstek royaal, te meer daar de meeste ouders dat loch niet hadden kunnen betalen. „Uw schoone stem wil ik u niet ont- rcovenl" zei de slang tot den kik- vorsch. „En op uw troische, rechte houding ben ik niet jaloersch ver klaarde de kikvorscli, even edelmoe dig. Zoo is 't hier ook: je kunt uiet van iemand nemen, wat hij niet heeft De tweede tijding is, dat Prof.'Dak© do restauratie van het stuk van Hals door de Wildt heeft goedgekeurd. Zie daar waarlijk een pak van mijn hart Misschien kan hij nu ook nog een nieuwen directeur voor ons vinden, die kleine eischen heeft en groote ken nis, daar door «ie gemeente, bij deze benoeming zoowei op geld als op knapheid wordt gezien. Daartegen over kan hem hier een aangenaam bestaan en «ie critiek van onbe voegden worden verzekerd, welke laatste hem evenwel koud mag laten. En eindelijk moet hij wel bedenken, dat dit ook geen functie van blijvenden aard is. maar alleen een middel, om verder te komen. Wanneer dit alles hem nog niet aan lokt, acht ik weer het bewijs geleverd van der menschea tegenwoordig spreekwoordelijke ontevredenheid. Ronduit gezegd; was ik geen Halletjes bakker voor Haarlem's Dagblad, ik zou museum<iirecteur te Haarlem wen schen te zijn. FIDELIO.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1911 | | pagina 5