HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 19 NOVEittB£K «919 TWEEDE BLAD Amsterdamsche Brieven Toosieel Bioscoop Burgerwacht We zijn toch eigenlijk reed» een heel stuk van Thorbecke'e tijd met diens leuze „Kunst ie geen legocrimgezaak". Niet alleen in chronologisch opzicht bedoel ik. Ia het niet merkwaardig dat het juist deze Regeering moest zijn v;ui wie liet voorste] uit- gnat om de dramailsciie kunst van Staatswege te steunen? Mits dan omver de veelbesproken voorwaarden. Het politieke terrein is niet dal des Auiötórdanischen Briefschrijvers. Ik zal over die voorwaarden zelf, waarva. toch zeker niemand mij de politieke tendenz zal ontkennen dus niet schrijven. Dat ze voot een stad als Amsterdam, waar 't tooneel-leven net meest ontw.kkeld is in den lande, hun grooto beteekenis hebben, ligt voor do hand. Amsterdam met zijn loeneel-leven, dat geacht wordt, den toon aan te geven van de ontwikkeling der dramatische kunst in Nederland, Aniplerdam inet zijn zich daarnaast iijigsiwekkend en el ontwikkelend bica- coop wc/, en heeft zeker wel groot be lang bij de beslissing, die aanstonds de Tweede Kamer zal nemen over het viaagstuk dei' Staals-eubeid'ie aan drajnatische kunst. Het loont de inoeite het drama! ische kunstleven van Amsterdam eons onder de lamp te nemen. Ken helder licht heeft Horman Kujéimaais doen schijnen op de ver gadering van het „Verbond van Ne- deiiaindsche kunsten aai-svereenigin- gen' me hier onlangs gehouden is Ier bespreking van het rapport der ltijksooiom.ssie voor de Dramatische kuns cn die hier verder onbesproken bujvc. L»e groote attractie van tide gadering, liet succes-nummer was, dat de toonoelspeler-directcur Dr. Willem Royaards en de auteur-direoteur Her man Heijerinans als kemphanen te genover elkander kwamen te staan. Op één krasse uitdrukking van Hei.ermans, die slaat op den toestand van hei tooneel in Amsterdam wil ik de aandacht vestigen. heijerinans zei, dat hij elecbts met schroom over de looneeikunet zou spre ken, „omdat er eigenlijk slechis één was, die verstand van tooneelkunst beeft, en die ééne is Dr. Wi'lem ltoyaards". Op dezen sneer volgde de vorzuch- ting dat „de bioscopen Amsterdam hebben veroverd" en toen zei Hcijer- mans: „Wij hebben over den Stads schouwburg daar zit de man, die er in komt (hij wees op Royaards), iik wenscli hem geluk het Grand Thea tre, waar ik misschien binnenkort wurdt uitgezet en een Holiamdschen schouwburg met „Pre 11 steins erfe nis". De reet is bioscoop". Men kent de beteekenis van het in de tooneel wereld veel gebruikte woord „roddelen". Welnu, in zijrn pikante rie aan het adres van Royaards was Hcijermans het openbaar roddelen zrer nabij. Geen sterveling denkt er aan te getooven, dat Ileyemans zijn concurrent Royaards den meest in aanmerking komenden directeur vindt om den Stadsschouwburg te bespelen, rjvdi dat hij hem in z'n hart eui waarachtig reeds bij voorbaat geluk wenscht. Het was ecu nijcLassigc sneer, anuers niei. I muss oh en hóéft de com missie van Bijstand inderdaad 1 toy aards aanbevolen. Laar dit daar gelaten, was, afgescheiden van do ja lousie de métior die aan Heijeniuins' biaffeu tegen Royaards niet vreemd is, zijn schildering van den toesiand ii:ei volkomen juist Heeft inderdaad du bioscoop Amsterdam niet veroverd? Is hel niet waar dat er voor de goede tuonee [gezelschappen geen schouwbur gen genoeg zijn en dat zo in noodlij denden toestand voikeoren We zijn in Amsterdam inderdaad met drie schouwburgen, die op 't Leidscho Plein, die in de Amsielstraat, waar tot overmaat van ramp het spelend gezel schap misschien nog uitmoet, uitge praat en de Hollamdsche met het gez'l- scbap-De Vries. Het overige is operette, variété, of b-oscoop. Is het niet m- cn in-treurig voor ean stad ais Amslerdam? Zegge, schrijve en onthoude: drie schouwburgen- Frascati, waar nog altijd het ge waagde genre gaat, waarvan geen criticus notitie neemt, telt