Van onzen reizenden Redacteur BuiteÉnijëeli Overzicht De Avonturen van ËSarnahas HAARLEM'S DAGBLAD DINSD 7 r TWEEDE BLAD Nieuwe reeksO No. 63 De Internationale TBieater- tentoonstelliné te Amsterdam. „Is dtt nou alles? Wat valt mij dat tegen!" h-corde Ik op de theater- twnlooiisteiling te Amsterdam een beer" tot een dame zeggen, nadat hij de Jaalfite zaai bezichtigd had. „Wat 'n prachtige dingen hangen hier!" zei mij een jong tooneelkunsto- naui', dien ik er ontmoette, vol ent housiasme. En zie, zij hadden beiden gelijk, de ontevreden, mopperende mijnteer en de jonge, enthousiaste kunstenaar Da eerste was teleurgesteld, omdat hij niet vond, wat hij verwacht had: een theatert en toonstelling. De tweede was verrukt over de theaterkunst, die in de za len van het Stedelijk Museum was bijeengebracht. Do naam tHieatertentoonstelling brengt op een dwaalspoor. De ten toonstelling in het Stedelijk Museum geeft slechts een onderdeel van de kunst van het theater te zien en wel van looneolensceneering, van coe- tuurnkunsl en voor een klein deel van theulerbouwkunet. Ook leert zij ons uitsluitend theaterkunst van den tegemvoordigen tijd kennen. Een overzicht van de ontwikkeiig van de theater of juister, de enscsneerings kunst van vroeger tijden tot heden brengt de teiito:om6telling ons zelfs niet. Dit zal misschien velen, die zulks verwacht hadden, teleurgesteld hebben en het zou daarom beter en juister zijn geweest, wanneer metn de ze expositie had genoemd: ..Tentoon stelling van moderne theaterkunst" Het is sléchts een opmerking, maar lk meende haar te moéten maken, om dat er duidelijk uit blijkt, wat de theaterlentoonstelling te Amsterdam wél en wat zij niet brengt. Aan mijn groote waardeering voor het vele mooie, dat in de zalen van het Stede lijk Museum) is bijeengebraohl, dost deze opmerking dan ook niets af. Want in mijn bewondering sta ik ge heel aan den kant van den jougen kunstenaar, di© vol enthousiasme tot mij zeide: „Wat 'n prachtige dingen hangen hier!" Maar nu moet ik kom<n met de «enigszins beschamend j bekentenis, dat ik mij op deze thertertentoonetei- Jing evenzeer een leek voelde als in dertijd op de rozenlentoonstelling ie Boskoop en de electriciteitetentoon- stelliag te Amsterdam. Misschien zaï u dit verwonderen van een reizend redacteur, die tegelijk de pretentie heeft va.n tooneelcritioas t© zijn. Als ik eahler in dt groene Amsterdammer lees, dat Top Naeff zich voor een be- oordeeli-Dg van deze tentoonstelling minder bevoegd acht, dan geloof ik te mogen zeggen, dat ik met mijn be kentenis in goed gezelschap verkeer. Op de theutortentoonstelüng te Am sterdam zijn niet de regisseurs of actei/i's ;uls W'iillom Royaards, F.dnai Verkade, Adriaan van der Horst en Jan Musch aan het woord, maar het woord hier zoowel in figuurlij ken als letterlijken zin bedoeld mannen als En Is Lens velt en W. Ti Wijdeveid, de schilders en architec ten dus, de theaterdéoorateurs, die met de regisseurs en tooneelspelers samen wérken om tot een artistiek, grootsoh geheel te komen. Voor een zuivere beoordeeling van dit werk zou een vakman noodig wezen. Een ertitiek wil deze beschouwing dan ook allerminst zijn; niet meer dan een causerie van iemand, die over erisccuc-eriug en theaterkunst wat me r gelezen heeft dan de meesten zij ner lezers. Een tentoonstelling als thans te Am- «sterdam iö er nog maar eenmaal in Europa geweest en wel te Zürich in 19U. Algemeen is toen liet belang van zulk ten tbeatertentoynslelüng begrepe. en reeds te Zürich werd al les voorbereid om ook te Düssel'dorf een dergelijke expositie te houden, toen de oorlog, dio zoo veel in de we reld in de war heeft gestuurd, ook deze plannen in duigen deed vallen. Het is aan de vereeniging „Kunst aan bet Volk" in Amsterdam te dunken,, dat eindelijk dit jaar in ons land voor het eerst na Zürich weer een theater- tentuonetelling wordt gehouden en dat hel groote belang van een dergelijk© tentoonstelling' voor de theaterkunst ook in het buitenland algemeen wordt gevoeld, blijkt wei uit de talrijk© in zendingen van de meest bekende too- noeldecorateur* uit