Van onzen reizenden Redacteur De Rijksbloembollenschool te Lisse. Stadsnieuws Het Tooneel 89e Jaargang No. 11883 Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen DINSDAQ 7 WAART 1922 HAARLEM'S DAGBLAD ABONNEMENTEN per 8 maanden: Voor Haarlem en de dorpen in den ornirek waar een Agent gevestigd 13 (kom der gemeente) f3.571/,. Franco per post door Nederland f3.871Afzonderlijke nummers fu.16. Geïl lustreerd Zondagsblad, voor Haarlem en omstreken f0.671/,; franco per post f0.65. Poat Giro 38810. Uitgave der N.V. Lourens Coster, Directeur-Hooldredaoteur J. C. PEEREBOOM, Telcioon 3082 BIJKANTOOR voor Santpoort, Velsen, Velseroord, LVlJkerooB, IJmuidon, Beverwijk enz. DRIEHLIlZERKESivWEG 2, VEL6EN, TELEFOON 3521 ADVERTENTIEN: Van 1—5 regels f 1.75Iedere regel meer 35 CU. Reclames 60 Cts per regel. Bij abonnement aanzienlijk rabat. Twaaifetuivers-advertentiên van Vraag en aanbod van 1—4 regels CO Cts pa plaatsing, elke regel meer 15 Cts. a contant, buiten het Arrondissement dubbele prijs. Directie on Administratie i Groote Houtstraat 93. Teldtoonnrs. Redactie 600 en Administratie 724 DIT NUMMER BESTAAT UIT ACHT BLADZIJDEN. EERSTE BLAD Agentia Heden* DINSDAG 7 MAART. Stadsschouwburg, V ilsonsplein Toonealwed&triid ïvon. Lette rl. Ver- eeniging „J. J. Gnemcr", S uur. Schouwburg JamswegSiontje de Kroeskop". 8 uur. „De Nijverheid". Jaarvergadering der aandeel li ouders van de N. V. Maatschappij tot Exploitatie van On roerende Goederen,,De Onderne ming" 8 uur. Gem. ConcertzaalPopulair Concert door de Haarl. Orkest Vereeniging, 8 uur. Oud-Holland, Verwulft, Strijkorkest. Bioscoopvoorstellingen. Zandvoort. Geaneenteraadsveggade- ring 7.30 uur. Velsen. Gemeenteraadsvergadering 7 uur. Beverwijk, ring 7.15 uur. WOENSDAG, 8 MAART. Schouwburg Jansweg: „Si ent je de Kroeskop", 8 uur. Gem. ConcertzaalNed. Ver. t. Af- schaff. v. Alcoholh. dranken, Propa- ganda-Kunstavond, 8 uur. Café Rodenburg, Spekstraai Aan deelhoudersvergadering der N.V. Maat schappij „De Toekomst", 8 uur. Meisjes-H. B. S., Krocht: Lezing met lichtbeelden voor Kinderverzorging en -Opvoeding, 8 uur. OutJjHolland, Verwulft, Strijkorkest Luxor-th eater, Groote Houtstraat bioscoopvoorstelling 'b namidd. 2.30 en 's avonds 8 uur. Schouwburg De Kroon, Gr. Markt bioscoopvoorstelling 's namidd. 2.30 en 's avonda 8 uur. Cinema-Palace, Groote Houtstraat: Bioscoopvoorstelling, 's namidd. 2.30 en 's avonds 8 uur. Scala-theater, Kleine Houtstraat TT bioscoopvoorstelling 's namidd. 2.30 en 's avonds 8 uur. Familiebioscoop, Kleine Houtweg: bioscoopvoorstelling 's nam. 2.80 en 's avonds 8 uur. Nieuwe reeks.) No. 65 What Is a name? Waarom een drie- en niet aen tweejarige cursus? De uiiyoer van bloembollen in 1921 bijna weer geluk aan vóór dan oorlog Hal bslang van bat o.idamcbt In vreemde taien voer kweeteers es biosmSollBnaantiaiaren Sctool en praktijk ïuilen elkander aan net aantal leerlingen Be fUikblü8mbel- lenacbooi en de verschillende vakprobiemen Het onüerwüe en de resulting Proststat en van Bloembollencultuur. Even voorbij Lisse, nabij-de „Jamne-j beantwoorden. Toch is de heer Vol- tjo&brug", aan den weg naar Sassen-kersz nog niert geheel tevreden. Do heim, staat de school, die voor streek, waaraan Haarlem den naam van bloem e-n stad te danken heeft, van zoo groot belang is. Dat zij daar is geplaatst en niet in onze Spaarnestad, ib voor vele Haarlem mer.» indertijd een teleurstelling ge weest. De Regeering meende eohter, dat de school 111 het centruim van ae blounboi! omstreek moest komen en dat ■war- clan ook de voornaamste, reden, waai om Lisso boven Haar lean werd uitverkoren. Iii_ mijl. bezoek, dat ik deze week aa:i "de ook voor Haarlem zoo belang rijke inrichting heb