natuurlijk niet mee en de Platitagcschouwburg, waar nog steeds met het grootste uc- ces „Ploert" gaat, dat zijn honderdste opvoering al beleefde, heeft een ka- rakteristieke eigen pleats, evenals het Rozen-theater De bioscope heeft Amsterdam ver overd, zegt Heijermans en ik zeg het hem zuchtend na. En 't ie hier tn Amsterdam als over ai elders, de misdaad in. al zijn vor men, in zijn, laat ik het maar ge rust zeggen, afschuwelijke bekoorlijk heid, de films van de misdaad, waar het ongure geboefte voor luttel geld, zeer dankbaar aanvaardt aanschouwe onderwijst krijgt, zijn schering en In slag. Een onzer fraaiste bioscopen is het Reimbrandt-Theater. We hebben er kort goleden de realistische en prach tig geonsceneerde film „Madame Du- buny" gehad, thans gaat er „Hands up" een drama uit de misdadig»re- wereld. Bij Pathé gaat de geweldige succes-film „De geheim era van New- York", do misdaden van „de knellen de hurad", „do hand .die worgt". Cine ma De Munt vergast zijn bezoekers op de sensationeel» „Judex, de gehei.mz.n- nige", in de Passage-bioscoop grieze len en huiveren de mensohen bij „Vrouwenlijd.en", tn de bioscoop aan den Heiligen. Weg kon men zijn zenu wen tot het uiterste spannen bij het aangrijpende drama van liefde en ja loezie „De Pliarizeeër". Lk doe nu maar een greep uit den voorraad, en luidt al niet de eonclu sic de bioscoop heeft Amsterdam ver overd, zoo als een booze vijand dat doet? Stormenderhand overrompeld? O, ik zal niets kwaads zeggen van het spel van de ensceneering, van de technische perfectie, van het trilbeel- denspel. Maar wat gaat er voor ver heffing van uit? Of liever, wie zaJ het Kwaad weten, dat aan de volksontwik keling vcordt berokkend door al die film-spelen van misdaad, gruwel, gro ve intrigue Zij, die het wel meenen met het volk mogen hun leeszalen en biblio theken aanprijzen, mogen het probee- ren zoo nu en dan met goedkoope volks-voorstelIngen, die op hoog peil staan-, wat baat het? Wat baat het als de bende van de hand die worgt zijn faxineerende macht uitoefent, of an dere drama's van „misdaad en lief de?" De loop moet weer naar de schouw burgen konu-n en dat kan alleen, in doen ze gesubsidieerd, worden en aldus ir, staat gesteld tegen voor dem kleinen man bereikbare prijzen goede kuuet te geven. Ik moest glimlachen, toen juist in deze dagen, dat Heijermans zijn som ber woord sprak „de bioscoop heeft Amsterdam veroverd" er zoo een en ander te doen is over de burgerwacht. Op feestelijke wijze zijn officieren ge ïnstalleerd, en de burgemeester heeft voorgesteld om voor het dienétiaar 1919 een bedrag van 212,000 ter be schikking te stellen „ter versterking van het politiecorps met onbezoldigde dienaren van politie in den vorm van en burgerwacht". Tot slot over dat burgerwacht-voor stel het komt Woensdag in den Raad - nog een woordje. Men zal mij gaarne gelooven als ik :g, dal het in het democratische Amsterdam wel zeer impopulair is, en mii nog geen slerrewichelaar noemen, indien ik voorspel, 'dat er heel wat ove„ te doem zat zijn in het college der vroedschap. Bij het voorstel is een merkwaardige memorie van toelioh- tinig van den burgemeester. Merkwaardig, omdat er weer een stukje polemiek met de Rijfcsregee- ring in schuilI, waaraan het geme-m- lebestuur van Amsterdam nog ai eens doet. Het is weer de klacht dat de Re geering, die zelf in de Novemberda gen tot oprichting van do vrijwillige burgerwachten bij de gemeentebeswi- reu heeft aangeklopt, in gebreke blijft bij te dragen in de kosten. Ook va-aagt do burgemeester zich af of op den duur naast den vrijwilligen landstorm wel plaats ls voor de vrijwillige bur gerwacht. En hij zegt er bij dat in Amsterdam de vrijwillige burgerwacht nooit, het. werk van stakers zal opne- wen, wat blijkbaar wel is weggelegd voor den vrij willigen landstorm „in buitengewone omstandigheden". Ook deze prik kan de Rijiksregeerimg graiis eropocheeren vanwege het