bijna alle landen wi mt de interesse voor de expositie van \ooraunstaand© kunstenaars al'S Edward Goruon Craig, Jessner, Co peau en anderen. Voor ons, Neder landers, is deze tentoonstelling van bijzondere waarde, niet alleen omdat zij in ons laud wordt gehouden, maar nog meer, omdat zij ons de verblijden de overtuiging schenkt, dat ons'land ophot, gebied van de theaterkunst minder achterlijk is dan wel eens door sommigen, die van hun eigen landgenooten nu eenmaal nooit het goede willen zien, wordt beweerd. Maar bovenal, omdat zaj ons doet zien dat wij in Erils Lensvelt en H. Th. Wijdeveid twee altisten bezitten, ciu op linn geibied de vergelijking metbui tcnlaudsohe kunstenaars rustig kun nen doorslaan. En ook en zeker niet het minst omdat de invloed van deze tentoonstelling ons Hoi landsch tooneel niet anders dan ten goede ken komen. Zij wekt belang stelling voor het theater bij het pu bliek, doet ons vergelijken en zal ons in de toekomst steeds meer doen eischen De tlifcatertentoonsteliing is voorna melijk een demonstratie van de Uhear terliervorming in de laatste 20 jaar. Na het realisme, dat het tooneel op den duur dreigde te verstikken, is voor de theaterkunst een tijd van her leving, vam opbloei gekomen, die voornamelijk van mannen is uitge gaan, namelijk van den Engelsen- man Edward Gordon Craig, dei Zwitser Adolphe Appia en den Duit- scher Peter Behrens. Het meest zeer zeker van Gordon Craig! Craig, die de eenheid op het tooneel predikte, eenheid in de ensceneering, de costu mes, de regie, do muziek, den dans en het spel, is de groote tooneelhcr- vormer geweest, wiens inv'ocd alle beroemde regisseurs als Reinhardt, Jessner, Copeau, Roller on anderen lic-bben ondergaan. Ook in ons landWat Willem Royaards en Eduard Verkade, niet medewerking van artisien als Wijdeveid, Lensvelt en Nel Bronger i'n de afge- loopen jaren ons hebben gebracht, was voor ons land nieuw. Toch was het fei telijk niets anders dan een voortbouwen op de ideeën, die Gordon Craig in zijn Art of the Theatre had verkondigd en die in het buitenland reeds lang werden toegepast, lk weet wel, dat Craig nog veel verder gaal, dat hij zelfs het spelen van Shakespeare al ontwierp hij ér verscheidene decors voor en natuur lijk in nog heviger mate van een meer lyrisch dan dramatisch dichters als Von del veroordeelt, maar dit doet niets af aan het feit, dat hij een zeer grooten in vloed op het tegenwoordig tooneel heeft gehad. Vooral in Duitschland, dat ook na den oorlog op het gebied van het too neel bovenaan slaat. De invloed van Craig voelt men in bijna alle zalen van deze theatertentoon- stelling. Gordon Craig staat nog' steeds in het centrum van de moderne theater hervorming; hij is de belangrijkste van allen en het is geen wonder, dat aan hem en aan Adolphe Appia die door. Craig de grootste tooneeldocoraieur is genoemd de ,,eere2aal" is gewijd Wanneer nten onder de fantastische-, rood-groene poort is doorgegaan en deze eerczaal betreedt, wordt men onmiddel lijk getroffen door de stemmingsvolle omgeving-. De theatertentoonstelliug is in het Stedelijk Museum een afzonder lijk geheel geworden, intiem van toon, vol sfeer en in sommige zalen door be lichting en ornamentiek van werkelijk feëerieke stemming. Professor Roland Holst heeft in het moderne tijdschrift Architect u ra dan ook terecht ge zegd, „dat de theatcrtentoonsielling als tentoonstelling zelf een kunstwerk ge worden is". Dit danken wij aan den kunstenaar Wijdeveid en zijn medewerker Lensvelt, die daarmee ook aan de buitenlandsche gasten een bewijs hebben gegeven van groote pbantasie en ongemeene architectuur. De eerste zaal is wel de belangrijkste door de inzendingen van Craig en Appia. Zij is geheel aan deze twee kun stenaars gewijd. De inzendingen van Adolphe Appia troffen mij zelfs nog meer dan die vau Craig. Prachtig zijn de Parsifal- en Orpheus-ensceneeringen dezen Zwitser. Welk een eenvoud, maar tegelijk hoe groot en hoe verschei den van stemming 1 Van kleur en lijn zijn deze ontwerpen van een zeld zame innigheid. Met welke schijnbaar eenvoudige middelen weet deze kunste naar groote effecten te bereiken! Het meest trof mij wel het boscluléoor voor Parsifal met die donkere stammen als mysterieuse, dreigende silhouetten voor het wijde, zonnige landschap op den achtergrond. Daarnaast de Rembrand- licke to.oneeletsea van Gordon Craig. Bij Craig nooit een nabootsiug van de na tuur. Deze Engelscbman werkt doo.