mogen brengen, was de directeur, de heer K. Volkers», 700 bereidwillig mij uitvoerig over zijfi school en het onderwijs in te lion ten, L is itog maar sinds kort, dat de xijkstuinbouwwinterechool te Usee of ficieel den naam draagt van „rtjks- bloemboiienschool". De tuinbouw school te Lisse is de eenigo in ons huid, die speciaal tot opleiding dieni voor het bloemibollenvak, voor kwee kers zoowel als voor handeraren. Het kwam den heer Vol kersz raadzaam voor bij de reorganisatie, jaai geleden heeft plaats gehad, deze speciale opleiding ook in den naam va&t te leggen. Maar het is niet alleen in de>n naam, dat de school te Lisse zich van alle andere rijkstuinbouw- wintercursufisen m ons land onder scheidt. Het bloembollenlbedrijf is zóó uitgebreid en zoo belangrijk, dat voor een behoorlijke en grondige opleiding de duur van twee wintercursussen die voor andere land- en tuinbouw scholen voldoende 6ohijnt te zijn, niet toereikend kon worden geacht. Reeds van de oprichting van de school te Lisse in 1911 af, heeft de Jleei Volkensz dat ingezien. De cursussen duurden daarom reeds eik jaar twee maanden langer dan op andere tuinbouwscholen, maar voor een "enigszins grondige behandeling van de leerstof was naar bet oordeel van den directeur en de leeraren een driejarige cursus telkens van maanden noodzakelijk. Een tw jarige cuxeus kon niet go ven, wat voor hrt bedrijf noodig was. Wanneer men nagaat, dat volgens een mededee- ling van den heer E. H. Krelage in Econ. Stat. Ber. in het jaar 1921 ae uitvoer van bloembollen weer bijna het cijfer van vóór den oorlog beeft bereikt, namelijk pl.m. 23 millioen K-G. - wat een waarde van 22.500.000 vertegenwoordigt dan blijkt hieruit wel volkomen, boe be langrijk deze cultuur voor ons land kan worden genoemd en hoe noodza kelijk liet is, dat de kwoekere en de handelaren grondig worden onder legd. Er bestaat in ons land geen hoo- gcre Vakschool voor bet tuin- bouwondorwijs. Jongelui, die dus niet de landbouwhoogeschool te Wageniii- pen bezoeken, moeten a! huil theoreti sche kennis aan de Rijksbloembollen school te Lisse opdoen. Zoowel do be sturen van de drie groote vak/vereeni- gingen (de aigemeene Vereeniging voor de Bloembollencultuur, de Bond van Bloemibollenhandelare® en Hol- Jandsche Bloembol!enkweekersger^oot- echap) als de Vereeniging van Oud Leerlingen van de Riikstuinbouwwin- terschool waren het er dan ook met den heer Volkensz over eens, dat een driejarige cursus voor een grondig onuerleg voor het bedrijf noodzakelijk was. In 1919 heeft de reorganisatie haar beslag gekregen, een verbetering, die de Rijksbloembollenschoo! in de toe- sis van het onderricht op tuinbouw scholen is het lager onderwijs. Vooi landtoouwwintercursusseii inogo dit in het algemeen voldoende zijn, voor tuinbouwscholen als te Lisse, Boskoop en Aalsmeer moet meer worden ver langd. Het onderwijs in vreemde ta len neemt op deze scholen namolijik een veel grooter plaats in dan op ue meeste andere, daar de handel op het buitenland in deze streken door den export veel belangrijker is. Alle tuinbouwscholen in ons land hebben bet karakter van de streek, waarin zij staan. Zoo is de school te Boskoop voornamelijk voor de oplei ding in de fijne boomkweekerij, ie Aalsmeer voor bloemisterij, to Alk maar voor de „volle grondsche" groentecultuur, te Naaldwijk voor groente en fruit „onder glas" en te Lisst uit den aard van de zaak voor de bloemiboli en cultuur. De bioembol- lcnhandel is bijna geheel op den ex nort naar het buitenland aangewezen en daarom wordt ook aan het onder wijs in vreemde talen in Franscü, Duitsoh, Enge-sch, Zweedsch en Rus sisch al bebooran de talen dan ook niet tot de verplichte vakken een groote plaats