Amster- unsche gemeentebestuur. Nu zien hoe Wijnkoop en de zijnen Woensdag uit den hoek komen en de sociaal-democraten! AMSTERDAMMER. siaasmeaws UITBREIDINGSPLAN GRONDEN SLACHTHUISSTRAAT. Naar wij Vernamen is bij 't College van B. cn W. in behandeling een nieuw plan van uit breiding van gronden nabij dc Slacht huisstraat. VEROORDEELD. De milicien-sol daat H. v. B., van het iode Regiment In fanterie, is veroordeeld door het Hoog Militair Gerechtshof tot twee maanden militaire detentie, wegens het verkoopen van kleeding en tot drie maanden mili taire gevangenisstraf wegens het beste len van zijn kameraad in het slaap- kwartier; Het Tooneel De uitvoering van D e Haarlemscho Tooneel- c 1 u b. De Haarlemsche Tooueeiclub heeft zich too uitgebreid, dat zelf» onze Stadsschouwburg voor liore leden te klein ls. Zij atond du» voor de keuze: óf niet meer nieuwe leden aan te men, óf haai' voorstellingen op twee achtereenvolgende avonden te geven. Zij heef; zeer verstandig de tweede oplossing gekozen en zoo gaf zij dus Maandag en Dinsdag haar eerste voor stelling van (lit 6eizoen met L' E c o 1 e des Marie van MolLère en I n d V a 1 van A. Sutro in de bewerking vau Gharivarius. Het was een aardige gedachte van den heer P. Lugt, Molière's L' Ecole des Maris te vertalen en het was een daad van ariastieken durf van de Haarlemscho Tooneelclub dit blijspel- letjo in verzen, met de weinige hande ling, ten tooneele te brengen. liet ver talen van dit In Holland vrij onbeken de blijspe'Jetje moge voor den heer Lugt een aantrekkelijke, arbeid zijn geweest, dankbaar wae liet aller minst. Het was immers te voorzien, dat dit verouderde stuk nooit door oen beroepsgezelschap op het repertoire zou worden genomen. Het mist do stuwkracht van een groole gedaohte en de schitterende karakter- teekening der groote cornédie's van den genialen Franschman, waardoor zijn werk het eeuwig menschelijke en dus het onsterfelijke In zich heeft. Dit blijspeKetje ie feitelijk niet meer dan 'n fijn geestig kluchtje, dat voor ons al leen belangrijk wordt, omdat het van Molière is. Door de vertaling, hoe voortreffelijk die ook zij ontneemt men aan Molière bovendien nog zijn grootste oharrne, de taal, en wij hou den bij een blijspelletje als dit dan ook weinig meer over dan het vrij nai ve gegeven, doti eeat hedendaagsch publiek onmogelijk meer boeion kan en dus uitsluitend uit een historisch oogpunt nog waarde voor one hoeft. Toch Juich ik de keuze van L' Ecole des Maris ten zeerste toe. Het publiek dat deze voorstelling bezoekt, staat in ontwikkeling boven het gemiddeld schouwburgpubliek en •het is dus te verwachten dat dit het historisch element en den hoogen, aristocratischen geest die zelfs in zoo'n blijspelletje voortdurend naar voren treed; waardeeren zal. En tegelijk heèft men aan den heer Lugt de groote voldoening geschonken zijn artistiek en, waardevollen arbeid, nu eens van de planken te kunnen hooren. Ik heb groote bewondering voor de vertaling, die de heer Lugt liior heeft geleverd; zij klonk heel vloeiend en was zeea- zeker van hoo- ger wv.-arde dan de vertalingen van Wend el en anderen,die wij gewoonlijk op het tooneel te genieten krijgen. Zou dc heer Lugt er niet iets voor voelen om zich eens aan de vertaling van één der groote coirukUee van Molière te zetten? Ik geloof zeker, dal hij hier- n goed en dankbaar werk zou verrichten. Voor de medewerkenden was L' Eco- des Marls une école des acteurs; zij stonden voor iets geheel nieuws. Het spelen van Molière stelt zulke bij zondere oischen aan de acteurs en ao- •irices, dat het voor liefhebbers altijd een hachelijk bestaan blijft zich er aan te wagen. Des te meer genoegen doet het mij hier te kunnen neerschrij ven, dat de Haarl. Tooneelclub een stijlvolle, voor dilettanten, alleszins knappe vertooning van „Een Leer school voor Echtgenooten" heeft gege ven. 11c zeg met nadruk voor dilet tante n, omdat misschien nooit