- gaaus tuct platte viaicken en zware schaduwen, en de stijgende, vcrtikale lijnen van zijn ontwerpen geven aan het geheel den indruk van het forsche en overweldigende als bij geeu ander. Zeer sterk valt dit op bij zijn ontwerp van Electra. Hoe klein cn« nietig doet 'm dit décor 3e menscheliil-e figuur, 'die bij er midden in plaatsu I En hoe weet Craig ook dikwijls met deze schijnbaar eenvoudige middelen ons een diepte ie suggerccrenl Zeer merkwaardig en teekenend voor de opvattingen van Craig zijn de. drie maquettes (i), die tusschen de eerezaal en de zaal van Engeland in den wand zijn ingebouwd. De maquettes vau Craig zijn zuiver „gestileerde" tooneelen het décor bestaat alleen uit witte, hoog oprijzende vlakken. Vooral het middel ste met de hoog opgaande trap trof mij door zijn eenvoud en strenge stijleenheid. Prachtig zijn ook de teekeningen der „marionetten". Hoe suggestief bijvoor beeld is zijn M o z c s met dien breed uithangenden mantel, hoe teer en fijn van lijn Suzanua eu hoe huiveringwek kend de „Honger"! En onvergetelijk zal voor mij blijven de Blinde, met die donkere kap voor zijn oogen. Den invloed van Craig ik schreef bet reeds bespeurt men in bijna alle zalen. Het meest wel in die van Ame rika waarin vooral opvalt de ensce neering voor Swords van Robert Ed- mond Jones en van Duitschland. Dit artikel zou te uitgebreid worden en voor mijn lezers, die de tentoonstelling niet bezochten, misschien ook weinig interessant, als ik hier al de zalen uit voerig besprak. Daarom wil ik mij tot eenige opmerkingen bepalen. Het valt onmiddellijk op, dat de Fransche inzendingen, in vergelijking met die der andere landen, .maar een zeer kleine ruimte beslaan. Verwonderen kan dit niet, wanneer men denkt aan de plaats, die het Fransche tooneel in de laatste jaren heeft ingenomen. De I-'ranschen zijn op looneelgebied wel het minst met hun tijd meegegaan. Een Franschman zei mij eens „De vloek van het Fransche tooneel is het „Théatre francais". Het Fransche too neel zit te vee] vast aan zijn traditie. De tooneelspeeiku n s t staat nog altijd te Parijs op een zeer hooge trap, inaar het tooneel is er achterlijk!" De Franschen meeneu, dat het too neel alleen maar belangrijk is in Frank rijk. Over de grenzen zien zij liever niet. En terwijl het tooneel in andere landen vooral in Duitschland op bloeide, bleef men in Frankrijk hangen bij het oude of verkocht men er wat nog erger was zijn ziel en zalig heid aan de Parijsche boulevard-theaters. Wel hebben kunstenaars als Antoine vooral in den tijd van het naturalisme en Lugné Poe invloed op het Fransche tooneel gehad, njaar met den modernen tijd, die werd ingeleid door mannen als Craig en Appia is men in Frankrijk toch niet meegegaan. Eerst j.Jacques Copeau heeft in het kleine théatre du Vieux Colombier het allernieuwste ge bracht. Hij gaat als regisseur zelfs ver der dan zijn tijdgenooten in het buiten land dan een Jessner in Berlijn bij voorbeeld en zeer belangrijk zijn daarom de inzendingen van Louis Jouvet van de zaal van de Vieux Co lombier in 1913 en 1919 en zijn ensce- neeringen, vooral van Pelléts en Mé- lisande en Le Pauvre sous l'Escalier. Deze teekeningen geven ons slechts ten dcele een denkbeeld van de opvattin gen van Jacques Copeau, maar zij bren gen ons toch eenig idéé bij van de een heid van het tooneel en de zaal, zooais In de Vieux Colombier thans be- en de ensceneering o.a. met de •veie frappen welke de regie van Coueau verlangt. De zaad Duilsckland en Oostenrijk, behoort wel tot de belangrijkste. In geen land is op liet gebied van het tooneel zoo veel „geëxperimenteerd" oi.s iai DuiitechJand. Max Reinhardt heeft niet voor niets een wereldnaam, maar zelfs deze groote tooneelhervoi mer schijnt zijn tijd al weer te heb ben gehad en in liet moderne is hij door een Jessner en de expressionis ten al weer overtroefd. En ik spreek Qiier neg niet eons van den schouw burg de T ribu 11 e, waarin men aJie decors een tijdlang bande en alleen voor liet woord aandacht eischle.. De ontwikkeling van het Dudlsohe tooneel 'is gedemonstreerd door de inzendingen van Reinhardt's medewerker als Ernet Stern, Emil OrJLk, Emil Pi re ham thans decora teur van Jessnor -- Rochtts Gliese en anderen. 