HAARLEM'S DAGBLAD. TWEEDE BLAD. ZATERDAG 25 MOVSMEtH 1011 tiaarlemscfie Handelsvereeniging (Goedgekeurd bij Kon. BeaL van 12 Nov. 1899.) De Haarlemsche üandelsvereeni- ging bier ter stede, opger.cht lü Mei 1892, beeft in den loop van den tijd wel baar recbt van beslaan bewezen. In zeer vele gevallen, zaken van ver schillenden aard betreffende, is zij opgetreden en dikwijls met groot succes. Jammer ecbter, dut men alge meen n.et meer blijk geeft, dit U waardeeren, duor als lid der Vereeni- ging toe te treden. Er zijn wel meer dan 800 leden, maar dat is niet vol doende. Elk handelaar, neringdoen de, ja zelfs particulieren, moesten lid worden, om ten minste te laten ge voelen. dat men bet werk op prijs stelt, dal do tiaariemsche Handels vereniging sleeds opneemt, als doen de, wui Uure baud vindt om te doen. L)e voordeeleu, d.e de Vereenig.ug buiten hare bemoeiingen van ver schillenden aard, haren leden aan b.edt, zijn zeer vele en zeer groote tegenover de geringe jaarlijksche contributie van f 3.50, die gevraagd wordt. De Huarlenische Handelsvereeni- giug bemoeit zich in de eerste plaats er mede, de belangen van bare leden te bevorderen, door onwillige beta lers voor beu tot betaling aan te manen en luiormatien y»jor ben in wiuneu. Bovendien benben de leden bel recht üei hun gratis te verstrek ken adv.es der Vereeuigiug te vragen d.e ook in procederen en faJiisse- meuten gratis voor hen optreedt, na tuurlijk alleen voor zaaeu betreffende den handel en het boa rijf der leden. Als proef kunnen voortaan nieuwe ledeu voor een half jaar worden aan genomen, doch slechts het 2e halfjaar (van 1 November tot en met 30 Apriij ad f 1.75 de halve contr.but e. Rechtsgeleerde adviseurs der Ver een.gmg zijn de beereu Mrs. Th. de Haan Hugéuholtz en A. H. J. Merens, Spaarne 94, alhier, die voor de leden eisen werkdag van 2—4 uur des nar muidas zijn te spreken. Het bureau der Vereeuigmg is ge vestigd J bosweg 11. Voor incasso's door bemiddeling der Vereeingaig wordt een 1 recht van 5 pLt. der vordering bere kend. tiovendieu uioet 10 cent voor port steeds worden bijgevoegd, bij in; d ug van vorderingen door hem dde- line dar advocaten to innen. De kosten van tofm maliën naar bu ten de stad woonachtige personen bedragen 60 ets. per informatie, plus vijt cents porto-vergoeding. Informa- t.iën naar binnen de st.ad wonende personen worden gratis verstrekt. Dreteuiien op buiten de stad wo- nenue personen oideu niet behan deld. wanneer n.et lu cis. voor porto- vergoeu.ug is toegevoegd. Ruim 17-18 miorniat.ëii en rechts- geietrde adviezen weiden in het af- geioopen Jaar gegeven. Aau het kantoor Juusweg 11, zijn thans coupons 10 cent verkrijgbaar waarop men hij het Bureau vau den Burgerlijken Stuud op hot Stadhuis inlichtingen kan bokomen over het adres van h er up het bevolkingsregis ter ingeschreven personen. Ia de maanden September en Octo ber 1911 zijn 57 vorderingen tot een bedrag van f 1499.20 betaald; 11 vor deringen worden afbetaald, 17 vorde ringen zijn utgesteld. Volgens art. 7 dient het geheim der lijsten van wanbetalers ongeschon den te blijven. In verhand met de wijziging van art.ke! 11 van liet huishoudelijk regle ment vau den N.derlandschen Bond van Oudeiiiugo Informatie- en sehuldiuvoi iler.ng bureaux en Han- delsvereenig ngen, gevestigd te Haar Jem, moet in het vervolg voor elke informatie die op vertoon van legti- matiekaarten wordt gegeven, 25 cent worden betaald. Alle brieven, aanvragen, reclames of wat ook, moeten worden geadres- seert aan het Bureau, dat geopend is dagelijks van 9 tot 5 nur en waar ook verdere inlichtingen zijn te bekomen. Het Bestuur heeft bemerkt, dat men soms meent, dat men, hoewel geen l.d der H. H. V., toen van haar mfor- malién kan bekomen, en brengt nu nogmaals en uitdrukkelijk ter kennis dat alleen aan leden der Vereenigmg informatiën door haar worden ver strekt, en dat voor informat.