dui delijker te voren bleek, dat de wer kende leden van de Haarl. Tooneelclub dilettanten zijn. De voorstelling was uiterst verzorgd de regio was zelfs voortreffelijk te noemen zii getuigde van ernstige studie en als geheel stond deze opvoering dan ook op een peil, dat slechts zeer weinig liefhebbers zul len bereiken, maar toch... het bleef di- 1 etlan t en werk. Hel was van allen - be halve van Sganarelle en Isabelle aangeleerd", men voelde telkens, dat de knappe regisseuse elk gebaar tje en bijna eiken zin had voorgedaan en dat men zich angstvallig aan haar lessen hield. Leon ar en Lisette bijv. waren al lerliefste poppetjes, maar je zag door hun siiol heen de touwtjes, waaraan mei. Wessels voortdurend trok. Zoo was het ook met Valere, die uiterlijk een aardige, hoogst beschaafde naar mijn zin wat al te précieuze i was. maar ulu nooit één ik iets uit zich zelf gaf. Aris- te, die men vee? te jong gegrimeerd had, was de zwakste dei' broederen, wat wij toeschrijven aan den Lam penüéber, waar mm hij blijkbaar te strijden had. Veel beter was Ergaste waarom had men hem in zoon vreemd wambuis gestoken? die oen werkelijk bijzonder goed Molière - type te zien gaf. Maai- verreweg de besten waren Sganarelle en Isabella. Bij hun «pei bij dat van dv« eersten vooral vergat uien soms geheel met diletUui ten te doen te hebben. Bij Sganarelle geen aangeleerde gebaaiijes, geui voorzichtig nagozegue zinnetjes! Het kwam allés voluit uit hem zelve. Hij was een m e n s c h! Hij vulde van allen dan ook het meest liet tooneel. Een groot karakterspeler zou de fi guur .ongetwijfeld nog meer kleur nebben gegeven deze Sgancre.Ie was feitelijk te sympathiek en zou ook in enkele tooneelen bijvoor- beid in het tooneel uiet Valèro eri Lsabeille in II een sterker komisch effect hebben bereikt door scherper mimisch spel, maar voor een liefïïeb- ner was hot u itmuntend. Hoe levendig was zijn dictie en hoe pi tig en echt Fransch zijn vlugge altijd verstaanbare dictie! (Bij de am liet de verstaan!)aarheid nog al een® te wensclien over). Zeer mooi sloot Isabella met haar geestig, pittig spel zich hierbij "in haair stilte spöl, in levendigheid van gnlaatsexpressie won zij hel zelfs van Sgananeéle, maar al8 geheel haar spel nog wat ijl, v u 1 d e zij niet a.'s de ander. De regie ik zeide het reeds as voortreffelijk. Welk een aardige vcmcLst bijv. was dat insluiten van Sganarelle door Valère en Ergastel de opvoering op zoo hoog peil stond, heeft'de club aan hare leiding te danken. Na L'Ecole des Maria ging Inde Val! O, broeders, welk een val waa datl mag ik bier Marcus Antonius na zeggen. De opvoering van dit door Ghari varius bewerkte Engelscke stukje was een groote vergissing en een hoogst onartistieke daad. Dit stukje van Sutro, die overigens eenigo zeer slechte éénacters geschreven heeft, is wel een van de slechtste producten, weüke ik ooit op ons tooneel heb ge iden; het ig prikkellectuur- van dé ergste soort- Het moge waar rijn, dat mensohen, die bij 30 cents-ro mans en bicocoopfi hos zijn groot ge bracht. in dergelijke sensatie-dingen behagen scheppen, na Molière viel het geheel en al uit den toon. Zou men het ooit wagen op een concert de ouverture van Hoera! Wij leven nogl na een symphoiiie van Beetho ven te spelen t liior was hetzelfde gebrek aan stijl cn smaak. En daarbij kwam nog, dat het stukje zeer zwak werd gespeeld, e.een oog-unbiik kwam de beklemmen de, nerveuse-angstige Grand Guignol- sten.irni.ng die zoon ding toch ver- eisciil over de toeschouwei's. Het publiek vatte vooral ook door het hoogst onvoldoende spel van Fox het geval op als een klucht. En dat was eigenlijk maar gelukkig, want hierdoor werd de vertooning van „In de Vat" het best veroordeeld. Het spijt mij dit zoo scherp te moe ten neerschrijven, maar de Haarl. Tooneelclub heelt een naam op te houden. En dien naam zou zij al thans bij hen, die eenigszins artistiek voelen kuinnen verliezen, wanneer zij veel zulke Haters beging. Waar om niet na L'Ecole dee "Maris een werkje gespoeld als Meid? Hoe prachtig zou dit geestige spel van Multatuli waarvoor de hoofdper soon zóó kan worden aangewezen zich bij liet werk van Molière hebben aangesloten I De aankloeding van liet tooneel door de- firma Boskamp te Overveen is het eenige, wat extra vermelding verdient. Dit was wel volkomen het milieu, waarin deze lugubere geschie denis heette te spelen. J. B. SCHUIL. PERSONAJLIA.