'Opmerkelijk vooral ook is de ens ceneering van Romai'n RolCand's Danton, waarbij d© speiers voor een deed zijn opgenomen in het publiek en das geheel met do ides van „Illu sion Bühne" gebroken is. Van de expressionisten zug ik slechts een enkele inzending, o.a. van de ensce neer in g van Toller's Die Wandlüng en de maquette van het kerkhof van Fritz von Unduch's Das Gcsclilecht. De zaai „Nederland" met inzendin gen o.a. van Lensvelt, Wijdeveid, 'Henman Rosse cn Nel Brongw is ze- Ikex niet het minst belangrijk, vooral voor hen, die de meeste van deze decors eai costumes in werkelijkheid hebben gezien, liet viel mij bij verge lijking op, dat de decors van Wijde veid door de boogvormige afsluiting welk systeem ik ook bij eenige Duitschers zag iets gedrukts krij gen, waardoor zij het forsche en hooge van de ontwerpen van een Crag bijvoorbeeld missen. Het laatste zaaltje van 'de ma quettes mag zich liet meest in de belangstelling van het publick ver heugen. Hier zien wij in kleine, too- verachtig-verlichte hokjes de decors wel Üiet meest In hun eigen sfeer, al deden ze mij persoonl. dan ook teveel als „speelgoed" aan. Ik zog er oude bekenden als Poutsma's De Paradijs vloek, Marieke van Nim wegen en Lensve'lt's Driekoningenavond terug. Zoo in het klein vond ilc ze meer eigenaardig dan mooi, maar voor de on ingewijd en bleek dit beeld „ach ter de schermen" van de tooneelde- corateurs het meest interessant. Plaatsruimte verbiedt mij nog meer over deze hoogst belangwek kende tentoonstelling te schrijven. Ik had gaarne nog stil gestaan bij de prachtige, geestig ontv.orpen cos tumes van den helaas jong gestorven I.óvat Eraser e>n van den Rus Leon f Bakst, 3e zeer fantastische énsce- neering van Maobetii door Rochus. Gliese en bij bet ontwerp van een .theater voor 600 personen zonder bal cons en loges van Van der Velden, maar ik vrees, dat de buitensporige lengte van bet artikel dan velen zou weerhouden het te lezen. Laat ik daarom alleen nog allen, die in het modame tooneel en zijn ontwikkeling belangstellen, aanraden deze inte ressante tentoonstelling, die nog eenige weken geopend blijft, zelf te bezoeken. Ik ben ervan overtuigd, dat velen als de jonge enthousiaste kunstenaar zullen zeggen: „Wat 'n prachtige dingen hangen hier!" J. B. SCHUIL 1) Maquette noemt met het ver kleinde model van een tooneeldecor •op ongeveer 1/20 van de ware grootte. DE SPOORWEGSTAK1NC IN DUITSCHLAND DUURT NOC VRIJWEL ONVERANDERD VOORT. DE REGEERINC HEEFT TOT DE STAKERS EEN ULTIMATUM GERICHT OM HET WERK ONMIDDELLIJK TE HERVATTEN. ERNSTIGE GEVALLEN VAN SABOTAGE KWAMEN VOOR. BERLIJN ZONDER CAS, ELEC TRICITEIT EN DRINKWATER. KANS OP EEN ALGEMEENE STAKING TE BERLIJN. De spoorwegstaking In Duitschland duurt nog steeds voort. Er is de laatste 24 uur ook niet veel verandering in den stand van zaken gekomen. In Pruisen en Beieren staat bet ver ier vi ij wel geheel stil. Dit maakt na tuurlijk dat er in de stad aan veel ge brek komt. Ook de ineikvoorziening loopt gevaar. Maandagavond had op bet ministerie voor het Vcrkeerswez.en nog een bespre king plaats over een van de moeilijkste punten van het conflict, namelijk over de kwestie van de strafmaatregelen, wel ke er tegen de stakers dienen te worden genomen. Bij deze besprekingen bleek, dat de rijksminister voor het Verkeers- n in deze .aangelegenheid de vrije hand wenscht te hebben, terwijl door de rtegenwooTdigers der vakverenigin gen werd aangevoerd, dat de Reichsge- wcrkschafi ais een van haar voorwaar den heeft gesteld, dat er geen verdere strafmaatregelen tegen de stakers mo gen worden genomen. Indien de regee ring op haar