ën op hier ter slede woonachtige personen nooit betaling mag worden gevor derd. HET BESTUUR. Parijsche Brieven CCCIIL In 1902 was Julien Bucas. toen 23 jaar oud. een arme schilder, die al lo moeite had ©in zijn brood te verdie nen. Hij bewoonde een klein atelier, Rue de la Cour-des-Noues 8. een ate lier, dat bet zonlicht slechts schamel- tjes opving. Julien Bucas had veel talent, en de arme vrienden, die hij had. waren het er allen over eens, dat hun kame raad ten slotte wel naam zou maken. Ten slotte och, wat kan men in dezen tijd van mercantilisme berei ken met talent, niet veel talent zelfs, als on de debetzijde voorkomen rechtschapenheid, timiditeit en ge brek aan relaties 7 Julien Bucas werkte hard, doch kon niettemin nauwelijks rondko men. En in triestige buien wenschte hij weieens, wat talent te kunnen omruilen met een weinig aplomb en eOn beetje chance". Het aplomb bleef weg men ver krijgt het niet, men wordt er mee ge boren. Doch de chance" kwam op zonniger dag. De fortuinlijkheid klop te aan zijn deur, in den vorm van een zekeren rijken sinjeur Rudolf Quitt ner, uit Weenon, die hem toesprak Ik ben In de gedegenheid ge weest, eenige van uw schi'derijen te zien. Zo bevallen me. U hebt talent. Wilt u me eenige van uw stukken ver- koopen De arme schilder was in de wol ken. Eindelijk, eindelijk kwam de „veine" opdagen De rijke amateur bekeek de ver toonde schilderijen, sprak er met zeer veel verstand over, maakte op en aanmerkingen een leek was meneer Quittner blijkbaar niet. Ten slotte koos hij er een achttal uit en betaalde er contant 50 francs per stuk voor. Dat was wei geen schitterende prijs. 50 francs voor een stuk van een talentvollen schildermaar, enfin, Bucas was nog jong en begon eigen lijk pas. Top Sedert dien vond er een geregelde briefwisseling plaats fusschen den jongen schilder te Parijs en den be- jaonlon omototvr lu Weuun D««e bestelde schilderijen, gaf de onder werpen -op, gaf raad, prees eten „warmen toon" des schilders, laakte nu en dan de onachtzame uitvoering. Meneer Quittner betaalde geregeld. Van elke betaling erkende Julien Bu cas de ontvangst. Doch de edelmoedi ge liefhebber dreef de kiesehheid zoo overeengekomen teeken te erkennen. Op die wijze bewoog de correspon dentie zich uitsluitend op zuiver ar tistiek gebied. „Zend mij", schreef de rijke Wee- ner eens, „origineele werken. Mijn verzameling completeert zich. Ik ben er zoo trotsch op als een knappe vrouw op haar mooie: schouders. Ik hoop, dat uw groot talent wereldkun dig zal worden. En den jongen schilder werd roem in Weenen en Berlijn voorgespiegeld. Elk jaar maakte de heer Quittner mi reis naar l'arijs on bezocht er zonder mankeeren het atelier van Bucas. Soms kwam mevrouw Quitt ner mee, en doze voegde dan haar lof spraak bij die van beur waardigen echtgenoot. Zeven jaar verliepen. En in die ze ven vette jaren had Bucas ruim 200 schilderijen aan den Weener ver kocht. Zoo langzamerhand begon hij ieds aan iets als roem te denken. In 1909 bezocht Julien Bucas de jaarlijksche tentoonstelling der Artis tes Francais. Op een gegeven oogen- blik stond hij voor een schilderij, ge- teekend Quittner