- Dc sergeanten A. H. Helcker en A. v. d. Klauw, van het iode Regimeni Infanterie, worden gedetacheerd bij dc renswachtcn, resp. te Hardcnberg en Gerdingen. Aan den sergeant-majoor-ins truc- leur J. W. Lamberts, van het ioe Reg. ;rie, is met ingang van 21 No vember a.s. de bronzen medaille voor twaalfjarigen trouwen dienst toegekend. Te Amsterdam is bevorderd to: arts de heer W. J. Gerber. geboren te Haarlem. Als predikant bij de Ned. Herv. kerk te Rotterdam is in de vacature ds. Ulfers beroepen dr. H. Plu Ober man te Heemstede. Men meldt ons: De heer W. Moll Jzn., thans directeur der Nationale Bankvereenïging, zal in de op £5 te houden buitengewone algc- 1 vergadering der Disconto- Maatschappij te Rotterdam, worden •oorgedragen ter benoeming tot lid der directie dier instelling. Tweede-luitenant J. D. J. Cou vée, van het 21ste reg. inf., is over geplaatst bij liet instrucUeb.tal jon te Kaïnpen, ter vervanging van 2de-lui- tcnant H. M. van Oorschot, die over- TWEEDE HOLLANDSCHE MIJ VAN LEVENSVERZEKERING. De direc tie <lcr Tweede Hollaadsche Maatschap pij vau Levensverzekering heeft opge maakt de rekening en verantwoording over het maatsc:.„..pi;lijk jaar 1918-19, benevens een balans op den 30sten April 1919. In de iceiichting wordt geschreven Alhoewel de productie die van aLie vo rige jaren verre overtrof en wat dat be treft met groote voldoening op hel afge- loopen jaar kan warden teruggezien, zoo waren er toch andere omstandigheden die voor de Maatschappij uit een finan cieel oogpunt niet zoo gunstig waren en wel ten eerste het toenemen der exploi tatiekosten, Itre van het stijgen van alle salarissen van het personeel van icn- en buitendienst, reis- en'ver blijfkosten, materieel enz. en ten, twee de, doordat aan verzekeringen belang rijk meer moest worden uitbetaald, dan waarop volgens de sterftetafels kon ge rekend worden. Op den isten Mei 1918 bedroeg het verzclurd kapitaal f 6.672.823.90. In 1918-19 werd aan nieuwe verzeke ringen gesloten .voor een bedrag van f971.326.In dat jaar verminderde het verzekerd kapitaal met f 426.628. zoodat het verzekerd kapitaal op 30 April 1919 bedroeg f 7.217.521.90. Het effectenbezit der Maatschappij bedroeg op den balansdag 1470.848.37 en een halve cent. De vaste goederen der maatschappij zijn geboekt op f 186.002.22. Van de beleggingen kweekte de maat schap, ij gemiddeld een rente van 4-63 De rekening en verantwoording over «918-1919 sluit met f 608.079.81 en een halve cent. De balans sluit met f 1.611.533.20 en een halve cent. Het saldo (waaronder begrep n zijn de saldo's over 1916-17, i 1917-1S en 1918-19, omdat dc winst eerst berekend wordt om de 5 jaar na het op maken van de wetenschappelijke balans) is uitgetrokken op f204.376.7g en een halve cent. NATUUR EN KUNST. Voor de le den en donateurs der Haarl emsche Schooivereenijingen trad Dinsdag avond in „De Nijverheid" in de Jans- straat als spreker op de beer H. C. Verkruysen, directeur der schooi voor Bouwkunde enz met het onderwerp „Natuur en Kunst". Na de verhouding geschet®: le heb ben, die er bestaat lusscheu natuur en kunst, weer spr. er op boe de wet en- ®c.hapj>elijbe mensch geheel anders tot de nafuuv staat dan de kunstenaar. De wetenschappen,'5ce vorscber blijft als 't ware builen de natuur, hij kijkt naar den buitenkant; de kunstenaar beleeft op het gevoel af den zin van de natuur, hij brengt er zijn eigen ge dachten wereld tn over, zijn begrip van