ingeruimd. Om dit onderwijs echter naar behooren te vol gen, moeten de leerlingen feitelijk op een andere basis dan het lager ouder wijs staan. Dit mag te meer worden geéischt, wanneer men bedenkt, dat voor toelating tot do Rij'kebloennitol- letfsehool een minimumleeftijd van 15 jaar- wordt gesteld. Het ligt daarom iu de bedoeling, dat de eisclien van toela ting geleidelijk zuilen worden ver zwaard, waarbij eohter rekening wordt gehouden met het poil van het onderwijs in de bloembollenstreek. Op den duur moet het M.u.l.o d6 basis worde» van het onderwijs op de 'bloeanbolleoechool. Ais hei beginpunt hougesr is zoo zea de heer \olkei<sz kan ook het eindpunt liooger zijn. Wanneer de jongelui de sohool hebben afgeioopen, moeten zij niet alleen be hoorlijk in de vreemde talen kunnen correspondeeren, zij moeten ook kun nen boekhouden en eenig begrip heb ben van economie eir handelsweten schap. Dit is toch wel de minste eisch, welken men in den tegenwoordigen moeilijken tijd mag stelien aan man nen, die m een zoo veelibeteekenend be drijf met zoo belangrijken export gaan. Natuurlijk is voor een kwetker talenkennis niet zoo noodig als voor den handelaar, maar hoeveel kwee kers worden iu:> de toekomst ook niet exporteurs! Hoe breeder daarom de opleiding des te beter! Er zijn volgens den heer Volkerst dan ook bijna geëh leerlingen op ae school, die niet het onderwijs in één of meer talen volgen. Aan de Rijksbloembollenschool ligt als aan alle tuinbouwwintercursus- sen het principe ten grondslag, dai zij is geplaatst te midden van de be drijven, zoodat het schoolbezoek zoo weinig mogelijk beewaren behoeft op te leveren voor jongens, die in de be drijven werkzaam zijn. Het onderwijs en de praktijk vullen elkaar op een tuinbouwschool aan. Daarom worden de cursussen voornamelijk gehouden in den tijd, dat het bedrijf de leerlin gen niet opoischt. Zoo begint te Lisse de cursus op 1 October en duurt zij tot 1 Juni. In het voorjaar wordt in den bloeitijd één maand vac antic geven, zoodat de leerlingen den bloei ven de gewaseen in do praktijk kun nen heren kennen.Ook van 1 Jum tot 1 October dus in den rooitijd is er geen school. In den druksten tijd komst meer aan haar doel zal doen worden zij dus niet in het bedrijf ge mist en leoren zij practisoh. wat in de toekomst voor hen van zoo groot be hing is. Het onderricht is op de school zoo danig, dat in het eerste jaar uitslui tend grondleggend onderwijs wordt ge geven; in het tweede jaar wordt dit grondleggend onderwijs zoo veel mo gelijk beëindigd, terwijl don tevens met het eigenlijke vakonderwijs wordt begonnen, in het laatste jaar wordt voornamelijk vakonderwijs gegeven, waarbij men gebruik maakt van wat men bij het grondleggend onderwij6 heeft geleerd. Op mijn vraag, of het nut van de school bij de kweekers en de bloem bollenhandelaren algemeen werd inge zien, deelde de heer Volkers® mij me de, dat uit het aantal teerlingen der school blijkt, dat het nut van het vak onderwijs bij de kweekers nog niet voldoende is doorgedrongen. Op hei oogenblik zijn er op de school in hei geheel 23 leerlingen en 4 toehoorders, terwijl er plaats is voor 25 per klas, dus m totaal voor 75 leerlingen. De kweekers hebben het vak van vader op zoon geleerd. Deze oude cultuur heeft zioh tot nu toe alleen in de prac- tijk ontwikkeld en er zijn er onder de kweekers nog wel eenigen, die conser vatief zijii en dus bij het oude vast houden. Zij zeggen- wij hebben het al tijd zonder vakonderwijs gedaan cm zijii er toch ook gekomen! Waarom is al die wetensohap dan noodig? Maar men vergeet daarbij, dat de tij den geheel veranderd zijn. Men moet nu eenmaal met het getij de bakens verzetten. Vroeger deden zich veel