op de lijst prijkte de vermelding: „troisième médaille' Bucas kon zijn oogen schier niet ge looven de bekroonde schilderij was een der door hem aan den rijken amateur verkochte 1 Sinjeur Quittner bad er slechts hier en daar een klei nigheid aan veranderd Bucas stond perplex. Doch spoedig kwam hij tot bezinning. Hij dacht na. Zou hij den heer Quittner aan klagen wegens valschbeid inge schilderde Maar dan zou hij waar schijnlijk het grootste gedeelte van zijn inkomsten verhezen. Te Parijs verkocht hij nog steeds bitter wei Eindelijk nam Bucas de peu op en schreef zijn „weldoener" het volgend briefje „Met genoegen zie ik, dat u niet slechts een amateur, doch qpk een collega zijt. Ik stel er bijzonderlijk prijs op, u geluk te wenschen met het werk, dat u in den Salon hebt ten toongesteld en dat zoo deugdelijk de belooning heeft verdiend, die het ver kregen heeft" Geen antwoord. Eenigen tijd daarop kwam hij me vrouw "Quittner te Parijs tegen. Van haar vernam hij, dat heur heer ge maal aan een maagziekte was over leden en zij zich daarna in ,,la ville Lu m ié re" had gevestigd. Wat de schilderij in den Salon betrofte ge legener tijd zou zij hem de zaak uit legeen. Maanden verliepen. In de tentoonstellingszaal van den kunsthandelaar Georges Petii had. van 12 tot 26 October laatstleden, een expositie plaats der schilderstukken van wijlen Rudolf Quittner. Bucas ging er natuurlijk heen en kwam tot de ontdekking, dat van de 66 tentoongestelde doeken er 6 van hem waren; de overleden „trucqueur" had er slechts zter geringe verande ringen op aangebracht. Daarop haalde Bucas eenigo vrien den, die hem vroeger die zes schilde rijen hadden zien vervaardigen, en do kameraden herkenden onmiddel lijk het gepleegde bedrog. Men voegde zien den expert Sortais toe, en deze constateerde zonder veel moeite de „overschilderingen". Toen werd een advokaat in den arin genomen. Deze deed een huis zoeking instellen bij mevrouw de we duwe Quittner te Neuilly. Sapristi I Bigre Fiehtre I Op niet minder dan 33 doeken, door Bucas geschilderd, was zijn naam vervangen door dien van den Weenschen „kunstbescher mer" Op ongeveer een gelijk aantal schilderijen was Bucas* naam alleen nog innar uitgewischt. Voorts werden er nog pl.m. 200 schilderijen van verschillende an dere kunstenaars gevonden, wier na men plaats hadden moeten maken voor dien van Quittner. Een heel m gazijn dus van faux artistiques"! Mevrouw Quittner was er niet. In haar woning te Neuilly, die eventjes 5000 francs huur doet, was slechts do vrouwelijke bediende Anna Prokop te vinden. Deze vertrouwelinge, zus ter van een professor in de wijsbe geerte te Praag, liet zich' aldus uit Mevrouw Quittner is al sinds een maand in Weenen. Over 'n dag of veertien zal zij hier terug zijn. Van de zaak, waarover u mij spreekt, weet ik niets af. Ik denk. dat de Fransche schilder zic-h vergist. Me neer Quittner had bij zijn leven een sch.ldersatelier. Wel is waar heb ik hem er nooit in zien werken, maar hij was in de laatste jaren dan ook zoo ziekelijk, soms zelfs bedlegerig. Ik weet, dat hij veel werkte, toen hij nog jong was, en hij liet ons graag de vereelte plekken aa-- zijn vingers zien, achtergelaten door het hantee ren der penseelen. In zijn land had hij trouwens do reputatie van een groot kunstenaar, en ik herinner mij nog heel goed, dat, toen hij in 1909 Weenen voor Frankrijk veri'et, aan zienlijke personen openlijk het ver trek van zulk een schilder betreur den. Jammer, dat de heer Quittner nu al dood isl Ware hij nog in