hel (JhvergankeHjike. Een kun®:werk laat het blijvende, het onvergankelij ke van de natuur zien op vergankelij ke wijze. Den wetensch appel ijken on derzoeker is het le doen om lief vmden 'an waarbeden. Daarna besprak de heer Verkruy sen de verhouding, die In de oudheid tusschen kunstenaar en maatschappij bestond. De kunstenaar was toen (ege- li'ker'ijd priester, de kunst was reli gieuze kunst. De groote rnassn van, volk wae ontvankelijk voor de kunst uitingen van dien tijd, want die mas sa leefde in deselfde gedachtenspheor "Is de kunstenaar. De kun sten aar-va n- than® daarentegen slaat .alleen met zijn kunst, hij maakt „Tart pour l'art". Het hoogtepunt in de natuur, ver volgde spr., is het menwhelijkr-; de kunstenaar, die in die natuur zichzelf wil brengen, zal dus moeten grijpen naar den mensch, de mensch op zijn best is het belangrijkste object voor den kunstenaar op zijn best. Na de pauze verduidelijkte spr. met lichtbeelden, kimstwerken uit liet oude Egypte en IndiG en ook moderne en hypermoderne kunstuitingen vertoo- nende, het vóór de pauze gesprokene. ORGELBESPELING in de Groote of St.-Bavokerk te Haarlem, op Don derdag 20 November 1919, des namid dags van 2—3 uur, door den heer Louis RoberL Programma: 1. Toccata, Adagio et Fuga C. gr. t, vJ. S. Bach. 2. Praeludium über „Sei Lob und Eihr dem Höchsten gut", J. G. Töp- fer. 3. Choral, Joseph Jongen. •i. Allegretto vHlereccio, Polttrio Fumagalli. B. Berceuse, Ralph. Kinder. 6. Toccata Militaire, H. M. Higgs. KUNSTZAAL SMIT. De bekende plaat- en kunsthandel, Groote Houtstraat 69, heeft eedri:' gisteren aan zijn winkelruimte een Onze Lachhoek Z ij: Ik ben wel een dozijn maal ge vraagd voor ik Jou ruuu! fcji allemaal heel wat knapper maiinco dan jij! H Ij: Bat zal wel. Zij zijn er tenmin ste allen nog zonder kleerscheuren af gekomen. Vijfjarig zoontje: (huliend): O, moeder, tl; hob een bord gebroken! Moeder: (bezig éen arukel over hel huiselijk leven tc schrijven). Ik heb nu geen lijd. Ga maar naar va der en vraag hem Je er een pak eiaag voor te geven! I afzonderlijke kunstzaal toegevoegd en hut 'is van den heer F. H. Smit stellig een aardige gedachte, <lte toonkamer met ecu tentoonstelling van werken dooi' Haariemsche schil ders in le wijden. Met belangstelling hebben we de nieuwe genegenheid in oogenschoüw genomen., een gelegenheid die belooft wel te zullen voldoen, al la het jam mer te achten, dat een har er wan den voldoende daglicht moet ontbe ren, natneiijk de zijde waar het licht hoog en Noorder licht, naar binnen va!L Bruin gebeitst houtwerk bindt vloer en wanden warm aaneen, wel ke laatste boven lage liunhriseertug rustige tentoonstellingsruimte biedt. Electrlsch licht maakt ook beschou wing- hij avond mogdajk. Wat de tentoongestelde werken betreft zij al lereerst de kunstarbeid van Mtoleé genoemd. Als steeds frisch waren ook ditmaal jii vele landschappen, meestal om Haarlem, een innemende visie en heldere voord ractiL Bijzonder be vieien ons de etudie'e Eiswout en Schalkwijk, terwijl verschillende pit tige teekeningen bet talent van dezen kunstenaar doen uitkomen- Van Heuff moet zeer bepaaide-ijk de fieurige schilderij en gelukkige compositie Schuilen in visscJiersha- venneld zonder twijfeJ een der beste nummers der tentoonstelling. Wesseling is meerzijdig vertegen woordigd. Wij vestigen opnieuw de aandacht op zijn miniaturen op hout die met enkele studiekoppen het fi- guraie dee! der expositie uitmaken Met uilzondering van den cordaten 1 spemtanen kleuropzel no. 3 duin weg en een klein lanttRchapschuderij trefi zijn tandschapkunst ons ditmaal minder sterk. Mevr. KruyderBonman zond stillevens en bloernscirilderijen voor namelijk ajuarollen: ontkomt haar loeiende techniek hier en daar niet aan groezeligheid, zoo doet gezetter beschouwing de waardeering voor haar rozen en anemonen toenemen. De beeldhouwkunst wordt door Klinkenberg gerepresenteerd. Van zijn kloek