minder vragen van theoretischen aard voor. In de tegenwoordige omstandig heden, nu bet er op aankomt om de exploitatie van het bedrijf zoo econo misch mogelijk te voeren, moest ieder trachten zijn vakwetenschap zoo hoog mogelijk te ontwikkelen Dit is niet alleen in het be tong van die goede be werking en de bemestingswijze van de gronden, maai' vooral ook in bei belang van de kennis der versobillen- de ziekten, die in de cultures kunnen optreden, en hare bestrijding, van de verscliiliende methodes van behande ling ter verbetering vun de gebruiks waarde vazude bolgewassen en vam 't gewone plantenmatcriaal. Het onder wijs op do sdliooi! leert hun de moest juiste behandeling va,n de bloembol len in de schuur in verband mot het trekken der bollen in het buitenland. Dit trekken zou volgens den heer VoJikersz door de valkgenooten ook veei ineer moeten worden gedaan om hun buitenLandeoh e afnemers beter te kuiiMen voorlichten. Speciaal in ver band met de voorlichting van de bui tenlanders is het gewenscht, dat ae reizigers, da verkoopere dus, tor dege onderlegd zijn. Op dit terrein de kennis van ae ziekten, de bemesting, de behandeling var de bollen in de schuur, moet aldus verzekerde de heer Volkensz mij ni6t nadruk zoo voel mogelijk ge werkt worden en wel zoo sjroedig mo gelijk, omdat dit iioe langer hoe ur genter wordt. Roede bemoeilijkt Ame rika don import van bolgewassen op grond van ziekten en het wordt hierin nagevolgd door Engeland. Herhaalde lijk vernemen wij klachten over do kwaliteit der bolgewassen als gevolg van broei tijdens het vervoer of door do minder doelmatige behandeling in de schuur. En hoe dikwijls wordt er ook geklaagd over liet minder goede trekresultaat der bollen! liet volgen van het onderwijs op de Rijksbloembollenficliool is eon der mid delen, waardoor do belangen van bot vak ontegenzeggelijk beter behartigd zouden kunnen worden. Daarom zou de school drukker bezocht moeten worden, al acht do heer Volkersz iiet bezoek over het algemeen ook bevre digend Een groot -bezwaar voor het onder wijs op de Rijksbloembollenschool is ha vooral in het begin geweest, cl al er zoo goed als geen litteratuur bestaat over de cultuur van de bolge wassen. Dat i6 te opmerkelijker, om dat liet hier een zoo oude cultuur be treft Men moest op de sohool zelf al lo» verzame»2L ei. eei. eigen collectie van i eer middelen aanleggen.De resul talen van het ouderwijs zoo zei de beer Volkerez met voldoening zul len in de toekomst nog belangrijk kun nen worden verbeterd, doordat de ver schillende vakproblemen binnenkort ook ter hand zullen worden genomert door de Vereeniging „Proefstation van Bloembollencultuur". wier terrein aansluit bij dat van de school en waarop thans wordt ingericht een proefstation met laboratoria-ruimte, meerdere kleinere afdeelingen ter bewaring van bollen waarin men de temperatuur, de luchtverversching en vochtigheidsgraad van de lucht zal kunnen regelen, en bovendien nog enkele andere ruimte voor meergewo ne beijging van botten. Ook zal doos- het „proefstation'1 het trekvruagstuk der bollen, dio onder verscliiliende omstandigheden in die bewaarplaat sen gelegen hebben, nador in behan deling worden genomen. Door het contact, dat er bestaat tua scben het Proefstation en de 6chooL zullen de resultaten steeds geregeld aan de leerlingen kunnen worden ge demonstreerd. Wanneer men dan ver- der nog bedenkt, dat bij de uitwer king vau de proeven door de Vereeni ging Proefstation steeds voeling wordt gehouden met de bestaande P.ijkslaborytoria in ons land en met professoren van de Rirkslandbouw lloogescliool te Wageningen.dat er op de school ook steeds contact bestaat met Dr. Van Slogteren, den phyto- paiholoog, die