leven, een gerechtelijke vervoeging zou waarschijnlijk de psyche van dezen zonderlingen amateur hebben ont huld. Intusschen: het geval van Quittner staat niet alleen. Zoo lang er nog ta lentvolle kunstenaars zijn, d.e de on verbiddelijke fataliteit :n ellende doet leven, eu talentlooze rijkaards, wien de rijkdom niet voldoende is en die dorsten naar wat kunslenaarsroem zoolang zullen er Quittners be staan, en meer dan men wel denkt. En niet zelden in tegenstelling met kwestie QuittnerBucas .s het pronken met andermans voeren het gevolg van 'n willens en wetens afge sloten transactie tusschen eenerzijds den burgerlijken millionnaïr met zoogenaamd hoogere aspiraties en anderzijds den armen kunstenaar, dien de harde strijd om het bestaan noodzaakt zich van zijn pluimage te ontdoen. Dergelijke transacties komen het meest voor .n de litteraire en journa- listische wereld. Toen een paar jaar ge! oden h:er te Parijs een nieuwbakken baron, die eenige honderdtallen malen mil- lionnair was, voor den dag kwam met een betrekkelijk goed tooneelstuk, hadden allen d e hem en de mate van zijn intelligentie persoonlijk ken den, de innige overtuiging, dat geen t en regels van het gansche stuk zijn geestelijk eigendom waren. Ma.s que voulez-vous?' Een arme litterator, wen bijkans a'les was tecer-geloo- pen, had e'r eenige duizenden francs aan verdiend. Was het hem niet ge oorloofd. afstand te doen van wat persoonlijken roem, ter verkrijging vun wat stoffelijk welzijn, lang ont beerd en misschien even lang geerd?' In deze r clit.ng heeft do mo raal voorzichl-g te werk ie gaan, ze niet een oordeel u.lspreken, dat meer lugisch en streng dan humaan is. OTTO KNAAP. btadsnieuws ST. NICOLAAS-POSTPAKKETTEN. Bij gelegenheid van het Sint-Nico- laasfeest wordt de vergunning, om eenige pakketten aan hetzelfde adres van slechts een enkele adreskaart te doen vergezeld gaan. voor den tijd van 2 tot en met 6 December inge trokken en zal deriialve bij elk gedu rende dit tijdvak ter verzending aan geboden pakket ©en adreskaart bo- hooren te worden gevoegd. Voorts wordt, ter verzekering van een goede overkomst van de pakket ten, aanbevolen lo. zorg te dragen voor een doel matige en stevige verpakking van Je voorwerpen, in dier voege, dat deze op afdoende wijze tegen breken en beschadigen gevrijwaard zijn 2o. zoo mogelijk de adressen op de pakketten te schrijven en, waar op- plakkiug of aanhechting van ©en adres onvermijdelijk is, dit zoodanig vast te hechten, dat voor het verlo ren gaan daarvan, tijdens het ver voer, geen vrees behoeft te bestaan; 3o. in de pakketten een tweede los adres te sluiten. Ten slotte wordt de aandacht ge vestigd op de gelegenheid tot afgifte van waarde van pakketten, hetgeen voor pakketten met kostbaarheden is aan te bevelen en ten gevolge waar van, bij eventueel verloren geraken gedurendo het vervoer met de post, het volle bedrag der aangegeven waarde van bet pakket wordt ver goed. Gev. Voorwerpen. Terug te bekomen bij H. Hofsté, De Witstraat 32, een halsketting. Th. Baten, Lange Heerenstraat 36, een geit W. Kraak, Zijlweg 7, een kerk boekje. C. Pieper, Stationsplein 10. ©en manchetknoop. N. v. d. Erf, Brouwersvaart 6 rood een partomonnaie. L. J. Vuurmajis, De Clercqstroat 106, een hondje. B. van den Berg, Da Costastraat 25 een rozenkrans. L. M. Stokman, 2e Vooruitgangstr. 