standpunt zou blijven 1, zouden de onderhandelingen reeds te voren als mislukt moeten worden beschouwd. De besprekingen werden tot Dinsdag verdaagd. Allereerst zullen dan de leiders der coalitiepartijen hun mee ning ten aanzien van de genoemde kwes tie uiteenzetten, waarop ook in het ka binet de kwestie ter sprake zal worden gebracht. Over gevallen van sabotage wordt aan „De Telegraaf" geseind ln den toestand in het spoorwegdis trict Frapkfort is een geringe wijziging te .bespeurep, daar de technische hulp dienst er in geslaagd is, eenige belang rijke spoorwegwerkplaatsen legen sabo tage te beschermen. Vrijwillige hulp krachten hebben zich in grooten getale aangeboden. Men was er in geslaagd, voor het vervoer van levensmiddelen en ten behoeve van de markten enz., eeni ge treinen samen te stellen. Deze kon den echter niet vertrekken, daar de werk- Jligen door stakers werden lastig ge vallen. De daden van sabotage nemen in aan- 1 toe. Zoo werd het station Hanau Ost door ongeveer tweeduizend stakers bestormd. De leden van den tcchnischen hulpdienst werdén zwaar 'mishandeld, cn de dienstdoende ambtenaren werden ver jaagd. Naar verluidt, is het later ge lukt, het station met behulp van de politie door de stakers te doen ontrui- Ook in de groote electrische Rijn- centrale aan den Rijn werd sabotage ge pleegd. De technische hulpdienst kon echter de schade bijtijds herstellen. Naar de „Kdlnische Zeitung" uit Frankfort a/M. verneemt, is aldaar een aantal ernstige gevallen van sabotage door het stakende spoorwegpersoneel voorgekomen. Men heeft den waterto- laten leegioopen om te verhinderen, dat de locomotieven van voedingswaler worden voorzien. Talrijke locomotieven •erden door de verwijdering van klep pen en andere ondcrdeelen onbruikbaar gemaakt. Rijdende locomotieven werden met steenen geworpen, en de stakers makten in sommige gevallen het door rijden onmogelijk, ten einde de lcvcns- middelenvoorziening van de stad te ver hinderen. Ook uit Gelsenkirchen wordt een ge val van sabotage gemeld. Een onbeken de heeft een locomotief in beweging ge bracht, ten einde deze op de draaischijf te laten derailleercn. Hierdoor zouden natuurlijk alle locomotieven in de ma- chineloods buiten dienst zijn gesteld. Dé aanslag mislukte echter. De dader, die, naar verluidt, niet tot het spoorweg personeel behoort, werd gearesieerö. De opper-burgemeester van Berlijn gaf te kennen, dat het gemeentebe stuur door de staking va nde gemeente arbeiders te Berlijn evenzeer was overvallen als de bur gerij zelf. Zondagmorgen had nog een bespreking plaats tusschen den bur gemeester en de etakingsleiding, wear bij eerstgenoemde verlangde, dat de volgende punten zouden worden inge willigd: ten eerste, dat de leiders der stalling zouden mededeelen. welk nood ikelijK werk door de werklieden zou •orden verricht, ten tweede, of de lei ders bereid waren, dadelijk onder de gemeentewerklieden e-rm stemming te houder, omtrent de staking. De stakingsleiders gaven echter ten antwoord, dat zij voor de beantwoor ding nier twee punten geen mandaat hadden. Zij stemden er echter in toe, een nadere verklaring te geven. Zulké is evenwel niet geschied Zondagavond heeft het gemeentebe stuur een bijeenkomst gehad, waarin werd besloten, zicli tot de groote vak- ereenigingen te wenden, om dezen te ■erzoeken, Laar invloed aan te wen den, opdat er onder de gemeente-ar beiders een stemming omtrent al of niet staken zou worden gehouden. De technische hulpdienst werd in allerijl gcrequireerd zoodat het mocht gelukken, reeds Zondag Ln de vroege morgenuren csnigen arbeid le ver richten om de waterleiding weer op gang te brengen, terwijl later ook de electricïteltswerken ter hand werden genomen. Op deze wijze hoopt men Maandag reeds het bedrivf zoodanig' :p gang tc hebben gebraoht, dat m le voornaamste behoeften zou kunnen worden voorzien. De Berlijneohe politie-president heeft een proclamatie uitgevaardigd, waarin hij tot het bewaren van rust en orde aanmaant en erop wijst, hoe zekere radicale kringen uit de vak- vereemgingen dit incident tot een po litiek avontuur