Tan wege het Rijk voor het ziekteonderzoek en de ziekte bestrijding der bolgewassen tijdelijk te Lu«e is geetationneerd, dan behoeft het verder geen betoog, dat het onder wijs aan de school onontbeerlijk mag worden geacht voor de toekomstige kweekers en bloembollenhandeiaren. L ca. -ae schcoi te Lisse van het grootste belang voor heel het bioem- bolienbedrjjf kan worde» genoemd. J. B. SCHUIL. EEN REPETITIE VAN HET HAARDE MS CH MUZIEKKORPS. Niet velen denken er aan, als zy in een zaal een concert van de Haarlemse he Or-" kcstvcreeniging by wonen, hoeveel kennis, stndie en geduld er voor het korps en zyn dirigent noodig zyn, eer een compositie er zóó goed in zit, dat zy voor het publiek ten gehoore gebracht kaa worden. Dezer dagen waren wy in de gelegen heid, oen repetitie in de bekende zaal van het Proveniershuis bjj te wonen en hoor den toen, met welk een ernst, entiousias- mo en liefde-voor-de-zaak do heer Gorharz niet de musici een stuk de „Sympho nic Pathetique" van Tsehaikowsky in studeerde. Nu eens staande vóór en dan weer rit tende op de eikenhouten bank, geen secon de onbeweeglijk, zwaaide de directeur rjjn slokje in do rechterhand, terwyl hy inet de linker intensieve, krachtige bewegin gen maakte, alsof hy bezig was „de volle honderd procent er nit te halen!" Alles „sprakin hem: zyn houding, zyn gezicht, zyn oogen! Ook met woorden duiddo hy aan, wat de componist voor de vertolking van zyn stuk eischte. „Komaan, heeren, nu dit gedeelte eens groolsch opzetten, hoor!" En de musici, één-en-al aandacht voor hun work en hun dirigent, grepen hun in strumenten en speolden wat van hen ver langd werd. Daarby keken zy vol span ning naar do oogen van den dirigent, om daaruit te lezen, of liy tevreden was. Dit liet hy na eemge maten dadelijk blylion. Hy tikte af en zei: „Goed zoo, heeren! Ik geloof, dat dit er al aardig op begint te iykenl Maar we zyn er nog lang niet! Wilt u de twee laatste maten nog eens overdoen en (zich tot de hoornisten wendend) denkt u voor al good om do lage fis! Ala u goed oplet, is het lieol gemakkelijk!" Weox klonken do roino, zuivere tonen door hot vertrek. „Ziezoo, heeren! Nu hdbben we het te pakken, hól Nu gaan we vorder!" Tut do bassen en hoornblazers zei hy: „Denkt u er vooral om! In deze maten moeten diepo smart uitgedrukt worden!" Dit ging niet dndelyk naar wenseh; er werd althans weer nfgetikt. Do dirigent (met eenigo stemverhef fing): „Maar, heoron, ik heb toch zeker wol goed Hollandsch gesproken I Nog eens beginnen en denkt om do lange rust!" Zoetjes-aan naderde de heer Gerharz hot oindo van het vrjj lange stuk. Dit slot moest heel zaeht, byna onhoorbaar ge spoeld worden. „Heoron, dit einde moet zóó zacht ge speeld worden, dat het publiek niet kan hooren, dat het uit is!" Tot do laatste maat ging het goed; toen plotseling een dissonant. Dadelyk werd afgetikt. Do dirigent (tot den schuldige): „Wat doe je nouf" 'n Ongeluk, meneer!1 Wederom werd het slotgedeelte over gedaan. Ter verduidelijking zong de heer Gerharz moe: „La, la, la, lal" Toon de tonen zachtjes weggestorven naren, tikte do dirigent voor hot laatst af. Hy bleok tevreden. „Smakelijk koffiedrinken, hoeren!" Terwyl de musici hun instrumenten in pakten, veegde de heer Gerharz zijn voor hoofd af, greep dadelyk zyn pijp. <lie al dien tijd op non-activiteit gelegen had. en vertrok eveneens. den, als zy vlug en vlinderachtig Jaugs den flauw verlichten achtergrond znrc Hoe beheerscht is Royaards' regie in dit spel van speelsch vernuftl Men denke aan het spel der 4 gelieven met de haalde wisseling in groepcering en s den. En hoe heeft hy bet komisch element telkens naar voren weten te brengen, zon der nochtans de stemming ooit te