7, een heerenrmg. Th. Prins, Lange Molenstraat 20, een ijsmuts. J. Geijlvoet, Doelstraat 37. een stijl J. Viets, Zijlweg 101, een kous. J. Koe ij en, A. L. Dyserinckstraat 78, ©en zweep. W. de Wit, Zomervaart 3, een zak waarin oen kalfshuid. TRAVIATA. In den Schouwburg was Verdi gis teravond weer aan 't woord. Dezen j koor niet Traviata. die met II Trova lere en Rigoletto den vruchtbaren componist voornamelijk zijn popula riteit bezorgde. Traviata is stellig niet de minste van de drie de beval lig© melodieën wisselen elkaar er in af, zooals de pakkend!© scènes ©n fleurig© tooneelen. Te verwonderen was het daarom, dat de Schouwburg ditmaal vooral op d© hoogere ran gen stalles en balc-on zoo schraal bezet was. En jammer was het ook. Want do opvoering door de artis- ten van het Renihrandt-lheater was uitstekend verzorgd. -V-vr En gelen—Sewing (Violette) zong dezen avond bijzonder gelukkig. Haam; r.ie stem sprak licht en zeker aan u> oe coluratuur, waaraan haar partij overrijk is, gelukt© magnifiek. Niet minder voortreffelijk zong ce tenor Morrisson zijn glansende Ru- dolph-partij. Deze beide hoofdrollen beieefueu dan ook ©en schitterend succes. Van den heer Hubert als D'Orbel valt, behalve dan zijn klankvolle stem, niets in 't bijzonder te roemen. Een enkelen keer zong hij er wei eens naast en den muzikalen en gerouti neerde» diligent Kwast Snr. maakte hij het ook niet altijd naar den zin. Misschien trekt hem de D'Orliel-pnr- tij niet erg aan on daar kan men hem geen ongelijk in geven ze is hier en dnar bar onlxxluidend. Goede, ja zeer goede ensembles hebben w© gehoord, o. a in het feest-tooneel vnn het 3e bedrijf. Als die meiischen alle maal zoo goed speelden als ze zingen, dan schoten we niet ons Nederlandsch opera-gezelschap ©en lieel ©tod 'n de richting. Het orkest van hier volgde niet toewijding de goede wen ken van zijn leider en gaf dus veel moois te hooren. Ook aan de 1 tee ring was zorg besteed. De décors tn vooral de rijk© verscueiJenmud van Irissche, smaakvolle costuums given een prettig en aanblik. PHILIP I OOTb. Rubriek voor Vragen Geabonnoerden hebben het voorrecht, vragen op verschillend gebied, mils voor beantwoording vulbaur, in ie zenden bij de I'.edac-.ie van Raarleiu'a Dagblad, Groote Hou. liant 53. Alle antwoorden worden geheel kosteloos Gegeven en zoo spoedig mogelijk. Aan vragen, dio niet volledig naam woonplaats van den Inzender vermelde© wordt aand-eht r-crehónfrcru VRAAG. Mijn hond heeft sedert ©enige dagen een verstopten neus, waardoor liij niet kan ademen en dikwijls erg b&nauwd is. Kan u mij zeggen, wat ik liieraan doen moet? ANTWOORD. U kunt den neus uitspuiten met. lauw water. liet is echter een dagelijks voorkomend iets dat vanzelf weer overgaat. VRAAG. Hoe luidt het adres der Gezo nd heid sc omm issicT ANTWOORD. Brieven voor de Haarlemsche Gezondheidscommissie kunt n bezorgen in de vestibule het Stadhuis, waar een brievenbus van de Gezondheidscommissie hangt. VRAAG. Ik heb een jongen van ruim 13 jaar, die opgeleid wil worden tot electricien. Bestaat er te Haarlem een school, waar men kosteloos daar voor kan leeren, zooals te Amster dam? ANTWOORD. Wend u tot don directeur der Burgeravondschool aan de Nassaulaan. e. K. E. M. speciale tarieven groot- krachlverbru ikers. f. J. C. Rijk, om eervol ontslag als l.d Comm. looz. Burgerav. schooL 13. Rapport der Duurie-Commiaa e. 14. Suppi. b©giuoUn6, al- en over- schrijv.ng, onvoorz. uitgaven. 15. VaststelI ng strafverordeningen. 16. Benoeming Arm verzorger Schaal - armbestuur. 17. Belast.ngreclames. b.iiiitnhnd Uit de Omstreken VELSEN. Openbare vergadering van den ge meenteraad van Velsen op Dinsdag 28 November 1911, voorm. 