trachten te vergroo- ten. Teveno geeft hij de verzekering, dat dc politic op een eventueele po ging om de orde op gewelddadige wij ze te verstoren, goed is voorbereid. zood.it een dergelijke poging reeds in de kiem zal worden gesmoord. Naar Zondag laat in den avond kond werd, schenen ook n'e arbeid- van de Berüj'iische Hoohbahn het voornemen te koesteren, Maandag een vergadering te beleggen, om te stom men over de kwestie of ook zij Ln sta king zuilen gaar.. Met dezelfde plannen loopen ook de heamb'en en arbeiders bij den omm- busdienst rond, terwijl de chauffeurs eveneens in staking willen gaan. Met nadruk wordt er steeds van de zijde der gemeente op gewezen, dat de werklieden goheel zonder gegron de reden iu stuiting zijn gegaan eu ook de leiders der groote vakvereeni- gingeri spreken Juin afkeuring over de staking uit. Ook de „Freiheit,"' en de „Vorwarts" uiton 'zich in scherpe bewoordingen tegen de staking. Zij schrijft do „Vorwarts". dat de sociaal-democraten mpf. een actie, welke op een dusdanige roekelooze wijze wordt gevoerd, niets te makeu willen hebben. Het blad noemt de staking een schande en een ongeluk voor de arbeidersbawegïng. Ai kun- nen wij weinig tegen deze beweging doen, schrijft liet blad, wij kunnen er 'tenminste onze groote moreel© afkeu ring ovei uitspreken. De „Freiheit" schrijft: JIct besluit der Bcrüjnsohe stakingsleiders is een onverantwoordelijke daad. Het is een otigeoor.oofd Jets om zonder vooraf gaand overleg met de andere organi saties tn geheel op eigen houtje een dusdumgo, zoovele ernstige gevolgen met zk.li medebrengende staking op touw te zetten. De staknigeleiding van de stakende gemeente-arbeiders had bij bet afkon digen van de staking te kennen gege ven, dat hot allernoodzake lijkste work zou worden verricht. Dit is echter zoo meldt de correspondent van de Telegraaf niet gebeurd. Daardoor bleven ook de ziekenhuizen van gas. water en electriciteit vetetoken. In een kinderziekenhuis, waar honder der. zieke kinderen en zuigelingen werdén verpleegd, kon voor de patiën ten niets worden gekookt. Zelfs moest aan de zuigelingen koude melk wor den gegeven. Ook de andere ziekenhuizen onder vonden veel hindernis van de staking. I11 enkele gevallen had men gepoogd, met een wagen zich wat water le ver schaffen, orn ten minste de centrale 'orwarming ta kunnen branden. In •el© ziekenhuizen kwamen nude-rs hun zieke kinderen halen, om ze me de naar huis te nemen, opdat de klei nen ten minste niet in de onverwarm de zickenzaler behoefden te blijven Do toestand welke te Berlijn'is ont staan tengevolge van de staking der gemecintewcrkLeden heeft Maandag geenerlei wijzaging ondergaan. Het gemeentebestuur vaai de stad Berlijn lieeit eon proclamatie tot de gemeen te-arbeiders gericht, waarin aan dezen te verstaan wordt gegeven, dat zij zich uiterlijk Dinsdagmiddag om twee uur weer op hun werk moe ten hebben gemeld, daar zij andeiu ontslagen zullen worden. Ooit do Ailgemeine Deutsche Gewerkschnfls- bund hoeft tot de gemeantearhéiderc een oproep gericht, waarin wordt gewezen op de érnstige gevolgen welke deze staking met zicli mede brengt, terwijl voorts te kennen wordt gegeven dat de staking zonde/ eenige grondig© reden is geproola*. mterd etn wordt doorgezet. Derlia-lvs wordt van de werklieden verlangd, dat dezen onverwijld liet werk weer zullen opnemen en eetn einde aan de staking zullen maken. Dócr genoem den bernd wordt ten slotte de vei-zeko- ring gegeven, diat er voor zal worden gezorgd, dait do onderhandelingen met liet gemeentebestuur spoedig tot een goed einde zullen worden ge bracht. De stakin^ECOlfdie zich over Ber lijn heeft gestort, wordt naar de Tele graaf oeint, door de communisten ge bruikt voor een teueellooze agitatie mot als einddoel een algemeene sta- kino"- Tegen Maandagavond was een vcr- raderin? bijeengeroepen van alle Berliin&che beclriifsradcn, welke over do afkondiging van ©en al- H getnaene staking tor onder steuning van do Borlijnscho stedelijke arbeldzrs zou beraadslagen. Wanneer het den communisten in derdaad mocht gelukken, de afkondi ging van een aJeomec-ne stoking- door te zetten, zou de politieke toeslound - kritiek genoemd moeten worrLu znn oordeelt de Tel.