ver Nieuwe gezichtspunten gaf deze «reder opvoering niet. Wy hebben Puck weer be wonderd in zyn buitelingen en sprongei en tot onze vreugde geconstateerd, dat zyn zeggen nu ook veel puntiger was, dan de vorige maal, al zal hy natuurlijk altijd eenïge graden beneden zyn grodte. «oorganger Jan Musch moeten blij ven. Jacques Reule was nu Oboron. üjj had niet de fantasie van Joh. de Meester, die regelrecht naar het ryk der droomen wist te zweven. Da Oberon van Reele zat meer aan de aarde vast. Zyn spel niiste het suggestieve van de Meester. Magda Janssens in het rolletje van Hïppolyta be- tcekende winst. Het oog werd geboeid door haar mooie verschijning en zy bracht met haar van gelnk stralend gezichtje on middellijk het zonnige op het lichte tooneel. In de andere rollen was geen verande- ring gebracht. Marie Hamel word door verkoudheid gehinderd, wat my niet voldoende aanleiding leek, om nu en dan zoo buiten de handeling te staan. Overigens gaven allen zich weer met groote liefde aan Shakespeare's werk, Tonrniaire nog het meest, die vooral in zyn uitingen van weerzin by do herinne ring aan zyn droom prachtig was. Het leek my toe, dat do tooneelspelersscène waarin Pietor Dissel van den bijkans 81-jarigen Meyer van Beem opviel nog het groteske werd getrokken dan in vorige opvoeringen. Voor ods, Haarlemmers, had deze voorstelling een bijzondere bc-koring door de medewerking van de Haarlemsche Orkestvereeniging, onder Nico Gerharz. Het orkest .is, dank zy de krachtige leiding van onzen artis- tieken dirigent in onzo stad zeer bemind geworden en een groot deel van de be- g van dezen avond ging dan Nico Gerharz en zyn ariAsten uit. De muziek is van de voorstelling van de Midzomernachtdroom oen integreerend deel. Ik kan my zelfs de Midzomernucht- •drooni niet goed meer zonder do muziek van Mendelssohn denken. Zelden is een componist gelukkiger geweest in de muzi kale illustratie van een toonuelwerk als Mendelssohn in zyn muziek voor do Mid zomernachtdroom. Zy bereidt de poëtische droomstemming voor, verhoogt haar en ondersteunt telkens op zeer suggestieve wyze de handeling. Het is niet aan my het muzikale ge deelte van den avond aritisch to beoor- deelen. Laat ik hier alleen met dankbaar heid mogen getuigen, dat Gerharz met de artisten van Itoyaards een prachtig ge heel vormde. Grooter lof meen ik hem niet te kunnen brengen. Het publiek de zaal was jndanks de verhoogde pryzen stampvol bracht do uitvoerenden aan het slot een zeer lange, enthousiaste ovatie! Een deel daarvan was blijkbaar ook bestemd voor de on zichtbare mannen onder het groene doek. En nu Vrydag de Molière-herdenking met do opvoering van De Misanthroop. Dat ook op dien avond onze schouwburg Boyaards' Midzomernachtdroom wy doen Shakespeare niets te kort met aan zijn werk don naam van Boyaards te ver binden blyft het verblijdende tooncel- fecst van elk seizoen. Zooals Mercadet Boyaards' grootste triomf als tooneelspe- ler is geweest, is zyn Midzomernacht droom tot heden nog steeds zijn grootste roem als regisseur. Nooit heeft ons Hol landsch publiek sterker de overtuiging gekregen, dat ook de regisseur een schep pend kunstenaar moet ryn dan py de op voeringen van Midzomernachtdroom! Boyaards heeft dat droomspel voor ons op het tooneel „overgedicht". Zyn wy niet heel den avond weer in de droomstemming geweestt Om allen was op het tooneel het onwezcnly!;c -.an den droom en hot geheimzinnige vun den nacht. In het geruchtloos aanzweven dor olfen, in de lichte, hooge spreekstemmen van Oberon en Titania, van Spinrag en Erwtenbloesem, in de buitelingen on de sprongen van Puck, in den swevendoa cl- fendans en in den teeren elfenzangAl tijd weer laat ik my met vreugde