in hout gesneden dieren zijn de voge! beeld in gen 't scherpst gezien en ons het liefst. Nog zijn ter tentoonstelling etsen door v. Heu"en, kleurteekeningen door v. d. Weiden e.v.m., bij elkaar stellig een ruime keus om al degenen, die ln verband met de aanstaande December/eostdagen naar kunstge schenken mochten zoeken. Wij wenschon den heer Smit alle succes met zijn kunstzaal. G. KERKHOFF. Stoomvaartberichten STV. MIJ. NEDERLAND. BILLITON (thuisreis) passeerde 17 Nov Gibraltar. JAN PIETERSZ. COEN (uitreis) passeerde 17 Nov. Gibraltar. ROEPAT (uitreis) vertrok 15 Ncv. ■an Genua. KON. NED. STOOMB. MIJ. CALYPSO vertrok IC Nov. van Al giers nu..r Gibraltar HELENA van de Middel] Zee naar Amsterdam, passeerde 17 November OuessanL IRENE vertrok 17 Nov. van Algiers naar Gibraltar. JAVA, van Amsterdam naar Zuid Amerika, arriveerde 17 Nov. te New port (verb.) OBEP.ON, vn Piraeus naar Am steruam, passeerde 17 Nov. Dunge- KON HOLL LLOYD. DR1 tITERLAND (iritrëis) pa». .16 v'v Ouessant GELRIA (uitreis) vertrok 16 Nov van Corunna. J A V A-CHI NA-JAPAN—LIJ N. TJIKINI arriveerde 10 Nov. van Java te Shanghai. KON. PAKETV. MIJ. BEROUW, van Rotterdam naar Java, passeerde 16 Nov. Gibraltar. HOUTMAN, arriveerde 12 Novem ber van Java te Sydney Ic'eiaiïMetora De Lachende Kavalier DE GESCHIEDENIS VAN DEN VOORVADER VAN DEN ROOBEN PIMPERNEL, door BARONESSE OUCZY, 72) Daarom kwam het geen oogmblik bij haar op, dat deze man, jdie daar zoo rustig en eenvoudig stond Lu pra ten, haar bedroog. Dn gebeurt ('-n is sen van do laatste dagen spookten nog door haar hoofd en terwijl zij tiaar zat tegenover den man, dien zij maar al te bereid was geweest te ver donken, kon ze geen enkel feit vin don, dat dien argwaan rechtvaardig de. Zelfs als ze tei'ugducht aan het gesprek, dat zo eerst tc Leiden en nu gisteravond weer hict dien bin talen kerel gehad had, kon zo zich niet, her inneren, dat, hij een enkel woord ge sproken had, dat don heer van Stou- tenburg aanklaagde. Ze was geheel in de war. De vreug de over het feit, dat de stadhouder geen gevaar liep en dat haar broe ders hand niet niet bloed bezoedeld zou worden, ging gepaard met een vaag wantrouwen, dat ze niet kon be dwingen en waar ze zich eigenlijk voor schaamde. Ia het waar, fluisterde ze einde lijk, dat ik alleen het slachtoffer bert geweest van eenige booswich ten? Wat anders? vroeg hij vriende lijk. Hebben niet u... of... een van uw vrienden er do hand in gehad? vroeg zo dringend. Ik? riep hij uit vol verontwaar diging. lk?Dacht u dat -ik zoo iots doen zou! En waarom? Om om mij uit den weg te houden. 11c begrijp het, zei hij op eens. Maar Giida, Icon je zoo iets van mo deriJten? Ja, ik heb het geloofd, klonk hot kalme antwoord. Geloof je dan niet, dat ik eiken droppel van mijn bloed zou widen geven om jc verdriet te besparen? Ik wist niet, zei ze koel, dat uw eerzucht zou zwijgen voor een vrouw of voor wat ook. Geloof je dan niet, dat ik je lief heb? Spreek niet van liefde, viel ze uit, dat is iets heiligs en gij' weet niet wat liefde is. Je hebt gelijk, GiMa. De liefde van gewone mcnschen, die kan ik niet. Jou lief te hebban, Gilda, botee- kent voor mij, dat al mijn gedach ten, al mijn hoop, als mijn gebeden op jou gevestigd zijn slaap noen werk, noch gevaar kunnen ook maar één oogenblik je beeld uit mijn ziel verdrijven als ik dat alles voel, Gilda, dan weet ik toch wat. liefde is. En uw eerzucht doodde die lief de, zei ze kalm. Het is nu te laat. Go ruoogt alleen van Liefde spreken togen Walburg van Marnix. Neen, Gilda, ik mag er over spreken tegen jou, mijn '«even lang. Walburg van Marnix is mijn vrouw niet meer. De wetten van ons land hebben mij mijn vrijheid gegeven. Door cle wet van God blijft ge gebonden. Ik bid u, laat dat onder werp rusten. Jo bent koud en wreed, Gilda. lk hob u niét langer lief. Jc Liefde zal terugkomen, zei hij. Heb ik nu jo vertrouwen terug? Zelfs dat niet geheel, zei ze. Laat ik iets doen om mij le rechtvaardigen, smeekte hij. Ver gun ine 0111 je te bewijzendat hoe lief ik je ook heb, en lioe gaarne ik je in mijn nabijheid heb, ik_ nooit schuldig Icon zij.11 aan een schande lijke daad als waarvan jc me in je haa t beschuldigt. 