-correspmuR 111 Maandag werd nog gcscfoid: Naar de bedrijft-raad der Hoch- en Under* grundbahn mededeelt, ht-bben de .vertrouwenslie den .Maandagmorgen besloten, het ne- drijf stop te zetten. Als reden wordt aangegeven, dal het verkeer ten ge volge van de buitengewone drukte le vensgevaarlijk is geworden. Be di rectie doel pogingen óm den bedrijfs- raad tot intrekking vam dit besluit te bewegen. Komt het tot een staking, dan bezit Berlijn nog slechts een zeer bcpëikt vervoermiddel, de autobus sen. Maar oo chauffeurs daarvan wil len ook gaan staken Nader wordt geseint: De' stemming onder de arbeiders van de Hochbahn had tot resultaat, dat. ©en groote meerderheid zich tegen afkondiging van een staking verklaar de. Naar de „Freiheit" mededeelt, heeft de Berliinschc afdeeline van den Bond van Post- en Telegraafper soneel een vergadering gehouden, waarin werd besloten, dat ook het past- en telegraafpersoneel Dinsdag middag om 12 uur in 9ta.ki.r1g zal gaan, indien de eiech van de Reich»- gewcvrkschaft, dat de regeer ine geen strafmaatregelen op de stakers zal toepasten alsmede de eisch, tot looms- verhooeïng niet zullen zijn ingewil ligd. Frofessoi dr. Langshein, directeur vau het Kaiserin Augusta Victoria Ziekenhuis ter bestrijding van dc zui gelingensterfte te Berlijn, heeft als voorzitter van de particuliere cn ge meentelijke ziekeninrichtingen een te legram tot liet Berlijnsche gemeente bestuur gericht, waarin hij wijst op de groote gevaren, waaraan de pi- naar het Engelsch van JEFFERY FAJRNOL (geautoriseerde vertaling, nadruk streng verbod enj. 46) Dit post scriptam moest Barnabas eenige malen overlezen en daarna den briei sDel eu heimelijk aan zijn lippen drukken voor hij hem in den zak stak cn den brief van den kapitein opende en begon te leien r. The Gables Hawlclnirst Juni 29, 18— Mijd waarde Beverleigk Hoe gedraagt zich de mode en de Elegante Wereld? Even triviaal nt3 steeds, wil ik weaden De nieuwste sensatie is, als ik mij niet vergis, de kozakken pantalon, heb je dn al aan geschaft? Maar laat ik tot mijn on derwerp komen. De Hertogin van Camberburst, die mijn hui?, metiiaar aanwezigheid lieert voortdurend, hoewel het nog vakei voorkomt, dat zij mij entert. Om het duidelijk uit te drukken, door de te genstroom en do hooge zeeën en don veranderlijken wind, dio plotseling opkomen en het heelo compas in de wai sturen, ben ik voortdurend mijn roer kwijt, als het ware en daar het onmogelijk is, om den kop in den wind te leggen en een rechten koers te sturen, moet ik voortdurend van bakboord naar stuurboord rennen, eu dan nog ben ik telkens uit mijn koers want een vrouwentong is, geloof ;me, erger dan eenige zee, dio ik ooit bevaren heb. •Vandaar dat mijn lieve Cleone met haar voortdurende zorg, mij, na mijn noodseinen gezien t© hebben, heeft aangepraat, dat jou aanwezigheid een kalmeerend effect zou hebben. Daar om, mijn beste jongen als je in staat bent je eenige dagen van de hooge wereld los te maken, kom dan bier en beschut een oude gehavende schuit tegen den storm. Ik zal er trotBch op zijn je als gast te hebben. Je trouwe dienaar John Ohumiy. P.8. Breng jc bediende mee, Jê zult hem noodig hebben, want de Her togin eischt-, dat wij ons netjes maken voor het diner. Mijn Trafalgar-jas heeft hier on daar reparatie noodig, de bootsman ziet er geen kans meer toe._ Hierna moest Barnabas weer even wachten om eenige van de zinsneden iti het krabbeltje handschrift van den kapitein over to lezen en er kwam eet. ander licht in zijn oogen toen hij het zegel van den brief der Hertogin ver brak. Mijn waarde lieer Beverley. Dezo streek, hoewel zeer idyllisch, (wat zijn hooischelven romantisch en ik heb altijd veel van koeien gehou den op schilderijen) is buitenge woon stil cn ik moet eerlijk toegeven, dat ik in het algemeen een man vev- kies boven een varkenskot en de stem van een mau boven liet gemurmel van beken, of het gezang van een leeuwe rik hoewel ik u verzeker, dat ik ze niet graag missen zou (ik