voeren naar het ryk van Oberon, droom ik het ragfijne sprookje met liefde weer over. Altijd weer ben ik verrast en gebonden, als het doek voor het derde tafereel op gaat en ik Puck en de elf schimachtig daar over het tooneel zie zweven. Dat is voor my steeds het mooiste moment, om dat de droomstemming nergens beter wordt bereikt dan door die twee vage figuren, die wy moer gissen dan zien cn waarvan wy de contouren alleen onderschei 'ol moge zyn! J. B. SCHUIL. HET NIEUWE POSTKANTOOR. Wy vernemen, dat het nieuwe postkan toor over eonige weken gereed komt en in April in gebruik zal worden genomen. DOOPSCEZINO ZANCKOOR. Men schrijft ons Zondagavond gaf bovengenoemd zang koor een uitvoering van gewijde mu ziek in de Doopsgezinde kerk voor leden d:er gemeente met welwillende mede werking van Mej. Chnstien Stork (so praan) den heer Jakob Bijster (orgel) cn het Gemengd Dubbel kwartet „Bel Canto". Onder de bezielende leiding zijn directeur, den heer K. H. Kcrk- hoff, vertolkte het Jcoor een zevental nummers, waarvan twee met orgelbege leiding, op hoogst verdienstelijke wijze. Mej. Stork, die in het gelukkig bezit is een gemakkelijk aansprekend, hoog sopraangeluid, droeg haar liederen met echt muzikaal gevoel voor. Mede door de schoone orgelbegeleiding ging van haar zang groote bekoring uit. Ook het optreden van „Bel Canto", directeur de heer S. Góbel, is een groot succes ge weest. Met „Die Vesper" van L. van Beethoven vooral maakte het een voor- treffelijken indruk. Dit kerkcoacert stel de tevens den heer Jakob Bijster, den nïeuwbenoemden organist, in de gele genheid zich als solist te doen hooren. Opvolger te zijn van wijlen den heer E. F. Bruynsteen, den zoo bijzonder begaaf den musicus, is zeer eervol, maar legt ook zware verplichtingen op. De mees terlijke wyze evenwel, waarop de jeug dige artist Fantasia g moll, van Bach en Choral 3 (a kl. lens) van César Franck, uitvoerde, bewees, dat de geniale Bruyn- n een waardig opvolger heeft gekre gen.- Voor het slotnummer richtte Ds. Hyl- kema namens dca kerkcraad en de aan wezigen hartelijke woorden van dank tot de solisten, het dhbbelkwanet cn hc: zangkoor voor het muzikale genot, dat velen honderden belangstellenden hadden doen smaken. GROSLIJST KAMER-CANDIDA- TEN S. D. A. P. In een aanstaan den Woensdagavond te houden leden vergadering, komt aan de orde de vaststelling van de groslijst voor candidaten der Tweede Kamer. De 'stemming over deze candidaten zal «taanden Vrijdag in „Da Centrale ,ts vinden. MüZiSK Mannenkoor „Caeciliaa'* Concert in de Gom. Con certzaal. Na een sluixnorpenode van zeven Jaar is hei mannenkoor „Gaocillu" weer wakkei geworden on mot ver nieuwden moed aan 't work gegaan. Het vond zijn vroegeren directeur, den heer Otto V. de Nobel, weer be reid om de leiding te nemen, velen der verspreide kudde vonden den ouden schaapstal weer, en een be langrijk aantal nieuwelingen kwa men het aantal versterken, zood.it, na eenige maanden van voorberei ding, Maandagavond voor 'I c-erst weer een concert kon gegeven wor den. En precic» alsof de zeven Jaren trust er mét geweest ware hervette Caecilia zijne laak met een program ma van oude Topertoirenmnmers. Ik wil hier voor ditmaal goenc critiek op geven, ik begrijp en waardeer het gebaar om oen oud-dirigent te eerem met het vertolkon van twee zijner succesnummers, en besef ook dut leden, vooral oudere, nog eens graag de beproefde koortjes van vroeger hernemen, die door «le herinnering in een bijzonder vriendelijk licht voor hen staan; neen ik zal er ditmaal geen kwaad van zeggen de gebro ken draad moest immers eerst weer geknoopt worden eer hel spinnewiel weer kern aan 't snorren gaan, en al ie de knoop zichtbaar, tot daar