10 3/4 uur, ten gemeentehuize. Agenda: 1. Ingekomen stukken en med©dee lingen. 2. Progressie hoofdelijke"n omslag. 3. Oprichting gemeentelijke vis- scherijschool (subsict eaanvragen). 4. Uitbreiding leerplan School F. Santpoort. 5. Bestemming nieuwe school 1J- muiden, 6. Belooning ambtenoar vervolging plaatselijke belastingen. 7. Regeling tegemoetkoming wo- hinghuur van enkele veldwachters. 8. Regel ng in zake de poIit.ek!ee- ding. 9. Voorstel M. J. Schuitenmaker, Instelling rang adjunct-commies lo klasse ter secretarie. 10. Zekerheidsstellmg gemeente ontvanger enz. 11. Verpachting nieuw aangekochte grond Velseroord. 11a. Bespreking reinigingsdienst. 12. Adressen: a. J. Felgtoes inzake de bouwveror dening. b. H. Hamers Inzake do bouwver ordening. c. J. C. Cramer en C. de Pagter, honorarium advies Bouwfnrordemug. d. Afd. Kennemcrland Bond Ned. Onderwijzers, gebruik schoollokalen. DE DUURTP.. De ddur te-commissie w Vlissingcn heeft aan B. en W. geadviseerd: lo. de Regeering te verzoeken een tijdelijke schorsing van den accijns op suiker, geslacht en «out te willen bevorderen; 2o. een plaatselijke verordening vast te stellen op het gewicht van brood; 3o. de door den raad toegestane verhooging op do salarissen van ge- meente-ambtonnren en werklieden te doen ingaan op 1 dezer; 4o het Burg. Armbestuur een wenk i geven gedurende dezon tijd wat ruimer te bededen. EEN KLOKKENSPEL IN DEN TOREN VAN HET VREDES PALEIS. In zijn „Kijkjes op het leven" op- pert M. W. in het Nieuws van den Dag, na ©en historisch-dramatische ontboezeming over onze torens en het klokkespelen, het denkbeeld om een klokkenspel aan den V redestempel te schenken. „De Vaderlandsche klokkenspelen, «ziel onzer mooie torens, zijn geheel j ons volk in zijn moeite vol verledun, j in zijn kaJnien nwuvr opgegnren ameio, in znn schoon ver trouwen op (le toekomst. Leg hun het zwijgen op, maar dit zul nimmer kun nen gebeureu, en onze ia«e landen zuilen nnswuos.lig worden als liet huis, waarin de stem der moeder niet meer wordt gehoord. Ja, laat ons een klokkenspel geven aau den toren van het llaag'sche Vre despaleis, en zeker, het tul tich in den eersten tijd slechts bescheiden moge» doen hooren. Want wat aan venna uing en opbeuring dier vriendelijke reuzen in onze steden gezag geeft is wel vooral dat zij zeer oud zijn. Wij zeggen in stille tot ons zelf: „Zij zijn veel ouder dan wij, kennen het leven en de inenschen boter, liet moet wel zoo zijn als zij-zeggen dat het is". In verband met do nog schamele ontwikkeling van de vrcdesïdee, zal de vredeski uk in den aanvang nog niet veel te zeggen hebl>en. „Eerst zal hij slechts mogen zingen op do vaderlandsche feestd igen, luider op de feestdagen van Europa, zeer luid op de feestdagen der wereld. Dan, over een kwart eeuw, wanneer de le©- lijke oorlog van Italië tegen Turkije vergeten zal zijn. maar wanneer in een kwart eeuw de vrede der wereld ongeschonden zal zij.n gehandhaafd dan mag de vredesjoncreman in Den Haag eens vroollik eu !n;de triomf©©- ren: „Ziet gij wel ho© «©hoon de menschheid is door den vrede?" En oud-gewoiden zal zij mogen bimbeïen, do toekomst-vertrouwende reus, die gelijk had, bxmbeien op elk uur van dag en nacht. Dan zullen er zijn. die ook naar hem liggen te luis teren in den slapeloocon nacht en vragen; „Beter, schooner is de me.iscii heid geworden door den vrede. Wan neer wordt zij nu ook gelukkiger!" GEEN OUDEJAARSAVOND- SLUITING. In de Gemeenteraadsritting van Utrecht is met 17 tegen 5 steinny.n aangenomen de afwijzende beschik king van