bedoel de leeuwerikken) zij geven mij zulk een verhangen naar Londen. Bovendien, de kapitein (hoewel hij een waarlijk edele ziel is en de beste aller gastheer en) behandelt mij zoo ongeveer alsof ik een schip was en is zoo -vreeselijk vriendelijk. Wat Cleone betreft, het lieve kind gaaptrtofc mijn oogen tranen (hoewel zij inderdaad mooie tanden heeft) en zij is zeer gehoorzaam en twist altijd met mij, als ik dat. wensch. Zij kan 'piet schakon, dat is waar, ook maakt zij steeds fouten met whisten en geeft dan blijk van een even slecht humeur, als ik in dergelijke gevallen heb. Kaartspelen is, naar ik vrees, nog ge heel boven baar macht, maar zij Is nog jong. Natuurlijk kan de tijd hier in verandering brengen, maar daar ben ik toch niet geheel gerust op. In deze treurige omstandigheden wend ik mij tot u, mijn beste meneer Be verley (Cleone kende, naar het scheen uw adres) en Bchrijf deze rege len om u te smeeken neen te be velen hier te komen en onze eenzaam heid op te vroolijken. Cleone heeft een nieuwe japon, die zij zoo dolgraag zou dragen en ilc heb veel te vertel len, waarnaar u geduldig zult moeten luisteren, zoodat ik maar waarheid zal kuuucii leekenen. Uw dankbare vriendin Fanny Camberburst: Toen hij ook dezeu brief uitgelezen liad, zuchtte Barnabas en glimlachte terwijl iiij zich oprichtte en zieh om draaiende, zag hij daar nog den boots mau staan, den hoed in de hand, in gedachten starende naar het vergul de plafond. Daarop greep Barnabas zijn hand en schudde die weer 01 lachte van puur geluk. „Bootsman, hoe kan ik je genoeg bedankenzei hij, „deze brieven hebben mij opnieuw hoop gegeven nieuw leven en on daar laat- ik jou maar staan, suffert die ik benEu met niets te drinken, vergeetachtige dwaas die ik ben. Ga zitten man, pa zitten wat zal het zijn, wijn? Brandewijn?" „Meneer Beverley", antwoordde de bootsman, terwijl hij zich op den stoel zette, die Barnabas naar voren had gehaald. „U bent heel vriendelijk meneer, maar als het niet te onbe scheiden is een glas bier meneer?" „Bier!" riep Barnabas. „Een vat, als je wilt!" cn hij trok aan de bel, op welks gebiedend bevol de gepoe derde knecht met ongemakkelijke piomptheid verscheen. Barnabas be- j val onmiddellijk. „Bier de beste soort en flink wat 1 Kn vraag meneer Pefcerby om dadelijk hier te komen!" voegde hij er aan toe. „Meneer", zei de bootsman toen de deur gesloten was. „ztilt u het anker lichten cp koers zetten naar Hawk- hurst, misschien?" „Wij gaan over een oogenblik op weg", zei Barnabas, die druk bezig was, de vet'spveido papieren op den vloer en do tafel to verzamelen, waar door hem de ongeruste blik_ in do oogen van den bootsman ontging. „Meneer", zei do bootsman, terwijl hij zijn houten been nauwkeurig iu het midden van een roos op het kar- pet neerzette, „neem me niet kwalijk, .maar mag lk u een vraag doen?" I „Natuurlijk bootsman, wat is ei aan do hand? informeerde Barnabas, -'oor het eerst opkijkend van de ver- ïietiging van zijn pogingen tot correa pondentio met Cleone. „Meneer Beverley", zei de boots man en hij bewerkte de roos met zijn bouten been, terwijl hij sprak, „gaat- u -- ik wil niet brutaal zijn en vraag vergiffenis gaat u naar Hawkhurst om Lady Cleone''" „Ja bootsman, dat is de reden". „Nou, meneer", 2ei de bootsman, 1 zijn blik dwaalde weer naar het plafond, „met uw permissie waar om meneer?" „Omdat wij dit gemeen hebben, bootsman, dat wij beiden van haar houden". Op dit oogenblik liet de bootsman zijn hoed vallen cn hem weer opra pende, draaide hij betn verlegen tus schen de groote, bruine vingers rond. .,Maar, meneer", zei hij en keek plotseling Barnabas aan „en meneer Horatio dan?" „O, die heb ik er al weken geleden van verteld. Dat moest ik doen. Hij doet mij do eer aan van zijD vriend schap. zio je". De bootsman knikte en glimlacht e. „O, dat verandert de zaak meneer" zei hij. „En wie zou er niet van Lady Cleone houden, meneer". „Inderdaad, wie niet, bootsman!" j ..Hoewel ik 11 zou willen herintio- ern meneer, orders zijn orders en daar

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1922 | | pagina 5