toe, genoeg dat de zaak weer bolt ik hoop alleen maar dat Caeoüia in <le toekomst met de toekomst zal leven, en geen leven in 't verleden zal leiden. De avond begun met een weinig gelukkige uitvoering van Heinze's „Zondag op het Meer." Het gebrek aan voldoende eerste tenoren was hier al direct duidelijk. Met „De Gypten" van N. H. Andriessen werd echter flink revanche genomen. De beste passages uit het werk, dat in zijn geli cel zeer verdienstelijk mag heeten, de momenten waar het ryth- rnisch element het voornaamste is en .veel stuwkracht heeft, lukten uit nemend. De neer Otio dc Nobel gaf zich hierop zijn best, zijne energieke leiding, zijn opzweep end ryfihme, be geesterde de zangers, en zoo werd het ©en zingen waarbij zelfs de teno ren meer gaven dan mem van lien zou verwacht hebben. Tn „Eoce quomodo Morltiur" vvaa eai alteen die passages te waardeeren waarbij gedekt gezongen werd; m „Vtaeta" wand meer samenklank bereikt. „O liefelijke Lentedagen" van N. H. Andriessen ward weer met veel zentiw voorgedragen, en dat kam als eenige verdienste gelden, wamt do koorKlank liet doorgaans te wenschen. Met de artistieke aanvulling van. het programma, was men, uiterst ge lukkig geweest. Vooreerst was daar Mevr. F. Sclioltem-v. Hattum, die met fraaie, sonore altslem en uitste kende voordracht het publiek stor menderhand veroverde, en secundo mochten wij kennis maken met „Het Hollandsch Sextet" uit Don Haag-. Die kennismaking bracht ons heel wat interessants en voornaams. Voor eerst is het kamermuziekgenre van blazers all iets zeldzaams, buiten liet Haagsch en het Anisterdainsch en semble vermoed ik niet dat er hier te .lande gezelschappen van dien aard bestaan, en groot is ook liet reper toire niet waarover men te bescliik- ken heeft. Dat heb ik indertijd zelf ondervonden toen ik de leiding had over een bluzersanseinble, het genus aan belangrijke werken deed zich ol gauw gevoelen. Toch blijkt Sict dat meerdere componisten hunne /in dacht aan deze kamermuziek gaan wijden, in don 'kuitsten tijd althans kwamen ophefmakende noviteiten hot repertoire uitbreiden. Daaronder is ook de 6uite Hoerenliedjes" van Röntgen, die al is hij geen geboren Nederlander, toch die moest natio nale componist mag heeten, hij ten minste ontdekt en waardeert de eigenaardigheid der Hollandsche muzikale folklore. In de instrumen tatie voor zes instrumenten piano on vijf blazers- bereikte Röntgen ty- pisclie effecten, en het geheel is een dankbaar esn prettig stemmend stuk. Vooral het Menuet „Poolsche Sara" en de langzame beweging ,,'t W'aalin netje" klonken bekoorlijk als melodie en als toonkleui. Zeer interessant klonken ook do twee deel on uit opus van L. Thuille De gelegetiheid om op zijn mooist een hobo te hooren bespelen cn den warmen toon van een hoorn te be luisteren word hier volop geboden. De zangeres werd uitrtekend bege leid door don heer Everhard van Beynum, pianist van het sextet- Het concert was zeer druk bezocht, en wij willen hopen dat Caecilia zoo veel belangstelling mag blijven ver dienen. JOS. DE KLERK. SOC.-DEM. ARB"PARTIJ. De Federatie der S. D. A. P. had Maan dagavond in het gebouw „Dc Centra le' een drukbezochte vergadering. Als spreker trad op, do heer W. Drop. penningmeester van het P.B. der S. D. A. P., met het onderwerp: ■De economische en politieke positie en de taak der arbeidersklasse". In een gedocumenteerd betoog zette spreker uiteen, do gebeurtenis sen op politiek en economisch terrein. Hij concludeerde, dat de arbeiders klasse zich krachtig zal moeten orga- niseeren, zoowel politiek als econo misch, wil zij komen tot betere maat- tscbnppelijko verhoudingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1922 | | pagina 1