11c beschuldigde u daarvan, dat moe l ik bekennen. Maar hoe kunt ge me i wijzen, dat liet niet zoo Is? Boor den eenigcn schuldige bij u te brengen, riep hij heftig. Kent ge hom dan? Drie dagen lang hebben mijn trouwe dienstknechten zijn spoor ge volgd. Hij is nu hier als mijn gevan gene. Zijn tegenwoordigheid zal je overtuigen, dat ik geen rol gespeeld heb in deze afschuwelijke zaak. Over wien spreekt ge, mijn heer? Over den man, die hot gewaagd heeft u te ontvoeren. Is hjj dan hier? riep zij uiiL Ja, als weorlooze gevangene. Morgen wordt zijn vonnis geveld en zal hij de straf ondergaan, die hij verdient. Maai' hij handelde niet uit zich zelf, riep zij uit; een man, rijker en machtiger dan hij, heeft hem over gehaald, en hem er voor betaald. Stoutenbiu'g maakte een gebaar van groote verontwaardiging. Dat heeft hij jou natuurlijk ver téld, Gilda. Zulk soort mannen zijm in hun hart altijd lafaards al hebben ze oolc instinct voor vechten meestal om zichzelf te verdedigen. Hij probeerde jou zijn onschuld te bewijzen door mij in dé zaak te be trekken. U, fluisterde ze zacht, of een van uw vrienden. Je meent jc i roer Nico)aes, ging hij.kalm voort. - Wel, wel, dc man is nog brutaler dtui ik dacht. Dus heeft liij eerst de schuld op mij wil len gooien, op mij, die den grand waarop je Loopt als heilig beschouwt, en toen op den broeder, dien je lief- heht? Neen, neen, riep ze, dat heb ik niet gezegd, lk zelf was het.... Die zoo ongunstig over mij ducht, vulde Stouienburg zacht ver wijtend aan over mij en over Ni- colaea Je hebt het den schurk ge vraagd en hij heeft het niet ontkend of liever, hij liet je op dat denkboeld door gaan, om zich schoon te was- b oh en. Maar, ondervraag hein zelfl Af ui zijn blik, aan zijn antwoorden, aan zijn lieelc houding zal je zien of ik of Nicolaes of een vian onze vrien den hem betaald hebben om je te ontvoeren. Maar bedenk, voegde lui er bij, dat zoo'n schurk altijd liegt), ik smeek je dus op mijn knieën, oordeel meer naar zijn ge zicht dan naar zijn woorden eai vraag bewijzen voor wat hij zegt -- 11c zal oordeeJen, zooale liet mij goed dunkt, zei zij koud. Laat den man nu hier komen, ik verlang er naar te hooren wat hij zeggen zal. Stoutsnhui'g keerde zich dadelijk om. Er stond eeh schildwacht voor de dem' en liet was dus gemakkelijk genoeg om een boodschap aan Jan tc zenden, dat hij den gevangene hier moest brengen. Eigenlijk was hij er van geschrikt dat Gilda dadelijk he rein was met dun vreemdeling te siu-ekon. Een pijnlijk gevoel van ja loezie was bij hom opgekomen, toen hij gezien had hoe haar oogen gloei den, toon ze dien man zoo vurig ver dedigde. Zijn Instinct zot hem, dut er gevaar dreigde, waaraan hij nooit gedacht had. Vrouwen werden spoedig overge haald, overlegde hij, door welbe spraaktheid en een flinke houding en die beide, dat moost Stoutenburg bekennen, bezat de schurk in hooge mate. Gelukkig was het kwaad als je het kwaad kon noemen pas be gonnen; en het sprak van zelf, dat Gilda don ellendeling zou verachten, die haar zoo beleedigd had. Boven dien, liad Stoutenburg alle hoop, dat het gesprek als liet zorgvuldig geleid werd, Gilda's oogen zou openen voor het ware karakter van dien huursol daat met zijn vleionden toon en zijn ridderlijke manieren. I11 ieder fcoval had de lieer van Stoutenburg niets van dat onderhoud te vreezen, én hij voelde, dat zijn slimme woorden Giida's wantrouwen reeds aan liet wankelen hadden ge bracht. Misschien wilde ze dien mam alleen spreken om haar gedachten rust. te. geven cn zeker \e wotcn, da* haar broer geen schuld had. (Word: vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1919 | | pagina 5