de Commissie voor de Straf verordeningen op 't adres van de afd. Utrecht van den Ned. Cerdraten Bord van Geemoloveorden in het Lo genient- en Knffiehuishnudershedróf, waarin verzacht wordt te benalen, dat alle Koffiehuizen, eethuizen, melksalons on dergelijke inrichtin gen den 31 en December van elk jaar des avonds te 9 uur moeten worden gesloten. ONS ONDERWIJS. Ongeveer tien jaren geleden be noemde minister Kuvper een Staats commissie voor "t overwogen van en rnpporteereu over de vraag, op «el ke wijze de onderdeelen van ons on derwijs waren ineen te schakelen. Die commissie van hooggele-, ólen bracht een paar jaren geleden haar rapport uit, een foliant. Oiar «aa vaswsèsüeo, desss- gedaan, is h-eelwat gesproken in rto kringen der deskundigen, die mecr- endeels veel hadden unn te merken. Spiegel der Letterkunde. Lanenech© Dorpsvertellingen. Onze moderne liter:.tuur is niet "rijk aan goede verhalen uit het lan delijk loven. Het proletariaat der groote steden en de kleine burger stand hec-fl men veel ©n gaarne en dikwerf niet zonder talent gegeven Maar op het land gevoelen on-ze au teurs zich niet tehuis. Daarbij komt: men moet ln?t leven bu ten de steden, het wijde leven te midden der vrucht bare velden en onder don open hemel geleefd hebben, wil men het kenden. Men kan liet niet, gelijk een burger lijk stadsmilieu, bestudoeren met zorg en nauwgezetheid. II©t lan-de- - lijk leven heeft geheimenis-sein en in~ time verborgenheden, welke den on ingewijde nieuwsgier:ge niet worden geopenbaard. De schakeering der kleuren tn het landschap, de wisse lende groepeoring der wolken in de ruimte, de stand der gewassen op de velden, de stem der dieren, alles heeft een innig© beteokionis, welke 'den stadsmensch noodzakelijk ont- gaan moet. En <1© atmosfeer. Het on uitsprekelijk©, onverbeeldbare, dat hij die diep en intens ziet, oin alle dingen hangende, bespeurt De adem van het onkenbare, dat de wereldse he verschijnselen unde'rling en aan het eeuwig© bindt. Stijn Streuvols is de -groote kun stenaar van het landleven, I-Iij heeft dit leven, als zijn eenige natuurlijk heid, geleefd. Hij verstaat de diepe mysteriën der natuur, hij kent de ge heime roerselen in de gemoederen der landelijke lieden. En onbewust, wanneer hij dat allee beschrijven gaat, brengt hij in zijne beelden: menschen en landschappen, de atino-s foor, die hemel en aard© en de men schen aan bolde bindt. Een kunstenaar als StreuveJs is Wally Moes niet,. Zoo bereikt zij nim mer do 'natuur 1 ijlt© monumentaliteit van den Vlaamschon meester; maar wel en hierin is de echte waarde van haar werk gelegen wèl kent zij, door eigen leven, het land en het leven op het land. Zie hier iemand met een sterk ge voel van het picturaal sch^-m van den buiten heeft zij rui et als schil deres oen goeden en. degel ij ken haam verworven7 iemand verder die de teedere geheimen van de dagen op het lahd gevoeld en lief heeft, iemand d'.e de Vreemde, maar wezenlijk zoo diep-mdnschelijke, boeren en land arbeiders, juist ln die menschelijk- heid, begrijpen kan, iemiand ton slot te met een groote, open liefde voor een eenvoudige, oprechte begeerte tot zich-geven aan de wereld om haar heen. Daarom, moge zij al de grootheid, moge zij al de onnavolgbare volheid van een Streuvels missen, haa'r werk \a waardevol om de vlekkeioos-zuive- 're echt-hedd, om de onbevangen, na tuurlijke menschel ijkheid die uit ieder der vertellingen spreekt. Eenvoudig-weg, zonder letterkundi ge versier togen, zonder opzette] ij lee zorg voor taai-schoonheid, is dit alles ons gegeven. Het proza van Wally Moes iis zeeir-'rustïg, zeer-sober en maakt volkomen den indruk noodza kelijkerwijze to zijn gelijk het iis Het is met dat al niet zelden fijn- beolde'nd; een figuur, een milieu. Welk een gezonde, open geestigheid in den opzet ©n de uitwerking van een schetsje als: „Op hechten grond slag". De oude boer, die jaron lang u tstekehd gediend door zijn gotïouwe meid Engel Kool, deze dreigt te verlie zen door familie-omstandigheden bij do meid thuis en daarom, op lang zaam, eerst bedekt later openlijk, aandringen van Engel deze trouwt: Na de kerk gingen ze samen naar vrouw Kool, die er niet bij had kun nen zijn, omdat z© slecht ter boen was; daa'r aten ze met de naasto fa milie een bescheiden bruiloftsmaaltje ©u 's avonds zaten ze weer, als of er niets gebeurd was, tegenover elkaar bij de avondpap. Fijne humor, d. i. het lachwckken de, dat niet zonder weemoed is, vin don wij Ln: „De Tweelingen" in „Licht en Bruto" in „De Stiefvader". Eigenlijk ziet deze schrijfster aan allo situatiën des levens een blij- geestdgon kant; uit elke levens.Vroope©- ring, uit iede'r tezamentnoffen de omstandigheden weet zij een gooden, natuurlijken glimlach zonder een zweeoi van bitterheid - te puren, terwijl wij nochtans bespeuren hoe zeer en hoe innig zij zich voelde ont roeren bij het erkennen hoe een wij de en diepe weemoed onder een lcni- genden lach verborgen kan loven. En als ik den inhoud van deze twee, smaakvol door den heer van Looy uitgegeven, bundeltjes nog eens door zie, dan vind ik daarin alleen de vertellingen „Vroeg of Laat" en „Een moederhart" waarin geen en kel lichtstraaltje van Vroolijkheid valt. Het eerste geeft do historie van een harde, gierige strakke boerenvrouw, die zich haar kinderen één voor één ontvallen ziet: twee trouwen tegen haar zin en een zoekt den vrede in het klooster. Als zij dan oud is en weduwe, alleen in haar ongezellige hiLSjo met den laatsten zoon, Dirk, die niet op wil possen, dan voelt zij, schoon zij het zich zelve niet beken nen wol een drang om to zien het ge luk barer.kinderen: haar klein-kmde- ren, die haar hun eigen grootmoeder niet kennen... Maar zij blijft dezelfde haTde vrouw, zij wil niot de eerste zijn, zij w.l niet naar de kinderen gaaiL En op een avond gaat zij uit, om bij haar kinderen binnen te glu ren, stilletjes, door do ruiten. Daar ziet zij het eenvoudige rustige geluk en bij Elbert, haar zoon, zag zij een oude vrouw, de andere grootmoeder, stralend-gelukkig met de kinderen spelen. De ongelukkige vrouw rilde, en fn eens was t haar, c4 zij van die plek weggejaagd werd. Zij wendde zich af van het verlichte venster, keerde zich naar den duisteren nacht en met een kivmpend lmrt spoedde zij zich naar haar eenzaam huis". Dit nu, gelijk medr in deze bundel tjes, is geenszins van eenc verrussen- de nieuwheid van gegeven, nntegen- deel; maar ten slotte beslist alleen de hoedanigheid het verbeeld gevoel oior de mate der oorspronkelijkheid En dat gevoel is hier .era! zuiver, forsch en nieuw omdat het eigen is. Ik voor mij boud misschien nog 't meest van de schets: „De Stiefvader". Ziehier dus een bundel voortref li j- ke Nederlandsch© dorpsvertellingen» waarin het leven van te lande niet een ernstig en zuiver zij het don geenszins groot talent, zeer teekenond en vol écht, diep-doorleefd landelijk- gevoel is verbeeld; en als zoodanig een zeldzame verschijning. J. GRESHOFF. Apeldoorn, 24, 11.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1911 | | pagina 5